Kopterit.net
Yleiset => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: pasisalminen - 13 Syyskuu, 2009, 22:51:36
-
Noniin, iski dilemma ja spekutusta kaipaan.
Mulla on mikadon logo 10 jolla lentelen huvikseen. Viimeviikolla sen akku kyykähti jostain syystä. Tai siis lento meni ihan ok, mutta kun yritin latailla akkua uusiksi niin laturi heittää jotain herjaa eikä se lataudu enää.
Eli ongelma on, että lähdenkö ostelemaan uutta akkua tai tässä tapauksessa varmaan kaksi kun lataus kestää turhan kauan. halvimmillaan löysin akun hintaan $348.99 Sitten kun en omista balanseria niin sekin olis varmaan fiksu ostaa samalla. semmonen balanceri joka kykenee ton akun kanssa toimimaan tais maksaa 100dollaria ja sitten suojapussit 20-30dollaria kappaleelta. Eli hintaa tulee jotain 800-900 dollaria eli 550e - 660e että saan ton taas lenteleen...
noniin, lähdinkin miettimään, että jos taas ostais nitro vehkeen ton logon tilalle. ton logon vois saada varmaan 400-600 eurolla myytyä jos haluis lisä budjettii. mulla oli siis rapukka ekana kopukkana ja sillä lentelin paljon.
Mitäs mieltä ideasta? Sähkö veks ja nitro tilalle? kuitenkin haluun lentää enemmän ku se 10-20 minuuttia / päivä. Mietein jotain t-rexii vaikka semmosta nitroo jonka vois sitten konvertoida sähköks jos ei haluukkaan nitro-litkujen kanssa taas pelailla.
-
Jos se tulee kuvaamiseen niin voit unohtaa nitron. Jos haluat päästä halvalla kiinni pitkiin lentoaikoihin per päivä niin sitten nitro. Sähköllä on kuitenkin loppupelissä puolet halvempi lentää, alussa joutuu vaan enemmän laittamaan rahaa. 2-3 kertaa viikossa kun lennättää 2h niin polttoaineisiin menee metanolikoneessa monta sataa euroa kuussa, ei se todellakaan ole halpaa akkuihin verrattuna.
-
hyvä pointti toi nitron kulutus... nyt kun muistelee niin hyvin sitä kyllä kului :-) Ton pointin, että "Jos se tulee kuvaamiseen niin voit unohtaa nitron." niin sitä en niele. Kyllä mää sillä rapukallakin kuvailin jo ihan hyvin... Mutta ehkä sitä kannattais investoida 500-600 euroa akkuihin... tai sitten ei :-)
kaippa mulla on myös jotenkin into saada uusi lelu ja mahdollisesti pikkusen isompi ku toi logo :-)
lisää spekulointeja kaipaan :-)
-
>> akku kyykähti jostain syystä
if I read this correctly and you never used a balancer, look no further...
-
Onko kyseessä siis tuommoinen vai olenko ihan hakoteilla?
http://www.mikado-heli.de/en/logo10/index.htm (http://www.mikado-heli.de/en/logo10/index.htm)
Onko akku joku 10s NiMH/NiCd pakka eikä lipo?
-
keke, joo vehje on lähes tommonen. se on tosin pikkusen venytetty... pidempää peräputkea ja tais lavatkin olla pikkusen pidemmät.
akku on tällänen lipotus: ThunderPower 4000mAh LiPoly 8S 29.6VPack - Prolite Series http://www.robotmarketplace.com/products/LP-TP4000-8S2P.html
-
keke, joo vehje on lähes tommonen. se on tosin pikkusen venytetty... pidempää peräputkea ja tais lavatkin olla pikkusen pidemmät.
akku on tällänen lipotus: ThunderPower 4000mAh LiPoly 8S 29.6VPack - Prolite Series http://www.robotmarketplace.com/products/LP-TP4000-8S2P.html
Osta HobbyCitystä pari tällaista sarjaan (http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9516&Product_Name=Turnigy_5000mAh_4S_30C_Lipo_Pack) (tai sitten vastaavien 25C (http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9179&Product_Name=Turnigy_5000mAh_4S_25C_Lipo_Pack) tai 20C (http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9177&Product_Name=Turnigy_5000mAh_4S_20C_Lipo_Pack) versiot, ThunderPower näytti olevan vain 12C (!?) joten eiköhän tuo 20C:kin riitä). Lataukseen vaikkapa pari tällaista (http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7523&Product_Name=Turnigy_Accucel-8_150W_7A_Balancer/Charger) tai muuta vastaavaa. Ei tule budjettiin aivan hirvittävää lommoa vaan selviät muutamalla satalappusella.
Jos olet ladannut lipoa ilman tasuria, ei kuoleminen ole mikään ihme. Akun voisi tuurilla saada vielä eloon tasauslatauksella, mutta enpä toivoisi liikoja.
-
keke, joo vehje on lähes tommonen. se on tosin pikkusen venytetty... pidempää peräputkea ja tais lavatkin olla pikkusen pidemmät.
akku on tällänen lipotus: ThunderPower 4000mAh LiPoly 8S 29.6VPack - Prolite Series http://www.robotmarketplace.com/products/LP-TP4000-8S2P.html
Osta HobbyCitystä pari tällaista sarjaan (http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9516&Product_Name=Turnigy_5000mAh_4S_30C_Lipo_Pack) (tai sitten vastaavien 25C (http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9179&Product_Name=Turnigy_5000mAh_4S_25C_Lipo_Pack) tai 20C (http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9177&Product_Name=Turnigy_5000mAh_4S_20C_Lipo_Pack) versiot, ThunderPower näytti olevan vain 12C (!?) joten eiköhän tuo 20C:kin riitä). Lataukseen vaikkapa pari tällaista (http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7523&Product_Name=Turnigy_Accucel-8_150W_7A_Balancer/Charger) tai muuta vastaavaa. Ei tule budjettiin aivan hirvittävää lommoa vaan selviät muutamalla satalappusella.
Jos olet ladannut lipoa ilman tasuria, ei kuoleminen ole mikään ihme. Akun voisi tuurilla saada vielä eloon tasauslatauksella, mutta enpä toivoisi liikoja.
Nättiä, enpäs edes kelannut tota sarjaan kytkemistä mahdollisuutena. Ainoo miinos on tossa, että paino kasvaa suht paljon.
toi ThunderPower painaa 661 grammaa ja kun esim toi Turnigyn painaa 530 grammaa / kpl, eli yhteensä yli kilon. Painoa tulee siis melkein puolen kiloa lisää. Voi heittää hyvästi kameran kanssa lentelyt varmaankin... Mites nyt jos toi c-arvo kasvaa huomattavasti niin voiko olla, että mun moottori saakin lisää tehoa käyttöönsä? Oon pikkusen lost näiden sähköjen kanssa. Amiksen sähköpuoli tuli käytyä yli 10 vuotta sitten eikä niitä oppeja olla pahemmin käytetty sen jälkeen :-)
ps. Juu, en olettanutkaan koskaan, että se akku kestäis loputtomiin ilman tasuria. Se tuli kopterin kanssa enkä tiennyt sen kunnosta. Ajattelin vetää niin pitkään noin vaan kun se kestää ja sitten ihmetellä. Hyvin se on kestänyt, varmaan 20-30 latausta mun käytössä...
EDIT: Löytyyhän niitä kevyempiäkin esim: http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9467 painaa 388g eli noiden kanssa ei tulis "ylipainoa" pahasti... tosin toi on vaan 3600mAh
-
http://www.kopterit.net/index.php?topic=1275.0 (http://www.kopterit.net/index.php?topic=1275.0)
Tuossa oli hyvin juttua noista akuista ja C-arvoista, lukase läpi :)
Eli mielummin isompi C kö pienempi, näin niinkö lyhyesti.
