Kopterit.net

Kuvagalleria => Kuvia torppauksista ja vahingoista => Aiheen aloitti: Jussi. - 22 Huhtikuu, 2009, 11:52:23

Otsikko: keken torpit
Kirjoitti: Jussi. - 22 Huhtikuu, 2009, 11:52:23
Tulihan se sieltä! Eka Protos torppi nimittäin.

Autorotaatioita treenailin.
Ensin parista metristä pari kappaletta... hienosti menee. Ei ne nyt ehkä oikein autoja taida edes olla mutta lämmittelyä kuitenkin.
Sitten korkeutta joku ehkä kymmenen metriä, hankalampaa mutta onnistui jotenkuten. Sitten muistin että isot pojat on sanonut että autorotaatiot on helpompia kun on vauhtia eteenpäin.
Eikun kokeilemaan. Reilusti korkeutta ja nopeutta, lähestyminen omalta oikealta paristakymmenestämetrist ä. Holdi päälle ja menee aika kivan oloisesti paitsi viimeinen metri..  "jarrutuksessa" on tullut korkeus jo hassattua johonkin ja jäljellä on enää vauhtia eteenpäin jota tappaessa kopteri ui vähän pystympään ja perä ottaa ensimmäisenä EFNUun. Muovinen peräkasetti napsahtaa juuresta poikki.

Harmillista että juuri nyt, kun viikonloppuna taitaa olla vuoden paras lentokeli. Toivotaan että posti kulkee JP:ltä perjantaiksi.

Otsikko: Vs: keken torpit
Kirjoitti: Anssi - 22 Huhtikuu, 2009, 12:01:58
Muista ettei se vauhti ole mikään kova vauhti. Liikettä pitää olla eteenpäin mutta ei mitään vaakalento nopeutta. Rotaation onnistumiseen tarvitaan kahta asiaa korkeutta tai nopeutta jotta voi onnistua. Hyvässä ja vakaassa hallitussa rotaatiossa vauhti on reipasta kävely vauhtia niin silloin jää enemmän aikaa tehdä se hallittu lähestyminen ja loppuveto josta sitten laskee koneen rauhallisesti maahan.
Otsikko: Vs: keken torpit
Kirjoitti: Jussi. - 22 Huhtikuu, 2009, 12:20:14
OK.  Täytyy muistaa jatkossa.
Ja kun vähän mietin niin liian aikaista taitaa olla noita autoja treenailla. Tajusin vasta etten ole laskeutunut normaalistikaan muuten kuin tail-in. Nousuja on tullut tehtyä kaikista kulmista mutta siinä riskit onkin aika paljon pienempiä.

Ensimmäisen akun tein sellaisia hitaita piroja leijussa molempiin suuntiin ja ne meni niin kivasti että itsevarmuus kasvoi liikaa.
Otsikko: Vs: keken torpit
Kirjoitti: Jussi. - 02 Toukokuu, 2009, 17:58:50
Ja Taas...

Olin harvinaisen hyvin varustautunut aamun lentoihin. Oli 5 akkua, loggeri, tuulimittari, läppäri, flycam, nicoretteä, hyvää mieltä...

Ensimmäisellä akulla kopterin perä katosi muovisilpuksi ilmassa. Tulin aika korkealta täysillä negatiivisilla kovaa alas ja kun tarjosin täyttä positiivistä kulmaa, perä ikäänkuin "räjähti".
Onnistunut autorotaatio tonttiin, mitään muuta ei hajonnut, hyvä minä!
Autorotaatio oli itseasiassa todella paljon helpompi kun pääroottori pyörii täysin vapaasti hihan höllättyä.

Tutkijalautakunnan palasista kasattu tuomio:  Viime torpissa on perälavan pidin ilmeisesti saanut vähän saiputtaa ja antoi periksi.


HobbyJP, valmistautukaa tilaukseen.
Otsikko: Vs: keken torpit
Kirjoitti: Jussi. - 07 Toukokuu, 2009, 21:50:50
Hassua... ehkä 200 lentoa ilman torppeja välillä syyskuu-2008, huhtikuu-2009, ja nyt meni jo kolmas perä lyhyen ajan sisään.

Kävi klassisesti, olen Vaimolle sanonut, että kentälle ei soiteta paitsi hätätilassa... noh, puhelin soi, ajattelin että tarttee vissiin sitte vastata. Kopteri alas, otin jostain toistaiseksi tuntemattomasta syystä hiekalle enkä asfaltille... kopu metriin, holdi päälle (sillai nykyään aina laskeudun) peräevä upposi santaan ja perälavat/lavanpitimet/peräevä ja ihme kyllä koko peräboksi taas p*skaksi.

Silloinkin V*tutti. 



Otsikko: Vs: keken torpit
Kirjoitti: nik-92 - 07 Toukokuu, 2009, 22:04:29
Pistä vaan se hk kuntoon ni voit aina torpata sen ennen ku lennät Protoksella  :D
Otsikko: Vs: keken torpit
Kirjoitti: Jänkhäkopteristi - 13 Toukokuu, 2009, 11:05:04
no kai sillä vaimolla oli sitte oikeeta asiaa? :)
Otsikko: Vs: keken torpit
Kirjoitti: Jussi. - 13 Toukokuu, 2009, 12:54:12
Lainaus
kai sillä vaimolla oli sitte oikeeta asiaa?

