Kopterit.net
Helikopterit => Kopterivalmistajat => Align Sähkökopterit => Aiheen aloitti: Kalle - 22 Heinäkuu, 2009, 21:09:58
-
Yritin tossa keltanokkana selailla tätä foorumia mutten heti löytänyt vastaavaa keskustelua. Mulle tuli käsiin otsikossa mainittu kepakko joka ei ollut koskaan lentänyt. Pistin pikapikaa kasaan ja taivaalle. Moottori ja säädin ovat ne paketin mukana tulevat (RCE-BL35X 35A ja 430X kv 3550). Akkuna joku 3S 2200mAh Hobbyproducts lipo (Hobbylinna?).
Mutta siihen ongelmaan. Moottori aina välillä pätkäisee lyhyesti satunnaisin väliajoin. Pätkäisy on sen verran lyhyt että korkeutta menee vain 10-20 cm. Säätimen asetukset on ne vakiot jos oikein osasin niitä piippauksia lukea joten jännitekatkaisu on medium ja ei governoria. Jos oikein muistan niin ne pätkäisyt ovat enemminkin siinä akun ollessa täysi kuin sitten sen lämmettyä.
Antakaahan vinkkejä mistä toi vois johtua. Akku ei ole kovin kummoinen, pikkasen se jo rupesi pullistelemaan... Vai olisiko koko syy siinä? Lentoaikaa tulee kyllä ainakin 10 min. Harmi että laturista oli vedetty virrat pois viimeksi niin jäi näkemättä paljonko akkuun meni tuon 10 min lennon jälkeen.
-
Tarkista moottorin ja noparin väliset johdot.
Akun huonous ei yleensä katko tuollatavalla, paitsi jos jännite notkahtelee ja nopeudensäätimen "cutoff" ominaisuus tulee peliin.. joka siis ilmoittaa että akku alkaa olemaan tyhjä. Kokeile tuleeko tuo katkominen kun "pitchpumppaat" konetta eli pomputat kaasulla, kone haukkoo virtaa enemmän kaasutuksessa ja jännitevoisi notkahdella (tietenkin jos taidot riittää, omalla vastuulla). Voisit kokeila myös toisella akulla että auttaako se.
-
Arvaus: kaasukäyrä on silleen että sen moottorin käyntiinlähtökohta on just siinä missä se tekee sen nykäsyn. Toisin sanoen kerrohan hieman asetuksiasi. Millainen kaasukurvi?
Tuo arvaukseni perustuu siihen että kun kierroksia on kuitenkin jonkin verran niin jotkin säätimet saattaa sallia softstartin silleen vähä vähemmän softina. Eli hetkellisesti se nykäsee sähköjä pois mutta antaa nopeasti nostaa kaasua.
Toinen seikka mikä tulee mieleen on että jos jokin pätkäsee ihan oikeasti, niin kerrotko mikä radio on käyttössäsi, vastari ja gyro?
Kolmas on tuo mitä 1m4s0_ ehdotti, että akun jännite on jo niin alhainen että säädin katkaisee vähäksi aikaa moottorilta sähköt. Tekeekö se sitä ihan siinä 0 - 4 minutin leijuttelun jälkeen, vai lähempänä 10 minuttia?
-
Mottorin ja noparin väliltä juotoksen vierestä poikki.
Itsellä ollut pari kertaa sama homma, käyttäytyy juuri noin.
Saattaa toimia välillä pitkänkin aikaa.
Vetelepä piuhoha vähäsen
-
Kiitoksia neuvoista, tsekkaan nuo johdot noparin ja motin väliltä huomenna kun menen tallille.
Kaardianille: radiona on Futaba 12FG, gyro GY401 ja vastarina vanhemman puoleinen JR:n 9-kanavainen PPM vastari. Kaasukäyrä on tuossa taivastilassa (kutsuttiinko tätä idleupiksi?) sellainen että 82% kaasua melkein kautta linjan ja siellä täydessä päässä jyrkkenee hiljalleen 100% pinnaan. Vedin tuon käyrän täysin hatusta kun en malttamattomana jaksanut etsiä foorumilta lisäohjeita. :) Nyt saa antaa vielä hyvän vinkin tuosta kaasukäyrästä...
Kauan sitten mulla oli kopteri joten jotain pieniä muistikuvia mulla on näistä värkeistä, mutta oli se raptori hieman erillainen kuin tämä pieni sähkis.
-
Kaasukäyrä kannattaa olla kokonaan päästä päähän samaa arvoa, vaikka tuo 82%... että + ja - lapakulmilla on sama kaasumäärä niin on helpompi/tasasempi lentää.. eli muuttuu vaan lapakulmat ja kaasu pysyy samassa.
Itse käytän 100% kaasukäyrää tuolla moottorilla, se on niin mopo muuten... tosin se taitaakin olla lähettimen 83% = nopeudensäätimen 100%
-
PPM vastari...
Pienet pätkökset oli todella tuttuja kun lennättelin pientä sähkistä PPM:llä... Jos saat jostain lainaan Futaban PCM:ää tai jopa 2,4GHz järjestelmää voisit koittaa olisko niistä apua. Antennin sijoittelu on kanssa kriittinen.
-
Sieltähän se oikea diagnoosi tuli - PPM vastari. Lähinnä antennin sijoittelu.
Vedin antennin uutta reittiä ja johan helpotti pätkiminen. Olivat siis ihan puhtaita glitchejä. Mulla on noita PCM vastareita mutta en jaksanut repiä irti muista koneista niitä. Tää kepakkoon päätynyt vastari on se "perinnepeli" joka on ollut jo yhdessä jos toisessa kyydissä ja ikää riittää. Kyllä mä hypistelin päivällä myös TM-14 moduulia mutten raaskinut ostaa koska tartten yhden jos toisen vastarin kun siihen kelkkaan menen. Seuraavana ostoslistalla tähän vempeleeseen on uusi peräservo, toi HS-56 joka oli kiinni valmiina ei ole oikein paras kaveri selkeästi tolle GY-401:lle. Antakaapa vinkkiä paremmalle vaihtoehdolle.
Kiitosta kaikille neuvoista!
-
Sieltähän se oikea diagnoosi tuli - PPM vastari. Lähinnä antennin sijoittelu.
Vedin antennin uutta reittiä ja johan helpotti pätkiminen. Olivat siis ihan puhtaita glitchejä. Mulla on noita PCM vastareita mutta en jaksanut repiä irti muista koneista niitä. Tää kepakkoon päätynyt vastari on se "perinnepeli" joka on ollut jo yhdessä jos toisessa kyydissä ja ikää riittää. Kyllä mä hypistelin päivällä myös TM-14 moduulia mutten raaskinut ostaa koska tartten yhden jos toisen vastarin kun siihen kelkkaan menen. Seuraavana ostoslistalla tähän vempeleeseen on uusi peräservo, toi HS-56 joka oli kiinni valmiina ei ole oikein paras kaveri selkeästi tolle GY-401:lle. Antakaapa vinkkiä paremmalle vaihtoehdolle.
Kiitosta kaikille neuvoista!
futaba s9257