-
Ton pointin, että "Jos se tulee kuvaamiseen niin voit unohtaa nitron." niin sitä en niele. Kyllä mää sillä rapukallakin kuvailin jo ihan hyvin...
Juza varmaan haki takaa tuota nitrokopterin rasvaisuutta, eli saattaa olla kamera hyvässä rasvassa muutaman tankillisen jälkeen...
-
Joo, pitää perehtyä noihin... kunhan vaan on aikaa... nopsaan katoi lennokkien wikistä jo http://wiki.lennokit.net/index.php/C-arvo
jos jotain kiinnostaa niin muut sähköosat on kontroniin Tango 45-08 http://www.kontronikusa.com/motors/tango.html
ja JAZZ 55-10-32 http://www.kontronikusa.com/brushlessesc/konm3130.html
Ehdotuksia saa antaa noihin akkuihin... Jos nyt kaikki on sitä mieltä, ettei mun kandee nitroilla...
-
Ton pointin, että "Jos se tulee kuvaamiseen niin voit unohtaa nitron." niin sitä en niele. Kyllä mää sillä rapukallakin kuvailin jo ihan hyvin...
Juza varmaan haki takaa tuota nitrokopterin rasvaisuutta, eli saattaa olla kamera hyvässä rasvassa muutaman tankillisen jälkeen...
Onneks kameran pystyy suojaamaan suht hyvin ja putkeenkin voi laittaa jatkoa melkein perälapoihin asti... Eli nitron sottasuus ei siis haittaa mua ja saahan sen kameran putsattua vaikka joka lennon välissä jos sikseen...
-
Sähköllä on kuitenkin loppupelissä puolet halvempi lentää, alussa joutuu vaan enemmän laittamaan rahaa.
Tämä pätee johonkin rajaan asti. Nyt jos puhe olisi isosta kopterista, jota lennettäisiin esim. 12S 5500mAh pakoilla, maksaisi yksi akkusetti 480 euroa (otettu Hyperionin hinnastosta). Nämä olisi nyt sitten semmosia akkuja, jotka kestää järkevän ajan (~100 sykliä) tarjoten edelleen tarvittavan suorituskyvyn noilla sykleillä. Noita kun hommais vaikka viisi settiä, että saisi lentoaikaa per lennätyskerta sen 40-50 min (ei kovaa 3D:tä), niin se maksaisi 2400 euroa. Sitten siihen kunnon virtalähde ja laturi -> 350 eurosta ylöspäin. Kuitenki tartteis noin monen akun lataamiseen hyvät vehkeet, joten laitetaan 2900 euroa kokonaiskustannuksiksi.
Jos ite sotkee fuilia ihan kotimaisista tarpeista tulee gallonalle hintaa ~24 euroa. Tuon 40-50min saa lentoaikaa (taas ei kovaa 3D:tä) kolmella litralla fuilia .90:sellä koneella. Silloin noihin 100 sykliin eli lennätyskertaan verrattuna menisi 300 litraa fuilia -> 24 / 3,78 * 300 = 1904 euroa. Pärjää kämäsellä laturilla ja muutamilla laakereilla, 46 euroa. Kokonaiskustannukset 1950 euroa. Nitro siis tässä esimerkissä 1/3 halvempi ajaa. Tässä ei ole otettu huomioon sitä, kestääkö kone pelkillä laakerin vaihdoilla 500 lentoa. Luulisin, et kestää.
Vaikka laturivehkeet sattuisi olemaan olisi sähkö silti huomattavasti kalliimpaa. Voihan sitä aina yrittää halvoilla akuilla, mutta jotenkin en usko niiden kestoon tuossa käytössä.
8S on just sen verta halvempi (2*4S 5500mAh edelleen Hyperion) -> 322 euroa * 5 -> 1610, että tulee laturin kanssa tuolla 100 syklillä about saman hintaiseksi. Seuraavat 100 olisi sitten jo vähän halvempaa. Tämä siis vertaamalla 8S konetta .90 koneeseen.
Tämä oli nyt pelkkä vilkaisu hintoihin ottamatta mitään kantaa sähkön ja nitron ominaisuuksiin. Jotain epäkohtia löytyy varmasti.
-
Itse en ole ikinä laskenut Nitro vs. sähkö hintoja kun mulle Nitro ei ole vaihtoehto, mutta mistä johtuu että usein olen törmännyt väittämiin/laskelmiin että sähköllä on isommat alkukustannukset mutta pidemmän päälle halvempaa, kumpi nyt oikeastaan pitää paikkansa, siis ihan yleisestä mielenkiinnosta?
-
Viime kesän lentelin trexin 600 E:llä ja mulla oli 8 akkua jotka muistaakseni makso noin 180€ kpl (5000 6s pakkoja) jotka hyydähti kesässä.
Eli pelkkien akkujen hinnaksi tuli 1440€, ehkä toi 8kpl oli hieman liioittelua mut 5 tai 6 niitä sais olla et ei tartte kentällä latailla eli
hinnaksi tulis 900-1080€
Tänä kesänä päristelin 600 N:llä ja ostin 100 litraa fuilia alkuvuodesta joka ehkä nippanappa riittää tälle kaudelle ???
Hinnaksi tuolle satsille tuli noin 480€ jos oikeen muistan(20% optifuilii)
muita kuluja en jaksa laskeskella mut kyl nitro tuli mun kohdalla huomattavasti halvemmaks kuin sähkö ja ei tarvinnut tänä kesänä
lennätys reissun jälkeen latailla akkuja 5 tuntia yöllä jos meinas seuraavanakin päivänä lennellä!
Mitään kirjaa lennätys kerroista en ole pitänyt joten vaikea sanoa mitään todellisia summia kumpi tulee halvemmaks?
Itse lennättelen nitrolla vielä tulevaisuudessakin mut ehkä joku päivä palaan sähköön..ehkä..empä tiedä ;)
-
ei tarvinnut tänä kesänä lennätys reissun jälkeen latailla akkuja 5 tuntia yöllä jos meinas seuraavanakin päivänä lennellä!
Tämä on vielä tällä hetkellä merkittävä miinus akuissa. Minuakin risoo se, että vaikka ilma olisi kuinka hyvä, ei koko päivää voi viettää lentäen. Aina väliin tulee useamman tunnin lataustauko. 5C lataus + aggregaatti poistaa tämän ongelman toki tehokkaasti, mutta sitten ei voida enää puhua järin halvasta eikä mobiilista lennätyssetistä. Ja aggregaatin pärryyttäminen keskellä asutusta (paikassa jossa voi lentää sähköllä mutta ei nitrolla) ei kuulosta kestävältä ajatukselta. Onhan nelitahti toki hiljainen, mutta silti.
Nitrossa puolestaan eniten risoo sotkuisuus. Ajoin joskus nitro-autolla ja siitä takaraivoon syöpyi jonkinlainen inho nitron mukanaan tuomaa krääsää vastaan. Auto on toki asia erikseen pyöriessään öljyisenä siellä pölyisen maan pinnalla, mutta nitrokopteria pitää joka tapauksessa pitää puhtaana tosin kuin sähkö-...
-
Nitrossa puolestaan eniten risoo sotkuisuus. Ajoin joskus nitro-autolla ja siitä takaraivoon syöpyi jonkinlainen inho nitron mukanaan tuomaa krääsää vastaan. Auto on toki asia erikseen pyöriessään öljyisenä siellä pölyisen maan pinnalla, mutta nitrokopteria pitää joka tapauksessa pitää puhtaana tosin kuin sähkö-...
