Kopterit.net
Tekniikka => Sähkömoottorit, noparit, akut, laturit ja becit => Aiheen aloitti: EskyPe - 26 Huhtikuu, 2009, 22:07:50
-
:D On muuten hassu mosa. Täytyy sanoa että sataan euroon ei yhtä suurta muutosta voi 6s-reksiin saada millään ilveellä. Kuin uudella kopterilla ajais. Video on ihan sitä itteään, mutta ainakin äänistä kuulee että runtua on ihan kivasti, 2100rpm/15t. Pitää opetella lentämään uudestaan.
http://www.youtube.com/watch?v=dc_7p3uddHM (http://www.youtube.com/watch?v=dc_7p3uddHM)
-
Hieno video. Mäkin olen noita 600E rexiä koettanut parisen kappaletta Alignin perus mosalla ja aika mopo se on kyllä. Jännä miten paljon parempi teho lähtee Alignin 500L motista. Scorpionin motit on hintaisekseen erittäin hyviä.
-op-
-
Millä noparilla tota ajat?
Tässä rupesin miettimään jos moottorin vaihtaisi tehokkaampaan. Nykyään on 600L mosa. Nopari on vain 75A, jos senkin joutuu vaihtamaan niin sitten päädyn kyllä 8-10S setuppiin, että päivityksessä olisi jotain järkeä.
-
Mäkin olen noita 600E rexiä koettanut parisen kappaletta Alignin perus mosalla ja aika mopo se on kyllä. Jännä miten paljon parempi teho lähtee Alignin 500L motista. Scorpionin motit on hintaisekseen erittäin hyviä.
Minnekähän ESP:n mukana tullut 650L (1220KV) asettuu noiden rinnalla? Entäpä 14T vs. 15T tuon kanssa (ohjeen mukaan ajattelin aloittaa 14T:llä)? Nopari RCE-BL100G 100A.
-
Enpä tiedä 650L:stä, mutta tuskin on ainakaan huonompi kuin vanhemmat versiot. Suosittelen ajelemaan sillä niin kauan kun tehot riittää omaan lentoon. "Jos ei ole rikki, älä korjaa". Scorpionin hinnan voi käyttää alkuun vaikka uuteen akkuun tai laturiin.
-op-
-
Millä noparilla tota ajat?
Tässä rupesin miettimään jos moottorin vaihtaisi tehokkaampaan. Nykyään on 600L mosa. Nopari on vain 75A, jos senkin joutuu vaihtamaan niin sitten päädyn kyllä 8-10S setuppiin, että päivityksessä olisi jotain järkeä.
Mulla on Dualsky 80A/100A http://www.verticalhobby.com/kauppa/product_info.php?cPath=21&products_id=420
Ihan viileenä käy vaikka hetkellisesti tempaistaan sen 100A. Loggerin mukaan huipputehot on säännöllisesti 2,2kW, joten alignin vakio-75 on kyllä kovilla.
Joo, jos nopari kestää, niin tämä kyseinen motti on hintansa väärti viritys. Jossain vaiheessa ajattelin pompata suoraan 12s-systeemeihin, koskapa 6ässästä eteenpäin menee kuitenkin kaikki uusiksi.
-
Sain tehtäväkseni veistellä Tuukan Rekkulaa että mahtuu tämä kyseinen moottori paikoilleen http://www.fast-lad.co.uk/store/scorpion_hk-4025-1100kv_brushless_motor-p-5774.html . Vakio moottori on kooltaan kapeampi joten piti "puukkoa" näyttää runkolevyihin,tässä muutama kuva ennen ja jälkeen. Tarkoitus olisi leikata alumiinista tukipalat runkoon jotta ei liian heppoiseksi jää kyseinen kohta moottoripukin läheisyydessä.
Tässä lopuksi kuva ulkomaan foorumilta missä on mosa paikoillaan.
-
I had it in my 550.
It runs so hot you can't touch it after the flight. More here (http://www.rcheliaddict.co.uk/outrage-550/29383-outrage-550-motors.html), if anybody is interested.
I'm happier with either of the other two listed motors.
