Kopterit.net

Tekniikka => Lentotaito => Aiheen aloitti: seppomikael - 19 Syyskuu, 2007, 18:55:10

Otsikko: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: seppomikael - 19 Syyskuu, 2007, 18:55:10
Tehdäänkö tähän oma lentoturvallisuussäie...

Jospa ylläpito siirtäis nuo jo kirjoitetut tänne...
Kitooos!
Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: Silli - 19 Syyskuu, 2007, 19:41:51
Pahinta mitä voi kentällä tapahtua...osanotot omaisille.



http://www.runryder.com/helicopter/t71042p1/ (http://www.runryder.com/helicopter/t71042p1/)
Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: Silli - 19 Syyskuu, 2007, 20:05:44
Joitain asioita mitä yritetään tehdä ja huomioida.

-Varataan tarpeeksi tupakkia mukaan kentälle (Muiden turvallisuus)  ;D
-Ladataan akut valmiiks
-Kentällä ensiksi varmistetaan pinna/taajuus
-Jätetään kännykkä autoon (Taikauskoa)  ;D
-Ei puhuta puhelimessa samalla kun säädetään ilmassa kepakkoa..... JONIIII  ;D
-Laitetaan ensin radio päälle oikealle modelille sitten kepakko
-katsotaan että servot skulaa ja että jännitteet on ok
-Laitetaan holdi päälle radiosta (Vaikka et ajaisi vielä taivaalla tai muuta niin opettele tämän ohjelmointi ja käyttö heti alkuunsa myös sähkökepakon kanssa)
-Käynnistetään nitrokopu niin että starttitanko on lavan etureunan puolella ja jalka jalaksen päällä
-Jos kopu ottaa heti täydet kiekat niin varaudutaan kiskaisemaan vapaalla kädellä naftaletku irti kaasarista (Kokemusta on)
-Ei seisota perälapojen kanssa samalla linjalla koskaan....(Lapa kerran viuhahtanut metrin päästä ohi)
-Ohjelmoidaan radion ajastin niin että tankkiin jää vähän ylimääräistä
-Holdi päälle kun kopu on laskeutunut (jos ei jo ollut)
-Ei pidetä kaulassa mitään roikkuvaa roottorin jarrutustapahtumaa ajatellen....nirks
-Kun lähestytään jarruttamaan roottorikehää niin muistetaan katsoa lapakehän reuna ja säären kohtauskulma......klonks .(Unohtunut vain kerran)  ;D
-Sammutetaan ensin kepakko sitten vasta radio.
-Viedään se pinna takas tauluun ennen kotiinlähtöä
-Ei oteta vaimoja/muita kauniita naisia kesäpäivänä kentänreunalle mukaan  ;D

Pidetään kalusto kunnossa ettei tule turhia rumia....
Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: Ege - 19 Syyskuu, 2007, 21:45:21
Kiitos Silli  8)  tossa oli muutama asia jota itsekkään en ole ajatellut. Vaikka varovainen olen, kopterit on mukavia laitteita ja turvallisia kun muistaa huoltaa ja tehdä tsekkauksen ennen lennätystä että kaikki on kunnossa ja kiinni.
Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: riku - 19 Syyskuu, 2007, 23:09:56
Joitain asioita mitä yritetään tehdä ja huomioida.
.
.
-Ei oteta vaimoja/muita kauniita naisia kesäpäivänä kentänreunalle mukaan  ;D


Hyvät muistutukset, vaikka lennän vain pikku sähkökopterilla ja 2,4GHz taajuudella, mutta (avo)vaimo on kaunis (ja lukee ehkä tätä foorumia...)    ;D

Itse olen nyt taas syksyllä huomannut (turhan monesti) että vaikka taivaalla vielä näkee kopterin jotenkin niin hämärässä kopterin hahmottaminen horisontissa ei enään olekaan niin helppoa  ???  ( Tosin ei ehkä paha turvallisuusriski kun pikkukopun kaukana torppaa... )
Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: Vispilä - 20 Syyskuu, 2007, 15:48:22
tässä vielä muistutus:

Lainaus
These heli's are not inherently reliable, and no matter how good the pilot things fail and what's gonna happen when someone gets killed due to this type of flying? Give yourself some distance for heck's sake!

ja tässä keskustelu lentoetäisyyksistä ja turvallisuudesta:

http://www.runryder.com/helicopter/t346804p1/

-op-
Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: ropellihattu - 20 Syyskuu, 2007, 19:56:40