Edelleen sen kummemmin näihin muihin kuin kustannuseroihin syventymättä voin sanoa, että kannattaa unohtaa nuo nitro-autot, kun miettii helikopteria. Mulla on kentällä mukana talouspaperirulla ja vaikka olis harjotellu selkäleijutusta tjsp, jossa kone likaantuu enemmän, riittää pyyhkiä canopy, lavat, stabbari, runkolevyjen takaosa (sis tankki), änkkärin kumiletku, pohja ja peräputki. Tähän menee tarkan tilaston pitämisen ja armottoman mittaamisen tuloksena noin 66,5 sekuntia per lennätyskerta :). Tuon huitaisun jälkeen voi sitten rauhassa kotona nostaa koneen makuuhuoneessa hyllylle, ei haise, ei likaa paikkoja, eikä tiputa mitään.
-
Nitron sotkuja on turha stressailla. Mää lennän, putsaan ja viskaan pakun takaluukkuun. Eli nou hätä siitä. Mutta ehkä mää nyt oon alustavasti päättänyt tilata akkuja... Ellei sitten joku vaikka tarjoa jotain kivaa isoa nitroa halvalla heti :)
-
Edelleen sen kummemmin näihin muihin kuin kustannuseroihin syventymättä voin sanoa, että kannattaa unohtaa nuo nitro-autot, kun miettii helikopteria.
Näinhän se varmasti on. RCHeliMagazinen uusimmasta numerosta löytyvä "how to keep your heli clean" -artikkeli vahvisti osaltaan ennakkoasenteitani nitrokoptereita kohtaan, siinä kun lueteltiin kaiken maailman kemikaalit joita (nitro)kopterin putsaamiseen tarvitaan. Ja samalla muistan, ettei autosta lähtenyt töhnä ilman alkoholia irti. Mutta tottahan se on, ettei kopteri ilmassa ollessaan juuri pölyä kohtaa. Riippuen lentopaikasta maahan tullessa / nousuissa voi toki pöly lentää.
Tuo mainittu auto jätti kyllä muutenkin meikäläiseen pysyvät traumat nitron osalta, terveisiä vain Kyosholle. :D
-
Ok. Mulla tosin riittää 4 akkua per kopukka jatkuvaan lentämiseen, kun ottavat 5C sisään ja ovat sen kokoisia että latureissa riittää potkua.
-
Hei, mitäs veikkaatte paljonko lentoaika lyhenee jos vedän
2x Turnigy 3600mAh 4S 20C verrattuna 2x Turnigy 5000mAh 4S 30C akkuihin?
Tai mitäs sitten jos vedän yhden ThunderPower 4000mAh LiPoly 8S 29.6VPack - Prolite Series akun.
Ei tarvii mitään minuutintarkkuudella spekuttaa, kunhan saan jotain käsitystä.
Lueskelin noita akku juttuja, mutta ei mun pienet aivot vaan aukaise asioita.
Jyri, mikä kopukka ja mitkä akut sulla on?
-
Se lyhenee ihan noiden mAh suhteessa kun jännite pysyy samana (molemmat 4s)
Mutta! toisesta setupista saa tarvittaessa 150A (5A*30C) virtaa ja toisesta taas 72A (3.6A*20C)
Jos 72A on riittävä, niin homma ok ja lentoaika menee mAh suhteessa, jos taas ei ole niin akut hajoaa nopeasti ja teho ei riitä sellaiseen lentoon kuin toisilla akuilla.
Pystytkö sanomaan mikä nopeudensäädin ja moottori tuossa vehkeessä on?
Lapojen pituus ja kopterin kokonaispaino auttaisi myös haarukoimaan tehontarvetta.
-
yeps... I was just about to comment the same.
If you reduce capacity, don't reduce the C rate at the same time.
The higher C LiPos usually offer longer effective flight time anyway, because I can discharge them deeper without causing them to get hot (that's at least what -I- do), I frequently run to 3.6, 3.5 or even 3.2 V.
-
Keke,
Laitoin noi speksit jo aikaisemmin, mutta tässä tulee..
jos jotain kiinnostaa niin muut sähköosat on kontroniin Tango 45-08 http://www.kontronikusa.com/motors/tango.html
ja JAZZ 55-10-32 http://www.kontronikusa.com/brushlessesc/konm3130.html
Lapojen pituutta ja kokonaispainoa en muista. Mutta jos heitän siihen kameran niin painoa tulee helposti 1.3kiloa lisää normi kopukan painon lisäksi, toi logo on kyllä aika kevyt itsekseen.... Eli nyt haen vain tehokkainta mahdollista akkua tai akkuja joka ei kuitenkaan painaisi paljoa enenpää kun 660grammaa (vanhan akun paino on toi 660g). Tosin jos akuista saa enemmän tehoa irti ja mun moottori ja nopeudensäädin osaa tai pystyy hyödyntää sitä niin sitten painoakin voi olla pikkusen enemmän.
Mutta vielä lentoaikaaan... mites meneenkö nyt, että 2x Turnigy 3600mAh 4S 20C on parempi kuin 1x ThunderPower 4000mAh LiPoly 8S 29.6VPack?
Meneekö se myös tossa tapauksessa noin?
Kiitti, että jaksatte auttaa.
-
Laitoin noi speksit jo aikaisemmin, mutta tässä tulee..
jos jotain kiinnostaa niin muut sähköosat on kontroniin Tango 45-08 http://www.kontronikusa.com/motors/tango.html
ja JAZZ 55-10-32 http://www.kontronikusa.com/brushlessesc/konm3130.html
Hups sori joo... Eli. tuo sun systeemisi ottaa pahimmillaan 70A virtaa tehon ollessa jossain kahden kilowatin tietämissä.
Saattaisit selvitä siis noilla 3600 20C 4S turnigyillä nippanappa. Pisimmän lentoajan saat noilla 5000 30C turnigyillä, ja virta riittää varmasti.
että mites meneenkö nyt, että 2x Turnigy 3600mAh 4S 20C on parempi kuin 1x ThunderPower 4000mAh LiPoly 8S 29.6VPack?
Ei, vaan 8S 4000mAh Thunderpower on parempi lentoaikamielessä kuin 2x3600mAh 4S, mutta vain, koska 3600mAh < 4000mAh. Molemmat vaihtoehdot ovat loppupeleissä 8S akkuja, thunderpower on yksissä kuorissa, ja 2X4S akusto on kaksissa kuorissa niin, että sinä olet johdottanut ne sarjaan. Kopteri ei huomaa eroa. Kunhan on 8 sarjaan kytkettyä kennoa (8S).
EDIT:
Taas linkitän kiinaan mutta olisko vaikka tässä kompromissi
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9511 (http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9511)
Eli noita kaksi, ja sarjaankytkettynä kopteriin kiinni. Sama lentoaika kuin thunderpowerissa, mutta alle kolmasoasa hinnalla. Voit siis ostaa 6kpl yhden thunderpowerin hinnalla ja lentoaikaa tuleekin sitten aika paljon enemmän/euro.
-
En usko että akun 100g lisä painolla on vaikutusta mihinkään kun tuo kone on kuvauskätössä. Luulen että se on sama kopteri jonka näin muutaman kerran viime kesänä. Tuo sinun akku on varmasti ollut niin loppu että uusista akuista saa paljon enemmän tehoa. Mulla on 4500-6000mah 6S akkuja, voisisimme nähdä jossain vaikka tällä viikolla ja voisit kokeilla miten se lentäisi 6S tai jos nopari kestää niin 12S setupilla. Tuohon kokeiluun tosin tarvisi eri kokoisia pinjoneita.
