Kopterit.net

Kuvagalleria => MyFleet => Aiheen aloitti: Jyri - 04 Heinäkuu, 2009, 20:15:10

Otsikko: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Jyri - 04 Heinäkuu, 2009, 20:15:10
Protos saa oikukkaan ottolapsen: Näin sadepäivän ratoksi tuli tilattua Gaui ja miksei tulevan talven iloksikin...

Seuraava tilaus lähti Flying Hobbyyn (http://flying-hobby.com):
Products
------------------------------------------------------
1 x High Performance Tail Rotor Blades Pack (203085)
1 x Longer Fin(E Type)-Black (203609)
1 x FES 4Blade Rotor Head (for 100 - 250 class 3mm Mast (203711)
1 x EP200SEV2/FES Crash Parts Pack (EP200CPP)
1 x Carbon Fiber Tail Boom (Long) (Black) (203196)
1 x Main Shaft For (EP200) (203222)
1 x 10T Pinion Gear (for 2.3mm shaft) (901021)
1 x Hurricane EP200EX V2 + Motor + ESC + Free Express Shipping (EP200EXV2) = 157.68


Tarkoitus siis laittaa tuokin FBL/GyroBot 700sella, pitäisi vain keksiä mitkä servot tuohon laittaisi...

Servoiksi tulee ainakin aluksi seuraavat (http://www.verticalhobby.com/kauppa/product_info.php?cPath=40_34&products_id=1390) x 4:
Digital 7 g servo.
    * Torque 1,3kg, speed 0,09s (4,8 V)
    * Measurements: 22.8*11.5*20.8mm
    * Weight: 7,5 g


Ajatuksena ajaa noita lähemmäs 6V jännitteellä, paljonkohan Gauin oma ESC/BEC antaa, tai vihjeitä mistä saa tilattua YGEn?
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Jyri - 06 Heinäkuu, 2009, 13:00:42
Piti sitten tilata loputkin kilkkeet tuohon pikkuiseen:

Trex-Store: (http://trex-store.com/)
Products
------------------------------------------------------
1 x Swashplate leveler T-REX 250 (HR1127)
1 x 250 Ball Link Plier (H25070T)
1 x Blade Balancer(2mm) (H25069T)


RC Sabe (http://www.sabe.fi/hobby/index.php):
Tuotteet
SPM6100   AR6100 DSM2 MicroLite 6Channel Rx, Air


HeliDirect (https://www.helidirect.com/)
Products
-----------------------------------------------------
5 x K&B 40mm Neon Yellow Tail Rotor Blades for TRex 250/Gaui 200 (4065)
1 x Gaui FES 2Blade Rotor Head and Upper Swashplate Lock(for 100~250 class 3mm Mast) (203706)


Muita puuttuvia ei nyt heti tule mieleenkään kuin 0,9mm kuusiokolo ruuvari, vinkkejä mistä sellaisen (laadukkaan) saisi?
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Picofly - 06 Heinäkuu, 2009, 16:53:48

Muita puuttuvia ei nyt heti tule mieleenkään kuin 0,9mm kuusiokolo ruuvari, vinkkejä mistä sellaisen (laadukkaan) saisi?

Minä käytän Trex 250:n 0,9mm kuusiokoloavainta. Tiedä sitten, onko laadukas...

Noilla isommilla perälavoilla täytyy rukata Gyrobotin rudder gainia aika paljon pienemmäksi. Kannattaa myös varmistaa, että kopterissa on uusi pidempi peräevä.
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Jyri - 06 Heinäkuu, 2009, 20:07:50
Vinkkejä missä noita 0,9mm Alignin olisi, en löytänyt Trex-Storesta? Onko nuo perälavat siis isompia kuin vakio, luulin että ovat samoja kun olivat kerran tarkoitettu noihin kopukoihin...
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Picofly - 06 Heinäkuu, 2009, 22:00:38
Vinkkejä missä noita 0,9mm Alignin olisi, en löytänyt Trex-Storesta? Onko nuo perälavat siis isompia kuin vakio, luulin että ovat samoja kun olivat kerran tarkoitettu noihin kopukoihin...

Ai joo, uudessa mustassa mallissa ne ovat tosiaan vakiona (omassani perälävat on 37mm pitkät). Kyllä siinä sitten vamaan on myös pidempi peräevä vakiona.

Kokeilin isompia perälapoja omaan kopteriin, mutta vaihdoin vanhat takaisin, sillä Gyrobotin rudder -asetukset olisi pitänyt säätää kokonaan uusiksi. Pidän kuitenkin pidemmän perävän paikallaan sillä se suojaa perälapoja paremmin.

Ostin 0.9 mm kuusiokoloavaimen aikanaan Helidirectistä. Niillä on suht. nopea ja halpa toimitus Suomeen.
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Jyri - 06 Heinäkuu, 2009, 23:05:06
Niinpä, ja kaikeksi onneksi laitoin juuri Helidirectin tilauksen menemään, eli nyt pitäisi laittaa uusi...;)
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Picofly - 07 Heinäkuu, 2009, 08:49:43
Kurkistin suosikkikauppani All e RC:n sivuille. Siellä näytti olevan 0.9mm avainta varastossa:

http://www.allerc.com/product_info.php?cPath=24_150&products_id=4482 (http://www.allerc.com/product_info.php?cPath=24_150&products_id=4482)

Pienissä lähetyksissä postikulut Suomeen on yleensä 11,95 USD. Kannattaa ostaa samatien varastoon pari pakettia main shafteja, tail output shafteja ja mustia 10x2mm ruuveja.
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Jyri - 07 Heinäkuu, 2009, 09:44:43
Millainen tuo pulju on, itsellä ei ole mitään kokemuksia siitä, onko luotettava, on ilmeisesti jos olet sitä useasti käyttänyt?

Olisiko muita vinkkejä mitä osia kannattaa olla varastossa, ovatko ruuvit laadultaan millaisia, kannattaisiko otta joku ruuvipäivityspaketti?
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Jyri - 07 Heinäkuu, 2009, 10:16:34
Pahuksen Picofly ;) taas tuli etusormea napsautettua:

All e RC (http://www.allerc.com):
Products
------------------------------------------------------
1 x ALIGN HEXAGON SCREW DRIVER (H25081T)
1 x GAUI CF TAIL PUSHROD (G-203533)
1 x HURRICANE 200 CNC TAIL PULLEY/OUTPUT SHAFT ASSEMBLY-16T  FOR BEL (G-203122)
1 x HURRICANE 200 MAIN SHAFT PACK - QTY 2 (G-203222)
1 x HURRICANE 200 SOCKET HEAD CAP  SCREW(M2X10)X10PCS (FOR 100~250 C (G-842010)
1 x ALIGN T-REX 250 FIBERGLASS CANOPY WHITE (H25078T)
1 x ALIGN T-REX 250 CANOPY NUT (H25040T)
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Picofly - 07 Heinäkuu, 2009, 10:31:42
Millainen tuo pulju on, itsellä ei ole mitään kokemuksia siitä, onko luotettava, on ilmeisesti jos olet sitä useasti käyttänyt?

Olisiko muita vinkkejä mitä osia kannattaa olla varastossa, ovatko ruuvit laadultaan millaisia, kannattaisiko otta joku ruuvipäivityspaketti?

All e RC on nopea, luotettava ja pakkaa kaikki lähetykset hyvin. Vastaavat myös kysymyksiin pikaisesti. Lähetys tulee halvimmalla Flat ratella yleensä 4-6 päivässä päivässä perille.

Tail output shaftin, main shaftin ja lavanpitimen ruuvien lisäksi on hyvä olla varastossa:
- landarin muovikaaria (tai sitten hiilikuitujalakset). Valkoiset landarit ovat sitkeämpiä ja kestävät töyssyjä paremmin kuin mustat.
- Vakiona tulevat tail supportit ovat vempulat ja niiden päätekappaleet napsahtavat helposti poikki. Niiden tilalle kannattaa hankkia MicroHelin tekemät supportit, joissa on alumiiniset päätekappaleet ja 2mm paksut hiilikuitutangot.
- Linkkitangon päitä (musta muoviosa) menee poikki aina joskus. Niitä on hyvä pitää varastossa
- Yksi paketti tail boomeja on hyvä olla myös

Noilla pääsee jo pitkälle

Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Jyri - 07 Heinäkuu, 2009, 10:50:48
Taas napsahti, nyt on sitten sormi lakossa tämän jälkeen ;)

Infinity Hobby (http://www.infinity-hobby.com):
Products
------------------------------------------------------
1 x Damper Rubbers Pack(for canopy) 203311 (203311)
1 x High Performance Tail Output Shaft Set(for belt version) 203121 (203121)
2 x Skid Pipe (MS25034-02)
1 x 205 Carbon Fiber Blades (trapezoid) (92808201)
1 x Ball Link Pack (3.5mm) 883550 (883550)
2 x Landing Skid /Yellow (MS25073-02)
1 x 10T Pinion Gear (for 2.3mm shaft) 901021 (901021)
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Jyri - 09 Heinäkuu, 2009, 02:56:24
Saapuivat sitten ensimmäiset lähetykset, eli tietysti kotimaiset Trex-Store ja RC Sabe, mutta Verticalin paketti tuntuu eksyneen jonnekin.
Hieman alkaa näyttää heikolta että pääsisi tänä viikonloppuna aloittelemaan kasausta kun ei tuos Flying Hobbyn paketista vielä ole kuulunut mitään.
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Jyri - 12 Heinäkuu, 2009, 20:37:04
Tulivat ne Verticalin servotkin loppujen lopuksi, siihen meni vain 4 päivää! Päivän vähemmän kuin kesti kopukan tulo Hong Kongista, sekin tuli meinaan viime perjantaina. Yksi nopeimmista toimituksista HKsta, ei voi kuin kiittää Flying Hobbya, vaikuttaa oikein hyvältä toiminnalta.

