Kopterit.net
Yleiset => Muu keskustelu => Aiheen aloitti: znake - 12 Syyskuu, 2009, 17:44:47
-
Hei,
Tässäpä vähän täysin noviisin tyhmiä kysymyksiä..
Olen tässä jonkun aikaa lueskellut foorumia, hankkinut Eskyn simuohjaimen ja lennellyt kolmea ilmaista / shareware simua, joista clearviewistä päivitin myös kokoversion. Simuissa pysyy kopu käsissä aina leijunnasta taivaslentoon sekä muutamaan perustemppuun.
Rohkaistuin vastikään ostamaan käytetyn Belt cp V2 (kiitos hienoista kaupoista Lepatukselle), jota sitten simusta rohkaistuneena menin kokeilemaan vähän turhan vähillä tutustumisilla. Ekalla kerralla en uskaltanut nostaa kopua juurikaan ilmaan, toisella kerralla liian pieni alue + puuskittainen kovahko tuuli ja harjoittelujalakset huonosti kiinni --> jalakset irti ja beltti kyljelleen maahan. Molemmista siivistä kärjet meni särki, mutta kierroksia ei kaatuessa juurikaan ollut, vasen tikku siis oli alhaalla jo.
Nyt tilauksessa on kasa varaosia tätä ja tulevaisuutta varten sekä 5,5m avain leparia varten, ei löytyny mistään normikaupasta. Purkaminen onnistui ilman avainta, kasaamiseen se lienee hyvä. Topin olen purkanut aika pitkälle, stabilointitanko oli selvästi kiero, mutta lepari ihan suora enkä havainnut mitään muutakaan vikaa. Lisäksi rakensin akulle jatkopaikan foorumilla olevien ohjeiden mukaan.
Lisäksi oon yrittänyt säätää servojen linkkien pituudet ohjekirjan mukaan (oli joitakin heittoja) ja kun varaosat tulee, niin sitten pitäs koota toppi ja säätää loput linkit. Sit vaan lapakulmat kohdilleen ja uuteen yritykseen. .
Ohessa vielä muutama kysymys:
- Mitä muuta kopusta on voinut tod.näk. mennä rikki, kun stabilointitanko oli vino? Lepari kutienkin siis suora, samoin pääakseli näyttää suoralle. Mitään ulkoisia rikkoja ei näy.
- Miten tarkka Swashplaten kanssa pitää olla? Silmien mukaan se on joka suunnasta suorassa, riittääkö tämä? Miten muuten asian voisi tarkistaa?
- Miten tarkasti servojen varsien pitää olla 90 astetta kun tikut keskellä? Nyt on pientä heittoa enkä tiedä mistä ne saisi säädettyä. Periaatteessa nämä pitäs olla tehtaan jäljiltä ja ennen mun torppia kopu oli säädöissä noilla linkkien pituuksilla.
Ja lopuksi tärkein kysymys:
Hieman jännittää, että saanko kopua itse lentokuntoon. Löytyykö Tampereelta jotain porukkaa/henkilöä, jolta voisi saada henkistä tukea tai että sais varmuuden että on saanu säädöt kohdalleen?
Kiitos jos jaksatte vastailla. :)
Terveisin,
Antti
-
Tuolla yläpalkissa on osio kopterit/jäsenet http://www.kopterit.net/index.php?action=googlemap sieltä löytyy mukavasti harrastajia mille laittaa yv:tä ja uskoisin että Tampereen kingi on Kaardian joka voisi olla sopiva säätäjä.
-Mikael
Ps. olisi kiva jos joka harrastaja merkkaisi merkkinsä tuonne karttaan
-
Niin tämä on se mitä kokeilin myös lentää ja säätää mitä silloin pysty myrskytuulessa^^
Oikeastaan riittää että katsoo silmämääriäisesti swashin suoraan, sitten jos leijuttelussa kopteri pyrkii vaeltamaan tiettyyn suuntaa kovasti niin sieltä suunnasta linkkiä pidemmäksi. Mahdollisimman tyyni keli niin ei tule tuulen takia liikaa säädettyä pieleen...
Nuilla eskyn radioilla on ongelma kun ei tiedä miten lapakulmakäyrät/kaasukäyrät menee, periaatteessa servot pitäisi säätää keskelle kun on idle vipu päällä(kaasutikku keskellä) (moottorin johdot irti) Sitten swashi linkkien pituutta säätämällä liike-alueensa keskelle. ja lavanpitimien linkkejä niin että tässä on 0 kulmat, symmetrinen nuppi niin pitäisi olla -+kulmia saman verran. Sitten voi katsoa miten kulmat on kun nappaa idle-vivun pois päältä. (oletetaan että idlessä on lapakulmakäyrä on lineaarinen)
Monesti ohjekirjan mitat on suuntaa-antavia, tosin alignilla ainakin on aika hyvät mitat jo ohjeissa.
Nupin osia kannattaa käydä läpi ettei muoviole murtunut, perässä sama juttu.. peräputki ei ole saanut osumaa ja on suora, linkit on ehjiä eikä liian löysiä, kaikki akselit suoria ja hammasrattaat ehjiä (myös servoista) näin äkkiä tulee mieleen :)
-Sami
-
Heippa,
Kiitokset Mikaelnille vastauksesta, laitoin itseni kartalle. Tampereelta muutama muu innostunut kartalta löytyi, mutta ei valitettavasti ihan tästä läheltä. Toivotaan että joku auttavainen ilmaantuisi vaikka yksityisviestillä :). Toivo elää tjsp :).
Suurkiitos myös 1m4s0_:lle kun säädit kopteria sekä kiitos vastailuista.
Säädettiin tuossa äsken kopteria lisää. Laitettiin ensin ensin kaikki linkit uudelleen ohjekirjan mukaiseen mittoihin, niin hyvin kun tönärillä vaan pystyy mittaamaan. Kaikki servoilta lähteävät linkit SEKÄ nivelet ennen swashia ovat suorassa / suorissa kulmissa. Sitten lopussa säädettiin vielä washi suoraan noista swashiin kiinnittyvistä linkeistä. Swash saatiin silmällä katsottaessa suoraan tikun keskellä sekä ala-asennossa. Tästä alkoi kuitenkin ongelmat.
Jostain syystä kun kaikki tikut on keskellä ja siitä nostaa vasemman tikun ihan ylös niin washi kallistuu eteenpäin. Tää niiaus ilmenee siis vaan vasemman tikun keskeltä --> ylös välillä, mutta on tosiaan aika selvä. Todella vaikea sanoa, että mistä tää johtuu, koska kaikki servot näyttäs toimivan ok, eli voimaa nissä on koko alueella. Samoin kaikki servot liikkuu yhtäaikaa eikä mikään servo lopeta liikettä ennen muita.Kaikki osat näyttäs olevan suorassa ja tosiaan toi swashi alhaalla ja keskellä ok. Osaatteko sanoa mikä tähän vois auttaa? Töllisteltiin tuota aika pitkään, mutta ei siitä oikein erota että mistä ongelma johtuu.
Toinen takaservo jää myös vikisemaan ihan tuolla ylä-ääri asennossa. Sitä kun vähä sormella tökkää, niin lopettaa äänen. Voi toki johtuu siitä, että nuppi on osissa --> jää joku vähä huonosti, mutta mietityttää tuohon äskeiseen ongelmaan verrattuna et pitäskö servokin pistää uusiksi. Jokatapauksessa niiden liikkeet näyttäs olevan ihan symmetriset ja kaikki liikkuu aina yhtäaikaisesti.
Kiitos taas jo etukäteen :)!
EDIT1: Pääakselia pyöriteltiin ja riippumatta asennosta niiaa eteen.
EDIT2: Kyllä toi vähän kallistuu jo tuolla vasemman tikun alalaidassa, mutta se liike ei juuri silmään erotu. Asteissa toi kokonaiskallistuma ei kovin suuri ole, mutta kun vertaa runkoon niin sen erottaa.
EDIT3: Nyt ääriasennoissa tuon servon sirinä loppui. Yks linkki oli vähän vinossa ruuviin nähden ja se kinnas ja väänsi servoa. Servot ovat siis OK!
--Antti
-
Kannataa ajaa servotesterillä servoja joskus rikki mennyt servo on hankala huomata pelkällä tikkujen liikutelemisella..Vaikka servo muuten toimisi ja liikuisi tikusta käskemällä voi olla että silti on joku servoista viallinen eli ratas mennyt..
Varsinkin jos on ollut torpissa ni yleensä servo hajoaa nupista..
-
E-sky servot on lähes ilmaisia joten osta varalle niitä jos tulee torppeja ni on mistä vaihtaa.. Ja omasta kokemuksesta honey bee king 2 voi sanoa että joka torpissa meni yksi servo ja joskus lennossakin ilman torppia :o
-
Jostain syystä kun kaikki tikut on keskellä ja siitä nostaa vasemman tikun ihan ylös niin washi kallistuu eteenpäin. Tää niiaus ilmenee siis vaan vasemman tikun keskeltä --> ylös välillä, mutta on tosiaan aika selvä. Todella vaikea sanoa, että mistä tää johtuu, koska kaikki servot näyttäs toimivan ok, eli voimaa nissä on koko alueella. Samoin kaikki servot liikkuu yhtäaikaa eikä mikään servo lopeta liikettä ennen muita.Kaikki osat näyttäs olevan suorassa ja tosiaan toi swashi alhaalla ja keskellä ok. Osaatteko sanoa mikä tähän vois auttaa? Töllisteltiin tuota aika pitkään, mutta ei siitä oikein erota että mistä ongelma johtuu.
Niinhäs se swashi tuppaa vähän kallistumaan aina johonkinpäin,johtuen linkkien epäsymmetrisestä geometriasta.
Toi pitää säätää radioista servojen endpointteja muuttamalla.
Jos käytössä joku Esky radio niin asialle ei voi mitään.
Mikä radio kyseessä?
-
Jostain syystä kun kaikki tikut on keskellä ja siitä nostaa vasemman tikun ihan ylös niin washi kallistuu eteenpäin. Tää niiaus ilmenee siis vaan vasemman tikun keskeltä --> ylös välillä, mutta on tosiaan aika selvä. Todella vaikea sanoa, että mistä tää johtuu, koska kaikki servot näyttäs toimivan ok, eli voimaa nissä on koko alueella. Samoin kaikki servot liikkuu yhtäaikaa eikä mikään servo lopeta liikettä ennen muita.Kaikki osat näyttäs olevan suorassa ja tosiaan toi swashi alhaalla ja keskellä ok. Osaatteko sanoa mikä tähän vois auttaa? Töllisteltiin tuota aika pitkään, mutta ei siitä oikein erota että mistä ongelma johtuu.
Niinhäs se swashi tuppaa vähän kallistumaan aina johonkinpäin,johtuen linkkien epäsymmetrisestä geometriasta.
Toi pitää säätää radioista servojen endpointteja muuttamalla.
Jos käytössä joku Esky radio niin asialle ei voi mitään.
