Kopterit.net
Kuvagalleria => MyFleet => Aiheen aloitti: Jyri - 13 Toukokuu, 2009, 13:17:21
-
Ilkeän isäpuolen tarina alkaa tästä...
Hyvin palvelleen Trex 450 SEV2 ja sen pikkuserkkupuolen Beam E4:n jälkeen kävi kaipuu isompiin ylitsepääsemättömäksi ja näin nuo 450 -luokan kopterit joutuivat myyntiin.
Suunnitelmissa on MSH Protos, tarina jota päivittelen tähän topikkiin ;)
-
Laitoin Trexin ja Beamin myyntiin ja niinhän siinä sitten kävi että Lentoakut ja Radio menivät ensimmäiseksi ;) Tämä toimi katalyyttinä Protoksen tarinalle...
-
Tilattu 13.05.2009
Gyrobot 700 + lasikuitukoppa, http://www.realraptors.co.uk
------------------------------------------------------
1 x Canomod - Protos Flit Painted Canopy (ACM-PT-002)
1 x LF-Technik - Gyrobot 700 (5001)
------------------------------------------------------
Gyrobot USB kaapeli, http://www.lf-technik.de
USB Interface Cable
Kontronik JAZZ 80-6-18, http://www.e-heli-shop.de/
Item no. KT-4821 Kontronik JAZZ 80-6-18
Protos + CF päivitys + varaosia, http://www.hobbyjp.com/
------------------------------------------------------
1 x Blade sponge holder MSH51061 (MSH51061)
2 x Belt MSH51035 (MSH51035)
1 x Tail control rod set MSH51024 (MSH51024)
1 x Tail Boom MSH51025 (MSH51025)
1 x Tail boom brace MSH51026 (MSH51026)
1 x Spindle MSH51002 (MSH51002)
1 x Main shaft MSH51004 (MSH51004)
1 x Head rods set MSH51022 (MSH51022)
1 x Head dampeners MSH51003 (MSH51003)
1 x Flybar rod MSH51008 (MSH51008)
1 x Protos moottorilla ja SAB:n lavoilla (MSH51100)
2 x Canopy grommets MSH51054 (MSH51054)
1 x CF Fins set MSH51094 (MSH51094)
1 x Carbon Frame Upgrade kit MSH51090 (MSH51090)
1 x Main Pulley MSH51052 (MSH51052)
1 x SAB main blades CF MSH51062 (MSH51062)
1 x Uniball Link L MSH51030 (MSH51030)
1 x Uniball Link S MSH51031 (MSH51031)
------------------------------------------------------
-
Nyt jatkuu kuumeinen odottelu ja speksaaminen ja empiminen, mitä tilata ja mitä ei...
-
Olikin kuulemma tuo Blade sponge holder vakiona mukana paketissa (kiitos, http://HobbyJP.com -tarkkaavaisuudesta). Vaihdoin sen sitten 15t pinioniin, kuulemma paketissa tulee 16t vakiona. En ole ehtinyt laskemaan millainen olisi oikea...
-
Alkaa tuo paketti muovautumaan pikkuhiljaa, nyt on jo siten jo servotkin tilattu tilattu:
INOlab servot, http://www.HobbyJP.com
3 x HG-D251MG
Features Specifications
Speed 0.15sec/60° (4.8V) 0.12sec/60° (6V)
Torque 4.80kg.cm (4.8V) 5.60kg.cm (6V)
Weight 24.40g
Size 30.0 x 13.0 x 33.30mm
1 x HG-D261HB
Features Specifications
Speed 0.07sec/60° (4.8V) 0.06sec/60° (6V)
Torque 2.40kg.cm (4.8V) 3.00kg.cm (6V)
Weight 20.60g
Size 30.0 x 13.0 x 33.30mm
-
Ihan hyvät servot ovat varmasti, nyt sitten parasta kopteriasi odottamaan!!! :)
-
Soittelivatkin jo Itellalta, illalla olisivat kopteria kotiin tuomassa ;)
Samalla meni Hyperionin akkuja tilaukseen, kun hobbycityssä on ollut saldot miinuksella...
4x Hyperion 6S 2500mAh Lipot, http://www.hyperion-eu.com
HP-LCL2500-6S
Hyperion CL - 6S 2500mAh, 50.0A Continuous (16-22C)
* Weight: 401gr
* Size: 44 x 145 x 33 mm
Viimeiset 4 akkua tilasin, en tosin tiedä miten hyvin tuo niiden kauppa toimii reaaliaikaisten saldojen kanssa, sillä tuon tilauksen jälkeenkin ilmoittaa että 4 akkua jäljellä ???
Ei ole mitään ruutiakkuja, mutta luulisi tuon 50A jatkuvaa riittävän jos ne huippuvirrat on noissa lukemissa?
-
Et sitten ostanut uusia Hyperionin akkuja joita voi ladata 5C virralla?
-
No en, kun ei niitä ollut varastossa ja toisaalta olisi hintakin ollut tupla ;)
-
Tuli taas tilattua lisää rompetta:
Aluminisalkku ja swashleveler tool, http://www.heliguy.com
1 x Swashplate Levelling Tool 500 Size,
1 x Trex 500 Aluminium Case,
Sale Date: 14/05/2009 23:06:52
Kontronik ohjelmointikortti, http://www.e-heli-shop.de
Item no. KT-9305 Kontronik ProgCard
Gyrobot 10cm kaapelit, http://www.lf-technik.de
Cable Set 10 cm 5000/6
Tuli taas tuplasti posti- ja toimitusmaksuja, mutta sen siitä saa kun on laho pää ::)
-
Itellan suosiollisella avustuksella Protos ja servot saapuivat n. vuorokauden kuluttua tilauksesta (http://www.hobbyjp.com (http://www.hobbyjp.com)).
-
Ensimmäisen kasausillan antimia, aikaa meni noin 00:00 - 04:00, isoin osa ajasta ihmetellessä ja ohjeita tavatessa, oman vaivansa tuotti tuo normal Protosin paketti jonka tilasin ja sitten siihen otettu CF upgrage paketti, ja ohjeet jonka mukaan teen on CF, kun taas osat on pussitettu hieman erilailla noiden runkopalikoiden osalta ;) Toinen hieman enemmän aikaa vienyt asia oli nuo Inolabin servot, kun niihin ei mennyt suoraan ne Protosin servokiinnikkeet, vaan jouduin hieman muotoilemaan sekä servojen kiinnitysreikiä että noita Protosin palasia...
...katsotaan mihin asti jaksan tänä yönä...
-
Tässä kuvia siitä mihin asti tuo eteni viime yönä, pitihän sieltä sieltä puuttua yhden osan (Guide Pulley Bushing, 2,5 x 3 x 7,8 [MSH50019]), toivottavasti HobbyJP saa toimitettua pian tuon puuttuvan osan.
Muuten alkaa kohta olemaan kopteri siinä kunnossa kun sen voi saada ennen muiden osien saapumista.
-
Tuli taas tilattua lisää osia:
FBL Flybarless muutokseen tarvittavat osat, http://www.readyheli.com/
MIK4168 MIK4168 Swashplate Driver for V-Bar head, dia. 8mm
H50094 H50094 Main Rotor Linkage Ball TREX 500
H60071 H60071 Ball Links TREX 600/600N/500
Hyperion tasausliittimet Bantamiin, JR lähettimen lipo yms sälää, http://www.verticalhobby.com/
------------------------------------------------------
1 x DualSky Lipo akku lähettimelle, tasauspiirillä, JR. UUSI 2500mAh (TXB25003-JR)
1 x PB5/BC5 and PB6/BC6, Individual cell connector board for Polyque (EAC123)
1 x Akunkiinnitys velcro-tarrat, keskikoko (BP(M))
1 x 12 AWG silikonijohto (12AWGwire)
------------------------------------------------------
-
Saarivaltakunnasta oli viikonlopun aikana kulkeutunut postiin odottamaan Realraptorsin paketti josta löytyi Extra canopy ja GyroBot 700.
Matkalla kotiin soittivat DHLtä ja kertoivat yrittäneensä toimitusta, kysyin vieläkö olivat paikalla, sillä olin jo tuolloin 200m päästä kotoa, kerrankin täydellinen ajoitus ;) Kontronikhan se sieltä paljastui...
Ohessa hieman kuvia aiheesta:
-
Päivitystä tilauksiin:
Ilmoittivat Hyperionilta että niillä ei olekaan akkuja varastossa kuin 2 kpl ja haluaisinko ottaa tilalle 3300mAh akkuja, niiden painon pitäisi olla 515g joten ajattelin kokeilla niitä, eiköhän sen CGn saa kohdalleen noillakin :o
Huomasin että JR X9303 tukee PC yhtetyttä, joten taas joutui tilaamaan lisää, sillä jos jonkin laitteen asetuksia voi käpistellä PCllä on se minusta iso etu verrattuna laitteiden omien valikoiden käyttämiseen ja eritoten mahdollisuus tallentaa ja kopioida asetuksia talteen on hyvä.
Tilattu siis 19.05
JR PC data Transfer + muuta pikku sälää, http://www.readyheli.com
JRPA310 JR PC Data Transfer
JRPA023 JR Radio Neck Strap Sling
4422 Hitec/JR/Airt. Z Female connector kit
ACC175 Crimper for Servo Connectors
CC5.5MM_BULLETS 5.5mm Gold Bullet Connectors
CSEM0001 Castle Creations 4mm Bullet Connector 16G/13G 75A (3)
-
VerticalHobbyn paketti saapui juuri parahiksi, samaan aikaan kuin JR X9303, tosin sillä erotuksella että JR piti käydä nimellistä maksua vastaan (n.130€) noutamassa Tullipostista, kun taasen Verticalin paketti saapui kotiin, ei se kotimaisten suosiminen huono ajatus ole. HArmi vaan ku ntiedä että kellään olisi ollut JRiä myynnissä.
Erittäin asiallisen oloinen laite tuo X9303, laadukkaan tuntuinen lähetin ja vastaanotin (R921), vaikkei siis virrat vielä päällä ole olleetkaan.
Vaikuttaa kevyemmältä tuo 2500 mAh Lipo kuin vakio NiMH 1500 mAh Tx akku, täytyy katsoa miten saa balansiin tuon, helpommin kaiketi...
-
Erittäin asiallisen oloinen laite tuo X9303, laadukkaan tuntuinen lähetin ja vastaanotin (R921), vaikkei siis virrat vielä päällä ole olleetkaan.
