Kopterit.net
Helikopterit => Kopterivalmistajat => XTreme => Aiheen aloitti: Miklu - 16 Kesäkuu, 2009, 22:25:00
-
Hola!
Tuli hankittua RJX:n uusi XTreme 50 CF 2009 malli FBL-nupilla. Pari iltaa ehtinyt kasailemaan, ja nyt ehdin vihdoin nappaamaan pari kuvaa. Tässä pari sanaa ensivaikutelmasta sarjan suhteen..
Osien laatu: CF-osat todella hyvää laatua, aluosat myös. Laakerit, rattaat/pinjonit yms. vaikuttaa todella laadukkailta.
Ohjeet: toistaiseksi selkeimmät, mitä olen nähnyt. Saksalaisen suunnittelun kädenjälki selvästikin näkyvissä. Täältä voi käydä imasemassa, jos kiinnostaa vilasta -> http://www.rjxhobby.com/addfiles/X50_2009.pdf (http://www.rjxhobby.com/addfiles/X50_2009.pdf)
Kasaaminen: Kaikki loksahtaa paikoilleen vaivatta. Ainut vaatimus on terveet ranteet, koska KAIKKI on kasattava! Hommaa helpottaa se, että osat on pakattu työvaiheittain pusseihin 1 - 6, jotka sisältävät osat omissa ala-työvaiheiden pusseissa 1-1, 1-2,.. jne. Pientä lisäosaa jää aina ylimääräiseksi, ja yksi pussillinen on lisäksi varaosille (label: Supplement).
Muuta: Paketissa tuli muutama hyödyllinen lisä.. esim. se moottorin kampikammion lukitsemiseen tarvittava mokkula, varatankki ja änkkäri.
Muut kopuun tulevat osat on tässä:
- YS50 & Hatori 522 (kopio joka tuli setin mukana)
- Skookum360
- AR7100R
- Spartan760 & S9254
- Radix pää- & perälapaset
- Outragen 2500mAh LiPo -sähköiksi
- nuppiservot vielä hakusessa
Lisää tarinaa ja kuvaa, kun rojekti etenee..
-
Olisko sulla unohtunut tuo fanshroud runkolevyjen välistä. Jälkeenpäin voi olla aika vaikea.
Nuppiservoiksi JR DS8717.
Hommasitko JP:ltä kamat vai jostain muualta?
-Samppa
-
Olisko sulla unohtunut tuo fanshroud runkolevyjen välistä. Jälkeenpäin voi olla aika vaikea.
Nuppiservoiksi JR DS8717.
Hommasitko JP:ltä kamat vai jostain muualta?
-Samppa
Oli vielä tarkoituksella irti tuossa vaiheessa kun nappasin kuvat, mutta meni ihan helposti paikalleen.. Nyt kopu on viimeistelyvaiheessa. Eilen asensin etävastarit ja gyron sekä vedin piuhoja. Hyvin saa aikaa palamaan tuossa hommassa :)
JP:ltä hommasin tottakai. Lavat ja vastari tulee tänään Fast-Ladilta.
DS8717 on ollut mielessä.. mistä kannattaisi lähteä etsimään, kun ei oikein kenelläkään näytä olevan sitä hyllyssä.
-
Moikka,
Katso vaikka jenkkilästä Amainhobbieshttp://www.amainhobbies.com/product_info.php/cPath/2_384_395/products_id/37741/n/JR-DS8717-Ultra-Speed-Cyclic-Servo-Set (http://www.amainhobbies.com/product_info.php/cPath/2_384_395/products_id/37741/n/JR-DS8717-Ultra-Speed-Cyclic-Servo-Set) 349.99USD
Itse maksoin kolmen paketista JR DS8717 servoja 349USD ja nyt taala on aika halpa joten laitoin JR 12X radiot tilaukseen.
Halvemmalla saat nyt Jenkeistä alvilla ja tulleillakin, kun UK:sta;)
-Samppa
-
Noniin!
X50 alkaa olla kasassa. Johdotusten kanssa meni mukavasti pari iltaa, ja jokunen tunti paloi myös Skookumin säätöjä ihmetellessä. Tässä pari kuvaa kopukasta, kun se on vielä ehjä ;D
- mikko -
-
Sehän lentää.. : D
Kuva ensilennolta viime pe. (19.6).
-
Hienolta näyttää!
Kokeile joskus tuolla koneella jatkuvia piroja täydellä nopeudella (eli heitä vakaasta leijunnasta perätikku laitaan ja pidä useampi pyörähdys). Toinen testi on laittaa kone täyteen nousuun pirottamalla. Ainakin 450 ja 500 lähtee skookumilla pian hanskasta, kun tekee tuota. Ei ole keksitty säätöjä tuon parantamiseksi (kaveri kokeillu 500:sella vaikka mitä säätöjä). Olis kiinnostava tietää toimiiko isommassakin koneessa samalla tavalla.