Mikä radio kyseessä?
Joo, No kyseessä on tosiaan Eskyn rupunen mikä tulee beltin mukana. Toi kallistuma on aika pieni ja erottuu silmäänkin sit ylä-äärialueella. Kun ei lennättämisestä ole hirveesti kokemusta, niin ei voi tietää että miten paljon se sit vaikuttaa....alun leijuttelussa tuskin kauheesti =)!
Hyvä homma, että se on siis yleistä. Nyt vaan odottelemaan varaosia ja sit kopu kasaan ja taivalle. Toivottavasti saa säädöt kohdilleen.
Kiitos kaikille auttaneille ja toivotaan edelleen kontakteja Tampereelta!
-
E-sky servot on lähes ilmaisia joten osta varalle niitä jos tulee torppeja ni on mistä vaihtaa.. Ja omasta kokemuksesta honey bee king 2 voi sanoa että joka torpissa meni yksi servo ja joskus lennossakin ilman torppia :o
Tai ostaa kerralla kunnon servot niin ei tartte vaihdella niitä... jos joskus rattaat ehkä.
Jotku 65mg:t niin pitäisi kestää beltinkyydissä hampaidenpuolesta.
-
Moi,
Joo, oon pohtinu tässä, että missä vaiheessa pitäs alkaa vaihtaa parempia osia. Ajattelin, että tässä alussa, kun ei vielä pääse kunnolla ilmaan --> tulee halpoja torppeja, niin käytän noita halpoja osia. Ja sitten kun nyt pystyy jo oikeesti lennättää niin vaihdan kerralla paremman topin, servot ym.
- Miten pitkälle hinta/laatu -suhteen kannattaa päivittää tuota Belttiä ja miten paljon kannattaa ostaa suoraan joku parempi? Kumpi tulee halvemmaksi ja toisaalta mikä on sit laadullinen ero toiseen vaihtoehtoon?
- Missäs vaiheessa kannattaisi alkaa päivittelemään metallisia osia yms? Heti vai vasta sit kun pysyy ilmassa? Jossakin oli, että ei kannattas ostaa noita eskyn omia cnc osia.... mun mieleen olis että ne kävis suoraan paikalleen ilman mitään omia sovelluksia.. Samoin eskyn vakiservot. --> Onko ero kalliimpaan siis iso ja mitä parempaa toppia ja servoja kannattas harkita, joissa ei olis kovin iso säätö saada paikalleen?
--Antti
-
Nyt on pakko sanoa kokemuksesta että e-sky laite ei parane päivittämällä menetät vain rahaa..
Lennä niillä mitä on niin kauan kun tuntuu kivalle! Osta uusi kopukka sitten jos harrastus alkaa kiinostaa enemmän.. Mä tuhlasin noin 1000e päivittelyyn ja silti se oli yhtä huono kuin alkuperäinen!
Tähän kysymykseen saat ainakin 10 eri vastausta joten lue huolella säikeet joissa päivityksistä kinastellaan niin huomaat että en ole ainut joka on taistellut näiden asioiden tiimoilta.. Hyvää ei saa halvalla se on perus sääntö.. Enkä vinoile en vain halua että muut alotteliat käy saman läpi taas kuin ite kävin se ei päivittämällä parane se on todettu monesti täällä! :o
-
Mutta jos sulla on pirusti ylimäärästä rahaa ni anna mennä vaan ;D
-
Moi,
Olen niitä keskusteluja jonkun verran lueskellut ja jokaisessa asiassa lienee sääntö että mielipiteitä on.....paljon.
Luulen kanssa, että ei siitä mitään (todella)hyvää tule päivittämällä. Lähinnä ihmettelen sitä, että jos nyt haluaa tolla harjoitella eli siis vaihtaa sen verran toprpin jälkeen osia, että se pysyy lentokunnossa, niin mitä osia siihen pitäs vaihtaa. Esim toi eskyn cnc setti toppiin on aiak halpa, toisaalta joku vielä parempikaan ei maksa juuri enempää... Ja sit perusvaihtoehtona että vaihtaa vaan samanlaisen muoviosan rikkinäisen tilalle.
Mitään huippupäivitystä en siis tee, mutta ihan mietin, että miten torppien jälkeen --> samaa muovia vai vähän metallisempaa?
--Antti
Ps. Toiveena mulla olis joskus ensi kesänä kun päässee työelämään niin hankkia joku 600 polttis, sinne asti pitäs tolla pärjäillä :).
-
Jos lentosi useimmiten päättyy torppiin osta niitä halpoja muovi osia.. ne cnc koneistus osat toki kestää paremmin torppeja mutta en silti suosittele niitä ;)
Kalliiksi se tulee osista kasata parempi kopu laskeppa ne osien hinnat ihan laskukoneella ja kato mitä laadukkaampi maksaa valmiiksi mietittynä ???
-
Niin pakkohan se vielä on sanoa että mulla itelläkin rexissä on muoviset lavan pitimet ja ei ne ole sen huonommat kuin ne metalliset vain halvemmat 280lentoa takana ja vasta yhet lavan pitimet on hajonnu..
-
Niin pakkohan se vielä on sanoa että mulla itelläkin rexissä on muoviset lavan pitimet ja ei ne ole sen huonommat kuin ne metalliset vain halvemmat 280lentoa takana ja vasta yhet lavan pitimet on hajonnu..
Mulla on kans muoviset pitimet, vaikka kaikki muu on alumiinia, toimii hyvänä sulakkeena se ;)
-
Hmm.. Pitänee itse yrittää nyt muodostella jotain kokonaiskuvaa asiasta. Ainakaan vielä en vaihda mitään metalleja, vaan yritän saada ton masinan edes pysymään suht. rauhallisesti metrin korkeudessa..
Sit kun se siinä pysyy säätöjen ja taitojen puolesta, niin sit saatan tehdä ton saman --> vaihtaa pitimiä lukuunoottamatta sisään metallia ja sit rueta oikeesti lentelemään. Jos ensi kesään mennessä sais sellaiset perustaidot, niin sit vois hankkii jonkun käytetyn polttiksen :).
Kiitos kaikille taasen mielipiteistä. Odotan innolla keskiviikkoa, kun palailen Tampereelle ja pääsen katteleman lapakulmia ja uraa... Sit saatte odotella taas lisäkyssiä, kun ne ei ala asettua millään ;)
--Antti
-
Kumpi on halvempi vaihtaa lepari + lavanpitimet vai pelkkä lepari? :-X
Metalliset lavanpitimet on aika vaikea rikkoa..
Tämä siis vaikka rexässä, itse en nuihin eskyn vehkeisiin päivittäisi mitään... lentää muovilla niinkauan kuin se kiinnostaa ja ostaa sitten kerralla paremman kopterin.
-
Tämä pitää osin paikkaansa mutta nämä "Edulliset" cnc osat joita noihin rimpuloihi myydään eivät kestä samalla tavalla kuin laatu tavara. Eli ovat pehmeätä alumiinia joka joko vääntyy tai sitten katkeaa.. ;)
Niin ja sitten ku vääntyy ja ei silmällä huomaa ni eipä mene se lapaura enää kohalleen kokemusta tästäkin!
-
Tämä pitää osin paikkaansa mutta nämä "Edulliset" cnc osat joita noihin rimpuloihi myydään eivät kestä samalla tavalla kuin laatu tavara. Eli ovat pehmeätä alumiinia joka joko vääntyy tai sitten katkeaa.. ;)
Niin ja sitten ku vääntyy ja ei silmällä huomaa ni eipä mene se lapaura enää kohalleen kokemusta tästäkin!
Totta tämäkin, itselläni tosin vielä ollut vain positiivista kokoemusta kopioaluosista (copterx)
-
Muistaakseni noihin beltteihin ja muihin myytiin jotain alloy mitälie cnc osia ja aika eduliseen hintaan mutta se matsku mistä ne on tehty oli jotain kammottavaa..Ruuvia kun alkoi kiristään ni ei edes kerenny ottaan vastaan ku meni jo kierteet alumiinista..
Mutta copterx osista ei mitään kokemusta.. Voi olla laadultaan parempaa tiedä sitten ;)
-
Mulla toi copter x v2 nuppi on kestäny pirusti runtua. Yhet alignin hiilikuitulavatkin katkasin kun kopteri meni puuhun. Nuppiin ei mitään ku vaihto vaan pääakselin ja lavat.
-
Mulla toi copter x v2 nuppi on kestäny pirusti runtua. Yhet alignin hiilikuitulavatkin katkasin kun kopteri meni puuhun. Nuppiin ei mitään ku vaihto vaan pääakselin ja lavat.
Pystytkö laittaa linkin mistä vastaavan nupin sais? Paljon joutuu tekee työtä, et saa belttiin nätisti istumaan?
Ilmeisesti tollaises Copter x nupissa on sit aika paljon kuitenkin eroa eskyn omaan cnc nuppiin? Ainaki mitä oon lueskellu, monet pitää ihan hyvänä vaihtoehtona, toisin kun mitään eskyn kamaa :)
--Antti
-
Mulla toi copter x v2 nuppi on kestäny pirusti runtua. Yhet alignin hiilikuitulavatkin katkasin kun kopteri meni puuhun. Nuppiin ei mitään ku vaihto vaan pääakselin ja lavat.
Pystytkö laittaa linkin mistä vastaavan nupin sais? Paljon joutuu tekee työtä, et saa belttiin nätisti istumaan?
Ilmeisesti tollaises Copter x nupissa on sit aika paljon kuitenkin eroa eskyn omaan cnc nuppiin? Ainaki mitä oon lueskellu, monet pitää ihan hyvänä vaihtoehtona, toisin kun mitään eskyn kamaa :)
--Antti
Täältä foorumilta löytyy ohjeita nupin vaihtoon, kokeiles hakea tuolta eskyn puolelta.
-
Joo, tuo cx nuppi on sama ku align nuppi ja eroaa suuresti eskyn metalli nupista...
ehirobosta ainakin saa cx nuppia, eri asia kannattaako laittaa belttiin ::)
-
No just tämän hetkisellä hinnoittelulla maksaisin kyllä $10 lisää ja ottaisin loputkin kopterista ;D
CopterX V2 nuppi (http://www.ehirobo.com/shop/product_info.php?cPath=173_175&products_id=5445) - $50
Nuppi + perä (http://www.ehirobo.com/shop/product_info.php?cPath=173_175&products_id=6308) - $40 (monikohan tilaa pelkän nupin?)
CopterX CX 450AE V2 Kit (http://www.ehirobo.com/shop/product_info.php?cPath=334_174&products_id=5578) - $60
Nyrkkisääntönä voi pitää että mihinkään vartavasten Belt CP:hen suuniteltuun alunuppiin ei ainakaan kannata käsiään sotkea. Materiaalit tuppaavat olemaan täyttä räkää, toleranssit vähän sinne päin ja hinta järjetön kelvolliseen T-Rex nuppiin suhteutettuna. CopterX ei ole yhtä kovaa kamaa kuin Align, 3DX/HDX ja muut kalliimmat palikat, mutta parannus Esky-laatuun on huikea. Vakioradiollakin saa toimimaan Beltissä, kunhan siirtää swashplaten ohjurin etupuolelle.