Nojuu,  nuorimmaista tikattavaksi piti lähteä viemään... 4 tikkiä silmäkulmaan. Koheltaavat nuo 5 vuotiaat joskus.
Hyväksytty syy soitolle siis.
Otsikko: Vs: keken torpit
Kirjoitti: Jussi. - 30 Toukokuu, 2009, 13:02:32
Ja nyt saatiin EP200 särki.

Flippejä reenailin aina vaan matalammalla, kunnes tuli maa vastaan ja gaui laskeutui nurmikkoon katolleen täydet jengat nupissa. Holdin kanssa olin sekunnin myöhässä, mutta pikkuratas lähti onneksi(?) pyörimään akselillaan. Silmämääräisesti ei mennyt kuin flybarista muovilinkki.

Ei kellään sattuis olemaan "Universal Links Pack (3.5mm) Gaui Hurricane 200" settiä ylimääräisenä?

Otsikko: Vs: keken torpit
Kirjoitti: jpietari - 30 Toukokuu, 2009, 14:08:32
Ei kellään sattuis olemaan "Universal Links Pack (3.5mm) Gaui Hurricane 200" settiä ylimääräisenä?
Löytyy, laitoin YV:n.
Otsikko: Vs: keken torpit
Kirjoitti: Jussi. - 21 Kesäkuu, 2009, 19:42:44
Järjettömän kestävä tuo ep200 mutta sain kuitenkin taas vähän särki.

Tällä kertaa täysillä katolleen kovalle hiekalle. Reippaasti pamahti, olin varma että nyt tuli kunnolla romua. Mutta ei.
Yhden linkin pää halki ja lavoissa pikkusen naarmua.  Ei ihan heti keksi mitä pitäisi tehdä että gauilla saa yli 15€ torpin aikaiseksi. Joo, ajaa järveen.
Otsikko: Vs: keken torpit
Kirjoitti: Jussi. - 23 Kesäkuu, 2009, 19:08:16
Röylän pellot, tänään.

Tarkoitus oli mennä vaan piipahtaman kun oli sattumalta kopterikin autossa. Töissä oli nääs lelupäivä.

Ensimmäinen akku. Kykyjen rajoilla kikkailua jonkin aikaa. Sitten jostain ihmeen syystä aivot väitti että osaan pakittaa katollaan matalalla. En osannut.
Räpeltävien pelastusyritysten jälkeen meni Protos otsalleen väärinpäin peltoon. Sain holdin päälle pikkuisen ennen osumaa. Hauskasti pölähti ja raatoa hakiessa epäilin että nyt meni ns. kaikki.

Saldo näin purkamatta näyttäisi jääneen kuitenkin kohtuulliseksi.

Molemmat SABin lavat samasta kohtaa poikki.
Peräevä poikki muuten perä vaikuttaa ehjältä.
Servoframe halkesi ja yksi inolabin nuppiservo luovutti kiinnityskorvansa.

pääakseli ja lepari voi olla vainaita mutta ei vielä näytä siltä. Lavanpidikkeet taidan vaihtaa ihan varmuuden vuoksi, muovia kun ovat ja katolleen vielä tuli tonttiin.

Vähän harmittaa, mutta pahemmalta se näytti, joten tavallaan olen tyytyväinen. Mitään kovin kallista ei mennyt (lapoja olin ajatellut vaihtoon joka tapuksessa, nyt ei tartte miettiä)
Otsikko: Vs: keken torpit
Kirjoitti: Jussi. - 08 Heinäkuu, 2009, 12:34:37
Noniin... näitähän nyt tulee.

Ensimmäisellä akulla viime torpin jälkeen..

Olin huomaavinani pientä tehottomuutta leijuttelussa, mutta ajattelin että uudet radixit on vaan hiljaisemmat (kuten ne on) enkä pitänyt vaarallisena. Pikkuisen kurvailin kevyesti ja edelleen tuntui että suora 70% kaasukäyrä ei riitä kunnolla. Vieläkään ei kellot soinut..  Idle kolmea kehiin, suora 100% käyränä, kierrokset nousi leijussa lupaavasti ja eikun kovaa vauhtia eteenpäin ja korkeaa pystäriä suorittamaan..

Pystäriin nousussa kierrokset alkoi hyytyä mutta kopteri kiipesi kuitenkin  korkealle. Sitten motti sammui vissiin kokonaan ja tässäkohtaa oli kopteri melkein pystyssä täysillä positiivisilla joten lavoista lähti kierrokset nopeasti.
Sen verran pyöri, että kääntyi vielä kyljelleen laella mutta sitten katselin ns "jalka lattiassa ja keppi munissa" kun eloton vekotin tulee kymmenistä metreistä kyljelleen maahan.

Saldona ainakin runko, servokehikko, mikserit, varmaan pääaksel, peräeväi. Radixit on ihmeellisesti naarmuttomat, oisko ne kyljellään tippuessa foldannut molemmat pystyyn ja säästyneet. Flycam2 oli kyydissä, mutta pudotessa meni sekin kahteen palaan eikä muistikortille tallentunut mitään. Saas nähdä saako siitä kalua.
 
Kaikki servot on hengissä joten rahallisesti tästä ei tullut iso torppi mutta taas saa vetää kopterin atomeiksi ja takaisin.