Lähetyksen rekisteröinnit

10.07.2009, klo 13:16 Lähetys on luovutettu vastaanottajalle 02610 ITELLA LOGISTIIKKA KULJETUS

10.07.2009, klo 12:25 Lähetys on siirtynyt kuljetukseen 02610 ITELLA LOGISTIIKKA KULJETUS

09.07.2009, klo 14:53 Lähetys on lajiteltu 01010 ITELLAN LOGISTIIKKAKESKUS

09.07.2009, klo 12:24 Lähetys on vastaanotettu kuljetuksesta 01010 ITELLA LOGISTIIKKA KULJETUS

09.07.2009, klo 11:43 Lähetys on siirtynyt kuljetukseen 01000 HKI VANTAA, ULKOMAANTERMINAALI

09.07.2009, klo 07:41 Lähetys saapunut maahan 01000 HKI VANTAA, ULKOMAANTERMINAALI

07.07.2009, klo 08:55 Lähtenyt Suomeen 01000 Ulkomaa/Foreign country

06.07.2009, klo 21:35 Postitettu lähtömaassa 01000 Ulkomaa/Foreign country


Oikein mukavan oloinen tämä uusi mustilla runkolevyillä varustettu laite.
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Jyri - 12 Heinäkuu, 2009, 20:41:15
Pitihän tuo kasaaminen aloittaa, niin siis tämähän oli valmiiksi kasattu ja silti siinä on mennyt jo pari iltaa eikä ole vielä edes valmis.

Tuo FES muunnos syntyi aika helpolla, käytin siinä tuota 4 lapaisen FES nuppia, aikanaan pitäisi saapua postista myös oikean 2 lapaisen FES nupin, mutta eiköhän tuolla siihen asti pärjää...

Nuo "liian" pienet Verticalin servot vain aiheuttavat päänvaivaa, miten saada ne kiinnitettyä, samalla joutuu miettimään optimaalin paikan ja linkkien asennon.
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Picofly - 12 Heinäkuu, 2009, 21:17:35
Tuo FES muunnos syntyi aika helpolla, käytin siinä tuota 4 lapaisen FES nuppia, aikanaan pitäisi saapua postista myös oikean 2 lapaisen FES nupin, mutta eiköhän tuolla siihen asti pärjää...

Jyri,

Jos sinulta löytyy Gauin small washer pack, niin kannattaa vaihtaa nelilapaisen roottorinnavan mukana tulleet pitkät messinkiholkit (kiiltävät holkit lavanpitimien ja roottorinnavan välissä) mahdollisimman lyhyisiin. Esim. kaksi Gauin messinkiprikkaa päällekkäin on sopiva määrä. Tai sitten voit ottaa lyhyemmät holkit kopterin mukana tulleesta mekaanisesta nupista. Pitkillä holkeilla linkkitangot menevät kovin vinoon ja linkkeihin syntyy turhan nopeasti välystä. Kyllä noinkin alkuun pääsee, mutta vaihda heti kun voit. Ajoin aikanaan vastaavalla kokoonpanolla 20-30 akullista ja jo sinä aikana linkkien päät kulahtivat selvästi.
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Jyri - 12 Heinäkuu, 2009, 21:20:31
Pahus, taisivat mennä Kekelle kun myin kaiken  ylimääräisen Flybar kaman hänelle, ihmettelinkin noita holkkeja että ovat kovin pitkät, on sillä muuta väliä kuin että on sen pituinen holkki/prikat että pysyy lavanpitimet irti nupista?
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Jyri - 12 Heinäkuu, 2009, 21:23:13
Toisaalta, mikään ei kai estä modaamasta noita holkkeja lyhyemmiksi, mikä mahtaa olla oikea mitta milleinä?
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Picofly - 12 Heinäkuu, 2009, 21:25:11
Toisaalta, mikään ei kai estä modaamasta noita holkkeja lyhyemmiksi, mikä mahtaa olla oikea mitta milleinä?

Mitta on ideaali, kun lavanpitimet ovat noin 1 mm irti roottorinnavasta.
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Jyri - 12 Heinäkuu, 2009, 21:31:56
OK, kiitos, täytyy vissiin siirtyä autotallinpuolelle ja laitta Dremeli töihin ;)
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Jussi. - 12 Heinäkuu, 2009, 21:33:20
Jos tulee dremelillä römellettyä niin kyllä multa niitä osia takaisin saa. Olen tosin vasta tiistain taas paikalla.
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Jyri - 13 Heinäkuu, 2009, 19:44:29
En sitten ehtinytkään Dremelöimään kun jäin miettimään servojen sovitusta ja loppujen lopuksi oli pakko myöntää tappio (tai laiskuus) ja todeta etten jaksa modata ja niin tuli sitten piipahdettua Verticalissa ja nyt odottaa Gauia 3 x INOLab HG-D202HB ja 1 kpl Hyperion DS09GMD, olisi pitänyt vaan heti uskoa Picoflyita  :-[
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Picofly - 13 Heinäkuu, 2009, 21:29:48
Toisaalta, mikään ei kai estä modaamasta noita holkkeja lyhyemmiksi, mikä mahtaa olla oikea mitta milleinä?

Tässä on vielä kuva noista lavanpitimen holkeista. Ylemmmässä on kaksilapaisen nupin mukana tulevat kiiltävät holkit, alemmassa on Gauin 'small washer packin' messinkiprikat (2 per lavanpidin). Voin antaa sinulle omaan nuppiisi sopivat messinkiprikat, jos tuntuu ettet jaksa viilata pitkiä holkkeja lyhyemmäksi.

Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Jyri - 13 Heinäkuu, 2009, 21:38:50
Ylemmässä lienee väliä n. 1mm ja alemmassa ei juuri mitään.
Kun mittasin omasta niin sain 1,5 mm matkaa laakeriin lavanpitimen juuresta, eli prikkojen  pitäisi olla yhteensä yli tun 1,5 mm ja mulla olevat prikat olivat 0,5 mm paksut joten kahdella ei edes vielä päästä pois tuolta "kuopasta". Onkohan tuo 1,5 mm liikaa, eli voisiko olla että mulla eivät laakerit olekaan asettuneet pohjalle asti ???
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Picofly - 13 Heinäkuu, 2009, 21:47:56
Ylemmässä lienee väliä n. 1mm ja alemmassa ei juuri mitään.
Kun mittasin omasta niin sain 1,5 mm matkaa laakeriin lavanpitimen juuresta, eli prikkojen  pitäisi olla yhteensä yli tun 1,5 mm ja mulla olevat prikat olivat 0,5 mm paksut joten kahdella ei edes vielä päästä pois tuolta "kuopasta". Onkohan tuo 1,5 mm liikaa, eli voisiko olla että mulla eivät laakerit olekaan asettuneet pohjalle asti ???

Gauin pussissa on kahden paksuisia prikkoja.  Minulla on tuossa alemmassa yksi ohut ja yksi paksu prikka päälekkäin. Sinulla on varmaan niitä ohuempia.
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Jyri - 14 Heinäkuu, 2009, 00:52:34
Eivätkös nuo lavanpitimet ota kiinni siihen nupin hattuun jos ne ovat noin lähellä nuppia?

Tuli sitten mallailtua noita uusia servova ja mietittyä johdotuksia...

Picofly: Miten olet muuten ratkaissut Inolabien kanssa elevator servon asennuksen? Minulla ainakin ottaa pallolinkki kiinni servoon, enkä ihan heti keksinyt miten kiertää ongelma??
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Picofly - 14 Heinäkuu, 2009, 06:55:05

Picofly: Miten olet muuten ratkaissut Inolabien kanssa elevator servon asennuksen? Minulla ainakin ottaa pallolinkki kiinni servoon, enkä ihan heti keksinyt miten kiertää ongelma??

