Kopterit.net
Helikopterit => Kopterivalmistajat => Kyosho Helikopterit => Aiheen aloitti: Jussi Savolainen - 09 Toukokuu, 2009, 18:17:02
-
Kai joku on saanut Caliber 3 moottorin säätöihin ja osaisi antaa mullekin vinkin, että saan kopterin käyntiin ja käymään tasaisesti.
Ohjekirjan mukaiset arvot (joutokäynti 1 - 1.5 kierrosta ja pääneula 2 - 2.5 kierrosta auki) ovat aika reippaasti rikkaalla ja joutokäynti liian korkealla sekä epätasainen. Tahdon tietää suoraan ne arvot, joilla se kone käy nätisti. Kun joutokäynti on liian suuri, ottaa kytkin kiinni ja aiheuttaa ongelmia.
Kun kopterin moottorin neuloja säädetään, pitääkö se moottori aina sammuttaa. Muuten ei niihin neuloihin pääse käsiksi roottorin pyöriessä.
-
Suoraan ei voi kyllä antaa arvoja, joilla kone käy nätisti, koska riippuu eri asioista kuten mm. polttoaineen merkistä, nitromäärästä, ulkolämpötilasta, ja käytettävästä tulpasta.
Jos tyhjäkäynnillä on liian kovat kierrokset, se ei johtu yleensä seoksesta (ainakaan jos on jo alunperin rikkaalla) vaan radion kaasukäyrästä. Tiputa normimoden kaasukäyrän ekan pisteen arvoa, tai jos on jo 0%:ssa, niin säädä servon liikeradat uudestaan. Tai sitten vaan yksinkertaisesti kaasutrimmiä alaspäin. Kopussas siis lavat pyörii tyhjäkäynnillä, siihen voi olla myös syynä rikkinäinen kytkin. Vaikkakin jos kierrokset kuulostaa tyhjäkäynnillä selvästi korkeilta niin syynä on sitten kaasukäyrä.
Mottia ei tartte sammuttaa kun säätää neuloja.
Toimiiko kone hyvin kun otat koneen ilmaan?
-op-
-
Itse tappelin saman ongelman kanssa kun hommasin itelleni saman vehkeen...
Kyllä siitä ylettyy säätämään neulaa moottorin käydessä, jarrutat lapojen pyörimisliikkeen nupin päästä ja sitten säädät..
Jos tuntuu että kone jauhaa tyhjäkäynnilläkin kytkin voisi olla loppu, aivan kuten vispilä ilmaisi.
Itselläni laukesi heti alussa halpis gyro ja kytkinkenkä meni osiin. tästä johtuen lavat pyöri koko ajan...
Jos haluat joitain vihjeitä säädöistä niin miulla samassa vehkeessä on 15% Cool Poweria fuilina ja päänaula auki joku 1,25 kierrosta.
Käy ihan tasaseen eikä nosta lämpöjä hurjasti..
-
Joo mulla valmista seosta eli Bektraa 16 %. Kytkin on juuri uusittu, koska alkuperäinen hajosi ja meni takuuseen.
-
ai niin, ja tulppa on OS 8. Lämpötila ulkon about 17 astetta ja sää epävakainen eli sadekuuroja.
-
Ja vielä sekin, että en ole sitä saanut tänä keväänä ilmaan, kun ei ole lähtenyt kunnolla käyntiin.
-
Röpöttää ja meinaa tukehtua? Laihenna alaneulaa. Ensin kuitenkin laske tyhjäkäyntikierroksia, ettei lavat pyöri.
-op-
-
Caliber kolmosen mukana tulevan GX36H:n hyvä perussäätö on kokemusten perusteella: pääneula 1 1/2-1 5/8 kierrosta ja alaneula 1/2-5/8 kierrosta auki. Näillä säädöillä kone on hivenen rikkaalla varsinkin ylhältä elikkä noista sitten varovasti kiristämällä saadaan kone säätöihin.
Ilman lämpötilalla/kostudella on niin vähän vaikutus tälläiseen koneeseen ettei niitä kannata edes miettiä.
Huomaathan, että rummun täytyy olla täysin kiinni kun haet alaneulan "nolla" kohtaa.
