Kopterit.net
Helikopterit => Kopterivalmistajat => Walkera => Aiheen aloitti: newbie78 - 01 Kesäkuu, 2009, 15:33:58
-
Onko kenelläkään kokemusta Walkera 4#3b:n tuunauksesta noilla MIO:n päivitysosilla?
http://www.micro-flight.com/Walkera%204-3.htm (http://www.micro-flight.com/Walkera%204-3.htm)
Kiinnostaisi esim. tuo MIA Flybar Stability Tuning Kit Preset Deluxe. Mutta onkohan noista mitään hyötyä? Vinkkejä, jos haluaa entistä stabiilimpia lentoja?
-
Onko kenelläkään kokemusta Walkera 4#3b:n tuunauksesta noilla MIO:n päivitysosilla?
http://www.micro-flight.com/Walkera%204-3.htm (http://www.micro-flight.com/Walkera%204-3.htm)
Kiinnostaisi esim. tuo MIA Flybar Stability Tuning Kit Preset Deluxe. Mutta onkohan noista mitään hyötyä? Vinkkejä, jos haluaa entistä stabiilimpia lentoja?
Flybarin lisäpainot tekevät ohjauksesta hitaampaa.
- Liimatippa swasplaten pallon ja pääakselin väliin on hyvä modaus. Sen avulla voi kätevästi poistaa välykset swashplaten ja linkkitankojen väliltä. Halpa ja helppo irroittaa tarvittaessa.
- 4#3Q:n lavat
- 4G3:n varaanotin RX2605A (vaatii toisen lähettimen, ei toimi 4#3B:n lähettimen kanssa)
-
4#3q:n lavat? Katsoin, että 4#3b:n pääroottorin halkaisija olisi 202 mm ja 4#3q:n 204 mm. Onko lavoissa oikeasti suuri ero lentämisen suhteen?
-
Olen myös kokeillut noita q:n lapoja. Pituus ei ole ainoa ero noiden lapojen välillä. Kyllä lento on hiukan erilaista, vakaampaa vaikka ero ei ihan mahdottoman suuri taida ollakaan. Itsellä on pientä häikkää muutenkin ollut välillä kopussa, että ihan tarkkaa analyysiä en ole tehnyt, perämoottori taitaa olla kohta vaihtokunnossa..
Enivei, noilla q:n lavoilla lentelin kyllä ihan tyytyväisenä ja nyt hiljattain laitoin alkuperäiset lavat takaisin mielenkiinnosta eroa kohtaan. Hieman se tuntuu nyt kiikkerämmältä. Koittamisen arvoista. Tilaa vaikka jonkun muun tilauksen ohessa, eivät nuo paljoa maksa.
-
Olen myös kokeillut noita q:n lapoja. Pituus ei ole ainoa ero noiden lapojen välillä. Kyllä lento on hiukan erilaista, vakaampaa vaikka ero ei ihan mahdottoman suuri taida ollakaan. Itsellä on pientä häikkää muutenkin ollut välillä kopussa, että ihan tarkkaa analyysiä en ole tehnyt, perämoottori taitaa olla kohta vaihtokunnossa..
Enivei, noilla q:n lavoilla lentelin kyllä ihan tyytyväisenä ja nyt hiljattain laitoin alkuperäiset lavat takaisin mielenkiinnosta eroa kohtaan. Hieman se tuntuu nyt kiikkerämmältä. Koittamisen arvoista. Tilaa vaikka jonkun muun tilauksen ohessa, eivät nuo paljoa maksa.
Ok, täytyy tilata. Nuo eivät tosiaan maksa mitään... En ole saanut vielä yksiäkään lapoja tämän vekottimen kanssa rikki, vaikka torppailtu on. :)
En tiedä, onko vastaanotin saanut jossain hieman siipeensä, sillä jokaisella kerralla kopteri ei "käynnisty" eli vastaanotin ja mankka eivät saa yhteyttä, vaikka kuinka kauan odottaa. Virrat pois mankasta ja kopusta...tätä peliä sitten hetken aikaa, niin on se aina jossain vaiheessa sitten taas toiminut.
-
Voiko tuon 4#3b:n muuttaa harjattomaks uusimalla pelkän moottorin ja lisäämällä noparin siihen. Vai tarviiko uusia muutakin?
