Kopterit.net

Helikopterit => Kopterivalmistajat => MSH Protos => Aiheen aloitti: masu - 13 Elokuu, 2009, 22:42:37

Otsikko: Protos PRKL
Kirjoitti: masu - 13 Elokuu, 2009, 22:42:37
Nyt jo kärsivällisemmälläkin alkaa hermo palaa... mun Protos on lentäny ehkä 7 kertaa, joista 3 on päättyny jonkinlaiseen ongelmaan hihnan kanssa. Ekan kerran hihna lähti ilmassa pois main gearilta (tämän luulin johtuvan siitä, että en ollut osannut kiristää sitä oikein). Tokan kerran se venähti ja meni melkein poikki. Tänään sitten päivän eka lento päättyi leijutuksessa hihnan katkeamiseen. Holdi napsahti päälle välittömästi, lähdin sitten tuomaan rotaatiolla alas, oli tulossa nätissä asennossa (vaikka olisi inertiakin loppunut niin olisi tippunut landareille) kunnes se italialaisten on-tosi-hyvä-idea-että-koko-kopteri-vetää-yhdellä-hihnalla-ihqu-hihna kuoriutui sieltä kopterin sisältä ja nousi suoraan lapojen väliin pysäyttäen lavat kuin seinään. Tämän ansiosta kopteri myös kallistui voimakkaasti ja tuli sitten alas kuin italialainen kopteri, jonka on-se-hyvä-kun-on-hiljanen-kopteri-hihna on pysäyttänyt lavat kesken rotaation.

En nyt oikein tiedä mitä tekisin seuraavaksi. Ei se hihnan laitto nyt kovin rakettitiedettä voi olla. Tämän viimeinen hihna, joka kesti ehkä 2 minuutin lennon oli hinkattu paikalleen eilen kaikkien taiteen sääntöjen mukaisesti ja kireyttä haettu oikein useampaan kertaan. Kaikki hihnapyörät pyörii hyvin, samoin perä on herkkä pyörimään. Rungon puolikkaat osuu kohdakkain tosi nätisti eikä havaittavaa kieroutta ole. Pyörittelin asentaessa nuppia ja huomasin, että hihna ei kulkenut täysin keskellä main gearia pinionin jälkeisellä osuudella, mutta ei heittänyt pahasti. En uskonut, että se haittaisi. Ärsyttää nyt laittaa sitten seuraava hihna paikalleen ja kohta saa sitten taas olla ostamassa lapoja... nyt on menny jo 100 euroa hukkaan tuon kanssa.

Tietääkö kukaan jotain muuta oikeasti hyvää 500:sta kopteria kuin reksi? Taitaa tulla halvemmaksi ostaa joku muu kitti...
Otsikko: Vs: Protos PRKL
Kirjoitti: Vispilä - 13 Elokuu, 2009, 23:33:53
Onhan niitä hyviä esim atom ja taitaa olla vibe 500nenkin jo markkinoilla, siitä vaan ei ole hirveästi kuulunut kokemuksia. Mutta miksi ei voisi olla Alignin kone? Onhan sulla 700nenkin. Voin kyllä suositella 500esp:tä, vaikken sellaista omista. On tullut kuitenkin nähtyä ja kokeiltua ja luettua paljon siitä. Toimii kuin kuuluisa junan vessa suoraan paketista ja eikä taida olla yhtä ainutta ongelmaa koko koneessa joka vaatisi päivittelyä, paitsi jos orkkis motti hajoaa, joillakin on ilmeisesti käynyt näin. Lentää yhtä hyvin kuin muutkin Alignin koneet. Yksi ko. tehtaan  onnistuneimmista koneista IMO.

Jännä juttu tuo sun Protoksen hihna ongelma. Senhän pitäisi olla kuitenkin yksi parhaista kopuista omassa kokoluokassaan. Oletko nyt varma ettei siellä mikään hankaa hihnaa?