-Ei oteta vaimoja/muita kauniita naisia kesäpäivänä kentänreunalle mukaan  ;D

A. Ei hätää, ei varmasti tule.

B. Jos pitäisi kaunis nainen tuoda kentän reunalle, olisi pakko tuoda joku muu kuin vaimo.... ehhehe!! ehhehhe!

Ps. en ole naimisissa... :P
Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: riku - 24 Syyskuu, 2007, 10:00:41
Noista lentoetäisyyksistä sen verran, että yleisölläkin on merkitystä jonkun verran, siis jos ovat jatkuvasti valppaina ja seuraavat lentoa, niin todennäköisesti ehtivät paremmin väistää jos kopu tulee kohti. Siis todennäköisesti, ei välttämättä aina. Sisälennätyksissä varsinkin jos istuu lattialla selkä lentoa päin ja räplää omaa, niin vaikeampi siitä on sitten ehtiä väistämään...
Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: Hermis - 24 Syyskuu, 2007, 11:07:03
Sisälennätyksissä varsinkin jos istuu lattialla selkä lentoa päin ja räplää omaa, niin vaikeampi siitä on sitten ehtiä väistämään...
Kyllä, se muuten säikäyttää kun TRex 450 tippuu ihan viereen...
Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: riku - 24 Syyskuu, 2007, 12:35:40
Sisälennätyksissä varsinkin jos istuu lattialla selkä lentoa päin ja räplää omaa, niin vaikeampi siitä on sitten ehtiä väistämään...
Kyllä, se muuten säikäyttää kun TRex 450 tippuu ihan viereen...

Niin, onko kellään kokemuksia pikku rexän (tai vastaavien) aiheuttmista henkilövahingoista ?
Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: riku - 24 Syyskuu, 2007, 14:12:11
Hiptereisti taitaa olla täälläpäin ainut (ainakin TeamCrash vaikutusalueella), joka on "törmännyt" kädellään lentävään rexään. Voisit laittaa arvesta kuvan  :P

En ollut tapahtumahetkellä paikalla, mutta muistaakseni oli aika pahan näköinen arpi kädessä   :o
Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: Make J - 24 Syyskuu, 2007, 16:58:49
Ite fiksuna ajoin himassa Dexterityllä itteäni habaan  :-\

Ei tuntunu muuta kuin siltä ettei silläkään kantsi olkkarissa ajaa. Silmässä olis kirvelly huomattavasti enemmän.

Silloin en kyllä ajele sisällä jos on muita samassa tilassa. Sen verran järjenrippeitä tämä harrastus on jättänyt.
Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: Julle - 24 Syyskuu, 2007, 17:07:29
Pikku Reksi purasi käsivarteen kun sähköistin ensi kerran. Oli liikesuunnat sekaisin ja kopteri otti täydet varvit klo 24. Hätäpäissäni aloin repiä akun piuhaa irti ettei muksut herää. Sain stabbaritangosta useamman osuman ranteeseen jossa vieläkin haaleat arvet. Käsi oli todella turvoksissa ja arka pitkän aikaa. Mitä tästä opittiin... ei mitään.
Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: Zuumi - 25 Syyskuu, 2007, 00:34:40
Kyllä, se muuten säikäyttää kun TRex 450 tippuu ihan viereen...

Mitenniin   ;)

Tarkoitatko sitä rekkua, jonka hihna hyppäsi hihnapyörän reunalle sen laipan päälle? Ja joka myöhemmin Marjalassa hyppäsi nurmikkoon, kun se sama p*rkeleen hihna katkesi  ???
Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: Vispilä - 25 Syyskuu, 2007, 15:35:38
Sisälennätyksissä varsinkin jos istuu lattialla selkä lentoa päin ja räplää omaa, niin vaikeampi siitä on sitten ehtiä väistämään...
Kyllä, se muuten säikäyttää kun TRex 450 tippuu ihan viereen...

Niin, onko kellään kokemuksia pikku rexän (tai vastaavien) aiheuttmista henkilövahingoista ?

Tyyppi menetti toisen silmänsä pikku rexin takia.

http://malaysia-rc.com/index.php?topic=981.0

-op-
Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: riku - 26 Syyskuu, 2007, 10:05:48
Paha homma toi silmävamma  :-[  Tule ensimmäiseksi mieleen että se on pahinta mitä pikkukopterilla voi tapahtua.