Kannattaa heti avata se mankka ja katsoa ettei aileronin potikan johto hankaa siihen mustaan neliskanttiseen osaan joka on lyöty radioon kiinni. Ei ole mukava yllätys kun aileron katoaa kokonaan ajon aikana. Laita vaikka teippiä tms siihen piuhan päälle. Ihan omasta kokemuksesta :)
-
Tässä vielä lisää tuosta...
http://www.jrradios.com/Articles/Article.aspx?ArticleID=1822 (http://www.jrradios.com/Articles/Article.aspx?ArticleID=1822)
-
Kiitos, tuo on tärkeä vinkki, tosin törmäsin aiheeseen jo tuolla Helifreakin palstalla, mutta yhtä kaikki tuo on erittäin tärkeä tarkistettava! En vaan ole päättänyt miten sen varmistaisi, siis regulaattorin kulmien dremelöinti vai johtojen uudelleenohjaus, vaiko hieman molempia ::)
-
Viime ja tämän yön saldoa:
JR X9303 radio saapui ja vaikuttaa erittäin asialliselta. Radio sai sisäänsä Verticalista tilatun JR 2500 mAh lähetin akun jossa sisään rakennettu balanseri, eli voi huoletta ladata radion oman liittimen kautta. 1202 mA meni ensilatauksessa, joten lienee ollut ihan hyvässä säilytys latingissa.
Oli sitten käynyt pieni virhe viime yön kasauksessa, servot ja koko servo blokki oli väärinpäin :-[, tulipahan käännettyä oikein päin ;)
Ja edistyihän tuo kopterikin, pääakseli ja pääratas on nyt paikallaan, kuten myös moottori ja pinioni.
-
Laitappa tilaukseen AR6100 tai AR7000 vastari, ovat aika paljon pienempiä ja painavat vähemmän. R921 ei taida gyrobotin kanssa mahtua kovin hyvin radio tilaan...
-Samppa
-
Onhan mulla tossa toi AR6200 jossa satelliittikin ja on n. puolet painoltaan (20g vs. 10g) ja kooltaan (kts. kuva) verrattuna tohon R921seen. Mutta Mutta R921 tarjoaa seuraavat: resoluutio 2048, ja tuo Flight log mahdollisuus, ois kiva kokeilla Eagle Treen kanssa...
-
Et huomaisi mitään eroa 1024 vs 2048 vaikka servot siihen pystyikin. Yleensä kannattaa laittaa pienin mahdollinen vastari, siitä on hyötyä käytännössäkin eikä vaan teoriassa. Jos Flight loggausta haluaa niin sitten joutuu laittamaan R921:n.
-op-
-
Taidan tosiaan kokeilla tuolla AR6200sella, kun ei tuo Flight log vissiin tarjoa juuri muuta kuin tietoa hukatuista paketeista?
-
Posti (kuriiripalvelu) toi lisää tavaraa, Kontronikin ohjelmointikortin, enemmän olisi ollut tarvetta akuille ;), no toivottavasti nekin sieltä aikanaan tulevat.
Aloitin päivän hakemalla GyroBotin USB -kaapelin lainaan, oma kun on vielä matkalla ja toivottavasti aikanaan saapuu myös tänne asti. Pitihän sitä tietysti kokeilla että mitä kaikkea sieltä GyroBotin sielun syövereistä löytyy, ja löytyihän sieltä, vielä kun pääsisi selville mihin kaikkeen eri parametrit vaikuttavat, pitänee yrittää tavata GyroBotin manuaalia oikein ajatuksella läpi, sinänsä ohjelmointi ei olisi vaikeaa kun vain tietäisi edes perusarvot millä lähteä liikkeelle Protoksen kanssa.
Päivän teemana on ollut Saksalaisten manuaalien Eng versioiden luetun ymmärtäminen, vai mitä sanotte seuraavasta lauseesta Heli mode kohdassa: "This speed controller works only without jolts if the speed controller is installed (with the gyrating mass of the rotor)" tai "So that the speed is about the same for every flight, the pitch should always be set to 0 deg." Sanat sinänsä ovat helppoja ja lausekin on ymmärrettävissä, mutta mitä ihmettä tuolla tarkoitetaan??? yhtä järkeviä lauseita oli tuo GyroBotin manuaali pullollaan, mahdetaanko kaikkien Saksalaisten tuotteiden manuaalit tehdä Babefishillä?
Elektroniikka on tuottanut päänvaivaa muutenkin, mihin sijoittaa mitäkin ja miten vetää johdotukset, minkä vastarin laittaisi, miten ottaa huomioon mm. EagleTreen helppo asennus tarvittaessa, kuinka painopiste tulee asettumaan jne... Vaikeaa on kun ei ole edes kaikkia komponentteja vielä.
Mekaniikkakin sai oman osansa, tuli herkisteltyä perää ja asennettua jälkitoimituksessa tullut alkuperäisestä paketista puuttunut holkki.
Ja minä kun luulin jo jotain sähkökoptereista ymmärtäväni :-[ ::) ???
-
Tässä hieman kuvamateriaalia lisää...
-
lektroniikka on tuottanut päänvaivaa muutenkin, mihin sijoittaa mitäkin ja miten vetää johdotukset, minkä vastarin laittaisi, miten ottaa huomioon mm. EagleTreen helppo asennus tarvittaessa, kuinka painopiste tulee asettumaan jne... Vaikeaa on kun ei ole edes kaikkia komponentteja vielä.
Mulla on eagletreestä sellainen johdollinen malli ja sitä kun tulee heitettyä laitteesta toiseen niin laitan johdoista vaan akunkiinnityslenksun alle sillon kun kopteria loggaan. Jos kiinteämmin haluaisin laittaa, laittaisin sen ehkä tuohon noparin alapuolelle velcrolla ja nippusiteillä.
Painopisteen saa aika laajasti säädettyä akkua siirtelemällä; Protoksen kopassa on verrattain iso "nenä" joka sallii akun asemoimisen melko eteenkin tarvittaessa.
-
On tosiaan muutaman kerran käynyt mielessä että olisi pitänyt ottaa kanssa johdollinen malli, no "aina ei voi voittaa, mutta miksi ei edes joskus" ;D
En ole peloissani tuosta painopisteestä että jäisi peräpainoiseksi -> GyroBot, ei Gyroa lainkaan ja tuo laite tulee pääakselin alle...ja akutkin tulevat olemaan 515g
-
Ei paljoa ehtiny tänään tekemään, jotain kuitenkin, eli nuppi edistyi hieman, nyt puuttuu nupista enää Mikadon Swashdriver ja Trex linkkipidennykset.
Ja sain säädettyä servot GyroBotin kautta, eli nyt liikkuvat servot oikein päin ja GGBn korjausliikkeetkin pelaavat oikeisiin suuntiin...
Tuli taas mieleen että mitähän järkeä mahtoi olla tuossa X9303:aan vaihdossa, kun on meinaan toimiva GOV noparissa j aSwash säädöt tehdään GyroBotissa, niin ei radioilta enää paljoa vaadita, 5 kanavaa ja käyrille / mixauksille ei ole pahemmin tarvetta, eli ihan perus radiollakin pärjäisi tälläisessä setupissa, no onhan tuota X9303:aa mukava ohjelmoida :)
-
Jyri, Ihan helppouden vuoksi, ota lavanpitimet pois nupista.
Linkin pidentäjä = D link
Joudut poraamaan 2,5mm terällä tuon D-linkin reijän ja poistamaan sen korotuksen, jotta saadaan suurempi pinta-ala tuolle D-linkille.
Esi kierrä kierteet D-linkillä juuri poraamaasi reikään, laita reikään pikaliimaa ja kierrä D-linkki paikoilleen.
Paljon helpompi tehdä yllä kuvatulla tavalla, kokeiltu on ja hyväksi todettu.
Hyvä, että Gyrobotin suunnat on kohdillaan.
-Samppa
-
Trexin D linkissä oli 3mm kierteet ja Protosin alkuperäisissä 2mm, ok
Protosin kuulien halkaisija näyttäisi olevan 4,8mm, Trexillä taasen 4,75mm, entä Mikadolla ?? Pienestä on kiinni.
Löysin muuten seuraavan jossa vaikutti olevan kanssa aikapaljon FBL kilkkeitä, nämäkin (http://www.infinity-hobby.com/main/product_info.php?cPath=152_155&products_id=3703) varmaan toimisivat?
-
Ääh, jos infinityn palikoita halajat, niin nämä on must: http://www.infinity-hobby.com/main/product_info.php?cPath=32_143&products_id=3601 (http://www.infinity-hobby.com/main/product_info.php?cPath=32_143&products_id=3601)
Sit et muuta nuppiin tarviikkaan, ovat ainakin kestävät ja kalliit muovisiin verrattuna.
-Samppa
-
Infinityllä vaikuttaa olevan paljon mielenkiintoisia osia, pitänee katsella noita ajan kanssa...
Eilen tuli sitten Itellan ja kuriirin tuomana lisää tavaroita, eli alumiinisalkku, swashleveler tool, ja FBL konversioon tarvittavat kilkkeet.
Tänään kun sitten olin aikeissa alkaa säätämään nuppia ja servija kohdalleen, niin ei tapahtunut mitään kun laitoin virrat kiinni, kunnes alkoi savu nousemaan noparista, äkkiä piuhat irti ja nopea analyysi:
#¤%&%¤#"!#¤%&/&%¤#"#¤%&/
Olin sitten juottanut Deansin väärinpäin #¤%&/&%¤#¤%&%¤#"
Tilanteen selvittyä kun kokeilin tuota noparia oikeinpäin piuhat niin tuntui vain vilkuttavan lediä 3 - 3 - 3
En tiedä onko tuosta noparista enää mihinkään ja uskaltaisiko sillä enää lentää vaikka toimisikin?
Pitänee lähettää Kontronikille arvioitavaksi, vai onko niillä mitään sellaista palvelua?
Olisiko vinkkejä mistä saisi mahd. pikaisesti Kontronikin Jazz 80-6-18 noparia?
P3¤%&/e!
-
Osanottoni. Tiedän aika täsmälleen miltä tuntuu polttaa kontronik ja vielä protosta kasaillessa
http://www.kopterit.net/index.php?topic=1652.msg31153#msg31153 (http://www.kopterit.net/index.php?topic=1652.msg31153#msg31153)
Perustetaanko kerho :(
Jos pikaisesti haluat ilmaan niin JP:ltä MSH
http://www.hobbyjp.com/product_info.php?cPath=77&products_id=967 (http://www.hobbyjp.com/product_info.php?cPath=77&products_id=967)
Saat luultavasti maanantaiksi kun pyydät pikana
Ei pahaa sanottavaa ja govikin tuntuu toimivan.
Kyselin kontronikiltä väärällä polarisaatiolla poltetun Jiven korjausennustetta, sanoivat että aika heikolta näyttää mutta lähetä niin katsotaan.
