Kopterit.net

Helikopterit => Kopterivalmistajat => Align Nitrokopterit => Aiheen aloitti: keijon - 08 Elokuu, 2009, 20:59:38

Otsikko: 600n tärisee
Kirjoitti: keijon - 08 Elokuu, 2009, 20:59:38
Hmm olisikaan vinkkiä. Tärisee kovemmalla kaasulla Idleupissa niin ettei uskalla lennätellä ennenkuin vika löytynyt. Minkalaisia syitä olette löytäneet. Peräputkessa oleva pystysiipi ja kabiini tärisee aika lailla. Rupee pian muttereita putoamaan. Peräputken sisällä olevassa kardaanissa pientä vipotusta minkä näkee kuin ottaa perän irti ja pyörittää, uusi ulossa. voiko olla tuokaan..useilla perälavoilla koitettu. Gyro uusi spartan 760 mutta eihän tuokaan voi tehdä noin korkeataajuista tärinää. Päälavat alkuperäiset ja toisillakin hyvillä kokeiltu. Apulavat / päälavat tarkistettu ja kulkee hienosti "samalla tasolla". Ei ole ikinä tota vielä kaputoitukaan joten akselit pitäisi olla ok. Hammasrattaat ok. Ei mitään löysällä. Motti os50.....Jos jotain vinkkiä. Vaikea tietenkin sanoo et tos on vika mut jos kokemuksia miten pääsitte tärinöistä eroon.

Tv:Kepa
Otsikko: Vs: 600n tärisee
Kirjoitti: mokkis - 08 Elokuu, 2009, 21:49:57
Onko perälavat tasapainossa.
Tärinää aiheutuu myös jos perälavat ovat liian löysällä/kireällä.
Tuo kiero turquetube varmaankin todennäköisin syy kuitenkin jos tärinä on kovaa.
Otsikko: Vs: 600n tärisee
Kirjoitti: 1m4s0_ - 08 Elokuu, 2009, 22:01:33
Pientä vipotusta tuben tuben pää on kai aina, johtunee siitä kumituesta putkessa ja ne hampaat joihin tube menee sisään niin on monesti vähän kierossa laakereiden takia :) itselläniki tuo vipottaa mutta ei täristä kone...
Itse olen perän ongelmaa selvitellyt ja nyt 98% varmuudella moottorissa vika että perä arpoo ja temppuilee.
Perän kun ottaa pois niin kardani vipotaa vähän nupista kun pyöritää, itsekkin ajattelin eka että vika on siellä.. olen vaihtanut varmaan 3 kardaania ja jokainen tekee nuin, myös nuita hammastuksia olen vaihtanut ja jos niissä jää laakeri vähän vinoon ne se aiheuttaa vipotusta ja nihkeää pyörimistä... huomasin että on melko haastava saada ne laakerit suoraan ja siististi pyörimään se hammaspyörä kun laittaa sinne koteloon...
Kaikki akselit on varmasti suoria ja ei pahmmin välystä tai kankeutta linkeissä/nupissa yms?
Otsikko: Vs: 600n tärisee
Kirjoitti: Vispilä - 09 Elokuu, 2009, 12:38:47
Saisitko videoo tärinästä? Tarkista että lavat ei oo liian kireellä, siitä on hyvä aloittaa.