En ehkä suojalaseja silti meinaa ruveta käyttämään, mutta en enään lapauraa tarkasta niin että pikku rexää pidän kädessä ja väännän kierrokset nuppiin niin että päärottori pyörii siinä muutaman sentin silmistä, tosin voi ne osat sieltä parista metristäkin tulla aika nopeasti...

Hyvä muistutus että pitäisi olla ea pakkaukset mukana, tosin autossa kyllä aina on.
Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: Teemu - 20 Marraskuu, 2007, 09:51:28
mutta en enään lapauraa tarkasta niin että pikku rexää pidän kädessä ja väännän kierrokset nuppiin niin että päärottori pyörii siinä muutaman sentin silmistä

huh.. alko oikeasti mietityttämään mitä olen mennyt tekemään :( rexiin(450se) 4-kennoa kiinni ja helitech(325) hiilareista niin paljon kuin lähtee. Mitattiin siis kaverin kanssa huippuja. 6200 kiekkaan nous, ennenkuin vispilä alko täristää kuin 5 richterin voimalla. Laskettiin kauhu-skenaarion jälkeen reilut 800km/h(korjatkaa jos olen väärässä) lavan kärjen nopeudeksi. Tämä kaikki siis tapahtui noin 20cm silmistäni, kun siinä samalla uraa tarkastelin :/

Onkohan tämä nyt sitten niin sanottua ensikertalaisen tyhmyyttä(ehkä ihan vaan tyhmyyttä) :(
Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: TTM - 20 Marraskuu, 2007, 16:32:46
Huhhuijaa..  :o Kyllä siitä tulee reilut 800kmh.. Saa vain olla kiitollinen että lepatusakseli ja lavanpitimet on kestäny  :P Nopeus alkaa olla jo niin lähellä äänennopeutta ettei ihme et tärisee.
Kyllä nuo lapojen radat kannattaa ihan reilulla vajaakaasulla tarkastaa, ihan varmuuden vuoksi..
Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: Vispilä - 20 Marraskuu, 2007, 17:07:02
mutta en enään lapauraa tarkasta niin että pikku rexää pidän kädessä ja väännän kierrokset nuppiin niin että päärottori pyörii siinä muutaman sentin silmistä

huh.. alko oikeasti mietityttämään mitä olen mennyt tekemään :( rexiin(450se) 4-kennoa kiinni ja helitech(325) hiilareista niin paljon kuin lähtee. Mitattiin siis kaverin kanssa huippuja. 6200 kiekkaan nous, ennenkuin vispilä alko täristää kuin 5 richterin voimalla. Laskettiin kauhu-skenaarion jälkeen reilut 800km/h(korjatkaa jos olen väärässä) lavan kärjen nopeudeksi. Tämä kaikki siis tapahtui noin 20cm silmistäni, kun siinä samalla uraa tarkastelin :/

Onkohan tämä nyt sitten niin sanottua ensikertalaisen tyhmyyttä(ehkä ihan vaan tyhmyyttä) :(

 ??? :-X :-\


Todella pahasti olisi voinut kyllä käydä.. Jos tuollaista on ihan pakko tehdä niin sitten jossain kentällä ja itse 100 metrin päässä tarkkailemassa.  Kannattaa muistaa että se lavanpidin on vain yhdellä pultilla kiinni nupissa. Se ei kestä ihan mitä vaan. Vieläpä varsin ohut ruuvi näissä 450 koneissa.

Nyt on senkin sitten joku testannut toivottavasti ei enää kukaan yritä samaa  :)

-op-
Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: Silli - 27 Joulukuu, 2007, 20:13:38
Tästä pari hyvää esimerkkiä  ??? ???
Onneksi en ole moista vielä täällä nähnyt.

http://www.youtube.com/profile_videos?user=pinni1975 (http://www.youtube.com/profile_videos?user=pinni1975)
Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: JiriK - 19 Tammikuu, 2008, 20:29:39
http://www.thestandard.com.hk/news_detail.asp?pp_cat=11&art_id=59975&sid=17097164&con_type=3

1.5m/6kg "Leluhelikopteri" päähän, 20cm haava ja pikavauhtia aivoleikkaukseen.
Herra oli kuulemma vielä 2 päivää tapahtuneen jälkeen kriittisessä tilassa.
Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: Vispilä - 19 Tammikuu, 2008, 20:31:48
http://www.thestandard.com.hk/news_detail.asp?pp_cat=11&art_id=59975&sid=17097164&con_type=3

