Kopterit.net
Tekniikka => Polttomoottorit, turbiinit, äänenvaimentimet ja polttoaineet => Aiheen aloitti: mrsaila - 28 Kesäkuu, 2009, 08:37:06
-
Starttereita löytyy moneen lähtöön. Huomasin Roosan kanssa, että samainen startteri millä hänen TT70:n pyörähtää käyntiin ei jaksanut 90:stä pyörittää kunnolla edes vaikka virtaa otettiin suoraan auton akusta. No lähti se sitten lopultakin käyntiin. ;D
Millaista kalustoa teillä on käytössä? Haluaisin startterin toimivan omalla akulla ja kuitenkin kooltaan sellaisella akulla jonka saa viritettyä kiinni startteriin.
-
Mulla on käytössä risteysasemalta tilattu Sullivan Dynatron (12/24V) johon olen laittanut päähän S6 Life pakan 19.8v.
Sillä lähtee käyntiin.
-Samppa
-
Mulla on Makitan 3000 mAh 18 v. Li-Ion akku Dynatronin persiissä. Kyllä lähtee...
Auton akkua tms. käytettäessä johdot vaan lämpenee, pitää saada enempi jännitettä (voltteja)
-
Ai niin, unohtu mainita, että se sun YSsi on voinut olla nestelukossa, ja siksi kankea pyörimään.
YSsistä pitää aina, heti lennon päätteeksi, päästää paine pois tankista. Muuten motti voi olla seuraavaksi käynnistettäessä täynnä fuilia eikä pyöri.
Siihen auttaa, kun kallistaa kopun kyljelleen, pakoputki alaspäin, ja pyörittää startterilla.
90 YSsi kyllä käynnistyy melko surkeallakin startterilla, jos sen kanssa osaa pelata...vaan miksi kiusata itseään p**koilla laitteilla, kun hyviäkin saa kaupasta ostaa ;D
-
jep,
otettiin tulppa irti ja sitten pyöräytettiin startilla kuivaksi. Nihkeesti se siltikin pyöri senkin jälkeen, mutta lähti käyntiin suhteellisen pienellä pyörimisnopeudella. OS-32H tarvitsi aikoinaan todella kovat kiekat starttaamiseen.
-
YSsistä pitää aina, heti lennon päätteeksi, päästää paine pois tankista. Muuten motti voi olla seuraavaksi käynnistettäessä täynnä fuilia eikä pyöri.
Mulla on letkusuljin siinä ennen kaasaria, jonka napsautan kiinni heti kun saan lavat pysäytettyä. Kerran on menny nestelukkoon tuo nykyinen YSsi ja se olikin just se kerta ku unohdin sulkea letkun. Tietty paineen pois päästäminen ajaa saman asian, jos tankissa on fuiliraja alempana kuin kaasarin sisäänmeno... siitähän tulee se lappoefekti, jos tankki on täysi.
-
Terve!
Sullivanin Hi-Torkillakin jaksaa pyörittää jos motti on kunnossa!
Tosin päivän ensikäynnistys voi vaatia tulpan löysäilyä että pyörähtää kevyemmin!
Sitten vaan tulppa kiinni ja startilla käymään!
Lennon jälkeen ensimmäisenä polttoaineletku tukkoon ja tankista paineet pois!
Nyt mullakin on Dynatron :) 4:llä 45oo mAh Li-Po kennolla kun vanha Hi-Tork väsähti :'(
Ilmeisesti sisäänajossa YS 90 ST oli liiankin rikkaalla ja täynnä polttoainetta!?
Terveisin Reima jolla vasta 3 gallonaa ja muutama taivaalla lentoa takana...
;D
-
Dynatron + 6S lipo, kylä lähtee :)
Juha
-
YSsistä pitää aina, heti lennon päätteeksi, päästää paine pois tankista. Muuten motti voi olla seuraavaksi käynnistettäessä täynnä fuilia eikä pyöri.
