Kopterit.net

Tekniikka => Lavat => Aiheen aloitti: masu - 18 Syyskuu, 2009, 19:46:21

Otsikko: Vastakkainasettelun aika on tullut
Kirjoitti: masu - 18 Syyskuu, 2009, 19:46:21
Idea lähti liikkeelle leirillä, kun katoin, että varmaan 80% kopuista lensi Radix tikuilla. Vastakkain asetetaan siis Radix 710:t, Mavrikk G5 Pro 700 ja Torsion Carbon 690. Lavat on siis kaikki eri mittaisia ja painoisia. Tarkoituksena on ottaa kaikki kentälle ja lentää samaa settiä joka parilla peräkkäin ihmetellen eroja. Jatkossa haluaisin vertailuun mukaan vielä Rotortechin SG:t, SWEt ja Maniacit.

Mavrikkit painaa 190g kappale ja pituus mitattuna pultin reiästä on 697mm, profiilin mitta on 62mm. Mavrikkit näyttää kädessä laadukkaammilta kuin Torsionit.

Torsionit painaa 180g kappale ja pituus 690mm, profiilin mitta on myös 62mm.

Radixeja en nyt vielä punninnu, mutta mitta on 711 ja profiili peräti 66mm.

Kuvia haastajista:

Edit: Testi löytyy tämän ketjun toiselta sivulta ja wikistä: http://wiki.kopterit.net/tiki-index.php?page=LapaTesti
Otsikko: Vs: Vastakkainasettelun aika on tullut
Kirjoitti: kaardian - 18 Syyskuu, 2009, 20:50:09
Puhut vähän, mutta paljon!

Itse olen miettinyt pitkään jo eri lapojen eroja. Leirillä testasin perättäisillä lennoilla halppis hiilari lapoja, jotku 3D -merkkiset. Vastassa oli Radixit. Radixeilla lento oli merkittävästi vakaampaa ja kopteri kulki enemmän "kiskoilla". Vaikkakin nuo 3D -merkkiset halppis lavat ovat myös hyvät ja riittävän laadukkaat lennättämiseen, niin silti ero oli melkoisen huomattava.

Tilasin tulevaan 700 reksääni alignin 690D lavat. Ne ei voi olla määräänsä Radixeja huonommat, ja uskonkin että mitkä tahansa laadukkaat lavat ovat itsessään varsin riittävät. Merkittävimmät erot lienee autorotaatiossa ja jossain muussa mitä en tiedä vielä.

Jään odottamaan tuloksia... sit nähdään Suomessa vain "voittaja" lapoja ;)
Otsikko: Vs: Vastakkainasettelun aika on tullut
Kirjoitti: masu - 18 Syyskuu, 2009, 20:56:25
Mun lennätyksellä ei tietty saada mitään HC 3D ominaisuuksia lavoista revittyä irti, mutta toisaalta voi tulla esille semmosia ominaisuuksia, kuten kuinka paljon huono collective ja cyclic management vaikuttaa moottorin kuormitukseen jne ;D.

Edit: lisäsin sanan, että tuli melkein oikea lause
Otsikko: Vs: Vastakkainasettelun aika on tullut
Kirjoitti: JiriK - 18 Syyskuu, 2009, 21:10:04
Loistava idea!

Vielä kun saisit siihen vertailuun mukaan SAB:n lapaset.. Tietäisi vähän millaisia eroja noissa on.

Itse ostan uudet lavat yleensä siksi että vanhat meni rikki.
Otsikko: Vs: Vastakkainasettelun aika on tullut
Kirjoitti: Iski - 18 Syyskuu, 2009, 21:41:53
Itse ostan nykyään vain laatua !

Kun 28 minuutin (niillä lavoilla)..katso säie: MyFleet--> Vantaalla tapahtui tänään (siis kesän alussa).

Sen jälkeen ostin vain Radixit sekä Align hiilarilavat, mutta myös varalle Align lasikuitulavat + em. valmistajan valolavat, jotka ovat hiilaria. Tietenkin säilyttäen kopun mukana tulleet puiset lavat  ;D. Ihan vaan jos torppaisi päivän/viikonlopun aikana kaikki muut  ;)  ???

Näin ummikko/aloittelija kun olen, niin en ole vielä "pystynyt" vertaamaan noiden lento-ominaisuuksia, mutta ehkä ensi kesänä olen,toivottavasti, kykenevä arvioimaan niiden erilaisuuden  ;D (tai sitten en).
Se on varmaa, että eroja löytyy, tietenkin mitä itse kukin lavoilta haluaa, siis, ominaisuuksia.

Ei muuta, jään mielenkiinnolla odottelemaan ammattilaisten analysointia  8)
Otsikko: Vs: Vastakkainasettelun aika on tullut
Kirjoitti: Maikko - 18 Syyskuu, 2009, 21:49:11
Mullakin oli sama mielessä kesän alussa. Silloin olivat käytössä 710 SWE:t, SAB 710 (joku FAI malli, symmetrinen) ja 710 Radixit.

Päällimmäisinä jäi mieleen seuraavaa.

- SWE eivät pompanneet kovinkaan paljoa, vaan olivat aika tasaiset. Leveydeltään ne olivat ohkaisimmat kaikista. Yllätyksekseni ne kuitenkin tuntui kuormittavan nuppia yllättävän paljon.