-
Noniin lisää kuulumisia.
Varaosat tuli, kopteri tuli ihan kitiettävästi kuntoon. Lapakulmat sattui aika hyvin kohdilleen pienellä säädöllä ja lapaura asettui parilla korjauksella. Siten lennättämään 3-4 m/s vähän puuskittaiseen tuleen. Mun mielestä ei kyl ollu paha tuuli.
Taas 5min yritystä saada kopu ilmaan ja kyljelleen. Nyt sentäs jalakset piti, mutta kyljelleen silti. Toinen lapa vähän keskeltä särki, pystyy korjaa teipillä varmaan.. Mutta sitten, ilmeisesti ratas meni kanssa, tai jotain voimanvälityksestä. Alkaa rohista heti.
Nyt on mieli kyllä todella maassa. RAhaa menny jo muutama satku kaikkineen, eikä kopu kertaakaan kunnolla ilmassa. Tuntui todella vaikeelta pitää se käsissä, heti lähte seilaamaan, eikä peräkään pitänyt kunnolla. Todennäköisin syy on, että en vaan osaa. Toisaalta myöskin tuntuu, että en sittenkään saanu kopua lennettävään kuntoon.
Todennäköisesti pääsee tilaamaan varaosia....tai sitten en tilaa ja myyn tai heitän kopun roskiin. Nyt on mieli maassa. Todella.
-
Pari lisähuomautusta:
Alan olla vainoharhainen, joten en tiedä että mikä on normaalia ja mikä ei.
- Kun kopussa nostaa kierroksia, se selvästi tärisee, harjoitusjalaksilla sen näki todella selvästi. Kun kierroksia nosti lisää, niin tärinä loppui. Nämä molemmat vaiheet siis ennen kun nousee maasta. Onko normaalia?
- Näyttää tulleen ylempään hammasrattaaseen kolo, ja tosiaan toinen lapa ainakin otti maahan osumaa. Muuten nuppi näyttää ok. Mitä muuta on todennäköisesti mennyt? Jos lapaura paikallaan, niin tartteeko silti purkaa nuppi, kattoo lepari yms?
--Antti
-
Nyt on mieli kyllä todella maassa. RAhaa menny jo muutama satku kaikkineen, eikä kopu kertaakaan kunnolla ilmassa. Tuntui todella vaikeelta pitää se käsissä, heti lähte seilaamaan, eikä peräkään pitänyt kunnolla.
Tuttu tunne harrastuksen aloitusajoilta, suositelen ennen seuraavaa lentoa viemään sen kopun kokeneemmalle tarkastettavaksi vaikka joutuisikin ajelemaan vähän pidemmälle. Siitä on se hyöty että kuulet onko vika koneessa vai pilotissa. Ainakin perän toimivuus on usein todella pienistä asioista kiinni, kokeneempi huomaa yleensä ongelmat nopeasti ja neuvoo miten korjataan. Satasien meno valitettavasti kuuluu asiaan. Onko suurin osa rahoista mennyt päivitysosiin, vai varaosiin? Onkin jo parikertaa täällä sanottu, mutta helpoimmalla pääset kun et vaihda koneeseen kovinkaan paljon päivitysosia. Ainakaan toisten valmistajien, siitä syntyy mukava tilailurumba kun joutuu eri kaupoista tilaamaan osia, kokemusta on. Sijoita päivitysosiin menevät rahat mieluummin vaikka sellaiseen gyroon jota voit käyttää seuraavassakin kopterissa. Hyvä esimerkki päivitysosien turhuudesta halvassa koneessa on HBK2 hiilari/alu bling bling versio, lentää ihan yhtä huonosti kuin muoviversiokin ja klappia on jopa enemmän.
Kun kopussa nostaa kierroksia, se selvästi tärisee, harjoitusjalaksilla sen näki todella selvästi. Kun kierroksia nosti lisää, niin tärinä loppui. Nämä molemmat vaiheet siis ennen kun nousee maasta. Onko normaalia?
Optimitilanne olisi ettei tärinää ole kierroksia nostaessakaan yhtään, mutta ei kannata paljoa huolestua, jos kone ei tärise ilmassa. Kannattaa tarkistaa päälapojen kireys, ettei vain olisi liian tiukalla.
Muuten nuppi näyttää ok. Mitä muuta on todennäköisesti mennyt? Jos lapaura paikallaan, niin tartteeko silti purkaa nuppi, kattoo lepari yms?
"Jos ei ole ongelmaa, älä korjaa". Eli jos kaikki toimii pehmeästi, kone ei tärise lennossa ja lapaura on kohdillaan niin ei ole tarvetta vaihtaa osia.
-op-
-
Tuttu tunne harrastuksen aloitusajoilta, suositelen ennen seuraavaa lentoa viemään sen kopun kokeneemmalle tarkastettavaksi vaikka joutuisikin ajelemaan vähän pidemmälle. Siitä on se hyöty että kuulet onko vika koneessa vai pilotissa.
Joo, niin yritän tehdä. Asun Tampereella ja olen osan viikosta Helsingissä ja käyn joskus viikonloppuisin Joensuun seudulla. Tähän ympyrään mahtuu paljon porukkaa, mutta koska ei ole omaa autoa, niin tuo liikkuminne on erittäin hankalaa kopun kanssa. Kokeneemman tukea kyllä todellakin tarvitsisin :(.
Optimitilanne olisi ettei tärinää ole kierroksia nostaessakaan yhtään, mutta ei kannata paljoa huolestua, jos kone ei tärise ilmassa. Kannattaa tarkistaa päälapojen kireys, ettei vain olisi liian tiukalla.
Tod.näk. Oli vähän liian tiukalla. Yritin laittaa juuri siihen rajoille.
Muuten nuppi näyttää ok. Mitä muuta on todennäköisesti mennyt? Jos lapaura paikallaan, niin tartteeko silti purkaa nuppi, kattoo lepari yms?
"Jos ei ole ongelmaa, älä korjaa". Eli jos kaikki toimii pehmeästi, kone ei tärise lennossa ja lapaura on kohdillaan niin ei ole tarvetta vaihtaa osia.
Tuo niin tuttu juttu tietokonemaailmasta :). Eimut, lähinnä mietin, että kun muutama hammas oli tosta ylemmästä rattaasta mennyt sileeksi, niin rikkooko sellainen yleensä muuta? Käytännössä moottihan on siis ollu vielä liikkeessä, kun tuolle hammaspyörälle on tullut stoppi --> onkohan mennyt jotain muuta solmuun?
Pitää taas laittaa lisää osia tilaukseen. Rahaa on mennyt työkaluihin ja varaosiin. En ole päivityksiä hankkinut, enkä hanki, ennen kun saan pidettyä ton edes minuutin ilmassa. Se olis eka tavoite. Simussa mulla pysyy kopu käsissä molemmin päin (ilmaiset simut + cleari) mutta reali on kyllä niin eri juttu.
Nyt pääsee taas kaikki sanomaan, että kannattas ostaa kunnon kopu ja ja ja :D. Toisaalta, jos joutus yhtää kalliimpia osia ostelee, niin olisin kyllä ihan hajalla. Nyt jo tuntuu että rahat loppuu ennen ku toi on ilmas :).
-
Kun tuut Joensuuhun päin niin tuu näyttämään konetta, voidaan kattoo säätöjä ja testilentääkkin se.
Eimut, lähinnä mietin, että kun muutama hammas oli tosta ylemmästä rattaasta mennyt sileeksi, niin rikkooko sellainen yleensä muuta?
No se vähän riippuu, mutta vaihda nyt ensimmäiseksi ne osat jotka on selvästi rikki, ja tarkista ettei ole mitään halkeamia muissakaan osissa. Sitten testaa lentämistä ja jos täristää niin voi olla että joku akseleista on vino. Spindlen suoruuden voit tarkistaa nuppia purkamatta ottamalla lavat pois ja pyörittämällä tankoa ruuvarilla (tai holkkiavaimella Beltin tapauksessa?) Jos lavanpitimet heijaa niin akseli on kiero.
Useimmiten torpissa hajoo ainakin pääratas, pääakseli, päälaakerit, spindle (lepatusakseli), stabbitanko, peräputki, peräakseli, nupin linkit ja lavat. Noita kannattaa hamstrata varastoon :).
-op-
-
Tule käymään viikonloppuna Lempäälässä.
Menemme todennäköisesti lentelemään,mikäli ilmat sallii.
Testataan sitä sun kopua.
-
Itselläkin kokemusta tuosta hommasta. belt cp ilman head lock gyroa niin ei mitään saumaa aloittejalle. Vehkeet paskana joka lennon yrityksen jälkeen. Sitten laitoin paremman gyron. jonkuverran lentoa kunnes taas kerran lapa pikusen hipasi kivikkoon ja niin lavat lensi nuppineen päivineen erilleen.
Sitten sain asennettua X nupin ja kokeilemaan.. kopteri leijuu melkeen itsestään (oli mahtava tunne) kunnes jonkuajan päästä vähän huono laskeutuminen ja lapa nurmikkoon. Ei mitään näkyvää damagea mut sit huomasin että mahtavista muovisista servoista yksi paskana!!
Saman tien tilasin metallisservot. sen jälkeen ei ole tarvinu paljoo tilailla muutaku lapoja ja hammasrattaita ja vitutus vähentyny huomattavasti!!
Paitsi toi mahtava radio tekee glitchejä vai mitä ne o.Sitäkin pitää sitten välillä ruiskutella liuottimilla...
No eihän tää liian helpoksi saa mennä! ::)
-
Kokeillaampa miten onnistuu Nokialaisella tänne kirjoittelu...
Joo, tää mun yrittäminen kuulostaa juurikinm tuoilta. Tein jo päätöksen, että lentelen muovinupilla kunnes ostan isomman kopun. Tätä vauhtia taitaa jäädä sellainen hankkimatta, kun tuokaan ei pysy ilmassa, joten pitää harkita sitä nuppiakin ehkä.
Tuossa V2:ssa toi gyro on vissiin suhteellisen ok, saa nähdä pitääkö perä kun saan ton jonkun kokeneen käsiin. Servot pitää testailla, niitä en oo kattonu uusimman tällin jälkee.
Nyt on taas uus varaosasetti tulossa. Toivottavasti näillä osilla sais avun kanssa ton pysymään ilmassa :). Ilman onnistumisia tällaista ei enää pitkään jaksa vaikka toi rakentelu ihan kivaa onkin.
Näköjään S60 taipuu ihan kohtalaisesti foorumikäyttöön..:)
-
Pari lisähuomautusta:
Alan olla vainoharhainen, joten en tiedä että mikä on normaalia ja mikä ei.