Olen viilannut linkkipallosta kaulan pois ja laittanut pienen aluslevyn servonvarren ruuvinreikään. Näin se nousee riittävän ylös irti servosta eikä linkkipallo ota kiinni mihinkään (linkkipallo ruuvataan siis servonvarren "sisäpuolelle" eli servon ja servonvarren väliin).

Spekuloin joskus itsekseni, saisiko saman efektin aikaiseksi kääntämällä swashista lavanpitimiin johtavat linkkipallot nurin päin siten, että pallojen kaula osoittaa ulospäin (ks. kuva) ja pitämällä servoilta swashille johtavat linkit normisetupin mukaisena. Ainakin teoriassa sen pitäisi antaa sama efekti kuin FBL-setupeissa yleensä lavanpitimiin asennettavat jatkovarret mutta pitäisi varmaan kokeilla ottavatko linkit swashiin kiinni maksimikulmilla. En ole koskaan jaksanut testata tätä modausta, otin ajatuksesta vaan kuvan.
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Picofly - 14 Heinäkuu, 2009, 07:20:18
Tässä vielä valokuva elevator-servosta pakalleen asennettuna. TIlanpuutteen vuoksi kuvasta ei tullut kovin hyvä, mutta siitä ehkä näkyy miten servonvarsi on noin millin kohollaan ja linkkipallosta on kaula poistettu. Minulla sattui olemaan juri sopivankokoinen messinkiprikka, mutta korokelevyn voi varmaan tehdä vaikka pahvista koska sen ei tarvitse liikkua tai ottaa kuormia vastaan. Servonvarsi pysyy  hiukan korotettuna vielä ihan hyvin paikoillaan. Kokemuksesta voin sanoa, että rattaat hajoavat ennen kuin horni pomppaa paikoiltaan  ;).
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Jyri - 14 Heinäkuu, 2009, 09:38:26
Täytyy laittaa prikka tuonne hornin alle niin eiköhän se tosiaan sillä asetu, jännää että minun ei tarvinnut hioa pallolinkin kaulaa, vaan minulla oli tuon Gauin mukana kahdenlaisia pallolinkkejä, kaulallisia ja ilman, olisivatko seuranneet sinun modi keskusteluita maailman palstoilla ;)

Tuon Swashin linkkien kääntämisen vaikutus olisi kohtuu helpolla testattavissa, ajaa GyroBotin setupin ja katsoo maksimi kulmat molemmilla tavoilla, niin näkisi onko vaikutus sama...
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: masu - 14 Heinäkuu, 2009, 09:44:50
Tarvitseeko myös Gyrobotin kanssa lyhentää servoarmeja siitä mitasta, jossa ne olisivat tosi nätisti 90 asteen kulmassa ylöspäin kohti swashia?
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Jyri - 14 Heinäkuu, 2009, 10:29:17
Picoflyn ohjeiden mukaisesti olen näin tehnyt, eli armit ovat mulla n. 7,5 mm. Tällä ymmärtääkseni tehdään sama kuin normaalisti FBL setupeissa tehdään pidentämällä lavanpitimien linkkejä/vipuja.
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Picofly - 14 Heinäkuu, 2009, 10:48:49
Tarvitseeko myös Gyrobotin kanssa lyhentää servoarmeja siitä mitasta, jossa ne olisivat tosi nätisti 90 asteen kulmassa ylöspäin kohti swashia?

Minulla ei ole kokemusta normipituisista servoarmeista Gyrobotin kanssa koska olin lyhentänyt ne jo silloin kun omistin vielä GU-365:n. Pari muuta Gyrobotin omistajaa on Helifreakin sivuilla vertaillut normisetuppia ja lyhyitä servonvarsia ja todennut lyhyiden varsien toimivan paremmin, koska aileron & elevator - gaineja voi kasvattaa ilman, että kopteri alkaa ravistamaan.  Matalammillakin gaineilla voi lentää, mutta isommilla gaineilla Gauin lentoasento "lukittuu" kivasti. Samalla tulee hyödynnettyä suurempi osa cyclic-servojen liikeradoista. Monestihan tuo sama asia hoidetaan FBL-nupissa laittamalla lavanpitimen linkkipalloihin pidemmät jatkovarret. Expoa pitää käyttää jonkin verran, että liikeradat saa lineaarisiksi.

Pitää vielä joku kerta testata tuota swashplaten linkkipallojen kääntämistä toisin päin. Sehän olisi selkeämpää ja yksinkertaisempaa kuin servoarmien virittely.

Pelkäsin alkuun, että swashplate ei liiku suoraan jos linkit eivät ole 90 asteen kulmissa mutta olen tarkastanut sen pariin otteeseen swash levelerillä. Swashplate näyttäisi pysyvän suorassa kaikilla lapakulmilla, vaikka silmäni jostain syystä valehtelevat sen olevan hieman kallellaan. Kopteri lähtee pystysuoraan ylöspäin sekä selkäleijunnasta että normileijunnasta joten kait se sitten suorassa on. Samoin silmukat menee maksimikulmilla suoraan eikä kopteri lähde kallistamaan kummallekkaan kyljelle.
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: masu - 14 Heinäkuu, 2009, 11:12:12
Sitä Minin ilmestymistä odotellessa ajattelin vielä kokeilla tuon GU365:sen kanssa pelaamista ja lyhensin servoarmit nyt 11mm (jossa ne oli nätisti suorassa) 8,5mm pitkiksi. Otin raaemman metodin käyttöön ja hioin vähän servon kuorta, että pallo mahtuu pyörimään. Laitoin ohuet prikat myös armin alle. Nyt mahtuu hyvin pyörimään. Mullakin oli kitissä mukana palloja, joissa ei ole sitä vartta.

Lentoon sillä ei vielä pääse, kun tarvittavat osat on vasta tulossa meren takaa...
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Jyri - 15 Heinäkuu, 2009, 02:03:12
Tänään saapuikin sitten roppakaupalla lähetyksiä, Fast Ladistä tuli hieman Protoksen osia ja servon påpiuhojen päälle ristikkopunosnauhaa kolmessa eri paksuudessa, All e RCn lähetyskin tuli, vaikka oli tilattu ihan normi lähetyksenä, kaikkein koomisinta on että Infinityn lähetyksestä tuli tullipostista lappu, kyseessä on kuitnekin postikuluinenn 48€ lähetys  ::)

Jatkoin noiden servohornien kanssa puljaamista ja kokeilin/mallailin prikka + viilaaminen viritystä elevator servolle, mutta jotenkin ei vain tyydyttänyt, niinpä päädyin toisenlaiseen ratkaisuun, eli kahden hornin viritykseen, selvinnee oheisista kuvista. Hornien pituus on nyt 7,5mm.

Tuli myös mallailtua elektroniikan paikkoja ja pihojen vetoa, sekä soviteltua T250sen koppaa...

Ps. Picofly, mietiskelin hieman tuota sinun ideoimaa swashin kuuline nurinpäin laittamista, yhden haitan keksin, eli se pienentää saavutettavia cyclic kulmia, kun swashia kallistetaan enemmän kuin servohornien lyhennysmodissa, eli swash alkaa bindaamaan pienemmellillä lapakulmilla.
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Jyri - 15 Heinäkuu, 2009, 02:04:06
Lisää kuvia päivän saldosta ja mallailuista
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Picofly - 15 Heinäkuu, 2009, 07:13:43
Lisää kuvia päivän saldosta ja mallailuista

Hyvältä näyttää!

Onko tuo Trexin canopy? Tarvitsiko sitä modata?

Gyrobotin paikasta vielä - kannattaa ehkä viilata runkolevyjen etureunasta pari kolme milliä pois ja asentaa Gyrobot niin taakse kuin voi, niin akut mahtuvat paremmin Gyrobotin päälle (ks. kuva). Riippuu tietysti siitä millaisia akkuja käytät. Tällä tavalla käytännössä kaikki akut mahtuvat niin että Gyrobotin yläpuolelle jaa muutaman millin hajurako.

Hiilikuituinen peräputki ei toimi Gauissa erityisen hyvin. Se alkaa resonoida hillittömästi korkeammilla kierroksilla, sellaisissakin tilanteissa missä alumiiniputki pysyy täysin vakaana.
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Jyri - 15 Heinäkuu, 2009, 09:57:58
On Trex 250 Canopy, alakiinnikkeet eivät satu kohdalleen, mutta antaa ehkä hieman enemmän tilaa akulle, tärkein syy on kuitenkin visuaalinen, minä vain satun tykkäämään Trexien kopista, vaikken muuten mikään Align fani olekaan.

Pitää katsoa miten tuo hiilariputki alkaa toimimaan, visuaalisista syista en haluaisi siitä luopua, tai sitten joutuu hommaamaan / tekemään mustan aluputken.

