Kopterit.net
Tekniikka => Lentotaito => Aiheen aloitti: tuupola - 07 Syyskuu, 2009, 20:38:36
-
Mikä on oikea tapa lentää vaakakierre? Täytyykö se aloittaa kopterin ollessa vaakasuorassa vai voiko lentää myös hieman nokka alhaalla? Simussa saan lennettyä siten että aileron täysin oikealle lennosta ja sitten pitchilla samaan tapaan kuin flipissä. Pitäisikö ohjata myös elevatoria?
-
Totta siinä "pitäisi" jos haluaa nopeuden säilyvän samana... itselläni tahtoo juuri vauhtihiipua kun ei ole hanskassa inverted lentely...
-
Mikä on oikea tapa lentää vaakakierre? Täytyykö se aloittaa kopterin ollessa vaakasuorassa vai voiko lentää myös hieman nokka alhaalla? Simussa saan lennettyä siten että aileron täysin oikealle lennosta ja sitten pitchilla samaan tapaan kuin flipissä. Pitäisikö ohjata myös elevatoria?
Oman Gaui EP200:n vaakakierteet eivät ole aivan identtiset. Toiseen suuntaan (muistaakseni vasempaan) vaakakierre kääntyy hieman nopeammin. Samalla korkeus sekä vauhti säilyvät paremmin. Oikealle (muistaakseni) menee aavistuksen verran hitaammin, kopteri menettää korkeutta ja vauhti hieman hidastuu matkalla.
Protos 500:n kanssa en ole vastaavaa huomannut. Vauhti ja lentokorkeus säilyvät vaakakierteen aikana selkeästi paremmin. Lieneekö taito-, säätö- vai kokokysymys???
-
Tohon tarvitaan juuri sitä mixausta, en nyt muista oliko ail/ele noi maajoukkue tyypit muistaa paremmin, mutta nuppia mixattiin jotenki että saatiin vauhti jatkumaan eteenpäin vaakakierteen jälkeen.
-
At least for aspiring 3D pilots I would strongly recommend to forget about mixes and learn to fly through the move :)
Some people even go as far as to intentionally set their trims to the limit, so it forces them to correct all the time.
Best enjoyed in the sim, and in any case, the sim is your friend...
you can still tweak the heli later on. Then I have to correct less, but still a little bit, so I have to learn it anyway.
-
Niin mutta, mites tuo kysymys. Eli oikeaoppisesti aloitetaanko kierre kopterin ollessa vaakatasossa, vai voiko sen tehdä hieman nokka alhaalla? Eteenpäin lentäessehän nokka on hieman alhaalla.
-
Niin mutta, mites tuo kysymys. Eli oikeaoppisesti aloitetaanko kierre kopterin ollessa vaakatasossa, vai voiko sen tehdä hieman nokka alhaalla? Eteenpäin lentäessehän nokka on hieman alhaalla.
Olet ihan oikeassa siinä, että nokka on hieman alhaalla eteenpäin lentäessä. Mitä lujempaa lennetään, niin sen alempana se nokka on. Eli hiaman vauhtia himmaamalla saadaan se kopteri mahdollisesti parempaan asentoon, mutta sitten on vaarana se, että vauhti loppuu kierteen aikana. Mutta itse kysymykseesi, meistä maajoukkukavereista ei kukaan taida ohjata kierteen aikana elevaattoria jollei tarvi tehdä korjauksia syystä tai toisesta. Eli teemme kierteet niillä trimmeillä joilla kone lentää suoraan, siis nokka hieman alhaalla. Ei se nokka kuitenkaan paljoa roiku ja ne peräevät siellä sitten korjailee sitä asentoa kierteen aikana.
Se miksaus asia josta täällä puhuttiin, niin sitä ei käytetä siihen, että pidettäisiin nopeus kierteessä vaan siihen, että jotkut nupit, lavat tai kopat ja painopisteet ja muut kopterin setupit aiheuttavat sen, että kopteri ei tee kierrettä hyvin ilman miksausta. Huomatkaa siis, että painopisteellä on melko suuri vaikutus siihen miten kopteri menee kierteet.
Tuo Markuksen kommentti siitä ettei mitään miksauksia pidä käyttää vaan opetella itse ajamaan kierre on osittain totta ja osittain ihan paskajuttua. Joten parempi heti korjata näitä käsityksiä. Se on sillä lailla, että jokaisella kopterilla saa tehtyä kierteen ihan ok kierteen ilman mitään miksailuja. Suurimman osan harrastajista, varsinkaan aloittelijoiden ei kannata yrittää alkaa miksauksia tekemään koska se lentotaito on sellainen, että pilotti saattaa lentää sen kierteen itse väärin eikä siinä mikään miksaus enää auta. Tässä tilanteessa kun pilotti itse hämmentää kierteen piloille tikuilla, on oikean miksauksenkin tekeminen about mahdotonta. Siksi kannattaa jättää niiden miksauksien tekeminen niille jotka sen osaa, muuten homma voi mennä helposti huonommaksikin. Oikeastaan vasta sitten kun alkaa kilpailemaan, niin kannattaa perehtyä niihin miksauksiin.
