Kopterit.net

UUSI HARRASTAJA, aloita tästä => Kopterit - Aloittelijan kysymykset ja vastaukset => Aiheen aloitti: era - 26 Toukokuu, 2009, 15:47:18

Otsikko: Belt CP V2:n tasapainosta...
Kirjoitti: era - 26 Toukokuu, 2009, 15:47:18
Aloittelevan harrastajan kysymyksiä:

1. Kopterin painopiste pitäisi olla pääakselin kohdalla. Vekottimeni on kohtalaisen takapainoinen ainakin kevyen 1800 mA:n akun kanssa. Akkua saa taiteiltua eteenpäin jonkin verran, mutta kiinnitys jää helposti huteraksi. Millaisia temppuja tässä yleensä käytetään, vastapainoja?

Seuraavalle olisi oma luukkukin, mutta kun Beltistä on kysymys, tohdin esittää kysymyksen tässä:
2. Monessa kommentissa voi aistia tyytymättömyyttä Beltin servoihin ja ohjaimeen. Jommasta kummasta aiheutuu epätarkkaa toimintaa. Onko syytä vaihtaa vain servoja, vai ohjain ja vastari samalla? (Käyttäjän pysyessä samana, valitettavasti  ;)


Kiitoksin Era



Otsikko: Vs: Belt CP V2:n tasapainosta...
Kirjoitti: sgtpepper - 26 Toukokuu, 2009, 15:49:46
Yritä nyt alkuun siirtää kaikkeia mahdollista elektroniikkaa eteenpäin, mahdollisuuksien mukaan myös peräservoa. Eli vastaria eteenpäin, noparia eteen...

Kyl see johtuu vähän niinkun molemmista, hyvän setin saat vasta kun sulla on uus ratio, vastari sekä servot.
Otsikko: Vs: Belt CP V2:n tasapainosta...
Kirjoitti: era - 26 Toukokuu, 2009, 21:54:55
Kiitos vastauksesta. Pelkään, ettei laitteiden siirtokaan korjaa tilannetta kokonaan, mutta kokeillaan. Radioiden hankkiminen on siis edessä. 
Otsikko: Vs: Belt CP V2:n tasapainosta...
Kirjoitti: nik-92 - 26 Toukokuu, 2009, 22:15:25
sit voisit kokeilla pikkasen isompa akkua tai jatkaa akkutelinettä
Otsikko: Vs: Belt CP V2:n tasapainosta...
Kirjoitti: era - 26 Toukokuu, 2009, 22:35:38
Joo, isompaa akkua täytyy kokeilla, tulisi kahteen asiaan parannus kerralla...
Otsikko: Vs: Belt CP V2:n tasapainosta...
Kirjoitti: HJK - 29 Toukokuu, 2009, 11:53:36
Itse laitoin molempiin Belt CP V2 koptereihin akkutelineen jatkon 1 mm muovilevystä (Polygarbonaatti), niin että pokkasin lämmittämättä reunoille 90-asteen 2-3 mm reunuksen. Kiinnitys runkoon kaksipuolisella teipillä ja akkutilan taakse kovasta Finfoamista 38mm "palika" säätämään akun paikkaa (tarralla sekin kiinni ettei irtoa ja nouse päärätasta raapimaan).
Akun kiinnitys velcour nauhalla akun etukautta kiertäen siten, että nauhan alakiinnitys etumaiseta jalakseta ja yläkiinnitys etumaisen servon edessä olevasta palkista. Akku pysyy erinomaisesti paikallaan maihin ajossakin ja reunoilta pokattu muovituki pitää akun hyvin linjassa. Olen tosin laittanut pienen muovilevyn palasen jokaisen akun suojaksi etumaisen servoon kulman kohdalle, ettei terävä kulma survaise akkua kun tontti tulee taas joskus vastaan  :-[

Alkuperäinen 1800 mA akku tosin on vieläkin liian kevyt ja siinä on nyt 20 g vannepaino nokassa. Normaalit 2200mA lipot painaa tarpeeksi tällä järjestelyllä. Jos akun eteenpäin siirto ei miellytä (kabiinin kumitulpan kiinnitysreikiä pitää muuttaa, kun kabiini siirtyy hiemen eteenpäin jne), niin kevyellä hiilikuituputkella painoipiste menee helpommin kohdalleen.

Beltti on osoittautunut erinomaisen toimivaksi kopteriksi, kunhan nämä pikkuasiat on saatu kohdalleen ;) Ei yhtään häpee ilmassa tuplahintaisten seassa, toimii ja kulkee kuin kirkas ajatus...  8)
Otsikko: Vs: Belt CP V2:n tasapainosta...
Kirjoitti: HJK - 29 Toukokuu, 2009, 12:15:51
Aloittelevan harrastajan kysymyksiä:

Seuraavalle olisi oma luukkukin, mutta kun Beltistä on kysymys, tohdin esittää kysymyksen tässä:
2. Monessa kommentissa voi aistia tyytymättömyyttä Beltin servoihin ja ohjaimeen. Jommasta kummasta aiheutuu epätarkkaa toimintaa. Onko syytä vaihtaa vain servoja, vai ohjain ja vastari samalla? (Käyttäjän pysyessä samana, valitettavasti  ;)


Kiitoksin Era

Terve Era
En näe mitään syytä vaihtaa Eskyn 2,4 Gigan radioita tai servoja, gyrosta puhumattakaan. Kaikki tekniikka kukkuu ja pelittää erinomaiseti sellaisenaan!