Itsellä on tällä hetkellä harkinnassa GyroBotin sijoittaminen suoraan pääakselin alle, pitää vielä hieman mallailla, mutta alustavasti vaikuttaisi onnistuvan.
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Picofly - 15 Heinäkuu, 2009, 10:18:14

Itsellä on tällä hetkellä harkinnassa GyroBotin sijoittaminen suoraan pääakselin alle, pitää vielä hieman mallailla, mutta alustavasti vaikuttaisi onnistuvan.

Pääakselin alla olisi varmasti turvallisempi paikka Gyrobotille kuin keulalla. Yritin sulloa omaanikin ensin pääakselin alle mutta servojohtojen liittimet tuntuivat tulevan koko ajan tielle. Olisi kätevää jos jostain löytyisi sellaiset servoliittimet joissa johdot kääntyvät sivulle eikä ylös.

Helifreakin Alpha & Omega on saanut sijoitettua oman Gyrobottinsa pääakselin alle siten, että moottorin asennuslevystä on leikattu etuosa pois. http://www.helifreak.com/showpost.php?p=1331500&postcount=29 . Joku muu on pätkäissyt asennuslevyn poikki vieläkin lähempää pääakselia, edestä lukien toisen asennusruuvin juuresta. Alpha & Omega näyttää jättäneen kaikki runkolevyjen läpi menevät ruuvit paikalleen.

Jyri, laita kuvia tulemaan jos päädyt typistämään moottorin asennuslevyä ja sijoittamaan Gyrobotin rungon sisään. Se olisi ihan kiinostava vaihtoehto, koska painopiste menisi luultavasti kokolailla kohdalleen Hyperionin 2S 1100 mAh akkujen kanssa. Moottoripukin typistäminen kompensoisi myös isomman akun tuomaa painonlisäystä.
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: masu - 15 Heinäkuu, 2009, 10:23:52
Mäkin oon katellu et toi Gyrobottikin on pahimmoilleen vähän liian iso... ja tosiaan ne servoliittimet lähtee ylöspäin, sekin hankaloittaa. Ei ne ole tuota tajunnu edes Gauillla suunnitellessaan sitä 365:sta. Vaikka siinä lähtee kätevästi yksi nippu johtoja niin kun sen sijoittaa oikein päin EP200:sen pohjalle, niin et ne dipit ja potikat näkyy, niin se johto lähtee väärään suuntaa eli taaksepäin :).
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Jyri - 15 Heinäkuu, 2009, 23:34:36
Lisää kilkettä kopukkaan, eli kävin noutamassa tullipostista Infinityn lähetyksen, meni pelkät ALVt alle 11€, eli tilaus oli posteineen 48€ ja tullin täti kertoi että hän pitää rajana 46€ ja että täytyy se raja johonkin vetää, totta, mutta... ::)
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Picofly - 16 Heinäkuu, 2009, 07:48:39
Lisää kilkettä kopukkaan, eli kävin noutamassa tullipostista Infinityn lähetyksen, meni pelkät ALVt alle 11€, eli tilaus oli posteineen 48€ ja tullin täti kertoi että hän pitää rajana 46€ ja että täytyy se raja johonkin vetää, totta, mutta... ::)

Infinity Hobby on varmaan Tullin mustalla listalla, koska jokainen Infinityn lähetys tuntuu juuttuvan tulliin kynsiin paketin koosta riippumatta ???.

Ensi kerralla jos tilaat Infinitystä jotain, niin kannattaa ottaa pari pakettia 8,50$ maksavia lasikuitulapoja. http://www.infinity-hobby.com/main/product_info.php?cPath=129_185_181_186&products_id=4210 . Niissä on hyvä hinta-laatusuhde. Lavat kaipaavat hiukan tasapainotusteippiä mutta ne lentävät yhtä hyvin kuin puolta kalliimmat Alignin hiilikuitulavat.
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Jyri - 20 Heinäkuu, 2009, 01:00:20
Sähköistys eteni ja pääsin jo ottamaan melkein tyypit, eli torppi tuli torppaamatta mihinkään, otin vain kierroksia maassa ja perä paukahti, tai siis peräservon tönäri irtosi, kuten myös servon toinen kiinnike ruuvi ja perän pallolinkki pakahti poikki, samaten toinen perälavanpitimen ruuvi, mikä noista sitten on syytä ja seurausta, sitä on paha sanoa...
Vaikuttaa että täristää tai oma elohiiren, sen verran eloisalta vaikuttaa  ::)
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: tuupola - 20 Heinäkuu, 2009, 20:47:49
Miten pitkät johdot sulla on vastarin ja GyroBotin välissä? Teitkö itse vai tuliko mukana. Noita sun kuvia onkin hyvä pitää referenssinä siististä johdotuksesta sitten kun oma GyroBot saapuu omaan Gauiin.
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Jyri - 20 Heinäkuu, 2009, 21:22:31
Tein nuo johdot ihan mittojen mukaan, ei noin pieneen kopteriin saa sähköjä siististi vakiopituuksilla. Kaikki johdot on tehty mittojen mukaan, servot, nopari, Gyrobot...

Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Jyri - 22 Heinäkuu, 2009, 09:46:42
verkkosukkaa olen hankkinut Fast-Ladistä, niillä on useita kokoja, itse olen käyttänyt tätä (http://www.fast-lad.co.uk/store/expand_braid_black_2-6mm_b002-p-1688.html).

Olen lyhentänyt noita johtoja aiemmin ihan vaan avaamalla vanhat ja lyhentämällä johdot ja juottanut uudestaan kiinni, nyttemmin olen käyttänyt ihan siihen tarkoitettuja pihtejä ja uusia liittimiä, taitaa saada jopa Sabesta, tai sitten maailmalta melkein joka liikkeestä. Huom kannattaa olla tarkkana niiden servo liittimien kanssa useissa paikoissa niitä oikeita servoliittimiä kutsutaan uroksiksi, vaikka kyseessähän on naaras liittimet, kannattaa varmistaa kuvasta tai ostaa sellaisia missä tulee molemmat. Pihtejä kutsutaan "Servo Crimper" nimellä moinissa, esim (http://www.fast-lad.co.uk/store/crimper_servo_connectors_acc175-p-6932.html).
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Jyri - 22 Heinäkuu, 2009, 10:09:18
On sitä jotain versioita Trex-Storessakin, en vain ole varma oliko siellä noita erikokoja.
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: tuupola - 22 Heinäkuu, 2009, 11:01:36
verkkosukkaa olen hankkinut Fast-Ladistä, niillä on useita kokoja, itse olen käyttänyt tätä (http://www.fast-lad.co.uk/store/expand_braid_black_2-6mm_b002-p-1688.html).

Juuri tuota samaa pienintä verkkosukkaa käytän itsekin. Sen saa siistimmin johtojen ympärille kuin nuo isomman halkaisijan verkkosukat. Ainut että servoliittimet joutuu yleensä ensin purkamaan. Muuten ei mahdu.

Huom kannattaa olla tarkkana niiden servo liittimien kanssa useissa paikoissa niitä oikeita servoliittimiä kutsutaan uroksiksi, vaikka kyseessähän on naaras liittimet, kannattaa varmistaa kuvasta tai ostaa sellaisia missä tulee molemmat.

Servoliittimissä sukupuoli käsittääkseni määritellään muovikuoren, ei metallisen liitinosan mukaan.
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Sammy - 22 Heinäkuu, 2009, 13:30:47
Servoliittimissä sukupuoli käsittääkseni määritellään muovikuoren, ei metallisen liitinosan mukaan.
Servoliitin uros/naaras-sota käytiin jo jokin aika sitten, täällä (http://www.kopterit.net/index.php?topic=5354.msg47433#msg47433)
ja pololussa kuvatusta (http://www.pololu.com/catalog/product/787)
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Anssi - 22 Heinäkuu, 2009, 22:56:10
Tampereella Elektori myy tuota sukkaa eri kokoisina. Laatikosta metritavarana...
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Jyri - 26 Heinäkuu, 2009, 15:04:10
Saapuivat sitten loput tavaroista, eli nyt sai peränkin oikean väriseksi ja jalaksetkin on asennettu paikoilleen. Vielä kun ehtisi säätämään ja saamaan lentokuntoon.

