Kopterit.net
Kuvagalleria => Kuvia torppauksista ja vahingoista => Aiheen aloitti: Picofly - 17 Toukokuu, 2009, 22:22:04
-
Päätin harjoitella looppeja ja flippejä viikonloppuna Henttaalla.
Ensimmäinen torppi sattui kun kuvittelin napsauttaneeni lähettimestä Idle upin päälle. Turha luulo. Sen sijaan niksautinkin "flying mode"-kytkimen alapuolella olevaa "timer/trainer-" kytkintä. Olin siis normal modessa kun kopteri käänsin kopterin selälleen. En edes ehtinyt tajuta mitä tapahtui kun kierrokset putosivat ja kaasuvivun veto pysäytti moottorin. Kopteri tuli katto edellä nurmeen ilman vaurioita.
Seuraava torppi tuli pystykäännöksen oikaisun jäätyä turhan viime tinkaan. Kaksi torppia seurasi kun lensin vastavaloon ja kadotin totaalisesti orientaation häikäisevän kirkkaassa aamuauringossa. Viimeisen torppauksen aiheutti paniikkiväistö kun pitkäksi mennyt flippi kiidätti kopteria suoraan syliini. Ehdin onneksi kumartua.
Kaikki torpit tuli siis tehtyä samalla kopterilla (Gaui EP200 V2 FES). Viikonlopun saldo:
2 x vääntynyt mainsaft
2 x vääntynyt tail output shaft
3 x M2 ruuvi
1 x katkennut horizontal tail fin
lisäksi tail boomiin tuli pieni lommo (ei tarvitse vaihtaa)
Osia hajosi siis noin 10€ edestä. Ainoastaan kaksi torppausta vaati varaosien vaihtoa. Lievästi vääntyneilläkin akseleilla pääsin vielä lentämään mukana olleet akut loppuun ja vaihdoin osat vasta kotona. Miinuspuolena on mainittava, että vinoon menneen tail output shafitn aiheuttama tärinä irroitti peräkasetista yhden ruuvin viimeisellä akullisella. Valkoiset hiilikuitulavat olivat viikonlopun jälkeen lähen kauttaaltaan vihreät, mutta onneksi lehtivihreä lähti pesemällä pois. Halvan torppauksen kaava näyttäisi kokemusteni preusteella olevan:
Flybarless-nuppi + throttle hold + pehmeä alusta = halpa torppi
-
Taas tuli tanner tutksi Henttaalla...
Viikonlopun inverted-harjoittelun aikana Gaui tömähti peltoon peräti kuusi kertaa: lauantaina kolmesti ja sunnuntaina samoin. Positiivista tilanteessa on se, ettei ruuviakaan tarvinut vaihtaa!
Henttaan heinikko on kasvanut korkeutta ja pehmentää näköjään kovankin alastulon. Kopteri oli jokaisen torpin jälkeen lentokuntoinen kun puhdistin pyrstöroottorin ja main gearin ympärille kiertyneet heinät. Ei muuta kuin ilmaan vaan ja puoliksi ajettu akku tyhjäksi. Pari kertaa olin varma, että ainakin pyrstöroottorin akseli menee vaihtoon, kun kopteri liukui vajaaksi jääneen ulkopuolisen silmukan jälkeen perä edellä peltoon, mutta ei. Olisipa aina samanlainen tuuri! Mistä muuten johtuu, että ulkopuoliset silmukat (minun tekemäni siis)jäävät helposti torsoksi tai muistuttavat silmukan sijasta numeroa 6, kun taas sisäpuoliset menevät varsin pehmeästi? Onko niihin joku niksi?
Nyt kun torppeja ja lentotunteja on kertynyt, täytyy sanoa, että Gaui EP200 V2:n laatu on vakuuttanut. Pitkälle yli kaksisataa akullista ja parikymmentä torppia takana eikä yhtään laakeria ole tarvinnut uusia. Ns. kulutusosista vaihtoon on mennyt yksi hihna. Siitäkään en ole varma, vaurioituiko hihna torppauksessa vai kuluiko se muuten vaan (kesti noin 120 lentoa).
-
Nyt sitten kun saat Protosin kasaan ja taivaalle niin ei taida enää torpeista selvitä yhtäpienin ja halvoin vairioin, valitettavasti...
-
Nyt sitten kun saat Protosin kasaan ja taivaalle niin ei taida enää torpeista selvitä yhtäpienin ja halvoin vairioin, valitettavasti...
Totta.
Ajattelin jatkossakin opetella temppujen alkeet ensin Gauilla ja vasta sen jälkeen testaaan niitä Protosilla. Tulee näin päin varmasti halvemmaksi. Toppaukset kun ovat viimeaikoina maksaneet melkein saman verran kuin simulaattorissa.
No, onneksi edistystäkin tapahtuu - tänään tonttasin kymmenen akullisen kuluessa vain yhden kerran!
-
Elä sano elä sano. Protosin osat on yllättävän halpoja. Mä torppasin protosin oikeesti pahasti, kun sammu selällään, eikä maksanu ku 40!!! ;D
-
Mun torppaustiheys gauilla on ehkä 20 kertainen protokseen verrattuna. Viissatasen ottaa vakavammin kuin kaksatasen.
Picofly: meillä on muuten täsmälleen samat kopterit kun saat Protoksen. Mulla on vaan flybareja enemmän.
-
Picofly: meillä on muuten täsmälleen samat kopterit kun saat Protoksen. Mulla on vaan flybareja enemmän.
Onkohan tässä jokin kaava, mullahan on kohta kanssa sama setti ja GyroBotein ;)
-
Elä sano elä sano. Protosin osat on yllättävän halpoja. Mä torppasin protosin oikeesti pahasti, kun sammu selällään, eikä maksanu ku 40!!! ;D
Melko halpaa.....mulla särkyi lauantaina YS91 ST-moottori kesken lennon. Kiertokanki katketa mäjähti ja särki puolet moottorista. Vanhuksella tuli tunnit täyteen. Rotaatiolla sain pelastettua kopterin. Maanantaina uutta moottoria sisäänajellessa taivaalla tapahtui jotain (ei johtunut moottorista) ja nyt olen uutta Freya Evo OP:a kasaamassa. Ei ihan selvinnyt 40€:lla....noh onneksi se uusi moottori ei mennyt torpissa rikki. ;D
Koikkis
-
Picofly: meillä on muuten täsmälleen samat kopterit kun saat Protoksen. Mulla on vaan flybareja enemmän.
Onkohan tässä jokin kaava, mullahan on kohta kanssa sama setti ja GyroBotein ;)
Kiva saada seuraa niin voidaan vaihtaa kokemuksia - toivottoavasti ei kuitenkaan täällä toppausfoorumissa! Kannattaa muistaa, että huolettoman torppauksen taika toimii vain riittävän korkeassa heinikossa ;). Kovalla alustalla Gauin saa päreiksi siinä missä muutkin kopterit.