Suurimmat epätarkkuudet on vielä pitkään silmän tekemän havainnon ja peukalon välillä  :D Kestää vielä pitkään, enen kuin pienillä linkistön välyksillä on ajamiseesi merkitystä, että lähdet kehittämään 3D tai taitolentokykyä mekaniikan kautta.

Minusta Eskyn kokonaispaketti on aivan erinomainen! - koska ei tarvitse heti ensimmäiseksi perehtyä kaasu- ja lapakulmakäyriin, swashplaten 120 asteen säätämiseen jne. Eskyllä pääset heti lennätyskokemukseen suoraan paketista (pienin varauksin painopisteen ja linkistön herkkyyden suhteen), johon kannattaa kinnittää huomiota (helpottaa kontrollointia).
Toki olen säätänyt toisen Belttini 2,4GHz compuutterille, mutta vieläkään en ole siihen täysin tyytyväinen, verratuna E-Skyn omaan lähettimeen! Siksi ajan nyt meluummin molempia Belttejä samalla lähettimellä ja compuutteri radio saa odottaa aikaa jolloin sitä oikeesti tarvitaan (???)

Vanhana sähkölennokkimiehenä en ole havainnut Belt 2,4 gigan radioissa ensimmäistäkään nykäystä tai ylimääräistä liikettä, mikä kielisi radiohäiriöstä! Kaksi Belttiäni on sentään lähes päivittäisessä käytössä ja kokemuksista vain hyvää sanottavaa.
Otsikko: Vs: Belt CP V2:n tasapainosta...
Kirjoitti: era - 29 Toukokuu, 2009, 18:56:33
Kiitos, HJK, mainioista ohjeista ja mielipiteistä. Kokeilin edellisten puheenvuorojen jälkeen akun eteenpäinsiirtoa ja parannus oli huomattava. Jatkopalaa tosiaan tarvitaan, osa tasapainoituksesta on harjoitusjalaksen varassa. Hitaasti tämän taidon kehittämisessä on edettävä, se on käynyt selväksi. Tämä on vaikeampaa kuin osasin tietämättömänä kuvitella. Itse en kokemuksellani laitteita arvoste, en ole vielä uskaltautunut edes maaefektin yläpuolelle. Mutta toivossa eletään...

 

 

Otsikko: Vs: Belt CP V2:n tasapainosta...
Kirjoitti: Mikka - 30 Toukokuu, 2009, 15:45:59
Käytän vähän painavampia akkuja, kuin nuo vakioakut. Kevyt vakioakku ja painava alumiini-CNC-perä ei ole kiva yhdistelmä. Painopisteen vuoksi en ole muuta siirrellyt, kuin akkua.

ps. Pari päivää sitten piti parille pihan lapselle esitellä lennätystä esteen yli (turvalasiaita, jonka takana pensaat) ja välistä (kaksi puuta) pisteestä A (nousupaikka) pisteeseen B (nurmikenttä) ja sitten takaperin takaisin. Turvallisuusnäkökohdatki n huomioiden (lapset toisen turvalasiaidan takana) meni ihan hyvin (tein semmoista pientä throttlella pumppausta, niin säilyi tuntuma lentokorkeudesta koko ajan). Vähän samaa olen koaksiaalikopterilla tehnyt sisällä, eli lento olohuoneen pöydältä keittiönpöydälle ja takaisin. Kivaa tarkkuusharjoittelua, johon belttikin käy, kunhan on säädetty kuntoon. Ja turha itkeä niistä välyksistä ja vakioservoista yms. eli korjausta vaan tikuilla tiheämpään, niin säilyy tuntuma.  :) 
Otsikko: Vs: Belt CP V2:n tasapainosta...
Kirjoitti: HJK - 30 Toukokuu, 2009, 19:35:19
Kiitos, HJK, mainioista ohjeista ja mielipiteistä. Kokeilin edellisten puheenvuorojen jälkeen akun eteenpäinsiirtoa ja parannus oli huomattava. Jatkopalaa tosiaan tarvitaan, osa tasapainoituksesta on harjoitusjalaksen varassa. Hitaasti tämän taidon kehittämisessä on edettävä, se on käynyt selväksi. Tämä on vaikeampaa kuin osasin tietämättömänä kuvitella. Itse en kokemuksellani laitteita arvoste, en ole vielä uskaltautunut edes maaefektin yläpuolelle. Mutta toivossa eletään...
Terve
Vaikka olen vuosikymmenet kisaillut lennokkian FAI-luokissa, niin arkana aloittelijana tässä opettelen ihan uusia asioita  :D Kopterit on siitä kehittäviä, että pitää ainakin nöyränä   ::)
Anna itsellesi aikaa oppia ja varaa etenkin simulaattoriaikaa! - silkkaa säästöä kukkarolle. Ei todellakaan kannata hosua vaan odottaa niitä hyviä hetkiä, jossa muut asiat ei häiritse. Olen taapertanut kopterin kanssa tämän kevään ja perusasiat alkaa hahmottumaan (into kasvaa ja usko omiin mahdollisuuksiin).
Ensimmäisen kaadon mielipaha on haihtunt uusien kaatojen koulutuksessa ja lopulta varaosakulutus vähentynyt tuntuvasti ;D Pikkuhiljaa uskallan kokeilla oikeasti sitä mikä simulaattorilla sujuu jo helposti, mutta yllättävän suuri kynnys toteutukseen oikeissa olosuhteissa. Se kuitenkin lohdutukseksi, että simulaattorilla hankitut refleksit toimii hätätilanteessa yllättävän hyvin (vaikka ei aluksi uskoisi).
Nokan itseen päin kääntö oli ensimmäinen kynnys, toinen oli taivasajo jne... mutta sieltä ne taidot pikkuhiljaa löytyy, kunhan ei ryntää uusiin kokemuksiin äkkinäisesti, vaan sen mukaan miten hyvältä tuntuu. Yhtään kertaa et leijuttele "turhaan" se kaikki luo pohjaa ja tuntumaa kopterin käyttäytyiseen, eli uusiin kokemuksiin.
Olen selvinnyt 5m/s tuulessa (poukoilusta), mutta uusiin asioihin kannataa totisesti odottaa tyyntä keliä! Aika pian ei 2-3m/s tuulet enään haittaa ja lennätystilaisuuksia tulee sen myötä enemmän.

