Kopterit.net
Helikopterit => Kopterivalmistajat => E-Sky Sähkökopterit => Aiheen aloitti: kimce - 31 Toukokuu, 2009, 19:38:29
-
On alkanut tuo otsikossa mainittu kopteri pyrkimään kääntää itseänsä oikealle, siis keula haluaa kääntää suuntaansa. Gyron propotional-säädintä on jo aiemmin joutunut vähän operoimaan eli tuttu juttu, hyvä ratkaisu tähän. Mutta säätövara ei enää riitäkään! Mikäs nyt eteen? Trimmi pitää olla jo äärivasemmalla ja lennon aikana pitää antaa koko ajan pientä työntöä. Eilen illalla oli ennen tämänpäivästä gyrosäätöä ja sellainen tilanne, että sauvaa piti pitää ihan laidassa kiinni, jos halusi pitää vehkeen suorassa.
Voisko olla, että "high-tech" 4-in-1-boksi on elänyt oman elämänsä vai voisiko johtua jommankumman moottorin lievästä hyytymisestä? Käyttäytymisessä en huomaa oikeastaan mitään muuta erikoista, nouseekin aikas samalla tavalla kuin ennen. Ihan hirveästi ei noita lentokertoja tuolle ole kuitenkaan vielä kertynyt, torppeja kyllä jonkin verran tyypillisen lapojen toisiinsa osumisten takia. Tosin ei nuo torpitkaan ihan hirveän massiivisia ole olleet.
Mites muilla on ollut noiden moottoreiden kestämisen laita? Walkerasta mulla meni harjallinen moottori alta aikayksikön, onko e-skyn vastaavat yhtä reippaita?
-
Moottorit ovat tulleet tiensä päähän, huono akkukin saattaa aiheuttaa tuota.
-
Jos haluat koittaa vielä elvyttää vanhoja motteja, pistä vesilasiin pyörimään.
-
Jos haluat koittaa vielä elvyttää vanhoja motteja, pistä vesilasiin pyörimään.
??? :o
-
Niin totta. Moottori pyörimään vesilasiin vaan eli johdoista kiinni, veteen ja annat pyöriä sielä jonkin aikaa sopivalla nopeudella.
Tarkoituksena tuossa oli kai että hiiliharjat hioutuu ja asettuu paikalleen ja osuu paremmin kommutaattoriin.(vai mikä se oli,termit hukassa)
-
Onko ihmiset oikeasti tehneet noin? Tuntuu vähän hurjalta ajatukselta, että sähkölaitteen pyörittäminen vedessä vois toimia? Oikosulku? Akun räjähtäminen?
-
Laamassa ei saa muutettua lapakulmia.
Kimce: En usko että kukaan neuvoisi sinua laittamaan moottoria vesilasiin pyörimään, ellei se olisi turvalliseksi todettu menetelmä.
Itse en ole koskaan tuota tehnyt mutta jostain olen ennen lukenut siitä. Hieman kyllä itseänikin arveluttaa tuo neuvo, mutta mene ja tiedä :)
-
Vesilasissa käyttäminen oli aiemmin tuttua puuhaa harrastajille, mutta enenevässä määrin alkaa moottorit olemaan harjattomia ja näin tämä arveluttavan kuuloinen operaatio on meille monelle tuntematon.
Itse kyselin joskus ko toimenpiteestä ja kerrottiin että moottoreita sisäänajettiin vesilasissa hiilien hiotumisen vuoksi.
-
Akun / noparin oikosulun välttämiseksi ihan koko moottoria ei ole syytä veteen upottaa. Kannattaa jättää takakansi johtoineen pinnalle.
Itse en tätä ole ikinä kokeillut mutta lennunetissä tästä aiheesta keskusteltiin kovasti muutama vuosi sitten. Mielestäni silloin kyllä puhuttiin uuden moottorin hiilien sisäänajosta. Esim täällä http://www.lennokit.net/showthread.php?t=25268&highlight=sis%E4%E4najo+vesilasissa
Omat moottorit ovat olleet ihan kokonaan upoksissa, eikä tullut oikosulkua ;)
Pieni video toimeenpiteestä -> http://skeezu.net/~janik/vesilasi.avi :D
-
Eihän tuossa ole mitään oikosulun vaaraa, varsinkaan jos käyttää vielä tislattua vettä. Kraanavesikin kelvannee. Ei puhdas vesi johda sähköä vaan vedessä olevat suolat ja muu moska, joten merivedessä ei kannata kokeilla sisäänajoa. :)
-
Akun jännite on näissä vehkeissä niin matala, ettei oikosululle ole vaaraa. Vehkeet voi upottaa vaikka kokonaan veteen. Hommaa voi testata vaikka vetämällä ajoakusta piuhat virtamittarin läpi vesilasiin ja tutkailemalla virta-arvoa. Virtaa liikkuu todella vähän, koska yleisestä harhaluulosta huolimatta vesi on melko hyvä eriste. Vasta jännitteen noustessa huomattavan korkeaksi (esim. verkkojännite) alkaa veden sähkönjohtavuudella olla käytännön merkitystä. Negatiivisena vaikutuksena kylvystä matalan jännitteen sähkölaitteelle seuraa lähinnä korroosio, joka kiihtyy entisestään sähkövirran vaikutuksesta.
Muistan lukeneeni, että harjallisia moottoreita pyöritetään vesilasissa kahdesta syystä:
a) Vesi huuhtoo pintoja (hiilipöly jne. pois kontakteista)
b) Vesi tarjoaa sopivan pyörintävastuksen moottorille (eli ei pyöri "tyhjänä")
-
Eihän tuossa ole mitään oikosulun vaaraa, varsinkaan jos käyttää vielä tislattua vettä. Kraanavesikin kelvannee. Ei puhdas vesi johda sähköä vaan vedessä olevat suolat ja muu moska, joten merivedessä ei kannata kokeilla sisäänajoa. :)
Pientä täsmennystä tuohon hommaan, sillä normaali merivesi on sen verran vähäsuolaista että homma toimii myös siinä.
Hyvänä esimerkkinä sähköstä ja merivedestä on seuraava linkki: http://www.metalliliitto.fi/portal/suomi/ahjo/2007/10/artikkelit/?id=953
-
Kiitos vastanneille. Pitää koittaa jossain vaiheessa, tapahtuuko mitään parannusta tuolla vesikäytöllä. Muuten pitää varmaan hankkia uudet moottorit. Löytyisköhän tuohon harjattomia? Vaatii varmaan uuden vastarin tai noparin. Pitää se kuntoon vielä varmaan laittaa, kun on muuten vielä varaosia käytettävissä varastossa. Tosin vähän alkaa tekemään mieli parempaa ulkokäyttöön sopivaa vehjasta, Lama kun tuntuu lentävän vähän kuin narusta roikottamalla verrattuna walkeran pikkukopteriin.
-
Kiitos vastanneille. Pitää koittaa jossain vaiheessa, tapahtuuko mitään parannusta tuolla vesikäytöllä. Muuten pitää varmaan hankkia uudet moottorit. Löytyisköhän tuohon harjattomia? Vaatii varmaan uuden vastarin tai noparin. Pitää se kuntoon vielä varmaan laittaa, kun on muuten vielä varaosia käytettävissä varastossa. Tosin vähän alkaa tekemään mieli parempaa ulkokäyttöön sopivaa vehjasta, Lama kun tuntuu lentävän vähän kuin narusta roikottamalla verrattuna walkeran pikkukopteriin.
http://www.kopterit.net/index.php?topic=1736.0 (http://www.kopterit.net/index.php?topic=1736.0)