Mulla on letkusuljin siinä ennen kaasaria, jonka napsautan kiinni heti kun saan lavat pysäytettyä. Kerran on menny nestelukkoon tuo nykyinen YSsi ja se olikin just se kerta ku unohdin sulkea letkun. Tietty paineen pois päästäminen ajaa saman asian, jos tankissa on fuiliraja alempana kuin kaasarin sisäänmeno... siitähän tulee se lappoefekti, jos tankki on täysi.
Öööh, mun Reijassa taitaa sit olla jotain vikaa, siinä kun on tankki aina melkeen tyhjä kun lopetan lennätyksen... ;D
-
Dynatron + 6S lipo, kylä lähtee :)
Juha
Pistin tilaukseen, about 100e toimituskuluineen: 6S Lipo eBaysta ja Dynatron Risteysasemasta
-
Hei pystyykö kukaan kertomaan moni millinen se startterin kuusiokärki on trex700:ssa? Tartteis tietää nopeasti... :)
Edit: villi veikkaus että 8mm, pitänee paikkansa tai sitten ei
-
6mm
-
6mm
Ok, kiitos nopeasta vastauksesta! Nyt pitää viritellä 6mm T-mallin kuusiokoloavaimesta ja lennokin startterista jotain millä tuon saa käyntiin... ;D
-
Kehittelin tuossa nurkista löytyvistä rojuista käsistartterin. Luulis toimivan... ;D
-
Tosta ei ainakaan akku lopu :D
Ainoastaan lavanpitimestä kiinnipitäminen startatessa on snadisti hankalaa, ainakin yksin startatessa.
Kehittelin tuossa nurkista löytyvistä rojuista käsistartterin. Luulis toimivan... ;D
-
Ainoastaan lavanpitimestä kiinnipitäminen startatessa on snadisti hankalaa
Hampailla, Sammy, hampailla... ;)
-
Lähti muuten käyntiin Trex 700N tuolla. Sami voi vaikka todistaa. :-*
-
Onko kenelläkään käytössä tälläista:
http://www.fast-lad.co.uk/store/align_super_starter_battery_combo_(for_helicopter)_hfsstq01+batt-p-7540.html (http://www.fast-lad.co.uk/store/align_super_starter_battery_combo_(for_helicopter)_hfsstq01+batt-p-7540.html)
(● Suitable for up to 50cc gasoline engine or 300 class nitro engine.)
Jos jollakulla käytössä 90 kokoluokassa, nii kertokaa käyttökokemuksia...
-
Mulla on Makitan 3000 mAh 18 v. Li-Ion akku Dynatronin persiissä. Kyllä lähtee...
Auton akkua tms. käytettäessä johdot vaan lämpenee, pitää saada enempi jännitettä (voltteja)
Itse hommasin kans tuollaisen samanlaisen startterin OS 55 käynnistämiseen.
Huomasin tuossa että tuo Makitan akkuviritys olisi houkutteleva, kun omistan tuon Makitan setin, jossa nuo 18V litiumit.
Mistäköhän kyseisessä virityksessä hommattu kiinnitys kanta tuolle akulle?
-
Mulla on Makitan 3000 mAh 18 v. Li-Ion akku Dynatronin persiissä. Kyllä lähtee...
Auton akkua tms. käytettäessä johdot vaan lämpenee, pitää saada enempi jännitettä (voltteja)
Itse hommasin kans tuollaisen samanlaisen startterin OS 55 käynnistämiseen.
Huomasin tuossa että tuo Makitan akkuviritys olisi houkutteleva, kun omistan tuon Makitan setin, jossa nuo 18V litiumit.
Mistäköhän kyseisessä virityksessä hommattu kiinnitys kanta tuolle akulle?
vaikka täältä: http://www.afineredgemfg.com/.... eikä ole kallis
Makita LXT Adapter for Sullivan (Dynatron etc.)