Siinä vaiheessa olin jo ostanut toisenkin kontronikin niin on jäänyt hyllyyn odottamaan innostusta. Toinen kontronik ei taas muutenvaan toiminut niin vaihdoin MSH:n nopariin.
-
Hammasta on purtu, mutta näitä sattuu ja enää ainut enempi ottaa päähän on pähkäily mistä saisi Kontronikin samantien käyttöön...
Tuli kuitenkin jatkettua kopterin parissa ja nyt olisi FBL muunnos mekaanisesti valmis.
-
Nuppi olisi alustavasti säädetty, siis swash leveler toolilla (huomasin, että ei tullut ihan millinkymmenyksen tarkkuudella, tosin vasta kuvasta, pitänee viilata vielä jossakin vaiheessa tuokin), täytyy arvuutella GyroBotin asetuksia vielä joku toinen kerta tarkemmin.
Meni sitten uusi Kontronik tilaukseen, katsotaan miten pian ehtii Saksanmaalta (http://www.natterer-modellbau.de (http://www.natterer-modellbau.de)) Suomeen...
1 x Regler Jazz 80-6-18
-
Sain aloitettua johtojen asettelun, nyt on servojen johdot "sukitettu" ja ohjattu oikeita reittejä. Seuraavaksi pitäisi sitten lyhentää nuo GyroBotin ja vastarin väliset 30cm johdot lyhyemmiksi, harmi kun ei ole vielä Itella tuonut servojohtopihtejä...
Tein muuten pienen lovetuksen peräpuomin kiinnikkeeseen jotta ei painaisi ihan niin paljoa peräservon johtoa. Tuossa yhdessä kuvassa näkyy hieman käyttämäni merkintä johdoissa -> helpottaa aikalailla tätä kasaus ja säätämis vaihetta kun ei tarvitse joka kerta GyroBOtin manuaalista tankata mikä johto menee minnekin.
-
Näyttää hienolta, tuo johtojen merkitseminen on hyvä juttu, itekin olen joskus jotain muistilappuja laittanu.
-
Kuriiri toi sitten tuon JRn Data Transfer paketin, täytyypä katsoa miten noiden säätöjen käpistely onnistuu PCltä käsin.
DPD tracking ilnmoitti että lähetys odottaa noutoa, no ei kun soitto DPDlle ja selvisi että Matkahuollon asiamieheltä noudettavissa olisi, ja yllätys yllätys, täällä kyseinen piste on Valintatalo, no eikun hakemaan 4 Hyperionin akkua Valtsusta ;)
Ei nuo nyt ihan akut nyt ihan niin mahdottoman kokoisilta/painoisilta, eiköhän se Protos noillakin ilmaan jaksa nousta.
Ps. Muutama kuva lisää noista lyhennetyistä ja merkatuista Gyrobot - Vastari piuhoista.
-
Sain sitten servojohdotkin lyhennettyä, ei pitäisi tulla niin ahdasta Protoksen sisällä.
Ja ihan mukavasti tuo 3200mAh akkukin vaikuttaa paikalleen mahtuvan.
-
Arggh, selvisi syy miksi en saa Kontronikin lähetyskoodilla mitään näkyviin DHL.fi kautta -> ovat lähettäneet sen noparin DHL:n postipalveluna ja se tulee silloin normaali postin mukana Itellan toimesta, toimitusaika 4-10pv >:(
-
Pitäähän se aika jotenkin saada kulumaan tuota Kontronikkia odotellessa, no niinhän siinä sitten kävi että satuin Fast Ladille (http://www.fast-lad.co.uk/) seuraavilla seuraamuksilla:
-----------------------------------
Purchase Details
-----------------------------------
Description:0.5mm GF Washer - 16900202, Item #:16900202
Description:High Hardness Head Dampeners - 06200208, Item #:06200208
Description:H50085 500 Fiberglass Canopy, Item #:H50085
Description:CNC Tail Pitch Plate - 07801208, Item #:07801208
Description:CNC Tail Grip Set - 18807208, Item #:18807208
Description:CNC Main Grip Set - 06309208, Item #:06309208
Onpahan taas lisää odotettavaa...
-
Sanoppas ihan suoraan: Kuinka paljon oikeen oot rahaa nyt käyttäny protosin sun muiden rc vehkeiden ostamiseen? On nyt viikon kahen sisällä sulta tullut semmosta tahtia uutta tilattavaa, että tilanne on kohta jo huolestuttava. Mutta toisaalta onhan se ihan hyvä, että joku oikeasti omistautuu tälle harrastukselle... :)
-
Niin siinä käy kun laittaa kaikki laitteet myyntiin mitä oli onnistunut hankkimaan ja joutuu ostamaan uudet tilalle...
...Ehdin kyllä taas hieman edistämään tuota asennusta/rakentamistakin, eli nyt olisi lavatkin maalattu ja alustava lentopaino näyttäisi asettuvan tuonne 1690g tienoille.
-
Onko tuo maali fluoresoivaa? Jos on, niin kyllä muuten näkyy taivaalla!!
-
Kyllä se taitaa olla, jotakin Bilteman signaali tms maalia, ainakin ikkuna ääressä loisti aika kivasti.
Nyt vaan odotellaan että Gorilla versiot takalavoista ja landareistä saapuu kauppoihin niin sitten voisikin päivittää taas lisää tuota näkyvyysosastoa :)
-
Mulla oli Suomen kallein HK-450 ja nyt Jyrillä on Suomen kallein Protos;)
-Samppa
-
Mitä, mullahan on budjetti servotkin, ei edes JRiä ;)
-
Eikö ne vakiolandaritki oo gorilla gearit?
-
Niin minäkin muistaisin jostain joskus lukeneeni, mutta ei ne ole keltaiset/oranssit ;)
-
Taas toi posti lisää kilkettä, muttei sitä eniten kaivattua eli uutta Kontronikia :'(
LF-Technikiltä sen sijaan tuli USB kaapeli ja 10 cm servojohdot GyroBotiin.
Lisäksi sain Spring update kitin (MSH51108) Protosiin, Kiitos Samppa.
-
Eipä kestä, kiva olla avuksi. 8) Sääli että mulla ei ollut sulle noparia laittaa matkaan ;)
-Samppa
-
Onhan tässä vielä listaa jota pitäisi tehdä, eli ei se nopari nyt onneksi vielä ole ongelma:
- Static mod
- Perän herkistely ja osien päivitys (alu tail blade holders, Tail case, alu slider)
- Pääakselin herkistely
- Vastarin ja GyroBotin kiinnitys
- Nupin geometrian tarkistus: kaikkien tankojen symmetria ja pituudet
- Lapojen tasapainoitus
- GyroBot asetukset
- Swash level tool
- Lapakulma-alueen määrittely
Ostoslistallakin on vielä asioita:
- digitaalinen astemittari
- Trex 500 pallolinkit H50094 (varalle)
- Laturi BC8DX
Noiden jälkeen olisi sitten viimeistään uuden noparin asentaminen ja asetukset.
-
Avasin tuon JR X9303:n ja ensisilmäyksellä ei näyttänyt ongelmaa olevan, mutta sitten kuvien lähempi tarkastelu osoitti että, kyllä oli jo muutaman tunnin päällä ololla (lähinnä asetuksien tekemistä) oli jo alkanut johdot hankautua, hioin regusta hieman kulmaa, pitänee vielä laittaa jotain eristettä, shoogoo tms...
Saapui tuossa juuri ennen mökille lähtöä FastLadin pakettikin, todella nopeasti, to tilaus, ma perillä Suomessa. Ei kyllä ikinä tullut seurantakoodia tai edes ilmoitustaettä ovat shipanneet tuon lähetyksen.
Aloitin perän läpikäynnin ja päivitysosien asentamisen, nyt tuntuisi että perästä sai jo aika jouhevan. Uusi v3 tail case näyttää silmämääräisestikin vahvemmalta ja jos materiaalikin on päivittynyt niin eiköhän tuo kestävämpi ole.
Tuli tuossa lähetyksessä Trex 500sen koppa ja on aikalailla isompi mutta kapeampi, taidan maalata ja laittaa tuon käyttöön, näyttää näin äkkiseltään paremmalta kuin alkuperäisen muotoilu.
-
Tuli tuossa lähetyksessä Trex 500sen koppa ja on aikalailla isompi mutta kapeampi, taidan maalata ja laittaa tuon käyttöön, näyttää näin äkkiseltään paremmalta kuin alkuperäisen muotoilu.
Elä nyt heti alkuun jo häpäise uutta konettasi. ;)
-
Saapui sitten lopultakin tuo uusi kontronik JAZZ ;D ja samaten tuli helidirectin lähetys jossa oli varaosia servoihin ja hiilikuitu peräputki.
Nyt olisi kaikki tarvittavat palikat kasassa, ei puutu kuin asennus ja viimeiset säädöt. Jotain sain jo asennettuakin, eli alumiiniset perä- ja päälävanpitimet. Nuo muuten syövät vakiokokoisia lapoja eli perään 5mm ja päälvoiksi 10mm, lisää lapavaihtoehtoja jos niin haluaa...
Lisäksi laitoin tuohon JR X9303aan Liquisolea johtoihin ja regulaattoriin, josko se noillla ja pienellä hionnalla kestäisi syömättä johtoja. lisäksi laitoin vielä "toppaukset" jotka pitävät tuon normiakkua pienemmän Lipon paikallaan hölskymättä.
-
Tuli tuossa lähetyksessä Trex 500sen koppa ja on aikalailla isompi mutta kapeampi, taidan maalata ja laittaa tuon käyttöön, näyttää näin äkkiseltään paremmalta kuin alkuperäisen muotoilu.
Elä nyt heti alkuun jo häpäise uutta konettasi. ;)
No enpä tietenkään ::)
Tässä muutamia ajatuksia, pitää katsoa millä linjalla lähtee toteuttamaan...
...Kommentteja?
-
Ei näytä yhtään hyvältä nuo variaatiot.
Kopan muodossa on jotain jonka takia se ei nyt vaan kertakaikkiaan käy.
Tuommoinen sen olla pitää: http://www.kopterit.net/index.php?action=dlattach;topic=4982.0;attach=16345
..Tai musta ja oranssi toisinpäin.
-
Pitää vielä miettiä tuota väritystä, siis koppahan tulee kuitenkin olemaan suurella todennäköisyydellä Trexin koppa (aika jännää, tykkäsin Beamissäkin Trexin kopasta vaikka kopterina en ollut järin ihastunut Aligniin, ja nyt sama 500 luokassa).