-op-
Otsikko: Vs: 600n tärisee
Kirjoitti: keijon - 09 Elokuu, 2009, 13:16:06
kivasti vastauksia kiitoksia. Perälapoja on koitettu erinlaisia ja ei vaikutusta. Oletteko joutuneet lapoja itse tasapainottelemaan ja miten sen teitte. Laitoin päälavat kiinni toisiinsa kiinnitysreijista pitkällä pultilla ja sitten ruuvipuristimeen kiikkumaan ja hyvin olivat tasapainossa. Apulavat tarkistettu, tasapainossa ovat ja samansuuntaiset. Linkkejä vaihdettu ja niihin kuuluvaa voiteluainetta laiteltu eli kevyesti ilman välyksiä liikkuvat. Peräservo kääntelee lapoja ilman kitkaa. Akkua hieman kiinnitetty tukevammin, eli 2 puolisella teipillä sekä niillä aligientin tarrahihnoilla. Oli hieman löysällä mutta tuskin syyllinen. Pitää vielä kokeilla lapojen kireyttä joita olen kyllä jo muutellut. Oli vispilä hyvä ehdotus videonpätkästä ja pitääkin katsoa miten saisin sen toteutettua.
Otsikko: Vs: 600n tärisee
Kirjoitti: Anssi - 09 Elokuu, 2009, 13:20:00
Peräputken tuet jos on löysällä niin löytyy yllättäviä tärinöitä. Saataa pöydällä tuntua että on tiukalla mutta käytössä pääsee liikkumaan. Moottorikin voi aiheuttaa samanlaiset ongelmat.
Otsikko: Vs: 600n tärisee
Kirjoitti: 1m4s0_ - 09 Elokuu, 2009, 13:49:18
Onko ongelma ollut aina vai tullut torpin tms seurauksena?
Onko kuvia koneesta jos niissä näkyisi jotain?
Otsikko: Vs: 600n tärisee
Kirjoitti: Vispilä - 09 Elokuu, 2009, 13:57:37
Lainaus
Oli vispilä hyvä ehdotus videonpätkästä ja pitääkin katsoa miten saisin sen toteutettua.

Helpointa on varmaankin ottaa pätkä digipokkarilla ja ladata tiedosto sellaisenaan Youtubeen.

Lainaus
Onko ongelma ollut aina vai tullut torpin tms seurauksena?

Tuollahan se ekassa viestissä lukee ettei ole torpattu.

Lainaus
Ei ole ikinä tota vielä kaputoitukaan joten akselit pitäisi olla ok.


-op-
Otsikko: Vs: 600n tärisee
Kirjoitti: keijon - 09 Elokuu, 2009, 22:50:19
Semmosta vielä, että mitens toi motti aiheuttaisi ylimääräisiä värinöitä. Neula liikaa auki "röpötystä" vai mekaanista...Motti ( os 50 ) viimekesänä ostettu niinkuin kopukkakin. Yritän saada sen filminpätkän jos näkisitte siitä lisää vinkkejä. Ja sit toivotaan vielä syksyksi hyviä lennätysilmoja. 
Otsikko: Vs: 600n tärisee
Kirjoitti: Anssi - 09 Elokuu, 2009, 23:15:52
Moottorin kuluminen (laakerit) ja käynnin huonominen voi sen tehdä. Ja etenkin kytkimen toiminta.
Otsikko: Vs: 600n tärisee
Kirjoitti: keijon - 17 Elokuu, 2009, 16:08:25
Moi

Ihan kysymystä perän säädöstä. Tein näin. Siirsin peräservon peräputkeen sarjalla ( hiilikuitutanko ). Laitoin peräservon suoraan ruddenkanavaan jossa trimmi keskellä ja liikeradat 100%. Kiekon reijän valitsin niin että kääntyy lavat n.100 molempiin suuntiin , mutta ei liikaa. Servokiekko ei ollut ihan 90 astetta....pitäisikö säätää sub trimmeillä toi 90. Kytkin gyron kiinni rudd kanavaan , servo gyroon ja gaini 7 kanavalle sekä pyörimissuunnat oikein päin servolla ja gyrolla. Tikku keskellä perälavat ei mielestäni oikealla kohdalla. Menikö kuinka poskelleen ? Ei ole vielä lennetty mutta kunhan ajattelin vinkkiä miten toi mekaaninen säätö oikeasti kuuluu tehdä?
Otsikko: Vs: 600n tärisee
Kirjoitti: 1m4s0_ - 17 Elokuu, 2009, 16:28:11
gyro ja servo paikoilleen, gyro rate modeen radion gain 27%, nyt servo armi  mahd. lähelle 90asteen kulmaa servoon nähde, sitten se linkistö symmettriseksi... eli se rungossa oleva kromilinkkiarmi 90 astetta runkooon nähden ja perän sliderin armi 90 astetta linkkejä säätämällä. sitten leijuttelu yrityksiä trimmillä hakeen missä perä ei kierrä kumpaankaan suuntaan, mittaat työntömitalla sliden paikan, otat mitan ylös. Sitten nollaat trimmin ja säädät linkistä sliderin paikkaan jonka mitan otit ylös( tai pelkkää linkiä säätmällä niin ettei peräkierrä, tässä ei tarvitse mitata mitään). Nyt nostat gainin että HH-mode on päällä vaikka 65% ja perän pitäisi olla kunnossa eettä voi hakea gyron HH-tilaan säätöjä.