- Kun kopussa nostaa kierroksia, se selvästi tärisee, harjoitusjalaksilla sen näki todella selvästi. Kun kierroksia nosti lisää, niin tärinä loppui. Nämä molemmat vaiheet siis ennen kun nousee maasta. Onko normaalia?
- Näyttää tulleen ylempään hammasrattaaseen kolo, ja tosiaan toinen lapa ainakin otti maahan osumaa. Muuten nuppi näyttää ok. Mitä muuta on todennäköisesti mennyt? Jos lapaura paikallaan, niin tartteeko silti purkaa nuppi, kattoo lepari yms?
--Antti
Samat tärinät piti mun Beltti harjoitusjalaksilla, välillä jopa vapisi niillä hiilikuitutangoilla ennenkuin sai sen ilmaan eikä mitään ollu rikki tai akseleita kierona.
-
Näyttääpä yksi laakeri lentäneen pois nupista enkä löydä sitä, joten jääpä lennättelyt tältä viikonlopulta sit tekemättä. Pitääpä taas asioida tuolla lelukaupassa....
Päätin nyt sitten kuitenkin tilata tuon CopterX nupin. Katsellaan mitä tapahtuu kun sen läväyttää kiinni (jos osaan).
Tarttee vielä varmaan hankkii jotain varaosia siihenkin jossain välissä, melkein varmaan parempi olis tilata toinen nuppi varaosiksi? En ainakaan heti löytänyt, että noita varaosia saisi suomesta tuohon copterx nuppiin, eli onko ainoa vaihtoehto tilata ne eHIRIBOsta ja odotella aina se viikko-pari?
-
Näyttääpä yksi laakeri lentäneen pois nupista enkä löydä sitä, joten jääpä lennättelyt tältä viikonlopulta sit tekemättä. Pitääpä taas asioida tuolla lelukaupassa....
Päätin nyt sitten kuitenkin tilata tuon CopterX nupin. Katsellaan mitä tapahtuu kun sen läväyttää kiinni (jos osaan).
Tarttee vielä varmaan hankkii jotain varaosia siihenkin jossain välissä, melkein varmaan parempi olis tilata toinen nuppi varaosiksi? En ainakaan heti löytänyt, että noita varaosia saisi suomesta tuohon copterx nuppiin, eli onko ainoa vaihtoehto tilata ne eHIRIBOsta ja odotella aina se viikko-pari?
Siihen käy align osat suoraan. kun vaan on sama malli.. eli v1 tai v2
-
Ei tässä mitään järkeä ole, mutta pistin nyt kuitenki cx:n tilaukseen.
Pitää alkaa jossain välissä rakentelemaan siitä sitten parempaa kopua. Pitänee opiskella, että mitä sinne kannattanee tunkea.
-
Ei tässä mitään järkeä ole, mutta pistin nyt kuitenki cx:n tilaukseen.
Pitää alkaa jossain välissä rakentelemaan siitä sitten parempaa kopua. Pitänee opiskella, että mitä sinne kannattanee tunkea.
Varmaan kannattaa ainakin RCscrewz setti tilata heti, ne ristipääruuvit on persiistä.
Sähkö vaihtoehtoja on sitten monia..
-
Ei tässä mitään järkeä ole, mutta pistin nyt kuitenki cx:n tilaukseen.
Pitää alkaa jossain välissä rakentelemaan siitä sitten parempaa kopua. Pitänee opiskella, että mitä sinne kannattanee tunkea.
Varmaan kannattaa ainakin RCscrewz setti tilata heti, ne ristipääruuvit on persiistä.
Sähkö vaihtoehtoja on sitten monia..
Pitäskö noi ruuvit tilata ihan tuolta firman sivuilta?
http://www.rcscrewz.com/product_info.php/p/alg003b-align-450-se-v2-precision-bearing-kit/products_id/2483 (http://www.rcscrewz.com/product_info.php/p/alg003b-align-450-se-v2-precision-bearing-kit/products_id/2483)
Mites porukka tekee laakereiden kanssa, pitäskö niitäkin ostaa tuolta setti varastooon. Viiskytdollaria maksaa tollain laakerisetti.
Mä en ihan vielä rupee tota kasailemaan, yrittelen saada ton beltin eka kuntoo ja vähä lentokertoja alle. Sit rupeen pikkuhiljaa kasailee tota cx, tavoitteena tehdä siitä ihan sellainen kopu jolla pystyy 3d kivasti treenaamaan.
-
Ei tässä mitään järkeä ole, mutta pistin nyt kuitenki cx:n tilaukseen.
Pitää alkaa jossain välissä rakentelemaan siitä sitten parempaa kopua. Pitänee opiskella, että mitä sinne kannattanee tunkea.
Varmaan kannattaa ainakin RCscrewz setti tilata heti, ne ristipääruuvit on persiistä.
Sähkö vaihtoehtoja on sitten monia..
Pitäskö noi ruuvit tilata ihan tuolta firman sivuilta?
http://www.rcscrewz.com/product_info.php/p/alg003b-align-450-se-v2-precision-bearing-kit/products_id/2483 (http://www.rcscrewz.com/product_info.php/p/alg003b-align-450-se-v2-precision-bearing-kit/products_id/2483)
Mites porukka tekee laakereiden kanssa, pitäskö niitäkin ostaa tuolta setti varastooon. Viiskytdollaria maksaa tollain laakerisetti.
Mä en ihan vielä rupee tota kasailemaan, yrittelen saada ton beltin eka kuntoo ja vähä lentokertoja alle. Sit rupeen pikkuhiljaa kasailee tota cx, tavoitteena tehdä siitä ihan sellainen kopu jolla pystyy 3d kivasti treenaamaan.
http://www.trex-store.com/screwz-ruuvi-laakerisarjat-c-61_83.html (http://www.trex-store.com/screwz-ruuvi-laakerisarjat-c-61_83.html)
Tai suoraan suomesta.
laakerit..
Ulkomailta 33.97 EUR +postit
Suomesta 34.90€ + postit
ruuvit suomesta 22.90€
-
Ei tässä mitään järkeä ole, mutta pistin nyt kuitenki cx:n tilaukseen.
Pitää alkaa jossain välissä rakentelemaan siitä sitten parempaa kopua. Pitänee opiskella, että mitä sinne kannattanee tunkea.
Varmaan kannattaa ainakin RCscrewz setti tilata heti, ne ristipääruuvit on persiistä.
Sähkö vaihtoehtoja on sitten monia..
Pitäskö noi ruuvit tilata ihan tuolta firman sivuilta?
http://www.rcscrewz.com/product_info.php/p/alg003b-align-450-se-v2-precision-bearing-kit/products_id/2483 (http://www.rcscrewz.com/product_info.php/p/alg003b-align-450-se-v2-precision-bearing-kit/products_id/2483)
Mites porukka tekee laakereiden kanssa, pitäskö niitäkin ostaa tuolta setti varastooon. Viiskytdollaria maksaa tollain laakerisetti.
Mä en ihan vielä rupee tota kasailemaan, yrittelen saada ton beltin eka kuntoo ja vähä lentokertoja alle. Sit rupeen pikkuhiljaa kasailee tota cx, tavoitteena tehdä siitä ihan sellainen kopu jolla pystyy 3d kivasti treenaamaan.
http://www.trex-store.com/screwz-ruuvi-laakerisarjat-c-61_83.html (http://www.trex-store.com/screwz-ruuvi-laakerisarjat-c-61_83.html)
Tai suoraan suomesta.
laakerit..
Ulkomailta 33.97 EUR +postit
Suomesta 34.90€ + postit
ruuvit suomesta 22.90€
Nojust. Selasin trexikauppaa vartin ja käytin hakua ja tein vaikka mitä, että löytäisin nuo sieltä, kun täällä foorumilla sanottiin, et niitä on siellä. Mutta, enpä löytänyt... Jos on mussa vikaa niin on kyllä tossa trexstoren haussakin. Aika n00b :D.
-
HEI!! Znake teki kuperkeikan ja kaipaa aplooodeja!!
Tässä on nyt kaikkee tapahtunu välissä ja kopu ollu pöydänkulmalla pari viikkoa. Pääsin mm. purkaa moottorin ja tilailemaan prikkoja monessa erässä kun aina joku sirpale mystisesti katos jonnekkin tuosta työpöydältä, esim sinne moottorin sisään...mutta nyt sain viimein kopun kasaan. Vähän sääntöä ja lapaurakin asettui kohdalleen ja eikun ulos.
Kaks akullista kerkesin opetella ja lopussa kopun uskaltaa nostaa jo puoleenmetriin - metriin ja leijutella. Paikallaan se ei pysy ja perässä joutuu kävelee mutta SE LENTÄÄ!!! Jaksaa taas vähän kiinnostaa hommma kun edistyin, silleen aika magee tunne! :)
On mylla tosin kysyttävääkin... Josain syystä kopu lähtee aina kaartaan oikeella ja kallistumaan vasemmalle kun nousee maasta. Trimmaamalla sain perän aika hyvin asettuumaan, mutta sen jälkeen yhä selvemmin näky se, et lähtee heti kallistuu suoraan vasemmalle. Trimmeri ei riittäny korjaamaan, mutta tikulla sen sai nousee suoraan. Leijuttelussa on vaikee sanoo, kopteri pyrkii liikkumaan eteen ja vasemmalle. Mikähän vois olla? ???
Osa tästä on taitamattomuutta, mut oli kyl tosi vaikee pitää se aloillaan. Ainakin se vasemmalle kallistuminen oli ihan huomattavaa.
-
Tuuli voi vaikuttaa vaelteluun, sitten tarkista että swashplate on suorassa.
-
Vasemmalle kallistumisen voi selittää kallellaan oleva swash plate.
Tarkista onko swash suorassa ilman trimmejä ja tikut keskellä. Jos swash on takaa katsoen kallellaan vasemmalle, tulee vasemman reunan linkkiä pidentää. Jos joudut monta kierrosta kiertämään, niin lyhennä oikealta puolelta.
kiertämiseen voit vaikuttaa perälapojen linkinpituutta säätämällä/peräservon kohtaa muuttamalla, jotta saat perän tuottamaa puhallusta oikealle hieman vähennettyä.
Rekussa se tehtäisiin helpoiten siirtämällä peräservoa peräputkella, mutta Beltin servonkiinnitystavasta en tiedä.
Pieni vaeltelu on normaalia. Ei se heko pysy kauaa paikoillaan jollei oikealla tikulla vähän väliä töki korjailuja kulkusuuntaa vastaan.
-
Kiitos ohjeista, tosin tulipa olo et kannattas itte miettiä ennen ku suunsa avaa. Kyllähän mä swashia oon tiiraillu aiemmmin ja sillo se oli suoras.Pitää kattoo et on vieläkin...mut eipä tullu heti itselle mieleen kun on vielä lentojännitys päällänsä.
Mun pääpointti olis tosin kehuskella, että sain ton vehkeen ilmaan... ;D Se on pieni ihme sen epätoivon jälkeen mitä oli viime torpin ja sen jälkeisen varaosarallin jälkeen. Meinas jäädä kopu hyllyyn.
