Kopterit.net
Kuvagalleria => Kuvia torppauksista ja vahingoista => Aiheen aloitti: sgtpepper - 29 Kesäkuu, 2009, 15:14:10
-
Muistaakseni joku puhui, että protosin peräkasetti on jotenkin heikko...
No nyt voin sen itekkin todistaa - koneen nostin ilmaan, tein parit pitch pumpit ja sitten perä vaan räjähti tuhanteen osaan.
Kotiin tultuani huomasin, että yks hihnan ohjureista (ennen peräputkea kun on kaks ohjuria, vasemman puoleinen) oli pudonnut maahan. Kun kattoo hihnan katkeamiskohtaa, niin tässäpä oma mielipiteeni tapahtuneesta (ei ihan yhtä hyvä kun Hercule Poirotilta, mutta en oo konetta vielä avannutkaan, joten kaikki todisteet ovat vielä koskemattomia): Koska todennäkösesti hihnan ohjuri puuttu jo ennen lentoa, niin lennossa hihna hirtti itsensä päärattaaseen jollain tavalla, kierrokset ovat kovat ja massaa lavoissa paljon, pääratasta edeltävä etappi hihnan kannalta on perä. Näinollen perään kohdistuu sanoinkuvailematon voima, joka kiskoo kasettia runkoa kohti. Kasetti ei kestä tätä, vaan paukahtaa rikki.
En siis konetta oo vielä avannut, mutta ainakin seuraavat osat hajosivat: Perälavanpitimet, -kasetti, -putki, peräservon ohjaustanko, rungon päässä oleva peräkasetti.
Hihna kierty ilmassa oikeen kunnolla nupin ympäri, sitä ei vaan kuvassa kunnolla nää. Lavan pää otti pikkiriikkisen osuman, joten siihen ihan vähän epoksia ja ehjät taas. Kuvassa ei myöskään näy kunnolla, mutta lapaan tuli myös hienot hihnan jäljet. :)
Että ei muuta kun halpoja protos-osia tilaamaan. :)
-Tero
-
Moro,
Mahdollinen syy sun perän hajoamiseen on tuo perätalla jonka olet laittanut.
Siitä myös johtopäätös joka on mikrohalkeamat tuossa ykkös generaation peräkasetissa joka on ajan myötä heikentynyt, perän maakosketuksissa.
Spring update kitissä on uusi vahvempi peräkasetti ja valmiiksi liimattu perän hihnapyörä. koeta löytää, se on loppu kaikkialta.
-Samppa
-
Eikös yksisuuntalaakerin pitäis kompensoida moiset jumitukset? Eli ei pitäisi päälapojen liike-energian välittyä peräänpäin hihnalle..
Vai ymmärsinköhän nyt ihan oikein?
EDIT: Ok nyt vasta katoin tarkemmin tekstin ja kuvat (pikkusen vielä aamujumit päällä), eli toi perähihna on pyörähtänyt nupin ympäri.. Ohhoh.
-
Eikös yksisuuntalaakerin pitäis kompensoida moiset jumitukset? Eli ei pitäisi päälapojen liike-energian välittyä peräänpäin hihnalle..
Vai ymmärsinköhän nyt ihan oikein?
Et ihan :)
Protoksessa yksisuuntaislaakeri on moottorin akselilla. Varsinaista perähihnaa ei erikseen ole vaan koko voimansiirto on toteutettu yhdellä hihnalla moottorilta päärattaan ympäri perälle.