Yhteen kannatta kiinnittää huomiota, sillä nupin pitäää olla oikeasti herkkä!
Hoksain suuren eron kun otin uuden "varaosakopterini" käyttöön. Ero oli hämmästyttävän suuri herkistyneeseen nuppiin verrattuna. Linkit kannattaa säätää 4 mm "avertimella" ja esim. tippa O-rengas voiteluainetta auttaa (sain omani Hobby Peoplesta). Sain "tiukan" nupin toimimaan paremmin kun lisäsin stabilisaattoritankoon pyörälukot lisäpainoksi. On tuntuvasti vakaampi ja toimii nyt tarkemmin (kunnes notkistuu käytössä). Suorittelen tätä sabbaripainon lisäystä leijutusharjoitteluun, sillä esim. T-Reksin lavat ja painot on reilusti painavammat kuin Beltissä.

Tämä kesä menee minulla vielä taatusti pikkuisten Belttien parissa, vaikka isompaakin on jo hyllyssä odottamassa  8) Nämä "parjatut halpiskopterit" on ylittäneet kaikki odotukseni! - ja niillä on jo vankka asema RC-laivueessani  8)
Otsikko: Vs: Belt CP V2:n tasapainosta...
Kirjoitti: era - 31 Toukokuu, 2009, 01:30:05

Olipa mahtava lennätysilta, ei tuulen hiventäkään. Pienin askelin alkaa motoriikka taipua koneen ilmassapitämiseen. Taisin jo yltää maaefektin yläpuolelle, yhä jonkin verran takapainoisella systeemillä, vakioakku hieman eteenvedettynä. Ilmeinen hallintavirheeni on ollut staattinen ohjaustyöskentely. Kopteri ehtii kallistua johonkin suuntaan, ennenkö havahtuu tekemään korjauksia, helposti liikaa ja hallinta on koetuksella. Pienikin tuuli tuntuu lisäksi häiritsevän arviointia liikkeittensä vaikutuksesta.

Kiitos kannanotoistanne, kiinalainen ja HJK, mielenkiintoista lukea kokemuksianne.







 

 
Otsikko: Vs: Belt CP V2:n tasapainosta...
Kirjoitti: timberjack - 13 Kesäkuu, 2009, 22:31:53
Yhdyn HJK:n mielipiteeseen Belteistä. Paljon on haukuttu kyseistä merkkiä mutta itse olen ollut tyytyväinen.
Onhan muutamia kertoja raavittu kyllä päätä ja ihmetelty erinäisiä vikoja mitä on tullut koptereihin mutta kuntoon on saatu aina. Vain kaksi torppia tullut tähän mennessä  ;D
Mutta näitähän sattuu sanoi ylikonstaapelikin kun ajokortin vei  ;)
Otsikko: Vs: Belt CP V2:n tasapainosta...
Kirjoitti: HJK - 21 Kesäkuu, 2009, 14:57:40

Olipa mahtava lennätysilta, ei tuulen hiventäkään. Pienin askelin alkaa motoriikka taipua koneen ilmassapitämiseen. Taisin jo yltää maaefektin yläpuolelle, yhä jonkin verran takapainoisella systeemillä, vakioakku hieman eteenvedettynä. Ilmeinen hallintavirheeni on ollut staattinen ohjaustyöskentely. Kopteri ehtii kallistua johonkin suuntaan, ennenkö havahtuu tekemään korjauksia, helposti liikaa ja hallinta on koetuksella. Pienikin tuuli tuntuu lisäksi häiritsevän arviointia liikkeittensä vaikutuksesta.

Kiitos kannanotoistanne, kiinalainen ja HJK, mielenkiintoista lukea kokemuksianne.

Terve
Taidat sinäkin nähdä liikaa vaivaa tikkuja vatkaamalla =) Kohta huomaat että paras kun antaa kopterin elää omaa pientä vaellustaan, johon hienovaraisesti puututaan "kevyesti" tikuilla tyrkkien. Jatkuva vatkaaminen johtaa herkästi vain kasvavaan yliohjaukseen, josta kontrollin palautus tasapainoon on jo vaikeaa.

Yksi kikka lisää jolla Beltin tuntuma jämäköityy (etenkin jos lapaura ei tahdo säilyä), on kovempien stabbarikumien vaihto. T-Rexin O-renkaan on sopivan kokoiset, mutta liian kaposet. Siksi jouduin leikkaamaan yhden O-renkaan kirurgin veitsellä puuoliksi ja nyt (1 + 0,5 rengasta) mitta on sopiva ja tosi hyvin toimii! Keveitä halpislapoja totisesti kannattaa välttää! - niin homa sujuu. Halpis-kevytlavat taipuu eri lailla, eikä lapauraa saa pysymään millään. Heti kun kierrosaliue muuttuu, muuttuu myös lapaura ja kontrolli heikkenee.
Linkkien ja servojen vähäisille välyksille ei voi mitään, mutta se pieni epätarkkuus ei yhtään haittaa perusharjoittelussa. 100 -onnistunutta lentoa takana ja yhä uskon Belttiin käyttökelpoisena kopterina! Päivä päivältä yhä mukavampaa puuhaa, kun oma ohjausmotoriikkani alkaa pikkuhiljaa toimimaan =)
Otsikko: Vs: Belt CP V2:n tasapainosta...
Kirjoitti: Mikka - 21 Kesäkuu, 2009, 19:26:45
Ja mikäs sen kivempaa, kun tietää, ettei noissa belteissä ole paljoa rahaa kiinni, eli voi kokeilla kaikenlaista ilman sen kummempaa huolta kalliista korjauskuluista. Jos nyt yksi belt tuhoutuu ilmataisteluharjoitukses sa (maata väistellessä), niin ei se homma siihen kaadu, nakataan roskiin rikkinäiset palat, jatketaan toisella ja katsotaan saako toista vielä purkalla ja rautalangalla kuntoon.  :D
Otsikko: Vs: Belt CP V2:n tasapainosta...
Kirjoitti: Rity - 12 Joulukuu, 2009, 17:54:38