-
We will see if the motor runs hot...the order was made ;)
The ones suggested by you were twice more expensive.. Vispilä also gave a hint about those motors
EskyPellä ei liene ollut noita ylikuumenemisongelmia?
-
>> The ones suggested by you were twice more expensive..
true, but if I get an extra minute of flying time, that's fair enough.
Or the other way round, sacrificing 20 % of flight time to save less than 5 % of the cost over the lifetime of the heli is not worth it, IMO (counting everyting, heli, Lipos, Tx, charger, spares).
At least I find it very annoying that changing LiPos and charging keeps me constantly busy in the field.
PS it's probably more efficient on 6s. I ran on 8s.
-
PS it's probably more efficient on 6s. I ran on 8s.
Joo, 6s kyseessä minulla.
-
Näiden Scorpion mottien laakereita oon nähny haukuttavan eri foorumeilla. Itsekin tässä varmaan vaihtamassa laakereita. Joku videoinut myös ohjeen kyseiseen toimenpiteeseen:
http://www.youtube.com/watch?v=lVpTY5v0L9g (http://www.youtube.com/watch?v=lVpTY5v0L9g)
Ostin juuri reksikaupasta scorpionin laakerit. Vähän arveluttaa vain laittaa noita, jos ovat yhtä paskoja kuin alkuperäiset. Huomasin muuten että T-Rex 500 pääakselin laakerit on samaa kokoa. Oiskohan ne parempi vaihtoehto kuin nuo scorpionin ?? Pakissa olis pari.
Boca -merkkisiä laakereita olen kuullut kehuttavan. Tässä video:
http://www.youtube.com/watch?v=4596gilTcbU (http://www.youtube.com/watch?v=4596gilTcbU)
-
Ostin juuri reksikaupasta scorpionin laakerit. Vähän arveluttaa vain laittaa noita, jos ovat yhtä paskoja kuin alkuperäiset. Huomasin muuten että T-Rex 500 pääakselin laakerit on samaa kokoa. Oiskohan ne parempi vaihtoehto kuin nuo scorpionin ?? Pakissa olis pari.
Tilaa samoin tein Bocalta (http://www.bocabearings.com/ (http://www.bocabearings.com/)) sopivat laakerit, niin ei tarvitse ikinä enää vaihtaa tai murehtia. Tarkkaa tuotenumeroa en osaa tähän hätään sanoa, mutta kannattaa katsoa niitä Lightning Ultra Sealed -rinkuloita. Ultra Seal on ns. kontaktiton suojaus, joka pitää rasvat laakerin sisällä ja töryn sen ulkopuolella aiheuttamatta kuitenkaan kitkaa. Sopivat nimenomaan moottoreille. Tarkista myös, että laakerin RPM-raja on riittävän korkea moottorillesi.
-
http://www.bocabearings.com/main1.aspx?p=product&id=9592&n=SMR688C-YUU/C3_NB2 (http://www.bocabearings.com/main1.aspx?p=product&id=9592&n=SMR688C-YUU/C3_NB2)
-
Kyseinen moottor miulla SDX:ssä ja tänään ajelin idleupilla sellaisen 4 minuuttia. Melko lämpimäksi tuli pannu, ja nopari myös. Hammasvälys vaikuttaisi olevan suht ok.
Govi päällä 70% kaasulla tuli ajettua eli laskurin mukaan nupissa kierroksia 2220.
Jotenkin tulee mieleen että motti on hieman liian kireä etenkin minulle joka lentelee sellaista pappalentoa.
Kysymys kuuluukin, lähinnä sähköllä ajaneille FAI-kuskeille, mikä olis sellanen sopiva taivaslennon kierrosmäärä tuollaiselle 50 sähkölle?
Pohdin vähän josko 890KV olis soppelimpi... ???
-
Tilaa samoin tein Bocalta (http://www.bocabearings.com/ (http://www.bocabearings.com/)) sopivat laakerit, niin ei tarvitse ikinä enää vaihtaa tai murehtia.
Pitääkö nyt ihan paikkansa?
-
Pitääkö nyt ihan paikkansa?
Pitää
Laita Kemisti Taifuuniin Bocan laakerit ohjauspyörään niin kääntyy nopeemmin :)