Jos servo on sille tarkoitetussa paikassa rungossa.
Nämä gain arvot olivat toimivia dx7 radiolla ja ltg6100 ja 2100 gyroilla, en tiedä meneekö spartanilla samalla tavalla.
Otsikko: Vs: 600n tärisee
Kirjoitti: masu - 17 Elokuu, 2009, 16:34:31
Ei ole vielä lennetty mutta kunhan ajattelin vinkkiä miten toi mekaaninen säätö oikeasti kuuluu tehdä?
Perän liikerata säädetään gyrolla. Mikä gyro sulla on (vai kävikö se jossain aikasemmin ilmi)? Oletan, että joku moderni HH gyro. Kytke gyro normaalisti servoineen ja laita virrat päälle. Gyron initialisoitua laita gainikanava arvoon, joka tiputtaa gyron rate modeen. Gyro on keskittänyt servon, joten zuumaa se servoarmi 90 kulmaan servon rungon kanssa. Sitten työntötanko paikalleen ja etsit servon paikan, jossa on perällä vähän kulmaa vasten rungon kiertoa. Sen jälkeen (riippuen gyrosta tapoja on erilaisia) säädät gyron ohjeen mukaisesti limitit molempiin suuntiin niin ettei pääse bindaamaan. Tällä tavalla hyvä gyro jo toimii. Tuota neutraalikulmaa voi myös hinkata leijuttamalla rate modessa ja säätämällä niin ettei perä pyöri, mutta sehän pätee sitten vain tietyllä kierrosalueella.

Radion endpointit (tai travel adjust) arvot rudder kanavalle kertovat vain millaista pironopeutta gyrolta haluat. Se ei siis vaikuta peräsliderin liikerataan ollenkaan.

Edit: Sami oli nopeampi, mut laitan tän kun on näissä jotain eroa...
Otsikko: Vs: 600n tärisee
Kirjoitti: keijon - 17 Elokuu, 2009, 17:03:16
Gyro spartan 760. Sain siihen linkkikaapelin tänään jos koittais kattoo miltä se näyttää. Tosin gyron sai jonkinlaisiin säätöihin ilman tota kaapeliakin, eli korjaussuunnan ja juuri nuo limitit ( toiminta-alue). Tosin kummalla säädän gainia limitilla vai travelilla kun tolle kanavalle molemmat säädöt. Defaulttina limit 130% ja travel 100%?
Otsikko: Vs: 600n tärisee
Kirjoitti: Jussi. - 17 Elokuu, 2009, 17:16:41
Lainaus
kummalla säädän gainia limitilla vai travelilla kun tolle kanavalle molemmat säädöt.
Et oikeastaan kummallakaan, Gain-kanavaan pitäis saada säädettyä ihan sitä sinne menevää signaalia.
Yleensähän radiossa on tähän hommaan räätälöity toiminto. Mikäs radio mahtaa olla kyseessä?
Otsikko: Vs: 600n tärisee
Kirjoitti: Jussi. - 17 Elokuu, 2009, 17:22:28
Sullahan kepa tais olla se MZ.. eli se RATE arvo on se mistä gaini säädetään.
Otsikko: Vs: 600n tärisee
Kirjoitti: keijon - 17 Elokuu, 2009, 17:47:21
http://www.kopterit.net/index.php?topic=5468.0 (http://www.kopterit.net/index.php?topic=5468.0)

Juu eli tos linkis jotain keskustelua siitä myös. Liitän tähän kuvan spartan softalla gyrosta imettyä tietoa.Hmm osaako joku noista sanoa onko jotain poskellaan vai näyttääkö ok:lta. Gyrotiedot ok mut miten esim low/hight endpointit..?
Otsikko: Vs: 600n tärisee
Kirjoitti: Vispilä - 17 Elokuu, 2009, 17:59:36
Mikäs servo sulla on kun oot valinnut "Generic" moden?


-op-
Otsikko: Vs: 600n tärisee
Kirjoitti: keijon - 17 Elokuu, 2009, 18:07:21
Onkaan nyt sit tullu moka.