Kannattaa varmistua myös ettei alaneula pääse pyörimään itsestään esim. PIENELLÄ määrällä ruuvilukitetta neulan kierteisiin.
GX36H:n alaneula on todella herkkä, elikkä pieniä säätöjä kerrallaan maksimissaan 5 "minuuttia" kerrallaan.
Ossin 8 tulppalla ja Bekra 16% koneen saa helposti toimimaan hyvin, elikkä toimiva yhdistelmä.
-
Okei!
Minäpä kokeilen noilla arvoilla.
Kiristin tässä samalla polttoainetankin läpiviennin ja tarkastin polttoaineletkut. Hehku toimii jne.
Riittääköhän toi 7 ah akku pyörittämään tehokkasti tuota startteria? Mulla on 12 voltin 7 ah hyytelöakku ja startterina Texon.
-
Riittääköhän toi 7 ah akku pyörittämään tehokkasti tuota startteria? Mulla on 12 voltin 7 ah hyytelöakku ja startterina Texon.
Jos haluut tehdä elämästä yksinkertaista, niin laita startterin kylkeen nippusiteellä kaksi 7,4V 3000mAh NiCd/NiMh pakettia sarjaan (esim. RC-auton ajoakkuja...) ja kopteriin vastarille 7,4V 2000mAh Lipo ja Alingin 2-in-1. Saat hehkutettua napin painalluksella ja startatessa ei roiku ylimääräisiä piuhoja tiellä.
Kesällä tuo 7Ah lyijyakku varmaan riittää kun on noin pieni moottori, talvella onnistuin itse tuhoamaan yhden mopon akun kun startteri otti virtaa hieman enemmän... En tosin muista sen Ah lukuja ja moottorikin oli OSsin 50 Hyper...
-
Kiitoksia kaikille, jotka auttoivat minua kopterin säätämisessä ja kytkimen korjaamisessa.
Kotona huomasin, että kaasu ei sulkeudu, vaan jää noin puoleen väliin auki sauvan ollessa tyhjäkäynnillä. Epat on kaasulle yläasennossa 85 % ja ala asennossa 100 % trimmi nollassa sekä kaasukäyrä 1 pointissa 2 % , joten radion puolella kaikki on kunnossa.
Onkohan servo pokanna vai kaasun puolelta päässyt linkin varsi luistamaan kiristysmutterin alla se selviää mulle huomenna kun otan moottorin vielä kerran irti.
Jos kaasu ei mene tarpeeksi kiinni, ei se moottori myöskään saa silloin polttoainetta starttivaiheessa, kun ei pysty ryyppyttämään, onko näin?
-
Jos kaasu ei mene tarpeeksi kiinni, ei se moottori myöskään saa silloin polttoainetta starttivaiheessa, kun ei pysty ryyppyttämään, onko näin?
Tuota en heti allekirjoittaisi, nitro-metanoli on kyllä sellaista myrkkyä että jos se vain jotenkin kulkee moottorin läpi hehkun palaessa, niin kyllä se moottori käynnistyy. Minulla on itsellä jo kaksi kertaa täysin oikein säädetty linkkitanko tehnyt saman tempun, eli onkin ollut kaasutin puoliksi auki tyhjäkäynnillä. Eli ilmeisesti se kaasutinvipu pääsee luistamaan helposti liian isolle, oli kyseessä sitten GX36H tai OS 50 Hyper
-
Jep!
Vika selvisi.
Alaneula eli joutokäyntiruuvi pääsee kiertymään itsestään kiinni moottorin käydessä. Näinollen moottori ei saa polttoainetta lainkaan ja kun se neula kiertyy tarpeeksi, niin se estää läpän sulkeutumisen.
Laitoin hiukan ruuvilukitetta neulan kierteisiin ja akut lataukseen katsotaan myöhemmin joko se alkaa jekkasemaan.
-
Tänään kopteri lähti käyntiin helposti, sain joutokäynnin säädettyä sopivaksi. Huomenna jos ei satele vettä, niin menen kentälle kokeilemaan. Kyllä se siitä säätöihin tulee ja pääsen tekemään lasku ja nousu harjoituksia sekä leijuttelemaan.