Kopterit.net

Yleiset => Yleinen keskustelu => Yleinen keskustelu sähkökoptereista => Aiheen aloitti: Kallio - 11 Kesäkuu, 2009, 02:04:50

Otsikko: Laakerointi pettää...
Kirjoitti: Kallio - 11 Kesäkuu, 2009, 02:04:50
Mitäs vahinkoja olette saaneet aikaiseksi rikkinäisillä laakereilla?

Belt-Cp:stä meni jumiin peränlaakeri, siitä johtuen pieni muoviprikka (laakerin ja hihnapyörän välissä) jauhaantui laakerin ja akselin välistä ulos, prikasta oli pieni kiehkura vain jäljellä ;D

Torppikaan ei ollut kaukana, perä lähti kulkemaan omia polkuja, mutta ehjänä onnuistuin tuomaan alas. Takalapasien akseli siis pääsi liikkumaan muutamia millejä sivuttain.
Otsikko: Vs: Laakerointi pettää...
Kirjoitti: ija - 11 Kesäkuu, 2009, 12:44:47
Mitäs vahinkoja olette saaneet aikaiseksi rikkinäisillä laakereilla?

Belt-Cp:stä meni jumiin peränlaakeri, siitä johtuen pieni muoviprikka (laakerin ja hihnapyörän välissä) jauhaantui laakerin ja akselin välistä ulos, prikasta oli pieni kiehkura vain jäljellä ;D

Torppikaan ei ollut kaukana, perä lähti kulkemaan omia polkuja, mutta ehjänä onnuistuin tuomaan alas. Takalapasien akseli siis pääsi liikkumaan muutamia millejä sivuttain.

Sökö kytkinkellon laakeri alkoi vähän huutaa älämölöä radiotaajuuksille... Freya pystykäännöksessä failsafeen ja kohtisuoraan pyrstö edellä suoraan puun oksiston läpi tonttiin. Ainoa ratkaisu yrittää minimoida tuhot oli laittaa maksimilapakulmat ja maksimityöntö tikkuihin valmiiksi, että heti kun Failsafe hellittää koppero ponkaisee takaisin taivaalle eikä tule pyrstö edellä tonttiin. Hyvä ajatus sinänsä mutta F/S hellitti just pahimmoilleen ennenkuin lopetin korjaustoimintoon valmistautumisen mutta juuri niin myöhään että kopteri ampaisi täydellä kaasulla päin matalalla ollut puuta ja kilpistyi siihen ja tuli sitten tonttiin asti nupissa täydet kiekat >:(. Tästä aikaa se nelisen vuotta.

OS91 Moottorin takalaakerin totaalinen hajoaminen ei aiheuttanut torppia mutta laittoi puoli moottoria remonttiin.

- Ilkka