Kopterit.net

Helikopterit => Kopterivalmistajat => Align Nitrokopterit => Aiheen aloitti: keijon - 06 Toukokuu, 2009, 12:27:45

Otsikko: vastarin akut
Kirjoitti: keijon - 06 Toukokuu, 2009, 12:27:45
Minkälaisia vastarin akkuja suosittelette ? LiPo? vai mitä. Mistäkään kannattaa hankkia ? Kopterina toi Align nitro 600
Otsikko: Vs: vastarin akut
Kirjoitti: JRu - 06 Toukokuu, 2009, 14:51:05
Mulla on tuo http://www.fast-lad.co.uk/store/outrage_xprx_2s1p_3600mah_spektrum/jr/futaba_receiver-p-5625.html
ja kopteri on sama.
Otsikko: Vs: vastarin akut
Kirjoitti: Vispilä - 06 Toukokuu, 2009, 15:34:08
Toinen ääni Outragen vastariakuille. Pienempikin kuin 3600 riittää, esim. tämä:

http://www.fast-lad.co.uk/store/outrage_xprx_2s1p_2500mah_spektrum/jr/futaba_receiver-p-5763.html (http://www.fast-lad.co.uk/store/outrage_xprx_2s1p_2500mah_spektrum/jr/futaba_receiver-p-5763.html)

Jos haluaa enemmän lentokertoja niin sitten tuo 3600:kin on hyvä vaihtoehto.


-op-
Otsikko: Vs: vastarin akut
Kirjoitti: MJPilot - 06 Toukokuu, 2009, 15:45:44
On se jännä, joka kerta kun jotain kysytään niin ensimmäisenä vastataan linkillä ulkomaiselle rc kauppan sivuille.
Sitten ihmetellään kun suomesta ei saa mitään järkevään hintaan...

Itse käytän 2s 2500mah lipoja ja hyvin on toiminut kopuna 600N
MJP
Otsikko: Vs: vastarin akut
Kirjoitti: Anssi - 06 Toukokuu, 2009, 16:41:38
On se jännä, joka kerta kun jotain kysytään niin ensimmäisenä vastataan linkillä ulkomaiselle rc kauppan sivuille.
Sitten ihmetellään kun suomesta ei saa mitään järkevään hintaan...

Itse käytän 2s 2500mah lipoja ja hyvin on toiminut kopuna 600N
MJP

Juu ihan saamaa mietin itsekkin etenkin kun Suomestakin saa hyvän valikoiman ainakin näihin asioihin. Muutenkin valikoiman ylläpitämiseksi kannattaisi suosia suomalaista. Jos Suomesta ei saa niin sitten vasta ulkomailta. Aina ei edes se hinta ole perustelu
Otsikko: Vs: vastarin akut
Kirjoitti: JRu - 06 Toukokuu, 2009, 17:01:46
On se jännä, joka kerta kun jotain kysytään niin ensimmäisenä vastataan linkillä ulkomaiselle rc kauppan sivuille.
Sitten ihmetellään kun suomesta ei saa mitään järkevään hintaan...

Itse käytän 2s 2500mah lipoja ja hyvin on toiminut kopuna 600N
MJP

Mulla nyt sattui olemaan kyseinen akku kopussa, siksi laitoin kun kerta kysyttiin.

Itsekin suosin suomalaisia liikkeitä ja olen varmuudella tuhlannut monin kertaisen määrän euroja suomalaisiin liikkeisiin kuin ulkomaalaisiin. Mutta siitä huolimatta, jokainen tilaa mistä haluaa enkä ainakaan minä puutu toisten tekemisiin enkä tilaamisiin.
Otsikko: Vs: vastarin akut
Kirjoitti: Sammy - 06 Toukokuu, 2009, 17:35:36
Itsellä Graupnerin A123 2s mötikkä, Sabesta nappasin mukaan (ei linkkiä kun en löydä sieltä sitä nyt?)

Editti: Linkki ko akkuun (http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=39977&grpid=5017)
Otsikko: Vs: vastarin akut
Kirjoitti: masu - 06 Toukokuu, 2009, 17:42:28
Mulla on kaksi tämmöstä (huomatkaa linkki kotimaiseen verkkokauppaan ;D):

Edit: oli väärä linkki
http://www.verticalhobby.com/kauppa/product_info.php?cPath=51_1&products_id=1352 (http://www.verticalhobby.com/kauppa/product_info.php?cPath=51_1&products_id=1352)

