Kopterit.net
Yleiset => Yleinen keskustelu => Yleinen keskustelu polttiskoptereista => Aiheen aloitti: Rotary - 08 Lokakuu, 2009, 21:41:59
-
Kuten otsikko sanoo ja kysyy...Mitä vermeitä käytätte starttaamiseen?
Kattelin noita dynatroeja kun niistä täällä höpötetään, mutta tuleeko tohon joku hexa adapteri sitten?
Siis kun noissa kuvissa on toi ikäänkuin lentokoneen potkuriin tehty kumi systeemi?
ite vetelen 250€ boschin akkuvääntimellä ja hyvin lähtee (raptori)....tosin nyt ois ihan ok saada "oikea" startteri kanssa.
ehdotuksia otetaan vastaan
-
Sullivanin dynatronilla ja siihen liitetyllä ykssuuntaislaakerilla varustetulla tangolla rykitään käymään freyaa (5s pakka)
Lauantai aamuna yleensä käynnistetään olusella ;D ;D
-
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=996&grpid=5020 (http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=996&grpid=5020)
tuommonen + ~18v nihm 3000mAh pakka ja akseli on mikä lie... yksi suuntalaakeri on kopterissa itessään niin ei akselissa tartte olla...
-
jp:n powertorque käynnistää raptorin vaivatta.
siihen on liitettynä ykssuuntalaakeritanko.
sähköä se saa jp:n powerpaneelista joka saa puolestaan sitä jp:n hyytelöakulta.
en kuitenkaan ole jp fani vaikka tämä siltä voi vaikuttaa ;D
-
Dynatron, HT:n laakeriton starttitanko ja Outrage 4s4200 25C lipo virtaa antamassa.
-op-
-
Joku varmaan 80-luvulta oleva startteri, jossa 2x 7,2V 2200 nicd akut, tai sitten DeWaltin akkuporalla, jossa 14V akku, ja 3 vaihdetta... Jälkimmäinen tuntui toimivan viimeviikonloppuna paremmin kylmässä mökillä... ;D
-
Startterina mulla: http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=30119&grpid=5020
Virtaa antaa 4S 2300mAh A123- paketti ja keppinä Hirobon 1-suuntalaakerilla varustettu malli.
Veivaa .90 motin vaivatta käyntiin ja akku kestää monta päivää aktiivista käyttöä.
Hehkutikuista luovuin kun huomasin etten niitä koskaan muistanut ladata..
-
aiheeseen liittyvää keskustelua: http://www.kopterit.net/index.php?topic=5379.0 (http://www.kopterit.net/index.php?topic=5379.0)
-
Tälläinen on:
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=996&grpid=5020 (http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=996&grpid=5020)
Ja siinä yksisuuntaislaakerilla varustettu tappi ja akkuna on autonakku 65aH
-
akkuna on autonakku 65aH
otatko siis suoraan autosta sähköt? ei meinaan taida kovin mobiili olla noin järeä akku :D
-
akkuna on autonakku 65aH
otatko siis suoraan autosta sähköt? ei meinaan taida kovin mobiili olla noin järeä akku :D
Aina kun lähden kentälle, nostan sen irtoakun auton takakonttiin, sitten ajan kentälle, ja sitten nostan sen koko höskän kentälle siihen kopteriboksin viereen.
Kyllä on kiva starttailla ja pumppailla ku EI se virta lopu.
Mobiilihan tämä ei ole, mutta pattia on sen verran että kyllä tätä kanniskelee. Ei ole ainakaan vielä alkanut vitu**amaan.. :P
-
600 NSP:tä käynnistelen Sullivanin Dynatronilla... siinä Hirobon starttiakseli yksisuuntaislaakerilla.. ... voimaa antaa 5S 2600 lipo. Erittäin hyvä vehje. Sisäänajoa kun suorittelin, niin montakohan kertaa tuolla pamautin käyntiin....ja tietenkin pari kertaa sain aikaan nestelukon (hienosti lopettaa vääntämisen nestelukkoa vastaan... eli ei tule vahinkoa)..... siinä siis koko päivän käynnistelin ja tuuhasin ilman mitään ongelmia. Illalla kun latasin tuon akun, niin eipä sinne paljoa mennyt. Eli ei tarvii akkuakaan olla kokoajan lataamassa. Omasta mielestä paras ratkaisu on, jos starttiakselin saa suoraan kiinni tuohon dynatronin akseliin ilman noita starttikumeja... Kätevähän toi kumi on, jos käynnistelee muita vehkeitä tai sitten jatkuvasti tarvii ottaa tuo akseli irti...mut jos käynnistelee pelkästään kopteria ja pystyy pitämään akselin kiinni, ni silloin on fiksumpi tuo suoraan akseliin kiinnitystapa....
-
Näistä starttereista on keskustelua ysikymppisen kohdalta tuolla: Millä starttaatte YS-90:stä tai vastaavaa? (http://www.kopterit.net/index.php?topic=5379.0)
Jos dynatroniin päätyy ja haluaa herkutella, niin lukaisepa tuo 3. viesti em ketjusta
-
tuo mobiilisuus pitää juu olla. Kaikki romppeet kun on mukana, niin painoa kertyy helposi ihan liikaa.