Sain taas hieman työstettyä tuota laitetta eteenpäin, nyt vain nuo säädöt tuottavat päänvaivaa, pitäneen miettiä nukutuilla aivoilla :)
Vaihtui peräpuomi sitten hiilariseen, ja aattelin kokeilla static modia ilman johtoa, hioin liitokset johtaviksi, pitää mitata mittarilla miten sähkö kulkee perästä eteenpäin.
Johdotukset ja vastarin sekä GyroBotin suhteen olisivat kohdallaan ja myös ESC olisi johdotettu.
-
Mukavan siistiä johdotusta :)
-
Mukavan siistiä johdotusta :)
Ja ah, niin hankalaa torpatessa ;)
-
Mukavan siistiä johdotusta :)
Ja ah, niin hankalaa torpatessa ;)
Milloin olis tarkotus ensi torpit vetästä? ;D
-
Tarkoitushan ei ole torpata, mutta niin tulee väistämättä käymään, jossakin vaiheessa, toki toivottavasti myöhemmin kuin ennemmin. Ensiviikolle näyttäisi ensilento ajoittuvan...
Toki tuollaisiakin johdotuksia oppii korjaamaan ihan näppärästi, nimim. Siperia opettaa ;)
-
nyt olisi sitten GyroBot säädetty ohjekirjan mukaisiin arvoihin ja +-12 asteen kulmiin ja Radion D/R + EXP kohdallaan, pitää vielä tarkistaa Normal moden kulmat. Lavat paikallaan, melkeinpä valmista ensilentoa varten. Eagle Tree pitäisi varmaan vielä laittaa kyytiin, jos vaikka onnistuisi keksimään sille hyvän puoli pysyvän paikan...
-
Kyse taitaa olla jostain loggerista? Hyvä puolipysyvä paikka vois olla siinä, kun on se vastari sitä levyä vasten, niin sen levyn ulkopuolella. Se levy siis osottaa koneen taka-alas.
-
Joo, paitsi että sille loggerille pitää vetää virtajohdot joten ei viitsi tuonne taakse asti vetää...
-
Tuntui löytyvän ihan ok paikat, ainakin alustavasti, vielä pitää hieman siirtää ettei ota kiinni koppaan tuo dataloggeri, uuten vaikuttaa ihan yvältä paketilta -> onnistuu aika helpolla irrottaminen ja kiinittäminen.
Löytyi sitten oikeat asetuksetkin, taitaa olla tuo vakio moottori 14 puolainen, vaikka joissakin tiedoissa on mainittu 10, mutta antoi oikeita RPM lukuja vasta tuolla 14 pole asetuksella. Vaikuttaa siltä että Jazz antaa 60-70-80% kaasulla seuraavat GOV kierrokset n. 2400-2600-2800, Olen laittanut nuo flight modeihin kaasun asetuksiksi (normal-idle1-idle2), toisn testasin ilman lapoja, mutta jos GOV toimii, kuten se npitäisi niin lienevät aika samat lapojen kanssa...
-
Kokeilitko laittaa kabiinin päälle? Se nimittäin saattaa olla aika ahdas.
Edittiä. Mistäs ostitkaan ne gorillagearit? Käykö Protosiin muuten trex 500:n jalakset?
-
Vink, kaikki menee, kun laittaa sopimaan. Saattaa tosiaan vaatia hieman viilaamista / poraamista...
-
Gorilla Gearin keltaiset jalakset ja perälavat on tilauksessa HobbyJPstä.
-
Taas napsahti hiirikäsi, tällä kertaa tilaukseen lähti Kontronik Kora 15-14 eli 790 kv moottori, pitäisi olla hieman parempi hyötysuhde kuin vakiomoottorissa (sekä käydä huomattavan paljon viileämpänä) ja painoa 30g vähemmän, ajattelin josko olisi passeli pari tuolle JAZZille.
-
Ensi leijuttelut on sitten takana, onnistuneesti :)
Ekalla kerralla oli cylic endpoint 20% ja 50% expo kuten GyroBotin manuaalissa ehdotetaan, oli pelottavan rauhallinen ja ehkä kuminauhamainen - päädyin lopulta 40% + 40% arvoihin joilla oli lähes normaalin tuntuinen. aika kivasti piti kierrokset kurissa tuo Kontronik, tosin oli pelkkää leijuttelua paikallaan. Oli muuten aika kärkäs paikallaan pidettävä, etenkin korkeussuunnassa, lisäsin hieman rauhallisuutta pitch käyrään keskialueen ympärille. pitänee laittaa vielä lisää...
Aika paljon tuntuu vievän virtaa, olisikohan niin ettei ole vielä oikein liukas ja sisäänajettu vai olisikohan jotain nahnitusta jossakin?
Toisella akulla vatkasi ja pumppasi kierroksia, en uskaltanut sitten enempää lentää.
Ohessa myös kuvia Henttaalta ja Dataloggerin käppyrä ekalta akulta, näkyypä to loggerin asennuskin noista.
-
Tässä vielä dataa siitä toisesta akusta, en kyllä ymmärrä miksi se noin käyttäytyi, akkukin oli täydessä latingissa (varmistin vielä kotona). Ainut mikä muuttui oli että kytkin tuossa välissä Dataloggerin toiseen läppäriin jossa ei ollut aiemmin Dataloggerin softaa ja tein nopesti konffit uudestaan, mutta eihän sen pitäisi vaikuttaa noin, eihän?
-
Päivitin nuo Dataloggerin käppyrät sellaisiin versioihin joissa mukana myös amppeerit.
Aika jännä katsoa muuten tuon ensimmäisen käppyrän lämpötilalukemia - asensin anturin siten että se lepää kiinni moottori kiinnityslevyssä - hyvin huomaa että lämpö nousee kun kopteri on ollut maassa, tai sitten kestää vain hetken ennenkuin lämpö ehtii anturille asti, toisaalta se moottorin kiinnityslevy on alumiinia ja lepää suoraan moottorissa kiinni, joten luulisi sen aika nopeasti seuraavan lämmöissä.
Vielä voisi hommata yhden anturin ja laittaa se kiinni nopariin, ja sitten vielä yksi akkuun, no luulen että alkaa elektroniikan määrä riittämään jo tässä Protoksessa :)
tässä vielä kerran tuo ekan akun päivitetty, niin ei tarvitse edelliseltä sivulta metsästää sitä ;)
-
Jotain perin kummallista oli tapahtunut sitten eilisen. Käydessäni GyroBotin asetuksia kotona läpi, merkatakseni ne tuonne GyroBot asetus topikkiin, huomasin seuraavaa:
Lavat eivät olleet lähelläkään nollakulmia tikun keskiasennossa, ja lähempi tarkastelu osoitti että Swash - Lavanpitimet linkkien pituudet olivat mitä sattuu, toinen oli 36mm ja toinen 41mm ja varmasti olin ne laittanut kunnolla ja yhtä pitkiksi??? En tajua miten ne ovat voineet liikkua, selittäisi toisen akullisen perin kummallisen käyttäytymisen eilen, tuskin niitä tontutkaan on yön aikana käyneet ruuvaamassa. En vain kykene tajuamaan miten se on voinut tapahtua, jos ja kun kerran linkit ovat olleet eilen ja tänään kokoajan kiinni, niin eihän niiden pitäisi voida liikkua, taidan liimata toisen pään kiinni ja kun olen tarkistanut lapauran niin sitten ehkä pikku tippa pikaliimaa vielä toiseenkin...Jos ne pääsivät liikkumaan ilmassa itsekseen, niin kuin on täytynyt tapahtua, niin oli aikamoisen katastrofin ainekset ilmassa, olisi meinaan tullut aikamoisen "Titanicmainen" loppu tuolle ensilennolle jos olisivat irronneet ilmassa.
PS. Ah tätä ihanuutta, vaimo lähti "pikkujouluihin" ja ihmetteli kun hymyssä suin toivotin hyvää iltaa, kerrankin saa koko illan aikaa tuunata ;) Nyt Trexin kopan madaamisen kimppuun
-
Pikkaisen mallailin lisää tuota Trexin koppaa ja hieman sitä pitää leikata että sen saa istumaan nätisti.
Samalla kun tuossa kävin Protoksen sähköjä läpi niin tarkistin myös nuo JAZZIn asetukset ja muutin softstartin 12 sekuntiin sekä laitoin cutoff jännitteeksi 2,5V per kenno, kovinhan se on alhainen, mutta tuo on ilmeisesti rasituksessa jolloin jännitteet tippuvat muutenkin.
-
Tänään tuli postissa keltaiset päivitysosat ja muutamia varaosia, ehdin tosin vasta asentamaan ne illalla kun olin jo ollut lennättämässä (leijuttamassa).
Henttaalla oli mitä mainioin sää ja muutaman vajaan akun ehdin puhumiselta ja spekuloinnilta leijuttelemaan, muutamia juttuja tuli tosin esiin:
- Välillä virtoja kytkettäessä ei tullut vietoja kopteriin ja kerran tai kaksi sain virrat pois liikuttamalla Deansia, epäilys kontakti ongelmasta ja vaikuttaa olevan ainostaan Dataloggeriin kykettäessä, ei kun kytkee akun suoraan nopariin, täytyy tutkia lisää, ei kauhean kivaa jos tuo sattuu ilmassa
- Perä muljahti alta kun hieman antoi kaasua, päätin lisätä oletus tailin arvoja GyroBorista (Tail P 300->350, Tail I 300->350), jonka jälkeen kenties hieman vägäystä tms. perässsä, en ehtinyt tutkimaan tuotakaan, josko huomenna (tänään) Röylässä saisi säädettyä lisää
- Ekan akullisen loppuvaiheessa vaikutti ihan kuin noparissa olisi tullut cutoff päälle, mutta logissa jännitteet olivat alhaisimmillaankin yli 20V ja cutoff on tällä hetkellä 2,5V/kenno. olisiko ollut lämpökatkaisu, saattaa tuo 60% kaasu käydä +20 ulkoilmassa umpinaisen kopan sisällä liialliseksi jopa Kontronikille. Tarkistin login, kyllä siellä selkeästi jokin laski kierroksia tuossa lopussa. En sitten hoksannut katsoa Jazzin LEDiä, josko se vilkkui kolmen sarjoissa.
- Olin sitten ottanut nuo edelliset logit väärällä "gear ratiolla", nousivat hieman nuo kiekat eli vaikuttaa että 60% olisi n. 2300-2400 ja 70 % olisi +2500
-
Sitten olikin DHLn vuoro yllättää ja toimittaa Kora päivää aikaisemmin kuin lupasivatkaan (webissä seuranta ei näyttänyt muuta kuin lähtöpäivän joten soitin sinne tänään ja kysyin, ilmoittivat että toimitus on huomenna klo 11-16).
