Kopterit.net
Tekniikka => Sähkömoottorit, noparit, akut, laturit ja becit => Aiheen aloitti: Jonnis - 23 Huhtikuu, 2009, 15:58:18
-
Lensin eilen kopukkaani ja juuri ostettu noin (noin 50 lentoa) lennetty akku oli melko kuuma ja hieman turvonnut.Ennen ei ollut tälläistä tehnyt.Laitoin tuohon pöydälle jäähtymään,kunnes oli jäähtynyt laitoin lataukseen ja huomasin että yhden kennon volttimäärä oli pudonnut vaarallisen alas 1.2v:tiin.Muut kennot oli 3.7v .Eikös tuo ole jo reippaasti alle sen alarajan? En lentäny kuin arviolta 5 min.Laitoin akun latautumaan ensin ilman balancceria kun se huuti siitä kennon voltti määrästä,sen jälkeen balansoimaan. Vanheneeko outragen akut näin nopeasti?
-
Kuulostaa siltä että se akku on tapettu jollain tai sitten on maanantaikipale. Oletko balanssoinut usein? On voinut mennä epätasapainoon ja sen seurauksena kuolla yksi kenno. 1,2V on kyllä sen kuuloinen että alamäki on alkanut, tosin on niitä LiPoja elvytetty ennenkin...
-
Jos on 1.2V:ssa kenno niin se on hajalla ja tuskin on pitkään enää käyttökelpoinen. Lipo kennoja ei pitäisi päästää alle kolmeen volttiin. Yhden kennon ennen aikainen kuoleminen voi johtua valmistusvirheestä, alijännitteelle pääsemisestä, oikosulusta, tai käytön aikana tapahtuneesta vauriosta. Onko kenno täysin ehjän näköinen, onko akkua koskaan torpattu?
Kyllä Outragen akut kestää käyttöä, jos muut kennot on normaalissa jännitteessä niin vika täytyy olla siinä yhdessä kennossa. Mittaa vielä varmuuden vuoksi kenno jännitteet yleismittarilla, voi nimittäin olla laturikin rikki ja siksi ei näytä oikeaa jännitettä.
Jos johtuu valmistusvirheestä niin kannattaa olla yhteydessä siihen kauppaan mistä ostit, voivat kenties tarjota uutta akkua edullisesti.
-op-
-
Lensin eilen kopukkaani ja juuri ostettu noin (noin 50 lentoa) lennetty akku oli melko kuuma ja hieman turvonnut.Ennen ei ollut tälläistä tehnyt.Laitoin tuohon pöydälle jäähtymään,kunnes oli jäähtynyt laitoin lataukseen ja huomasin että yhden kennon volttimäärä oli pudonnut vaarallisen alas 1.2v:tiin.Muut kennot oli 3.7v .Eikös tuo ole jo reippaasti alle sen alarajan? En lentäny kuin arviolta 5 min.Laitoin akun latautumaan ensin ilman balancceria kun se huuti siitä kennon voltti määrästä,sen jälkeen balansoimaan. Vanheneeko outragen akut näin nopeasti?
Sanoisin että akku alkaa olla entinen. Onko sinulla laturi jolla näkee kuinka paljon kapasiteettiä akkuun menee? Lentäminen kannattaa lopettaa ajoissa huomattavasti ennen cut-offia siten että lennätyksen jälkeen akun jäähdyttyä jokaisen kennon jännite on vielä yli 3,75V tällöin kapasiteetista on käytetty suunnilleen 80% (esim. 2200 mAh akusta 1760 mAh). Lennätyksessä kannattaa käyttää ajastinta ja lentää ensin vaikka 4 min, ladata akku ja katsoa paljonko varausta akkuun menee. Pikku hiljaa voi hivuttaa lentoaikaa lähemmäksi 80% kapasiteettirajaa.
-
Olen ollut tuon akun kanssa sen verran varovainen että ei ole päässyt kertaakaan oikosulkuun,tai torppiin.Näkyy tuossa bantam bc-6 syötetyn virran määrä.Nyt näyttää siltä että rikkinäinen kenno ei lataudu?On ollut jo 4 tuntia 3.95v???Joka latauksella on ollut balance toiminto.
-
Voi olla ettei jännite siitä nouse. Mittaa kuitenkin vielä sillä yleimittarilla joka kennon jännite.
-op-
-
Olen ollut tuon akun kanssa sen verran varovainen että ei ole päässyt kertaakaan oikosulkuun,tai torppiin.Näkyy tuossa bantam bc-6 syötetyn virran määrä.Nyt näyttää siltä että rikkinäinen kenno ei lataudu?On ollut jo 4 tuntia 3.95v???Joka latauksella on ollut balance toiminto.
Oletko seurannut/muistatko paljonko sinne on mennyt varausta? Minkä kokoinen akku on?
Akun kanssa kannattaa olla varovainen jos laturi lataa kennoa koko ajan eikä jännite nouse - johonkin se teho menee -> lämpöä, kiehuu, akku pullistuu...
-
Mittasin yleismittarilla.Ei eroa sama volttimäärä mitä laturi ilmottaa. Akku on 6 kennonen 4200mah.Äsken kokeilin pihassa leijuttella tuolla, hieman lämpeni. Laitoin uudestaan balansoimaan,katsotaan nousisiko tuon kennon voltit. Jospa tuo vielä tuosta elpyisi.