...Hoksain suuren eron kun otin uuden "varaosakopterini" käyttöön. Ero oli hämmästyttävän suuri herkistyneeseen nuppiin verrattuna. Linkit kannattaa säätää 4 mm "avertimella" ja esim. tippa O-rengas voiteluainetta auttaa (sain omani Hobby Peoplesta). Sain "tiukan" nupin toimimaan paremmin kun lisäsin stabilisaattoritankoon pyörälukot lisäpainoksi. On tuntuvasti vakaampi ja toimii nyt tarkemmin (kunnes notkistuu käytössä). Suorittelen tätä sabbaripainon lisäystä leijutusharjoitteluun, sillä esim. T-Reksin lavat ja painot on reilusti painavammat kuin Beltissä.

vanha teksti, mutta allekirjoittaneelle hyvinkin ajankohtainen, ensikokeilut Beltillä tehty, tekniikka tullut väkisinkin tutuksi osien vaihdon merkeissä, olen simulla treenaillut aika paljon ja siellä kone pysyy jotenkin hanskassa, mutta en saa kopteria rauhoittumaan millään. Kopteri on tosiaan vasta eilen nostettu paketista pois ja jotain säätöjä saatu aikaiseksi, tiedä sitten kumpaan suuntaan :D

- Linkit kannattaa säätää 4 mm "avertimella": eli mitä tämä tarkoittaa?
- sabbaripainot vaikutti ihan hyvältä idealta, minkälaisia ne ovat?

Otsikko: Vs: Belt CP V2:n tasapainosta...
Kirjoitti: 1m4s0_ - 12 Joulukuu, 2009, 19:55:00

...Hoksain suuren eron kun otin uuden "varaosakopterini" käyttöön. Ero oli hämmästyttävän suuri herkistyneeseen nuppiin verrattuna. Linkit kannattaa säätää 4 mm "avertimella" ja esim. tippa O-rengas voiteluainetta auttaa (sain omani Hobby Peoplesta). Sain "tiukan" nupin toimimaan paremmin kun lisäsin stabilisaattoritankoon pyörälukot lisäpainoksi. On tuntuvasti vakaampi ja toimii nyt tarkemmin (kunnes notkistuu käytössä). Suorittelen tätä sabbaripainon lisäystä leijutusharjoitteluun, sillä esim. T-Reksin lavat ja painot on reilusti painavammat kuin Beltissä.

vanha teksti, mutta allekirjoittaneelle hyvinkin ajankohtainen, ensikokeilut Beltillä tehty, tekniikka tullut väkisinkin tutuksi osien vaihdon merkeissä, olen simulla treenaillut aika paljon ja siellä kone pysyy jotenkin hanskassa, mutta en saa kopteria rauhoittumaan millään. Kopteri on tosiaan vasta eilen nostettu paketista pois ja jotain säätöjä saatu aikaiseksi, tiedä sitten kumpaan suuntaan :D

- Linkit kannattaa säätää 4 mm "avertimella": eli mitä tämä tarkoittaa?
- sabbaripainot vaikutti ihan hyvältä idealta, minkälaisia ne ovat?


Avarrin on seuraavan lainen.. esim.
http://www.trex-store.com/linkinpaan-avarrin-475mm-trex-p-966.html (http://www.trex-store.com/linkinpaan-avarrin-475mm-trex-p-966.html)
Sopii ainakin 450 trex linkeille, en tiedä millainen ero noiden linkeissä on.
-stabbarin painot on vähän kuin "collareita" jotka laitetaan stabbarintangolle kiinni.
http://www.trex-store.com/flybar-weight-p-324.html (http://www.trex-store.com/flybar-weight-p-324.html)
Esim...
Otsikko: Vs: Belt CP V2:n tasapainosta...
Kirjoitti: znake - 12 Joulukuu, 2009, 20:07:54
Kannattaa laittaa alussa mahdollisimman pitkä stabbarintanko, painavat stabbarilavat ja painot sinne päihin. Ainakin itsellä helpottu ja vakautu huomattavasti lennättäminen noiden  kanssa :)

Ja kuten aiemmin mainittu, niin oon tehny akulle uuden paikan vähä enemmän keulaan päin. Voisi olla vieläkin edempänä itseasiassa.
Otsikko: Vs: Belt CP V2:n tasapainosta...
Kirjoitti: Rity - 12 Joulukuu, 2009, 21:44:10
aika huteraa on meno! siirsin akkua vähän eteenpäin, auttoi vähän, mutta edelleen kampeaa taaksepäin ja vasemmalle. Akku kestää kauemmin kun lavat  ???