-
Jepa jepa, ainahan se kopteri vaeltaa. lähteekö voimakkaasti vetämään sivulle, jos korjaat että koteri vaeltaa vastakkaiseen suuntaan niin pysähtyykö vaellus itsekseen ja lähtee taas tuttuun suuntaansa?
-
Yli 20cm(-->2m) korkeudella mä en saanu sitä pysymään paikallaan ollenkaan ja sen verran oli adrenaliinit korkeella (nyt väsyttää ja vapisuttaa) että en kyllä muista tai osaa sanoo.
Lähempänä maata kävi just nii, että tikusta pidin kopuu paikallaan (pyrkii lähtee valuu maatapitkin vasuriin) ja ehkä otin oikeellekkin välillä ja kun tikusta päästi irti, niin alkaa taaas valua. Itseasiassa ihan reilustikkin.
Veikkaan, että kyse on siitä washista, seon varmaan vinkasahtanu tai ei saatu sitä suoraan sittenkään. Voisin ennen seuraavaa lennätystä kokeilla muuttaa linkkiä sieltä vasurin puolelta. Eiks toi vaikuta nyt myös lapakulmiin ja lapaura pitää laittaa uusiksi?
-
Moi taas.
Suoristin swashia ja sain sen mielestäni suoraan, ja trimmerillä kotona sen sai kallelleen kummallekkin puolelle tikun ollessa keskellä. Kuitenkin ulkona sai taas ajaa oikeen tikun trimmi ihan oikeessa laidassa. Sitten tosin kopu lopetti suuremman liikkeen maassa. Lienee parasta vielä pidentää linkkiä kierroksen verta.
Isompi vaikeus on oikeestaan perä. Ennen kun kopu nousee ilmaan, niin perä pyrki liikkumaan vasuriin eli kopteri pyörii myötäpäivään. Tän sai aika hyvin loppumaan perän trimmillä -> vipua vasemmalle. Sitten taas leiuttelussa kopteri pyrki pyörimään vastapäivään hiljakseen ja perää piti jatkuvasti korjailla. Tuo perä myös vatkaa sellasta muutaman sentin matkaa ilmassa aika vauhdikkaasti, eniten sillon kun perää korjaa. Mulla on toi ohjaimen gyrogaini vähä vajaa täysillä, kun muuten beltti ei kuulemma peräänsä pidä.
Mitä foorumia lueskelin, niin tuon vatkaamisen sais vissiin pois GAINia säätämällä gyrosta, onko tämä sama vaikutus kun ohjaimen gyro gain? Ihmeellisintä tuossa tosiaan on se, että maassa kopteri pyrkii kiertymään toisin päin kun ilmassa. Ilmassahan kiertyminen voi johtua trimmistä.. .
- Eli: Miten pitäs säätää gyroa ja mekaniikkaa?
-
..perä pyrki liikkumaan vasuriin eli kopteri pyörii myötäpäivään. Tän sai aika hyvin loppumaan perän trimmillä -> vipua vasemmalle..
Voi olla, että olen väärässäin, mutta eikös ainakin joissain gyroissa ihan kielletä tuo trimmin käyttö? Gyro kuvittelee sen jotenkin tikun liikkeeksi ja sit menee kaikki vituralleen :)
Joo niinhän se oli, wikissä gy401:n säätöoppaasta (pätee varmaan muihinkin gyroihin?):
"19. Perän vaeltamisen säätämiseen ei saa käyttää normaalia trimmiä tai subtrimmiä. Gyro ottaa nämä jatkuvana ohjausliikkeenä ja uudelleen käynnistämisen aikana gyro kalibroituu trimmillä säädetyn keskikohdan mukaan. Kaikki säätö pyritään tekemään mekaanisesti."
E: Eli trimmaukset perän linkkejä säätämällä ja servoarmi 90 asteen kulmaan servoon nähden.. :D
-
Jaa, tuo on kyllä hyvä tieto :D, jätetäänpä se sit pois.
Ja kun katsoin, nii ei tuossa eskyn gyrossa ole kun LIMIT ja DELAY et sieltä vissii mitää voi säätää.
Lähinnä ihmetyttää se, että perä pyrkii vaeltaan aina samaan suuntaan, mutta toisaalta ilmassa se vatkaa. Eikös noi sodi vähän toisiaan vastaan. Jos perä vatkaa, pitäs pienentää gainia, mutta toisaalta jos perä pyrkii liikkumaan johonnii suuntaan, niin pitäs lisätä gainia. Mites nyt kun se pyrii maassa myötäpäivään ja vatkaa ilmassa kääntyen vastapäivään :D?
Gyro näyttäs reagoivan laboratorio-olosuhteissa ihan mukavasti.
-
No tuota, yleensä jos on liian vähän gainia niin perä lähtee kääntymään vastapäivään jos antaa hanaa, eli voisit kokeilla kuitenkin sitä gainin vähennystä, niin ettei vägää. Myötäpäivään jos perä kääntyy niin saa liikaa lapakulmaa ja voi olla ihan VIKA gyrossa että tekee tuota, esky 8)
-
Ite huomasin kans, että maassa pyörii ja ilmassa vägää. Päädyin siihen, että maassa ollessani ei nupissa ollut vielä riittävästi kierroksia niin että perä pääsis mukaan (pyörii roottorin mukana myötäpäivään), viisaammat korjatkoon tietämättömyyteni.. Meinaan het ku annoin lisää happea ja nostin ilmaan niin pysy paikallaan tai vatkasi. Jos se pyöriminen loppuu ilmassa ja vaihtuu vatkaukseen niin sillon vissiinkin vain gainin säätöön :)
Jos se jatkaa ilmassakin pyörimistä, mutta vastapäivään niin sillon gyro vissiin korjailee liikaa tai se korjaa väärään suuntaan?
Limitillä säädetään sit sitä servon liikealuetta ja delay oli jonkinsortin viive, digiservoilla sen piti olla nollassa.
En tiedä oletko lukenut, mut jos et niin käy läpi:
http://wiki.kopterit.net/tiki-index.php?page=gy401saato (http://wiki.kopterit.net/tiki-index.php?page=gy401saato)
Ihan lukeman perusteella näitä omia "neuvoja" heittelen, omaa kokemusta ei ole kuin kaksi akullista erittäin heikkoa "leijutusta" ;D
-
No KIEH, tulihan se esky taas sieltä :P. Joo, voip olla joo. Pitää kokeilla ruuvvailla tuota gyroa. Kyl se kiertymä oli selvä tosiaan niin, et maassa myötikseen ja sit ilmassa vatkaamalla vastikseen. Mutta, otetaan ensi kerralla toi trimmi pois ja säädellään gyrogainia vähä lisää. Kannattaako noihin eskyn gyron säätöihin koskea, tolla limitillä ja delayllakin sais ehkä vähä rauhoitettua perää, mutta en tiedä? Ainakin säätöteoriassa se vois periaatteessa vähentää vatkaamista, toisaalta manuska sanoo ettei kannata koskea :D.
Mua on vähä myös mietityttänyt ton leparin kiristäminen, kuinka kireelle se pitäs laittaa? Kun sitä kiristää vähä enemmän, nii lavanpitimet jäykistyy ja olen myös huomannu et leparikumit alkaa hajoomaan pinnasta. Jos jättää löysemmälle, niin pelottaa taas että lavat lentää veks.
Mulla odottaa pari cx nuppia + perää postissa, pitänee jossain välissä vaihtaa. Joutuu vaan värkkäilee pääakselien kanssa niin vähä kestää. Sit näkee mikä vaikutus nupilla on tohon vatkaamiseen. Nupin varmaan vaihdan kuukauden sisällä. Sitten ensi vuoden alusta ajattelin alkaa kasaamaan cx450v2 sekä samalla päivittelemään tuota belttiä lisää, mm. servot ja mahd. gyron. Pitää sitä nyt pari kopua olla lentokunnossa. ...sit kun noi pysyy käsissä nii unelmana ostaa reksin 600n tai sit ehkä joku bensa :>.
EDIT: Siis kokeilen ruuvvailla gyrogainia ohjaimesta, taidan jättää ne varsinaisen gyron ruuvvit rauhaan vaikka säätöä olenkin lukenut/opiskellut....olevinani :D
-
Tosijäbäthän lukee manuaalia vasta sit kun kopteri on tontattu ja sähköistä on tullu savut ulos ;)
Eipä kait se limitti vatkaukseen auta, se pitäis vaan säätää sillain ettei servo väännä enempää kuin linkistöllä on varaa liikkua..
-
Eli vielä jos kopteri pyörii myötäpäivään niin perälle tulee liikaa kulmia, oletko säätänyt rate tilassa suht paikoilleen luijumaan, ja kun laitat kopteriin virrat niin niin servo asettuu tiettyyn paikkaan, jos tässä tilanteessa on jo liikaa kulmia perällä niin kierroksia nostettaess puhaltaa liikaa ja kopteri kääntyy... KUNNES kierroksia on tarpeeksi ja gyro kerkeää mukaan tanssiin ja ohjaan. Voi vähän kääntää tikusta servolle eri asentoa niin voi auttaa kääntymiseen. Oletan että sulla on joku eskyn HH-gyro ja toimii kuten pitää. (servo jää tiettyyn asentoon, tikkua käännettäessä)
Joo ei vatkaukseen limit auta, gainia säädät jos ilmassa vatkaa.
-
Eskyn ohjekirja tarjoo sellasta, että perässä olevasta akselista näkyy vasmmalla puolella tikkukeskellä 1/3 pituudesta, mulla näkyi max 1/4, joten siis ohjekirjaan verrattuna kulmia oli nimen omaan perässä LIIKAA!
Siirsin servoa puomilla. Nyt tuo 1/3 mitta on hyvin lähelle oikeaa, tosin vieläkin vähän vajaa. Kun taas katson tuolta wikistä, niin tässä tilanteessahan kulmia pitäs olla pari astetta kun servoarmi on keskellä. Nyt näyttää kuitenkin olevan lähes 0 astetta!
Nyt siis säätö pitäs ohjekirjaan verrattuna olla oikein ja tää korjaushan tukee sitä maassa pyörimistä myötäpäivään, mutta tosiaan wikiin verrattuna kulmaa on liian vähän. Haittaakohan?
EDIT - gyro V2 vakio:
http://leluja.net/tuotteet.html?id=39/1068 (http://leluja.net/tuotteet.html?id=39/1068)
-
Haittaakohan?
Kokeile :)
Se on kai vaan sellaane hyväksi huomattu juttu, että laittaa sinne pari astetta kulmia kun armi on keskellä, kokeilemalla löytyy se itelle/omalle kopulle paras.
-
Säädät armin servo armin keskelle, menet ulos... gyro-rate modeen lisäät kierroksia ja jos kopteri pyörii niin siirrät servoa sen mukaan, kunnes leijunnassa perä ei vaella suuremmin kumpaankaan suuntaan. huomaa ettei sitä saa täysin paikoilleen, kierrokset kun muuttuu niin perä vaeltee sen mukaan. Tietylle kierrosalueella pysyy paikoillaan. Sitten laitat HH-moden päälle ja lennät.