- SABin FAI lavat kuormitti nuppia tic toceissa, mutta poppia oli SWE:n lapoja enemmän. Inertian kuollessa kelaamiseen meni aikaa. Tätä selittää setin suurimmat painot (oliko ollut 195g). Mahtavat äänet lähti nopeissa vedoissa. Rotaatioita en tuolloin vielä uskaltanut tehdä.

- Radix olivat tosi hiljaiset. Ei draamaa, mutta SABin lapojen jälkeen eron kyllä huomasi selkeästi. Kierrokset nupissa pysyi paremmin kuorman alla, mikä on mielestäni tärkein ominaisuus, varsinkin koska niissä poppia oli ihan kivasti. Hieman ehkä tylsän oloiset sillä ne ovat niin hiljaiset.

Ostin sitten itselleni Radix SB:t ja noi SABit on edelleen varalapoina. Olen ajatellut ruuvata ne jos uudestaan kiinni ja testailla. SB:n ja normi versioiden painoero on 10g SB:n eduksi.

-
Otsikko: Vs: Vastakkainasettelun aika on tullut
Kirjoitti: Ege - 18 Syyskuu, 2009, 22:28:47
Mullakin on SAB 710 FAI lavat varalla mutta lennätän kyllä noilla SG jos vain jostain sais lisää jos torppaan.
Otsikko: Vs: Vastakkainasettelun aika on tullut
Kirjoitti: Anssi - 18 Syyskuu, 2009, 22:43:40
Vuosien saatossa on tullut testailtua varmaan paria kymmentä eri merkkiä lapoja. Kun testailee niin merklityksellisen eron tekee lavan profiili, pituus ja paino. Profiilin toimivuus on varmaan eniten käytöstä riippuvainen. Jos kyseessä on semisymmetrinen lapa on sen leijunta ja peruslennättäminen (ei 3D) usein vakaampaa kuin profiililtaan symmetrisen. Tämä johtuu enimmäkseen aerodynamiikasta. Painolla on merkitystä profiilin lisäksi hyviin autorotaatio ominaisuuksiin. Ja jotta testaaminen olisi luotettavaa pitäisi pystyä lennättämään samankaltaisia lentoja ja samanlaisessa kelissä jotta ne "parhaat" parit löytää. Monesti vaan toinen toimii rauhallisessa kelissä hyvin kun toinen tuulessa. Käydään vähän tarkemmin säätökurssilla sitten vielä tätäkin asiaa.

Ege: World of Helissä ainakin oli vielä viikolla ja Centuryheli.de:llä
Otsikko: Vs: Vastakkainasettelun aika on tullut
Kirjoitti: mnentwig - 18 Syyskuu, 2009, 23:34:02
Currently I'm flying 710 stickbangers on the 700, but I'll go back to the "regular" 710s.
For my flying, they are (at least) as good. And autos are clearly more difficult with the stickbangers. It's mostly the unplanned autos that I'm worried  about ::) hello tooth fairy...

and, the torsion 710s are noisy beasts at high headspeed. Which can be serious fun.
Otsikko: Vs: Vastakkainasettelun aika on tullut
Kirjoitti: kaardian - 19 Syyskuu, 2009, 00:40:29
that I'm worried  about ::) hello tooth fairy...

Have you found all the lost tooths, and put 'em under your pillow? How many €€ the tooth fairy have brought to you? Or has that cheap w**re stolen all you bills and changed 'em into a change?
That's what happens to me when I go out to drink, the hangover fairy comes and changes all my bills into changes with poor exchange course ;)
Otsikko: Vs: Vastakkainasettelun aika on tullut
Kirjoitti: Ege - 19 Syyskuu, 2009, 02:31:26
Vuosien saatossa on tullut testailtua varmaan paria kymmentä eri merkkiä lapoja. Kun testailee niin merklityksellisen eron tekee lavan profiili, pituus ja paino. Profiilin toimivuus on varmaan eniten käytöstä riippuvainen. Jos kyseessä on semisymmetrinen lapa on sen leijunta ja peruslennättäminen (ei 3D) usein vakaampaa kuin profiililtaan symmetrisen. Tämä johtuu enimmäkseen aerodynamiikasta. Painolla on merkitystä profiilin lisäksi hyviin autorotaatio ominaisuuksiin. Ja jotta testaaminen olisi luotettavaa pitäisi pystyä lennättämään samankaltaisia lentoja ja samanlaisessa kelissä jotta ne "parhaat" parit löytää. Monesti vaan toinen toimii rauhallisessa kelissä hyvin kun toinen tuulessa. Käydään vähän tarkemmin säätökurssilla sitten vielä tätäkin asiaa.