Item # 0001
Starter Type: Sullivan
$40.00 $40.00
Item total: $40.00
Shipping and handling: $12.00
Total: $52.00 USD
-
Ja on hieano eikä ole paha asentaa... ;D
-
Ja on hieano eikä ole paha asentaa... ;D
mä tein tollasen samanlaisen tsydeemin itse työpaikan roskakorista talteenotetusta akkuporakoneen kuorista ja 18V li-ion akusta. Toimii samallalailla kuin tuo kaupallinen versio....ja on itsetehty vaikka tulikin lopuilta vähän kalliimmaksi kuin ostoversio.
tässä linkki kuvaan: http://www.lennokit.net/attachment.php?attachmentid=56926&d=1236766891
-
Käynnistelen Srimokin Yssiä tuollaisella Align startterilla ja hyvin lähtee käyntiin.
-Samppa
-
Onko kenelläkään käytössä tälläista:
http://www.fast-lad.co.uk/store/align_super_starter_battery_combo_(for_helicopter)_hfsstq01+batt-p-7540.html (http://www.fast-lad.co.uk/store/align_super_starter_battery_combo_(for_helicopter)_hfsstq01+batt-p-7540.html)
(● Suitable for up to 50cc gasoline engine or 300 class nitro engine.)
Jos jollakulla käytössä 90 kokoluokassa, nii kertokaa käyttökokemuksia...
Onko kokemuksia näiltä keleiltä? Kierroksia näyttää olevan melkein puolet Sullivanin Dynatronista.
Pitäis joku pyöritin ostaa niin sais rexin tulille...
-Kapa
-
sabestahan nuita pyörittimiä saa? kyllä siellä tiedetään millasen tarttet 8)
-
Tosta ei ainakaan akku lopu :D
Ainoastaan lavanpitimestä kiinnipitäminen startatessa on snadisti hankalaa, ainakin yksin startatessa.
Kehittelin tuossa nurkista löytyvistä rojuista käsistartterin. Luulis toimivan... ;D
moi olis starter ongelma mulla on great vigor merkkinen starter ollut ennen auto käytössä. nyt siis kopteri ja tuo pyörii väärään suuntaan. kestäneekö sähkömoottori jos vaihdan vain johdot toisin päin? sitä en vielä tiedä jaksaneeko moinen laite käynnistää raptor 30 v2.. siinä on akkuna 1800 mAh 7.2v..
-
Eiköhän tuo toimi kun kääntää piuhat vaan toisinpäin... tosin aika voimaton luultavasti tuolla 7.2V:llä
Eikä älyttömän kauan starttaa tuolla 1800mah akulla :)
Eikä nuo uudet startteritkaan paljon maksa, sabesta saa. 8)
-
Sullivan Dynatron starttaa aika isojakin moottoreita, Sabesta saa. Siihen nelikennoinen LiPo kylkeen niin jopa lähtee. Viisikennoisella lähti startterin kumi kiertoradalle lennokkia startatessa, ja jos sekään ei riitä niin kuusikennoisenkin se kyllä kestää :D
Auton akusta lähtee vielä 150-kokoinen nelari ihan ongelmitta.
Kaveri jolta ostin kopterin (Raptor 50 Titan TT:n moottorilla) starttasi sen akkuporakoneella... sievästi lähti. Itse en ole vielä kokeillut Tarjoustalon 19,95e pyöritintä, mutta veikkaan että jos mosa on säädöissään niin lähteehän se.
-
Tuolta hintaan 60€ halvemmalla eisaa mistään ei edes ulkomailta ;D
http://www.risteysasema.fi/ (http://www.risteysasema.fi/)
-
Eiköhän tuo toimi kun kääntää piuhat vaan toisinpäin... tosin aika voimaton luultavasti tuolla 7.2V:llä
Eikä älyttömän kauan starttaa tuolla 1800mah akulla :)
Eikä nuo uudet startteritkaan paljon maksa, sabesta saa. 8)
okkei no tämä kyseinen malli maksoi 85€ minusta aika kallis sillähän saa jo akku porakoneen. täytynee kait semmonen ostaa...
