Kopterit.net

Tekniikka => Radio-ohjaimet, servot, gyrot ja lisävarusteet => Aiheen aloitti: jippo - 01 Elokuu, 2009, 21:12:19

Otsikko: Perän outo käytös
Kirjoitti: jippo - 01 Elokuu, 2009, 21:12:19
Tere

Painin tuossa jonkin aikaa perän ongelman kanssa. Hetken perä toimi aivan normaalisti, mutta välillä alkoi tekemään aivan omiaan. Tuli tehtyä jonkinlainen kaaosflippikin, kun tein flippejä takaperin sarjoina ja yllättäen perä alkoi pyörimään omiaan. Onneksi rauhoittui parin kierroksen jälkeen ja sain vielä kopterin hallintaan. Vielä ennen laskeutumista kerkesi kopun perä pyörähtää pari kierrosta ylimääräistä ennen lasketumista. Tikusta ei tapahtunut mitään, vaikka kuinka vispasi. HUH!.

Eilen irroitin peräservon (9254) ja avasin siitä pohjan, niin sieltähän alkoi valua öljyä pois. Edellisessä kopterissa Knightissa servo oli siinä pakoputken vieressä ja oli ilmeisesti "imenyt" oljyt itseensä. Vanhalla autoista jääneellä futaban servolla 9451 tuntuisi toimivan ihan oikein. Gainia joutui kyllä säätämään, mutta eipähän tee perä enää omia sooloja. Pitänee uusi servo laittaa tilaukseen.

Enpä olisi uskonut, että servoon voi tuo pakoputkesta tuleva oljy valua ja aiheuttaa oikosulkuja.
Otsikko: Vs: Perän outo käytös
Kirjoitti: Vispilä - 01 Elokuu, 2009, 21:17:36
Kuulostaisi tosiaan että servo on rikki, tai voisiko olla öljyä servon liittimessä, ja aiheuttaa pätkimistä?


-op-
Otsikko: Vs: Perän outo käytös
Kirjoitti: jippo - 01 Elokuu, 2009, 21:33:37
Kyllä se servossa ollut oljy ilmeisesti aiheutti jotain oikosulkuja ja jumitusta. En uskalla kyllä enää laittaa samaa servoa takaisin, vaikka tuntuisi puhdistuksen jälkeen ainakin pöydällä toimivan. Jostain syystä servo toimi aina aluksi oikein, mutta "lämmetesssä" alkoi ongelmat. Tuli hakattua päätä seinään monta lentoreissua, ennen kuin tuo vaiva selvisi. Ongelma paheni niin pikkuhiljaa. Aluksi epäili vaan omaa peukaloaan ja arvelin, että ehkä minä vaan sitä tikkua hieman tökkäsin sivuun, kun perä teki omia nykimisiä.
Otsikko: Vs: Perän outo käytös
Kirjoitti: Mikka - 04 Elokuu, 2009, 17:58:30
Enpä olisi uskonut, että servoon voi tuo pakoputkesta tuleva oljy valua ja aiheuttaa oikosulkuja.

Ainakin TM-14-moduulin ja R6014-vastarin ohjeen yhdessä pienellä kirjoitetussa sivuhuomautuksessa kehotetaan paketoimaan vastari muovipussiin tai vastaavaan suojaan lialta, kuten polttoaine ja exhaust residue. Näin varmaan jenkkejä varten, ettei tule palautuksia ja ylimääräisiä oikeudenkäyntejä. Vastannee varmaan servojakin.