Syy tehojen katoamiseen on vähän hämärän peitossa, mutta luultavasti motti oli saanut siipeensä edellisessä torpissa. Huomasin nimittäin spoolupissa että noparilla oli vaikeuksia saada moottoria synkkaan. Soft startin ensimmäiset sekunnit meni siis mottorin täristessä, ei pyöriessä.
Oisko ollut joku lanka oikarissa tai poikki. En suostunut tuostakaan tajuamaan, että kaikki ei ole kunnossa. Tyhmä minä.

Päivän kruunaa se, että vissiin tapoin aamulla vakiomotin gauista (kuallu, ei piippaa/pyöri, tärisee vaan horkassa) ja longshot2 liidarista petti servotanko kun kiukkuisena viskoin sitä protos-torpin jälkeen. Käsikin kipeytyi, leipäkään ei maistu leivältä.
 
Otsikko: Vs: keken torpit
Kirjoitti: Jussi. - 12 Heinäkuu, 2009, 07:04:07
Taas p*skana :)
Tästähän alkaa tulla tapa. Protoksen rikkomisesta nimittäin.

Noh, nyt tuntuu että vihdoin keksin mistä autorotaatiossa oikeasti on kyse ja sain useita onnistuneita pitkiä vetoja aikaiseksi jossa pyörintää riitti hienosti maahan asti.
Mutta sitten jostain syystä tuli napautettua liikaa negatiivista heti alkuvedossa korkealla ja roottorista kiekat pois. Kone tippui jaloilleen asfalttiin räks.
Räsänä: Runko, servokehikko, Peräkasetti edestä ja takaa. Mottorin jäähdytyspuhallin meni myös osiin, eli gorilla-gearit ovat kestäneet aivan täysniiauksen ilman vaurioita. Niitä ei taida saada vääntelemällä rikki lainkaan.

Voisi olla fiksua rajoittaa holdista negatiivista-puolta hieman. Tässä  kokoluokassa isoilla kulmilla kierrokset katoaa kuin seinään. Ja/tai sitten etsiä viimein se minimi throttle-asetus millä nopari ei enää ota soft-starttia ja laittaa napin taakse ratioon.
Otsikko: Vs: keken torpit
Kirjoitti: SJo1 - 12 Heinäkuu, 2009, 08:02:46
Et sit malttanut pitää sitä ehjänä, kovin pitkään;)
-Samppa
Otsikko: Vs: keken torpit
Kirjoitti: Jussi. - 12 Heinäkuu, 2009, 08:17:38
Niih,

Jyriltä hain leparin  ennen  yhtätoista, ja muovikassissa vehje oli siinä kahden aikaan.

Täytyy tehdä asennemuutos, tämä alkaa tulla kalliiksi :)

EDIT:  Olis muuten alunperin kannattanut ottaa kaksi kopteria. Toinen sähköttä SABin lavoilla varaosiksi. Sitten vielä perään muoviosia ja ruuveja  sekä nuppiin  mikserivarsia/lepareita pikkutorppeihin.
Kannattas varmaan vieläkin.
Otsikko: Vs: keken torpit
Kirjoitti: hbfp - 12 Heinäkuu, 2009, 16:37:48
Alkaa kuulostaa aika pieneltä noi mun 2,20€ vahingot jotka tuli tänään aamulla. ;) Henkinen vahinko on suurempi kuin taloudellinen.
Otsikko: Vs: keken torpit
Kirjoitti: Jussi. - 31 Heinäkuu, 2009, 09:38:30
jep, ja taas..

Röylän rypsimetsään räpsähti protos.

Rikki mäni: 
Radixit,
servon rattaat,
Pääakseli,
lepari (most likely),
runko,
peräfin,
Särkymättömät Gorillat!

Pääakseli vääntyi ehkä 25 asteen kulmaan, mutta servokehikko säästyi ehjänä. Akselina oli sellainen musta ontto. Teräsakseli on aina rikkonut torpissa servokehikon ja vääntynyt itse asteen osia.
Parempi kun menee kunnolla, tuota koukkua ei tarvitse lasipöydällä pyöritellä.

Muovirungot ovat kotimaasta loppu, mutta hiiltä en osta kuin lapoihin... ikinä. => fast lad

Röylätorpit tuntuu tulevan apinarallissa, eli kun kieputtelee kopteria miten sattuu ilman sen kummempaa suunnitelmaa ja jossain kohtaa ei enää tajua mitä olikaan aloittanut ja lopetus tulee tantereeseen. Samanlaista pöljäilyä kuin simussa ne viimeiset lennot ennen "jaahans, oliskohan tämä tältä erää taas tässä"-hetkeä. Kyllä te tiedätte.


Muistutus itselle:  Keskity lentämiseen tai älä lennä ollenkaan.
Otsikko: Vs: keken torpit
Kirjoitti: Sammy - 31 Heinäkuu, 2009, 09:53:05
Tää viimonen on niin kopio omasta viimesestäni, osanottoja turman uhrille :D

Mikäs sen sun kännyssä olleen softan nimi olikaan?
Uusi viksumpi käpälä tulossa jossain vaiheessa, ni vois testata :)
Otsikko: Vs: keken torpit
Kirjoitti: Jussi. - 31 Heinäkuu, 2009, 10:07:38
Softa.. hmm.

Tällä loihdittiin wlani hotelliin: http://www.joikushop.com/
ehkä parhaiten kulutettu 15€ ikinä.