Olen itse tehnyt rinnankytkentäkaapelin noille, joten niistä tulee yksi 3400mAh 2S akku. Tarvittaessa voin kuitenkin lentää niillä erikseenkin, jos jostain syystä innostuisi keventämään kopteria (toistaiseksi ei mitään tarvetta). Riitävästi irtoaa virtaa noista, 35C ;). Ostin tosin nuo siksi, että ne saa ladata 2C:llä (sillon en ollu näihin 5C akkuihin vielä törmänny), joten akut tulee täyteen kentälläkin nopeasti vaikka laturissa ei ihan kapasiteetti riitäkään tuohon 2C lataukseen.
Otsikko: Vs: vastarin akut
Kirjoitti: keijon - 11 Toukokuu, 2009, 18:53:39
Moi

Olipas kivasti tullut vastauksia. Kiitoksia niistä. Sit vaan rupean tutkimaan teidän ehdotuksia. Rupee täs kesäki paistaan ja taivaalle halajaa  :)
Otsikko: Vs: vastarin akut
Kirjoitti: Hermis - 11 Toukokuu, 2009, 21:55:46
Mulla on tollanen halpisversio:
http://www.verticalhobby.com/kauppa/product_info.php?cPath=51_1&products_id=922 (http://www.verticalhobby.com/kauppa/product_info.php?cPath=51_1&products_id=922)

Jos ei 16C akun antama 44A jatkuvaa riitä digiservoille niin sillon pitää linkistön bindata ja pahasti. Ei siihen mitään outrage-tehoja tarvita... ;D ;)
Otsikko: Vs: vastarin akut
Kirjoitti: Manu - 05 Tammikuu, 2010, 19:49:10

Olen itse tehnyt rinnankytkentäkaapelin noille, joten niistä tulee yksi 3400mAh 2S akku. Tarvittaessa voin kuitenkin lentää niillä erikseenkin, jos jostain syystä innostuisi keventämään kopteria (toistaiseksi ei mitään tarvetta).

Montako tankillista suunnilleen kestää?, ite olen miettinyt että jos laittas kaksi NSP:n mukana tullutta 1900mAh akkua rinnan niin tulis laskennallisesti 3800mAh paketti..
Otsikko: Vs: vastarin akut
Kirjoitti: puisto_kemisti - 06 Tammikuu, 2010, 01:13:26
No meikä on sitte vanhan kansan porukkaa ja vastarinAKKUINA löytyy 2500 mAh Nimhejä .. onha nuo vielä tähä päivää mennes vehkeet ilmassa pitäny. Ei pahaa sanottavaa, mut meikällä ei vehkeet ookkaa mitää aadeesivuluisusalonecoro lla3Dkatolleekolmedeeluo kkaa, vaan perus lentelyä. PISTE :)
Otsikko: Vs: vastarin akut
Kirjoitti: jaska.t - 06 Tammikuu, 2010, 08:15:48
Itsellä,on lipo 1900mah ja 2150mah näillä,on
pärjännyt ihan hyvin.Kesällä lennättää noin
4-5 tankkia per akku.Talvella lipot eivät
kestä montaakaan tankkia.
Otsikko: Vs: vastarin akut
Kirjoitti: Sami - 06 Tammikuu, 2010, 10:43:16
SDX:n kyydissä kulkee tälläinen Nimh paketti http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=30615&grpid=5017 ja Freyassa Fullymax 2s3700mAh lipo + ReactorX. Tuossa lipossa ei ole muuta vikaa, muuta kuin jos toinen kenno kyykähtää, niin kaikki pimenee. Nämä akut ovat tulleet käyttöön vasta vuoden sisään ja aiemmat kymmenen vuotta pärjättiin erinomaisesti Sanyo 2400mAh NiCd neljän kennon pakoilla.
Samppa
Otsikko: Vs: vastarin akut
Kirjoitti: 1m4s0_ - 06 Tammikuu, 2010, 12:31:15
Itse olen aling 1900mah akulla lennättänyt ja se kestää n. 4 tankkia näin talvella.. akkuun menee joku 1200mah.
Riippuu tietenkin käyttääkö hehkun samasta akusta vai onko eri hehkutin, itse käytän samasta.
Otsikko: Vs: vastarin akut
Kirjoitti: Manu - 06 Tammikuu, 2010, 12:59:55
en ole vielä lentänyt nitrolla kun vajaa 8 tankkia, ja ladannut n. 3-4 kertaa. Tosin olen varmanpäälle pelannut enkä ajanut akkua kovin tyhjäksi, mutta tuntuu että luvattoman usein saa 1900mAh akkua latailla..
Otsikko: Vs: vastarin akut
Kirjoitti: 1m4s0_ - 06 Tammikuu, 2010, 13:22:50
Jännitehän nuissa tippuu alas äkkiä vaikka varausta olisikin vielä, näyttää 2in1 mittarillakin äkkiä keltaista mutta silti mennään... tietenki riippuu akusta, ainkin tuo oma vanha :D
Otsikko: Vs: vastarin akut
Kirjoitti: Manu - 06 Tammikuu, 2010, 14:19:15
Jännitehän nuissa tippuu alas äkkiä vaikka varausta olisikin vielä, näyttää 2in1 mittarillakin äkkiä keltaista mutta silti mennään... tietenki riippuu akusta, ainkin tuo oma vanha :D