Moottori vaikuttaa erittäin pieneltä ja kevyeltä, sitä se itse asiassa onkin, juomattavan paljon n.30g ja silmämääräisesti n. 1cm lyhyempi. Ihmetyttää oikein miten ovat saaneet pakattua noin pieneen sellaisen määrän ominaisuuksia, eritoten verrattuna muihin vastaaviin moottoreihin. Muiden kokemusten mukaan tuon pitäisi tarjota hieman enemmän vääntöä hieman pienemmällä tehonkulutuksella, toki kv on hieman alahaisempi 790kv vs. 820kv, voisi selittää tuo tehonkulutuksen ja ulosantotehon ero pinemmällä lämmöntuotolla, toki siinä on fiksummin suunniteltu moottorin yläosa. Vaikka moottorin kiinnittää suoraan moottoripukkiin, jää siinä silti avoimet ilmakanavat, toisin kuin esim MSHn omassa moottorissa tai muissa harjattomissa mitä olen nähnyt.
Pitänee huomenna asentaa tuo kiinni ja katsoa mitä eLoggeri kertoo sitten siitä...
-
Otin sitten tuon Trexin Canopyn työn alle:
Dremelöin sitä hiemna sopivammaksi Protosiin, maskasin Bilteman "ralliraita" teipillä, toimii muuten hyvin kun tekee muodot suunnilleen ja käyttää lämpöpuhallinta, niin saa kaaretkin tiiviisti asettumaan kopan pintaan. Erinäisiä kerroksia maalia ja lakkaa, huomenna lienee lentokunnossa. Laitan tuohon ihan tuhdit läpivientikumit, eipähän pitäisi rispaantua ihan heti.
-
Sain sitten purettua tämän päivän datat loggerista, ohessa ekan akullisen käyrät.
Mielenkiintoisia huomioita:
- Moottorin lämmöt kävivät jo aika korkealla, 78 astetta, odotan mielenkiinnolla että saan Koran asennettua ja katsottua miten käy lämmöille
- Nupin kierrokset pysyivät hyvin tasaisina, 450 luokan vehkeillä ja Scorpionin noparilla ei onnistunut koskaan noin hyvin.
- Aika mukavasti tuntuu tulevan lentoaikaa, 7min 2400mAh eli vasta n. 75% kapasiteetista, vaikka nupissa +2800 kiekkaa
-
Hah sain kuin sainkin tuon kopan valmiiksi tänään, aika hauskasti muuttaa tuon Protoksen olemusta, toiset tykkää toiset ei, mutta nyt menee akku nätisti alle eikä kiristä mistään.
-
aika hauskasti muuttaa tuon Protoksen olemusta, toiset tykkää toiset ei
Vähän kuin olisi key account managerilla liian iso pikkutakki päällä :)
Kunhan lentää hienosti.
-
Tällä hetkellä kopterin lentopaino on 1740g jossa siis mukana tuo eLogger ja sen näyttö, tulee vielä tippumaaan n. 30g kunhan saan Koran asennettua, ja jos ottaa loggerinkin pois niin sitten jäädään n. 1690g
Tuolle Trex kopalle tuli sitten painoa n. 68g
-
Hieno maalaus 8) ja varmasti näkyy.
-
Hieno maalaus 8) ja varmasti näkyy.
Toivotaan, sillä tuo näkyvyys oli yksi isoimmista syistä miksi siirryin luokkaa isompiin...
-
Aika mukavasti tuo Protos menee tuonne Trex500sen laukkuun ja tilaa jää yllin kyllin muille romppeille.
Päätin sittenkin asentaa tuon Koran jo nyt vaikka kaikki asetukset eivät vielä ole kohdallaan, sillä huomasin että jo perän asetuksiin GyroBotissa vaikuttavat monet tekijät, kuten esim. kierrokset joilla lennetään ja näin ollen totesin että on parempi jos nyt on jo se moottori kiinni jolla on tarkoitus sitten jatkossa lentää.
Melkoinen kokoero noilla moottoreilla (Kora on n. 3mm halkaisijaltaan suurempi mutta melkein 10mm lyhyempi), tuntuu uskomattomalta että tuo Kora on samantehoinen ja käy kylmenpänä, pitää katsoa käppyröitä jahka saan tuon asennettua...
-
Alkoi tuo Bantamin hyytyminen/lataamisen hitaus harmittamaan, sillä silloin kun täällä olisi lentokelejä ei huvittaisi vain odottaa laturin jäähtymistä/akkujen latautumista, niinpä hiirikäsi napsahti kun Hobbycityyn oli tullut Turnigyn akkuja ja samalla tuli sitten parannettua tuota latauskapasiteettia ;)
Your order details are:
4x #T2650.6S.30/9268 Turnigy 2650mAh 6S 30C Lipo Pack
2x #iCharger106B/6792 iCharger 106B-plus 250W 6s Balance/Charger
Saas nähdä kuin pian ehtivät tänne...
-
Hieno tuo sun Protos. Ei pitäisi jäädä ominaisuuksiltaan pieneksi ihan heti :).
-op-
-
Hieno tuo sun Protos. Ei pitäisi jäädä ominaisuuksiltaan pieneksi ihan heti :).
-op-
Jep overkilliähän tuo minun taitoihin on, mutta ajattelin että tuolla sitä sitten passa harjoitella, ei ainakaan voi sitten panna kaluston piikkiin ;)
Oikeasti hain kyllä tuolla (eritoten FBL) lentämisen helppoutta, kuvittelisin että monet asiat ovat helpompia jos ei kopukka kampea niin kauheasti vaan menee vaan sinne minne ohjaa ja tuon saavuttaminen ei sitten tuon FBL systemmin kanssa pitäisi vaatia pahemmin miksauksia...
-
Koran akseli on lyhennettu ja lovettu ja moottori asennettu paikalleen, oli hieman jumppaamista kun halusin nuo kaapelit rungon sisälle ja Korassa on nuo johdot jäykkiä, ei mitään taipuisaa silikonitavaraa ja Nopari oli jo paikallaan enkä jaksanut irrottaa ESCin vastarille menevää johtoa.
Jos sää suosii niin Röylässä pääsisi huomenna testaamaan...
-
Nyt huomasin, eikai sulla oo ino-labit nupissa? :o
Ne joiden nopeus on 0.07sec?
Ei ainakaan nopeus heti lopu...
-
On INOlabit, mutta ei noi oo ne gyroservot vaan:
[HG-D251MG]
- Power : 4.8V ~ 6.0V
- Speed : 0.15s/60°, 0.12s/60°
- Torque :4.8V--Dynamic torque: 4.8kg.cm, 6.0V--Dynamic torque: 5.6kg.cm
- Size : 30.0X13.0X33.30
- Weight : 24.40g
Perässä on sitten se nopea:
[HG-D261HB]
- Power : 4.8V ~ 6.0V
- Speed : 0.07s/60°, 0.06s/60°
- Torque : 4.8V--Dynamic torque: 2.4kg.cm, 6.0V--Dynamic torque: 3.6kg.cm
- Size : 30.0X13.0X33.30
- Weight : 20.65g
Täytyy vissiin laittaa joku kunnon ohjelmoitava BEC että saa 6V ja oikeat nopeudet irti, nyt vaan rupesin miettimään että koska maailmalla ajetaan Futaba S9257 nupissa, niin miksi ei noita INOlabin 261siäkin voisi käyttää nupissa, olisi vauhtia 6 Voltilla, pitäisiköhän harkita :)
-
Olisihan tämä pitänyt arvata, että kumpaan suuntaan moottori pyörii, väärään tietysti, nyt pitää purkaa taas aikalailla, kun ne johdot on niin jäykät ettei taida onnistua ilman, pitää kuitenkin yrittää.
VINKKI: Jos laitat JAZZ KORA yhdistelmän Protokseen, niin kytke yhdet piuhat saman värisiin ja kahdet ristiin!
-
Olisihan tämä pitänyt arvata, että kumpaan suuntaan moottori pyörii, väärään tietysti, nyt pitää purkaa taas aikalailla, kun ne johdot on niin jäykät ettei taida onnistua ilman, pitää kuitenkin yrittää.
VINKKI: Jos laitat JAZZ KORA yhdistelmän Protokseen, niin kytke yhdet piuhat saman värisiin ja kahdet ristiin!
Eikös sen suunnan olisi voinut myös vaihtaa escistä :o
-
Eikös sen suunnan olisi voinut myös vaihtaa escistä
Olis voinut, motor reverse on mode 7 Jazzissa.
-op-
-
K I I T O S !
Kyllähän sen tosiaan voi, ei käynyt mielessä että sen voisi ohjelmoida kun kerran sitä ei voi tehdä ProgCardilla, mutta sen voikin tosiaan tehdä "tikku"ohjelmoinnilla, kiitos vielä kerran.
Ihan loppuun asti ei tuo Kontronik Jazzikaan ole mietitty, en edelleenkään ymmärrä/hyväksy oikein tuota tikkuohjelmointia, miksei kaikkea voi tehdä tuolla kortilla??
-
Nyt V!"¤""AA Isosti, eka akullinen Röylässä meni hyvin toinen akku kiinni, unohdin irrottaa lavat lapapidikkeestä, pieni nytkähdys ja savua noparista, sen jälkeen ei mitään...voiko ESCi palaa siihen että moottori ei pääse pyörimään, siis kaasu oli nollassa mutta nopari/moottori yritti vain päästää merkkiäänen ja savua...nyt ei pysty kirjoittamaan enempää.
Palaan asiaan kun V!"¤"¤S helpottaa, jos helpottaa!!!!
-
Sulla on kyllä huono tuuri noiden Kontronikkien kanssa...
Osta vaikka joku Scorpion, niin ei mee kaikki lomarahat nopareihin.
-Samppa
-
Onko kontronikilla mitään takuuta/ huoltoa/korjausta?
Jyri, koneeseen ei kannata laittaa virtaa ollenkaan, jos lapatuki on paikallaan, pelkästään nuppiservot kärsivät siitä.
Kun oot saanu jo kaks noparia käräytettyä viikon tai kahen sisällä, niin nyt kannattais jo vähän ruveta huolellisemmaks, vaikka innolla odotat unelmakopterisi lennättämistä. :)
-
Voisiko tuossa olla ennemminkin kyse siitä että nuppiservot ei päässeet keskittämään itseään kun nuppi oli jumissa -> ylikuorma becille.
Huono tuuri kyllä..
-
Voisiko tuossa olla ennemminkin kyse siitä että nuppiservot ei päässeet keskittämään itseään kun nuppi oli jumissa -> ylikuorma becille.
