Kopterit.net
Helikopterit => Kopterivalmistajat => MSH Protos => Aiheen aloitti: masu - 23 Heinäkuu, 2009, 00:01:12
-
Halusin nyt tutustua tähän Italian ihmeeseen ja hommasin Scorpion Combon... mukana tuli siis Scorpparin 60A ESC ja 880kv moottori. Läjäsin koneen niin nopeasti kuin onnistui (meni yllättävän kauan), säädöt kohdilleen ja kokeilemaan. Kone leijui hyvin, lapaura oli kohdallaan, perä toimii (Spartan), mutta tehon puolesta kone vaikuttaa todella nuhapumpulta!!!
En ole vielä mitannut kiekkoja, mutta idle1 on 80% flat ja idle2 100% flat. Käsittääkseni noilla pitäisi tulla jo aika korkeat kierrokset. Kone hämää vähän, kun se kuulostaa niin hiljaiselta, mutta tehoa puuttuu tosiaan ehkä puolet siitä mitä odotin. Tai siis on siinä selvästi jotain mätää, kun se puutuu flipissä ja nousee kuin etana... se ei kuulosta "terävältä" missään kohdalla vaan puutuu pienestäkin pitch pumpista. Eikä vaikuta yhtään samalta koneelta kuin leirillä näin esim. JiriK:lla. Millaset kiekat tuolla stock pinionilla pitäs nuppiin saada?
Kalibroin noparin kaasukanavan uudestaan, tarkistin, että lähettimen flight modet toimii oikein... kone vaan on ihan lapanen. Mitähän sitä seuraavaksi tekis?
Edit: Akkuna mulla oli Align 6S Lipo 25C lainassa. Toimii kaverin FBL 500:sessa reksissä vielä ihan ok.
-
Kuinka iso pinjoni sulla siinä on?
Mulla on 7S A123 setupissa 15t ja governor- suora on säädetty n. 2500rpm tienoille.
En tosin ole mitannut kiekkoja pitkään aikaan joten..
Lapakulmia st2:ssa +-12 astetta.
MSH:n vakiomotti on n. 900kv joten sen puolesta kiekkoja pitäisi tuolla 15t pinjonilla, 6s lipolla ja 100% kaasulla irrota enemmänkin kuin 2500.
-
Outoa,
Kierrokset vakiomotilla, 6s 15 piikkisellä menee mulla yli kolmen tonnin 100% käyrällä.
Et virtoja pääse loggaamaan? Puutuiskohan akku? Onko aivan liikaa kulmia?
-
Outoa,
Kierrokset vakiomotilla, 6s 15 piikkisellä menee mulla yli kolmen tonnin 100% käyrällä.
Et virtoja pääse loggaamaan? Puutuiskohan akku? Onko aivan liikaa kulmia?
Näin itsekin laskeskelin vaikka tuo ei se vakiomotti olekaan, mutta kv hyvin lähellä. Kulmia tulee +-12 ja akut (kokeilin paria) toimii kyllä kaverin 500 FBL reksissä ihan ok ja siinä on kans +-12 kulmat.
Hihnan pitäs olla ohjeen mukaisella kireydellä ja nuppi kyllä pyörii aika nihkeästi, mutta niinhän se taitaa olla muillakin. Tänään illalla kentälle loggerin, kiekkamittarin ja tuliterän 35C Outragen kanssa.
-
Kokeileppa laittaa +-10 astetta nuppiin, sekin pitäs riittää.
-Samppa
-
Pitää kokeilla pienemmilläkin kulmilla, mutta ihmetyttää, koska kyllähän tuossa pitäs puhtia olla hanskata noita 12 asteen kulmia. Moottorissa on max continuous teho 1450W, kone painaa lentokunnossa puntarin mukaan 1647 grammaa. Teho/painosuhde on jopa melko paljon parempi kuin 700E:ssä...
Edit: se olikin 1450W
Stator Diameter 30.0 mm(1.181 in)
Stator Thickness 26.0 mm(1.024 in)
No. of Stator Arms 12
No. of Magnet Poles 10
Motor Wind 10 Turn Delta
Motor Wire 14-Strand 0.25 mm(31 AWG)
Motor Kv 880Kv RPM/Volt
No-Load Current(Io/10V) 1.93 Amps
Motor Resistance (Rm) 0.026 Ohms
Max Continuous Current 52 Amps
Max Continuous Power 1450 watts
Weight 199 Grams (7.02 oz)
Outside Diameter 37.5 mm (1.476 in)
Shaft Diameter 4.98mm (0.196 in)
Body Length 48.4 mm (1.906 in)
Overall Shaft Length 74.2 mm (2.921 in)
Max Lipo Cell 8s
-
Nyt epäilen vahvasti, että uusi hieno Scorpparin ESC on rikki. Tänään huomasin akkua kytkiessä, että noparin ledi alkaa hitaasti vilkuttamaan punaista heti kun akun tyrkkää kiinni. Ohjeessa sitten sanotaan: Over heat during operation (>85 C): power reduced to half throttle, red LED will flash. Juuri tuolta se vaikuttaakin...
Mulla oli kokeeksi idle1 60% flat ja idle2 90% flat ja noiden välillä vaihtaminen ei vaikuttanut kopteriin mitenkään. Nupin kiekkoja en tänään saanu mitattua (huomenna tulee loggeriin kierrosanturi), mutta musta on jo aika selvää, että nopari on rikki. Lainaan huomenna vielä Emtyltä noparia, että voi vahvistaa epäilyn.
-
Mulla on vähän saman suuntaisia ongelmia uuden Scorpparini kanssa, kuin Masulla.
http://www.kopterit.net/index.php?topic=5667.0;topicseen (http://www.kopterit.net/index.php?topic=5667.0;topicseen)
Moottorina 600E:ssä on Alignin oma 600L.
-
Tämä selvisi nyt tänään... iskin kaverin Castlen koneeseen kiinni ja alkoi tehoa irtoamaan vähän eri malliin. Nopari on siis rikki.
Vaikuttaa tehokkaalta ja ketterältä koneelta, mutta täytyy vielä säätää. Nyt kolmen akun kokemuksella vaikuttaa aika rauhattomalta. Täytyy jatkaa säätämistä. loggeri oli kiinni koneessa, puran sen ja laitan sitten jotain käyrää näkyville.
-
Tässäpä käppyrä Outrage 2500mAh 35C akulla... kulmia oli +-12 ja kone ei hyydy yhtään. Tuossa on kikkailtu jotain nousuja ja flippejä jne siinä uutta konetta säädellessä. Aika paljon se haukkaa virtasta aina toisinaan. Välissä tulee laskeutuminen ja käyrä vaihtuu 90% flatistä 100% flättiin. Eagletreen brushless kierroslukuanturi näyttää seonneen tästä muutoksesta.