Nupin kierroksia mittailtiin hertseissä tällä http://hqh.unlink.org/s60/
Toimii yllättävän hyvin, kun vähän säätäisi softaa niin tuosta tulisi tosi hyvä kierrosmittari ja dopplertutka. Mutta kaverin kierrokset saa kohtalaisella varmuudella leijusta mitattua näinkin. Vaikka kopterista tuntuu kuuluvan eniten ininöitä ja surinoita niin  kovin ääni desibeleissä vaikuttaisi kuitenkin tulevan lavoista. Ne on vaan niin miellyttävän matalia ääniä ettei ne vaikuta kovilta.
Olen ottanut tekijään yhteyttä jotta saisi rajattua tuon tutkittavan taajuusalueen, asetettua lapojen määrän ja logattua nuppikierroksia.
Toinen hauska ominaisuus lennokkipuolelle olisi tuo dopplertutka.  Laitetaan puhelin kentälle ja lennetään vakiokierroksilla yli. Arvioidaan ylilentokorkeus ja luetaan nopeus ruudulta.

Sellaisesta softasta voisi pikkuisen maksaakin
Otsikko: Vs: keken torpit
Kirjoitti: Sammy - 31 Heinäkuu, 2009, 10:12:28
Softa.. hmm.

Tällä loihdittiin wlani hotelliin: http://www.joikushop.com/
ehkä parhaiten kulutettu 15€ ikinä.

Nupin kierroksia mittailtiin hertseissä tällä http://hqh.unlink.org/s60/
Joikusta onkin tullut maksullinen näköjään, no tuon maksaa kyllä ilomielin, kun nuo vanhatkin versiot on jo kovin toimivia.

Juuri tuota hertsimittaria mie meinasin, kiitosta :)
Otsikko: Vs: keken torpit
Kirjoitti: juza - 31 Heinäkuu, 2009, 10:13:30
Eilen taisi olla Röylässä neljä kopteri torppia. Keke Protoksesta tuli kyllä ehdottomasti paras mäjäys! Yllättävän vähän meni rikki siihen nähden kuinka kovaa se alas tuli.
Otsikko: Vs: keken torpit
Kirjoitti: Jussi. - 31 Heinäkuu, 2009, 10:49:39
Lainaus
Joikusta onkin tullut maksullinen näköjään, no tuon maksaa kyllä ilomielin, kun nuo vanhatkin versiot on jo kovin toimivia.
Joo, tuolla präämium joikulla toimii IPSEC vpn:t ja Spotify,  ilmaisella, ainakaan niillä ensimmäisillä ei toiminut.
Spotify on muuten tehnyt musiikille saman kuin google teki tiedolle... käykää kimppuun jos ette jo ole asentaneet. Jos puuttuu kutsu, niin minulla on 5 ylimääräistä. yv:llä saa.
Otsikko: Vs: keken torpit
Kirjoitti: SJo1 - 31 Heinäkuu, 2009, 17:00:39
Jännä kakka oli jo niin lähellä, kun ite olin vie paikalla.  :o

-Samppa
Otsikko: Vs: keken torpit
Kirjoitti: Jussi. - 16 Syyskuu, 2009, 19:32:59
Semmosta löysää "rainbowta" aloin tekemään ja meni sateenkaaren toinen pää heti maahan asti. Ei ollut kulta-aarretta sateenkaaren päässä kun menin katsomaan, vaan se isompi sähkökopteri katollaan. RJX EP90 siis.

En oikeen osaa sanoa mitä kävi, ehkä tuo massa vaan pääsi taas yllättämään. Sillä ei voi kikkailla kuten viissatkulla, mutta joskus kun sitä vähän kauempana rauhallisesti pyörittelee tulee sellainen illuusio että se on pienempi tjsp.


Nopea arvio: Hammaspeikko rattaaseen, lavat, peräputki, stabbarin tanko, ehkä flybarcage... tarttee tutkia...

Eli sinänsä ei paljoa mutta kyllä harmittaa silti.

Miten te muut pidätte itsekurin tuossa lentämisessä niin ettei torppeja synny. Onko jotain kikkaa? Ensimmäistä oikeaa kopteriani en torpannut kertaakaan vaikka asenne oli alusta asti että antaa tulla jos on tullakseen.
Nyt kun luulee osaavansa jotain niin torppeja tulee paljon enemmän.

Ehkä auttaisi jos miettisi miten aikoo lentää, lentää sen, laskeutuu ja miettii lisää..  vai mikä?
 
Otsikko: Vs: keken torpit
Kirjoitti: SJo1 - 16 Syyskuu, 2009, 19:37:04
Osta multa Nitro Xtreme pois varaosiks;)
Otsikko: Vs: keken torpit
Kirjoitti: Jussi. - 24 Syyskuu, 2009, 18:59:35
Lainaus
Nopea arvio: Hammaspeikko rattaaseen, lavat, peräputki, stabbarin tanko, ehkä flybarcage... tarttee tutkia...

Pääakseli oli myös kippurassa. Lepari ei.

Pääakselilta meni myös kaikki kolme laakeria. Joka laakeri rutisee kädessä pyörittäessä. Onkos tämä ihan tavallista?  Pienemmissä ei ole mennyt muistaakseni yhtään pääakselin laakeria torpissa.