-
Ja hei...
http://www.robotmarketplace.com/products/LP-TP4000-8S2P.html (http://www.robotmarketplace.com/products/LP-TP4000-8S2P.html)
Tuohan on vain 12-18C akku, eli todella reunalla mennään virranantokyvyn kanssa. Hinnoittelumielessä lähentelee ryöstöä.
-
Jyri, mikä kopukka ja mitkä akut sulla on?
MSH Protos, GyroBot FLybarless. Akkuina Hyperion G3 6S 2600mAh 35C.
Eli jos akkuina on tuollaiset 5Cllä ladattavat niin neljällä akulla pystyy lentämään nonstop, jos on kaksi laturia jotka kykenevät 5C latausvirtaan -> 5000 mAh akuilla se tarkoittaa 25A latausvirtaa.
-
if you need performance, forget Turnigy (from what I've heard).
-
En usko että akun 100g lisä painolla on vaikutusta mihinkään kun tuo kone on kuvauskätössä. Luulen että se on sama kopteri jonka näin muutaman kerran viime kesänä. Tuo sinun akku on varmasti ollut niin loppu että uusista akuista saa paljon enemmän tehoa. Mulla on 4500-6000mah 6S akkuja, voisisimme nähdä jossain vaikka tällä viikolla ja voisit kokeilla miten se lentäisi 6S tai jos nopari kestää niin 12S setupilla. Tuohon kokeiluun tosin tarvisi eri kokoisia pinjoneita.
Mää pelkään, että se 100g voi olla liikaakin, nimittäin kun nyt oon mun kameran laittanut kines niin välillä ei tykkää pysyä ilmassa kaikissa tilanteissa. Siksi haluisinkin pitää akun painon minimissään. Saa sitten vaikka telinettä kehittää paremmaksi :)
Mulla ei taida olla kun tänään ainostaan aikaa testailla. Satutko oleen menossa lenteleen? Jotain pinjoneita mulla pitäs olla varastossa. En tosin muista yhtään mitä.
-
Laitoin noi speksit jo aikaisemmin, mutta tässä tulee..
jos jotain kiinnostaa niin muut sähköosat on kontroniin Tango 45-08 http://www.kontronikusa.com/motors/tango.html
ja JAZZ 55-10-32 http://www.kontronikusa.com/brushlessesc/konm3130.html
Hups sori joo... Eli. tuo sun systeemisi ottaa pahimmillaan 70A virtaa tehon ollessa jossain kahden kilowatin tietämissä.
Saattaisit selvitä siis noilla 3600 20C 4S turnigyillä nippanappa. Pisimmän lentoajan saat noilla 5000 30C turnigyillä, ja virta riittää varmasti.
että mites meneenkö nyt, että 2x Turnigy 3600mAh 4S 20C on parempi kuin 1x ThunderPower 4000mAh LiPoly 8S 29.6VPack?
Ei, vaan 8S 4000mAh Thunderpower on parempi lentoaikamielessä kuin 2x3600mAh 4S, mutta vain, koska 3600mAh < 4000mAh. Molemmat vaihtoehdot ovat loppupeleissä 8S akkuja, thunderpower on yksissä kuorissa, ja 2X4S akusto on kaksissa kuorissa niin, että sinä olet johdottanut ne sarjaan. Kopteri ei huomaa eroa. Kunhan on 8 sarjaan kytkettyä kennoa (8S).
EDIT:
Taas linkitän kiinaan mutta olisko vaikka tässä kompromissi
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9511 (http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9511)
Eli noita kaksi, ja sarjaankytkettynä kopteriin kiinni. Sama lentoaika kuin thunderpowerissa, mutta alle kolmasoasa hinnalla. Voit siis ostaa 6kpl yhden thunderpowerin hinnalla ja lentoaikaa tuleekin sitten aika paljon enemmän/euro.
Noniin, nyt alkaa selkenemään akkujen speksit. Tommosia sun kompromisseja vois ainakin huvikseen testailla. Ei ainakaan pahan hintasia.
Vielä yks kyssäri. Mistä tiedän kuinka isolla latausvirralla voin akkuja ladata? Noissa hobbycityn tuotetiedoissa ei sitä ainakaan lue. topikissa http://www.kopterit.net/index.php?topic=1275.0 suositellaan maks 1C, mutta jos Jyri vetää 5C:llä niin suosituksen ja todellisuuden väli on ainakin tossa tapauksessa aika iso.
if you need performance, forget Turnigy (from what I've heard).
Got any suggestions what brand it should be?
-
Vielä yks kyssäri. Mistä tiedän kuinka isolla latausvirralla voin akkuja ladata? Noissa hobbycityn tuotetiedoissa ei sitä ainakaan lue. topikissa http://www.kopterit.net/index.php?topic=1275.0 suositellaan maks 1C, mutta jos Jyri vetää 5C:llä niin suosituksen ja todellisuuden väli on ainakin tossa tapauksessa aika iso.
Jyrillä on noita Hyperionin 3G akkuja, joita voi valmistajan speksien mukaan ladata 5C:llä. Käytännössä, jos valmistaja ei ilmoita mitään maksimilatausvirtaa, niin silloin "vanhat säännöt" pätee ja 1C on maksimilatausvirta.
Minusta tuo neljä akkua 5C:llä ladaten ei kuitenkaan takaa "jatkuvaa" lennätystä, koska akun pitäisi antaa jäähtyä rauhassa ennen latausta (ehkä 15-20 minuuttia, näin ainakin olen lukenut, että lämpimän akun lataaminen ei olisi suositeltavaa), jolloin yhden akun täyteen saaminen lennon jälkeen kestäisi silti noin 35 minuuttia kovasta virrasta huolimatta.
-
Vielä yks kyssäri. Mistä tiedän kuinka isolla latausvirralla voin akkuja ladata? Noissa hobbycityn tuotetiedoissa ei sitä ainakaan lue. topikissa http://www.kopterit.net/index.php?topic=1275.0 suositellaan maks 1C, mutta jos Jyri vetää 5C:llä niin suosituksen ja todellisuuden väli on ainakin tossa tapauksessa aika iso.
Kyllä se latausvirta lukee aina siellä hobbycityn sivuilla, se on siinä akkuspeksitaulukon viimeisenä (Max charge rate) ja näyttää oleven oikeastaan kaikissa turnigy ja rhino akuissa 2C
-
Vielä yks kyssäri. Mistä tiedän kuinka isolla latausvirralla voin akkuja ladata? Noissa hobbycityn tuotetiedoissa ei sitä ainakaan lue. topikissa http://www.kopterit.net/index.php?topic=1275.0 suositellaan maks 1C, mutta jos Jyri vetää 5C:llä niin suosituksen ja todellisuuden väli on ainakin tossa tapauksessa aika iso.
Kyllä se latausvirta lukee aina siellä hobbycityn sivuilla, se on siinä akkuspeksitaulukon viimeisenä (Max charge rate) ja näyttää oleven oikeastaan kaikissa turnigy ja rhino akuissa 2C
Hittolainen niinhän se onkin... Kattelin vaan speksejä enkä sitä "Product Config Table" kohtaa.
-
Ja sitten sun pitää muistaa hommata se tasaava laturi. Esim ICharger 1010B pystyy lataaman kahta 5000 mAh 4S pakkaa tyynesti 2C virroilla jos virtalähteestä löytyy jerkkua.