Saapui vielä samana päivänä tuo JRn suojakalvo ja vaikuttaa muuten aivan erinomaiselta, suosittelen.
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Jyri - 01 Elokuu, 2009, 22:20:16
Ihmettelin muutaman kerran tuota Gauin vikuroivaa käytöstä jopa niin paljon etten uskaltanut ottaa ilmaan (hyvä niin), kokeilin kädessä pitäen ottaa kierroksia ja huomasin että servot elivät ihan omaa elämäänsä ja päättelin että GyroBot sai hieman liikaa värinöitä rungon kautta ja niinpä päädyin tekemään pika modin runkoon jottei ota suoraan GyroBotin koteloon kiinni ja kas, ihme ja kumma servot rauhoittuivat, nythän tuolla uskalsi jopa lentää, eikä tuntunut ollenkaan pahalta. Huomenna pitää jatkaa säätöjen kanssa, lapaura jne...
Ei mitenkään räjähtävältä vaikuttanut tuo suorituskyky, pitänee tarkistaa lapakulmat vielä ;)
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Jyri - 02 Elokuu, 2009, 20:25:09
Tlu sitten käytyä Nummelassa kokeilemassa, ja kyllähän se ilmassa pysyi, jopa kohtuullisen rauhallinen oli. Mutta perä oli hieman levoton ja gaineaj piti tiputtaa Picoflyn arvoista, pitänee tutkia missä ero / vika.

Sitten tuli vielä lenneltyä kotipihassa muutamat akulliset (on se niin mukava kun tällä voi kotipihassakin lentää, toisin kuin Protoksella). Vielä pitäisi tarkistaa nuo lapakulmat, nykyinen mittari ei oikein toimi noin pienten lapojen kanssa. Samalla tuli mallailtua lisää tuota Trex250sen koppaa, oikein mukavasti vaikuttaa istuvan...

Ps. Kiitos muuten Markukselle taas kerran jeesistä Nummelassa
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Jyri - 02 Elokuu, 2009, 20:28:36
Lavatkin tuli vaihdettua hiilarisiin ja tietysti ne piti maalata isäpuolen tyyliin ;)
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Picofly - 02 Elokuu, 2009, 21:08:38
Tlu sitten käytyä Nummelassa kokeilemassa, ja kyllähän se ilmassa pysyi, jopa kohtuullisen rauhallinen oli. Mutta perä oli hieman levoton ja gaineaj piti tiputtaa Picoflyn arvoista, pitänee tutkia missä ero / vika.

Pitikö pudottaa cyclic vai rudder gaineja?

Minulla on Gyrobotin rudder - asetukset tällä hetkellä hieman hakusessa. Vaihdoin jokin aikaa sitten pyrstöroottorin linkit ja bellcrankin sillä seurauksella että vanhat ja hyväksi todetut rudder - asetukset eivät lakkasivat kertaheitolla toimimasta. Nykyiset rudder P=175, I=200 ovat hieman liian matalat. Eteenpäin lennettäessä kaikki on vielä suhteellisen hyvin mutta  nopeassa takaperinlennossa perä vaeltaa ikävästi. Uusien asetusten hienosäätö etenee hieman hitaasti, kun en jaksa raahata läppäriä lennätyspaikalle...

Kerrotko kiinostuksen vuoksi millaisilla säädöillä ajat?
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Jyri - 02 Elokuu, 2009, 21:33:46
En löytänyt vielä optimiarvoja, 175-200 arvoilla, perä aloittaa todella hallitsemattoman tanssin, kun pysäyttää pirosta. ja Taasen matalammilla (130-150) arvoilla perä muljahtelee, pitänee tutkia vielä tuota perää mekaanisestikin...
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Picofly - 02 Elokuu, 2009, 21:44:31
En löytänyt vielä optimiarvoja, 175-200 arvoilla, perä aloittaa todella hallitsemattoman tanssin, kun pysäyttää pirosta. ja Taasen matalammilla (130-150) arvoilla perä muljahtelee, pitänee tutkia vielä tuota perää mekaanisestikin...

Joo hassu juttu,

Ennen kuin vaihdoin pyrstöroottorin linkit ja bellcrankin minulla oli rudder P=400 ja I=450 ja toimi hyvin.

Koeta siirtää servon linkkipalloa sisemmäs.
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Jyri - 02 Elokuu, 2009, 21:51:36
Ei taida onnistua, nyt on 7mm ja silläkään ei tahdo saada perästä kaikkia kulmia irti, eli mulla on perässä +-1000 limit ja silti jää hieman liikepotentiaalia käyttämättä perässä, toi servohan oli ohjelmoitava, pitäsiköhän hommata Hyperioniin kaapeli, niin saisi liikealueen varmaankin riittäväksi tuolla 7mm linkilläkin.
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Picofly - 02 Elokuu, 2009, 22:29:11
Ei taida onnistua, nyt on 7mm ja silläkään ei tahdo saada perästä kaikkia kulmia irti, eli mulla on perässä +-1000 limit ja silti jää hieman liikepotentiaalia käyttämättä perässä, toi servohan oli ohjelmoitava, pitäsiköhän hommata Hyperioniin kaapeli, niin saisi liikealueen varmaankin riittäväksi tuolla 7mm linkilläkin.

Yksi syy matalampiin gaineihin löytyy varmaan pyrstöroottorin lavoista.

Sinulla on uudet 42mm pituiset lavat ja minulla on vanhat 38mm pituiset lavat. Kokeilin 42mm lapoja omaan kopteriini, mutta lyhylle lavoille säädetyt gainit aiheuttivat massiivisen vägäyksen ja palasin pikaisesti vanhoihin lapoihin koska en jaksanut säätää gaineja uusiksi. Isoilla pyrstölavoilla riittää varmasti pienemmätkin lapakulmat koska jo pienilläkin lavoilla saa aikaiseksi riittävän rivakan piron.

Minulla on rudder basessa servo type: ´Futaba S9253/54/57' ja rudder min/max +-1500. Peräservo on Hyperion 09GMD, ilmeisesti sinulla on sama servo.

Onko sinulla alumiininen bellcrank? siinä on linkkipallolle kolme reikää, jolla bellcankin liikerataa saa kätevästi säädettyä.
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Jyri - 07 Elokuu, 2009, 15:35:27
Tuli sitten käytyä pari päivää sitten kokeilemassa Henttaalla, ja perä teki aina satunnaisesti outoa wägäystä, suurimman osan ajasta oli todella vakaa ja rauhallinen, mutta sitten aina välillä aloitti perä wägäämisen jonka sai kyllä rauhoitettua perää ohjaamalla kevyesti. Otin kopterin useasti alas ja tarkistin että mekaanisesti kaikki vaikutti olevan kohdallaan. Taas ilmaan ja yhtäkkiä aloittia villin pyörimisen pystyakselin ympäri, ei muuta kuin hold ja ohjaus ruohikkoon.
Kopterin kun noudin ja tarkistin niin huomasin perän työntötangon kadonneen, oli katkettun servon päästä enkä löytänyt sitä enää, samalla katkesi perän linkki jolla liikutetaan slideria...ainut mikä jää arvailujen varaan on mikä oli syytä ja mikä seurausta...pitää laittaa uutta osaa kehiin ja kokeilla uudestaan.
Mahtaisiko jollain olla ehdotuksia perän upgrade kilkkeistä?
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Picofly - 07 Elokuu, 2009, 23:17:02
Tuli sitten käytyä pari päivää sitten kokeilemassa Henttaalla, ja perä teki aina satunnaisesti outoa wägäystä, suurimman osan ajasta oli todella vakaa ja rauhallinen, mutta sitten aina välillä aloitti perä wägäämisen jonka sai kyllä rauhoitettua perää ohjaamalla kevyesti.

Oliko ongelmana vomakkaat, noin sekunnin välein toistuvat heilurimaiset liikkeet, joiden aikana perä kääntyy rajusti noin 30 asteen verran vai oliko se nopeampaa värinämäistä liikettä, jonka aikana perä heiluu puolelta toiselle noin 1-2 asteen verran?
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Jyri - 08 Elokuu, 2009, 01:26:03
Kyseessä oli ihan perinteisen oloinen Wägäys, eli n. 5-10 asteen heilahtelu puolelta toiselle ja se tuli ihan epäsäännöllisesti.
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Jyri - 09 Elokuu, 2009, 18:41:37
Tänään tuli sitten vedettyä ekat flipit Gauilla ja edelleen ehjä, loistava päivä oli Nummelassa.
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Jyri - 15 Elokuu, 2009, 01:41:53
Tuli laitettua sitten tilaus hieman lisä/varaosille (Infinity-Hobbyyn (http://www.infinity-hobby.com)):
Products
1 x    Boom Supports Pack 203531
1 x    CNC Tail Pitch Lever Set 203582
1 x    Universal Links Pack(3.5mm) 203326
2 x    Swashplate Leveling Tool for Hurricane 100/200
1 x    BL Motor (200W-KV4800) w/ connector, 15T Pinion 203507
1 x    CF Tail Pushrod 203533
1 x    Double Lever Set(for tail pitch control) 203586
1 x    10T Pinion Gear (for 2.3mm shaft) 901021
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Jyri - 15 Elokuu, 2009, 20:49:10
Laitoin alkuperäiset lavat ja metallisen bell crankin, kokeilin hieman korkeammilla gaineilla ja alkoi sitten juuri sopivasti vatkaamaan itseäpäin lennettäessä ja eikös ainut paikka mihin sai nsen alas ollut tie jossa ei ollut pelastavia heiniä, ei vaikuta kovin pahalta vahingolta, tuon työntötangon vaihdoin jo, nyt vielä kanittaa jokin, oiskohan pääakseli mennyt, pitää purkaa ja tehdä "ruumiinavaus"
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Picofly - 15 Elokuu, 2009, 21:02:09
Laitoin alkuperäiset lavat ja metallisen bell crankin, kokeilin hieman korkeammilla gaineilla ja alkoi sitten juuri sopivasti vatkaamaan itseäpäin lennettäessä ja eikös ainut paikka mihin sai nsen alas ollut tie jossa ei ollut pelastavia heiniä, ei vaikuta kovin pahalta vahingolta, tuon työntötangon vaihdoin jo, nyt vielä kanittaa jokin, oiskohan pääakseli mennyt, pitää purkaa ja tehdä "ruumiinavaus"