Huono tuuri kyllä..
Tuo tosiaan kuulostaisi uskottavalta, pitäisi varmaan koittaa erillisellä BECillä...
-
Hmmnn, jos siis vain BECci meni niin sehän saattais toimia jos vaan laittais ulkoisen akun antaan virtaa vastarille, tietty voihan se olla että siinä samalla meni muutakin kuin BEC, mutta tuo kyllä olisi uskottavimman kuuloinen selitys mitä olen kuullut.
-
Hyvin luultavasti paloi säätimen BEC, huonolla tuurilla myös joku nuppiservoista kärvähti samalla, meni oikosulkuun ja lisäsi säätimen BECin rasitusta entisestään. Aina lavat suoraksi ennen akun kytkemistä. Hommaa joku 8-12A ulkoinen BEC ja koeta sillä, hyvällä tuurilla poltit vain säätimen sisäisen BECin.
Osta vaikka joku Scorpion
-Samppa
Eipäs kiroilla yleisellä foorumilla >:( ;D
-op-
-
Jos lähetät ne korjattavaksi niin voin antaa yhden palaneen Kontronikin lisää samaan pakettiin.
-
Jos lähetät ne korjattavaksi niin voin antaa yhden palaneen Kontronikin lisää samaan pakettiin.
Sama!
-
Mulla olisi tossa 4 kennonen NiMH vastariakku, uskaltaska sen kytkeä ton JAzzin rinnalle, ohjekirjan mukaan voi, vai pitäiskö panna punainen piuha poikki noparista??
-
Voithan ottaa sen liittimestä irti.
-
Jaa siis nastan vai, voihan toki, mutta nyt olikin kyse siitä että kummin tehdä, ohjekirja jopa suosittaa käyttämään normaalisti noparin BECin rinnalla erillistä vastariakkua...
-
Nopeasti tutkittuna saldo on...LAUSU MIELESSÄSI/SANO ÄÄNEEN JOKAINEN KIROSANA jonka osaat / tiedät, ota iso huikka vahvaa viinaa suoraan pullosta (K18) ja ole mukana hengessä:
- Servot ovat ehjät
- Nopari lämpenee eikä anna pihaustakaan moottorille
Kaikki suoraan vastariin kiinnitettynä ja 4,8V vastariakulla kokeiltuna, en sitten kyllä katkaissut/irrottanut sitä noparin vastarille menevää punaista, pitäisi varmaan vielä kokeilla se, tosin noinkin kokeiltuna ja lentoakku noparissa kiinni alkaa noaprin johdot kuumenemaan, ei hyvä merkki.
Mietitääs miten ne virrat kulkevat FBL laitteessa, eli jos digitaali servot jumittaa ja sitä silti yritetään ajaa toiseen asentoon, niin sen virran kulutus on aikoimoinen, eikö, no mitäs kautta ne servot saavat virtansa, noparilta, juu, mutta mitä kautta se virta sinne servoille menee, vastarin, väärin, FBL laitteissa se virta menee FBL yksikön kautta, tai oikeammin siis noparilta yksiä piuhoja pitkin vastarille ja vastarilta neljiäpiuhoja pitkin FBL yksikköön jos jokaiselle servolle erikseen.
Niin siitä saldosta, se jatkuu vielä eli GyroBot 700 on myös pimeänä, ainakin nopeasti kokeiltuna, kyllähän sen pitäisi virtaa saada ja herätä kun laitan vastariakun kiinni vastariin...ei herää, PRKL...
Nyt taidan ottaa pienen huikan ja miettiä vielä kertaalleen tilannetta...
-
Ota nopari irti ja kokeile vastari akulla. Gyrobot saattoi polttaa noparin jos siihen tuli vika. Lähetetään ne neljä palanutta Kontronikkia ja Gyrobot Saksaan tutkittavaksi!
-
Testattu uudelleen, ei herää GyroBot ei...
...hieman asiaa mietittyäni, en ymmärrä miten voi olla että pelkästään servojen kuormittaminen voi johtaa tälläiseen lopputulokseen, sillä:
Vaikka servot olivat jumissa niin se oli kuitenkin vain kuormitustilanne.
Se että nopari hajoaa (savuna) kun kuormitus on enemmän kuin suurin sallittu 4A on aika rankkaa, mutta vielä ihan hyväksyttävissä, ehkä
Mutta se että GyroBotille ei ole edes ilmoitettu maksimivirtaa minkä kestää kuormitusta, entä jos sillä ajaisikin jotain 700/90 luokan mega sähkökopteria yyber rankassa 3Dssä yyder nopeilla digiservoilla, mahtaisiko silloinkin käydä näin? Eli pitäsii tuolle ainakin olla ilmoitettu maksimi servojen virrankulutus minkä kestää, eikö?
Taidan oikeasti laittaa JAZZit tehtaalle ja katsoa mitä sanovat, jos joillakin muilla oli kanssa pananeita Kontronikkeja niin laittakaa mulle privaa, voin laittaa ne menemään samalla kertaa. Ja GyroBot lähtee kanssa Saksaan...
Edit. Juza, kokeilin jo juuri noin, ja ei pihaustakaan
-
Todella ikävää.
Jotenkin kohtuuttomat vauriot.
Tilannehan vastaa vähän sitä jos esim nuppia säätäessä on endpointit ja vähän muutakin päin persittä ja kaikki servot bindaa kovaa.
Lavat pidikkeessä on pehmeämpi "lukko" kuin swashplate kollaria vasten. Lavat sentään vähän joustaa. Ei saisi hajota siitä heti poks.
Laitan oman savu-Jiven kernaasti yhteispostissa saksanmaalle.
-
Servojen virta kun kulkee Gyrobotin läpi, niin siinä on varmaan kaikki +pinnit ja -pinnit suoraan yhdessä ilman mitään elektroniikkaa välissä, samalla tavalla kun vastarissa. Sen pitäisi kestää virtaa saman minkä servo liittimet.
-
Servojen virta kun kulkee Gyrobotin läpi, niin siinä on varmaan kaikki +pinnit ja -pinnit suoraan yhdessä ilman mitään elektroniikkaa välissä, samalla tavalla kun vastarissa. Sen pitäisi kestää virtaa saman minkä servo liittimet.
Näinhän sitä luulisi, mutta kun ei pihahda niin ei, pitää tosiaan lähettää paketit tuonne Saksanmaalle ja katsoa mikä on vastaus aikanaan, kaikki halukkaat laittakaa mulle privaa tai mielummin emailia aiheesta niin sovitaan tuo kimppalähetys...
-
Tilasin jo uutta rautaa rajalle josko nyt alkaisi kestämään...
Jazz 55-10-32 ESC
LF-Technik - Gyrobot 700
Western Robotics - BEC - Super Mini, 10 Amp 6s Lipo
-
Olisko tuo nopari kärähtäessään päästänyt linjoille jonkun jännitepiikin joka tappoi gyrobotinkin..
Haiseeko se Botti sähkölle? Vastari, gyro ja servot kuitenkin pelaa?
Alkaa kyllä tulla aikamoinen lasku yhdelle lapatuen unohtamiselle.. jos se nyt yleensä oli niistä servoista kiinni.
-
Olisko tuo nopari kärähtäessään päästänyt linjoille jonkun jännitepiikin joka tappoi gyrobotinkin..
Haiseeko se Botti sähkölle? Vastari, gyro ja servot kuitenkin pelaa?
Alkaa kyllä tulla aikamoinen lasku yhdelle lapatuen unohtamiselle.. jos se nyt yleensä oli niistä servoista kiinni.
Vastari ja servot pelaa, gyroahan ei tuossa systeemissä erikseen ole vaan kaikki äly on tuossa GyroBotissa.
Sitähän ei tosiaan tiedä mitä on tapahtunut kun tuo JAZZin BEC on kärähtänyt liikakuormasta, onhan siinä voinut piikkiä syntyä tai mennä jopa jännitteet navat oikosulkuun tms...
Totta, aika kohtuuton kustannus lapatuen unohtamisesta.
-
Taidan pitää taukoa Jussin ajan (mitä nyt ehkä lähetysten seurantaa hieman tulee kurkittua ) ja palata vasta ensi viikolla tuon kopukan pariin...hieman kyllä mietityttää josko sitä hommaisi jonkin helpon kiinteäsiipisen, tälläisten kopterittomien päivien varalle, olisi elektroniikkakin olemassa tuolleiselle 400-600g painavalle laitteelle.
-
josko sitä hommaisi jonkin helpon kiinteäsiipisen, tälläisten kopterittomien päivien varalle,
Tullaan nyt kaapista kiinteäsiipisillä...
Ostin hobbykingistä riccsin busybeen, 69$+postit
laitoin 3s akkuja, motti paloi parilla lennolla, laitoin vähän tiukempaa mottia ja nyt kiipeää busybee pystysuoraan kuuhun jos sähkö riittää.
Todella hauskaa kopteroinnin välissä, ja kopterit on selkeästi opettanut kaiken tarvittavan kömpelöihin ensilentoihin lennokilla. Ei pientäkään ongelmaa nousta ja laskea ylätasokonetta.
Toinen mitä voin suositella .. gaui ep200. Kun huvittaa vähän lentää, mutta ei huvita lähteä minnekään, täydellistä ajanvietettä.
-
Pikku kopteri olisi varmaan hauskaa, mutta kun ei ole kopterin sähköjä ylimääräisiä niin sille tulee jo erilailla hintaa, ja jostain syystä rahaa on jo palanut muualle, kun taas tuollaiseen peruslennokkiin olisi jo kaikki olemassa -> hyvin halpaa, jos vaan jossakin olisi valmiina noudettavissa sopivan helppo, Hobbylinnasta tai Vertivcalista en keksinyt mitään jota olisi varastossa eli heti saatavissa, nimim. Juhannuksen viettoon uusi lelu
-
hieman kyllä mietityttää josko sitä hommaisi jonkin helpon kiinteäsiipisen, tälläisten kopterittomien päivien varalle, olisi elektroniikkakin olemassa tuolleiselle 400-600g painavalle laitteelle.
Olen jo pidemmän aikaa harkinnut HobbyCityn Cessnaa (http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6331&Product_Name=Cessna_182_RTF_18A_Brushless_w/_4_Servo), mutta en ole vielä saanut hankituksi. Tuossa tosin on sähköt radioita lukuunottamatta mukana, joten ei liene sinulle se sopivin paketti. Konetta on kuitenkin kehuttu paljon foorumeilla kautta mantujen. Näyttäisi olevan jopa yksi varastossa.
