Kopterit.net
Helikopterit => Kopterivalmistajat => Gaui => Aiheen aloitti: Picofly - 12 Kesäkuu, 2009, 19:07:12
-
Ostin pari Hyperionin G3 akkua. Ilokseni huomasin, että 1100 mAh akku mahtuu kuin mahtuukin EP V2:n canopyn sisään. Akku painaa lyhennetyillä johdoilla 60,45g. Jos typistän myös balancer-johtoja ja vaidan Hyperionin liittimen tilalle vakioliittimen, tulee paino asettumaan tuonne 58 gramman tuntumaan. Kopterini on uuden akun kanssa hieman etupainoinen mutta ei niin paljon, ettei asiaa saada pienellä vaivalla järjestykseen.
1100 mAh akun kapasiteetti on 30% suurempi kuin 850 mAh vakioakuissa. Toivottavasti lentoajat pidentyvät samassa suhteessa.
-
Itse olen ajellut 1000mAh "pattereilla" ja niillä lentoaika on kasvanut 850mAh:lla n. 5min --> 6min.
-
Itse olen ajellut 1000mAh "pattereilla" ja niillä lentoaika on kasvanut 850mAh:lla n. 5min --> 6min.
Kuulostaa lupaavalta. Tuon perusteella pääsen Hyperionilla varmaan noin 6:30 lentoaikoihin.
Ostin itsekin kokeeksi pari 1000 mAh Zippyä. En ole vielä tehnyt niillä testilentoa joten en osaa vielä arvioida miten niiden puhti riittää. Kun saan liittimen vaihdettua ja johdot lyhennettyä, jää Zippyjen paino noin 5 grammaa Hyperionin akkua kevyemmäksi (~55 g) mutta akku on sen verran pitkä että canopy mahtuu juuri ja juuri kiinni. Hyperion sitä vastoin mahtuu varsin hyvin.
-
Sellasta rauhallista eestaas ajelua tuo 1000mAh akku on muistaakseni parhaimmillaan kestänyt liki 8 minuttia, mutta sitten se alkaa olemaan jo ehkä liiankin tyhjä.
-
Mulla oli aikanaan 600E reksissä eri painoisia akkuja ja ärsytti ettei koneen tasapaino ollu kohdillaan akkua vaihtaessa. Sitten tajusin tasapainottaa kaikki akut (laitoin liimattavaa bitumilevyä sopivat palat) sen painavimman mukaan. Sit pysty aina laittamaan akun samalla tavalla kiinni ja kone pysy tasapainossa. Toimisko sama systeemi tossa Gauissa, kun siinä voi olla sillä tapapainolla vielä suurempi merkitys...?
-
Tuo kuulostaakin pätevältä kikalta! Tosin, näin pienessä koneessa kaikki lisäpaino on pahasta, ja pienemmän akun ainoa tarkoitus on antaa parempi liikehtimiskyky kevyemmällä painollaan, joten jos kaikki akut painavat saman verran, miksi hankkia pieniä akkuja joissa on vain kuollutta painoa mukana?
-
Tuo kuulostaakin pätevältä kikalta! Tosin, näin pienessä koneessa kaikki lisäpaino on pahasta, ja pienemmän akun ainoa tarkoitus on antaa parempi liikehtimiskyky kevyemmällä painollaan, joten jos kaikki akut painavat saman verran, miksi hankkia pieniä akkuja joissa on vain kuollutta painoa mukana?
Ehkä niitä pikkuakkuja (850mAh) ei olisikaan tarkoitus enää hankkia lisää tuon kikan tekemisen jälkeen :). Optimaalinen suorituskyky saadaan tietty mahdollisimman kevyillä akuilla, mutta jos on valmis ajamaan painavemmilla lentoajan kasvattamiseksi, niin siinä tapauksessa tuo voisi toimia (eli esim. jos on kaksi 850mAh akkua ja 4 1100mAh akkua)...
