Kopterit.net
Yleiset => Yleinen keskustelu => Yleinen keskustelu polttiskoptereista => Aiheen aloitti: Juha Almqvist - 09 Toukokuu, 2009, 11:12:00
-
Ei ole vissiin ollut mitään juttua kyseisestä kopukasta tällä foorumilla,en ainakaan ole huomannut.
Onkos näitä muillakin vai ollaanko minä ja JP toistaiseksi ainoat jotka Aeoluksilla rällää?
Jos löytyy muita Aeolus pilotteja niin nyt on aika tulla ulos kaapista
Kopuhan on osittain trex kopio mutta runko on erilainen ja siinä on muutama huollon kannalta
mukava jippo. Moottori lähtee vaimentimen ja puhallinkotelon kanssa yhtenä modulina irti ja
kaikki sähköosat ovat myös omassa modulissaan joka on helppo irroittaa.
http://www.hobbyjp.com/album/main.php?cmd=album (http://www.hobbyjp.com/album/main.php?cmd=album)
-
Kopuhan on osittain trex kopio mutta runko on erilainen ja siinä on muutama huollon kannalta
mukava jippo. Moottori lähtee vaimentimen ja puhallinkotelon kanssa yhtenä modulina irti ja
kaikki sähköosat ovat myös omassa modulissaan joka on helppo irroittaa.
Tosi hyvin suunniteltu nuo moduulit! Aina näitä voi näköjään kehittää eteenpäin. Huollettavuus onkin ollut hieman pimennossa ainakin Alingin välineissä (vrt. esim. 450:sen SE/V1/V2 runko ja Superframe eri komponenttien sijoittelu). 700:sessa siihen on jo paremmin kiinnitetty huomiota, mutta parantamisen varaa vieläkin on.
-
Täältä löytyy nyt myös aeolus 50 cf/tt.
Ensimmäiset tankilliset ajettu ja ihan toimiva tuntuisi olevan.
Ainoa asia joka vähän epäilyttää on tuo perälapojen pitimissä oleva välys.
-
Ainoa asia joka vähän epäilyttää on tuo perälapojen pitimissä oleva välys.
Sivu- vai pituussuunnassa? Sivusuunnassa pitääkin olla jonkin verran välystä, muuten ei toimisi kunnolla.
-op-
-
Juurikin sivu suunnassa löytyy noin 1-2mm välystä suuntaansa.
Kokeilin siirtää gyron takaisin edelliseen kopteriin jossa ei ole välystä perällä niin toimii erittäin hyvin.
Linkkien keveys ja mekaaninen setuppi on säädetty samallalailla molemmissa koptereissa.
Mitähän sitä seuraavaksi kokeilisi?
-
Ainoa asia joka vähän epäilyttää on tuo perälapojen pitimissä oleva välys.
Sivu- vai pituussuunnassa? Sivusuunnassa pitääkin olla jonkin verran välystä, muuten ei toimisi kunnolla.
-op-
Joo mua ihmetytti kanssa tuo välys sivusuunnassa,mutta hyvin tuo pelannut tähän asti.
Vispilä miksi perälavanpitimissä pitää olla hieman välystä? Miten se vaikuttaa perän toimivuuteen? Tää on eka kopteri mulla jossa tuota välystä on.
-
Vispilä miksi perälavanpitimissä pitää olla hieman välystä?
En osaa aerodynamiikan lakeja ulkoa, mutta voisin arvella että on paljonkin yhteistä nupin lepatuksen kanssa, täysin kiinteä systeemi ei ole vakaa. Sivusuuntainen klappi vastaan nupin kumien sallimaa kallistusta. Otteita kopterioppaasta:
Lepatus on välttämätön asia joka nupissa on vain oltava
jotta se toimisi.
etenevä roottorin puoli synnyttää
suuremman nosteen kuin taantuva roottorin puoli joka ei johdu ohjauksesta vaan ilmavirran
aiheuttamasta tilanteesta.
Tämä epätasapaino nyt tulee kumota ja se kumotaan
juuri lepatuksella
RC-kopterin nupissa lepatus on normaalisti toteutettu nupin kumeilla jotka ovat joko nupin yoken
sisällä ja lepatusakseli kulkee näiden läpi ja akseli saa yoken sisällä vapaasti kumienvarassa heilu
-op-
-
Ei ole vissiin ollut mitään juttua kyseisestä kopukasta tällä foorumilla,en ainakaan ole huomannut.