-op-
Otsikko: Vs: Protos PRKL
Kirjoitti: masu - 13 Elokuu, 2009, 23:40:32
Onhan niitä hyviä esim atom ja taitaa olla vibe 500nenkin jo markkinoilla, siitä vaan ei ole hirveästi kuulunut kokemuksia. Mutta miksi ei voisi olla Alignin kone? Onhan sulla 700nenkin. Voin kyllä suositella 500esp:tä, vaikken sellaista omista. On tullut kuitenkin nähtyä ja kokeiltua ja luettua paljon siitä. Toimii kuin kuuluisa junan vessa suoraan paketista ja eikä taida olla yhtä ainutta ongelmaa koko koneessa joka vaatisi päivittelyä, paitsi jos orkkis motti hajoaa, joillakin on ilmeisesti käynyt näin. Lentää yhtä hyvin kuin muutkin Alignin koneet. Yksi ko. tehtaan  onnistuneimmista koneista IMO.
Jyväskylässä on jo yksi 500:nen FBL reksi, ei viittis hommata samanlaista :). Tässä lähdettiin etsimään hyviä kokemuksia muista koneista ::). Mut on se yks hyvä vaihtoehto, jos ei tuo Protos nyt tuosta tokene.

Lainaus
Jännä juttu tuo sun Protoksen hihna ongelma. Senhän pitäisi olla kuitenkin yksi parhaista kopuista omassa kokoluokassaan. Oletko nyt varma ettei siellä mikään hankaa hihnaa?
Täytyy nyt varmaan seuraavaksi purkaa atomeiksi koko kone tarkistusta varten. Ei siinä kyllä pitäisi minkään päästä hihnaan osumaan, sen verran tarkkaan oon sitä syynänny ekojen hihnaongelmien jälkeen. Käsin pyörittäessä tuntuu ihan jämäkältä ja hyvältä.
Otsikko: Vs: Protos PRKL
Kirjoitti: kimce - 14 Elokuu, 2009, 08:25:01
Pyörittelin asentaessa nuppia ja huomasin, että hihna ei kulkenut täysin keskellä main gearia pinionin jälkeisellä osuudella, mutta ei heittänyt pahasti. En uskonut, että se haittaisi.

Miten paljon hihna poikkesi gearin keskilinjalta? Ei kai sentään ihan reunassa asti kulkenut? Mulla nimittäin on kans vähän keskilinjan yläpuolella ainakin ennen pinjonia. En ole huomiota kiinnittänyt siihen toiseen puoleen. Luuletko, että se on vaikuttanut noihin hihnaongelmiin? Itse en kyllä usko, että hihna vaeltelisi niin paljon rattaan päällä, että se ajautuisi reunaan asti.

Mulla on vähän toistakymmentä akullista vasta takana. Hihna on vähän antanut periksi, kai se alkuun aina vähän venyy.
Otsikko: Vs: Protos PRKL
Kirjoitti: SJo1 - 14 Elokuu, 2009, 09:17:00
Aika jännää, Mulla ja muilla Protos heeboilla on takana jo yli parisataa Protos lentoa ja mitään ihna ongelmia ei ole ollut ainakaan itsellä. Parissa torpissa on hihna katkennut, kun on jäänyt maan ja hihnapyörän väliin tai peräputken peräpää on sen poikki leikannut peräputken vääntyessä maa kosketuksesta.

Toivottavasti Masu et anna vielä periksi, kopu on ihan hyvä ja laadukas peli.

Onko sun pääratas muuten oikein päin (ruuvi alapuolella), jos tuo hihna tuolleen pois pomppii.
Ei taida edes mennä väärinpäin, kunhan nyt vaan tuli mieleen.
 
-Samppa
Otsikko: Vs: Protos PRKL
Kirjoitti: mapa - 14 Elokuu, 2009, 10:58:02
Itselläni tänä vuonna +100 lentoa takana. Yhden kerran on ollut hihnan
kanssa ongelmia (hihna lipesi päärattaalta lennossa kun harjoittelin tic-tocceja).