Servo perä   JR   DS8417   Fet Digital   0.1 s  60´   80oz   250 Hz pulse rate
Miltäs näyttää...
Otsikko: Vs: 600n tärisee
Kirjoitti: keijon - 17 Elokuu, 2009, 18:13:56
Niin sen takia " generic " kun tuota servoa ei löytynyt valikosta. Spartan tuesta tuumasivat, etteivät ole kokeilleet , mutta pitäisi toimia tolla servolla. Itse muuttelin sitten typen ja speedin kohdallensa.
Otsikko: Vs: 600n tärisee
Kirjoitti: Vispilä - 17 Elokuu, 2009, 18:40:01
No niinhän ne suosittelee laittamaan "genericin" jos ei oo servo listassa, eipä siinä sit mitään  :). Endpointit näyttää ihan hyvältä.


-op-
Otsikko: Vs: 600n tärisee
Kirjoitti: keijon - 17 Elokuu, 2009, 18:46:27
kiitoksia rohkaisusta. Pitääpä illalla kokeilla tos pihas vaan ja kattoo ku perä muuten aika hyvä mut noi peräputkentuet innostuu välillä kierroksilla täräjään ja välillä rauhoittuu yhtä äkkiä....no illalla lisätietoa.
Otsikko: Vs: 600n tärisee
Kirjoitti: keijon - 18 Elokuu, 2009, 09:14:39
Moi

No tuli illalla kokeiltua. Ilma oli tuuleton. Gyro ensin norm modessa ja jouduinkin säätelemään linkistostä ettei perä pyörinyt. Kun pysyi suorassa niin gyro hh modelle jolloin hitaasti kääntyi vastapäivään ????. Tankillisen lopussa tuli vielä terävää nykimistä perään ??. Gainia tulikin kokeiltua sinne tänne....Servopyörässä kiinnitys n.14mm keskeltä. Pitäs vielä opiskella mitä nuo kaikki säädöt gyrossa ovat. esim Mode 2 AVCS Kiihdytytys ja pysäytys molemmat täysin FAST asennossa.....clokwise stop gain 100...counter clockwice stop gain 100...rudder exponential -50.....rudder sensitivity 100......MODE 1 rudder exponential nytten -50......Vai kannattaako näihin edes koskea.....hmmm onhan monta asiaa mitkä vaikuttavat...Toi spartan gyrohan uusi ja kardaani juur vaihdettiin laakeri liimaten....servo peräputkessa ja liikkuu kevyesti. Hmmm ei tosin ollut tota jr ds 8417 servoa spartan valikossa......damm...uu si menee jo pitkästi yli 100€.....kallis kokeilu....
Otsikko: Vs: 600n tärisee
Kirjoitti: Jussi. - 18 Elokuu, 2009, 10:23:40
Ei vika siinä servossa varmaankaan ole, tai missään asetuksissa joita tuolla pc-softalla voi sorkkia. Spartania moni käyttää menestyksellä niin että ei omista koko piuhaa.

Oisko mahdollista että rudder kanavassa on eri trimmit hh ja normi modessa? En tunne MZ radiota, että onko moinen tilanne mahdollinen, mutta eikös se ole vähän sellainen radioiden emäalus jossa voi kuskin kengännumeronkin miksata mukaan haluamaansa kanavaan.