Pitänee pyytää jostain säätöapua itse koneeseen, helpottanee harjoittelua jos laitteisto säädöissään. En mä voi olla näin huono!  ;D

Otsikko: Vs: Belt CP V2:n tasapainosta...
Kirjoitti: Mikka - 12 Joulukuu, 2009, 21:59:06
Millekähän se painopiste näyttää? Kyllähän se nousussa pitäisikin vähän vasemmalle lähteä, mutta sitten leijunnassa tasaantua.
Otsikko: Vs: Belt CP V2:n tasapainosta...
Kirjoitti: Rity - 12 Joulukuu, 2009, 22:26:11
Millekähän se painopiste näyttää? Kyllähän se nousussa pitäisikin vähän vasemmalle lähteä, mutta sitten leijunnassa tasaantua.
Kyllä se rauhoittuukin vähän kun vaan riittää rohkeutta nostaa korkeutta. Tulipa muuten mieleeni että kuinkahan paljon vaikuttaa lentoon ja tasapainoon kun canopyn haluaisin pitää ehjänä, joten se ei ole ollut kopterissa kiinni.
Valitettavasti lapakulmamittari tulee vasta jälkitoimituksena. Eskyn perus puulapoja olen toistaiseksi käyttänyt, tuollaiset olisi paketissa odottamassa. http://leluja.net/tuotteet.html?id=39/1074
Olen FMS -simulla treenaillut ja siinä perkuleessa on kopteri hyvissä säädöissä :D Phoenix kiinnostaisi kovasti, mutta konekanta (ei intel-mac) vähän jarruttaa.
Otsikko: Vs: Belt CP V2:n tasapainosta...
Kirjoitti: Mikka - 12 Joulukuu, 2009, 22:53:34
Ei sillä kabiinilla tunnu olevan hirveästi vaikutusta. Olen lennätellyt ehkä 80% lennätyksistäni ilman kabiinia, ihan vain laiskuuden vuoksi (ehkä nyt pitäisi alkaa käyttämään, ihan vain paremman näkyvyyden vuoksi, kun on varakabiinejakin hyllyssä). Tänään viimeksi 600ESP:llä. Itseasiassa tuossa 600ESP:ssä kabiini ottaisi kiinni päärattaaseen (pitäisi muotoilla paremmaksi), eli en ole senkään takia käyttänyt (paitsi kerran maassa pyörittelin Röylässä, kun en kyseistä hommaa ollut vielä huomannut).
Otsikko: Vs: Belt CP V2:n tasapainosta...
Kirjoitti: 1m4s0_ - 12 Joulukuu, 2009, 23:20:38
Kokeile roikottaa kopteria nupista ja säädellä painopiste kohdilleen.
Ja nuo lavat jotka linkitit on melkein samoja puulapoja kuin normit.. isällä joku hiilikuitutangon pätkä ja pinnalle eripaperit jotka muistuttaa hiilikuitua.
Tilaa vaikka kiinasta kunnon lapoja, lop lop halvempia kuin nuo... 4usd pari.
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8518&Product_Name=325mm_Fibreglass_Main_Blade_%281pair%29 (http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8518&Product_Name=325mm_Fibreglass_Main_Blade_%281pair%29)
Halpoja kuin saippoa ja toimii perushommissa hyvin... vielä lasikuitua.
Otsikko: Vs: Belt CP V2:n tasapainosta...
Kirjoitti: Rity - 13 Joulukuu, 2009, 14:39:22
No niin... ongelma löytyi kuitenkin lapakulmista, olin säätänyt väärin... Kopteri leijui jo suht nätisti, pihassa on suojaisa alue, mutta vaelteli vaivihkaa paikkaan mistä pellolta pääsi puhuri yllättämään ja taas työpöydän ääreen :)

Pitää nikkaroida keulaan lyjystä lisäpainoa, akun siirtämisestä oli apua.
Otsikko: Vs: Belt CP V2:n tasapainosta...
Kirjoitti: wrx - 13 Joulukuu, 2009, 19:16:23
Tervehdys kaikille. Pitää nyt liittyä samointein kahteen eri kerhoon. Ensin Belt CP v2:sen omistajien kerhoon ja toiseksi heti kopterinsa torpanneet -kerhoon. Tuon beltin akun kiinnitys on naurettava ja tänään leijunnassa akku otti ja putosi kyydistä. Kopteri nytkähti kyljelleen ja lavat osuivat harjoitusjalaksiin. Lavat, lapojen yhdysakseli (lepatusaksei?) ja pari hammasta päärattaasta otti osumassa itseensä. Kopterin lentokorkeus onnettomuuden sattuessa oli noin 5 senttiä :D Kolmas akullinen jo menossa. Loistava alku.

Huolto ja korjaus on tietenkin puolet hauskuudesta, mutta mistähän saisi työkaluja tuon kopterin purkamiseen? Esim millä ihmeellä pääsisi käsiksi noihin lapojen irrotuksen jälkeen esiin tuleviin muttereihin.

Eli muille opiksi:
- Tarkista painopiste
- Tee kunnollinen akun kiinnitys
- Älä nouse irti maasta!
Otsikko: Vs: Belt CP V2:n tasapainosta...
Kirjoitti: Rity - 13 Joulukuu, 2009, 19:34:21
Tervehdys kaikille. Pitää nyt liittyä samointein kahteen eri kerhoon. Ensin Belt CP v2:sen omistajien kerhoon ja toiseksi heti kopterinsa torpanneet -kerhoon. Tuon beltin akun kiinnitys on naurettava ja tänään leijunnassa akku otti ja putosi kyydistä. Kopteri nytkähti kyljelleen ja lavat osuivat harjoitusjalaksiin. Lavat, lapojen yhdysakseli (lepatusaksei?) ja pari hammasta päärattaasta otti osumassa itseensä. Kopterin lentokorkeus onnettomuuden sattuessa oli noin 5 senttiä :D Kolmas akullinen jo menossa. Loistava alku.