Pitää vissiin hommailla jotain jännää siis. Tosin ei toi mun Bosch mikään heikko ole suinkaan, mutta ei niin asiallisen näköinenkään ;D
-
dynatron löytyy ja virtaa suoraan autosta tai autoon tarkotetuista akusta. Toi akkuväännin on muuten hyvä mutta hakkaa laakeria rikki pikkuhiljaa. Käytin samantapaista väännintä harrastuksen alkumetreillä ja 5kpl tuli laakereita vaihdettua ennen ton dynan ostoa.
-
dynatron löytyy ja virtaa suoraan autosta tai autoon tarkotetuista akusta. Toi akkuväännin on muuten hyvä mutta hakkaa laakeria rikki pikkuhiljaa. Käytin samantapaista väännintä harrastuksen alkumetreillä ja 5kpl tuli laakereita vaihdettua ennen ton dynan ostoa.
Nyt ei taas pikkuisen karhun logiikka ei riitä... ::) Miksi akkukone hakkaisi laakeria, ja startteri ei?
-
dynatron löytyy ja virtaa suoraan autosta tai autoon tarkotetuista akusta. Toi akkuväännin on muuten hyvä mutta hakkaa laakeria rikki pikkuhiljaa. Käytin samantapaista väännintä harrastuksen alkumetreillä ja 5kpl tuli laakereita vaihdettua ennen ton dynan ostoa.
Nyt ei taas pikkuisen karhun logiikka ei riitä... ::) Miksi akkukone hakkaisi laakeria, ja startteri ei?
Jos on isku päällä ;D
-
Oma akkukone antaa peräksi hieman kun siihen kohdistuu vastusta. Laakerin hajoominen loppui kun ostin startterin joten ei kauheasti ole vaihtoehtoja sille mikä sen laakerin hajoitti.
-
Startterina mulla: http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=30119&grpid=5020 (http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=30119&grpid=5020)
Virtaa antaa 4S 2300mAh A123- paketti ja keppinä Hirobon 1-suuntalaakerilla varustettu malli.
Veivaa .90 motin vaivatta käyntiin ja akku kestää monta päivää aktiivista käyttöä.
Hehkutikuista luovuin kun huomasin etten niitä koskaan muistanut ladata..
samallainen startteri mutta 3s 2200 lipo tappina mikälie halpa ilman laakeria. hyvin on lähteny 50 ossi käyntiin ja isot nelari koneet mitä lentokoneissa
nykyään hirobon yksisuunta tappi.
-
Onko kukaan kokeillu Dynatronin virtalähteenä kahta 450:n akkua eli 2x3s 2200 mAh sarjassa?
-
mulla on dynatron 5s:llä, toihan on speksattu 24v eli miks ei toimis.
-
Mulla on kanssa 5S pakalla.
Toimii hyvin 6S pakallakin, mutta kannattaa varoa nestelukkoja, Dynatron nimittäin ei niistä välitä vaan pyörittää vaikka veivin mutkalle ;D
-
Mulla on tuollainen: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__8581__ZIPPY_Flightmax_5000mAh_5S1P_20C_.html (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__8581__ZIPPY_Flightmax_5000mAh_5S1P_20C_.html)
Tuolla menee 90N ja 26cc bensa hyvin ympäri, ja 50N sekä 37N menee 12voltilla..
-
Mulla on myös 5s 5000 mAh vanhasta ajoakusta tehtynä.
Kun testailin dynatronia niin 5S:llä sain sopivamman pyörimis nopeuden startterille.
Ajatus 2x 3s2200 heräsi siittä, että noita akkkuja on aina mukana kentällä kun toin 450 on kutenkin aina mukana.
Olis myös hiukan kevyempi akkupakka. Josko tekis jonkulaisen kuunnikeen akuille startteriin kiinni ettei olis sitä pitkää johtoa.
Täytyy tehdä testijohdot ja kokeilla.
-
Onko kukaan kokeillu Dynatronin virtalähteenä kahta 450:n akkua eli 2x3s 2200 mAh sarjassa?
Mulla on kaksi 3S-pakkaa käytössä Dynatronissa, tosin 5000mah. Anyway, hyvin pelittää.
-
Onko kukaan kokeillu Dynatronin virtalähteenä kahta 450:n akkua eli 2x3s 2200 mAh sarjassa?
Mulla on kaks 450:n akkua sarjassa Dynatronissa, voimaa riittää...
-
Mulla on kaks 450:n akkua sarjassa Dynatronissa, voimaa riittää...
Onks sitä jo liikaa, ettei mikää hajoa kun ja jos tulee nestelukko...?
Miul lähtee Yssi ja Ossi iha auton akulla tulille.