-
Kokeilin tänään Henttaalla uusia 850 mAh & 1100 mAh Hyperion G3-akkuja sekä 1000 mAh 15C Zippyjä.
Zipyillä lentoajat kyllä pitenivät. Suorituskyky oli ihan ok mutta ei mitenkään erityisen ihmeellinen. Varmaan 25 C Zippy olisi ollut parempi valinta. 850 mAh Hyperionit antoivat nuppiin selvästi enemmän kierroksia ja säilyttivät tehonsa latauksen loppuun saakka mutta lentoajat eivät tietenkään pidentyneet yhtään.
Harmillisesti flybarless-gyroni pitänyt Hyperionin 1100 mAh akusta, vaan kopteri alkoi ravistaa lennossa. Parkkihallissa ilman canopya lentäessä ravistamista ei ilmennyt, joten ilmeisesti säätöni ovat varsin herkät painopisteen suhteen.
No, joka tapauksessa en lentänyt 1100 mAh akkua loppuun ja lentoaika jäi kellottamatta. Sen verran ehdin testaamaan, että tehot eivät ainakaan lopu kesken.
-
Tuo kuulostaakin pätevältä kikalta! Tosin, näin pienessä koneessa kaikki lisäpaino on pahasta, ja pienemmän akun ainoa tarkoitus on antaa parempi liikehtimiskyky kevyemmällä painollaan, joten jos kaikki akut painavat saman verran, miksi hankkia pieniä akkuja joissa on vain kuollutta painoa mukana?
Jos kaikki lisäpaino on pahasta, niin sillon oikea ratkaisu on, että käytä puukkoa! Vähän vuolet pois niin, että paino on kevyimmän luokkaa...
-
Mulla oli aikanaan 600E reksissä eri painoisia akkuja ja ärsytti ettei koneen tasapaino ollu kohdillaan akkua vaihtaessa. Sitten tajusin tasapainottaa kaikki akut (laitoin liimattavaa bitumilevyä sopivat palat) sen painavimman mukaan. Sit pysty aina laittamaan akun samalla tavalla kiinni ja kone pysy tasapainossa. Toimisko sama systeemi tossa Gauissa, kun siinä voi olla sillä tapapainolla vielä suurempi merkitys...?
Tjaa, hyvä ajatus. Tuotahan voisi kokeilla.
Minulla sattuu olemaan Gauiin yksi ylimääräinen canopy. Voisinkin liimata muutaman gramman lisäpainon toisen canopyn kärkeen ja käyttää sitä sitten 850 mAh akkujen kanssa.
-
Ettei vaan se isompi akku ottanut canopyyn kiinni ja saanut sitä resonoimaan ja siten sotkemaan flybarlessiä? Jos kerran ilman canopyä toimi... Kuulostaa oudolta että noin pieni painonlisä vaikuttaisi...
-
Ettei vaan se isompi akku ottanut canopyyn kiinni ja saanut sitä resonoimaan ja siten sotkemaan flybarlessiä? Jos kerran ilman canopyä toimi... Kuulostaa oudolta että noin pieni painonlisä vaikuttaisi...
Itsekin ihmettelin asiaa erityisesti sen vuoksi, että 1100 mAh Hyperion mahtui canopyn sisään paremmin kuin Zippy. Hyperionin akku antoi moottorille (5150 kV Z-power) korvakuulolla mitattuna selvästi lisää kierroksia. Ehkä suurempi headspeed ja canopyn resonointi yhdessä vaikuttivat asiaan. Ravistusefekti oli samanlainen kuin jos minulla olisi Gyrobotissa liian suuri elevator-akselin I-arvo.
Voisin ihan uteliaisuuttani testata tuota jonkun ns. normaalipainoisen akun kanssa siten, että laitan noin 15 grammaa ylimääräistä painoa nokalle ja katson alkaako silloin ravistaa.