-
Tuolta hintaan 60€ halvemmalla eisaa mistään ei edes ulkomailta ;D
http://www.risteysasema.fi/ (http://www.risteysasema.fi/)
yritin etsiä ei löytynyt muka mitään starteriin viittaavaa..
-
Tuolta hintaan 60€ halvemmalla eisaa mistään ei edes ulkomailta ;D
http://www.risteysasema.fi/ (http://www.risteysasema.fi/)
yritin etsiä ei löytynyt muka mitään starteriin viittaavaa..
Valitse siellä vasemmalla reunassa olevasta ryhmät vetovalikosta sullivan. Siihen avautuu aika paljon tuotteita, mutta ctrl+f ja kirjoitat dynatron niin pitäis löytyä oikein kuvan kanssa. Toi on kyllä tosi halpa.
-
Älä osta porakonetta starttaukseen!
Porassa on vääntöä älyttömästi verrattuna näihin starttereihin, nestelukko koneeseen ja kone solmuun jos poralla jyräyttää.
Itse ajan tätä 18v 3000mah nihm pakalla
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=996&grpid=5020 (http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=996&grpid=5020)
Hyvin pyörii 50 yssi käyntiin.
Siitä hyvä jos tulee nestelukko niin ei jaksa pyörittää konetta, muuten todella hyvästi.
-
Tuolta hintaan 60€ halvemmalla eisaa mistään ei edes ulkomailta ;D
http://www.risteysasema.fi/ (http://www.risteysasema.fi/)
yritin etsiä ei löytynyt muka mitään starteriin viittaavaa..
Valitse siellä vasemmalla reunassa olevasta ryhmät vetovalikosta sullivan. Siihen avautuu aika paljon tuotteita, mutta ctrl+f ja kirjoitat dynatron niin pitäis löytyä oikein kuvan kanssa. Toi on kyllä tosi halpa.
johan oli monen mutkan takana meni tilaukseen heti. pitäs vielä löytää se starterin keppi siihen miten ihmees tuo on nuin ios molikka siinä päässä miten saan ton 6 kulmasen akselin siihen kiinni hitsaamallako??
-
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?grpid=5020 (http://www.sabe.fi/hobby/index.php?grpid=5020)
Tuolta löytyy kaiken laista ku selaa, tarttitankoa etsit/starter shaft
Toden näköisesti yksisuuntalaakerilla olevaa, raptorissa ei taida olla rungossa sitä... kuten esim trex600 on kytkimen yhteydessä tuo yksisuuntalaakeri.
-
miten ihmees tuo on nuin ios molikka siinä päässä miten saan ton 6 kulmasen akselin siihen kiinni hitsaamallako??
http://www.hobbyjp.com/product_info.php?cPath=3_58&products_id=879 (http://www.hobbyjp.com/product_info.php?cPath=3_58&products_id=879)
Katoppa toi kuva niin varmaan selventää aikas paljon.
-
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?grpid=5020 (http://www.sabe.fi/hobby/index.php?grpid=5020)
Tuolta löytyy kaiken laista ku selaa, tarttitankoa etsit/starter shaft
Toden näköisesti yksisuuntalaakerilla olevaa, raptorissa ei taida olla rungossa sitä... kuten esim trex600 on kytkimen yhteydessä tuo yksisuuntalaakeri.
joo no pitänee selata kyllä tuossa raptoris on yks suuunta laakeri kun porakoneel pyörittäny sitä pari kertaa.no jos tuolta sabelta tilaan tuon starterin minkälaiset akut tarvin siihen et se varmasti jaksaa pyörittää sitä.. entäs laturi minulla on yks yleis mallin laturi jossa 8 eri vaihto päätä 6 eri virran syöttö määrää. 1000mAh..