Tuon allthreadin saa väännettyä vielä ihan käyttökelpoiseksi. Pääakselin lisäksi kannattaa tarkistaa lavanpitimet. Kovemmissa torpeissa lavanpitimillä (tai toisella niistä) on taipumus vääntyä taaksepäin mistä seuraa runsaasti tärinää. Lavanpitimet saa helposti taivutettua takaisin suoraksi eikä niitä tarvitse vaihtaa uusiin vaikka ne torpin jäljiltä vähän vinossa olisivatkin. Katsot vain suoraan nupin yläpuolelta ovatko pitimet suorassa linjassa ja väännät suoraksi jos eivät ole.

Laita rudder-servon linkkipallo pienen ristinmuotoisen servohornin sisimpään reikään ja Gyrobottiin rudder min/rudder max +-1500 niin sinun pitäisi pystyä nostamaan gaineja ilman vägäystä. Gauin pyrstörootoriin ei tarvitse suurella headspeedillä mitään hirmuisen suuria kulmia. Gainia sitävastoin tarvitaan, muuten perä on kuin kuminauhaa.
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Jyri - 20 Elokuu, 2009, 00:37:00
Perän sain sain korjattua ja putken vaihdettua, pääakseli odottaa vielä tarkistusta, lavanpitimet olivat ehjät.

Infinity-Hobbystä tuli lähetys, varalle ja moottori menee harkintaan, toisaalta rupesin miettimään 2S setuppia, josko sittenkin lähtisi siihen?
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Vispilä - 21 Elokuu, 2009, 20:49:07
Minkä takia vaihtasit 3s -> 2s? Vägäyksen takia?


-op-
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Jyri - 21 Elokuu, 2009, 21:34:12
Oikeastaan äänen, on meinaan niin paljon hiljaisempia nuo 2S, olen erittäin herkkä äänelle  ::)
Toki pitää vielä käydä läpi kopukkaa muutnekin, josko sitä saisi hiljaisemmaksi, esim, teflonpinnoitettu pinion jne, mutta kun mulla on 5600kv motti 3S ja monella muulla on 4800/5150kv 2S, niin kyllähän siinä on varmaan eroa moottorin laulussa ;)
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Picofly - 21 Elokuu, 2009, 21:57:24
Oikeastaan äänen, on meinaan niin paljon hiljaisempia nuo 2S, olen erittäin herkkä äänelle  ::)
Toki pitää vielä käydä läpi kopukkaa muutnekin, josko sitä saisi hiljaisemmaksi, esim, teflonpinnoitettu pinion jne, mutta kun mulla on 5600kv motti 3S ja monella muulla on 4800/5150kv 2S, niin kyllähän siinä on varmaan eroa moottorin laulussa ;)

Luultavasti melutaso laskee jo sillä, että vaihdat resonoivan hiilikuituisen tail boomin tilalle alumiinisen vaikka kieltämättä 12T pinjoni pitää hieman rouheampaa ääntä.

Muinulla on laatikossa pari ylimääräistä teflonpinnoitettua 15T pinjonia ja niihin sopivat 2.3mm/3.17mm adapterit jos haluat joskus kokeilla 2S kokoonpanoa. Pinjoni sopii paremmin Z-powerin (tai X-tonicin) moottoriin, koska Gauin vakiomoottorissa oleva C-klipsi nostaa pinjonin hieman liian ylös. Luultavasti sen saa pienellä säädöllä sopimaan myös Gauin moottoriin..
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Jyri - 21 Elokuu, 2009, 22:11:05
Viimeisen pikku torpi yhteydessä vaihdoin alumiinisen putken, mutta en ole vielä ehtinyt lentämään kun pitäsisi vielä pääakseli ja nuppi tarkistaa...
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: tuupola - 22 Elokuu, 2009, 21:10:22
Tein nuo johdot ihan mittojen mukaan, ei noin pieneen kopteriin saa sähköjä siististi vakiopituuksilla. Kaikki johdot on tehty mittojen mukaan, servot, nopari, Gyrobot...

Miten pitkät sulla on noi johdot GyroBotin ja vastarin välissä. Sulla on paras sijoittelu sähköille mitä olen nähnyt. Oma GyroBot on vielä postissa mutta voisin ajankulukseni tehdä noi lyhyet piuhat valmiiksi.
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Jyri - 22 Elokuu, 2009, 21:42:37
Tein ne johdot yksi kerrallaan, siten että laitoin vastarin ja Gyrobotin vastakkain niin kuin suunnittelin asentavani ja sitten tein johdonkerrallaan katsoen oikeat paikat manuaaleista ja merkkasin johdot samalla että eivät mene sekaisin... Kenties hieman työlästä mutta aika nopeasti tuo silti meni ja itse olen lopputulokseen oikei ntyytyväinen.
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: tuupola - 22 Elokuu, 2009, 22:42:19
Aa, ne ei siis ole samapituisia?
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Jyri - 22 Elokuu, 2009, 22:58:30
Ei, niissä on arviolta n. 5-6mm eroa lyhyimpien ja pisimpien välillä, johtuen siitä että osa johdoista menee hieman toisten yli ristiin.
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Jyri - 27 Elokuu, 2009, 21:58:31
Vaihdoin moottorin ja tarkistin swashplaten suoruuden kun nyt kerran oli tuo Gauille tarkoitettu tooli, hieman sai GyroBotissa säätää että tuli ihan vaateriin, Elev muutuui 0000 -> +0013 pykälää ja Aile 0000 -> -0012. Tuo uusi 4800 KV moottori on huomattavasti kevyempi (25 vs. 40g) kuin vanha moottori, itse asiassa tuo 4800 KV moottori on malliltaan vanhempi mutta mulle uusi :). Pinionin välyskin tuli säädettyä sanomalehdellä kohdalleen. Kokonaispaino on nyt tuolla 1000 mAh 3S akulla 326g
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Picofly - 28 Elokuu, 2009, 08:51:09
Vaihdoin moottorin ja tarkistin swashplaten suoruuden kun nyt kerran oli tuo Gauille tarkoitettu tooli, hieman sai GyroBotissa säätää että tuli ihan vaateriin, Elev muutuui 0000 -> +0013 pykälää ja Aile 0000 -> -0012. Tuo uusi 4800 KV moottori on huomattavasti kevyempi (25 vs. 40g) kuin vanha moottori, itse asiassa tuo 4800 KV moottori on malliltaan vanhempi mutta mulle uusi :). Pinionin välyskin tuli säädettyä sanomalehdellä kohdalleen. Kokonaispaino on nyt tuolla 1000 mAh 3S akulla 326g

Saitko passattua painopisteen kohdalleen? Minulla on kokonaispaino 1100 mAh 2S akuilla 293g ja 1000 mAh akulla 286g. Painopiste on 1000 mAh akulla juuri kohdallaan mutta 1100 mAh:n kanssa kopteri on jo karvan verran nokkapainoinen.

Edit: ooops.... vähättelin. Paino on siis 295g /302g
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Jyri - 28 Elokuu, 2009, 10:00:57
Eihän tuo painopiste kohdallaan ole, ei lähelläkään, reilusti nokkapainoinen ja tuo moottorin kevennys vaan kärjisti tilannetta. En oikein tiedä millä parantaa tilannetta, se että tekisin siihen alumiinirunkoon saman leikkauksen kuin sinä ei varmaan paljoa auta.
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Picofly - 28 Elokuu, 2009, 12:57:04
Eihän tuo painopiste kohdallaan ole, ei lähelläkään, reilusti nokkapainoinen ja tuo moottorin kevennys vaan kärjisti tilannetta. En oikein tiedä millä parantaa tilannetta, se että tekisin siihen alumiinirunkoon saman leikkauksen kuin sinä ei varmaan paljoa auta.