-
Tilasin pari noita Hyperionin 850mAh 25C akkuja. Mahtuvat pituuden puolesta juuri ja juuri kopan alle. Ehdottomana plussana on nyt tuo kovasti puhuttu 5C lataus, kun tän kokosia akkuja sillä virralla pääsee oikeasti lataamaan. Se on esim. hallivuorolla hyvä et voi 12 minuutissa tuupata akun täyteen. Toisaalta noi maksaa 14€ et voishan niitä vaan ostaa ripakopallisen... ;)
Edit: Ääh! Mikä ihmeen tasuriliitin tässä akussa on!?!
-
Tilasin pari noita Hyperionin 850mAh 25C akkuja. Mahtuvat pituuden puolesta juuri ja juuri kopan alle. Ehdottomana plussana on nyt tuo kovasti puhuttu 5C lataus, kun tän kokosia akkuja sillä virralla pääsee oikeasti lataamaan. Se on esim. hallivuorolla hyvä et voi 12 minuutissa tuupata akun täyteen. Toisaalta noi maksaa 14€ et voishan niitä vaan ostaa ripakopallisen... ;)
Edit: Ääh! Mikä ihmeen tasuriliitin tässä akussa on!?!
Siinä on Hyperionin oma tasuriliitin. Unohdin tosiaan mainita (varmaan sen takia, että minulla sattuu olemaan Hyperionin laturi). Saitko muuten EP200 FES:n lentämään?
-
Edit: Ääh! Mikä ihmeen tasuriliitin tässä akussa on!?!
Minä siirtelin johdot liittimen laitaan vierekkäin. Mustaan johtoon koskematta. Sen jälkeen se on xh/jst vaimikäsenniminyton mutta se mikä on aina kiinanakuissa. Kytketään 4s porttiin mutta ladataan 3s:nä. sama juttu hyperionin 2s akkujen kanssa.
Nastoja voi helposti vaihdella liittimessä.
(tulikohan riittävän epäselvästi selitettyä :) )
-
Siinä on Hyperionin oma tasuriliitin. Unohdin tosiaan mainita (varmaan sen takia, että minulla sattuu olemaan Hyperionin laturi). Saitko muuten EP200 FES:n lentämään?
Nyt on jo säädöissä valmiina lähtöön mut en oo kerenny kokeilla. Huomenna korkkaan sen :).
-
Nyt on jo säädöissä valmiina lähtöön mut en oo kerenny kokeilla. Huomenna korkkaan sen :).
Säädöistä vielä...
Yritä saada GU-365:n aileron & elevator gainit sinne 45-50% tuntumaan (=potentometrien lovet osoittavat kopterin pyrstön suuntaan). Kun gainit on riittävän ylhäällä lentoasento "lukittuu" kaikkien kolmen akselin suhteen HH gyron tapaan. Matalilla, 25-30% gaineilla kopteri tuppaa vielä vaeltelemaan hieman eikä ole puuskaisessa tuulessa erityisen vakaa. Matalamman ja korkeamman gainin eron todella huomaa jos lentää tuulisena päivänä.
Jos et pysty käyttämään 45-50% gaineja (=ravistelu pituusakselin ympäri alkaa), kannattaa ehdottomasti siirtyä mahdollisimman lyhyisiin servoarmeihin. Se tekee EP200 FES:lle todella hyvää. Yleensähän flybarless nuppien lavanpitimiin laitetaan pidemmät varret mutta EP200:n kanssa em. viritys täytyy hoitaa servojen puoleisessa päässä koska lavanpitimen varsia on vaikea lähteä jatkamaan. Linkkien geometria en modauksen jälkeen ole enää 90% mutta liikeratojen lineaarisuutta voi korjata expolla.
Gauin manuaali muistaakseni neuvoi laittamaan linkit 90 asteen kulmaan ja käyttämään 35% swash mixiä. Todellisuudessa kopteri lentää sata kertaa paremmin lyhyillä servoarmeilla ja isommalla 50-60% swash mixillä. Tässä vielä kuva siitä miten linkit ovat omassa kopterissani.