Lainaus
Osta multa Nitro Xtreme pois varaosiks;)
Voisin samppa laakereita ja pienen helicalpinionin/93:n päärattaan ostaa heti jos on.
Muustakin kopterista voidaan jutella, flybar-osathan sulla taitaa olla käyttämättöminä ja muista osista voidaan keskustella, vaikka ovatkin ottomoottorimöhnällä marinoitu.
Otsikko: Vs: keken torpit
Kirjoitti: seppomikael - 24 Syyskuu, 2009, 21:10:24
Kyllä nuo laakerit on torpeissa niin kovilla että kannattaisi vaihtaa aina kun pääakselinkin...
Ainakin tarkastaa huolellisesti.
Otsikko: Vs: keken torpit
Kirjoitti: Ege - 24 Syyskuu, 2009, 21:26:18
Kyllä nuo laakerit on torpeissa niin kovilla että kannattaisi vaihtaa aina kun pääakselinkin...
Ainakin tarkastaa huolellisesti.
Juuri itse teen saman lailla kun Seppo sano, eli jos pääakseli kiero ni varmasti pääakselin laakerit sökönä eli vaihtoon.
Otsikko: Vs: keken torpit
Kirjoitti: Jussi. - 24 Syyskuu, 2009, 21:40:59
Lainaus
Juuri itse teen saman lailla kun Seppo sano, eli jos pääakseli kiero ni varmasti pääakselin laakerit sökönä eli vaihtoon.

No hyvä että ei ole laatuongelma. Nämä menee vaihtoon selkeästi.

Mitenkäs yksisuuntaislaakeri?  Pruukaako sekin aina hajota pääakselinvääntötorpissa?
Ei näppiin tunnu mitään merkittävää ongelmaa, mutta tuohan on vähän tahmea uutenakin.

Otsikko: Vs: keken torpit
Kirjoitti: Ege - 24 Syyskuu, 2009, 21:47:18
Lainaus
Juuri itse teen saman lailla kun Seppo sano, eli jos pääakseli kiero ni varmasti pääakselin laakerit sökönä eli vaihtoon.

No hyvä että ei ole laatuongelma. Nämä menee vaihtoon selkeästi.

Mitenkäs yksisuuntaislaakeri?  Pruukaako sekin aina hajota pääakselinvääntötorpissa?
Ei näppiin tunnu mitään merkittävää ongelmaa, mutta tuohan on vähän tahmea uutenakin.


Uskosin että suurimman energian ottaa vastaan noi pääakselin laakerit,varsinki se ylimmäinen laakeri että säästys yksuuntalaakeri mulla ei ole ainakaan menny hajalle torpeissa.
Otsikko: Vs: keken torpit
Kirjoitti: seppomikael - 25 Syyskuu, 2009, 09:32:24
Siihen yksisuuntalaakeriin vaikuttaa vain päärattaan saamat osumat joten se kestää paremmin. Nuo päälaakerithan ottavat vastaan kaikki pääakselin suunnasta ottamat iskut.
Sitten jos laakeripukitkin ovat liikkuneet tulee yksisuuntalaakerillekin rasitusta siitä suunnasta.
Eli suomeksi, taitaa olla aika harvinaista että yksisuuntalaakeri hajoaa torpissa?..
Otsikko: Vs: keken torpit
Kirjoitti: jippo - 25 Syyskuu, 2009, 09:57:24
taitaa olla aika harvinaista että yksisuuntalaakeri hajoaa torpissa?..


Minulta onnistui helposti autorotaatiolaakerinkin särkeminen ;).
Otsikko: Vs: keken torpit
Kirjoitti: Jussi. - 10 Lokakuu, 2009, 19:56:52
Ensilennot HK:lla.  Yllättävän toimiva peli, vaikka leparin kumit ovat todella löysät. Täytyy tunnustaa että en edes yrittänyt orkkislavoilla vaan ostin 3D merkkiset lavat reksikaupasta:
http://www.trex-store.com/325mm-carbon-fiber-whiteblack-main-blades-trex-p-1235.html (http://www.trex-store.com/325mm-carbon-fiber-whiteblack-main-blades-trex-p-1235.html)
Suosittelen.

HK:n ajelin kuitenkin peltoon. Kokeilin jotain piroflipintapaista mutta ei se oikeen pysynyt läjässä tällä osaamisella ja setupilla.

Torpista tekee hassunhauskan se, että rikki meni perä, peräputki, pääkseli, lavat ja tietenkin kopterin ainoa kalliimpi osa, 9257 peräservo.  Päärataskin porsi paikkapaikoin, vaikka holdi oli kyllä pykälässä ennen rypsipeltoa. Outoa.
Otsikko: Vs: keken torpit
Kirjoitti: Nair - 30 Lokakuu, 2009, 00:35:09
Tän torppi treadin lukeneena vois kuvitella että kopterin osia myyvät firmat ei ainakaan ole laman kourissa, tai muussa taantumassa , mikä lienee 8)
Otsikko: Vs: keken torpit
Kirjoitti: nik-92 - 30 Lokakuu, 2009, 06:46:02
Ensilennot HK:lla.  Yllättävän toimiva peli, vaikka leparin kumit ovat todella löysät. Täytyy tunnustaa että en edes yrittänyt orkkislavoilla vaan ostin 3D merkkiset lavat reksikaupasta:
http://www.trex-store.com/325mm-carbon-fiber-whiteblack-main-blades-trex-p-1235.html (http://www.trex-store.com/325mm-carbon-fiber-whiteblack-main-blades-trex-p-1235.html)
Suosittelen.

HK:n ajelin kuitenkin peltoon. Kokeilin jotain piroflipintapaista mutta ei se oikeen pysynyt läjässä tällä osaamisella ja setupilla.