-
Voiko tuon 4#3b:n muuttaa harjattomaks uusimalla pelkän moottorin ja lisäämällä noparin siihen. Vai tarviiko uusia muutakin?
Riippuu vastaanottimesta.
Ainakaan vanhemmat harjalliselle moottorille suunnitellut vastaanottimet (RX2406A) eivät anna ulos nopeudensäätimen ymmärtämää signaalia. Ne tarvitsevat nopparin ja vastarin väliin signaalimuuntimen. Harjattomaan kopteriin tarkoitettu vastaanotin (RX2406B) toimii nopeudensäätimen kanssa ilman signaalimuunnosta. Monet vanhemman vastaanottimen omistajat ovat tehneet muutoksen AeoRC Brushless Conversion + ADH50 brushless motor - combolla. Sellaisen saa Chinese jadesta hintaan 39,95 USD. Siinä on signaalinmuunnin sekä nopeudensäädin samalla piirilevyllä ja kaikissa johdoissa Walkeraan sopivat liittimet valmiiksi asennettuina . Moottoriin sopii harjallisen moottorin muovipinjoni ja muistaakseni myös harjallisen moottorin asennusruuvit. http://www.chinesejade.com/walkera43UpGrade.htm
ADH50 on hyvä moottori. Se on kevyempi ja tehokkaampi kuin Walkeran oma harjaton.
-
Auts. Saa nähdä sit saanko sitä toimimaan kun sain kopteriini paketin jossa on pelkät harjaton moottori ja nopari. Voiko sellasta signaalimuunninta saada erikseen vai onko hommattava vielä lisäks uus vastari? :-/
-
Auts. Saa nähdä sit saanko sitä toimimaan kun sain kopteriini paketin jossa on pelkät harjaton moottori ja nopari. Voiko sellasta signaalimuunninta saada erikseen vai onko hommattava vielä lisäks uus vastari? :-/
Signaalimuuntimen saa hankittua myös erikseen, mutta se maksaa helposti saman verran kuin AEO:n noppari/signaalimuunnin ja harjaton moottori yhteensä. Lisäksi saat tehdä jonkin verran juotostöitä - ei siis kovin järkevä vaihtoehto. Erillinen muunnin löytyy hakusanalla "TheSteve Converter":
http://www.wowhobbies.com/thesteveblsinglechannelconverter.aspx
-
mites ton kopukan sais jollain tavalla vakaaksi tuntuu aika herkästi sykyilevän sinne tänne ???
-
mites ton kopukan sais jollain tavalla vakaaksi tuntuu aika herkästi sykyilevän sinne tänne ???
Njoo, kyllähän se alkuun saattaa tuntua vähän levottomalle. Täällä on ainakin nykyään tosi rauhallinen. Sillä perusohjaimella se on aika herkillä, mutta servojen liikerataa saa hillittyä vastaanottimesta. Ja lennossa tuntuu heti, jos on jossain torppauksessa tullut jotain pientä mekaanista ongelmaa. Itse olen ainakin huomannut, että joitain käsittämättömältä tuntuvia ongelmia saa ratkottua, kunhan tarkistaa vastarin (jossa siis gyro on) kiinnityksen ja vaimennuksen.
Mutta suurin helpotus kesyttämiseen on paremman vastaanottimen vaihto ja tietokoneohjatun lähettimen käyttö. Mulla on 4g3:n vastaanotin ja walkeran 8-kanavainen radio. Tuolla yhdistelmällä saa helposti ohjelmoitua hyvin toimivaksi liikealueita rajoittamalla ja expoja käyttämällä. Ja kaasukäyrän ohjelmointimahdollisuus on ihan ehdoton, niin saa korkeuden säätelyn helpommaksi.
Kannattaa tarkistaa myös stabilointilapojen kulma, että se on molemmissa 0°. Vähän saattaa rauhoittaa, jos laittaa niihin muutaman asteen positiivista kulmaa. Noi kulmat muuttuu aika pienestäkin osumasta.
Hyvin säädettynä tuo on todella mainio peli lennellä ja käyttäytyy melkein kuin isommatkin kopterit - niin kuin kiinteälapainen vaan voi. :)
Tietysti sitä pystyy hyvin lennättämään ihan perusversionakin, mutta voi vaatia vähän harjaantumista. Muista pieniä ohjausliikkeitä.