Ege: World of Helissä ainakin oli vielä viikolla ja Centuryheli.de:llä
Joo mutta en omista luottokorttia ja edellisetkin Koikkis tilas että odotellaan.
Otsikko: Vs: Vastakkainasettelun aika on tullut
Kirjoitti: Anssi - 19 Syyskuu, 2009, 10:16:19
Egelle: Worlf of helillä on myös lasku mahdollisuus eli maksat laskun ja lähettävät sitten.
Otsikko: Vs: Vastakkainasettelun aika on tullut
Kirjoitti: mnentwig - 19 Syyskuu, 2009, 10:55:28
...and changes all my bills into changes with poor exchange course ;)
awww the tooth fairy is really only a story they tell to frighten children.
But run into her older sister, the "700-size tail blade bolt ferry". And you're screwed  :o didn't even leave any coins in the wallet, just a smoking credit card

BTW I usually pay bank transfer to world-of-heli. It doesn't delay the shipment.
Otsikko: Vs: Vastakkainasettelun aika on tullut
Kirjoitti: JiriK - 19 Syyskuu, 2009, 20:02:19
Voi ..kele. Täytyy varmaan hommata uudet lavat.
Turbulence teki kärrynpyörän ja kuperkeikan Tuorlassa tänään.
SABit ei nyt ihan katkipoikki menneet, mutta ei noita uskalla enää käyttää.

Mistä saa Radixit halvimmalla?
Otsikko: Vs: Vastakkainasettelun aika on tullut
Kirjoitti: masu - 19 Syyskuu, 2009, 20:35:00
Mistä saa Radixit halvimmalla?
Ja minä kun juuri yritin aloittaa niiden Radixien valta-aseman horjuttamista ;D. Ei vaan, onhan se järkevä ostaa yleisesti toimiviksi havaitut lavat. Radixit sai 90 eurolla (690 tai 710) vielä vähän aikaa sitten briteistä, mutta nyt on kurssi huonompi ja oisko ne vähän kallistuneetkin, kun maksavat jo 102 euroa esim. fast-ladilla. Briteistä en tuon halvemmalla ole löytäny ja jenkeistä taas tulee jotain 30+ USD posteja, jolloin hinta pompsahtaa veroineen korkeaksi itse lapojen maksaessa 125 USD eli 85 euroa.
Otsikko: Vs: Vastakkainasettelun aika on tullut
Kirjoitti: Vispilä - 19 Syyskuu, 2009, 22:25:55
Itte oon lennellyt nyt vähän aikaa pelkästään Radixeilla, eikä ole mitään pahaa sanottavaa ollut. Oon testannut kaikenlaisia lapamerkkejä, mutta kunnon vertailua on vaikea tehdä kun on ollut eri koneilla ja eri säädöillä.. Pikkurexässä tuli tosin aikoinaan testattua peräkkäin useita eri merkkejä, ja Radix tuntui ominaisuuksiltaan parhaalta, tosin vertailumerkeissä ei ollut mitään nykyisiä Radixin kilpailijoita vaan vertailulavat oli lähinnä halvempien valmistajien tekemiä. Rapukassa ja 600:ssa käytin Radixeja, Sabeja ja V Bladeja, joista Radixit ja V:t tuntuivat terävimmältä ja SABit vakaimmalta. Seiskasatkuissa on nyt Radixin 690 ja ovat olleet luotettavia ja hyvin toimivia. Voisi olla tosin mielenkiintoista koettaa nyt noita muita "kuumia" merkkejä, kuten Maniac, Rotortech, VBlade, Alignin uudet lavat ym. Voipi olla että löytyisikin joku vähän paremmin toimiva lapamerkki. Tosin ulkonäössä ei kyllä muut lavat pärjää Radixille  ;D.


-op-
Otsikko: Vs: Vastakkainasettelun aika on tullut
Kirjoitti: masu - 19 Syyskuu, 2009, 22:32:04
Tosin ulkonäössä ei kyllä muut lavat pärjää Radixille  ;D.
Musta nuo Mavrikkit on yllättävän hyvännäköset ;D. Radixit on kyllä hienot, se on pakko myöntää. Noista Mavrikkeista kirjotetaan maailmalla paljon vertauksia juuri Radixeihin ja toiset pitää tuota G5:sta Radixia parempana, toiset huonompana...

Seuraavan kerran ku ollaan yhdessä lennättämässä niin saat testata (jos on ehjiä vielä sillon ;D).
Otsikko: Vs: Vastakkainasettelun aika on tullut
Kirjoitti: Anssi - 19 Syyskuu, 2009, 22:48:24
Tänne on tulossa Rotortechin 700mm lavat kokeiluun ensi viikolla. Jos ominaisuudet ovat kuten 720mm voisin kuvitella olevan hyvä vaihtoehto 90 kokoluokassa lapoja valitessa. Hinta hieman enemmän kuin nuilla aiemmin mainituilla mutta ainakin tähän mennessä 720mm on parhaaksi F3C lavaksi osoittautunut. Kyseisestähän on olemassa myös 3D malli.
Otsikko: Vs: Vastakkainasettelun aika on tullut
Kirjoitti: masu - 19 Syyskuu, 2009, 23:41:32
Nettikirjoitusten mukaan SG Rotortechit on ihan samoja ku ne keltamustatkin, mutta ovat tyyliin "parhaat päältä" eli jokainen SG pari painaa aina saman verran. Eli esim se 3D versio 710 painaa 185g kappale joka ikinen kerta kun semmoset ostaa. Normaalistihan lavoissa voi olla esim +-3g eroa eri lapaparien välillä. Tuolla maailmalla nuo SGt ei ole sen kalliimpia ku muutkaan "tunnetut" lavat esim normi Radixit voi olla 125 usd kun SGt 129,90 usd (readyheli). Otin nyt itselle testiin tarkoituksella hintaluokkaa halvemmat lavat varsinkin siksi, kun luin useita juttuja joissa porukka oli vaihtanut käyttämään Radixien tilalla noita G5sia.
Otsikko: Vs: Vastakkainasettelun aika on tullut
Kirjoitti: JiriK - 19 Syyskuu, 2009, 23:51:13
Ei mulla mikään pakko ole Radixeja ostaa.
SAB:eja on tullut käytettyä kun sopivasti saa tuolta vähänmatkan päästä..