Moottoripukin etuosan leikkaaminen vähensi painoa vain 2,5g. Nopparin ja peräservon siirtäminen taaksepäin voisi tietysti parantaa tilannetta.
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Jussi. - 28 Elokuu, 2009, 13:02:50
Lainaus
En oikein tiedä millä parantaa tilannetta...
Noh,  tiedät mitä minä tein, eli akku kiinni sen läpäreen yläpuolelle, ja canopyyn kolo akulle.
Painopisteen saa sen jälkeen mihin haluaa, ja painopiste tulee niin myös ylemmäs.

Eihän se nätti ole, mutta en ole minäkään.
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Jyri - 28 Elokuu, 2009, 13:10:24
Kiitos, Keke. en ole nätti minäkään mutta toivoisin että edes mun kopterit olis, jotein tuo taitaa tulla vasta äärimmäisenä hätäkeinona käyttöön.
Pitänee harkita noparin siirtoa, vieläkö sulla Keke ois se Yge joutilaana?
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Jussi. - 28 Elokuu, 2009, 13:20:40
Lainaus
Yge joutilaana?
Voisin mä siitä luopua, en ole saanut oikeen säädettyä sitä kunnolla. Mutta en ole kovin paljoa yrittänytkään.
Ohjelmointikortti löytyy myös ja Markus puhuu YGEä.

Mä voisin kokeilla vakionoparilla taas, kun viimeksi hylkäsin sen lämpöcuttien takia. Silloin oli 3s 15 piikkinen, nyt on 3s 10 piikkinen niin vakiokin voisi toimia.

Siltä varalta, että vika ei olekaan säätäjässä vaan YGEssä niin voisit vaikka ottaa sen kokeiluun ekaks. Jos saat toimimaan niin maksat sitten jotain.

Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Jyri - 28 Elokuu, 2009, 13:29:45
Hienoa, voisin ottaa kokeiltavaksi Ygen + kortin ja täytyy sitten Markusta varmaan häiritä, kun muistelen että Ygeen ei pahemmin ole englanninkielisiä ohjeita saatavilla ja oma saksa on hieman hakusessa. Oletko nummelassa tänään iltasella, voisin vaikka piipahtaa kopukoita ulkoiluttamassa jos sää suinkin antaa myöten...
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Jussi. - 28 Elokuu, 2009, 13:33:45
Kyllä tässä pyöritään... laita vaan viestiä.
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: jpietari - 28 Elokuu, 2009, 13:36:23
Hienoa, voisin ottaa kokeiltavaksi Ygen + kortin ja täytyy sitten Markusta varmaan häiritä, kun muistelen että Ygeen ei pahemmin ole englanninkielisiä ohjeita saatavilla ja oma saksa on hieman hakusessa. Oletko nummelassa tänään iltasella, voisin vaikka piipahtaa kopukoita ulkoiluttamassa jos sää suinkin antaa myöten...
Englanniksi ohjeet löytyy seuraavasta linkistä http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=999480 (http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=999480).
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Jyri - 29 Elokuu, 2009, 00:18:34
Kiitos linkistä ja kiitos Keke YGEstä, sain liittimet vaihdettua, huomasin että vakioliittimet sopivat JST liitimien rimoihin.
Kovin nättiä tuosta asennuksesta ei tullut, niin rumä etten kehdannut edes kuvaa ottaa, laitoin noparin taakse jos olisi painopiste mennyt kohdilleen, mutta ei...pitää asentaa nätimmin sitten jos tuo osoittautuu toimivaksi nopariksi.
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Jyri - 29 Elokuu, 2009, 00:22:59
Keke, ei sitten ollut kovin paha rasti tuo noparin ohjelmointi tuolla progcardilla, aika selkeää touhua:
normaalisti kun vasemman laidan valot palavat kiinteästi ollan ykkössivulla ja kun ollaan kakkossivulla niin vasemman laidan valot vilkkuvat ja sivuja vaihdetaan painamalla vasemman reunan nappeja yhtäaikaa, en vain oikein tainnut keksiä oikean reunaan enterille juuri käyttöä. Ja GOVille oli jotain ihmeen store systeemejä jotka eivät vielä auenneet.
Pitäisikö tuon noparin soft startin toimia oikein, ainakin sen mitä kokeilin niin tuo on kyllä aika äkäinen sillä pehmeimmälläkin asetuksella, se oli medium asetuksella ja sitä en arvannut edes koettaa.
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Jussi. - 29 Elokuu, 2009, 01:00:42
Lainaus
ei sitten ollut kovin paha rasti tuo noparin ohjelmointi tuolla progcardilla
No se on hyvä että pääsi osaaviin käsiin, mutta kannattaa vielä lentää ennenkuin tuomitsee ohjelmoinnin onnistuneeksi.

Lainaus
Pitäisikö tuon noparin soft startin toimia oikein, ainakin sen mitä kokeilin niin tuo on kyllä aika äkäinen
Tämä on aiheuttanut minullekin päänvaivaa. Periaate on kai se, että sieltä tulee vain yksi softstartti/akun kytkentä. Eli jos pyörittää vähän ja laittaa takaisin nollalle, ei seuraava pyörittäminen olekaan enää niin pehmeä. Mutta ei se ihan niinkään aina mene, onko ominaisuus vai bugi.  Tunnustan etten paneutunut koko YGEen paljoa. Kun sain kopterin ilmaan järkevällä headspeedillä niin olin tyytyväinen ja lensin akun tyhjäksi.
Jos luet internettiä ja loogisesti testaat niin eiköhän se aukene, mie en jaksanut.
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Jyri - 29 Elokuu, 2009, 09:34:50
Lähinnä tarkoitinkin että kortin käyttö oli helppoa.
Jos se olisi/on niin että sieltä tulee vain yksi soft start / akun kytkentä, niin sehän voisi olla jopa ihan ok ominaisuus autorotaatioita varten, mutta Gaui on kyllä hieman väärä kopteri treenata niitä ;)
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Jussi. - 29 Elokuu, 2009, 10:07:16
Lainaus
voisi olla jopa ihan ok ominaisuus autorotaatioita varten
Joo, näin se taidettiin jossain foorumilla perustella, se on kai isommissakin YGEissä olemassa, mutta tuon ominaisuuden YGE voi päivittää pois jos haluaa. Pienessä sillä ei tosiaan tee mitään, ja isossa iskee hammaspeikko joten aika joutava ominaisuus.
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Jyri - 30 Elokuu, 2009, 12:29:27
Tilasin lisää varaosia Flying hobbystä:
------------------------------------------------------
2 x 205D Carbon Fiber Blades (H25072) = 24.78
1 x Socket Set Screw(M2x2mmx10pcs) with H0.9 Hexagon Wrench (835502) = 2.45
1 x Washer Pack (W1.4x2.5x0.4) (883811) = 2.06
1 x Washer Pack (W2x3.5x0.5) (883801) = 1.82
1 x H200 Linkage Set (203211) = 2.66
1 x H200 Skid Damper Rubber Pack (203846) = 0.91
------------------------------------------------------
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Jyri - 30 Elokuu, 2009, 18:22:47
Kävin koittamassa akullisen kun sain lopulta tuon pääakselinkin vaihdettua, ei se kyllä ollut vääntynyt, mutta oli hieman erään laakerin kohdalta kulunut. Pitänee nuo laakeritkin laittaa tilauksene jossakin välissä.
Muuten meni ihan hyvin mutta teki jossakin kohtaa outoja muljauksia perällä maassa kierroksia otettaessa, en sitten päässyt varmuuteen oliko kyseessä noparin tekemä virtakatkos/leikkaus vai jokin mekaaninen vika, kun oleessani ilmassa yhtäkkiä alkoi noste loppua ja jouduin laskeutumaan holdilla heinikkoon nosteen loppuessa, sitten tuota kopukkaa nalysoidessani paljastui että ilmeisesti yksisuuntalaakeri petti, kun ei enää pyöritä moottoria ollenkaan nupista pyörittäessä vaan pyörii pelkästään tyhjää pääakseli, mahtaako olla yleistäkin tuo yksisuuntalaakerin pettäminen?
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Picofly - 30 Elokuu, 2009, 19:58:28
Kävin koittamassa akullisen kun sain lopulta tuon pääakselinkin vaihdettua, ei se kyllä ollut vääntynyt, mutta oli hieman erään laakerin kohdalta kulunut. Pitänee nuo laakeritkin laittaa tilauksene jossakin välissä.
Muuten meni ihan hyvin mutta teki jossakin kohtaa outoja muljauksia perällä maassa kierroksia otettaessa, en sitten päässyt varmuuteen oliko kyseessä noparin tekemä virtakatkos/leikkaus vai jokin mekaaninen vika, kun oleessani ilmassa yhtäkkiä alkoi noste loppua ja jouduin laskeutumaan holdilla heinikkoon nosteen loppuessa, sitten tuota kopukkaa nalysoidessani paljastui että ilmeisesti yksisuuntalaakeri petti, kun ei enää pyöritä moottoria ollenkaan nupista pyörittäessä vaan pyörii pelkästään tyhjää pääakseli, mahtaako olla yleistäkin tuo yksisuuntalaakerin pettäminen?

