Kopterit.net
Helikopterit => Kopterivalmistajat => E-Sky Sähkökopterit => Aiheen aloitti: potkuri kalle - 06 Elokuu, 2009, 13:55:27
-
no tilasin tuon belt cp v2 hong kongista minkä laisia neuvoja voisitte aloittelialle antaa?? PS: mitä ne vivut siinä ohjamessa ovat voisiko joku kertoa ;D ;D KIITOS
-
Ne kaks tappia vierekkäin radion keskivaiheilla ovat ne, joilla sitä kopteria ohjataan ;D
No vitsi vitsinä...
http://kotisivukone.fi/files/leluja.kotisivukone.com/Kayttoohjemanuaalit/belt_cb_v2.pdf (http://kotisivukone.fi/files/leluja.kotisivukone.com/Kayttoohjemanuaalit/belt_cb_v2.pdf) sivulla 5 selitetty radiosta
-
Kokeileppa hakua :)
Tässä on vähän ajan sisällä tullut monta uutta harrastajaa samantyyppisellä topicilla tai ainakin niissä on käsitelty vastaavia asioita, niistä voisi löytyä infoa kun etsii ja lukee :)
ja wikistä löytyy melkeenpä kaikki tarpeellinen alkuunpääsemiseksi.
-
no en saanut linkkiä joten voiko jo selostaa siellä yläreunassa on niitä vipuja sinne ties tänne ;D ;D
-
http://wiki.kopterit.net/tiki-index.php (http://wiki.kopterit.net/tiki-index.php) Tossa linkki wikiin.
http://www.kopterit.net/index.php?topic=3224.0 (http://www.kopterit.net/index.php?topic=3224.0) Tossa aloittelija topicci.
http://www.kopterit.net/index.php?topic=5647.0 (http://www.kopterit.net/index.php?topic=5647.0) Tossa akuista.
-
Ne kaks tappia vierekkäin radion keskivaiheilla ovat ne, joilla sitä kopteria ohjataan ;D
No vitsi vitsinä...
http://kotisivukone.fi/files/leluja.kotisivukone.com/Kayttoohjemanuaalit/belt_cb_v2.pdf (http://kotisivukone.fi/files/leluja.kotisivukone.com/Kayttoohjemanuaalit/belt_cb_v2.pdf) sivulla 5 selitetty radiosta
Tuossa pertin linkissähän ne vivut on selitetty?
Ja lyhenteille lyötyy selityksen vaikka jos wikin lukee :)
Nämä radion vasemmassa yläreunassa
Hov pit = leijuttelu lapakulmia
idle up= ns taitolento moodii (kierrokset pysyy tasaisena, vain lapakulmat muuttuu)
gyro sw. = vaihdetaan gyron tilaa. rate < -> HH
oikeassa reunassa.
Gyro gain= gyron herkkyyden säätö
Trainer(opetus)= jos joku kokeneempi on oman radion kanssa opettamassa niin käytetään tätä(ei tarkempaa tietoa)
Nämähän on selitetty ihan hyvin tuolla manuaalissa :D
-
Kiitti 1m4s0_ ,
Sanotko vielä tuon Hov pit:n vähän eritavalla, kun en ymmärrä.
Aloittelijalle aloittelijalta:
1. Osta varaosiksi 2 paria lapoja ja yksi/kaksi ”feathering shaft” ja yksi akku. (mutakin voi ostaa, mutta nuo varmasti) ja yllättäen tarvit myös: kuusiokolavaimet 1,5mm ja 2.5 mm ja lisäksi esim. EK1-2173 tai vastaava (5.5 mm ohut kapea hylsy)
2. Älä kuvittele (niin kuin minä), että sitä konetta voi oikeasti lennättää vähään aikaan – siis ennen kuin on vähän oppinut.
3. Mitä hitaammin harjoittelet sitä nopeammin opit, koska kone ei ole korjattavana. Koneen hajoamista ei pidä silti pelätä, koska sitten sitä ei ole kiva lennättää. Parempi suhtautua komeisiin torppiin ylpeydellä.