Nyt vois koittaa jotain toisia.

masu, koskas sulla on tarkotus testit tehdä?
Otsikko: Vs: Vastakkainasettelun aika on tullut
Kirjoitti: masu - 20 Syyskuu, 2009, 06:48:17
Ei mulla mikään pakko ole Radixeja ostaa.
SAB:eja on tullut käytettyä kun sopivasti saa tuolta vähänmatkan päästä..

Nyt vois koittaa jotain toisia.

masu, koskas sulla on tarkotus testit tehdä?
Tänään ollaan menossa kentälle ja lavat lähtee mukaan. Radixit on semmoset lavat, joita kannattaa ehdottomasti kokeilla jossain vaiheessa ja varmasti "turvallinen" ostos. Mulla oli 710t SABit ja niistä vaihdoin 710eihin Radixeihin. Eroa löytyy ja minusta Radixien eduksi. Radixeissa on terävämpi cyclic vaste, mutta ne on silti hyvin vakaat eikä kuormita konetta huonollakaan cyclic managementilla yhtä paljon ku SABit (puhutaan siis Radixien normiversiosta). Ne on hiljaiset ja eleettömän tuntuiset lavat.

Hmm, pitääkin nyt vähän miettiä miten niitä testailee, että jää paremmin joku vaikutelma, jonka voi pukea sanoiksi. Ettei mene kovin pahasti punaviinien arvosteluksi :). Vaikka nämä lavatkin on käsittääkseni semmoisia, että ne voivat sopia jonkin henkilön lentotyyliin, joten toiset tykkää ja toiset ei.
Otsikko: Vs: Vastakkainasettelun aika on tullut
Kirjoitti: SJo1 - 20 Syyskuu, 2009, 08:03:56
Katso RCmarket.org:ista.

MAH lavat poistossa :
http://www.rcmarket.org/mah-710-g1-pr-19051.html (http://www.rcmarket.org/mah-710-g1-pr-19051.html) G1 49eur
http://www.rcmarket.org/mah-g2-710mm-pr-20802.html (http://www.rcmarket.org/mah-g2-710mm-pr-20802.html) G2 79eur

Radix just nyt loppu, sorry huijasin.

Radix 710SB 94Eur

-Samppa
Otsikko: Vs: Vastakkainasettelun aika on tullut
Kirjoitti: Hanska - 20 Syyskuu, 2009, 12:28:59
Päivätä

Nyt on pakko kysästä onko kukaan päässyt kokeilemaan radixin stick bangers lapasia :)?
Pitäisivät olla vielä kevyemmät ja jäykemmät kuin perus radixit. ::)

-Hanska 8)
Otsikko: Vs: Vastakkainasettelun aika on tullut
Kirjoitti: Maikko - 20 Syyskuu, 2009, 14:31:23
Mulla on 600 ja 710 SB:t tällähetkellä käytössä.

710:llä olen lentänyt normiversioilla, mutta en samana päivänä joten en osaa sanoa lentotuntuman erosta. Noi SB:t eivät ole kovin hyviä autorotaatioissa, eli riipunta-aikaa ei ole kovin paljoa. Toki siis niilläkin pystyy tekemään ja kikkailemaan rotaatioissa, mutta keveytensä ansiosta ei niin hyvät kuin normit. Itse olen tosin tehnyt rotaatioita ainoastaan Stick Bangereillä, joten en pysty kovin paljoa kokemuksesta vertailemaan. Valitsin nämä itse sillä halusin lavat 3d kepitykseen missä kuorimitetaan kehää ja pitää palautua äkkiä.

Ensi kerralla jos Radixit ostan niin ainakin 710 tulee normi versiot. Jos joku on innokas vaihtamaan normit 710 Radixit Radix SB:hen niin voisin harkita.

-
Otsikko: Vs: Vastakkainasettelun aika on tullut
Kirjoitti: Vispilä - 20 Syyskuu, 2009, 15:06:35
Lainaus
nsi kerralla jos Radixit ostan niin ainakin 710 tulee normi versiot.

Tai koeta 690, eivät kuormita roottoria yhtä paljon kuin 710 ja autoissa mukavasti "hang timea"


-op-
Otsikko: Vs: Vastakkainasettelun aika on tullut
Kirjoitti: masu - 20 Syyskuu, 2009, 22:17:05
Aloitetaan tämä syväluotaava analyysi (;D) sanomalla, että olen erittäin tyytyväinen tähän ryhtymisestä. Tiesin ja olin tuntenut, että lavoissa on eroja, mutta en ollut sisäistänyt aikaisemmin kuinka todella, todella suuri merkitys lavoilla on ja miten ne voivat muuttaa kopterin luonnetta täysin. Mä en nyt tiedä onko tästä oikeasti kenellekään mitään hyötyä, mutta ei oteta sitä niin vakavasti :).