Mulla on pettänyt kaksi yksisuuntaislaakeria ja yhdet tail boxin laakerit (flanged bearing). Lentoja on pitkälle yli kolmesataa ja torppejakin ainakin parikymmentä, joten melko kestäviä ne on. Main shaftin ja lavanpitimien laakerit ovat yhä alkuperäiset. Vikkelä throttle hold-sormi yleensä pelastaa yksisuuntailaakerin.
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Jyri - 30 Elokuu, 2009, 21:11:05
Mikä sen yksisuuntalaakerin rikkoo jos ei holdin kanssa ole ripeä?
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Picofly - 30 Elokuu, 2009, 21:55:43
Mikä sen yksisuuntalaakerin rikkoo jos ei holdin kanssa ole ripeä?

....moottorin vääntö kun päälavat äkisti pysähtyvät mutta moottori ei - torpatessa siis...

Oman Gauin päärattaasta ei ole torpissa koskaan hajonnut yhtään hammasta. Yksisuuntalaakeri pettää ennen ratasta.

Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: 1m4s0_ - 30 Elokuu, 2009, 22:11:32
Ei kuulu gauiin mutta sama täällä 250rekkulassa... taitaa tuossa kokoluokassaa olla nuin.
Yksisuuntalaakeri on menny ja yhdet lavat mutta ei pääratas... pinionikin on vihreellä lukitteella moottorissa seki on kerran ironnut :D
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Jyri - 04 Syyskuu, 2009, 23:15:06
Tuli sitten viimeisin varaosapaketti perille...
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Jyri - 06 Syyskuu, 2009, 22:47:50
Lisää osia tilaukseen, Flying-Hobbyyn:
------------------------------------------------------
2 x Main Blade Linkage Rod (H60161)
4 x Hyperion G3 CX LiPo 850mAh 25C 3s(Trex 250) (HP-LG325-850)
1 x Aluminum Bell Crank (SILVER) (MH-EP1026)
1 x Main Pulley Collars(for High Performance Main Gear) (203232)
5 x Bearing for H200 Main Gear (203296)
1 x Upper Mast Collar (203233)
------------------------------------------------------

Tulee sitten näemmä siirryttyä täysin Hyperion aikaan...;)
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Jyri - 08 Syyskuu, 2009, 02:12:39
Nyt Gauissa on uusi yksisuuntalaakeri, kiitos Picoflyin varaston. Ja uudet Align lavat, josko se nyt alkaisi olemaan iskussaan, toivottavasti selviää huomenna...
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Jyri - 11 Syyskuu, 2009, 23:38:06
Flying-Hobbyn lähetys saapui, hieman osia varastoon ja samalla päivittyi pikkuinenkin Hyperion G3 aikaan.
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Jyri - 12 Syyskuu, 2009, 23:00:35
Tänään tuli sitten ajeltua noita Hyperionin akkuja sisälle, kun ensimmäisen akullisen kohdalla, yhtäkkiä alkoivat tehot kadota, ei ole paljon inertiaa noissa 205 lavoissa ;) ei, lopputulos että 10m alas, ja lopussa se kevennystä minkä pystyi, ei kuitenkaan mennyt muuta kuin yksi perälapa, vaikka alla oli hiekkakenttä. Ensiksi ajattelin että akusta loppui mehu 3min jälkeen, mutta ei, pinioni oli vain irronnut. Huomenna toivottavasti jatkuu...
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Jyri - 22 Syyskuu, 2009, 01:31:27
Pinioni on liimattu kiinni ja jokunen akku tullut lennettyäkin sen jälkeen ja ilmassa on pysynyt. Perää en vain oikein ole saanut toimimaan, ainakaan niin hyvin kuin haluaisin. Maailmalta sain tosin vinkin että GyroBotin kanssa pitäisi eka laittaa servo centered kohdassa kaikki mekaanisesti 90 asteen kulmaan ja sitten perän hienosäätö seuraavilla valikoilla siten että on 5 astetta oikelle kulmia, pitänee kokeilla, taitaa itse asiassa olla samaan suuntaan kuin Picofly on omansa säätänyt. Pitänee kenties laittaa kokeiluun josko Protos kaipaisi samaa.
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Picofly - 27 Syyskuu, 2009, 18:17:02
Pinioni on liimattu kiinni ja jokunen akku tullut lennettyäkin sen jälkeen ja ilmassa on pysynyt. Perää en vain oikein ole saanut toimimaan, ainakaan niin hyvin kuin haluaisin.
Periaatteessa perän saa säädettyä melko hyväksi pelkästään servon paikkaa siirtämällä jos pitää servon linkkipallon servoarmin sisimmässä reijässä, CNC tail pitch bellcrankin linkkipallon sisimmässä reijässä ja käyttää hyödyksi koko Hyperion 09 GMD servon liikeradan (pitchmax/pitchmin +/-1500).  Sweetspot on kuitenkin varsin kapea ja oikeiden liikeratojen hakeminen pelkästään rudder-servoa eteen- ja taaksepäin siirtämällä on todellista millipeliä. Helpommalla pääsee, kun siirtää tail pitch bellcrankin linkkipallon keskimmäiseen reikään ja tekee liikeratojen hienosäädön Gyrobotista. Kokeilin monenlaisia perän säätöjä  sen jälkeen kun hankin Gyrobotin Cockpit Sport - ohjelmointiboxin ja huomasin, että perän saa kaikkein helpoimmin hienosäädettyä kohdalleen seuraavalla metodilla (oletuksena on, että kopterin perä toimii jo jotenkuten, mutta voisi toimia vielä paremmin):

1. Säädä peräservo niin, että saat perälapoihin mekaniikan sallimat maksimikulmat myötäpäivään tehtäviä käännöksiä varten.
3. Tee piroja vastapäivään ja säädä rudder P ja Rudder I siten, että kopteri pysähtyy pirosta sopivan napakasti eikä perä heilahda takaisin. Jos perä heilahtaa takaisin, vähennä Rudder I-arvoa kunnes ei enää heilahda.
4. Tee seuraavaksi piroja myötäpäivään ja katso pysähtyykö kopteri niistä samalla tavoin kuin piroista myötäpäivään. Jos ei, niin niin säädä servon liikerataa CCW-suuntaan Gyrobotin rudder base-menusta (RudderMin tai RudderMax, setupista riippuen). Jos perä pomppaa takaisin kun pysäytät piron myötäpäivään, pienennä servon liikerataa ja jos stoppi tuntuu muhjulta niin lisää liikerataa kunnes perä pysähtyy identtisesti molempiin suuntiin.
5. Nyt on melkein valmista. Jos teit säädöt sisätiloissa, joudut luultavasti pudottamaan Rudder P ja I gaineja noin kymmenen pykälää ettei kopterin perä ala wägäämäään tuulisella säällä ulkotiloissa. Ideaaliasetukset vaihtelevat paljonkin setupista riippuen, joten tarkkoja lukuarvoja on ehkä turha antaa. Vakioperälavoilla oman kopterin gainit olivat jotain +210. Vaihdoin vähän aikaa sitten pidemmät K&D perälavat ja vähensin sen vuoksi gaineja. Tällä hetkellä Rudder P=+170 ja Rudder I=+167 tuntuu hyvältä.
Otsikko: Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
Kirjoitti: Jyri - 13 Toukokuu, 2010, 02:32:56
2. vai 3. kerta lennättämässä tänä vuonna ja tonttiinhan se tuli...tuulta jonkin verran, tosin olin juuri ehtinyt ajattelemaan ettei sillä ole väliä FBLn kanssa, no jotenkin se kopteri vain pääsi ajautumaan pään taakse aurinkoon oudossa asennossa ja mielestäni vetäisi vain holdin päälle yli 10 m korkeudessa. Ei lentänyt kopteri ilman moottorin apua vaan tuli kuin kivi alas ja jälki oli sen mukaista. Ainakin landarit, pyrstöpuomi, horisontaalivakaaja ja sen kiinnikkeet, peräservo ja varmaan paljon muuta, kunhan ei vaan ois menny Gyrobot niin ei niin väliä. Laitan kuvia jahka saan (jaksan) siirtää kuvat kännykästä.

Akun virtaliitin oli kyllä irti ja heräsi pieni epäilys josko ei sittenkin olisi irronnut jo ilmassa, en tiedä...haluaako joku ostaa Gauin ja laatikollisen varaosia  ;)