Tuo mitä sanotaan performancesta ja turnigystä on ihan totta verrattuna parempiin (kalliimpiin akkuihin), mutta kun sulla on kamera kyydissä et kuitenkaan paljon tic-tocceja lennä. Suosittelen kokeilemaan. Jos saa valita turnigyn ja rhinon välillä, niin ottaisin rhinon. Molemmilla olen aika paljon lentänyt monenlaisia koptereita.
-
Allraittis, alkaa himottaan lentelyt ja nyt pitäs varmaan sitten pistää akkuja tilaukseen.
Onko toi hobbyking ok paikka tilata kamaa? Onko hinnat kohdillaan ja tuleeko nopsaan vai onko parempia vaihtiksia?
Jos hobbyking on ok niin tälläsen setin voisin tilata.
Testimielessä muutamaa eri kokoista akkua. Sitten selviää mitä kannattaa tulevaisuudessakin käyttää.
2 x Turnigy 5000mAh 4S 30C Lipo Pack http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9516&Product_Name=Turnigy_5000mAh_4S_30C_Lipo_Pack
2 x Turnigy 4000mAh 4S 30C Lipo Pack http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9511
2 x Turnigy 3600mAh 4S 20C Lipo Pack http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9467
2 x ZIPPY Flightmax 4000mAh 4S1P 20C http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9364
Ton setin hinnaksi tulee hurjat $391.14 dollaria. Eli pikkusen enemmän kun se yksi thunderpower joka mulla on nyt.
Sitten vielä latureihin.
Mikäs näistä seteistä kannattais ostaa.
2 x Turnigy Accucel-8 150W 7A Balancer/Charger http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7523&Product_Name=Turnigy_Accucel-8_150W_7A_Balancer/Charger
hintaa 70dollaria / kpl = 140dollaria yhteensä
vs.
2 x Turnigy Accucel-6 50W 5A Balancer/Charger http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7028
hintaan 35dollaria / kpl = 70 dollaria yhteensä.
vs.
1 x iCharger 1010B+ 300W 10s Balance/Charger http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6609
hintaa 190dollaria. Keken puheiden perusteella tällä voisi kahta ladata samanaikaisesti?
tai halpis vaihtis joka ei kaiketi oo niin hyvä laturi, mutta tarviinko edes hyvää? Eli pärjäiskö tällä?
2x Turnigy 420 Balancer/Charger 2S~4S http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7898
hintaa 24dollaria / kpl = 48dollaria yhteensä. Periaatteessä nää on niin halpoja, että näitä vois ostaa 4kpl sillon hintaa tulis 96dollaria tai jos haluu lähtee lataamaan 3 settiä niin 6kpl hintaan 144 dollaria tai hulluttelemaan 4 setin latauksella hintaan 192dollaria
Jos näin tulevaisuutta ajatellen lähden spekuloimaan niin varmaan toi iCharger vois olla järkevä, mutta jos 100 dollaria halvemmalla voin ladata 2 settiä eli 4 akkua enemmän niin pistää miettimään. Oli sitten mikä akku systeemi tahansa jos sitä kentällä latailen niin pitää hoitaa joko aggregaatti tai hyvä isot akut mistä virrat revin.
aaargh, noita latureita on ihan liiikaaaa... aaapuuuvaa.
EDIT: mun yhteenlaskuissa oli pikkusen virheitä...
EDIT2: Tulevaisuutta ajatellen vois kyllä ehkä unohtaa ton halvimman laturin ja miettiä laturia joka pystyis lataan 6S akkuja.... Mutta toisaaltaan kannattaako tulevaisuutta ajatella liikaa... Jos vaikka eläis tässäpäivässä...
-
Hyperion 3G is probably not a bad choice. I charge mine at 3+ C and don't bother to let them cool down.
Outrage 30 C works fine for me, charged at 1C according to specs. No need to let them cool down since they don't get hot in the first place.
Whatever, you get what you pay for. If something sounds too good to be true, it's usually not true...
-
Tulevaisuutta ajatellen vois kyllä ehkä unohtaa ton halvimman laturin ja miettiä laturia joka pystyis lataan 6S akkuja.... Mutta toisaaltaan kannattaako tulevaisuutta ajatella liikaa... Jos vaikka eläis tässäpäivässä...
Unohda ihmeessä, varsinkin jos aiot joskus tienpäällä ladata esim käyvän auton akusta/aggrekaatista. Sillä lataa 5000mAh 4s akkua 2.5tuntia.
IChargerilla on tuo 106B malli myös (jollaisen myös omistan) jolla saa tuollaiseen 4s-6s 5000 mAh akkuun 10A sähköä sisään. IChargereita saa myös kohtuuhintaan suomesta esim Sabesta tai hobbyjp:ltä. PAri niitä niin latausvaivat ovat taas kauempana tulevaisuudessa.
Hobbycity on luotettava kauppa, siitä ei liene erimielisyyksiä. Toimitukset tulee luvatussa ajassa. EMS paketit vajaassa viikossa ja muissa sitten menee vähän kauemmin. ALV:tä voi joutua maksamaan päälle toisinaan.
2 x Turnigy 3600mAh 4S 20C Lipo Pack
Mä jättäisin tämän akun suosiolla ostamatta, se tulisi olemaan tehoissa systeemisi selvä pullonkaula eikä voi kestää kauaa. Huonolla tuurilla polttaa koko kopterin ensi lennolla...
Kannattaa muuten vähän iteroida hobbycityssä noita postikuluja erilaisilla paketeilla. Esim viimeksi kun ostin 4900 6S Rhinoja kaksi, oli halvin vaihtoehto ottaa kaksi eri tilausta. Samalla hajautuu myös tullin karvakäsiriski.
-
Samalla hajautuu myös tullin karvakäsiriski.
Tai tuplaantuu :D
Luulis että nuo turnigytkin kestää kuvaus lentoa ihan hyvin jos aikaisemmin on pystynyt lentämään kyykähtäneellä 16-18C akulla.. vai mikä se nyt oli ???
-
Tulevaisuutta ajatellen vois kyllä ehkä unohtaa ton halvimman laturin ja miettiä laturia joka pystyis lataan 6S akkuja.... Mutta toisaaltaan kannattaako tulevaisuutta ajatella liikaa... Jos vaikka eläis tässäpäivässä...
Unohda ihmeessä, varsinkin jos aiot joskus tienpäällä ladata esim käyvän auton akusta/aggrekaatista. Sillä lataa 5000mAh 4s akkua 2.5tuntia.
IChargerilla on tuo 106B malli myös (jollaisen myös omistan) jolla saa tuollaiseen 4s-6s 5000 mAh akkuun 10A sähköä sisään. IChargereita saa myös kohtuuhintaan suomesta esim Sabesta tai hobbyjp:ltä. PAri niitä niin latausvaivat ovat taas kauempana tulevaisuudessa.
Tulevaisuutta ajatellen vois kyllä ehkä unohtaa ton halvimman laturin ja miettiä laturia joka pystyis lataan 6S akkuja.... Mutta toisaaltaan kannattaako tulevaisuutta ajatella liikaa... Jos vaikka eläis tässäpäivässä...
Unohda ihmeessä, varsinkin jos aiot joskus tienpäällä ladata esim käyvän auton akusta/aggrekaatista. Sillä lataa 5000mAh 4s akkua 2.5tuntia.
IChargerilla on tuo 106B malli myös (jollaisen myös omistan) jolla saa tuollaiseen 4s-6s 5000 mAh akkuun 10A sähköä sisään. IChargereita saa myös kohtuuhintaan suomesta esim Sabesta tai hobbyjp:ltä. PAri niitä niin latausvaivat ovat taas kauempana tulevaisuudessa.