-
Eipä sitä paljon tuon selvemmin pysty sanomaan :D.
Kiitos ja anteeks :P.
Osaako joku vielä sanoa tuosta leparista tai heittää, että missä tuosta asiasta olis ohjetta. En yksinkertaisesti löytänyt mitään noin tarkkaa
Mua on vähä myös mietityttänyt ton leparin kiristäminen, kuinka kireelle se pitäs laittaa? Kun sitä kiristää vähä enemmän, nii lavanpitimet jäykistyy ja olen myös huomannu et leparikumit alkaa hajoomaan pinnasta. Jos jättää löysemmälle, niin pelottaa taas että lavat lentää veks.
-
Ihan kiinni asti, niin pysyy varmiiten kiinni... kyllä sen pitäisi toimia vaikka vähän jämähtääkin. voit kokeilla eri prikoilla tms hakea sopivaksi sitä. Pitäisi olla suunniteltu kyllä niin että ei olisi ongelmia, tai no esky röhöhö ^^ joo joo, eiköhän se toimi ;D
-
Hehee :P.. Joo, kiinni asti on vaan sillä tavalla monimutkainen, että jos vetäsen sen rystyset vakeena molemmilta puolilta yhtäaikaa kireelle, nii hyvästi lepatuskumit ja veikkaan että ei paljon lepattelekkaan.
Oon kokeillu iskee semikireelle, mitä sormilla saa ilman kauheeta puristusta, mut sillonki pitimet kiristyy niin että niitä saa oikeesti vääntää liikkeelle.
Mutta, kiristelen jatkossa silleen, että pitimetkin jonkun verran jäykistyy. Osat siellä on kyllä ihan ohjekirjanmukaan, laakereineen ja prikkoineen.
--Antti puhelimella --> sori virheistä.
-
Mitenhän se tommonen on, onko kaikki beltit tommosia?
-
Se olis kieltämättä kiva tietää. Leparikumit jää molemmilta puolilta pari mlliä näkyviin, siitä en oo varma onko oko. Muuten noi osat on kyl just niikun pitää, laakerit toimii etc. Musta tuntuu et se kitka syntyy lavanpitimen ja lepatuskumin välimaastoon, ei pitimen sisälle.
Oon just matkalla hakemaan cxnuppia postista. Pitänee tänää vaihtaa siihen main shaft nii saa sen iskee kiinni jossai välissä. Perää en ehkä jaksa nyt värkätä.
Haluun jokatapauksessa ton eskyn nupin toimimaan, jää varalle jos cx hajoaa ja varsinki nyt alussa voi käyttää vielä sitä.
-
Kokeile huviksi purkaa ja kasata ohjeen kans, tämäki joskus auttaa :D
-
Se on taas purettuna, kun tarkistin et lepari on suora. Mä oon purkanu+kasannu jonkun 5-6 kertaa ja joka kerta sama tulos. Välissä vaihtunu laakerit ja pitimet, mutta ei toi näutä auttavan :).
Ihan kivantuntuinen toi cx nuppi verrattuna peltin omaan :P
-
Okei, kai se on sitten ominaisuus ::)
Toisessa säikeessä kuulosti se cx-nuppikin aiheuttavan ongelmia ;D
-
No V** :D!
Justiinsa oon nyhtämässä esky nuppia irti ja cx on vaihdettu main shaft.. vielä puoli tuntia ennen ku nainen tulee kotia, kerkee ehkä just iskee uuden paikoilleen. Linkkejä en vieläkää saanu irti, mut ei niit viel tartteekkaan..katotaa sit ku tarttee et miten ne saan.
Pitää yrittää saada toi esky nuppi sit irrallaan kasaan sillee et lepari toimii. Löysin pari hyvää ohjesivua miten just lavanpitimet ei jäykisty, niiden ei kuulu. Toivotaan että mun ei ikinä tartte enää eskyn nuppia tohon takas iskeä =)
-
Nakkaat romukoppaan sen esky nupin ja sillä selvä.. ei tartte murehtia ;)
-
...no vähän kyl tekiski mieli, mutta ei viiti. Kyllä mä (perfektio)nistina haluan sen toimimaan...tai siis ainakin säätöihin.
Lueskelin just asiaa tarkemmin ja prkl munhan pitää alkaa väsäilee tohon runkoon muutoksia et saan ton cx swashin tohon....jumpe. No, eipä siinä, eikun liimaa yms kätee ja vääntelemään. Nyt jaksaa väsätä, kun sai jo ton rakkinene kerta ilmaan.
(Ja nythän mulle tuli mieleen, että mun pitää tilata tohon toinen swashin ohjuri, tai mikä lie, että jos joudun iskee eskyn nupin takas kiinni nii ei tartte taas vaihdella sitä puolelta toiselle.. )
-
Juu ei. Otat akkuporakoneen ja nakkaat siihen 2 millin terän. teet reiät siihen rungon ihan etulaitaan ja ruuvilla kiinni se ohjuri. voit sitten irroittaa sen tarvittaessa. (tuskin siirryt takas beltin nuppiin) sillä samalla terällä (muistaakseni) poraat sit ne esky korvakot isommaksi ni sopii se cx:n linkki siihen. eiku säätöihin ja ilmaan HOII
-
Joo, taitaa lähtee tää cx nuppi mäkee. Mä en saa yksinkertaiseesti noita ruuveja auki ja peli on jo mentetty kun ne on jo hajalla. Oon kokeillu viidellä eri meisselillä, isoilla ja pienillä. Noi mitkä on linkkien päässä ei liiku millään yhtään mihinkään.
Todella hyvin meni taas tää kokeilu. Eihän kellää vaan ole vinkkiä et miten saa noi ruuvit hlvettiin ja vieläpä jos niissä alkaa olla toi ristipään kolot paskana.
-
Joo, taitaa lähtee tää cx nuppi mäkee. Mä en saa yksinkertaiseesti noita ruuveja auki ja peli on jo mentetty kun ne on jo hajalla. Oon kokeillu viidellä eri meisselillä, isoilla ja pienillä. Noi mitkä on linkkien päässä ei liiku millään yhtään mihinkään.
Todella hyvin meni taas tää kokeilu. Eihän kellää vaan ole vinkkiä et miten saa noi ruuvit hlvettiin ja vieläpä jos niissä alkaa olla toi ristipään kolot paskana.
Kolvilla kuumennat niitä tai jos ei ole muovia missään niin sytkärilä vaan poltat lukitteet pois.
-
ruuvit on jo niin paskana että myöhästä.
edit: Ruuvi pyörii sellaisen ehkä 1/4 kierrosta edes takas, mutta ei lähde tulemaan. Ei vaikka miten käyttää voimaa tai miten kuumentaa.
-
Voit kokeilla, jos saa sen verran ulospäin että saa kiinni vaikka lukkopihdeillä... Kuumentaa kovasti sitte pihdit lukkoon ja kääntää? Itse saanut monia ruuveja lukkopihdeillä pois, hyvät pelit.
-
Nonii, eka lähti.
Tuli ensin ruuvimeiseli kahdesta sormesta vuoron perään läpi, teippasin ne ja nyt kärsii paremmin käsitellä kuumaa nuppia :D. Edes takas nyhjyttelemällä tulevat. Pihdeillä vaikee päästä käsiks, kun tuossa on nuo pallot edessä.
Mitä ruuvejä tohon kannattaa sit tilalle? Ostaa se aiemmin tässä ketjussa mainittu setti ihan suosiolla suoraan vai jotai muuta? Noita samoja en takas voi pistää.
-
Tilaa trex-storesta align vastaavia. nopea toimitus, ok hinta.
-
Jeps.
Toi vika ruuvi jäi tohonki swashiin. Ylempänä on yks aika paha tapaus.
Ajattelin, et poraan tosta akkuporakoneella metalliterällä ton ruuvin kannan paskaks, vedän linkin pallon väkisin ruuvin läpi ja sit kierittelen ruuvin pihdeillä pois. Toi kanta on jo nii paskana, että siitä ei saa mitää otetta.
Onnistuukohan tuollainen noin peraatteessa? Jää kyllä kahden viikon päähän, akkukone on helsingissä ja tuun trelle takas vasta parin viikon päästä.
Ottaa päähän. Viikonlopuksi pääsee siis pistää vielä ton eskyn oman nupin viissi kiinni et pääsee lennättää, tai sit jätän väliin. Plah.
-
Ajattelin, et poraan tosta akkuporakoneella metalliterällä ton ruuvin kannan paskaks, vedän linkin pallon väkisin ruuvin läpi ja sit kierittelen ruuvin pihdeillä pois. Toi kanta on jo nii paskana, että siitä ei saa mitää otetta.
Toki onnistuu. Sopivasti ruuvin halkaisijaa suuremmalla (mutta vähän kannan ulkohalkaisijaa pienemmällä) poralla kun hyräyttää menemään, irtoaa kanta helpohkosti ja pallo on vedettävissä ulos. Pientä damagea voi tulla myös palloon, mutta väliäkö hällä.
En tunne kopteriasi, mutta Blade400:aan CopterX:n nuppi sovitetaan siten, että käytetään Bladen alkuperäistä swashia. Tämä siksi, että CopterX:ssä on ohjuri väärällä puolella. CopterX:n nupin saa sopimaan Bladen swashiin joko a) vaihtamalla swashin sisemmät pallot CopterX/Trex-mallisiksi (hieman Bladen palloja suuremmat) tai b) vaihtamalla swashiin tulevat nupin linkit Bladen vastaaviksi. Vaihtoehto b) vaatii aikamoista pioneerihenkeä ja virittelyä, koska ne lyhyet kiinteät linkit ovat näissä kahdessa nuppimallissa melkoisen erilaiset. Mutta kuuleman mukaan onnistuu. Järkevä vaihtoehto on a), jolloin nupin vaihtamisesta selviää neljä ruuvia avaamalla ja kiinnittämällä. Mikäli CopterX:n swashin pallot eivät irtoa, saa kaupasta helposti irtopalloja & ruuveja tilalle. Swashin palloineen voi viskata laatikon perälle.
Kolmas vaihtoehto (jos välttämättä haluaa käyttää CopterX:n swashia) on porata ja kierteistää swashiin uusi reikä ohjurille. Nyt vaihto edellyttää tuon reijän tekemistä ja servoilta tulevien linkkien päiden TAI kolmen ulomman swashin pallon vaihtamista.
-
Kiitos ohjeista.
Ajattelin, että käytän cx swashia, niin saan pidettyä ton koko beltin entisen nupin varaosana --> jos cx menee täysin toimintakyvyttömäksi, saan iskee vanhan nupin taas kiinni ja kopu pysyy ilmassa.