-
Kokeiltu samalla setupilla kun Jerkullakin, eli 2x3S, sekä 1x 6S
1x 3S on toiminu toistaseksi myös ongelmitta ja on kivempi käsitellä. Sellai on siis nyt Sullivanin Dynatronin kyljessä roikkunut :)
-
Saattaapi sitä olla liikaakin, toistaseks on vielä kuitenkin pysyny pannu ehjänä. Eipä tuolla Dynatronilla tosin oo tullu starttailtua kuin vasta n. 30 kertaa.
-
Mikä on tuo ns. ''nestelukko''?
-
Mikä on tuo ns. ''nestelukko''?
ei nitromiehen villi veikkaus että pytyssä niin paljo metukkaa ettei mene puristuskohdan yli vaan on ns jumissa.
-
ei nitromiehen villi veikkaus että pytyssä niin paljo metukkaa ettei mene puristuskohdan yli vaan on ns jumissa.
Näinhän se on. Voimakkailla starteilla voi sitten vaikka vääntää kiertokankea tässä vaiheessa.
-
ei nitromiehen villi veikkaus että pytyssä niin paljo metukkaa ettei mene puristuskohdan yli vaan on ns jumissa.
Sähkökopteristin nestelukko on sitten erillainen.
Ensin kuuluu plots ja sitten tulee sininensavu. ;)
-
Sähkökopteristin nestelukko on sitten erillainen.
Ensin kuuluu plots ja sitten tulee sininensavu. ;)
Se on sellanen mikä aiheutuu edellisestä illasta ja estää aamulla käynnistymisen ;D ;D Tavallaan astetta pahempi palju/saunailtamyrkytys ;D ;D
-
aivan, juu :D
-
Se on sellanen mikä aiheutuu edellisestä illasta ja estää aamulla käynnistymisen
Joo näinhän se menee.
-
Se on sellanen mikä aiheutuu edellisestä illasta ja estää aamulla käynnistymisen ;D
Toi ei kyllä koske Myllybubin nesteitä. Niistä ei saa nestelukkoa aikaiseksi. Onkohan ne jotenkin ohuempia... :o
-
Toi ei kyllä koske Myllybubin nesteitä. Niistä ei saa nestelukkoa aikaiseksi. Onkohan ne jotenkin ohuempia... :o
kyllä se myllypupikin saa sen nestelukon aikaseksi se on vaan jääny teiltä huomaamatta ku siellä käynnin jälkeen ei oo koskaan ollu yhtään lentokuntosta kepakkoa.
-
Ehdottaisinkin että kevätleirillä tehtäisiin yhteinen pyhiinvaellus myllypubiin. Jos siellä kävisi noin niinkuin muuten vaan, niin voisiko sillä olla ennaltaehkäisevä vaikutus torppeihin? :D
Ja asiaan: 5s vaikuttaisi olevan optimi akku dynatroniin. 6s:llä hitsaa virtanappi jatkuvasti kiinni ja kiertokanget on solmussa :)
-
Ehdottaisinkin että kevätleirillä tehtäisiin yhteinen pyhiinvaellus myllypubiin. Jos siellä kävisi noin niinkuin muuten vaan, niin voisiko sillä olla ennaltaehkäisevä vaikutus torppeihin? :D
Ja asiaan: 5s vaikuttaisi olevan optimi akku dynatroniin. 6s:llä hitsaa virtanappi jatkuvasti kiinni ja kiertokanget on solmussa :)
Yep. Itse olen käyttänyt vuosia Makitan 18V akkua ilman ongelmia:
(http://www.afineredgemfg.com/index_files/image338.jpg)
Ilkka
-
Dynatronin käyttäjille: Painakaa kärjet kiinni äijämäisellä otteella. Jos käyttää tyttöjen otetta, niin kärjet alkaa präkäämään.
-
Mun Dynatron ei toiminut 6s lipolla kunnolla kun kärjet temppuili. Hioin ne puhtaaksi ja sittemmin olen 4s akulla starttaillut ilman ongelmia.
-
Tyttömäisilläkin otteilla pärjää, mikäli ei käytä 6S:ää :)
Itekin putsailin pariin otteeseen noita kärkiä, mutta aina vaan vika palasi uudestaan. Sitten siirryin 5:n kennoon ja kertaakaan ei ole jumiutunut. Kopterissahan tuo ei niin haittaa, mutta esim. remmikäynnisteisessä moottorissa on kietoutunut joskus remmi startterin ympärille ja katkennut.
-
Minkäs laista Tartti tankoo dynatronniin suosittelette jos ja kun moisen hankkii siis startterin.?
-
Minkäs laista Tartti tankoo dynatronniin suosittelette jos ja kun moisen hankkii siis startterin.?
Hirobon starttitanko yksisuuntalaakerilla on ainakin hyväksi havaittu, mutta onhan niitä tietty muitakin.
-
Neljä vuotta Hirobon tangolla takana.. Onhan niitä kyllä muitakin. En tiedä onko parempia, mutta halvempia on ainakin olemassa. Hirobon tulpanavain on kanssa ihan he####in hyvä!