Torpista tekee hassunhauskan se, että rikki meni perä, peräputki, pääkseli, lavat ja tietenkin kopterin ainoa kalliimpi osa, 9257 peräservo.  Päärataskin porsi paikkapaikoin, vaikka holdi oli kyllä pykälässä ennen rypsipeltoa. Outoa.



Mulla on kans hk melkeen samassa kunnossa tosin mulla meni vielä koko nuppi, landarit ja runko.
Otsikko: Vs: keken torpit
Kirjoitti: Jussi. - 30 Lokakuu, 2009, 08:45:22
Lainaus
tosin mulla meni vielä koko nuppi, landarit ja runko.
Hups..
Ehjiä osia jäi siis..... hihna ja akkuteline? :)
Ei taida maksaa vaivaa korjata... Kesäksi kunnon kopteri sitten.
Otsikko: Vs: keken torpit
Kirjoitti: nik-92 - 30 Lokakuu, 2009, 14:21:28
Jep, ja kaikki täm yhden kiina servon takia.   :(
Otsikko: Vs: keken torpit
Kirjoitti: SJo1 - 30 Lokakuu, 2009, 23:34:17
Keke

Osta X-Cell Furion 450 Fastlad:stä 250Eur + pp Nyt just tarjouksessa.
http://www.fast-lad.co.uk/store/miniature_aircraft_furion-p-4143.html (http://www.fast-lad.co.uk/store/miniature_aircraft_furion-p-4143.html)

Tuo tarvii kyllä sähköt.

Samppa
 
Otsikko: Vs: keken torpit
Kirjoitti: Sammy - 07 Marraskuu, 2009, 12:05:53
Tällä loihdittiin wlani hotelliin: http://www.joikushop.com/
ehkä parhaiten kulutettu 15€ ikinä.
Terveisiä tampesterista.

Ei mokkulalla saanut konetta verkkoon, ni oli pakko ostaa joikun lisenssi, kun oli demo mennyt pitkäksi.

Täällä on lunta jotain 3-5 cm, matkailu avartaa.
Otsikko: Vs: keken torpit
Kirjoitti: Jussi. - 08 Marraskuu, 2009, 14:20:45
Isänpäivälahja
Otsikko: Vs: keken torpit
Kirjoitti: 1m4s0_ - 08 Marraskuu, 2009, 14:27:01
Informatiivista tekstiä päälle?
mitä tässä tapahtuu, eka ajattelin että siellä postetaan kumia mutta olikin jotain muuta ^^
Akku vähän lämmin?  :(
Otsikko: Vs: keken torpit
Kirjoitti: Vispilä - 08 Marraskuu, 2009, 14:28:14
Onko toi sun mikä on tulessa?? Motti, säädin vai akku?


-op-
Otsikko: Vs: keken torpit
Kirjoitti: Jussi. - 08 Marraskuu, 2009, 14:32:20
Joo, akku vähän lämmin.
Karkkiksen kanssa nummelassa kylmässä sumussa seisoskeltiin. Joku piroflipintapainen tuli asfalttiin asti. Aika kovaa.

Rikki meni monenlaista, melkein voi olla fiksuinta tilata uusi protos noparilla ja motilla sekä lavoilla. Toistaiseksi vehe on tuolla autonperässä haisemassa.
Otsikko: Vs: keken torpit
Kirjoitti: mnentwig - 08 Marraskuu, 2009, 15:18:50
ouch. Sorry to hear about this.
BTW, I busted also a LiPo in my Nummela crash in summer (didn't burn, though).
Not the first time, not the last.
Otsikko: Vs: keken torpit
Kirjoitti: Jussi. - 08 Marraskuu, 2009, 18:04:12
Tässä vielä karkkiksen puhelimesta pari näpsyä, uskomaton savu yhdestä liposta tulee.

Lainaus
Rikki meni monenlaista, melkein voi olla fiksuinta tilata uusi protos noparilla ja motilla sekä lavoilla.
Kylläpä sitä on dramaattinen kun vähän *tuttaa... vedin kopterin osiksi ja putsasin niin ei lopputulos nyt niin kamala olekaan:

9257 kuori rikki, muuten sähköt OK, olivat vaan nokeentuneet.
Rikki meni:
Runko, servoframe, pääakseli, lepari, flybar, flybarcarrier, pääratas, lavanpitimet.
Ja tietty lavat poikki, ja koppa suli (nyyh, se oli hieno koppa, nyt tulee sitten alkuperäinen tunnelmaton koppa)

Icke så paha juttu.
Otsikko: Vs: keken torpit
Kirjoitti: nik-92 - 08 Marraskuu, 2009, 18:12:58
No johan siitä lähtee savua. Tostahan voi taas todeta että sähkölaitteet toimii savulla. kun savut pääsevät pihalle ei laitteet enää toimi.
Otsikko: Vs: keken torpit
Kirjoitti: jaanus - 13 Marraskuu, 2009, 15:31:32
omalle rotosille kävi samoin. millä myrkyllä sait hajun pois vai saitko?
Otsikko: Vs: keken torpit
Kirjoitti: Jussi. - 13 Marraskuu, 2009, 15:55:27
Lainaus
omalle rotosille kävi samoin. millä myrkyllä sait hajun pois vai saitko?
Osanottoni,

Mullahan kävi hajun suhteen vähän tuuriakin kun kävi haveripaikalla perätuuli, eli esim peräputki ei saanut juurikaan aromaattista marinointia.