-
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?grpid=5020 (http://www.sabe.fi/hobby/index.php?grpid=5020)
Tuolta löytyy kaiken laista ku selaa, tarttitankoa etsit/starter shaft
Toden näköisesti yksisuuntalaakerilla olevaa, raptorissa ei taida olla rungossa sitä... kuten esim trex600 on kytkimen yhteydessä tuo yksisuuntalaakeri.
joo no pitänee selata kyllä tuossa raptoris on yks suuunta laakeri kun porakoneel pyörittäny sitä pari kertaa.no jos tuolta sabelta tilaan tuon starterin minkälaiset akut tarvin siihen et se varmasti jaksaa pyörittää sitä.. entäs laturi minulla on yks yleis mallin laturi jossa 8 eri vaihto päätä 6 eri virran syöttö määrää. 1000mAh..
Tästä ei kannata loukkantua, mutta mä suosittelen että ihan ensimäiseksi kattelet nyt jonkun joka on harrastanut jonkin aikaa ja pyydät sitä katsomaan kopteriasi. Esimerkiksi käynnistäessä pitää tietää jotain asioita ettei saa lavoista sormilleen. Lisäksi kaikki akku ja laturi asiat tulisi selväksi, ettet vahingossa polta lipo akkuja esim. nimhi laturilla.
Alkuun voit startteria pyörittää vaikka auton akusta.
Muoks. Vaikka joutuisit lähtemään vähän kauemmas kopteria säädättämään niin usko pois, että se kannataa. Itte ajoin 400 kilometrin päähän ensimäistä kopteriani säätämään.
-
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?grpid=5020 (http://www.sabe.fi/hobby/index.php?grpid=5020)
Tuolta löytyy kaiken laista ku selaa, tarttitankoa etsit/starter shaft
Toden näköisesti yksisuuntalaakerilla olevaa, raptorissa ei taida olla rungossa sitä... kuten esim trex600 on kytkimen yhteydessä tuo yksisuuntalaakeri.
joo no pitänee selata kyllä tuossa raptoris on yks suuunta laakeri kun porakoneel pyörittäny sitä pari kertaa.no jos tuolta sabelta tilaan tuon starterin minkälaiset akut tarvin siihen et se varmasti jaksaa pyörittää sitä.. entäs laturi minulla on yks yleis mallin laturi jossa 8 eri vaihto päätä 6 eri virran syöttö määrää. 1000mAh..
Tästä ei kannata loukkantua, mutta mä suosittelen että ihan ensimäiseksi kattelet nyt jonkun joka on harrastanut jonkin aikaa ja pyydät sitä katsomaan kopteriasi. Esimerkiksi käynnistäessä pitää tietää jotain asioita ettei saa lavoista sormilleen. Lisäksi kaikki akku ja laturi asiat tulisi selväksi, ettet vahingossa polta lipo akkuja esim. nimhi laturilla.
Alkuun voit startteria pyörittää vaikka auton akusta.
Muoks. Vaikka joutuisit lähtemään vähän kauemmas kopteria säädättämään niin usko pois, että se kannataa. Itte ajoin 400 kilometrin päähän ensimäistä kopteriani säätämään.
se kyllä kannattaisi kun jaksais ajaa kun pitää töihinkin ajaa päivässä 120km ja en tiedä olisko rovniemelle sitten lähin paikka joko tajuu näitten päälle mistäs sen tietää.. no onneksi ohjaimen matkassa tuli laturi ohjaimeen ja koneen pattereille siinä on kans oma pistoke. ilman lapoja startannu ja ilman kaasua et jos tyhjä käynnillä vähän käyttäisi vain ja sitten lapaa kiinni ja koppaa ja ulos mutta tyhjä sitä on tuonne pakkaseen lähtee starttaan koppa päällä kun ei edes yritä käyntiin..
-
Suosittelen kuitenkin pitämään ne lavat kiinni startatessa, paljon tukevampi pitää toisella kädellä siitä lavan juuresta ja kun nupissa on "enemmän" massaa niin myös enemmän saa voimaa pitää sitä paikoillaan jos tulee "hot startti".
