Kopterit.net

Helikopterit => Kopterivalmistajat => E-Sky Sähkökopterit => Aiheen aloitti: ExTV - 10 Toukokuu, 2009, 14:37:31

Otsikko: Belt CP tehojen katoaminen
Kirjoitti: ExTV - 10 Toukokuu, 2009, 14:37:31
Moro!

Olen aika uusi kopteriharrastaja ja nyt tuli sitten ongelmia Belt Cp kopterin kanssa. Beltistä mulla on perusversio täydennettynä 2200mAh akulla ja Esky HH-gyrolla. Ongelma on, että vähän aikaa leijutettuani kopterista putoaa tehot (ei katoa kokonaan mutta putoaa radikaalisti) ja kopteri putoaa maan kamaralle. Hetki odottelua ja tarkastelua, ettei mitään hajonnut ja kopteri uudestaan leijumaan mutta hetken päästä sama tehojen putoaminen. Akku on varmasti ladattu täyteen ja melko uusikin eli siinä ei liene vikaa. Onko jollain ollut samantapaisia ongelmia Beltin kanssa tai tietäiskö muuten mikä on vikana, kun tehot katoaa?
Otsikko: Vs: Belt CP tehojen katoaminen
Kirjoitti: nik-92 - 10 Toukokuu, 2009, 14:47:05
Ehkä akku kyykkää?
Otsikko: Vs: Belt CP tehojen katoaminen
Kirjoitti: Leskentekijä - 10 Toukokuu, 2009, 14:59:58
Vaikuttaisi siltä,että noparissa olisi jotain vikaa
Otsikko: Vs: Belt CP tehojen katoaminen
Kirjoitti: Vispilä - 10 Toukokuu, 2009, 15:07:30
Mikä moottori? Kun koneesta hiipuu tehot, tuntuuko motti tai säädin kuumalta? Jos säädin on kuuma, niin voisi olla ylivirtasuoja joka tiputtaa tehoja. Syynä siihen voisi olla liian tiukka välys pinjonin ja päärattaan välissä, tai hajoamassa oleva moottori.

Toinen mahdollisuus on että akku kyykkää. Lämpeneekö se yhtään lentäessä? Pyöriikö roottori herkästi kun pyörität kädellä? Jos pyörii "tahmeasti" niin virtaa menee leijuttelussa enemmän ja tämä taas voi johtaa akun kyykkäämiseen.


-op-
Otsikko: Vs: Belt CP tehojen katoaminen
Kirjoitti: Kallio - 10 Toukokuu, 2009, 15:28:38
Kuinka monta piippausta tulee kun laitat virrat päälle? jos tulee 6 nopeaa piippausta escissä on "jarru" päällä. mitä se sitten tarkoittaakaan  :D


"UUDELLEENOHJELMOINTI
Moottorijarru päälle/pois. Kytke virta lähettimeen, kaasutikku ylös (täysi kaasu) kytke virta
ESC:hen, tämän jälkeen välittömästi kaasutikku alas (kaasu pois ennen merkkiääntä BIB
BIB BIB BIB)
Ohjelmointi onnistui, jos kuulet merkkiäänen:
BI BI BI jarru pois käytöstä
BIB BIB BIB jarru käytössä"

Olihan siinä myös se jarrun toimintakin: "Kun akun kapasiteetista on jäljellä noin 20%, ESC katkaisee virran hetkellisesti moottorilta,
ja näin ilmoittaa akun tilasta lennättäjälle."
Otsikko: Vs: Belt CP tehojen katoaminen
Kirjoitti: ExTV - 10 Toukokuu, 2009, 15:36:58
Moottori on vakio Beltin moottori. Akku ei lämpene mitenkään merkittävästi mutta noparin jäähdytyslevy on kyllä sormen kestorajaa kuumempi eli käynee aika lämpimänä. Mikä toi pinjoni oikein on? Onko se se pieni ratas moottorissa? Pystyykö beltissä tota pinjonin ja päärattaan välistä kireyttä säätämään, ohjekirjasta ei oikein ollut apua? Roottori kyllä pyörii musta ihan kohtuullisen pienellä voimalla, kun sitä käsin pyörittelee.
Otsikko: Vs: Belt CP tehojen katoaminen
Kirjoitti: ExTV - 10 Toukokuu, 2009, 15:44:10
Kävin tarkastamassa kyllä kopteri piippaa kolme kertaa, kun pistää sähköt päälle eli jarru taitaa olla silloin pois päältä.
Otsikko: Vs: Belt CP tehojen katoaminen
Kirjoitti: Hermis - 10 Toukokuu, 2009, 15:44:33
Olihan siinä myös se jarrun toimintakin: "Kun akun kapasiteetista on jäljellä noin 20%, ESC katkaisee virran hetkellisesti moottorilta,
ja näin ilmoittaa akun tilasta lennättäjälle."
Ei... tuo ei kyllä ole jarru... Jarru tarkoittaa sitä että kun laittaa tehot pois, moottori ei jää pyörimään vapaalle, vaan pysähtyy heti. Tätä asetusta käytetään lennokeissa jos halutaan jättää potkuri tiettyyn asentoon tai varmistaa taittolapapotkurin kiinni taittuminen. Tuo kuvailtu toiminta kuulostaa cut-offilta, joka katkaisee tehot akun tyhjetessä. Cut-offiin voi hyvissä säätimissä valita katkaisujännitteen, sekä sen, katkaistaanko tehot heti vai pikkuhiljaa rajoittaen.

Tosin jossakin säätimissä nämä ominaisuudet on yhdistetty niin, että "liidokki-mode" sisältää jarrun ja nopean cut-offin,kun taas "taitolennokki-modessa" jarrua ei ole ja cut-off on rajoittava.

Moottori on vakio Beltin moottori. Akku ei lämpene mitenkään merkittävästi mutta noparin jäähdytyslevy on kyllä sormen kestorajaa kuumempi eli käynee aika lämpimänä. Mikä toi pinjoni oikein on? Onko se se pieni ratas moottorissa? Pystyykö beltissä tota pinjonin ja päärattaan välistä kireyttä säätämään, ohjekirjasta ei oikein ollut apua? Roottori kyllä pyörii musta ihan kohtuullisen pienellä voimalla, kun sitä käsin pyörittelee.
Pinjoni on juuri se metalliratas joka on kiinni moottorissa. Se pyörittää pääratasta. Tee niin että löysennät moottoria kiinni pitävät ruuvit, työnnät rattaiden väliin palan A4-paperia, laitat moottorin niin lähelle pääratasta kuin menee ja kiristät ruuvit. Nyt kun otat sen paperin pois, rattaissa pitäisi olla sopiva välys.
Otsikko: Vs: Belt CP tehojen katoaminen
Kirjoitti: Mikka - 10 Toukokuu, 2009, 16:30:27
Tuntuuko roottorista pyörittämällä kovin tiukalta pyörittää vai pyöriikö ilman suurempaa kitkaa? Ainakin mulla ESC:in sai helposti kuumaksi (ja myös katkaisemaan sähköt), jos perähihna liian kireällä ja pinjonin ja päärattaan välys liian pieni. Silikonirasvaa ja öljyäkin kannattaa välissä vähän laittaa.