Hobbycity on luotettava kauppa, siitä ei liene erimielisyyksiä. Toimitukset tulee luvatussa ajassa. EMS paketit vajaassa viikossa ja muissa sitten menee vähän kauemmin. ALV:tä voi joutua maksamaan päälle toisinaan.
2 x Turnigy 3600mAh 4S 20C Lipo Pack
Mä jättäisin tämän akun suosiolla ostamatta, se tulisi olemaan tehoissa systeemisi selvä pullonkaula eikä voi kestää kauaa. Huonolla tuurilla polttaa koko kopterin ensi lennolla...
Kannattaa muuten vähän iteroida hobbycityssä noita postikuluja erilaisilla paketeilla. Esim viimeksi kun ostin 4900 6S Rhinoja kaksi, oli halvin vaihtoehto ottaa kaksi eri tilausta. Samalla hajautuu myös tullin karvakäsiriski.
Kauankos tolla iChargerilla lataus kestää? Ei toi 2.5tuntia nyt kohtuuttomalta kuulosta. Varsinkin jos akku settejä on 4kpl joita kaikkia pystyy lataamaan samaan aikaan. hintaa kun näyttää saavan 8kpl noita halvimpia latureita verrattuna yhteen iChargeriin...
Ton pienen turnigyn ajattelin ottaa sen takia kun se on selkeesti kevyin nuosta. se painaa 388g kun taas 5000mahhin akku 537g.
-
Mulla on tuo turnigy accucel 6, ei sinällään ole pahaa sanottavaa, ainoastaan tuuletin "korahtaa" välillä kun laturin laittaa päälle, mutta asettuu kyllä heti. Muuten toimii hienosti.
Siinä vaan ei riitä latausvirta, jos on 3000mah akut, niin pitäis saada 6A että saisi 2c latauksen.
Eli tämän perusteella tuo tehokkaampi accucel 8 puoltaisi paikkaansa.
Mun silmiini ei kyllä sattunut että tuolla icharger 1010 pystyisi lataamaan kahta pakettia yhtäaikaa??? Tai sitten tuohon samaan tasausliitinpaneliin saa kaksi akkua kiinni ja laturi ymmärtää sen, luultavasti niin.
Mutta silloin latausvirta rajoittunee 5A/akku, ja jälleen 2c lataus jää haaveeksi.
Vai mitä keke tarkoittaa? Jos ladataan kahta 5000mah pakkaa 2c:nä, niin eikö silloin pitäisi laturista lähteä yhteensä 20A virta ulos? Vai ymmärränkö jotain (taas vaihteeksi) ihan väärin?
Eli 2Xaccucel 8 olisi ehkä minun hankinta, ja jää vielä halvemmaksikin, ja lisäksi jos toinen menee kaput, niin vielä toisella lataa...
Mulla ei ole huonoja kokemuksia hobbycitystä, ainoastaan joku aika sitten tilauksen käsittely ja postittaminen vei tolkuttoman kauan, jopa viikko tilauksesta.
Tuolloin saitilla olikin maininta, että ovat palkkaamassa lisää väkeä tilausten käsittelyyn, tiedä sitten mikä oli todellinen syy ja toimiiko nyt sen paremmin...
-
Kauankos tolla iChargerilla lataus kestää? Ei toi 2.5tuntia nyt kohtuuttomalta kuulosta. Varsinkin jos akku settejä on 4kpl joita kaikkia pystyy lataamaan samaan aikaan. hintaa kun näyttää saavan 8kpl noita halvimpia latureita verrattuna yhteen iChargeriin...
Ton pienen turnigyn ajattelin ottaa sen takia kun se on selkeesti kevyin nuosta. se painaa 388g kun taas 5000mahhin akku 537g.
Latausaika on 1c llä (reilu) tunti, 2c (reilu) puoli tuntia jne.
Eli suunnilleen suoraan tuo latausvirta kertoon kuluvan ajan. Tuolla halvimmalla, joka antaa 2A virtaa, niin se 5000mah akku kestää sen 2.5
-
Kauankos tolla iChargerilla lataus kestää? Ei toi 2.5tuntia nyt kohtuuttomalta kuulosta. Varsinkin jos akku settejä on 4kpl joita kaikkia pystyy lataamaan samaan aikaan. hintaa kun näyttää saavan 8kpl noita halvimpia latureita verrattuna yhteen iChargeriin...
Ton pienen turnigyn ajattelin ottaa sen takia kun se on selkeesti kevyin nuosta. se painaa 388g kun taas 5000mahhin akku 537g.
Latausaika on 1c llä (reilu) tunti, 2c (reilu) puoli tuntia jne.
Eli suunnilleen suoraan tuo latausvirta kertoon kuluvan ajan. Tuolla halvimmalla, joka antaa 2A virtaa, niin se 5000mah akku kestää sen 2.5
Oliskohan se sitten kustannuksia ajatellen tuo Turnigy Accucel-6 50W 5A Balancer/Charger http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7028 ja niitä sitten läjä, vaikka 6kpl ja hintaa tulee 209.94 dollaria. Toi laturi pystyy lataileen myös 6S akkuja, eli jos joskus kopterin koko kasvaa ja vaikka 12S akkuja käyttäs niin noita vois edelleen käyttää latauksessa.
Mitäs mieltä tosta setistä? eli 3 settiä akkuja latauksessa ja 1 setti ilmassa. Mahtaiskohan melkein pystyy lenteleen non-stop... vaikkei nyt ihan non-stop, mutta stop kahvitauko ja sitten go...
hintaa koko setille, eli akut mitkä aikaisemmin mainitsin ja noita turnigyn latureita 6kpl tulee 601 dollaria / 409 Euroa + postit+alvit + (tuleeko tullia akulle?) Mielestäni aika halpa, jos vaan ihmiset hyväksyy idean :)
-
Mun silmiini ei kyllä sattunut että tuolla icharger 1010 pystyisi lataamaan kahta pakettia yhtäaikaa???
Juu pystyy.. eli siis sillä voi ladata maksimissaan kymmentä lipokennoa. Tasurilaudasta löytyy kaksi paikkaa 4S akuille (ja 5S), 6s paikkoja on yksi, 3s paikkoja kolme, 2s paikkoja myös kolme mutta kikkailemalla saa tuon 5 2s akkua kiinni.
sen lisäksi pitää ostaa/tehdä akkujen sarjakytkentäpiuhoja .. esim näin... http://www.hobbyking.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7879
...ja kytkeä AJATUKSELLA, jos kytkee väärin, palaa parhaimmassa tapauksessa tasurilauta.
-
Mun silmiini ei kyllä sattunut että tuolla icharger 1010 pystyisi lataamaan kahta pakettia yhtäaikaa???
Juu pystyy.. eli siis sillä voi ladata maksimissaan kymmentä lipokennoa. Tasurilaudasta löytyy kaksi paikkaa 4S akuille (ja 5S), 6s paikkoja on yksi, 3s paikkoja kolme, 2s paikkoja myös kolme mutta kikkailemalla saa tuon 5 2s akkua kiinni.
sen lisäksi pitää ostaa/tehdä akkujen sarjakytkentäpiuhoja .. esim näin... http://www.hobbyking.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7879
...ja kytkeä AJATUKSELLA, jos kytkee väärin, palaa parhaimmassa tapauksessa tasurilauta.
hehe, mun tapauksessa siis palaa :) Onkohan liian hazardi ratkaisu...