4. Simulaattoria tulee vääntää vähintään niin kauan että tietää mistä mitäkin tapahtuu, siinä sivussa voi konetta jo kokeilla esim. kaasun käyttöä.
5. Käytä harjoitusjalaksia.
6. Ohjaa konetta suoraan takaapäin.
7. ÄLÄ harjoittele nurmikentällä tai muulla pehmeällä alustalla. Käytä mielellään asfalttia, niin kone liukuu nätisti maassa eikä kellahda.
8. Liika säätäminen pois, ne kerkiät opettelemaan sitten kun kone pysyy vähän paremmin hanskassa.
-
Eli kun leijuttelet niin hov. pit:lla voit säätää lapakulmia että leijuttelu olisi ns. "pehmeämpää" eikä korkeusvaihtelut ole niin suuria kaasusta.
kannattaa hankkia heti laadukas kuusiokolosettii
Esim sabesta tai trex-storesta (itselläni sabesta)
http://www.trex-store.com/screw-driver-p-159.html (http://www.trex-store.com/screw-driver-p-159.html)
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=32899&grpid=3804 (http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=32899&grpid=3804)
Nuo on parempia kuin näm L-malliset, meisseli mallia.. ei saa niin helposti kantaa rikki jne ;)
saben nuissa on "tasainen" mukurainen käden sija, ei ole hirveää karhea grippiä niin saa sopivan kireälle ruuvit
Laadukkaat L-mallisetkin on hyvä olla niin saa leparinki(feathering saft) irti paremmin tai jos ylimääräistä rahaa niin 2 settiä nuita meisseli malleja :)
-
Eli kun leijuttelet niin hov. pit:lla voit säätää lapakulmia että leijuttelu olisi ns. "pehmeämpää" eikä korkeusvaihtelut ole niin suuria kaasusta.
Hover trim. nostaa ja laskee kaasukäyrän keskialuetta expon tavoin ja jättää maksimi ja minikulmat samoiksi. Eli käytännössä sama kuin lapakulmakäyrällä säätisi kaikkia keskimmäisiä pisteitä.
-op-
-
Mutta tuossa kapulassa on hov. pit (hover pitch) joka vaikuttaa lapakulmiin, vai laitoitko vaa nice to know tietona. Vai että myös tuo hov pit. toimii expon tavoin eli rauhoittaa tikun liikettä? ::)
Vai enkö vain ymmärrä 8)
-
Hover trim ja hover pit.. ihan sama asia, vaikka on kyllä hover thr. olemassa kanssa. Hover pit. muuttaa lapakulmakäyrän keskialuetta, joten jos haluaa että kone leijuu vähän keskikaasun yläpuolella niin voi sillä säädellä. Ei sitä oikeastaan voi pitchiä rauhoittamaan käyttää.
-op-
-
Kiitti 1m4s0_ ,
Sanotko vielä tuon Hov pit:n vähän eritavalla, kun en ymmärrä.
Aloittelijalle aloittelijalta:
1. Osta varaosiksi 2 paria lapoja ja yksi/kaksi ”feathering shaft” ja yksi akku. (mutakin voi ostaa, mutta nuo varmasti) ja yllättäen tarvit myös: kuusiokolavaimet 1,5mm ja 2.5 mm ja lisäksi esim. EK1-2173 tai vastaava (5.5 mm ohut kapea hylsy)
2. Älä kuvittele (niin kuin minä), että sitä konetta voi oikeasti lennättää vähään aikaan – siis ennen kuin on vähän oppinut.
3. Mitä hitaammin harjoittelet sitä nopeammin opit, koska kone ei ole korjattavana. Koneen hajoamista ei pidä silti pelätä, koska sitten sitä ei ole kiva lennättää. Parempi suhtautua komeisiin torppiin ylpeydellä.