Aiemmin tässä säikeessäkin sanottujen ohjeiden mukaan swashin räpläämiseltä välttyy kun siirtää ton ohjurin vaan etupuolelle. Onnistuu poraamalla parit reijät tuohon muoviin.
Hankin trexstoresta tuollaisen ruuvisetin, siellä lienee pallojakin ehkä mukana, niin saa vaihdettua noita jotka ottaa damagea. Pitää yrittää vielä ainakin pari linkkiä saada nyt irti ja vaihtaa ruuvit, nii pääsee sit lapakulmavaiheessa helpommalla.
Iskin suosiolla vanhan nupin paikalleen ja yritän saada leparin sinne paikalleen, sais vielä tänäviikonloppuna ilmaa alle.
EDIT: Kyllä nyt alkaa läthee noi ruuvit mitä en kerenny hajottaa. Helvetinkuumaksi, pihdeille toisesta päästä kiinni, ensin pihdeillä pyörittelee palloa ja kun se alkaa liikkuu, niin sit ruuvimeisselillä edestakaisella liikkeellä ruuvi löystyy sen verran että se tulee ihan mukavasti ulos. Välissä joutuu vielä kuumentaa pariiin kertaan.
-
Pistetääs taas kuulumisia.
Vähän oli tuulista ulkona, mutta pakko oli päästä ilmaan. Lapauran katoin aiemmin suurin piirtein ja liian pienillä kierroksilla ja ulkona totesin, että on varmaa hiukan liian pienet kulmat, mutta aika hyvin toi silti lenteli.
Säädin tän tredin ohjeiden mukaan peräservoa ja sehän asettukin kerrasta. Samalla hävis perän väpätys. Perä ei pidemmässä leiuttelussa oikein pitänyt, mutta gainia oli koko ajan vajaa täysi, joten varaa olis ollu lisätä sitä. Toistaseks kiertelin kävellen aina kopun taakse, pitää katsoa myöhemmin vielä sitä perää ja hienosäätää jos se aina pyrkii kääntyy samaan suuntaan
Swashi ei vieläkään ollu näemmä ihan suorassa, mutta trimmillä sen sai täysin kuriin. Nyt oon pidentäny linkkiä 3 kierrosta ja alunperinkin swashi näytti olevan silmällä katsoen suorassa. Kai sitä vielä pitää pidennellä vaan..
No, jokatapauksessa noilla säädöillä kopu lensi ITSESTÄÄN! Ei mitään järkeä tuossa erossa, kun vertaa edellisiin kertoihin. Paikoitellen riitti tikun töksyttely silloin tälköin, kun aiemmin aina ja vieläkin välillä sitä joutuu jatkuvasti kampeemaan johonki suuntaan. Aika helmi olo välillä, kun kopu pysy paikallaan ilmassa :)!
Ainut mikä vähä herätti kysymystä oli perän säätövaiheessa sellainen outo ääni pienillä kierroksilla. Ääntä piti perä, takaservo taii gyro, todnäk jompi kumpi kahdesta ekasta. Ääni muistutti kalkkarokäärmeen kolinaa, ihan ku servo olis vatkannu pientä liikettä edes takas. Tää ääni kuulu siis pienillä kierroksilla sekä jopa ilman et moottori pyöri. (Mulla saatto edellisellä kerrällä ottaa vähän peräpropelli hiekkaan, en tiedä oisko siitä, mekaniikka näyttää ok, samoin servon liikerata.)
Äänestä huolimatta sain peräservon säädettyä ja se siis toimi sit leijutuksessa ihan ok.
-
Onko perällä digiservo, ne ruttuuttelee aina vähän.. gyro ei pidä ääntä.
Ja riippuen gyrosta ja ganista niin se ohjailee ja liikuttelee servoa monesti paikoillaankin niin ääni tulee siitä.
-
Jos ääni oli kilinää eikä surinaa, se on hihna joka siellä räpisee vasten takaputken sisäpintaa. Normaalia.
Miten olet tarkistanut swashin suoruuden? Omasta kokemuksesta voin sanoa että silmämääräisesti suoruutta on erittäin hankala todeta PAITSI keskipalloa tiirailemalla. Kun palloa näkyy yhtä paljon joka puolelta, on swash suorassa. Ulkokehää katselemalla swash voi olla helposti montakin linkin kierrosta vinossa ja näyttää silti aivan suoralta. Parhaiten suoruuden toteaa tietysti "mittarilla", eli swash leveling tool:la.
-
Nonniin, laittelen taas tänne tilannepäivitystä :)!
Olin taas puolisentoista viikkoa muiden harrastusten ja työn parissa muualla suomea, joten kopua en ole edes nähnyt, vähän noilla ilmaisvermeillä simuloinut. Jälleennäkemisen ilo belttini kanssa oli VALTAVA :)! Koulutöitä tehden asentelin phoenixin kotikoneelle ja hyvin pelittää. Nyt kun koulu tuli hoidettua, tempaisin beltin mukaan ja lähikentälle.
Viimeisimmän lennätyskerran jälkeen olin kiertänyt yhtä linkkiä kierroksen, kun kopu pyrki vasuriin. Nyt ilokseni huomasin, että kopu nousi suoraan eikä ainakaan maassa pyrkinyt yhtään mihinkään. Kahden akun verran Beltti pysyi ilmassa, apujalakset pelasti pari kertaa räpiköintiä maan pinnassa, vielä en niitä uskalla pois heittää. Nyt kopu pysyy kuitenkin hanskassa kun perä osoittaa itsee päin, tai hetkellisesti kylki itseen päin. Kopua pystyy ohjailemaan minne haluaa eikä "Nyt se karaa" -tunnet enää esiinny.
Mulla on edelleen tuossa beltissä muovinuppi kiinni. Eiks kopuissakin päde se, että kun se toimii, älä koske? Mietin, että jos en vielä vaihda tuota cx nuppia, kertää harjoittelu onnistuu näinkin? Any comments?
All in all, tää fiilis on mahtava =)! Toivottavasti joku harrastamista aikova lukee tään ketjunb läpi, ja huomaa, että vaikka alussa on vaikeaa, niin onnistumisen elämykset on vähintään yhtä mahtavia!
-
Eikai sitä kannata mennä vaihteleen jos se nyt toimii, vaihtaa sitten kun se muovinen menee atomeiksi.
Ja onnittelut onnistuneesta keikasta ;D
-
Nonniin, laittelen taas tänne tilannepäivitystä :)!
Olin taas puolisentoista viikkoa muiden harrastusten ja työn parissa muualla suomea, joten kopua en ole edes nähnyt, vähän noilla ilmaisvermeillä simuloinut. Jälleennäkemisen ilo belttini kanssa oli VALTAVA :)! Koulutöitä tehden asentelin phoenixin kotikoneelle ja hyvin pelittää. Nyt kun koulu tuli hoidettua, tempaisin beltin mukaan ja lähikentälle.
Viimeisimmän lennätyskerran jälkeen olin kiertänyt yhtä linkkiä kierroksen, kun kopu pyrki vasuriin. Nyt ilokseni huomasin, että kopu nousi suoraan eikä ainakaan maassa pyrkinyt yhtään mihinkään. Kahden akun verran Beltti pysyi ilmassa, apujalakset pelasti pari kertaa räpiköintiä maan pinnassa, vielä en niitä uskalla pois heittää. Nyt kopu pysyy kuitenkin hanskassa kun perä osoittaa itsee päin, tai hetkellisesti kylki itseen päin. Kopua pystyy ohjailemaan minne haluaa eikä "Nyt se karaa" -tunnet enää esiinny.
Mulla on edelleen tuossa beltissä muovinuppi kiinni. Eiks kopuissakin päde se, että kun se toimii, älä koske? Mietin, että jos en vielä vaihda tuota cx nuppia, kertää harjoittelu onnistuu näinkin? Any comments?
All in all, tää fiilis on mahtava =)! Toivottavasti joku harrastamista aikova lukee tään ketjunb läpi, ja huomaa, että vaikka alussa on vaikeaa, niin onnistumisen elämykset on vähintään yhtä mahtavia!
Noniin siitä se lähtee 8) jos kopteri toimii ni elä tee mitään sille, vaan lennätät. kun kopteri toimii ni välillä voit tarkistella onko ruuvvit kiinni ja muuta huoltoa.
-
Moi, ja onnittelut!
Täytyy sanoa että olet kylllä sitkeä kaveri.
Minä en olisi jaksanut jumpata noin paljon tuon Beltin kanssa. Mutta tosi hienoa että se on nyt säädöissä. Se lämmittää meidän kaikkien "E-Sky" -miesten mieliä :D
-
Kiitos kannustuksista :)! Kyllä kieltämättä nyt tuntuu hyvälle. Huomiseksi taas akut latailtu, sitä ensimmäistä isoa torppia odotellassa. Nyt alkaa jo korkeutta ja vauhtiakin vähä olla, niin kyllä se kohta alas tulee :D.
Tää harrastus on kyllä niin mukaansa tempaavaa että huh huh. Jouluksi suunnitteilla saada tuo cx kopteri ilmaan ja vielä ihan hyvillä sisuskamoilla. Myös isompaa oon haaveillu, mutta se saa vielä odottaa :).
-
Nonnii. Tänä aamuna sattu pieni haveri, pieni tuulenvire ja ohjausvirhe ja beltti makas taas kyljellähän hiekkakentällä. Tälläkertaa nupin keskiön läpi menevästä "aisasta" murtui pala ja sitä varaosaa ei tietenkään ollu..joten purettuani nupin atoimeksi pistin sen muovipussiin ja kopupakin pohjalle.
Tilalle pelttiin hyppäs cx nuppi. Linkkitankoja sai kotvan väännellä että sais swashin olemaan sopivalla korkeudella (oli alussa liian matalalla). Lapakulmia vähän väsäilin ja lapaura olikin mun silmään passeli siltä seisomalta. Lapojen kanssa oli pientä ongelmaa, beltin lavat ei suoraan mahdu noihin lapapitimiin. Kuorin lavoista muoviläpykät pois ja tarpeeks kireellä noi lavat on nyt sellaiset, että ovat muuten löysät, mutta pari kohtaa vähä kinnaa. Tuo ongelma aiheutti vähän tärinää, mutta sekin hävis korkeimmilla kierroksilla.
CX nupin kanssa peltti näyttää lentävän oikein mukavasti! Lennossa nimen omaan vaikuttaa vakaammalle. Jostain syystä perä ei pidä taaskaan ihan absoluuttisen hyvin, vaan sitä pitää välillä korjailla. Katsotaan joskos gyro gainilla löytyy pitävä kohta. Swashia sai taas säädellä ja jostain syystä tuossakin swash ei liiku tasssa, eli se tuntuu kallistuvan. Taitanee olla ominaisuus?
Suosittelen siis CopterX nupin vaihtamista belttiin, jos haluaa vähän nähdä vaivaa. Näyttää stabiloivan konetta :)!
-
Jos perä "valuu" niin tarkista perän mekaaninen säätö, ja ettei täristä kopteri epänormaalisti ja gyron kiinnityksiä voi vaihdella että löytyy sopiva jolla toimii.