Joka tapauksessa, HH modessa ei kannata trimmata perää yhtään, gyro tulkitsee ne vain ohjauskomennoksi.
Otsikko: Vs: 600n tärisee
Kirjoitti: 1m4s0_ - 18 Elokuu, 2009, 12:33:20
Onko moottori miten säädöissä? omassa 600 kone aiheuttaa perään vaeltelua ja nykimistä kun ei käy tasaisesti...
Otsikko: Vs: 600n tärisee
Kirjoitti: keijon - 18 Elokuu, 2009, 15:50:31
Kiva lisää vinkkejä. Joo onhan toi MZ14 aika monipuolinen ( ehkä liiankin )....Pystyy valitsemaan millä trimmillä säädellään mitäkin kanavaa. Itse olen ottanut gainista ja ruddenista ton kokonaan pois päältä ettei tule vahingossa napsauteltua. Pitää juu itteensä hillitä, ettei turhaan säätele linkkikaapelilla gyroa ettei saa aivan sekaisin vaikka taisi olla mahdollisuus palata aina default tilaan tai download aikaisemmat asetukset takaisin. Kuinkas tärkeä toiminnan kannalta toi servokiekon 90 asteen kulma tikku keskellä. Meinaan kun mekaanisesti ei aivan kohdallaan niin voiko keskittää sub trim toiminnalla ? Mottia pitää illalla koittaa ettei kuitenkin liian rikkaalla vaikkei röpötäkkään. os50 jossa ei taida olla kuin toi pääneula. Huomannut kyllä, että vaikutusta gyrolle röpötyksessäkin on. Hyomasi myös kun olin liian heikosti liimannut laakerin kardaaniin ja pääsi irti eikä ollut enään siellä missä piti.Hmm klo 19.00 Vaasan lentokentälle testailemaan.
Otsikko: Vs: 600n tärisee
Kirjoitti: Jussi. - 18 Elokuu, 2009, 15:57:28
Lainaus
Meinaan kun mekaanisesti ei aivan kohdallaan niin voiko keskittää sub trim toiminnalla
Ei kannata, kun tuossa on se gyro välissä niin subtrimmattu rudderkanava tulkitaan bootissa uudeksi keskikohdaksi. Voi ajatella, että radiosta ei ole mitään keinoa suoraan jutella peräservon kanssa. Radio kertoo gyrolle millä nopeudella ja mihin suuntaan pilotti pyytä kopteria kääntymään ja gyro sitten tekee taikatemppujaan servon kanssa jotta tavoite saavutetaan.
Kaikki trimmaukset, sub tai normi, tullaan tulkitsemaan uudeksi nollakohdaksi kun gyro bootataan.

Nyt tulee mutua, mutta mielestäni tuossa spartanin PC softassa on tuo midpoint-asetus juuri servon keskittämistä varten. Radiosta sitä ei voi tehdä.
Otsikko: Vs: 600n tärisee
Kirjoitti: Maikko - 18 Elokuu, 2009, 16:41:10
Lainaus
Meinaan kun mekaanisesti ei aivan kohdallaan niin voiko keskittää sub trim toiminnalla
Ei kannata, kun tuossa on se gyro välissä niin subtrimmattu rudderkanava tulkitaan bootissa uudeksi keskikohdaksi. Voi ajatella, että radiosta ei ole mitään keinoa suoraan jutella peräservon kanssa. Radio kertoo gyrolle millä nopeudella ja mihin suuntaan pilotti pyytä kopteria kääntymään ja gyro sitten tekee taikatemppujaan servon kanssa jotta tavoite saavutetaan.
Kaikki trimmaukset, sub tai normi, tullaan tulkitsemaan uudeksi nollakohdaksi kun gyro bootataan.

Nyt tulee mutua, mutta mielestäni tuossa spartanin PC softassa on tuo midpoint-asetus juuri servon keskittämistä varten. Radiosta sitä ei voi tehdä.


En ehkä tajunnut mitä Keke tarkoitti, mutta siis kyllähän sub-trimmiä (siis sitä millä mekaanisen servopyörän keskityksen jälkeen hienosäädetään servon armi 90 asteeseen) voi käyttää peräservossa kunhan sitä ei tehdä käynnistyksen jälkeen (kalibrointi).

Midpoint trimmi tuolla kyllä Spartanissa on. Itse tein hienosäädön sub trimmillä radiosta ja lensi ok.

Tän löysin Helifreakista, tiedä sitten paljon toi "very little on":
Edit:
Lainaus
Finless did a video proving that subtrim normally can be used on rudder with a gyro, but I realize that the DS760 relies on there being very little or no subtrim to start its calibration process. That's why I asked the question.

-
Otsikko: Vs: 600n tärisee
Kirjoitti: Jussi. - 18 Elokuu, 2009, 18:23:07
Lainaus
En ehkä tajunnut mitä Keke tarkoitti, mutta siis kyllähän sub-trimmiä (siis sitä millä mekaanisen servopyörän keskityksen jälkeen hienosäädetään servon armi 90 asteeseen) voi käyttää peräservossa kunhan sitä ei tehdä käynnistyksen jälkeen (kalibrointi).
Ei se mitään, en minäkään aina ymmärrä mitä tarkoitan.