-
Skookumissa on tuo ongelma isoillakin koneilla. Mikadon VBar ei häiriinny pirottamisesta, varmaankin siksi että siinä on oma gyro (joka kuulopuheiden mukaan on jopa parempi kuin Spartan).
-op-
-
Kokeile joskus tuolla koneella jatkuvia piroja täydellä nopeudella (eli heitä vakaasta leijunnasta perätikku laitaan ja pidä useampi pyörähdys). Toinen testi on laittaa kone täyteen nousuun pirottamalla. Ainakin 450 ja 500 lähtee skookumilla pian hanskasta, kun tekee tuota. Ei ole keksitty säätöjä tuon parantamiseksi (kaveri kokeillu 500:sella vaikka mitä säätöjä). Olis kiinnostava tietää toimiiko isommassakin koneessa samalla tavalla.
Korjaako tämän ongelman se Piro Opt, joka esim on lisättiin Gyrobot 700:een useiden pyyntöjen jälkeen?
-
-
Hiller Decay 150%, niin ei piroista häiriinny - saa lentää vaikka koko keikan sauva laidassa ;)
Ainakaan itse en ole tuohon törmännyt. Mitenkä se lähtee hanskasta? Kaatuuko vai mitä? Onko siinä joku super nopea pirorate (a' la Solid-G) jolloin sen ehkä voisi ymmärtää?
Lähinnä ajattelen, että onko kyse skookumin vai fysiikan lakien ylittämisestä ::)
- 4D -
-
Hiller Decay 150%, niin ei piroista häiriinny - saa lentää vaikka koko keikan sauva laidassa ;)
Ainakaan itse en ole tuohon törmännyt. Mitenkä se lähtee hanskasta? Kaatuuko vai mitä? Onko siinä joku super nopea pirorate (a' la Solid-G) jolloin sen ehkä voisi ymmärtää?
Lähinnä ajattelen, että onko kyse skookumin vai fysiikan lakien ylittämisestä ::)
- 4D -
Nyt varastettiin vähän tämä topic ;D, mutta se tosiaan lähtee kallistumaan päättömästi johonkin suuntaan ja vieläpä melko nopeasti. Normi flybar kone hyvin säädettynä kestää tuota tosi mainiosti tiettyyn rajaan asti ja kallistuminen on kevyttä. Ei tartte olla mikään yyber pironopeus käytössä. Äkkiä ajateltuna loogisesti tosiaan luulis, että olisi FBL gyrolle helpompi homma hoitaa tuo, jos myös perägyro olis saman paketin hallinnassa. Ei tuota efektiä välttämättä normilennossa ole edes huomannu ennenku asiakseen alkaa kokeilemaan. Emty huomas sen aikanaan melkein heti, kun se tykkää ampua taivaalle pyörivää kopteria :).
-
Testaan ens kerralla kun pääsen kentälle. Laitoin kans tuon Hiller Decayn 150%, mikä oli Skookumin default 3D-asetus. Sitten parani tuntuma huomattavasti.
- mikko
-
Tuosta varoitettiin Skookumin käsikirjassa ja suositeltiin tosiaan Hiller Decaylle arvoa 150%. Testailin aikoinaan 600FBL:llä tuota, enkä saanut mitään "vääntöä" aikaiseksi ainakaan ensimmäisen parinkymmenen kierroksen aikana suuntaan tai toiseen oikeinpäin tai selällään pithiä pumpaten tai ei. Emty sanoi, että jos ottaa liikaa kulmia nupista, niin perä menettää otteensa - näin taitaisi käydä oli siinä sitten FBL-nuppi tai ei. Voihan se olla, että itsellä on niin maltilliset kulmat, mutta kun tuo YS50 ei enempää jaksa vääntää vaan hyytyy kuorman alla, niin pitää tyytyä vähempään. Tuossa 500:ssa on varmaan parempi tehopainosuhde, joten rajatkin tulee helpommin vastaan. No Miklu testaa Xtremellä ja kertoo meille miten kävi :P
- 4D -
-
Tuosta varoitettiin Skookumin käsikirjassa ja suositeltiin tosiaan Hiller Decaylle arvoa 150%. Testailin aikoinaan 600FBL:llä tuota, enkä saanut mitään "vääntöä" aikaiseksi ainakaan ensimmäisen parinkymmenen kierroksen aikana suuntaan tai toiseen oikeinpäin tai selällään pithiä pumpaten tai ei.
Aika "jännä". Mnentwig raportoi kanssa, että sen 450 FBL skookumilla tekee samaa eli kallistuu pirottaessa. Emtyllä se on säätöjen myötä vähentyny, mutta ei vieläkään "kunnossa". Odotellaan mitä Miklu raportoi.
Emty sanoi, että jos ottaa liikaa kulmia nupista, niin perä menettää otteensa - näin taitaisi käydä oli siinä sitten FBL-nuppi tai ei.
Jeps, tämä oli erillinen ongelma ja korjautui kyllä. Negatiivista tuli sillon aika hurjasti ;D.