Kuten aikasemmin oli puhetta ei mun testaus ollut mitään HC 3D:tä ja päätin järjestelmällisesti ajaa kaikilla lavoilla saman "ohjelman". En myöskään uskaltanut kokeilla rotaatio-ominaisuuksia, joten ne jäävät toistaiseksi kokonaan puuttumaan. Lavat vaihdettiin tankkien välillä ja alussa tarkistin lapauran, joka osui kaikilla lavoilla hyvin kohdalleen. Mihinkään kopterin säätöihin ei koskettu eli samoilla kulmilla ajettiin kaikilla lavoilla. Ajoin Radixeilla ensin muistellakseni tuntumaa, sitten Mavrikkit ja vikana Torsionit. Idlenä käytin mun kakkosta eli 1950 kiekkaa. Leijutuksen kiekoista en ole ihan varma. Koetin ajaa esim. rolleja ja flippejä myös tarkoituksella todella huonosti (siis jopa huonommin ku mä normaalisti), että näkisi miten lavat vastaa huonoon collective/cyclic managementtiin. Keli oli lähes tyyni lukuunottamatta välillä puhkeavia puuskatuulia. Käyn läpi ajatukset, joita lavat herätti ajamani ohjelman mukaan.

1. Poppis neliön leijutus normimodessa, selkäleijutus
2. Taivaslentoa, pystärit, silmukka, vaakakierre
3. Cyclic tikun heilutusta eri suuntiin vasteen tuntemiseksi (cyclic pump aile ja elev suunnissa)
4. Pitch pumpia (vähän ku tuo kohta 2, mutta eri ylös-alas)
5. Kopteri ylös, täysiä negatiivisilla suoraan alas ja äkkipysäys täydellä positiivisella kulmalla
6. Flippi, jatkuvia flippejä, flippi vauhdista, rolleja molempiin suuntiin
7. Tic-toc (se mitä sitä osaan)
8. Yleinen fiilis ja muuta

CYE Radix 710 normiversio, pituus pultinreiästä 710mm, profiilin mitta 66mm, paksuin kohta lavan keskellä 8,6mm ja paino 189 (tai 190 vaaka ei osannu päättää)g/kpl
1. Radixit on leijutuksessa hyvin vakaat ja eleettömät lavat. Eleettömällä tarkoitan, että niistä tulee semmonen hyvin "lukittu" fiilis. Sivutuulessa tuota neliötä leijuttaessa nämä oli minusta vakaimmat lavat. Selkäleijutuksessa myös vakaan tuntuiset.
2. Taivaalla nämä lavat menee ku juna tuulesta välittämättä. Tarkat lavat, jotka tuntuu "antavan anteeksi", pieniä kämmejä. Vaakakierrettä ajoin yksittäisiä ja kolme peräkkäin, menee sillä samalla juna fiiliksellä vaikka yritin välillä sössiä tarkotuksella.
3. Cyclic vastaa kyllä nopeasti, mutta ei erityisen purevasti. Kopteri on näillä lavoilla niin vakaan tuntuinen, että tikkua edestakaisin heilutellessa se ei kerkeä kallistua kovin paljoa. Menee kuitenkin kontrolloidun tuntuisesti turhia heilumatta.
4. Radixeissa tämä oli ensimmäinen selkeä ero aikaisempiin SABin lapoihini. Collective vaste on välitön, mutta ei erityisen pureva.
5. Pysähtyy kohtalaisen nopeasti, mutta jättää vähän toivomisen varaa. Ihan kuin vähän joustaisi. Tätä kokeilin näillä lavoilla useamman kerran, koska huomasin, että kone tuntui aavistuksen jotenkin "wobblaavan" tuon pysäytyksen aikana. Aluksi ajattelin sen johtuvan tikkuhäröstä tai tuulesta, mutta sama toistui joka kerta.
6. Kone flippaa hyvin ja mielestäni ero edellisiin 690:siin Radixeihin ei ole kovin suuri (näitä mulla ei enää ole, joten en päässy suoraan vertaamaan). Taas tuntuu, että saa anteeksi kohtuu hyvin virheet flipin aikaisessa collective managementissa. Jatkuvat flipit täydellä cyclicillä kuormittavat moottoria, mutta se ei äänen perusteella varsinaisesti bogaakaan. Taas vakaan ja eleettömän tuntuinen eteenpäin lennosta tehdyissä flipeissä.
7. Tic-toc tuntuu vähän hankalalta löytää oikea suhde cyclicin ja collectiven määrässä. Näppihärön takia tuntui koko ajan vaeltavan, kun ei osunu kohdalleen. Kuormittaa taas konetta, mutta jaksaa, jaksaa...
8. Radixit on ulkoisesti hienot lavat ja selkeästi yleispätevät. Sopii hyvin taivaslentoon ja isoihin kuvioihin, koska ovat erittäin vakaat, mutta toisaalta eivät kuormita nuppia liikaa vähän väärinkään tehdyissä liikkeissä. Lavat erottuvat taivaalla kohtuullisen hyvin jättäen ulkokehälle leveähkön valkoisen ringin. Hyvät lavat!