Oulusta ainakin löytyy muutama kopteri sankaria, voin itsekkin ajaa pohjoisemmas katsomaan... jopa oulun yli samalla vois porukalla vähän lentääkkin tms.
Harmi kun ei enää intissä ole rovaniemelllä ;D
Katso milla jännitteelle laturi on suositeltu, taitaa tuo omani olla 12V, mutta 18V menee issään ja hyvin on kestänyt. 8)
-
Suosittelen kuitenkin pitämään ne lavat kiinni startatessa, paljon tukevampi pitää toisella kädellä siitä lavan juuresta ja kun nupissa on "enemmän" massaa niin myös enemmän saa voimaa pitää sitä paikoillaan jos tulee "hot startti".
Oulusta ainakin löytyy muutama kopteri sankaria, voin itsekkin ajaa pohjoisemmas katsomaan... jopa oulun yli samalla vois porukalla vähän lentääkkin tms.
Harmi kun ei enää intissä ole rovaniemelllä ;D
Katso milla jännitteelle laturi on suositeltu, taitaa tuo omani olla 12V, mutta 18V menee issään ja hyvin on kestänyt. 8)
12v 50a kestää sinne kuulemma antaa.joo no jos ei huomenna hörähdä kone tulille pakko kait ajaa vähintään ouluun. huomenna tulee uusia tulppia kasa ja uutta löpöä...tulpan mitta on epäselvää.
-
OS.8 toimii porukalla ainakin tuossa motissa, muutenki parhaiten toimiva tulppa tuntuu olevan maailmalla ja kotona... itsekkään en mitään muuta käytä.
Kahteen paikkaan näitä kirjotellaan ;D
-
OS.8 toimii porukalla ainakin tuossa motissa.
Kyllä näin on, jos se on ehjä niin ei siitä pitäis olla kiinni. Tuossa myös mitta on oikea.
Koita tosiaan vielä sillä uudella fuililla ja jos ei sekään auta niin suosittelen tosiaan ajamaan jonnekkin kopteria näyttämää. Muutenkaan ei varmasti olisi pahasta käydä jonkun harrastajan luona. Tulee samalla reissulla poistettua ainakin osa tulevistakin ongelmista. Innokkaita auttajia löytyy varmasti.
-
okkei pitänee hakea töistä saiikkua et pääsee ajeleen koneen kans ymnpäri suomea.. täältä tulee ouluunkin 400km yhteen suuntaan.. mutta eihän se muu kait auta jos ei lähempää löydy harrastajia jotka tajuaa tämän helikopterin päälle.
-
Yksi vaihtoehto on, että selvität sikäläisiä lennokkiharrastajia ;)
pikaisella kurkkauksella niilläkin korkeusasteilla on toimintaa
http://www.lennokit.net/showthread.php?t=42642&page=2&highlight=lapissa (http://www.lennokit.net/showthread.php?t=42642&page=2&highlight=lapissa)
Varmasti saa lennokkimiehiltä apua kunhan selvittelee hieman missä porukkaa päy jne ( Mäntyvaaran ravirata )
Sikäläiset ovat näköjään Maureja :D ???
http://www.lennokit.net/showthread.php?t=40994&page=5&highlight=rovaniemi (http://www.lennokit.net/showthread.php?t=40994&page=5&highlight=rovaniemi)
(ko ketjussa muuten jiikookoo'lla kuva mm sähkörekusta raviradalla. lennunetti vaatii rekisteröitymisen jotta näet kuvat)
-
okkei tuonne vois ottaa yhteyksiä.. mutta en voi rekisteröityä lennokit.net kun on hotmail.sähköposti.. vaatii jotain toisenlaista mistä taas ei ole mitään käsitystä.. menee vaikeaksi..pitäs olla kuulemma joku luotettavampi säköposti.. mistä saan semmosen...
-
Itselläni oli juuri sama ongelma, tein gmailiin postin niin se kävi tuonne. :)