1.5m/6kg "Leluhelikopteri" päähän, 20cm haava ja pikavauhtia aivoleikkaukseen.
Herra oli kuulemma vielä 2 päivää tapahtuneen jälkeen kriittisessä tilassa.

http://www.runryder.com/helicopter/t399984p1/
Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: Vispilä - 20 Tammikuu, 2008, 16:37:27
Lainaus
pysykää riittävän etäällä pyörivistä lavoista


Varsin helppoa, ainakin jos ilman radioyhteyttä olevan kone tai kokemattoman pilotin ohjaamana lentää noin 80km/h selällään suoraan itseä päin 2500 rmp roottorissa  ??? ??? ???.


-op-
Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: Silli - 01 Kesäkuu, 2008, 12:31:57

Kotimaista meetwurstia ?

http://moilanen.1g.fi/kuvat/hirobo/P1170613.flv (http://moilanen.1g.fi/kuvat/hirobo/P1170613.flv)

Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: Hermis - 01 Kesäkuu, 2008, 22:12:59
Pisteet ponille rauhallisesta suhtautumisesta asiaan. Molemmat kopukat näkyi sopivan samalle pellolle, mutta minä en kyllä luottaisi tuuriin noin paljoa. Elukka ei suhtaudu kopteriin järjellä, kuten ihminen. Vaisto saattaa käskeä tekemään typeränkin liikkeen. Ei hyvä.  :-\
Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: Marko.J - 04 Kesäkuu, 2008, 08:51:43
Asiallinen juttu tämä turvallisuus-säie...

Itse tuossa yhtenä iltana starttailin viisikymppistä Knightiä oman pellon laidalla, kun tuttava tuli ihastelemaan vehjettä, eikä millään uskonut, että olisi syytä siirtyä hieman kauemmaksi kuin vajaan parin metrin päähän, kun vehje lähtee liikkeelle.   >:(

Kyllä minä karkuun pääsen, mies virnisteli nojaillen polkupyöräänsä. Joopajoo. Mutta kopteri pysyi maassa, kunnes heppu siirtyi kauemmaksi. Aina ei ihminenkään suhtaudu kopteriin järjellä. Valitettavasti.
Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: Maikko - 04 Kesäkuu, 2008, 09:28:28
^ Jep, tutun kuuloista.

Itsellä oli ensilentoa katselemassa 1 katsoja. Etäisyyttä oli kyllä tarpeeksi, mutta sanoin vielä että ota vielä varmuuksi pari askelta taakseppäin. Kommentti oli sama "kyllä mä turvaan ehdin".

No, kummasti vaan alkoi vapaaehtoisesti etäisyyttä syntymään kun kierrokset alkoi nousemaan. Lopulta taidettiin olla jo metsän puolella katsomassa. Tajuntaan siis hiipi varmaan että tämä sirkkeli ei olekaan lelu." (+ ei kyllä ollut allekirjoittanutkaan tolloin kovin proo)  8)

Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: Mikaelni - 04 Kesäkuu, 2008, 10:47:41
Itse olen kolmisen viikkoa sitten ajanut 450 Rexin kättäni päin,,takkiin jälki ja iso mustelma+lapa poikki(hilikuitu). Nyt on tullut ihan eri asenne noita laitteita kohtaan,,tuossakin oli ilmeisesti tekninen vika kun kimppuun hyökkäsi,,luojan kiitos oli 450 eikä 600 Rexi :o
Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: mnentwig - 04 Kesäkuu, 2008, 23:38:08
Frankly, I don't like this public finger-pointing at all. Yea helis are dangerous and if I feel endangered by someone's flying you bet I'll speak up (or walk away).

But, please: Helis don't kill people or cripple them for life. Motorcycles do, cars and bicycles.
Alcohol does, especially in combination with the latter. And did I mention smoking?

Well, I feel sorry for the guy in Malaysia who lost an eye. That chap in China even got killed, that is sad. But heck, I knew at least five people closely who died too soon - motorcycles, car, bicycle, cancer from smoking, the usual. "Died", as in "funeral", not "know somebody who knows somebody who still has a scar from that horrible heli accident".
So please, go ahead and get excited when you see someone drive too fast, too close. Drink too much. Smoke. And most people will still laugh at you and say "hey, what is he making all the fuss about? He's weird!""
What's that? Endangering a pony? Please, get real.

