Kopterit.net
Tekniikka => Radio-ohjaimet, servot, gyrot ja lisävarusteet => Aiheen aloitti: Kallio - 11 Heinäkuu, 2009, 15:50:02
-
Mistäköhän johtuu että kaasukäyrässä 95%-100% ei ole mitään eroa? Jos 90%:sta nostaa 95%, kuulee kierrosten nousun ihan selvästi. Vai onko korvissa tai päässä vaan vikaa? ;D
-
Lapakulmat syö sen 5% eron niistä kierroksista ;D
-
Lapakulmat syö sen 5% eron niistä kierroksista ;D
Pyh ;D suurinpiirtein nolla kulmilla testattu.
-
Mistäköhän johtuu että kaasukäyrässä 95%-100% ei ole mitään eroa? Jos 90%:sta nostaa 95%, kuulee kierrosten nousun ihan selvästi.
Saattaapi johtua ESCstä. Aligneillä huippukierrokset saavutetaan jossain reilun 90% tietämissä, E-Fliten ESCssä kierrosnopeus saturoituu maksimiinsa jo peräti 80%:ssa.
-
Voisiko tämäkin riippua mikä moottori on escin perässä että millä %-arvolla on huiput nupissa :)
-
Voisiko tämäkin riippua mikä moottori on escin perässä että millä %-arvolla on huiput nupissa :)
Ei se motista johdu, ei niissä ole mitään kierrosrajoitinta. Motin kierrokset määrää säädin, ja radion 100% kohta käyrässä ei välttämättä ole sama kuin säätimen ymmärtämä täysikaasu. Kontronikilla radion 83% vastaa täyttä kaasua.
-op-
-
Eli tuota ei voi mitenkään korjata ilmeisesti? kalibroinninkin tein kun laitoin uuden motin kiinni.
-
Voi korjata laskemalla kaasukäyrän maksimi endpointia.
-op-
-
Voi korjata laskemalla kaasukäyrän maksimi endpointia.
-op-
Juu juu, mut maksimi kaasua ei saa siihen 100% mitenkään?
-
Juu juu, mut maksimi kaasua ei saa siihen 100% mitenkään?
Siis mitä tarkotat? Endpointia laskemalla radion 100% vastaa säätimen 100% :). Sen takia mullakin on radion kaasukanavan endpointeina 83/83. Keskikohta on ilmeisesti kaikissa säätimissa sama, joten sen takia pitää olla sama endpointti kumpaankin suuntaan. Jos oon väärässä niin korjatkaa.
-op-
-
Juu juu, mut maksimi kaasua ei saa siihen 100% mitenkään?
Siis mitä tarkotat? Endpointia laskemalla radion 100% vastaa säätimen 100% :). Sen takia mullakin on radion kaasukanavan endpointeina 83/83. Keskikohta on ilmeisesti kaikissa säätimissa sama, joten sen takia pitää olla sama endpointti kumpaankin suuntaan. Jos oon väärässä niin korjatkaa.
-op-
Tarkotatko nyt travel adjustia? ::)
-
Sitäpä juuri, sama asia. (Futteissa endpoint).
-op-
-
Sitäpä juuri, sama asia. (Futteissa endpoint).
-op-
Noniin tulihan se sieltä ;D Jos vaikka pistäis kopterin käyntiin 100% kaasulla ja sit vaan laskis travel adjustista kunnes kierrokset putoo.
Kiitoksia tämä oli varmaankin sitten tässä!
-
Eli tuota ei voi mitenkään korjata ilmeisesti? kalibroinninkin tein kun laitoin uuden motin kiinni.
Ja selvyydeksi vielä siis sanottakoon, että se moottori käy jo täysillä kierroksillä, eikä 83% tms. Eli moottorin 100% on radion 83% tai jotain muuta säätimen merkistä riippuen. Homman voi "korjata" tosiaan Vispilän kertomalla tavalla, säätämällä radion kaasukanavan maksimi- ja minimiarvoja. Oikeat arvot löytää joko säätimen merkin ja mallin tietämällä foorumeilta vinkkejä etsien tai kokeilemalla: idle1:seen x% ja idle2:seen x+5% tasainen kaasukäyrä ja sitten vain kuuntelemaan nouseeko kierrokset kytkintä niksutellessa. Kun raja-arvo löytyy, on löytynyt asetettava endpoint-arvo.
Toinen kiertotie on säätää radiosta yli 100%:n endpointit kaasukanavalle ennen sen äärialueiden opettamista ESClle. Opetuksen jälkeen arvot palautetaan sataan. Tällä tavalla venkslaamalla oikean alkuarvon päätteleminen voi olla hankalaa ja aikaavievää.
Käytännössä kyseessä on sellainen "ongelma", jota en ole koskaan itse nähnyt aiheelliseksi korjata. Täysi kaasu on täysi kaasu, oli se sitten 90% tai 100% radion ruudulla. :)
-
Ei tämä mikään varsinainen ongelma olekaan, aloin vaan ihmettelemään miksei ole idle1 ja 2:n välillä mitään eroa :D
-
Hmm, koitin tänään ruuvailla travel adjustia, ei mitään vaikutusta ??? sub trimmi vaikutti. Kumpaako nyt sit pitäis koittaa säätää?
-
Hmm pitäs siinä olla vaikutusta, tai sitten eri säätimet toimii eri tavalla.
-op-