-
Rinnanlatauksessa kasvaa amppeerit ja sarjaanlatauksessa voltit. Esimerkikis kaksi 4s 5Ah:n akkua on laturin mielestä yksi 4s 10Ah:n akku rinnankytkettynä ja yksi 8s 5Ah:n akku sarjaankytkettynä. Latausta rajoittavat laturin antama maksimi latausvirta ja teho. ICharger 208B:ssä nämä ovat 20A ja 350W. Jos nyt unohdetaan hyötysuhteet ja mittayksiköt niin edellä maininut pakat voi ladata tällä laturilla maksimissaan 20 ampeerilla((350 / 4*4,2) > 20) rinnankytkettynä ja 10,4 ampeerilla sarjaankytkettynä( 350 / 8*4,2). Molemmissa tapauksissa päästään siis 2C latausvirtaan. IChargerin mukana tuleva tasurilauta on kytketty sarjaanlatausta varten. Siinä on paikat 3x2s, 3x3s, 2x4s , 2 x5s ja 1x6s. Päävirtajohdon täytyy olla myös sarjaankytketty. Jos kyseistä tasurilautaa haluaa käyttää rinnanlataukseen on akut kytkettävä eri 'rivistöön'. Esim 2 x 3s ladattaessa toinen laitetaan 3s paikkaan ja toinen 4s paikkaan. 4s paikan johto tasataan miinus-puolelle eli siis vasemmalle puolelle jaa tyhjä piikki. Päävirtajohto haaroitetaan rinnanlatauksessa vaan tarvittavan moneksi plus- ja miinusjohdoksi.
edit: latausvirta on max. 20A
-
hehe, mun tapauksessa siis palaa Onkohan liian hazardi ratkaisu...
Ei se ole paha, varsinkaan kahdella akulla. Sitten kun sen kerran miettii niin ei unohdu. Vähän kuin ovi. ei mulla enää koskaan jää sormet oven väliin. Lapsena jäi :)
Tuohon laturijuttuun vielä...
Kannattaa katsoa noita watteja, ja maksimivirtoja. Se sun kopterisi syö maksimissaan 2000W.
Leijuttelussa kameran kanssa ollaan luultavasti jossain 800W tuntumassa.
Sulla menee hetki vaihdella akkuja... jos haluat lentää jatkuvasti.. tehollinen kulutus on ehkä jossain 600-500W tuntumassa (akun vaihdot mukaanlukien)
Eli tarvitset kymmenkunta 50W laturia ja vähintään saman määrän akkuja.
Mutta ei meistä kukaan lennä jatkuvasti (Paitsi Markus :) ) joten kuudella ehkä pärjäät. Paitsi silloin kun akut on tyhjiä ja saa päähänsä että lentämään.. niin sinulla menee 2.5h ennenkuin pääset ensimmäistä akkuparia lentämään.
-
hehe, mun tapauksessa siis palaa Onkohan liian hazardi ratkaisu...
Ei se ole paha, varsinkaan kahdella akulla. Sitten kun sen kerran miettii niin ei unohdu. Vähän kuin ovi. ei mulla enää koskaan jää sormet oven väliin. Lapsena jäi :)
Tuohon laturijuttuun vielä...
Kannattaa katsoa noita watteja, ja maksimivirtoja. Se sun kopterisi syö maksimissaan 2000W.
Leijuttelussa kameran kanssa ollaan luultavasti jossain 800W tuntumassa.
Sulla menee hetki vaihdella akkuja... jos haluat lentää jatkuvasti.. tehollinen kulutus on ehkä jossain 600-500W tuntumassa (akun vaihdot mukaanlukien)
Eli tarvitset kymmenkunta 50W laturia ja vähintään saman määrän akkuja.
Mutta ei meistä kukaan lennä jatkuvasti (Paitsi Markus :) ) joten kuudella ehkä pärjäät. Paitsi silloin kun akut on tyhjiä ja saa päähänsä että lentämään.. niin sinulla menee 2.5h ennenkuin pääset ensimmäistä akkuparia lentämään.
allraittis, eli kun mun ei oo pakko lentää kokoaikaa oikeesti niin neljä settiä akkuja ja 3 settiä latureita saa luvan riittää. Pitääkin vielä tsekata akkujen ja latureiden piuhat, ettei sitten oo läjää kamoja jotka ei puhu samaa kieltä. Sama pätee myös kopukan piuhojen kanssa. Vai onkohan noissa jotku vakio piuhat?
Onneks noi on aika halpoja. voi sitten tilata myöhemmin vaikka pari settiä akkuja ja laturi setin jos siltä tuntuu..
-
Kauankos tolla iChargerilla lataus kestää? Ei toi 2.5tuntia nyt kohtuuttomalta kuulosta. Varsinkin jos akku settejä on 4kpl joita kaikkia pystyy lataamaan samaan aikaan. hintaa kun näyttää saavan 8kpl noita halvimpia latureita verrattuna yhteen iChargeriin...
Ton pienen turnigyn ajattelin ottaa sen takia kun se on selkeesti kevyin nuosta. se painaa 388g kun taas 5000mahhin akku 537g.
Latausaika on 1c llä (reilu) tunti, 2c (reilu) puoli tuntia jne.
Eli suunnilleen suoraan tuo latausvirta kertoon kuluvan ajan. Tuolla halvimmalla, joka antaa 2A virtaa, niin se 5000mah akku kestää sen 2.5
Oliskohan se sitten kustannuksia ajatellen tuo Turnigy Accucel-6 50W 5A Balancer/Charger http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7028 ja niitä sitten läjä, vaikka 6kpl ja hintaa tulee 209.94 dollaria. Toi laturi pystyy lataileen myös 6S akkuja, eli jos joskus kopterin koko kasvaa ja vaikka 12S akkuja käyttäs niin noita vois edelleen käyttää latauksessa.
Mitäs mieltä tosta setistä? eli 3 settiä akkuja latauksessa ja 1 setti ilmassa. Mahtaiskohan melkein pystyy lenteleen non-stop... vaikkei nyt ihan non-stop, mutta stop kahvitauko ja sitten go...
hintaa koko setille, eli akut mitkä aikaisemmin mainitsin ja noita turnigyn latureita 6kpl tulee 601 dollaria / 409 Euroa + postit+alvit + (tuleeko tullia akulle?) Mielestäni aika halpa, jos vaan ihmiset hyväksyy idean :)
Se on varmaan hyvä vaihtoehto jos latausajasta haluaa hieman tinkiä. Nämähän tarvitsevat sitten virtalähteet kanssa, vai lataatko auton akusta? Tosin tuolla hc:ssä ei montaa euroa maksa 5A antava virtalähde.
-
Kauankos tolla iChargerilla lataus kestää? Ei toi 2.5tuntia nyt kohtuuttomalta kuulosta. Varsinkin jos akku settejä on 4kpl joita kaikkia pystyy lataamaan samaan aikaan. hintaa kun näyttää saavan 8kpl noita halvimpia latureita verrattuna yhteen iChargeriin...
Ton pienen turnigyn ajattelin ottaa sen takia kun se on selkeesti kevyin nuosta. se painaa 388g kun taas 5000mahhin akku 537g.
Latausaika on 1c llä (reilu) tunti, 2c (reilu) puoli tuntia jne.