-
Hobbylinnasta löytyi GWSn cessna tms, ei ollut paha hinta 50€, pitänee kuluttaa Juhannus se parissa ja palata ensi viikolla Protosin pariin...
Hyvää Juhannusta!
-
Olipa muuten hauska peli tuo GWS E-Starter, suosittelen erityisesti ponttoonien kera, oikein mukavaa ajanvietettä veden äärellä...nyt takaisin Protoksen pariin...
-
Olikin pari pakettia odottomassa postissa kun pääsi mökiltä takaisin.
RealRaptorsilta tuli erittäin hyvin pakattu paketti, eikä HobbyKingin paketissa ollut moitittavaa.
Nyt on sitten tuota latauskapasiteettia hieman nostettu, 50W -> 550W ;) samaten akkukapasitetti melkein tuplaantui. Saa nähdä miten nuo Turnigyn akut toimivat, eivät olleet ainakaan hinnalla pilattuja ja erittäisn asiallisesti kasattuja, jopa balanserin piuhat olivat silikonijohtoa, kennot hienosti kaikki 3,89V. Odotan innolla että pääsee noita testaamaan ja katsomaan josko huomaa ero Hyperionin akkuihin.
Kasaillessani tuota Protosia uudella noparilla ja BECillä tuli muutamaan kertaan mieleen että Gynekologi hoitaisi homman helpommin, sen verran alkoi tulemaan ruuhkaa kaikkien laitteiden ja johtojen kanssa, mutta lopputulokseen olen ihan tyytyväinen.
Toimi sitten tuo alkuperäinenkin GyroBot kun laitoin siihen virrat BECin kautta, no onpahan varalle sitten yksi GyroBot tai seuraavaan kopteriin, tai myyntiin, en tiedä vielä ;)
Vaikuttaa muuten ihan hyvältä ratkaisulta tuo erillinen BEC, antaa 10A jatkuvaa ja 16A hetkellistä, sähkö tulee kaksilla hyvänpaksuisilla johtimilla vastarille (ja GyroBotille) ja nyt saa ajaettua servoja 6V jännitteellä.
Palataan asiaan huomisen Röylän keikan jälkeen...
-
Olipa muuten hauska peli tuo GWS E-Starter, suosittelen erityisesti ponttoonien kera, oikein mukavaa ajanvietettä veden äärellä...
Ostin tuon mainitsemani HobbyCityn Cessnan ja kävin jo eilen lentämässä sen valotolppaan. ;) Siipi poikki jne. jne. Epoksi korjasi lähes kaiken, joten tänään uusi yritys. Jos vaikka saisi tuplattua lentomatkan.
Nimim. jo yhteensä 30m elämänsä aikana siipivehkeellä lentänyt.
-
Kopteri parani huomattavasti eilisten säätöjen ansiosta, kiitos Markukselle ohjeista/vinkeistä perän suhteen -> Eli ei kannata käyttää CNC perälavanpitimiä, ainakaan ilman Chinese Modeja, sillä mulla oli todella raskas liikuttaa perää kun oli kierroksia, mutta kun vaihdoin päivitetyt orkkis lavan pitimet niin tilanne parani huomattavasti, samalla siirsin servohornia yhden pykälän sissäänpäin, eli oiskohan alkuperäinen ollut 16mm ja nyt siis seuraavaksi lyhyemmässä.
Ps. jos joku kiinnostunut lisää tuosta E-Starter vesitasosta, niin tässä linkki (http://share.ovi.com/album/Jyri.Laitinen.E-Starter) kuviin
-
Tuli sitten askarreltua noille iChargereille oma virranulosotto auton takakonttiin, tosin tämä oli helppoa kun takakontiin tuli jo entuudestaan sormen paksuinen kaapeli, hifivahvistinta varten.
-
Varmaan LIPO SAFE -pussit käytössä ja/tai jotain muita turvavermeitä ihan vain varmuuden vuoksi, ellei johtoja saa vedettyä ulos asti?
-
Auto taitaa olla kalliimpi käräyttää kuin Kontronik ;)
-
Ei tule johdot ulos asti, en koe kovinkaan käytännöllisenä akkujen latailua hiekkakentällä. On tuossa omat sulakkeet kummankin laturin ulostulossa ja latureissa on ulkoiset lämpötila-anturit käytössä ja itse on kuitenkin vielä siinä vieressä, eli en koe Lipopusseja enää tuohon tarpeelliseksi.
-
Ensimmäinen torppi on nyt sitten takana, lisää aiheesta... (http://www.kopterit.net/index.php?topic=5406.0)
-
Hyvin lentää torpin jälkeen, ihmeen vähäisillä vaurioilla tuntuu selvinneen.
Tuli sitten tilattua uusi Swashplate, josko saisi välyksettömän ja pääsisi laittamaan tuon alkuperäisen takaisin myyjälle. Samalla tuli tilattua hieman hajonneiden osien varalle uusia...eli varastoon.
-
Saapui hieman osia varastoon, jopa tuota Spring Update bagia, saa maksettua velan Sampallekin ;)
Tuli myös uusi Swashplate, silminnähden erinäköinen kuin se mikä minulla oli vakiona, toivottavasti tuossa ei ole sitten välystä, en vain ole vielä ehtinyt asentamaan / testaamaan...
-
Asensin sitten tuon uuden swashin ja todellakin on erilainen kuin vanha, tuossa uudessa ei ole klappia lainkaan, kun tuossa lakuperäisessä oli sitä vaikka muille jakaa jo uudesta alkaen. Pitänee huomenna kokeilla miten vaikuttaa lento-ominaisuuksiin.
Tuo vasemmanpuoleinen on se kopterin mukana tullut ja oikealla on uusi, selvästi eri teksniikalla tehtyjäkin, silti Corrado ei ole millään foorumilla myöntänyt että swashista olisi eri versioita, vaikka noita katsomalla on päivän selvää että swashista on olemassa ainakin kahta eri versiota.
-
Ekat tyypit tuli otettua uudella swashilla ja ei se ainakaan huonompaan suuntaan mennyt, kulki todellakin kuin raiteilla...
-
Tuli lennettyä lisää uudella swashilla. Ei voi kuin todeta että olen erittäin tyytyväinen Protokseen tällä hetkellä, ei oikein osaa toivoa mitään lisää, ei edes lentoaikaa, sillä sitäkin piisaa, 10 min ja akkuihin menee n. 2000-2200 mAh, eli 3200 akuilla ihan kivasti ilma-aikaa, eikä 2650 akuillakaan puhti heti lopu ;)
PS. Samalla päivitin GyroBotin softan uuteen versioon (1.04) oheisessa liitteessä tämän hetkiset asetukset...
-
Tunti Nummelassa josta 40 min ilmassa, oikein maukkaalta vaikuttaa tuo Protoksen toiminta. Tuli sitten pyöriteltyä kopteria hitaasti pystyakselin ympäri ja alkaa pikku hiljaa tuo nose-in olemaan jo vähemmän pelottavaa ;) Josko sitä joskus jopa edistyisi ihan vapaaseen taivaslentelyynkin...
-
Taas tuli oltua Nummelassa, alku ei ollut ihan loistava sillä siellä oli paikalla joku aloittelija joka kyseli miten tuo kopterilla laskeutuminen toimii ja siinä sitten tulin alas nätisti, kunnes maassa yhtäkkiä naps ja perä pyörähti - Hold ja tuhojen tarkistus, Bell Crankistä meni toinen sakara, eikä tietenkään ollut juuri sitä itsellä varalla, no onneksi Keke pelasti päivän, kiitos vielä kerran. Ilmeisesti siinä oli jokin kivi joka liikahti tai perä liikahti sen verran etä lavat osuivat siihen sillä seurauksella että tuo Bell Crank meni.
Loppupäivä menikin sitten ihan erilailla, nyt on sitten ensimmäiset onnistuneet flipit takana, ensiksi Phoenixillä eilen illalla ja tänään Gaui ja sitten Protos, oikein mukavaa! Nyt tuntuu siltä että se nokka itseäpäin leijuttelu on avannut kokonaan uuden maailman jonka seurauksena nuo flipitkin menivät...
-
Joutui sitten tilaamaan hieman lisää kilkkeitä (Infinity-Hobby (http://www.infinity-hobby.com)):
Products
1 x MSH51096 Pinion 14T (Requires MSH51098)
1 x MSH51098 Motor Adapter 4mm Protos (For 13T/14T Pinion)
1 x CNC Tail Pitch Lever
3 x Swashplate Leveling Tool for MSH PROTOS
1 x MSH51045 Tail pitch lever
6 x High Hardness Head Dampeners
-
Infiny-Hobbyn tilaus saapui tänään, joka kerta tulliin kun tuolta tilaa, mutta nopeaa ja asiallista palvelua...
-
Hitto kun olis tajunnut, olisin minäkin tuon 13 ja 14 piikkisen rattaan tilannut:(
Höh pöljä kun on ja kaikkea ei ajattele valmiiks loppuun...
-Samppa
-
Hitto kun olis tajunnut, olisin minäkin tuon 13 ja 14 piikkisen rattaan tilannut:(
Mitäs te noilla pikkurattailla? 8s?
-
Life S7 huutaa tuota 14T pinjonia.
-Samppa
-
OK. Onko tietoa muuten mitä tuo vakiomotti jännitettä kestää?
-
Minä taasen ajattelin josko 14 piikkinen tarjoaisi lisää vääntöä, siis kompensoimaan halpisakkujen heikkoa virranantoa ;)
-
siis kompensoimaan halpisakkujen heikkoa virranantoa
Se tulee kalliiksi kokeilla muiden hifi-akkuja. Säkin olit ihan tyytyväinen kulkuun kunnes maistoit parempaa :D
Kai mun pitää sitte tehdä 8s protos jos ei 6s:llä paukku riitä..
Hyviin akkuihinhan en voi vielä sortua, kun on turnigyn kaulahihnat ja kaikki :)
-
Niinhän minä olinkin, hiemna aolen tietysti ihmetellyt noita Dataloggerin logeja, mulla on itse asiassa vieläkin purkamatta tuo Outrage logi, täytyy sitä verrata Turnigyn logiin ja vetää sitten lopullinen tuomio.
-
En sitten ole vielä ehtinyt logeja analysoimaan, mutta laitoin kuitenkin seuraavat tilaukseen:
2 x Hyperion G3 VX - 6S 2600mAh (35C) - HP-LG335-2600-6S (HP-LG335-260)
2 x MSH51076 - Tail Blades 3K (MSH51076)
Josko noissa riittäisi virranantokyky :o
Samalla ajattelin kokeilla noita jäykkiä perälapoja, katsotaan miten vaikuttavat perän toimintaan.