Mavrikk G5 Pro 700, pituus pultinreiästä 697mm, profiilin mitta 62mm, paksuin kohta 8,4mm ja paino 190g/kpl
Mavrikkit ovat siis 13mm lyhyemmät kuin Radixit, mutta painavat saman verran.
(http://wiki.kopterit.net/kuvat/mavrikk.jpg)

1. Leijutus vaikuttaa vakaalta ja tuntuma on hyvin lähellä Radixeja. Ehkä tuulenpuuskassa hieman rauhattomampi, mutta en voi varmaksi sanoa. Jo leijutuksessa tuntui kuitenkin vastaavan cyclic tikkuun hieman eri tavalla.
2. Taivaalla meinasi mennä ensimmäinen kaarros vähän jyrkäksi, koska Radixeilla totuttu määrä cycliciä kallisti kopteria selkeästi enemmän. Pian huomasikin, että cyclic vaste on taivaslennossa Radixeja terävämpi. Lavat tuntuu hyvin tarkoilta, mutta silti vakailta. Mavrikkit päästää omituista hurinaa mennessään. Ei ehkä yhtä eleettömät ja anteeksi antavat kuin Radixit, mutta tarkat ja särmikkäät. Vaakakierre menee Radixeja nopeammin, mutta huonosti tehtynä moottori rasittuu kovemmin. Jotenkin yleiseksi fiilikseksi jäi taivaslennosta, että tuntui olevan lähellä Radixia, mutta jotenkin tarkempi ja terävämpi.
3. Tässä nyt huomaa selkeästi eron, että cyclic vaste on Radixia huomattavasti terävämpi. Koska muistelen 690:sten ja 710:en Radixien olevan melko saman tuntuisia en usko tämän johtuvan vain pituuserosta. Paino on kuitenkin sama kuin 710:llä. Cyclic tuntuu jonkin verran nopeammalta ja selkeästi "tarkemmalta".
4. Näissä lavoissa todellakin on sitä paljon puhuttua POPia! Collective vaste on äkäinen, terävä ja tarkka. Kopteri pomppii ku aropupu.
5. Näillä lavoilla ei jäänyt 5kg möykky empimään pysähdystä tuota vauhdista. Meno lakkasi kuin veitsellä leikaten ja kopteri pysähtyi yllättävän rauhallisesti. Ei ollut tietoakaan Radixeilla ihmettelemästäni "wobblaamisesta" ja tämäkin osaltaan vahvistaa käsitystäni siitä, että se ei johtunut tuulesta tai näppivirheestä. Tästä jäi hyvä kuva.
6. Flippiin kone pyörähtää näillä lavoilla taas Radixeja nopeammin, mutta jo ekalla yrittämällä huomasin koneen kuormittuvan enemmän. Jatkuvassa täyden cyclicin flippailussa moottori mouruaa epämiellyttävästi ja tuntuu, että nyt sitä managementtia olisi tarvittu :). Tahallaan väärin tehtynä saa kopterin kyllä pomppimaan vaikka negatiivisella ylöspäin reilusti, mutta tätä säestää aina moottorin muraus. Vauhdista flippi on terävä, mutta taaskaan ei saa yhtään anteeksi. Selkeästi Radixeja vaativammat lavat lentää vaikka rollit menee nätisti.
7. Tätä kirjoittaessa en enää muista tic-toc yritystäni näillä lavoilla. Joko se jäi vahingossa välistä tai en muista. Täytyy kokeilla ensi kerralla ja päivittää sitten.
8. Lavat on hienosti viimeistellyn näköiset ja grippiosa käy suoraan 700:sen 14mm grippeihin ilman välilevyjä. Lavat näkyvät taivaalta porukan huonoiten, koska etureunan valkoisesta nauhasta ei tunnu olevan apua ja valkoisen kehän luo vain lavan kärki. Kääntöpuoli on kokonaan valkoinen. Hallitsevaksi fiilikseksi jäi molempien cyclicin ja collectiven huomattava terävyys nopeuden ollessa kuitenkin vain jonkin verran Radixeja äkäisempi. Olisiko nämä sitten Radixeja jäykemmät lavat? En tiedä mikä selittäisi tuon moottorin kuormittumisen, koska aikaisemmin luulin sen olevan riippuvainen ainakin lapojen painosta. Nämä ei kuitenkaan ole mitkään keveimmät lavat ja silti kuormittavat huomattavasti. Lavat on kuitenkin "vaikeammat" lentää kuin Radixit, joten vaatisivat parempaa arvostelua varten myös paremman kuskin.