Huolto ja korjaus on tietenkin puolet hauskuudesta, mutta mistähän saisi työkaluja tuon kopterin purkamiseen? Esim millä ihmeellä pääsisi käsiksi noihin lapojen irrotuksen jälkeen esiin tuleviin muttereihin.

Eli muille opiksi:
- Tarkista painopiste
- Tee kunnollinen akun kiinnitys
- Älä nouse irti maasta!

niihin akselin päässä oleviin ruuveihin pääsee käsiksi pitkällä 5,5mm hylsyllä, lelujanetistä löytyy ihan työkalukin, mutta itse hain työkalukaupasta pitkän hylsyn.

Itse en ole edes keksinyt miten se akun kiinnitys virallisesti toimii, mutta olen saanut sen jotenkin nykerrettyä ja varmistellut kumilenkeillä tukevaksi. tein tilapäisen virityksen pahvista sinne akkutilan perälle että akku roikkuu pidemmällä painopisteen korjaamiseksi.
Otsikko: Vs: Belt CP V2:n tasapainosta...
Kirjoitti: znake - 13 Joulukuu, 2009, 19:55:37
Alla mun ratkaisu belttiin.

Ostin jotain askartelumuovia, jonka ihan sytkärilä muotoilin tuollaiseksi "kupiksi" johon akku menee kivasti. Kupissa oli yksi avoin sivu, josta lähti "viipale" muovia beltin rungon sisään. Muoviin parit reijät ja nippusiteillä runkoon alta kiinni. Muovin päälle takaosaan vielä pala superlonia, jota vasten akku painetaan.

Tää oli ok muutaman viikon, kunnes torpin seurauksena alko vähä löystyy. Ajattelin tukevoittaa sitä vähän sikafleksillä..mutta kun tuubi leviskin käsiin niin vedin sitä sitten reilun kerroksen jokapuolelle tuota akkutelinettä. Lopputulos ei silmiä hivene, mutta kestää kyllä hyvin ;)!

 
Otsikko: Vs: Belt CP V2:n tasapainosta...
Kirjoitti: Ripa - 13 Joulukuu, 2009, 21:01:14
En osannut noin monimutkaisia ratkaisuja keksiä. Tein kopterin mukana tulleesta tarrasiteestä sopivan kokoisen lenkin, muutaman kerran piti sovittaa, että on sopivan tiukka. Lenkki poikittain akkutelineeseen, akku pujotetaan paikoilleen, pysyy melko varmasti paikoillaan. Täytyy oikein työntää, että menevät perille, eli kiinnitys vaikuttaa tosi hyvältä. Amigin akut ovat vähän paksumpia, painopiste on paremmin kohdillaan, näille tilasin oman siteen, ja toimii. Leluja.netin tarjous hiilikuitulavat toimivat mielestäni alkuperäisiä puulapoja paremmin, tai sitten vain en osaa...
Otsikko: Vs: Belt CP V2:n tasapainosta...
Kirjoitti: Mikka - 13 Joulukuu, 2009, 21:30:32
No siinä on ollut kunnolla rappaamisen meininki! ;D
Otsikko: Vs: Belt CP V2:n tasapainosta...
Kirjoitti: znake - 13 Joulukuu, 2009, 21:42:17
No siinä on ollut kunnolla rappaamisen meininki! ;D

Joo.. käsittelin sitä tuubia vissii vähä huonosti kun se koko tuubi repes takapuolesta. Voitte uskoo että oli ukko ja vessa siivossa :D. Pääsi pesee koko vessan sytytysnesteellä :D, eikä sekää ihan paras valinta :D
Otsikko: Vs: Belt CP V2:n tasapainosta...
Kirjoitti: 1m4s0_ - 13 Joulukuu, 2009, 22:20:08
Lainaus
Leluja.netin tarjous hiilikuitulavat toimivat mielestäni alkuperäisiä puulapoja paremmin, tai sitten vain en osaa...

Nuo mitä oli linkitetty on vain hiilikuitujäljitelmä lapoja, pinnasta näyttää hiilikuidulta mutta on ihan muuta.
Näyttää sieltä löytyvän ihan oikeitakin hiilikuitu lapoja.. mutta trexstoressakin on halvempia. 325mm pituuksilla.
Otsikko: Vs: Belt CP V2:n tasapainosta...
Kirjoitti: Kallio - 13 Joulukuu, 2009, 23:57:37
Lainaus
Leluja.netin tarjous hiilikuitulavat toimivat mielestäni alkuperäisiä puulapoja paremmin, tai sitten vain en osaa...

Nuo mitä oli linkitetty on vain hiilikuitujäljitelmä lapoja, pinnasta näyttää hiilikuidulta mutta on ihan muuta.
Näyttää sieltä löytyvän ihan oikeitakin hiilikuitu lapoja.. mutta trexstoressakin on halvempia. 325mm pituuksilla.

Nuo alkavat murtumaan jo melkein ensimmäisellä kerralla, sisusta noissa on jotain styroksin tapasta  :D
Otsikko: Vs: Belt CP V2:n tasapainosta...
Kirjoitti: znake - 14 Joulukuu, 2009, 04:58:18
Rexin (CX:n) ja beltin lavoissa on muuten eri paksuinen tuo kohta joka tulee lavanpitimeen kiinni.