-
Tänään vähän leijuteltiin Nokelaisen kanssa (kiitos seurasta :), pienet oli vähän tilat, mutta oli mukavaa nähdä kuitenkin täysikokoinen rc kopu tositoimissa. On se vähän muuta toista kuin tuollainen rääpäle :D!
Laitettiin merkille että beltin perä on aika rauhaton. Servoa siirtämällä perän liikkuminen rauhottu, mutta vispaus jäi. Mahdollista että mulla oli hov.pit. namikka liian isoilla lapakulmilla -> voisko aiheuttaa vatkaamista? Gainia kun pienenti, niin vatkaus vain hidastui, ei loppunut.
No, tänää ei akut kerenny enää latautua illaksi, niin vaihdoinpa belttiin cx perän. Sisällä ainakin näytti että ainakin roottori pyörii, huomenna sit testailemaan miten toimii oikeesti.
-
CX perän vaihtamisen myötä loppu täysin toi perän vispaus. Servon säädön jälkeen (näytti jopa siltä että) perä istuu nyt kuin tatti paikallaan, gaini oli vaan puolessa (!!). Swashi vielä kun on edes sinnepäin, niin sitten mennään.
Ekat idlet myös otettu. Lapakulmat ei ehkä ole ihan asialliset, kun idlellä kopu pomppaa alaspäin vaikka hovpitti on reilusti postiivisella puolella. Sit vaan taivaslentoo harjoittelee silleen ihan kunnolla. Kohta tartteis paremman paikanki, kun tuon urkkakentän. Jostai syystä tuntuu,että puut ja valotolpat on siirtyneet huomattavasti lähemmäs kentän keskustaa siitä kun aloitin leijuttelun.
-
Kyllä se tahtoo aina pomppia kun vaihtaa leijusta idleen, iso ero lapakulmissa ja kierroksissa tai jommissakummissa.
-
Ekat idlet myös otettu. Lapakulmat ei ehkä ole ihan asialliset, kun idlellä kopu pomppaa alaspäin vaikka hovpitti on reilusti postiivisella puolella.
Sen pomppaamisen voi tosiaan eliminoida pois radiosta käsin, mutta yksi tapa on laittaa idle päälle vasta kun kiihdytät taivaalle.
Tuolloin käytössä on reippaasti kulmia ja muutos idlelle ei tipauta heliä tonttiin.
Myös alastulossa sen idlen voi napsaista pois päältä kun heli liikkuu vielä vähän ylempänä.
Säätökursseilla tämäkin asia varmastikin käsitellään läpi.
-
Hienoa että käsitellään :)! Tää kaikki olis helpompaa sen jälkee.
Aika ylhäällä ekan kerran jälkeen kopuu pidinki, sillon harjoitusjalakset kivasti vaimensi maahantömpsyä, ei ollu kyllä kun sellainen pieni heijaus, mut kuitenkin. Luulen, että kulmissa on vähä ongelmaa, kun ilman idleäkin joutuu pitää hovpittiä aika korkeella, että kopu nousee tikun puolivälin kohdilla.. Ja sit toisaalta tuo pomppaus tapahtuu aina alaspäin, ja idleä pois otettaessa kopu pomppaa aina ylöspäin (tai ainkin lähtee nousemaan). Ei tuo sinänsä häiritse, mutta pitää sitä kokoeilla saada paremmaksi :). Eskyn mankasta tuota pomppausta ei varmaa oikei pysty suoraan estämää?
Sellainen huomio jos joku samanlainen amatööri vaihtelee CopterX:n perää belttiin, niin kannattaa huomata (että ainakin mulla :D) että perän toiminta on erilainen ja ohjaimen ja gyron namiskat pitää vaihtaa reversestä normaaliin.
EDIT:
Ekat idlet myös otettu. Lapakulmat ei ehkä ole ihan asialliset, kun idlellä kopu pomppaa alaspäin vaikka hovpitti on reilusti postiivisella puolella.
Myös alastulossa sen idlen voi napsaista pois päältä kun heli liikkuu vielä vähän ylempänä.
Tämä johtuu varmasti täysin kokemattomuudesta, mutta todella ärsyttävää tuoda kopu alas korkeammalta normimodessa. Kierroksia kun tiputtaa että kopu rupee laskeutumaan vähänki ripeämmin, nii mennään jo sinne, että alkaa vähä täristämään. Sama tapahtuu osittain vissii myös paremmin säädetyissä kopuissa (joku resonanssitaajuus tjsp?), mutta varmasti säädöillä sais helpostusta tuohonki.
-
Millasetkas lapakulma ja kaasukäyrät sulla on idlessä upissa ja normimodessa? Vai oliko käytössä vielä Eskyn mainio mao mankka? Pomppausta voi tietokoneradiolla vähentää nostamalla normitilan kierroksia, ja laittamalla lapakulmakäyräksi normitilaan esim. 30-40-50-75-100 ja idleen 0-25-50-75-100, eli tikun puolen välin jälkeen on kummassakin lentotilassa samat kulmat.
Kierroksia kun tiputtaa että kopu rupee laskeutumaan vähänki ripeämmin, nii mennään jo sinne, että alkaa vähä täristämään. Sama tapahtuu osittain vissii myös paremmin säädetyissä kopuissa (joku resonanssitaajuus tjsp?), mutta varmasti säädöillä sais helpostusta tuohonki.
Ei kopterien pitäisi täristä pienemmillä kierroksillakaan, ainakaan en ole ikinä kuullut tai huomannut mitään vastaavaa. Olisiko sulla lavat liian kireellä?
-op-
-
Millasetkas lapakulma ja kaasukäyrät sulla on idlessä upissa ja normimodessa? Vai oliko käytössä vielä Eskyn mainio mao mankka? Pomppausta voi tietokoneradiolla vähentää nostamalla normitilan kierroksia, ja laittamalla lapakulmakäyräksi normitilaan esim. 30-40-50-75-100 ja idleen 0-25-50-75-100, eli tikun puolen välin jälkeen on kummassakin lentotilassa samat kulmat.
Eskyn mankasta tuota pomppausta ei varmaa oikei pysty suoraan estämää?
- Eli mankka on tuo vielä jouluun asti. Sitten pukki tuo paremman ;). (Se on toi kopupukki, joka on tuolla tuubivideot -osiossa ;)
Edit: Lähinnä tosiaan häiritsee se, että vaikka tikku on noin keskustassa/sen yläpuolella (ja hovpit plussalla), ja kopu nousee hiukan normissa niin pompaus siirryttäessä idleen on ALASpäin, eli lapakulmat lienee liikaa miinuksella.
Kierroksia kun tiputtaa että kopu rupee laskeutumaan vähänki ripeämmin, nii mennään jo sinne, että alkaa vähä täristämään. Sama tapahtuu osittain vissii myös paremmin säädetyissä kopuissa (joku resonanssitaajuus tjsp?), mutta varmasti säädöillä sais helpostusta tuohonki.
Ei kopterien pitäisi täristä pienemmillä kierroksillakaan, ainakaan en ole ikinä kuullut tai huomannut mitään vastaavaa. Olisiko sulla lavat liian kireellä?
Tossa CX topissa lavat on aika kireillä kun ne on väännetty taakse (säilytysasentoon), mutta sivuille levitettyinä ne on vähä löysemmät sellaisen 10-20 asteen matkalta. Tässä sivullelevitetyssä löysemmässä(kin) kohdassa lavat on sen verran tiukat, että jos perästä ottaa kiinni, roikottaa nokkaa alas (lavat sivuilla) ja ravistaa ylös alas, nii lavat ei liiku. Onko liian kireet?
Edit: Ja sama tärinä oli kyllä Eskyn nupissakin, sekä varsinki tuossa cx nupissa eskyn lavoilla (jolloin lavat oli löysät, mutta vähä epäsopivat (lonksu) [Tämä ennen ku sain sopivat lavat]).
Kiitos taas kommenteista ja avusta :)!!
-
Ekat idlet myös otettu. Lapakulmat ei ehkä ole ihan asialliset, kun idlellä kopu pomppaa alaspäin vaikka hovpitti on reilusti postiivisella puolella.
Voisiko hov.pit.-säätö vaikuttaa vain normaalimoden lapakulmiin? Eli käytännössä mitä enemmän lyöt hov.pit.-säätöä plussalle, sitä suurempi ero idle- ja normaalikäyrän välille syntyy. Lavat ovat aina vain enemmän plussalla normaalimoodissa. Tästä johtuu pomppaus alaspäin siirryttäessä idelle. Voisiko olla näin?
Itse käytän idleä siten, että se on aina päällä. Lähden siis maasta idle silmässä ja tulen alas samalla moodilla. Normaalimoodia en käytä mihinkään (paitsi säätämiseen). Kannattaa kokeilla! Kopteri käyttäytyy aina samalla tavalla ja on vakaa lentää myös "pelkässä" leijutuksessa. Teoriassa pelkällä idellä lentäminen on myös hellempi rattaille, kun missään vaiheessa ei tule suurta pomppausta kierroksissa. Siis toisin, kuin siirryttäessä kesken lennon normaalimodesta idlelle (mikäli kaasukäyrät eivät vastaa leijuntakohdassa toisiaan).
-
Tossa CX topissa lavat on aika kireillä kun ne on väännetty taakse (säilytysasentoon), mutta sivuille levitettyinä ne on vähä löysemmät sellaisen 10-20 asteen matkalta. Tässä sivullelevitetyssä löysemmässä(kin) kohdassa lavat on sen verran tiukat, että jos perästä ottaa kiinni, roikottaa nokkaa alas (lavat sivuilla) ja ravistaa ylös alas, nii lavat ei liiku. Onko liian kireet?
Lapaset on turhan kireällä.
Sopiva kireyden voit testata tuolla edellä mainitsemallasi tapaa, mutta lapojen tulisi heilahtaa alas.
Itse tosin säädän lavat niin, että eivät alas asti heilahda vaan jäävät noin puoleen matkaan.
Tuosta mainitsemastasi lapojen löysemmästä kohdasta johtuen lavat luultavasti jäävät hieman eri kohtiin. Käsikopelolla heiluttelemalla lapoja muutamaia asteitasaat tarkistettua niiden samansuuruisen kireyden molemmilla puolin.
Tuo tärinä voi johtua myös hillittömistä lapakulmista pienillä kierroksilla.
-
Luulen, että oli liian kireät lavat ja lisäksi liian isot kulmat niille kierroksille...joutu laittaa miinusta.
Ei noi kulmat vieläkään ole ihan passelit, mutta nolla on nyt keskellä (suurinpiirtein) molemmissa nii sepä riittää. Kunhan perä suht pitää, nii vielä näillä mun "tempuilla" aika hyvin pystyy tikulla korjaa noi pienet vänkyilyt.
Kiitos taas auttaneille =), opin taas paljon. Seuraavan viikon lauantaina sitten lisää =)!