--
Timo
-
>> osittain totta ja osittain ihan paskajuttua
>> Oikeastaan vasta sitten kun alkaa kilpailemaan, niin kannattaa perehtyä niihin miksauksiin
Yeah :)
agree completely. It would be ignorant not to set it up properly for a competition. Or plain lazy.
But this idea of "learning it wrong" is IMO a dead end, especially for something as simple as a loop.
Maybe it gives me a new perspective if the heli isn't perfect. But that's nothing bad, IMO.
The only way I could imagine to "learn it wrong" is if a loop is far above my skill level. But hey, I think most people are much more ambitious.
Also, I'm not convinced that you actually need the mixes on a modern heli, excluding F3C competition as special case. On those few occasions where I noticed interaction, it was simply the headspeed being too low.
I've got the flybarless 450 for comparison, which is 100 % interaction free, and I don't feel at all that I'd need to re-learn loops with the flybar version.
-
Ainakin itsellä lennokeitten taitolentotaustan takia on ongelmana ollut just tuo elevaattorin tahaton hämmentäminen kesken kierteen. Jos kyljellään pyrkii sisään/ulos niin työntö/veto kompensaatioksi ja sitten taas selällään jos on nokka alas niin tikkua työntämään. Vaikka kuinka taoin itselleni tätä niin ensimmäiset kierteet ei olleet mitenkään kauniita kun homma meni perseelleen jo ensimmäisen varttikierroksen aikana. Hommaa ei helpottanut yhtään kohtuullisen hidas kierrenopeus joka jätti aikaa ylimääräiseen tikun vispaukseen. Tuloksena mahtava meeee-ooooouuu-vvvv .32:sta Ossista kun veto pohjassa ja kulmat täysillä koittaa pelastaa täydellisesti eteenpäin kulkemiseen tarvittavan energiansa jo menettänyttä kopua. Ensimmäiset tosiaan päättyi siten että kopterista oli hävinnyt menosuunnan vauhti kokonaan ja hyvä ettei kierteen viimeisen neljänneksen aikana kopu lähtenyt peruuttamaan. Eikös tähän päde sama kuin lennokeihin että hyvän kierteen tunnistais just siitä että kierteen lopetushetkellä ois kopulla sama nopeus ja suunta kuin alottaessa. Nyt oon sitten harjotellu tätä simulla siten että laitan elevaattorin kierreharjottelua varten niin herkälle että sen on pakko liikkua vain sivusuunnassa tai tulee todella pahaa korkkiruuvia.
-
Tulihan se sieltä. Eli tänään ekaa kertaa onnistunut vaakakierre. Siitä innostuneena lentelin kaksi viimeista akkua pelkkää vaakakierrettä. Kaikki oikean kautta kun vasemmalta tuntuu niin kovin vaikealta. Nyt vielä pitäisi saada tuo kauniisti pysymaan nipussa.
-
Tietämätön kommentoi täältä:
Mutta jos kopterin nokka on lähdössä hiukan alaviistoon ja käännetään ainoastaan aileronia, ei siis elevaattoria lainkaan, niin kopterin ollessa selällään nokka on taas hiukan alaviistoon (koska kiertyminen tapahtuu ainoastaan kopterin pituusakselin mukaan) ja siinä vaiheessa lavoissa on negatiivisia kulmia. Joten eikö silloin matkanteon pitäisi kulkea edelleen samalla työnnöllä? Periaatteessahan siinä voisi jäädä selkälentoon ja nopeuden pitäisi pysyä samana. Näin vaakakierteen lopuksi keulan pitäisi olla taas saman verran alaviistoon kuin liikkeelle lähtiessä?
Itsellä ei pahemmin ole ollut vaakakierteessä ongelmaa nopeuden kanssa (joskus hidastunut hieman), mutta vähän puutteellinen lapakulmien ohjaus päästää korkeutta välillä putoamaan.
Korjatkaa kun olen kuitenkin väärässä, mutta näin olen sen itselleni selittänyt.
-
Noinhan se jotakuin käytännössä tapahtuu. Kierre näyttää sitä paremmalta mitä enempi vaakasuorassa kopteri voi olla. Siksi esimerkiksi F3C-kisoissa vaakakiereteisiin otetaan melkoinen alkuvauhti ja kun kopterilla on painoa se himpun alle 6kg, niin se nopeus ei ihan heti putoa. Tällöin kopteria voi oikasta parempaan asentoon ennen rolleja.
--
Timo
-
>> Joten eikö silloin matkanteon pitäisi kulkea edelleen samalla työnnöllä?
I think I know what this is about: You have to get through with enough speed. There is a dead point during the ascent where collective is very small, and without collective you can't really do too much. Also the direction is set before and during the first second. You can't fix too much after that without collective thrust.
The checklist for my loops (like them or not) is as follows:
- approach with enough speed
- check that the heli faces the right direction along the roll axis. In particular, if it leans towards me, it may come over my head. Not good.
- pull elevator and push enough collective. On the first 45 degrees you gain the momentum that carries the heli through the rest of the loop.
Hint: Practise stall turns. LOTS of them.
PS: I just checked the flight info display in Phoenix. In my loops, there is no negative pitch worth mentioning.