Kopterit.net
Yleiset => Yleinen keskustelu => Yleinen keskustelu sähkökoptereista => Aiheen aloitti: Vispilä - 30 Toukokuu, 2009, 18:37:22
-
Leirillä lensi ekaa kertaa mun uusin lisäys fleettiin: NextD Rave. Pikkurexän mentyä kaupaksi piti ehdottomasti saada tilalle joku toinen 450:nen. Nythän noita onkin markkinoilla jo monelta eri valmistajalta joten ei tartte enää mennä monopolin säännöillä. Yksi kriteeri valinnassa oli, että tällä kertaa tulee joku muu kuin Alignin kone. Kolme vahvinta ehdokasta oli aluksi Beam E4, Furion 450 ja Rave 3D. Noista kahdessa ensimmäisessä on hihna joten karsiutuivat pois saman tien, uutta hihnallista konetta ei tähän taloon tule. Ei sillä ettei hihna oikein säädettynä ja super tiukalla toimisi, mut mun mielestä kardaani on kuitenkin helpompi huollettava, kitkattomampi ja toimii tarkemmin. Ei kestä yhtä hyvin kolhuja, mutta eihän näitä ole torpattavaksi tehty :).
Raveen menee vakiona 350 lavat, ja kommenttien mukaan on silloin yhtä vakaa kuin 500:nen. Enpä tiedä, musta tuo vaikuttaa 325mm lavoillakin yhtä vakaalta. Rave on laadukas peli, mutta kasaus vei hieman enemmän aikaa kuin rexän kasaus. Pari ongelmakohtaa löyty kasatessa.
Nuppi:
Flybar cagen ja seesaw’n välissä oli hieman klappia, ja ohjeessa kehotetaan laittamaan väliin mukana tuleva washeri. Se on kuitenkin ehkä pari satkua liian paksu ja jumittaa flybarin. Hioin ohuemmaksi ja alkoi toimia.
Perä:
Perää kasatessa oli ongelmia sliderin jumittamisen kanssa. Kasasin pari kertaa uudestaan mutta ei auttanut, kolmannen kerran jälkeen jäljitin vian slider control armin kiinnikkeeseen, joka ruuvataan peräboxiin. Se on ehkä millin sadasosan vinossa (valmistusvika). Laitoin prikan toisen ruuvin alle ja alkoi toimia. Kyselin asiasta kokemuksia RR:ssä ja aika monella vaikuttaa olevan sama ongelma. Toinen pieni ongelma perässä on osien ruuvin reiät, jotka on ehkä millin kymmenesosan liian isot. Osat ei siis mene ruuveja kiristäessä välttämättä suoraan, vaan joutuu kasaamaan koko perän ja kiristämään ruuveja yksi kerrallaan, että varmasti menee suoraan.
Runko:
Rungon kasauksessa ei ollut yhtään ongelmia. Raven runko on todella hyvin suunniteltu, sähköt saa asennettua helposti, moottori on rungon yläpuolella, gyron saa aivan pääakselin alle ja johdot on helppo vetää pohjan kautta.
Setuppi
Scorpion 2221-10 + 15T pinioni
Kontronik Jazz 40-6-18
Outrage 4s2200
Spartan ds760 + s9257
hs65MG:t
AR6100E
Radix 325
Rave toimii parhaiten 350mm lavoilla, mutta laitoin 325:set koska löyty hyllystä useampi pari rexän jäljiltä. Alun perin oli tarkoitus laittaa ar6200 vastari, mutta olisi ollut ongelmia vastarin asennuksessa, joten laitoin ar6100E:n. Ihan riittävä vastari tuon kokoiseen: kevyt, saa rungon kylkeen kiinni ja riittävä kantama. Laitoin vanhat 65MG servot vaikka eivät keskitäkkään tarpeeksi hyvin varsinkaan metallirattailla, jotka tuntuu jotenkin jumittavan servoa. Vaihdan joskus tilalle JR ds285MG servot. Hyvin lentää joka tapauksessa Hiteceilläkin.
Säätäminen oli yhtä straight forward kuin muillakin koneilla, linkit silmämääräisesti sopiviksi, gyron gaini ”sinne päin” ja swashi suoraan 0 kulmilla.
Eka lento oli taas aika yllätys.. Otin ilmaan ja kierrokset kuulosti aika vähäisiltä. Laitoin saman tien 100-100-100 arvot vaikka govi on päällä, ja vieläkin kuulosti hiljaiselta. Mitattiin sitten mittarilla ja oli melkein 3200rpm nupissa 8), eikä mitään värinöitä missään. Ravessa saa olla 3400+rpm joten pitänee koettaa seuraavaksi 15T pinionilla. Lapauran sai kohdalleen kääntämällä linkkiä kierroksen. Gainia lisäsin pari prossaa. Lennossa oli taas lähes yhtä suuri WOW elämys kuin 700E:n kanssa, kone kulkee suoraan, ei muljahtele, perä pitää loistavasti ja pirot on tasaisia. Jes! pääsee lentämään eikä tartte tuhlata aikaa säätöihin ;D Nyt on takana yli 15 lentoa, koneessa on tehoa enemmän kuin tarpeeksi 200-300 lennetyillä ikälopuilla Dualsky akuillakin. Outrage akuilla se vasta lentääkin. Videolla on vanhin akku mikä multa löytyy, Dualskyn 25C 4s2200.
http://www.youtube.com/watch?v=2BvobYP2Moc (http://www.youtube.com/watch?v=2BvobYP2Moc)
-op-
-
Lisää kuvia RR galleriassa: http://runryder.com/helicopter/gallery/27629/
-op-
-
Erittäin vakaa kone on, hyvien servojen kanssa on tyynessä yhtä "jykevän" oloinen kuin isompikin kone. v2:hteen verrattuna aika samalla linjalla. Tähän menee 350mm lavatkin jotka tuo vähän lisää vakautta.