Kuoret, koppa ja lavat lensi roskiin vieden suuren osan lopuistakin hajuista.

Moottori/Nopari/Johdot lääpin monella aineella mitä siivouskaapista löytyy mutta kontaktispray ja hinkkaaminen teki parhaan vaikutuksen. Kyllä ne vieläkin haisee mutta ei liikaa.

Onnea pesulle.

Tänään sain muuten kaikki osat, joten uusi torppi on taas vain kasaamista vaille valmis :)

Jälkikäteen, syvässä itsehypnoosissa tehty mikä-meni-pieleen-analyysi nostaa yhdeksi osatekijäksi gyron.  Olen 90% lentänyt protosta Spartanilla, mutta viimeaikoina flirttaillut futaban 401:n kanssa kun spartani meni asumaan RJX:ään. Kun vajaataitoinen yrittää pirotemppuja, olisi varsin tärkeää että kopteri pirottaa tasaisella nopeudella riippumatta mistä tuulee ja miten kopteria kuormitetaan. Tämä toteutuu spartanilla, mutta ei kovin hyvin 401:llä

Corrective and Preventive Actions:
Spartanin hankinta:  Tilattu
Maltin asennus kuskiin: -
Otsikko: Vs: keken torpit
Kirjoitti: nik-92 - 13 Marraskuu, 2009, 16:02:43
sithän sä voit myydä mulle ton 401  ;D
Otsikko: Vs: keken torpit
Kirjoitti: Jussi. - 13 Marraskuu, 2009, 16:16:12
Lainaus
sithän sä voit myydä mulle ton 401  
Hyvinkin mahdollista, katotaan kun spartani tulee.

Musta alkaa vähän tosin tuntua että tuota GYRDiä ja 401:stä on vaikea erottaa toisistaan ilmassa  :-\

Mutta ennenkuin puhun enemmän läpiä päähäni niin saatan testata asian.
Jos laittaisi molemmat gyrot kiinni johonkin vanerinpalaan, vanerinpalan kopteriin. Y-haarottimilla rudder kanavan signaali,gain molempiin. Sitten vuorotellen peräservo kiinni aina jompaan kumpaan ja testiä.
Otsikko: Vs: keken torpit
Kirjoitti: Karkkis - 14 Marraskuu, 2009, 01:18:15
Jospa treenaat piroflippejä vähän korkeammalla ensikerralla niin saattaa keretä saada haltuun vielä kun karkaa!  ;)
Temput jotka ei ole vielä selkäytimessä kannattaa tehdä korkealla niin säästyy monelta torpilta.
Hienosti alkaa sulta toi lennätys sujumaan :o Oot menny musta jo ohi kun en oo jaksanu paljoo treenata simulla vaan
käyny vaan kentällä räimimässä niitä vanhoja liikkeitä mitä osaan :-\
Siitä kertoo jo tän kesän torppisaldo kun en torpannut kuin kerran ja silloinkin luulen linkin pettäneen lavanpitimestä >:(
Tais tulla jokunen puoliks onnistunut autorotaatio, mut en laske niitä torpeiks kun selvis kardaanin rattaiden vaihdolla :P (muistaakseni)
Otsikko: Vs: keken torpit
Kirjoitti: SJo1 - 14 Marraskuu, 2009, 08:05:12
Kukin harrastaa tavallaan.
Mun pitäs keskittyä enempi simutukseen ja lentämiseen, kun uusien rakenteluun.
Mutta kun ne on niin hianoja;)

Olisko kesältä ykstorppi ja lentotaidossa takapakkia:(
-Samppa
Otsikko: Vs: keken torpit
Kirjoitti: Jussi. - 16 Toukokuu, 2010, 22:36:29
Dippadappa... laitetaas tänne kun tuli rikottua Protos. Jonkinlainen lentoblogi tämäkin

Tosi hieno oli lentää, pääasiassa yritin treenailla inverted leijuntoja eri asennoissa ja vähän piroflipin puolikasta. Funneli alkoi menemään jo aika matalla, mutta vain yhteen suuntaan tosin.

Mutta sitten taas jotain apinarallia, vähän jo hämärsi ja metsänrajan alla kikkaillessa katosi orientaatio.. Protos taas täysillä päälleen asfalttiin ja liposavut ulos. Meni itseasiassa melkeinpä samaan kohtaankin kuin viimeksi.

Äkkiseltään katsottuna
- runko
- servoframe
- 3x 9257 rattaat
- Maniac-lavat
- 1x40C turnigy
- originaali kabiini (nyyh)
- Nupissa yllättävän vähän vaurioita, lepari, stabbari ja pääakselin laakerit

Tärkeimmät eli Kontronik, Spartan, vastari, peräservo ja motti näyttävät ehjiltä.