Onkos näitä muillakin vai ollaanko minä ja JP toistaiseksi ainoat jotka Aeoluksilla rällää?
Jos löytyy muita Aeolus pilotteja niin nyt on aika tulla ulos kaapista
Kopuhan on osittain trex kopio mutta runko on erilainen ja siinä on muutama huollon kannalta
mukava jippo. Moottori lähtee vaimentimen ja puhallinkotelon kanssa yhtenä modulina irti ja
kaikki sähköosat ovat myös omassa modulissaan joka on helppo irroittaa.
http://www.hobbyjp.com/album/main.php?cmd=album (http://www.hobbyjp.com/album/main.php?cmd=album)
Heippa,
Mulla on ihan sama kopteri ja ostettu Hobby J-P:stä!
Siis olen nyt tullut kaapista ulos enkä näemmä ole ainoa AHF-pilotti kuten olen luullut! ( en nyt sentään ihan ainoaksi ole luullutkaan )!
Trex 600:n osatkin pitäisvät osittain sopia tuohon kopukkaan... ;D
Ei mikään ihan paha Kopukka, ja juuri nuo yllämainitut ominaisuudet ovat tosi hienoja. :)
Sanoisinko aika hyvä hinta / laatu suhde! Olen tänä kesänä polttanut tuon kanssa n. 15L soppaa
ja saanut sen mielestäni aika hyvään vireeseen. Varaosiakin on löytynyt aika mukavasti.
Minäkin toivon tänne lisää kommenteja ja kokemuksia K.O. kopukasta... :D
Check here:
http://www.youtube.com/watch?v=7wmwWNwJSx4
Justin Chi & Aeolus 50 3D.... Sanotaanko kyllä toimii kun osaa!!
Siis lisää kommentteja!
-
Vajaan tunnin pystyin tuolla tuulessa hakemaan säätöjä. Sitten alkoi sormet kohmettumaan. Huomattavasti herkemmin tuo TT-versio pyörii hihnavetoiseen verrattuna. Mielestäni samanlaisella lapojen pyöräytyksellä TT:lavat pyörähtää kuusi kierrosta, kun hihnavetoisella kolme kierrosta. Odottelen mielenkiinnolla ensimmäistä autorotaatiota. Luulisi olevan helpommin suoritettavissa.
Olipa kiva huomata nupin säädössä kehitystä. Ensimmäistä kopteria säätäessä meni varmaan 10 tuntia ja siltikin oli pielessä. Nyt kolmannen kopterin nupin säätöön meni noin tunti. Toki kaasukayrää ja lapakulmakäyrää pitää vielä säätää. Jotain ilmeisesti jäänyt päähän. Oppiahjona luonnollisesti hienosti toiminut Kopterit.net!
-
Justin Chi & Aeolus 50 3D
Viilataan vähän pilkkua, muutti sukunimensä eli on nyt Justin Jee :).
http://runryder.com/helicopter/t525645p1/?highlight=justin+jee (http://runryder.com/helicopter/t525645p1/?highlight=justin+jee)
-op-
-
Justin Chi & Aeolus 50 3D
Viilataan vähän pilkkua, muutti sukunimensä eli on nyt Justin Jee :).
http://runryder.com/helicopter/t525645p1/?highlight=justin+jee (http://runryder.com/helicopter/t525645p1/?highlight=justin+jee)
-op-
Terve Vispilä,
Joopa, Olet aivan oikeassa, eikä tuo mtään pilkun viilaamista ole, oikaisit vain asian kuten kuuluukin... :)
Minäkin tuosta jo aiemmin luin jostakin mutta en muistanutkaan sitä enää kirjoitaessani. ::)
On hän kuitenkin nuoresta iästään riippumatta, melkoinen kaveri!
Minulla on Aeoluksen "halpis" malli .. siis Cf-Belt versio, koska olen vasta tänä kesänä
aloittanut kopterilla! Voisihan tuon kyllä muutta TT:si kin perän kanssa minullakin on ollut
hieman hankaluuksia!
Radioni on Futaba 7C 2.4 GHz ja Gyro 401:n moottorina OS 50 SX-H Hyper Heli-motti.
Onko muuten kukaan koskaan kuullut mitään Futaban 7C: Suomenkielisistä manuskoista?