-
Juuri kävin pihassa testaamassa tuota pirotusta, kovasta tuulesta johtuen kallistui hieman tuuleen, mutta ei mitenkään "lähde lapasesta", eli kun pysäyttää kopun, niin se on sitten siinä paikallaan "kuin tatti". Myös kopun painopiste vaikuttaa. On ihan samanlainen kuin mekaanisella stabiloinnilla :o
Skookumin "Tail drag compensation" pitää olla kohdallaan sekä elevaattorin että aileronin suhteen. Pienillä kopuilla nämä on ehkä vaikeampi saada kohdalleen. Säädetään siis siten, että lyödään täysi pitchi (ei perän pyöritystä) ja katsotaan, että kopu ei kampea mihinkään suuntaan, jos kampeaa, niin säädetään arvoja kunnes ei enää kampea, kannattaa kokeilla molemmin päin, eli ei saa kammeta täydellä negatiivisellä pitchilläkään. Jos tämä säätö ei ole kohdallaan, niin varmasti kallistuu pirotettaessa(kin).
Pienillä kopuilla myös FBL-yksikön herkkyys/nopeus korostuvat samoin kuin perägyrossa - roll-ratet ja kulmanopeusmuutokset saattaa olla noissa kirpuissa eri luokkaa kuin 600N:ssa.
Varmaan näissä vikineissä eroja on ja olisi mukava testata vaikka Mikadoa ja/tai Gyrobottia ja mitä niitä nyt onkaan. Varmaan näissäkin herkkyys ja nopeus kasvaa jatkuvasti ja softat kehittyy. Ihan hyvin tuo Skookum kuitenkin toimii, eikä kertaakaan ole tuo 600N tehnyt mitään omiaan tuon vakautuksen takia - hyvin saman tuntuinen kuin mekaanisella vakautuksella. Mukava kuulla Miklun kokemuksia.
- 4D -
-
Juuri kävin pihassa testaamassa tuota pirotusta, kovasta tuulesta johtuen kallistui hieman tuuleen, mutta ei mitenkään "lähde lapasesta", eli kun pysäyttää kopun, niin se on sitten siinä paikallaan "kuin tatti". Myös kopun painopiste vaikuttaa. On ihan samanlainen kuin mekaanisella stabiloinnilla :o
Joko sä oot lomalla? ;D Näitä kokemuksia tässä just hain (ei, en ole vielä väsäämässä 700:sesta FBL:ää). Odotinkin, että sen toiminnassa voisi olla eroa eri koptereissa. Tuo painopiste onkin ihan mielenkiintoinen pointti, kun puhutaan näistä FBL polttiskoneista, joissa se painopiste vaihtuu tankin tyhjetessä. Kuten sanottua, täydellinen tasapainottaminen on sähkökopujen luksusta... ilmeisesti tuo vaihtuva painopiste ei kuitenkaan aiheuta ongelmia?
-
[Joko sä oot lomalla? ;D Näitä kokemuksia tässä just hain (ei, en ole vielä väsäämässä 700:sesta FBL:ää). Odotinkin, että sen toiminnassa voisi olla eroa eri koptereissa. Tuo painopiste onkin ihan mielenkiintoinen pointti, kun puhutaan näistä FBL polttiskoneista, joissa se painopiste vaihtuu tankin tyhjetessä. Kuten sanottua, täydellinen tasapainottaminen on sähkökopujen luksusta... ilmeisesti tuo vaihtuva painopiste ei kuitenkaan aiheuta ongelmia?
Loma alkaa vasta kolmen viikon päästä, yksittäisiä vapaapäiviä pitelen ;). Ei sitä lievää painopisteen muutosta huomaa sen enempää kuin stabbarinupillakaan. 700:n tuo FBL-nuppi olisi tosi hyvä, kun siinä on se kilometrin pituinen stabbaritanko ja suunnattoman suuret stabbarilavat ;D
- 4D -
-
Nonniiin..
Kävin pyörittää kaks tankillista. Pironopeuden kasvatin lähelle 2 kiekkaa / sekka. Pyöritin ja pyöritin.. lisäsin kulmaa niin että YS alkoi hyytymään - eikä mitään. Sitten kun sai paikat lämpimäks taivasajolla, niin sama inverted. Eikä mitään.. poras taivaalle ihan vakaana.
Ei hitto kun oli hauskaa.. koskaan saanut Knightia säädettyä niin hyvin et se olisi toiminut. Ja tää toimii heti alusta lähtien ihan perfecto! Tuntuu kun taidot ois kasvaneet yhdessä yössä ;D Kun ei se tee mitään muuta, kun mitä käsketään. Taisi olla törkee virne naamalla koko lennon ajan..
- miklu
(ps. eiköhän se hymy hyydy, kun seuraava MasteCard-lasku saapuu)
-
Hieno homma Miklu! - FBL Xtreme toimii sitten niin kuin pitääkin :D
- 4D -