Esim. eskyn lavat ei ainakaan mulla sovi mitenkään cx nupin lavanpitimien sisään --> ei voi käyttää. En siis tiedä et onko toisin päin niin, että rexin lavat on belttiin vähä ohuet? Voi toki olla että muovinen lavanpidin antaa periksi ja kiristyy siihenki lapaan ihan mukavasti.
Otsikko: Vs: Belt CP V2:n tasapainosta...
Kirjoitti: Kallio - 14 Joulukuu, 2009, 07:13:17
Rexin (CX:n) ja beltin lavoissa on muuten eri paksuinen tuo kohta joka tulee lavanpitimeen kiinni.

Esim. eskyn lavat ei ainakaan mulla sovi mitenkään cx nupin lavanpitimien sisään --> ei voi käyttää. En siis tiedä et onko toisin päin niin, että rexin lavat on belttiin vähä ohuet? Voi toki olla että muovinen lavanpidin antaa periksi ja kiristyy siihenki lapaan ihan mukavasti.

Hiukan näyttää hiomapaperia niin alkaa sopimaan ;)
Otsikko: Vs: Belt CP V2:n tasapainosta...
Kirjoitti: [mitch] - 14 Joulukuu, 2009, 08:27:16
Itseasiassa tuossa 600ESP:ssä kabiini ottaisi kiinni päärattaaseen (pitäisi muotoilla paremmaksi), eli en ole senkään takia käyttänyt
Vähän ohi aiheen, mutta voinee tarvittaessa soveltaa muihinkin värkkeihin: Itellä sama homma, joten pyörittelin talouspaperista sellaiset tiukahkot tupot päärattaan ja kopan väliin kummallekin puolelle. Sitten emännän föönillä vähän vauhtia koko kopalle (en tiedä miten paljon merkitystä lasikuitukopassa... ::)) ja antaa jäähtyä.

Nyt siellä on reilun 5mm hengitysvaraa molemmin puolin :)
Otsikko: Vs: Belt CP V2:n tasapainosta...
Kirjoitti: Mikka - 14 Joulukuu, 2009, 09:08:13
Vähän OT tämäkin. Tuo olikin ihan ok juttu. Vaimolla on niin tehoton fööni, että ajattelin näyttää mun 600:en kabiinille 2000W / 600 C AEG:n "fööniä" jossain vaiheessa, toivotaan, ettei pala hiileksi.  ::)

Joo, ei niitä lapoja voi hioa, eikä prikkojakaan voi laittaa väliin, mutta voin kyllä ottaa lahjoituksena vastaan tuommoiset sekä kireät, että väljät.  ;D
Otsikko: Vs: Belt CP V2:n tasapainosta...
Kirjoitti: Rity - 14 Joulukuu, 2009, 10:00:33
Rexin (CX:n) ja beltin lavoissa on muuten eri paksuinen tuo kohta joka tulee lavanpitimeen kiinni.

Esim. eskyn lavat ei ainakaan mulla sovi mitenkään cx nupin lavanpitimien sisään --> ei voi käyttää. En siis tiedä et onko toisin päin niin, että rexin lavat on belttiin vähä ohuet? Voi toki olla että muovinen lavanpidin antaa periksi ja kiristyy siihenki lapaan ihan mukavasti.

Hiukan näyttää hiomapaperia niin alkaa sopimaan ;)

Entäs jos toisinpäin, arvaako laittaa prikkaa väliin? Tietty voisi ostaa oikean kokoisia lapoja heti alkuunsa :D
Otsikko: Vs: Belt CP V2:n tasapainosta...
Kirjoitti: Rity - 14 Joulukuu, 2009, 15:14:13
Kokeile roikottaa kopteria nupista ja säädellä painopiste kohdilleen.
Ja nuo lavat jotka linkitit on melkein samoja puulapoja kuin normit.. isällä joku hiilikuitutangon pätkä ja pinnalle eripaperit jotka muistuttaa hiilikuitua.
Tilaa vaikka kiinasta kunnon lapoja, lop lop halvempia kuin nuo... 4usd pari.
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8518&Product_Name=325mm_Fibreglass_Main_Blade_%281pair%29 (http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8518&Product_Name=325mm_Fibreglass_Main_Blade_%281pair%29)
Halpoja kuin saippoa ja toimii perushommissa hyvin... vielä lasikuitua.

Mitenkäs kun noi on 10mm pidemmät kun normaalit beltin lavat?
Otsikko: Vs: Belt CP V2:n tasapainosta...
Kirjoitti: Kallio - 14 Joulukuu, 2009, 15:56:23
Kokeile roikottaa kopteria nupista ja säädellä painopiste kohdilleen.
Ja nuo lavat jotka linkitit on melkein samoja puulapoja kuin normit.. isällä joku hiilikuitutangon pätkä ja pinnalle eripaperit jotka muistuttaa hiilikuitua.
Tilaa vaikka kiinasta kunnon lapoja, lop lop halvempia kuin nuo... 4usd pari.
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8518&Product_Name=325mm_Fibreglass_Main_Blade_%281pair%29 (http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8518&Product_Name=325mm_Fibreglass_Main_Blade_%281pair%29)
Halpoja kuin saippoa ja toimii perushommissa hyvin... vielä lasikuitua.

Mitenkäs kun noi on 10mm pidemmät kun normaalit beltin lavat?

