Kopterit.net
Tekniikka => Sähkömoottorit, noparit, akut, laturit ja becit => Aiheen aloitti: Affen - 03 Elokuu, 2009, 12:22:06
-
Mörö!
Taas olisi vähän probleemaa viissatkussa... Tällä kertaa moottoripuolessa. Aluksi ajattelin että akut vanhoja, kun 2 minuutin lennon jälkeen tulee "cutoff". Mutta kokeilin keken akuilla, niin kahden minuutin lennon jälkeen niillä tiputti kiekkoja, ja bout 30 sekunnin leijutuksen jälkeen nosti taas kiekat ylös. Elikkä minun akut on jo kuitenkin sen verta vanhuuden heikkoja etteivät jaksa pitää tuota jännitettä tarpeeksi ylhäällä tuon 30 sekunnin ajan ja nopari tekee cutoffin?
Tähän asti kuullostaisi vähän nopariongelmalta...mutta ... moottori on polttavan kuuma tuon kahden minuutin jälkeen jo. Hyvä ettei punasena hehku :) Nopari taas ei ole kovin lämmin, eikä akkukaan.
Otin tänään moottorin pois mutta eivät nuo laakerit tunnu risoilta...tiedä sitten kovemmilla kiekoilla ja miten ne tuon aiheuttaisi?
Mulla kerran tippui prikka tuonne moottorin sisään, sain sen kyllä hyvin pois mutta voisiko se olla vahingoittanut käämitystä sen verta että tekee tuota? Mutta miten sekin selittäisi tuon 2 minuutin toimivuuden...
500 vatkaa laiskasti perää välillä ja ylös kiipiessä perä ei jaksa pitää. Keken akuille kun tuli tuo 30 sekunnin "tehoton aika" niin perä vatkasi kohtuullisen kovaa... Eli tässä moottoripuolessa voisi olla ratkaisu tuon perän ongelmiin...
Mutta, nopari vai moottori? :)
-
Mulla kerran tippui prikka tuonne moottorin sisään, sain sen kyllä hyvin pois mutta voisiko se olla vahingoittanut käämitystä sen verta että tekee tuota? Mutta miten sekin selittäisi tuon 2 minuutin toimivuuden...
Jos parista käämistä on lakkaukset rikki, voivat ne vetää oikkaan keskenään. Ja oikosulkuvirta -> suuri lämpö. Periaatteessa yhdet oikosulkevat käämilangat voisivat lämmittää moottorin tulikuumaksi ilman, että akku vielä lämpenee. Ja jälleen periaatteessa tulisena käyvän moottorin magneetit voivat menettää tehoaan tai laakerit "kammeta kiinni", joka selittäisi tehon laskun. Tai sitten nopari tekee cut-offin, koska ajattelee virran olevan liian suuri (vaikkei siis lämpenekkään).
Oletko kokeillut eri timing-arvoilla? Liian korkea timing lämmittää moottoria kuuleman mukaan joskus rajustikin.
-
Jep, tuo kyllä voisi olla käämeistä kiinni, mutta tuolla pystyy vielä aluksi ajamaan ihan normaalisti. Luulisi että olisi synkkaongelmia tms jos käämit hajalla?
Timingiä en ole koittanut muuttaa, mutta aiemmin toimi tuolla timing arvolla.
-
Scorpparilla toimii loistavasti! Ei lopu vääntö kesken ja kiekkoja riittää jo 13 hampaisella hyvin!
Mahtavaa;)