(http://farm5.static.flickr.com/4038/4612148115_00565d88bd_b.jpg)

Oliskohan se sitten FBL protoksen vuoro...
Otsikko: Vs: keken torpit
Kirjoitti: Olli. - 16 Toukokuu, 2010, 22:56:17
komeesti kyllä kabiinin ja lappojensilput lenteli...
Otsikko: Vs: keken torpit
Kirjoitti: rane78 - 16 Toukokuu, 2010, 22:59:44
No ohho, johan on solmussa. Osanottoni!
Otsikko: Vs: keken torpit
Kirjoitti: Mikka - 16 Toukokuu, 2010, 23:18:04
Harmin paikka. Luulisi olevan markkinarakoa jollekin maanläheisyyden (ja nopeuden) aistivalle turvatyynyhässäkälle. Tai sitten lennätyspaikalle, jossa pehmeä alusta (kuten hanki, mutta lämpimällä säällä ???).
Otsikko: Vs: keken torpit
Kirjoitti: Jussi. - 16 Toukokuu, 2010, 23:36:52
Lainaus
Tai sitten lennätyspaikalle, jossa pehmeä alusta
Joo, tossa asfaltin päällä ei ole edes pakko lentää.. tai ainakaan kikkailla, mutta minkäs sitä ittelleen voi.
Ympärillä on sitä paksua kanervaa johon normaali kopterin töpsäyttämin ei oikeastaan riko juuri mitään.

Tässä tapauksessa kopteri kuitenkin ajettiin asfalttiin melkein niin kovaa kun protos pitchillä kulkee joten mikään mussukka ei olisi tätä pelastanut.

Sain muuten yhden viimekauden vanhan 30C 6s 2650 turnigyn tänään aiemmin pullahtamaan ilmapalloksi. Ei kestänyt raukka uutta voimalaitosta. Nyt kontronik+scorpion aikakaudella tehoa on tarvittaessa aika poskettomasti, mutta kiihdytysajoja lukuunottamatta en sitä oikeastaa käytä, vaan Maikon oppien mukaan lentelin tänään suurimman osan ajasta matalammalla headspeedillä ja vähemmän agressiivisilla kulmilla. Erittäin paljon paremmin pysyy kopteri näin hanskassa harjoittelussa. Suosittelen kokeilemaan jos on altistunut samalle kärpäselle kuin minä aiemmin, eli tehoa, kierroksia ja lapakulmia lisää = hyvä.

Ehdottomasti paras akku tänään protoksessa oli 2200 40C Flightmax: se on kevyt ja lentoaikaa kikkailemalla tulee 5-6 minuuttia. 2650:set on turhan painavia protokseen.
Otsikko: Vs: keken torpit
Kirjoitti: Jussi. - 05 Kesäkuu, 2010, 00:30:01
Tänään tuli parissa tunnissa monta lentoa
4x450 "hdx"
4xProtos
3xRJX

Protokseen on siis asennettu kotikutoinen FBL-nuppi ja Turniguyn v-bar 600. Esivaikutelma oli Turnigy V-BARista, tai ehkä yleisemmin FBL:stä oli vähän laimea. Laitoin boxin kiinni, ja kopteri ilmaan.. ei mitään erikoista, siinä se leijui, vähän sai korjata ja perä teki hidasta heijausta. 
Sitten lisää gainia perään, aileen ja eleen, sekä radiosta enpointteja kauemmaksi ja...  saakeli että on kiukkuinen pyörijä tämä, FBL:n liikehdintäkyky tuli aika selväksi meikäläiselle.
Flipit pysyi suorassa.. ensimmäisen tictocin kohdalla perä pyörähti melkein puolikierrosta mutta gainin lisääminen auttoi kummasti. Oudosti tämä nyökki kovavauhtisessa eteenpäin ajossa mutta säätämällä vissiin pitäisi löytyä parempi meininki. Hitaassa "herkuttelussa" toimii kuten simu: hieno homma

Viimeisellä akulla aloin kokeilla vauhtikäännösten rajoja...  Täysillä myötätuuleen ja siitä täysillä vastatuuleen.. hienosti kääntyy lavat kanervaa hipoen..  kunnes  käännöksessä tapahtuu jotain, ohjaus menee varsin oudoksi nyökkimiseksi ja yritän ämmäköidä kopteria lähemmäksi itseäni. Lavanpidin on ilmeisesti antanut myöden ja toisen lavan linkkipalloa/linkkiä ei missään... laskussa tuli boomstrike ja lapaan sekä peräputkeen vähän sattui.

(http://farm5.static.flickr.com/4024/4669604449_39fdf5455a_m.jpg)
(http://farm5.static.flickr.com/4004/4669494235_bb06ebf57e_b.jpg)
 
Mutta oli kevään parhaimpia lentopäiviä:
Tuuli niin kovaa ettei RJX meinannu silmukkaa jaksaa tehdä mutta hyvää oli reeniä se ja sai olla yksin. FBL ensiaskeleet oli myös paljon helpommat kuin luulin; Boxi kiinni ja leijuttelemaan, hyväksi säätäminen voi ottaa aikaa. Autorotaatiot RJX:llä oli myös reenin alla ja onhan se kivaa.. ei ollenkaan torppiherkkää kuten 500/450/200 kokoluokassa.
Kyllä tämä tästä, mutta ens viikolla ege kyllä poimii eurosport-voiton kuin namun vanhukselta.
Jotenkin hankala tuo RJX näihin leijutus/silmukkakuvioihin.. tuntuu että 450:lläkin tulee puhtaampaa jälkeä.
Leijussa karkaa RJX vastatuuleen..  Mitäs silloin piti tehdä nupille? Kokeilin monilla eri kierroksilla mutta ei hyvää "istuttavaa" kierroslukua löytynyt.

EDIT: Protoksen akuista: Laitoin kontronikin päärattaan alle, vastarin perään alapuolelle niin alkoi 2650mAh akkukin olemaan hyvin tasapainoinen. Mahtuu se myös vakio kabiinin alle joten hyvä on vaihtoehto jos haluaa 8 min rääkätä kopteria