Mulla on ollu beltissä nuo lavat ja jotain prikkoja pistin väliin, hyvin toimisi ;)
Otsikko: Vs: Belt CP V2:n tasapainosta...
Kirjoitti: kopterifriikki - 09 Kesäkuu, 2010, 06:24:42
Monet tässä säikeessä puhuvat Beltin tasapainosta. Tein tasapainottamiseen oikein telineenkin jossa Beltti roikkuu stabbaritangosta ja saa rauhassa säädellä. Tähän kannattaa panostaa. Painopiste on silloin hyvä, kun Beltti roikkuu etuviistossa, pyrstöpuomi on pituutensa matkalla noin 10 mm vinossa eteenpäin, siis selvästi etupainoinen. Lievästä etupainosta eiole mitään haittaa, ihan kuin trimmi olisi vähän edessä, mutta tästä lukemasta ei aiheudu muuta kuin että kopukka on helppo hallittava ja lentää  minne pyytää. Jos tasapaonotetaan pyrstöpuomi suoraan niin se on jo Beltille takapainoa ja lentämisestä tulee yhtä H****tiä. On kokeiltu ihan tarkalleen. Ny Beltti lentää komeasti !!
Otsikko: Vs: Belt CP V2:n tasapainosta...
Kirjoitti: racem - 24 Heinäkuu, 2011, 17:53:11
 :) Itse laitoin belt cp v2:n akun kiinni kuvan osoittamalla tavalla toimii eikä ole väljää jos haluaa painopistettä keskelle niin kai sinne voi laittaa jonkun siistin palan alumiinia/muovia itse en jaksa, joten olen säätänyt trimmejä sen verran, että ei ala liukumaan taakse.
Otsikko: Vs: Belt CP V2:n tasapainosta...
Kirjoitti: Toeh - 24 Heinäkuu, 2011, 20:51:15
:) Itse laitoin belt cp v2:n akun kiinni kuvan osoittamalla tavalla toimii eikä ole väljää jos haluaa painopistettä keskelle niin kai sinne voi laittaa jonkun siistin palan alumiinia/muovia itse en jaksa, joten olen säätänyt trimmejä sen verran, että ei ala liukumaan taakse.
Mun piti tuoda akkua ainaki 50mm eteenpäin eli en voinu noin sisään viedä. Miten nuo Beltin tasapainot yleensä on? Mulla ainaki oli huomattavan paljon takapainonen. Enemmän kun mitä keskimääräsesti on ainaki mitä täältä oon lukenu.
Otsikko: Vs: Belt CP V2:n tasapainosta...
Kirjoitti: Mikka - 24 Heinäkuu, 2011, 22:02:43
Mun piti tuoda akkua ainaki 50mm eteenpäin eli en voinu noin sisään viedä. Miten nuo Beltin tasapainot yleensä on? Mulla ainaki oli huomattavan paljon takapainonen. Enemmän kun mitä keskimääräsesti on ainaki mitä täältä oon lukenu.
Riippuu vähän mitä siellä perässä on (alumiinia vai muovia) ja miten eteen vastarin ja noparin on saanut sijoitettua. Akun hivutus muutaman senttiä eteenpäin auttoi, myös alumiiniperän kanssa.
Otsikko: Vs: Belt CP V2:n tasapainosta...
Kirjoitti: racem - 24 Heinäkuu, 2011, 22:56:17
Joo kyllä tuo minunkin beltti on takapainoinen mutta oon säädelly ensin trimmeistä roottorikehää hieman etuviistoon. Näin ainakin minun beltti on suhteellisen hyvä, tosin en ole saannut perää pitämään koko ajan liukuu johonkin suuntaan ja gyrona on se esky:n vakio head lock gyro ???
Ja mulla ei tosiaan ole puomissa horizontalfin kiinni, että se saattaa helpottaa kun ei ole mitään pintaa mihin roottorivirta osuis ja näin ollen painaisi perää alas, tiedä sitten vaikuttaako paljon mutta kannattaa varmaan kokeilla
Otsikko: Vs: Belt CP V2:n tasapainosta...
Kirjoitti: Toeh - 24 Heinäkuu, 2011, 23:33:41
Mulla gyro pitää tosi hyvin leijuttelussa ja taivaslentelyssä mutta vähänkin ku ottaa vauhtia mukaan niin joku siellä pettää ja perä päästää. Ja näin ohimennen vaan ootteko noita blade400 päärattaita käyttäny beltissä?
Otsikko: Vs: Belt CP V2:n tasapainosta...
Kirjoitti: Miika - 25 Heinäkuu, 2011, 10:08:49
Joo kyllä tuo minunkin beltti on takapainoinen mutta oon säädelly ensin trimmeistä roottorikehää hieman etuviistoon. Näin ainakin minun beltti on suhteellisen hyvä, tosin en ole saannut perää pitämään koko ajan liukuu johonkin suuntaan ja gyrona on se esky:n vakio head lock gyro ???
Ja mulla ei tosiaan ole puomissa horizontalfin kiinni, että se saattaa helpottaa kun ei ole mitään pintaa mihin roottorivirta osuis ja näin ollen painaisi perää alas, tiedä sitten vaikuttaako paljon mutta kannattaa varmaan kokeilla

Tuo kikka toimii niin kauan kun lentelet oikeinpäin. Mutta sitten kun kiskaiset kopterin selkälentoon, takapainoinen kopteri nostaa nokkaa ylös ja silloin trimmisi korjaa vielä samaan suuntaan.  ;)
Otsikko: Vs: Belt CP V2:n tasapainosta...
Kirjoitti: Juge - 25 Heinäkuu, 2011, 14:03:46
Ja näin ohimennen vaan ootteko noita blade400 päärattaita käyttäny beltissä?

Kylä kyllä..
Otsikko: Vs: Belt CP V2:n tasapainosta...
Kirjoitti: racem - 25 Heinäkuu, 2011, 17:29:31
Minua ei vieläkään kiinnosta lennellä selällään tuntuu välillä olevan tarpeeksi vaikeeta oikeinpäinkin ;D