Eli suunnilleen suoraan tuo latausvirta kertoon kuluvan ajan. Tuolla halvimmalla, joka antaa 2A virtaa, niin se 5000mah akku kestää sen 2.5
Oliskohan se sitten kustannuksia ajatellen tuo Turnigy Accucel-6 50W 5A Balancer/Charger http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7028 ja niitä sitten läjä, vaikka 6kpl ja hintaa tulee 209.94 dollaria. Toi laturi pystyy lataileen myös 6S akkuja, eli jos joskus kopterin koko kasvaa ja vaikka 12S akkuja käyttäs niin noita vois edelleen käyttää latauksessa.
Mitäs mieltä tosta setistä? eli 3 settiä akkuja latauksessa ja 1 setti ilmassa. Mahtaiskohan melkein pystyy lenteleen non-stop... vaikkei nyt ihan non-stop, mutta stop kahvitauko ja sitten go...
hintaa koko setille, eli akut mitkä aikaisemmin mainitsin ja noita turnigyn latureita 6kpl tulee 601 dollaria / 409 Euroa + postit+alvit + (tuleeko tullia akulle?) Mielestäni aika halpa, jos vaan ihmiset hyväksyy idean :)
Se on varmaan hyvä vaihtoehto jos latausajasta haluaa hieman tinkiä. Nämähän tarvitsevat sitten virtalähteet kanssa, vai lataatko auton akusta? Tosin tuolla hc:ssä ei montaa euroa maksa 5A antava virtalähde.
Ajattelin autossa latailla, mutta talvella vois olla kyllä virtalähteet hyvä idea. sais sitten valmiiksi latailla työhuoneella kamat ennen ku lähtee lenteleen.
tällä 17,5dollarin IMAX Power Supply 100~240v 5A http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6477 virtalähteellä varmaan natsaa, jos vaan liittimet on oikeet. Tosin ne on kyllä niin helppo vaihtaa eikä montaa euroa maksa.
Jaa, on siellä halvempikin http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6256&Product_Name=12V_5A_Power_Supply hintaa huikeat $9.99. kuvassa tosin vääränlainen pää. Mahtaakohan noi lähettää tänne oikeat päät vai miten? Onks kukaan tilannut tuolta mitään semmosia laitteita mitä tungetaan seinään :)
-
Ajattelin autossa latailla, mutta talvella vois olla kyllä virtalähteet hyvä idea. sais sitten valmiiksi latailla työhuoneella kamat ennen ku lähtee lenteleen.
tällä 17,5dollarin IMAX Power Supply 100~240v 5A http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6477 virtalähteellä varmaan natsaa, jos vaan liittimet on oikeet. Tosin ne on kyllä niin helppo vaihtaa eikä montaa euroa maksa.
Jaa, on siellä halvempikin http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6256&Product_Name=12V_5A_Power_Supply hintaa huikeat $9.99. kuvassa tosin vääränlainen pää. Mahtaakohan noi lähettää tänne oikeat päät vai miten? Onks kukaan tilannut tuolta mitään semmosia laitteita mitä tungetaan seinään :)
Mulla on juurikin tuo jälkimmäinen, mutta siinä oleva johto oli samanlainen kuin esm. tietokoneen virtalähteessä, tosin pistoke oli englantimallia.
En raaskinu sitä kuitenkaan pois heittää vaan vaihdoin oikeanlaisen pistotulpan päähän.
Tuossa kuvassa taas on kyllä aika erikoisen näköinen liitin, joten varmaan joutuu käyttämään mukana tulevaa johtoa ja vaihtamaan siihen pistotulpan. (mitä ei tietysti saa tehdä jos ei ole sähkömies) ;)
Tuntuu vähän vaihtelevan tavarantoimittajat tuolla hc:ssä, mutta tavara on kuitenkin sitä mitä luvataan.
-
Noniin, tilaus lähti...
Your order details are:
2x #T4000.4S.30/9511 Turnigy 4000mAh 4S 30C Lipo Pack variations = $99.98
2x #T3600.4S.20/9467 Turnigy 3600mAh 4S 20C Lipo Pack variations = $77.28
2x #T5000.4S.30/9516 Turnigy 5000mAh 4S 30C Lipo Pack variations = $129.90
2x #Z40004S-20/9364 ZIPPY Flightmax 4000mAh 4S1P 20C variations = $83.98
4x #PS-6/6256 12V 5A Power Supply variations = $39.96
6x #ACC6/7028 Turnigy Accucel-6 50W 5A Balancer/Charger variations = $209.94
6x #CAR-FU-JR-TX/8819 Car Cigarette Lighter Adapter for charger variations = $11.94
Paypal or Credit Card (Amex / Visa / Mastercard) $0.00
Air Parcel (FINLAND) 8000g - 8499g $104.64
Taxes: $0.00
-------------------
Total: $757.62
Katotaas sitten koska tulee ja mitä tulee :)
kiitos kaikille avusta!
-
Ihanan kallista :)
-
Ihanan kallista :)
Ei suhteessa hankittuun tavaramäärään...
-
Ei suhteessa hankittuun tavaramäärään...
Juuri näin, tuolla hintaa ei olisi saanut edes kahta settiä Hyperionin akkuja. Olisikohan munkin vaan pitänyt ostaa Kiinasta akkuja 700E:hen, olisikohan kestäneet kuinka kauan.
-op-
-
Ei suhteessa hankittuun tavaramäärään...
Juuri näin, tuolla hintaa ei olisi saanut edes kahta settiä Hyperionin akkuja. Olisikohan munkin vaan pitänyt ostaa Kiinasta akkuja 700E:hen, olisikohan kestäneet kuinka kauan.
-op-
Hiukkasen kyllä pelottaa noiden akkujen kestävyys, mutta katotaas miten käy. Halpaa tää homma ei oo koskaan ollut ja tuskin halpaa tulee olemaankaan, mutta itse olen kyllä samaa mieltä muiden kanssa. Ei todellakaan kallista miettien mitä kaikkea sillä saa. reilut 500 euroa ja sillä saa yhteensä 8 akkua, 6 laturia, 4 virtalähdettä ja 6 piuhaa...
-
Niin no nyt en tarkoittanutkaan suhteellisuuden kannalta vaan ihan omasta näkökulmasta... kun ei voisi ajatella nuin suuria könttejä tilaavansa kerralla.. postikulutkin hirvittää ::)
-
Noniin, nyt on kamat Suomessa ja näyttää menneen tulliin.
- 25.09.2009, klo 19:19 Saapunut toimipaikkaan/terminaaliin 01534 TULLIPOSTI / Vantaa 01530
Millä nimikkeellä ootte noita tullannut? Saako millään 0% tariffilla? Alvit tietenkin joutuu maksaan, mutta se ei haittaa...
-
Noniin, nyt on kamat Suomessa ja näyttää menneen tulliin.
- 25.09.2009, klo 19:19 Saapunut toimipaikkaan/terminaaliin 01534 TULLIPOSTI / Vantaa 01530
Millä nimikkeellä ootte noita tullannut? Saako millään 0% tariffilla? Alvit tietenkin joutuu maksaan, mutta se ei haittaa...
Hain pari päivää sitten omat nasseet tullista, 3 akkua, kolme servoa ja lämpömittari. Sanoin että on radio-ohjattavien akkuja ja tarvikkeita, taisin jopa mainita että helikopteriin.
0% oli tulli, ja lapussa luki RC-auton osia.
-
Noniin, nyt on kamat haettu tullista. Taisin joutua pikkusen maksaa tulliakin noista. kokonaisuudeltaan tuli maksua reilut 100 euroa, Eli tais mennä aika lähellä 0% ku alvit pitää kuiteski maksaa. Huomenna varmaan kamoja lataukseen ja toivottavasti viikonloppuna pikkusen lentotestailua! Katotaan sitten miten toi painon lisäys tekee lentoon...