Kopterit.net
Helikopterit => Kopterivalmistajat => Align Sähkökopterit => Aiheen aloitti: Trnquill - 12 Huhtikuu, 2009, 10:02:38
-
Kasailen tässä 500 ESP:tä pääsiäisen ratoksi ja yksi asia ihmetyttää. Perän lavanpitimissä on todella paljon välystä. Ulos-sisään ne eivät liiku, eli pultit ovat piukassa*. Mutta sivusuunnassa lavanpitimet heiluvat melko holtittoman oloisesti hubissa. Vertasin Blade 400:sen SoniX-perään, ja siinä on välystä huomattavasti vähemmän, kuin tässä rexin vastaavassa. Jo lavanpitimen kärkikin heiluu arviolta millin kumpaankin suuntaan sivuille, joten lavan kärjet vaeltavat jo huomattavan matkan.
Onko tuo normaalia, vai lipsahtiko tehtaalla puoli milliä liian väljät laakerit lavanpitimiin?
* Toisen lavanpitimen pultti oli tehtaan innokkaan lukitteen käytön vuoksi niin tiukassa, että avatessa kanta katkesi ennen kuin ehdin kissaa sanoa. Siinä sitä sitten pähkäiltiin, miten akselin päästä saa ruuvattua ulos siististi tasan reikään katkenneen pultin... :) Lopulta äkkäsin dremelöidä päähän hahlon, josta sai pienellä taltta-ruuvarilla ja pihdeillä käännettyä jengatapin ulos. Ja välystä siis on yhtä paljon kummassakin lavanpitimessä, ei vain tässä jonka akselin pään pahoinpitelin.
-
Pojat tuolla ison veden toispuolen foorumeilla kertovat Alignin tehneet uusimpiin perähubeihin väljää tarkoituksella toteuttamaan "flapping hinge"-funktiota tasaamaan epäsymmetristä nostetta (työntöä kai sitten tässä perän tapauksessa) FF-ajossa sekä estämään perän bindauksia. Samat lait pätevät kuin pääroottoriin. Kokeneemmat täydentävät, onko tässä perää. ;)
-
Ihan sama juttu oli oman 500 kanssa. Tilasin microhelin lavanpitimet ja ero oli todella suuri ei paljoa klappia noissa ole. Perän sai toimimaan tarkemmin ja gainia pysty lisäämään joku 4-8%.
-SK-
-
Hioin perähubia pari milliä lyhyemmäksi jollain ruuvin kiristys osuu niihin prikkoihin. Tämä hävitti kokonaan tämän klapin. Lisäksi perälapoja olen pitänyt nyt todella tiukalla.
-
-
Pojat tuolla ison veden toispuolen foorumeilla kertovat Alignin tehneet uusimpiin perähubeihin väljää tarkoituksella toteuttamaan "flapping hinge"-funktiota tasaamaan epäsymmetristä nostetta (työntöä kai sitten tässä perän tapauksessa) FF-ajossa sekä estämään perän bindauksia. Samat lait pätevät kuin pääroottoriin. Kokeneemmat täydentävät, onko tässä perää. ;)
Eiköhän, ihan samalla tavalla kun 600 ESP:in pääakselin ja laakereiden väliin on tehty väljää 0,5 mm. ;D
Align on tässä ihan edelläkävijä.