Kopterit.net
Tekniikka => Sähkömoottorit, noparit, akut, laturit ja becit => Aiheen aloitti: tuupola - 24 Huhtikuu, 2009, 10:12:01
-
http://www.sportsmoto.co.uk/acatalog/info_1194.html (http://www.sportsmoto.co.uk/acatalog/info_1194.html)
Katsokaa tuo kuva. Sportsmoto myy adapteria jolla voi ladata 2x3sp1 tai 3x2sp1 akkuja kerralla. Ihmettelen vain tuota liitäntää. Adapterilaudasta lähtee yksi deansi joka kytketään laturin ulostuloon ja toinen lattapiuha joka laitetaan laturin tasausliittimeen. Akkujen deanseja ei siis kytketä mihinkään.
Voiko tämä toimia esim Bantameilla? Itse olin siinä käsityksessä että Bantam lataa outputin (deans) kautta ja tasaa purkamalla akkuja tasausliittimen kautta. Olinko ymmärtänyt täysin väärin?
Onko akkujen lataaminen ainoastaan tasausliittimen kauttaa yleensäkään terveellista akuille?
-
Onko akkujen lataaminen ainoastaan tasausliittimen kauttaa yleensäkään terveellista akuille?
Reunimmaiset tasurin johdot on juotettu samoihin napoihin kuin purkuliittimen johdot joten akku ei varmaan huomaa eroa. Kyse on kai enemmän siitä kuinka hyvin nuo tasurin piuhat ja liittimet kestää virtaa. Luulisi muutaman ampeerin menevän hyvin läpi.
-
Onko akkujen lataaminen ainoastaan tasausliittimen kauttaa yleensäkään terveellista akuille?
Niin toimii ainakin E-fliten laturi. Isompien akkujen ja virtojen kohdalla tuossa ainakin taitaa tapahtua jonkun verran häviötä.
Ei sen pitäisi mitenkään haitallista olla, koska sama kai se on, lataako akun kennot erikseen tasausliittimen kautta vai lataako kennot sarjassa paksummilla piuhoilla ja tasailee tasausliittimen kautta. Samoihin kennojen napoihin ne virrat menevät joka tapauksessa.
-
Kuten keke ja Olli mainitsivat äärimmäiset tasausliittimen johdot on kiinni varsinaisissa virtajohdoissa. Ongelmana on ainoastaan tasuriliittimen reunimmaisten johtojen jännitehäviö: jos esim. 3S pakkaa ladataan tasuriliittimen kautta syntyy + ja - johdoissa jännitehäviö, mutta keskimmäisen kennon osalta ei (miksi jätetään harjoitustehtäväksi ;) ) ts. laturi näkee reunimmaisten kennojen jännitteen suurempana kuin se oikeasti on. Ainut haitta tästä on että lataus kestää pidempään kun virtaa pitää rajoittaa ettei laturin näkemät kennojännitteet ylitä 4,2V.
-
Ok no siis testaamaan. Posti toi tuollaisen eilen, mutta olin hieman hämilläni noista liitännöistä. Parempi kysyä kuin polttaa talo :)
-
Pitäs niiden tasuri johtojen 3A kestää huoletta. Eikä se reunimmaisten kennojen jännite-ero kovin suureksi voi päästä kun 3A ladatessa ja akun täyttyessä virta tippuu latauksen lopussa alle 1A. Tasaus liittimien johdon on kuitenkin varsin lyhyet. Tuo voi olla jopa laturin balanserin kannalta turvallisempi kun ei voi vahingossa kytkeä mitään väärään järjestykseen.
-
Pitäs niiden tasuri johtojen 3A kestää huoletta. Eikä se reunimmaisten kennojen jännite-ero kovin suureksi voi päästä kun 3A ladatessa ja akun täyttyessä virta tippuu latauksen lopussa alle 1A. Tasaus liittimien johdon on kuitenkin varsin lyhyet. Tuo voi olla jopa laturin balanserin kannalta turvallisempi kun ei voi vahingossa kytkeä mitään väärään järjestykseen.
Joo, tuo on totta - johdot näyttävät akuissani olevan 24 AWG:tä n. 84 mohm/m eikä ne tosiaan ole kuin muutaman sentin LiPoissa. Vaikka olisi 10 cm niin eihän tuosta tule edes 10 mV/A häviötä jos pelkkä johto huomioidaan.