-
Saapui sitten tuo saarivaltakunnan lähetys, aika nopeaa oli taas Fast-Ladin toimitus. Deansit on nyt akkuihin juotettu ja akut punnittu, hiljalleen latautumassa, josko huomenna pääsisi Röylään testaamaan miten G3 antaa virtaa ;)
-
Tuli otettua ensityypit Röylässä uusista G3sista, kyllähän ne pitää kiekkoja erilailla, oudointa on että niillä kiekat pysyy 50 rpm vaihteluvälin sisällä kevyessä taivasajelussa jossa virrankulutus on olematonta, kun taas samassa tilanteessa muilla akuilla kierrokset seilaa jopa 200-300 kiekkaa, ja virranantokyky ei todellakaan tuossa tilanteessa tule vastaan millään noista akuista. Toinen outo on se että kuulostaa ja vaikuttaa kuin G3 ei kyykähtäisi kovassa rasituksessa, tämä olisi ihan loogista, mutta kun katson logeja niin kyllä ne kiekat on niilläkin kyykähtäneet lähes kuten muillakin akuilla, ja siis edes G3silla ei virtapiikit ole olleet kuin n.50A eli ei pitäisi olla minkään mun akkujen rajoilla vaan niiden kaikkien tulisi pystyä tuohon ihan helpolla...outoa on välillä sähkön tiet, no ainakin ensi vaikutelma oli että G3 akut oli oikein kivan tuntuiset, vai johtuiko vain siitä että tietää niiden olevan "huippua" ja maksavan paljon ???
-
Luultavasti se on se hitalappu mikä tuntuu siellä lennossa 8)
-
Ohessa Dataloggerin taltiointi noiden Hyperionin G3 VX akkujen ja Turnigyn akkujen eroista, kaksi ekaa on Hyperion ja kolme viimeistä on Turnigyn dataa...
-
Aika samanlaisilta vaikuttavat näin amatöörin mielestä?
-
Kyllä ja ei, tuo oli hyvin kevyttä käyttöä, mutta silti näkee että jännite on ja pysyy korkeampana kuin Turnigyllä, mutta kyllä ei niissä kovin radikaalia eroa ole logien mukaan.
-
Röylässä tuli oltua ja testailtua G3 akkuja ja samalla tuli kokeiltua isompaa 16T pinionia, mikä oli hyvä sillä -> pitää nyt paremmin kiekat ja potkua on enemmän ja ennen kaikkea, alkuperäinen pinioni alkoi olla tiensä päässä, oli meinaan syöty jo aikalailla, saattoi jopa päästä lipsumaan tuosta syystä (tai oikeammin yhdistettynä hieman liian löysää etupään hihnaan)...
-
Tilasin kaksi kappalettta Hyperionin G3sia lisää, josko sitten riittäisivät akut...
-
Saapuivat nuo loput kaksi Vxää, nyt pitäisi virtaa piisata ;)
-
Nummelassa kävin lennättämässä 8 akullista, sääkin oli mitä mainioin, aina siihen asti kunnes kahdeksannen akun puolivälissä tultiin tonttiin, lisää aiheesta "Torpit" osiossa (http://www.kopterit.net/index.php?topic=5406.msg53769#new)...
Alla Logi noilta kahdeksalta akulta, nyt meni parhaillaan melkein 1500 W, ei paha tuon kokoiselle koneelle, mutta kyllä se liikkuukin, lisäsin samalla D/R 60% -> 70%, ei voi enää moittia hitaaksi cycliciä ;)
-
Tuli tehtyä täydennystilaus Fast-Ladille:
2 x Carbon Fiber Tail Boom /Black - MSH Protos 500 - HR1083 (HR1083)
2 x MSH51111 - Tail blades Yellow (MSH51111)
1 x SAB 430 mm Main Blades - Trex 500 (SAB355)
-
Peräputki vaihdettu ja alumiininen tail pitch lever asennettu, samalla vaihdoin uuden hihnan, kun kerran oli sopivasti esillä. Vaikuttaa vain siltä että torpissa meni myös yhden servon rattaat, vaikka ovatkin metallia, toivottavasti ei mennyt itse servo. En pannut vielä virtoja päälle vaan yksi servo pitää rahinaa ja jumittaa...pitää suorittaa sille vielä tarkempi analyysi huomenna.
Vaihdoin peräpuomin alumiiniseen kun ei ollut hiilarisia varalla, toivottavasti ei ala static issuet samalla. Peräservon työntötanko oli kulunut horisontaalipitimen kohdalta vaikka olin väljentänyt aukkoa, leikkasin tuen kokonaan pois, mikä onkin maailmalla suosittu modaus.
-
Vaikuttaa siltä että rattaiden vaihdolla selvittiin, toivottavasti ei huomenna paljastu mitään ylläreitä.
Onnistui muutne tuo rattaiden vaihto servoa irrottamatta, riitti että servon nosti hiemna paikaltaan.
-
Taitaa olla HG-D261HB/MG? Laiton kaiken uhallakin kokeiluun toiseen trex 450 -kopioon HG-D201HB:n perälle. Meinasi palaa jo säätövaiheessa, kun opettelin GY520:n saloja (bindasi toiseen laitaan jonkin aikaa ja jäähdytyslevy kuumeni melkein sormella koskemattoman kuumaksi; oma moka). HG-D261HB olisi ollut turhan painava, mutta ehkä pitää vaihtaa siihen (tai sitten melkein 1/3 halvempaan ja vähemmän vääntävään hiilikarvamoottori-HS-5084MG:hen). Nuppiin laitoin HG-D202MG:t.
-
Taitaa olla HG-D261HB/MG?
251MG
-
Täydennyslähetys Fast-ladiltä saapui, jälleen 4pv tilaamisesta kotona.
-
Röylässä tuli oltua ja ihna kivasti kopteri toimi siihen asti kunnes aloitti ikävän wägäämisen/ravistamisen, jouduin ottamaan alas hieman liian hätäisesti ruohikkoon, kun en uskaltanut yrittää sitä nätisti tielle asti tuoda. Onneksi ei mennyt laskussa mitään rikki. Paikkojen tarkistus eikä mitään syytä löytynyt, uudestaan ottamaan kierroksia ja varovasti ilmaan, samantien ilmiö toistui, uudestaan alas ja hieman lisää tutkimista, ja löytyihan se syy, yksi servo ei liikkunut tasaisesti vaan nyki tietyssä kohtaa liikealuetta, joka johti siihen että GyroBotin korjaillessa swashia siitä seurasi vain uusi nitkahdus jota seurasi Gyrobotin uusi korjauspyyntö ja ravistus oli valmis. Nyt pitää sitten purkaa tuo servo ja selvittää mistä johtuu. On muuten sama servo johon vaihdoin juuri hetki sitten rattaat (tai itse asiassa osan rattaista), nyt pitää katsoa onko sinne jäänyt jotain muruja vanhoista rattaista tai onko siellä jokin muukin ratas mennyt, vai onko vika servon elektrniikassa, en oikein kyllä usko että vika olisi elektroniikassa. Onneksi posti kiikutti juuri tänään lisää rattaita Helidirectistä.
-
Servo purettu ja loputkin rattaat, mitä en viime kerralla vaihtanut, vaihdettu. Nyt tuntuu toimivan ilman nykäyksiä. Silmämääräisesti en huomannut noissa rattaissa mitään vikaa, mutta kun pyöritin rataspareja kerrallaan niin muutamassa tuntui pientä takeltelua. Tarinan opetus: vaihda aina kerralla kaikki rattaat.
Nyt kun vaan sää suosisi niin huomenna pääsisi testaamaan Röylään.
-
Silmämääräisesti en huomannut noissa rattaissa mitään vikaa, mutta kun pyöritin rataspareja kerrallaan niin muutamassa tuntui pientä takeltelua. Tarinan opetus: vaihda aina kerralla kaikki rattaat.
Itselläni meni kahdesta HS-65:stä rattaat ja huomasin, että laakeriin oli jäänyt metallimurunen. Tuokin havainto tuli tehtyä ihan vahingossa kun katselin että mikäs tuolla kiiltelee. Jos tuo olisi jumittanut niin sitäkään ei olisi huomannut servon kuorien ollessa auki.
-
Tuota laakeriin murujen menemistä en ollut ajatellutkaan, mutta onhan sekin tosiaan mahdollista. Isoin riski tuntuu ainakin itsestä olevan murujen jäänti rasvaan, eli vaikka vaihtaa kaikki rattaat, niin pitää muistaa myös pyyyhkiä kaikki rasvajäämät pois kotelosta ettei sinne jää muruja. vanupuikon olen havainnut tähän puuhaan hyväksi.
-
Tuli tuossa sitten INO-labin vararattaita Helidirectistä ja samalla otin JRn oman lähettimen balancerin.
-
Tuli muuten viime lauantaina hieman sydämentykytyksiä Protoksella:
Tein sellaisen n. 15 m maksimikulmilla nousun jonka päätteeksi aloitin flipin keulan kautta ja kun kopteri oli ylösalaisin kierrokset hyyytivät ja perä muljahti joitakin varttikierroksia (en ehtinyt panemaan merkille kuinka paljon)...lopputuloksena oli kova kiire tikkujen kanssa ja orientaation haltuunottmaisessa, mutta ennen maata tilanne hallussa ja lopputuloksena vain kohonnut pulssi.
Taisi vain kone/akut/nopari, mikä lie hyytyä, en ole ehtinyt logeja tarkistamaan mitä ne kertoisivat...
-
Tein sellaisen n. 15 m maksimikulmilla nousun jonka päätteeksi aloitin flipin keulan kautta ja kun kopteri oli ylösalaisin kierrokset hyyytivät
Oisko voinu olla normimodessa? Sehän on aika klassista flipata normilla :). Mä en oo toistaseks sitä vielä tehny, kopkop.
-
Ei ollu ei, mulla on aika huomattava ero normin ja idlen välillä ja itse asiassa en lennä koskaan normilla, en edes nousuja tai laskuja, eli jotain muuta....
-
Hah, tuli korkattua kausi, yli puolen vuoden jälkeen Henttaalla tänään, ensiksi akullinen Gauilla (200) ja sitten myöhemmin Protoksella...Voi vaan ihmetellä miksi olen työstänyt ajatusta isommasta kopterista, Protos FBL menee kuin kiskoilla ja jerkkuakin piisaa, en tiedä mihin sitä oikeasti tarvitsisi isompaa, muuta kuin että olisi kiva saada ::)
Suu pelkällä messingillä, kenties sitten seuraavaksi Protos 450, kun sellainen tulee saataville, pitäähän se jokin "halpa" (halvempi) torpatttava olla...