totta tuokin, pitääkin mitata paljonko minun setupilla ja lentotavalla akku menettää kapasiteetistaan tankillisella niin siitä saa jonkin n. sinnepäin, arvion montako tankillista kestää.
sähköllä lentäneenä on tottunut saamaan jonkun käsityksen akun tilasta lennon aikana, mutta polttis vaan kulkee ja kulkee.. niin mietityttää tälläiset asiat ettei lakkaa servot toimimasta kesken kaiken...
Otsikko: Vs: vastarin akut
Kirjoitti: puisto_kemisti - 20 Maaliskuu, 2010, 11:02:23
Perustelkaas nyt muuten miksi vastarin akkuihin kaikki suosittelee Lipoa?

Eikös Lipokin kyykkää pakkasessa?
Esimerkiksi polttiksissa jaksaako vastarinakusta lennonaikana purettava virtamäärä pitää sen akun lämpimänä?

Rupes nimittäin kiinnostaa, että miksi aina se niin ihanakauhea lipoakku?
Otsikko: Vs: vastarin akut
Kirjoitti: Ege - 20 Maaliskuu, 2010, 11:15:54
Nou hätä mulla on tavalliset 3000 nicd akut eikä lipoja tule.  ;D
Otsikko: Vs: vastarin akut
Kirjoitti: Timo - 20 Maaliskuu, 2010, 11:48:41
Perustelkaas nyt muuten miksi vastarin akkuihin kaikki suosittelee Lipoa?

En tiedä miksi kaikki sitä suosittelee. Voin kertoa miksi itse sitä suosin, siihen on kaksi syytä. Yksi syy on paino. Saan suurempi kapasiteettisen vastarinakun kopteriin painon nousematta. Mutta sitten se toinen syy, sehän on se käytön helppous. NiCd akut varsinkin menettävät kapasiteettiään muisti-ilmiön vuoksi jollei akkuja pureta ennen latausta. Tapoihini on kuulunut pitää akuista hyvää huolta, eikä minua oikein nappaa kentällä alkaa purkamaan vastarin akkua ennen latausta. Lataus tulisi myös aina suorittaa täyteen. NiMh akkuja koskee vähän samat jutut kuin NiCd akkuja mutta muisti-ilmiö ei ole lainkaan niin paha. LiPo akuilla pääsen kyseisestä ongelmasta täysin eroon. Voin ladata akkua sen verran kerrallaan kun ehdin akun kärsimättä. Myöskään akkua ei tarvitse purkaa ennen latausta sen vuoksi jottei se heikkenisi. LiPo akku on siis paljon yksinkertaisempi pitää hyvässä kunnossa. Varsinkin kun lataan balanserijohdon kautta, niin se on ihan sama, että tuleeko siihen latausjohtoon 2 vai 3 johtoa, yksi liitin sitä pitää vain liittää latauksen ajaksi.

Tosin, en lennätä enää nykyään juurikaan viileässä kelissä, joten omalla kohdallani ei tarvitse miettiä lainkaan noita pakkaskelejä. Pakkasellahan LiPo ja NiMh akut ei oikein ole hyviä. NiCd lienee ainoa turvallinen valinta jos lennättelee kovemmissa pakkasissa.

--
Timo
Otsikko: Vs: vastarin akut
Kirjoitti: 4D - 20 Maaliskuu, 2010, 18:42:07
Älkää unohtako vastariakkukäytössä LiFeä, sillä on kaikki LiPon hyvät ominaisuudet plus, että se kestää kylmää. Energiatiheys ei ole ihan yhtä hyvä kuin LiPolla, eli saman kapasiteettinen akku painaa hieman enemmän, mutta latausvirrat on toiselta planeetalta (>4C). Minulla on 700:ssa 3000mAh:n Life, jota voi ladata esim. 10A virralla (enempää ei laturista lähde). 15 min ja akku on taas täynnä. Hyvänä puolena on myös se, että vastareissa, missä voi ajaa syöttöjännitteen suoraan nuppiservoille tuo 6.6V on ihan riittävä useimmille nuppiservoille, kun täyden 2S LiPon jännite on vähän vaille liikaa ::).