-op-
-
Googletin NextD Rave 3D:tä etsiäkseni kauppoja missä sitä myydään ja löysinkin niitä muutaman. Oheisen kaupan hinta 409$ taitaa olla halvimmasta päästä? Onkohan paketin sisältö sama, kuin muissa kaupoissa?
http://cajunhelicopters.com/nextd_rave.html (http://cajunhelicopters.com/nextd_rave.html)
En osaa sanoa tuosta kaupasta mitään. Saattaa olla luotettavakin. Vispilä, mistä itse ostit kopterisi?
NextD Rave 3D voisi olla mukava peli rakennella rauhassa ajan kanssa ensi talvena.
-
www.fast-lad.co.uk (http://www.fast-lad.co.uk)
-op-
-
Tälle kopterille on tulossa myyntiin isoveli:
http://www.rcheliresource.com/breaking-rave-90e-unveiled-at-nats/ (http://www.rcheliresource.com/breaking-rave-90e-unveiled-at-nats/)
(http://www.rcheliresource.com/wp-content/uploads/2009/07/rave_xhn.jpg)
-
SWEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE EEEEEEEET!!!!!!!!!!!!!!!! :o
-
Rave sai vähän kasvojen ja sielun kohotusta, sinisen kopan, Hyperion 4s2200 akun, 350mm lapojen ja TrueBlood leparikumien muodossa. Pidemmät lavat ja paremmat kumit vaikutti vakauteen aika positiivisesti, menee paljon paremmin "kiskoilla" kuin ennen. Akku latautuu mukavasti 15 minuutissa, alkaa olla lataus-lento suhe kohdallaan. Saa nähdä kuin monta sykliä Hyperion kestää. Ennen oli punaiset Outraget ja punainen koppa, nyt on siniset Hyperionit ja sininen koppa.
-op-
-
Videota takapihalta, kuvaaja ei ollut mikään ammattilainen joten vähän epäselvä tuli.
http://www.youtube.com/watch?v=TqOgNhaIeQU (http://www.youtube.com/watch?v=TqOgNhaIeQU)
-op-
-
Päivitystä Raveen, tässä joitain mielipiteitä nyt kun Rave on jokusen kerran jo tutustunut äiti maan syleilyyn :)
Plussia
+ Runko on hyvin suunniteltu, kevyt ja tosi kestävä. Servot on helppo säätää ja ottaa irti korjattavaksi, sähköille on tarpeeksi tilaa
+ Lavanpitimet kiinni heavy duty ruuveilla, taitaapi olla 2.5mm kannalla. Ei mee kannat kun availee.
+ Älyttömän vakaa, hiljanen ja tehokas kone.
+ Täysin klapiton perä
+ Moottorin asennus rungon päälle, yleisesti ei mistään erityissyystä parempi kuin rungon sisään asennus, mut sopii hyvin Raven runkoon.
Miinuksia
- Nupin keskiö saisi olla leveämpi, niinkuin 450PRossa. Varsinkin kun lapakehä on melko lähellä peräputkea, leveämpi nupin keskiö jäykistäisi nuppia ja vähentäisi boom strikeja, jollasen mäkin oon ainakin kerran saanut aikaan, vieläpä päivitysleparikumeilla. Tosin aika paljon töitä sai nähdä senkin eteen.
- Nupin keskiön yläosa, mihin tulee seesaw kiinni, on aika herkästi vääntyvä. Ruuveilla saa kanssa helposti vedettyä kierteet ulos. Keskiön yläosa ja seesaw saisi olla leveämpiä, niin saisi varmemman kiinnityksen.
- Perän linkistö (slideri ja sen control armi) on aika jännä saada suoraan, pikkusen jos on vinossa, niin perä on jumissa. Toimiessaan tosiaan täysin klapiton.
- Lavanpitimien linkit (lyhyet ja pitkät) saisi kummatkin olla millin tai pari pidemmät. Kun swashin alueen säätää kohdalleen, niin ne linkit joutuu säätää aika pitkäksi, että saa lapakulmat nollaan keskellä.
- Peräservon vakkariasennus on aika joustava, ja ne hiilariklipsit hajoo helposti. Muuten ihan hyvä idea, mutta sasi olla kans enemmän heavy duty. Päivitysosana saatavilla peräputki mounteilla korjaantuu tuo.
- Kopan alakiinnike ei ole hyvä, koppa voi päästä nousemaan lennossa lapoihin (been there done that). Se korjaantuu pikkasella modauksella.
-op-