Syy ongelmaan löytyi nopeasti: Main shaftia paikallaan pitävä rengas (se yläpuolella oleva)
oli antanut periksi, jolloin akseli pääsee liikkumaan ylös-alas -suunnassa. Renkaan pitämään
saaminen ei mennyt ihan ekalla kiristyksellä kuntoon, sillä tuossa pitää varoa ettei liikaa
kiristämällä tuhoa kierteitä, rengas kun on alumiinia. Laiton renkaan ja pääakselin väliin
punaista loctitea, nyt on pitänyt.

mapa
Otsikko: Vs: Protos PRKL
Kirjoitti: kimce - 14 Elokuu, 2009, 11:51:38
Mulla löystyi sama rengas aika alkumetreillä muutaman akullisen jälkeen. Onneksi huomasin maassa jonkin olevan vialla. Kun laitoin moottorin pyörimään, koko laite alkoi täristämään hullun lailla ja perä vispaamaan edestakaisin. Onneksi ei mennyt ilmassa. Luulinkin aistivani pienen klapin jossain, kun nostin kopteria lähtöpaikalle. Luulin kuvitelleeni sen...
Otsikko: Vs: Protos PRKL
Kirjoitti: masu - 14 Elokuu, 2009, 12:10:33
Jeps, näitä samoja 200+ lentoa juttuja oon lukenu tuolta ulkomualiman foorumeilta ja siksi olenkin niin ihmeissäni miksi tämä asia nyt takkuaa näin pahasti. Tuo main shaftin kollari ei aiheuttanut tuota, koska klappia ei ole tontin jälkeenkään. Eihän tuossa nyt kovin montaa liikkuvaa osaa ole (ja ne kaikki liikkuu kyllä), joten en ymmärrä mitä siinä olisi voinu väärinkään kasata. Viimeisimmän hihnan laitossa hinkkasin sitä oikein urakalla ja pyörittelin nuppia ja painelin ja rullailin ja kiristin ja pyöritin ja ja ja.

Hihnan katkeaminen ei myöskään antanu itsestään mitään merkkejä. Ei kuulunu ylimääräsiä ääniä, se ei luistanu tai löystyny (tiedän jo et tästä kuuluu ääntä), yhtäkkiä vaan NAPS ja veto oli poissa. Kai mä nyt sitten pyllistän ja naputtelen taas ostoskoriin tarvittavat osat. Puran koko härvelin ja kokeilen vielä kerran...

Kierroksiakaan ei ollu ku jotain 2650 mikä ei pitäs olla kyseiselle koneelle liikaa. Teho/painosuhde on ihan mieletön (1500W sen isoin haukkaama teho 1615 gramman painoisena), mutta ei oo siitä juuri hyötyä kun saa vähän joka lennon jälkeen kerätä konetta palasina maasta... >:(
Otsikko: Vs: Protos PRKL
Kirjoitti: JiriK - 14 Elokuu, 2009, 13:18:47
Jopa sulla tosiaan takkuaa tuon kanssa..

En osaa kovin kummoisia vinkkejä antaa kun en ole joutunut hihnan kanssa tappelemaan.
Alkuperäinen hihna vieläkin käytössä, lentoja pitkälti toistasataa takana.

Mun Protosissa hihna on jäänyt viime lennon jälkeen aika ylös päärattaalla.
Otsikko: Vs: Protos PRKL
Kirjoitti: masu - 14 Elokuu, 2009, 14:44:49
Noh, tilasin taas tarvittavat osat + muutamia, joita aion vaihtaa varmuuden vuoksi, kuten kaikki ne hihnapyörät. Jospa se siitä... melkein turhaa rahanmenoa enemmän harmittaa se et kone alkaisi olla gyrobotin asetuksien suhteen loistavasti lentävä peli ja nyt seisoo sitten jatkuvasti odottelemassa uusia osia.