Mutta nyt en kyllä keksi miten subtrimmin napsuttelu toisi mitään apua tuohon keskittämiseen?  Gyronhan kuitenkin bootissaan tulkitsee saamansa subtrim signaalin taas nollaksi. Minusta gyro antaa servolle "standardinmukaista" keskityssignaalia riippumatta mitä on trimmeistä naputeltu.
Pienestä subtrimmin napsuttelusta ei varmasti ole paljoa haittaakaan (gyron bootin jälkeen). Kokeilepa ottaa subtrimmi taas nollaan niin veikkaan että hh modessa lentää ihan yhtä hyvin?

Jotain kyllä varmaan ajattelen väärin, olenkohan liian headinghold-aikakauden harrastajia, mutta en itse keksi missä kohtaa ajatus menee pieleen.
Otsikko: Vs: 600n tärisee
Kirjoitti: keijon - 18 Elokuu, 2009, 21:41:24
Kentältä koneelle.heh. Pientä valonpilkkua. Ensin hävis peräohjaus satunnaisesti " servo kaputt". Vaihdoin päitensä kaasuservon kanssa joka oli samanlainen JR   DS8417 . Ja takasen ilmaan....nykii ja eikun alas...neulaakin joutui sääteleen joten selvisi syy....Pakoputki löysällä, eli toisesta pultinreijästä jengat pois. Olikaan moka kun tein sinne tiivisteen. No pidemmällä pultilla johon mutteri ja takaisin ilmaan. Toimi jo hyvin mutta ihmeen herkkä suuttimelle. Luulin, että haittaa vain jos liian rikkaalla mut haittasi näköjään myös liian laihalla. Pakoputken löyhyys ainakin teki hallaa gyrolle ( terävää nykimistä ) sekä myös toi servo joka pätki ja kokonaan jumiutui välillä. Ei edes vanha servo. Nyt tietenkin jännittää et mikä sen on rikkonut.....voiko olla gyro jonka soveltuvuustaulukosta tuota servoa ei löydy. Hmm joutuuko satsaan uuteen. On mennyt taasen monta gallonaa hukkaan.voih. Subtrimmin pistin defaulttiin ja srartan gyrossa linkkikaapelin välityksellä löytyy kyllä tuohon pieni säätö joten siitä säätäen. Ilmeisesti gyron säätöjä höylätty turhaan eli viat muualla.Kiitoksia taasen ja koitan jaksaaaaaaa
Otsikko: Vs: 600n tärisee
Kirjoitti: keijon - 20 Elokuu, 2009, 21:33:11
Valonpilkkua tuli elämään kun sain uuden peräservon Futaban s9256 Joka lähettää servolle puolet enemmän käskyjä (560hz) kun toi jr 8417 (250hz). Toi Futaba löytyi myöskin tuolta spartan valikostakin joten sille asetukset valmiina. ATV laitoin 100% molempiin suuntiin jonka jälkeen tuolta gyro setupista tiputin gainia 60%. Servopyörän keskitin tuolta spartan valikosta. Linkin laitoin n.14mm, mutta olisiko parempi laittaa lähemmäksi 10mm ja nostaa gain herkkyyttä lähelle 80% ?? Perä käyttäytyi hienosta näin tuulettomalla ilmalla. Yksi ongelma vielä on. Ihan noin leijunnassa tulee normaali korkean äänen lisäksi matalaa huminaa humm huh hummm ja peräputken tuetkin hieman värisee...mitäkään tuo voisi olla. Tulee mieleen joku laakeri , motti tai kytkin ?? Onko ollu kellään vastaavaa ????
Otsikko: Vs: 600n tärisee
Kirjoitti: keijon - 24 Elokuu, 2009, 17:07:44
Aina vaan paranee. Ylimääräiset äänet poistui. Kasaamisvirhettä. Kun otin pääakselista kiinni niin liikkui ylös / alas n.1mm joten lukitusrengas löysälle....akselista nosto ja kiristys sekä pääakselin laakereiden rasvaus niin johan huminat hävis. Hyvä yhdistelmä toi spartan ds760 ja futaban S9256. Toimii kuin unelma. Ainut varjopuoli ton läppärin tarve kentällä säätövaiheessa. No kun kohdallaan niin eihän sitä enää tarvi.