Torsion 3D 690, pituus pultinreiästä 690mm, profiilin mitta 62mm, paksuin kohta 8,8mm ja paino 180g/kpl
Torsionit on nyt sekä lyhyemmät, että selkeästi kevyemmät kuin kilpakumppanit.
(http://wiki.kopterit.net/kuvat/torsion.jpg)

1. Torsioneiden kohdalla tuuli alussa eniten, joten sekin voi vaikuttaa siihen, että niistä jäi levottomin kuva leijutuksessa. Toisaalta tätä eteenpäin lukiessa selviää myös toinenkin mahdollinen syy. Tuulenpuuska tuntui kallistavan kopteria toisia lapoja selkeästi enemmän.
2. Taivaalla eka kaarros... HÄ? Kopteri kääntyy ihan liikaa verrattuna siihen mitä olen tottunut Radixeilla. Taas tähän väliin sattui se tuulisin osio, mutta välillä oli tyynempääkin ja sai fiilistelläkin. Kopteri ei kulkenut yhtä kiskoilla kuin Radixeilla. Jossain tuulenpuuskassa tuntui jopa, että eka korjaukseni ei mennyt oikein perille. Vakaa noin iso laite joka tapauksessa on, mutta siinäkin on eri asteita ja nämä lavat ei samaan vakauteen pystyneet kuin edelliset. Kiva niilläkin oli lentää ja vaikuttavat myös kohtuullisen hiljaisilta. Eka vaakakierre... HÄ? Kierre pyörähti aivan sairaan nopeasti! Useampi vaakakierre putkeen menee hienosti. Tahallaan väärin kuormitettu vaakakierre ja kopteri vaan ponnahtaa ylöspäin, ei mitään hyytymisen merkkejä.
3. HÄ? Sairasta. Cyclic on käsittämättömästi edellisiä lapoja nopeampi. Se on myös terävä ja suunta kääntyy empimättä. Terävyys on Mavrikkien tasoa, mutta nopeus jotain ihan muuta.
4. Collective ei vaikuta ehkä ihan yhtä terävältä kuin Mavrikkeissa, mutta kuitenkin Radixeja tehokkaammalta.
5. Nämäkin lavat pysähtyvät Radixeja terävämmin ja hyvin hallitusti, tosin ehkä ei ihan samalla tavalla kuin Mavrikkit.
6. Ei voi olla totta!!! Kopteri flippaa ihan eri nopeudella kuin aikaisemmin. Vauhdista tehdyn flipin aikana Emty taustalla repesi, koska se näytti niin älyttömältä. Koneesta tuli todella paljon ketterämpi toisiin lapoihin verrattuna. Ei voinu ku huutaa, että: "SAIRASTA!". Näiden täytyy kuormittaa moottoria...? Flipit menee kuitenkin vaivattomasti. Jatkuvaa flippiä täydellä cyclicillä, kone kieppuu ja kieppuu, mutta moottorin ääni pysyy lähes muuttumattomana. Sikana runtua ja flippejä tahallaan väärin -> mitä tahansa saa tehdä... kone vaan menee. Se pomppii negaviitisella metrejä ylöspäin kesken flipin ja ei mitään, kone vaan laulaa. Tätä täytyy vaan jatkaa ja jatkaa.
7. HÄ? Mun vaeltava ja korkeutta muuttava, liian hidas ja vain puolittainen tic-toc on poissa. Tilalla on oikeasti tunnistettava, omituisen nopea ja yllättävän hyvin korkeutensa säilyttävä liike. Siis HÄ? Vaihdoin lavat ja osaankin tehdä tic-tocia? Ilmeisesti näiden lapojen kanssa mun ajotus osuu hyvin kohdalleen, koska cyclic on niin paljon toisia nopeampi. Kuormituksesta ei ole tietoakaan.
8. OMG mitkä lavat! Tankin lopussa oli suupielet korvissa eikä epäilystäkään siitä, mitkä lavat on kiinni seuraavan tankillisen aikana ;D. Nämä on erittäin hauskat lavat!!! Nopeat, terävät ja tuntuu aivan käsittämättömältä miten vähän ne kuormittavat konetta. Ero edellisiin oli korvin kuultavissa todella selkeästi. Muutkin kentällä olijat kuin kuski huomasivat tuon cyclicin nopeuden valtavan muutoksen ja lapojen kuormittamattomuuden. Ne eivät ole isoilla kaarissa ehkä yhtä hyvät kuin edelliset, mutta kopterin ketteryys on jotain suorastaan ihmeellistä. Tietysti tuohon taivaslennon vakauteen vaikuttaa se, että nopeutunut cyclic omalla tavallaan hankaloittaa korjauksia, mutta tässähän olikin tarkoitus testata samoilla asetuksilla eri lapojen eroja. En nyt tiedä mitä tuossa osuu kohdalleen ja onko kyse osittain vain omasta setupistani eli YS91SR:stä ja 700 reksin välityksistä, mutta nämä lavat todella toimivat. Ihan kuin koko laite olisi ollut pykälää tehokkaampi.

Toisen tankillisen jälkeen oli hymy edelleen yhtä leveä.

Päivä oli onnistunut ja mukava. Kerään lavoista vielä lisää kokemuksia ensi kerralla. Tekisi mieli ostaa lisää noita erilaisia keppejä, mutta ehkä rauhoitun nyt ja lennän Torsioneilla. Radixit meni kaapin päälle :).
Otsikko: Valintani on selvä!
Kirjoitti: vps - 21 Syyskuu, 2009, 06:52:21
Seuraavat lavat Kaameeseen Rapukkaan on siis Radixit... emmää tartte yhtään lisää herkkyyttä :D

Kiitos erinomaisesta testistä ja analyysistä, lisää tällaista!