Katselin Finlessin Protos videoita ja ei sillä äijällä ollu mitään sanottavaa mitä en olisi itse jo tehnyt ja kokeillut. Lisää vaan ihmetystä, kun ei löydä mitään konkreettista mitä tekisin ensi kerralla eri tavalla.
Otsikko: Vs: Protos PRKL
Kirjoitti: Picofly - 14 Elokuu, 2009, 16:47:39
Minua on alusta asti ihmetyttänyt miksi Protoksen päärattaan ulkoreunoille ei ole tehty samanlaisia 2-3 mm "kauluksia" kuin ohjuripyörissä (belt pulley) on. Ei olisi pelkoa, että hihna pomppaa pois päältä kesken lennon vaikka se olisi hieman löysälläkin.

Oman Protokseni hihna on toistaiseksi pysynyt paikoillaan. Täytyy varmaan koputtaa puuta...
Otsikko: Vs: Protos PRKL
Kirjoitti: Jussi. - 14 Elokuu, 2009, 16:59:19
Ikävää että Masulle sattuu ja tapahtuu. Mulla ei ole mennyt ainuttakaan hihnaa. Ei poikki, eikä tippunut rattaalta. Olen kyllä kaksi kertaa vaihtanut kun on ollut osina muutenkin. Hihnojakin on  muuten erilaisia samalla tuotenumerolla: parin sentin pituusero ja millin leveysero.

Olisko pinjonissa jotain joka saa hihnan kulumaan?
Otsikko: Vs: Protos PRKL
Kirjoitti: Jyri - 14 Elokuu, 2009, 19:33:54
Todella ikävää, mulla on hieman sama fiilis Gauin suhteen, ei vaan oikeen lähde pelittämään ihan niin kuin haluaisi. Protos taas on toiminut niin täydellisesti kuin vain voi toivoa, en osaa mitään parempaa toivoa 500 luokassa. Harmi ettei sinulla ole vielä natsannut.
Otsikko: Vs: Protos PRKL
Kirjoitti: masu - 19 Elokuu, 2009, 22:44:18
No niin, osat tuli ja alko armoton ruuvaaminen (joka johti siihen, että vaimo alko huomauttelemaan perheen kanssa vietetyn ajan vähyydestä). Purin ja kasasin käyttäen paljon uusia osia, jotka vaihdoin vaikka ei entisissä mitään vikaa ollutkaan. Uutta tuli ainakin:

- kaikki pulleyt
- pääratas
- perältä ratas ja akseli
- peräkasetti
- peräputki
- perän pitch slideri (entisessä oli outoa välystä, uudessa ei ole)
- hihna

Edellisen tontin takia vielä lisäksi:

- lavanpitimet
- canopy mounts
- lepari
- hukkunut reksin pitkä lavanpitimen linkkipallo

Varsinaisesti osien vaihtamisen lisäksi muuta muutosta en tehnyt kuin vähensin lapakulmia +-14 -> +-12 ja nostin pinion mountia ylemmäs moottorin akselilla niin, että hihna pyörii hieman sen keskikohdan alapuolella.
 
Kentällä otettiinkin sitten aluksi rauhallisesti, mutta eihän sitä kovin kauan jaksa odotella hihnan katkeamista ja kohta kone menikin jo taivaalla nätisti. Gyrobotti ei ole vielä täysin säädöissään, mutta jo nyt ihan miellyttävä. Tärkeintä kuitenkin, että kone pysyi neljä akullista ilmassa ongelmitta!!! Ei nyt ole kova luotto tuohon vieläkään, mutta kivaltahan se tuntui tuon aikaa toimiessaan. Saa nähdä palaako ongelma voi poistuiko maagisesti. Josko se luottamus siitä sitten karttuu pikkuhiljaa...