Katso: http://www.trex-store.com/akku-vastaanottimeen-life-3000mah-p-1548.html

- 4D -
Otsikko: Vs: vastarin akut
Kirjoitti: Trnquill - 20 Maaliskuu, 2010, 20:07:12
Energiatiheys ei ole ihan yhtä hyvä kuin LiPolla, eli saman kapasiteettinen akku painaa hieman enemmän, mutta latausvirrat on toiselta planeetalta (>4C).
No jos planeettoja on ripoteltu yhden C:n välein, niin ehkä sitten. :) Eikös nuo 5C lipot ole nykyään jo aivan arkipäivää, jopa näissä halpismerkeissä (http://hobbycity.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10293&Product_Name=Turnigy_2650mAh_2S_40C_Lipo_Pack)? 12e vs. 43e, hmm...
Otsikko: Vs: vastarin akut
Kirjoitti: 1m4s0_ - 20 Maaliskuu, 2010, 20:57:54
Jep...
Lipotkin alkaa olemaan vähintään 2C jo, itselläni ainakin on vastarinakku aikaa ladata 2C:llä kun menee se puoliskatuntia siinä. Turnigyn 2600mah 2s lipo
Otsikko: Vs: vastarin akut
Kirjoitti: Mikka - 20 Maaliskuu, 2010, 21:07:51
Energiatiheys ei ole ihan yhtä hyvä kuin LiPolla, eli saman kapasiteettinen akku painaa hieman enemmän, mutta latausvirrat on toiselta planeetalta (>4C).
No jos planeettoja on ripoteltu yhden C:n välein, niin ehkä sitten. :) Eikös nuo 5C lipot ole nykyään jo aivan arkipäivää, jopa näissä halpismerkeissä (http://hobbycity.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10293&Product_Name=Turnigy_2650mAh_2S_40C_Lipo_Pack)? 12e vs. 43e, hmm...
Tuosta tulee oikeastaan $16,11 (yksi akku) + $12,12 (posti, kirjattuna) = $28,23 ja nykykurssilla vastaa 20,84 e (ja ALV:n osuudeksi tulisi 6,21 e jota ei tarvitse maksaa, kun on alle 10 e), ellei lähempää löydy. Toisaalta tuo $12,12 eli 8,94 e ei taida riittää kuin menopaluu seutulippuun tai vastaavasti omalla autolla ajaisi vajaat 100 km, jos vain bensa lasketaan. :P No joo, täytyy lisätä vielä tuon LiFe:n hintaankin sitten posti Suomen sisällä. Olisikohan 3,5 e. Ja sitten vähentää hinnasta 10 % alennus. Eli LiFe 38,7 e plus posti. No, 1900 mAH 2s LiPo riittänee vielä, vaikka vaihtoehtoja on hyvä seurailla.
Otsikko: Vs: vastarin akut
Kirjoitti: 4D - 21 Maaliskuu, 2010, 10:43:15
Joo totta on, että kun puhutaan yli 3000mAh:n lipoista, niin niitäkin voi ladata ihan kunnon virroilla. LiFen eduksi jää siis vain pakkaskestävyys ja sopivampi kennojännite vastarikäytössä. Vastariakuissa ei tarvita mitään 30C:n purkuvirtoja. Minulla gasserissa yksi lento (40 min) vie talvella noin 700mAh, joten tuolla 3000mAh:n akulla uskaltaa ajaa 2-3 lentoa max. mutta onhan se jo 1.5 tuntia  ;).

- 4D -
Otsikko: Vs: vastarin akut
Kirjoitti: [mitch] - 21 Maaliskuu, 2010, 12:46:45
LiFen eduksi jää siis vain pakkaskestävyys ja sopivampi kennojännite vastarikäytössä.
Ja tuohon jälkimmäiseen vielä se, että regun voi(nee?) jättää välistä kokonaan veke, eli jää taas yksi "turha" lenkki ja mahdollinen vikaantumispiste pois :)
Otsikko: Vs: vastarin akut
Kirjoitti: Mikka - 21 Maaliskuu, 2010, 12:52:23
Mut sitten tarttee mahdollisesti gyrolle ja peräservolle erillisen jännitteenalentimen.
Otsikko: Vs: vastarin akut
Kirjoitti: Rity - 08 Huhtikuu, 2010, 09:32:16
päivitystä 600N vastarisuosituksiin kun vanhat linkit ei toimi, mielellään sen 4 tankillista saisi riittää...

(pakollinen ulkomainen linkki, kun osui ensimmäisenä silmään)
http://www.fast-lad.co.uk/store/outrage_xprx_2s1p_5000mah_nrgrx-50002-p-7999.html (http://www.fast-lad.co.uk/store/outrage_xprx_2s1p_5000mah_nrgrx-50002-p-7999.html)

-Riku
Otsikko: Vs: vastarin akut
Kirjoitti: korpse - 08 Huhtikuu, 2010, 21:27:03
(http://personal.inet.fi/private/an/laiffii.jpg)

tämmöinen tuli tänään JiriKn ryövättyä viimosen trexstoren 3800mahin...nooh, 5,6,7... meikäläisen lentoa tuolla voi huoletta posottaa...