-V
Otsikko: Vs: Vastakkainasettelun aika on tullut
Kirjoitti: kaardian - 21 Syyskuu, 2009, 09:27:50
Jos Masu viittit, niin tästä vois kirjottaa tonne Wikiin artikkelia. Ja laittaa mainintaa tietenkin että perustuu yhden kokeilijan omiin tuntemuksiin.

Muutoin voisi kerätä jotain taulukkoa lavan pituus paksuus paino ym asioista.
Otsikko: Vs: Vastakkainasettelun aika on tullut
Kirjoitti: masu - 21 Syyskuu, 2009, 09:38:49
Jos Masu viittit, niin tästä vois kirjottaa tonne Wikiin artikkelia. Ja laittaa mainintaa tietenkin että perustuu yhden kokeilijan omiin tuntemuksiin.

Muutoin voisi kerätä jotain taulukkoa lavan pituus paksuus paino ym asioista.
Juu, ajattelinkin kopioida tuon wikiin ja lisätä alkuu huomautuksen, että eri valmistajien lapojen ominaisuudet eivät välttämättä edes ole samat eri kokoluokissa 325-720. Eli jonkun yksittäisen testaajan tietyllä kopterilla ja setupilla tekemät testit eivät suoraan peilaa kovin kattavasti lavan/valmistajan ominaisuuksia, mutta voi kuitenkin antaa jonkinlaista suuntaa...
Otsikko: Vs: Vastakkainasettelun aika on tullut
Kirjoitti: masu - 27 Syyskuu, 2009, 16:23:18
Tänään sitten käytiin kentällä aivan sairaassa tuulessa. Ei meinattu välillä itsekään pysyä paikallaan siellä keskellä aukeaa peltoa ;D. Mukana oli vain Torsionit ja nyt huomasin, että lapaura ei ollu aivan tarkalleen kohdallaan. Kotona olin vielä tarkistanut, että lapakulmamittarin mukaan molemmat lavat näytti tarkasti nollaa keskellä ja tuotti samat kulmat ylhäällä ja alhaalla. Tässä tilanteessa kaikki muut lavat, joita olen käyttänyt ovat tuottaneet täydellisen lapauran, mutta Torsioneilla jouduin kentällä säätämään...

Näppärästi se edelleen liikkui, mutta kyllä tuo älytön tuuli vei hommasta sen nautinnon. Tic-tocia yritin harjoitella, mutta siitähän nyt ei oikein meinannu tulla mitään. Torsionitkin sai bogaamaan konetta, kun antoi täyden pitchin ja cyclicin tic-tocissa vasten 10m/s tuulta :). Kohtuullisen hyvin kone kuitenkin kulki siellä tuulen riepoteltavana.
Otsikko: Vs: Vastakkainasettelun aika on tullut
Kirjoitti: masu - 21 Tammikuu, 2010, 09:41:48
Aikaisemmin lapatestissä olleille kepeille on nyt saapunut uusi, mielipuolinen vastustaja:

(http://wiki.kopterit.net/kuvat/insane.jpg)

(http://wiki.kopterit.net/kuvat/insane2.jpg)

Näitä ei ole vielä kokeiltu ollenkaan. Juuren paksuus on suoraan 14mm, joten ei tarvitse spacereita 700:sen nupissa. Nämä lavat on siitä mielenkiintoiset, että ne on "hullun" kevyet, vain 167g/kpl!
Otsikko: Vs: Vastakkainasettelun aika on tullut
Kirjoitti: masu - 10 Huhtikuu, 2010, 22:17:10
Pientä päivitystä. Nyt on 700:nen kaivettu koipallojen joukosta ja kokeiltu ekan kerran kuukausiin. Kone lähti hyrräämään todella nätisti vaikka haisikin aluksi hieman after runille :).

INSANE lapojen ensivaikutelma oli positiivinen. Kunnon testausta en vielä päässy tekemään, kun ekaa kertaa isoa konetta kokeilin kuukausiin, mutta fiilistä tuli haettua. Insanet on lennossa hiljaiset. Lavat reagoi hyvin terävästi ohjaukseen ja pysäyttävät kopterin kuin seinään nopeasta laskusta. Ne kuormittavat konetta yllättävän vähän ja jatkuva flippaaminen sujuu ongelmitta vaikka kuormittaisi tahallaan väärinkin. Jotenkin on semmonen fiilis, että tarkkuutta on enemmän kuin Torsioneissa, mutta cyclic nopeus ei ole ihan samaa luokkaa... noh, huomenna testaan lisää.
Otsikko: Vs: Vastakkainasettelun aika on tullut
Kirjoitti: Maikko - 10 Huhtikuu, 2010, 23:40:04
Hyvä Masu kun jaksat testailla eri lapoja. "Myth Radixit on parhaita, Myth BUSTED"  :)

Markuksen kanssa juteltiin kentällä ja sillä oli nyt käytössä Alignin (olisko ollut nyt ne 690 lavat), joita kehui flippinopeudeltaan todella nopeiksi lavoiksi. Käsittääkseni aika moni lentää näillä Suomessa koska tulevat 700:sen kitin mukana, joten sulle varmaan saadaan sellaiset leirille testiin.

-
Otsikko: Vs: Vastakkainasettelun aika on tullut
Kirjoitti: vee73 - 03 Elokuu, 2011, 13:55:42
Onkos uusia päivityksiä luvassa mainioon testiin?