Kopterit.net
Yleiset => Yleinen keskustelu => Yleinen keskustelu sähkökoptereista => Aiheen aloitti: Ripa - 29 Elokuu, 2009, 16:15:39
-
Ensimmäiseksi hankittiin koaksiaali RTF, sitten BELT CP V2 2.4GHz RTF, mutta ruokahalu kasvaa syödessä.
Ensi kevääksi viimeistään pitäisi hankkia jokin parempi ja ehkä isompi kopteri paremmilla radiolaitteilla.
Nyt ollaan vielä leijuttelun alkuvaiheissa, mutta ehkä se siitä...
Mitä suositellaan, myös käytetyt tulevat harkintaan?
Ripa
-
Osta vaikka trex 700np ja konversiosarja (se tulee todella kalliiksi) siihe tai 600 sähkö.
Tai 500nen.
-
Moro,
Vaihtoehtojahan on monia ja suurin osa käy hyvin seuraavaksi koneeksi. Millaisella budjetilla olet liikkeellä, ja ootko jo miettinyt haluutko sähkökoneen vai kenties isomman nitron? Täällä kopterit netissä on jo aika paljon keskustelua 450 vs. 500, 500 vs 600 ym. aiheista, joissa on myös eri merkkejä vertailtu. Suomessa suosituin merkki taitaapi olla Align, ja Trex Storesta saa niihin varaosia.
Jos itte olisin ostamassa seuraavaa kopua niin harkitsisin ainakin tuota myydään osiossa olevaan trex 500:sta:
http://www.kopterit.net/index.php?topic=6052.0 (http://www.kopterit.net/index.php?topic=6052.0)
Osta vaikka trex 700np ja konversiosarja siihe tai 600 sähkö.
Ei näin, 600E vielä menee mutta 700E ei missään nimessä ole aloittelijan kone ja vaattii useiden tonnien sijoituksen. Pelkkä laturi tulee maksamaan virtalähteen kanssa neljättä sataa. 600E on kooltaan isompi kuin 500nen, ja 6s setupilla tehopainosuhteeltaan hieman huonompi. On kuitenkin vakaampi ja varaosien hinnat ei ole kauhean paljon suuremmat. Akkujen hinnassa on sitten eroa, tosin Kiinasta alkaa saada nykyään isoja 6s pakkoja halvalla.
Toinen hyvä vaihtoehto olisi esim. Trex 450 Pro Combo, jossa tulee kaikki radiota, vastaria, ja akkuja lukuunottamatta. Omien kokemuksien mukaan tasaisen ja laadukas kopteri, ja osat toimii hyvin suoraan paketista.
Edit: Ja vaikka olisikin rahaa laittaa vaikka turbiinikopteriin niin ei se silti ole välttämättä aloittelijalle paras kone, rakentaminen, säätäminen ja lentäminen vaatii kokemusta ja mitä isompi kone, sen vaarallisempi se on ongelmien ilmaantuessa. Kyllähän sitä tekemällä tosin oppii, mutta voi tulla kalliiksi ;). Pienen sähkökoneen kanssa oppii käsittelemään akkuja, tekemään juotoksia, korjaamaan koneen ja lentämään. Sitten on paljon helpompi siirtyä isompaan. Simulaattori on erittäin hyvä apuväline ja oikeesti säästää rahaa ja aikaa.
-op-
-
joo...
- kunnon radio
- Phoenix
- 200 lentotuntia myöhemmin ehkä joku 450 / 500 (T-Rex / Protos / GAUI) / 600 / .30 / .50
-
joo...
- kunnon radio
- Phoenix
- 200 lentotuntia myöhemmin ehkä joku 450 / 500 (T-Rex / Protos / GAUI) / 600 / .30 / .50
Edullisin näistä ylläpitää 450 kokoinen. :D Itse olen ollut tyytyväinen 450 koko luokaan ketterä, nopea ;D
-
Samaa mieltä Markuksen kanssa, paitsi kannattaa hommata se oikeekin kopteri mahdollisimman nopeasti, että kerkee tutustumaan kunnolla ja tekemään säätöjä kaikessa rauhassa. Simulla kun ensin harjoittelee pari viikkoa päivittäin, niin ekat lennot pitäisi onnistua ilman turhia torppeja jos kone vaan on säädöissä. Ja kokeneemman harrastajan apu säätöhommissa on korvaamaton apu, kopteri voi nimittäin toimia huonosti tai tulla tonttiin mitättömän pienten syiden takia (esim. yksi irronnut ruuvi, lapakulmat väärin säädetty ym.). Sähkökoneiden kanssa varsinkin pitää olla varovainen ensisäätöjä tehdessä, jos vahingossa menee täydelle kaasulle niin kone huutaa täysillä kiekoilla ennen kuin kerkee sanoa "olisi pitänyt lukea ohje" ;).
-op-
-
PS the helis that are probably collecting the most flying hours in Hki area (those that I know of, sorry if I forgot someone)
- Maikko's T-Rex 500 and ElyQ .50
- Pekka's Raptor .50
- Markku's T-Rex 600N
- My own Outage 550
Few people (Hki) fly a lot on .90 size because it's expensive.
And 450s tend to be quite tiring to fly - I can't remember anybody's 450 being as heavily used as the bigger ones. Well I love mine :)
-
PS the helis that are probably collecting the most flying hours in Hki area (those that I know of, sorry if I forgot someone)
- Maikko's T-Rex 500 and ElyQ .50
- Pekka's Raptor .50
- Markku's T-Rex 600N
- My own Outage 550
My Gaui EP200FES gets quite a lot of flying hours. Meanwhile, my Protos 500 is mostly collecting dust in back of my car. Too big, too ugly, too boring...
-
Itsellä ollut seuraavat: Belt Carbon -> Trex450V2SE / Beam E4 -> Protos FBL / Gaui 200 FBL ja noista ehdottomasti mieluisin on Protos. Ei Gauikaan ole varmaan huono, mutta siinä on ollut enemmän jumppaa että sen saisi lentämään juuri nappiin, kun taas Protos on ekasta kerrasta alkaen tuntunut että se kulkee kuin kiskoilla.