4. Simulaattoria tulee vääntää vähintään niin kauan että tietää mistä mitäkin tapahtuu, siinä sivussa voi konetta jo kokeilla esim. kaasun käyttöä.
5. Käytä harjoitusjalaksia.
6. Ohjaa konetta suoraan takaapäin.
7. ÄLÄ harjoittele nurmikentällä tai muulla pehmeällä alustalla. Käytä mielellään asfalttia, niin kone liukuu nätisti maassa eikä kellahda.
8. Liika säätäminen pois, ne kerkiät opettelemaan sitten kun kone pysyy vähän paremmin hanskassa.
Nyt jäin pariin kohtaan itse kiinni.
Miksei pehmeällä alustalla? Oliko se sitä varten kun harjoittelee vaan maata pitkin menoa?
Pehmeä alusta on paljon parempi ensileijutteluissa kuin asfaltti! Ei riku kone yhtään niin helposti.
Kaikista paras on n. metrin mittainen heinikko ja sen vieressä tasaista maata. Tasaiselta lähtö ja lasku ja muuten leijuttelee heinikon päällä. Kun näyttää pahalta holdi päälle ja antaa tippua heinien sekaan. Melko tuhottomia alastuloja saa näin aikaan. ;)
Ja eiköhän niitä koneen säätöjä kannata vähän fiksailla myös ennen ensilentoa (viimeinen kohta) :D
-
Pehmeä alusta on paljon parempi ensileijutteluissa kuin asfaltti! Ei riku kone yhtään niin helposti.
Kaikista paras on n. metrin mittainen heinikko ja sen vieressä tasaista maata.
Pehmeä alusta ja heinikko on kaksi täysin eri asiaa... Esim. tälläiseen perus jalkapallokentän ruohoon on helppo jättää kone kiinni niin että kun yrittää nousua, tuleekin kaato. Asfalttiin ei voi jäädä kiinni. Kuvailemasi tasainen maa + korkea heinikko voi olla hankala yhdistelmä löytää mutta ihan hyvä harjoitusalusta, sillä edellytyksellä että pystyy kanssa jo ohjaamaan sitä konetta ja laskeutumaan siihen mihin tahtoo, sekä uskaltaa lentää yli metrissä (heinien korkeus... ;) ) Mutta alun kymmenen sentin pomppuihin ehdottomasti tasainen alusta. Kone juuri ja juuri irti maasta, koitetaan pitää paikallaan, jos karkaa niin kaasu pois. Jatketaan kunnes alkaa pysyä, ja eikun korkeutta lisää...
Järvi tai lampi (mahdollisimman syvä) on myös hyvä harjoitusalusta, lievät suorituspaineet parantavat tulosta ;D
-
Miten niin hankala löytää... :D Mulla näkyy tosta ikkunasta nytkin n. puolikilometriä semmosta tasamaa- heinikko reunaa.
Juuri saadun mittaus tuloksen mukaan annoin väärää tietoa heinien korkeudesta 1 metri on liikaa 87cm ehdoton yläraja. ;D
-
Vielä yksi neuvo, joka on tullut muualla esille monta kertaa on simulaattori. Itse lensin tosi paljon simulla (ilmaisilla), ja kun sitten vihdoin uskaltauduin kokeilemaan Belttiä, oli se yllättävän helppoa. Harjoitusjalakset alla jalkapallokentän nurmella ei ollut mitään ongelmia. Nostin koneen heti reiluun metriin, enkä yrittänytkään pitää sitä muutaman sentin korkeudessa. Lisäsin vielä korkeutta ja silloin oli tilaa tehdä pieniä ohjausvirheitäkin. Heti ekalla lennolla kone alkoi pysyä hallinnassa ja sain sen ehjänä alaskin.
Täytyy tietenkin ihan ekaks kokeilla varovasti että gyro toimii ja perä pitää. Sitten ei muuta kun hanaa.
Mutta ensin simua, ja sitten lisää simua ja vielä vähän simua, niin kyllä toimii ;)