Kopterit.net
Helikopterit => Kopterivalmistajat => E-Sky Sähkökopterit => Aiheen aloitti: Lepatus - 13 Elokuu, 2009, 12:13:57
-
Moi!
Belttini (cp v2) lentää Eskyn 2,4Ghz lähettimellä ihan mukavasti kun Gyro sw on 0 asennossa ja lähettimestä gain täysillä. Kysymykseni onkin että onko tämä normaalia näille Eskyn vehkeille että gain pitää olla täysillä ennen kun perä pitää. Entä gyrossa oleva ruuvi josta gainia voi säätää. Voiko siitä säätää vielä lisää jolloin voisi lähettimestä vähentää gainia, vai onko se täysin sama säätö. En ole uskaltanut kokeilla kun nyt pelittää niin hyvin.
-
Gyrossa on ruuvit, joista limitti antaa liikerajat ja timing joka käsittääkseni? kertoo miten nopeasti ajallisesti gyron ohjaus reagoi liikkeen muutoksiin. Eli gainia ei voi sieltä säätää.
Se on hyvä jos on gain täysillä, se ei kyllä ole hyvä jos ei pidä ilman että on täysillä.
Mulla oli mielestäni kuitenkin sama (HBK3), että aluksi pidin gainin täysillä, sitten kun nyt on ilmeisesti pääakseli vähän vääntynyt monen torpin jälkeen + muut kulumiset, niin ei enää kestä täyttä gainia vaan on puolessa välissä.
Jos pelitää niin ei kannata koskea mihinkään ;) tosin ei se ole kovin herkkä se gyro niille säädöille. Kantsii merkitä se alkuperäinen asento jo kuitenkin muistiin.
-
Pääsääntöisesti ei ole hyvä että gainin joutuu laittaa täysille, usein tarkoittaa sitä että voisi nostaa ylemmäskin mutta säätövara loppuu.
-op-
-
missä kohin eskyn radiossa on gain säätö? ;D ;D
-
Lainaus leluja.net sivulta http://www.leluja.net/tuotteet.html?id=0/961
Eli on siinä gainin säätö ainakin niin mainostavat tuossa uudessa mankassa olevan :P
Vanha giganen mankka ei sisältänyt moista yyber hienoutta :o
-
Voiko asialle sitten tehdä jotakin, että gain ei tarvis olla täysillä. Vai onko se kovin todennäköistä että gainia tarvis jossain tilanteessa lisää, kun perä toimii nyt gain täysillä hyvin?
-
No voit aina vetää parit torpit! Sit ei tarvi pitää täysillä ;)
Mistäs muuten toi torppi sana tulee?!?
Niin siis ainakin säätötekniikassa gaini on helppo hiffata, tiedä nyt sitten kopteritekniikasta.
Eli mitä paremmat toimilaitteet, mekaniikka ja ohjaus – sitä suurempi voi gaini olla. Tämä taas tekee kopterin liikkeistä a) nopeamman b) tarkemman.
-
Eli onko tää gain juttu sit niin, että mitä väljemmäksi paikat tulee, sitä vähemmän gainia tarvii?
Jos se on noin, niin ei varmaan haittaa jos suht uudessa vehkeessä gain on täysillä.
Kai niitä torppejakin tulee vaikka kuinka varovainen yrittää olla.
Onnistuin just kaatamaan ton vehkeen alastulossa, ja lepatusakseli mutkalla ja lapa poikki. Voi siis olla että riittää vähempikin gaini tän jälkeen ;D
-
Itse olen ymmärtänyt, että gain on gyron herkkyyden säätö. Jos on liian korkea gain, gyron herkkyys on tapissaan ja se korjailee omia ohjailuitaankin.
Eikä sen torppailun pitäisi tähän vaikuttaa. Kai... :D
-
Eli jos Gyron gainin saa liian isollee alkaa perä vatkaa ku se korjaa omia korjauksiaankin.
Jos Gain tapissa ja perä sillon toimii loppuu gyrosta säätövara kesken.
-
Se gain ei oikein voi olla mikään muu, kuin P-kerroin säätimellä. Lisätietoja löytyy googlettamalla esim. PID-säädin.
P säätimet viritetään siten, että vedetään ihan rajoille (eli alkaa korjata yli) ja sitten lasketaan hiukan. Yleisessä säätötapauksessa voi sanoa, että se mekaniikka on se tärkein tekijä, koska se on myös vaikein tehdä hyvin.
Edit: No sanoin vähän väärin, eli kirjan mukaan tuo "lasketaan hiukan" on niinkin radikaali kuin puoleenväliin takaisin. Metodin nimi on: "Ultimate response method", mutta on niitä muitakin.