Now if you are really concerned about the wellbeing of people, forget the public finger-pointing and look out for your friends instead.
Don't you worry, sooner or later you'll get your chance when you realize that someone really should do something about his drinking habits.
Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: masu - 05 Kesäkuu, 2008, 09:38:42
Good post, mnentwig. Last time when we went to the local field to fly I didn't know which intersection I should turn from. A car appeared behind us and I noticed right away that he's driving too close. The intersection is hard to spot as it is a small one so I had to push the brake just a little harder than normally while using the turning signal... so this car behind us for some reason didn't react immediately but a bit too late so he had to make a really hard braking and passed us using the horn of his car to signal us that I must be a bit insane because I wanted to turn away from the main road!! I just can't believe the attitude of people in traffic. The guy obviously made a mistake by driving too close. I should have been able to make a full ABS brake if for example an elk would have jumped to the road and still he should've been able to stop his car behind us. And even at this point he didn't think it was his fault but mine... if things had gone just a bit differently he could've ended up killing us all.

So, we reached the field alive this time and all of us remembered the basic safely of flying a RC helicopter.
Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: sgtpepper - 12 Kesäkuu, 2008, 13:48:59
Isäkin aina varoittelee (jotka otan kyllä tosissani): Jos niitä pikku ipanoita tulee siihen lähelle niin se vaan on laskettava maahan. Sitäkin kun ajattelee että ilmassa lähtee lavat (tai jotain muuta sattuu) niin jos se olis vaikka se 3 vuotias serkkutyttö, ja se lapa osuis keskelle sen kaulaa ja se olis sillon vainaa, niin kyllä suru aina täyttäis kun näkis vaikka sen vanhemmat. :'(

Ja se on muuten totta että niitä kierroksia kun nostaa niin yleensä kyllä väki menee kauemmas.
Muuten kuinka kauas tommoset lavat voi lentää. Ne kun on melkosen suipot, että varmaan aikas pitkälle
Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: Vispilä - 12 Kesäkuu, 2008, 13:53:03
Itse asiassa kokonaiset lavat ei välttämättä lennä hirveän pitkälle johtuen ilmanvastuksesta ja painopisteestä (kaikki on suhteellista, helposti yli 40m voi lentää koska sen verran paljon vetoa kohdistuu lapaan.) Lavan kappaleet voi sensijaan lentää jopa 100+ metriä jos olosuhteet sattuu oikeiksi.

Jollain ulkomaan foorumilla oli juttua isoisästä joka vahingossa tappoi sukulaistytön kopterilla. Sitä ei toivo kenellekkään.


-op-
Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: Tuija - 12 Kesäkuu, 2008, 14:49:35
Isäkin aina varoittelee (jotka otan kyllä tosissani): Jos niitä pikku ipanoita tulee siihen lähelle niin se vaan on laskettava maahan. Sitäkin kun ajattelee että ilmassa lähtee lavat (tai jotain muuta sattuu) niin jos se olis vaikka se 3 vuotias serkkutyttö, ja se lapa osuis keskelle sen kaulaa ja se olis sillon vainaa, niin kyllä suru aina täyttäis kun näkis vaikka sen vanhemmat. :'(

Tähän pienenä lisäyksenä näin äiti-ihmisenä että vastuu on myös niiden pikkuipanoiden vanhemmilla pitää lapset riittävän kaukana lentävistä härveleistä ja pois lentolinjalta. Lapsi ei luonnostaan osaa väistää lujaa kohti tulevaa esinettä. Tosin tässäkin harjaantuu näköjään kokemuksen myötä, meillä 5-v kesken leikin kiinnittää koneeseen huomion kun kierrokset nousee riittävästi, muuten ei juuri aiheesta kiinnostu.

Tuija
Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: sgtpepper - 12 Kesäkuu, 2008, 16:38:13
Joo sen ikäsenä en oo kopteria nähnyt, mutta tuntuu siltä että niinkin pienellä on sen verran älyä että kun kuulee että koperissa on kierroksia niin varmasti lapsi joka ei ennen ole nähny kopteria, pelästyy ja niin ottaa muutaman (kymmentä) askelta pois päin siitä kopterista.
Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: seppomikael - 12 Kesäkuu, 2008, 16:57:12
Minä olen sitä mieltä että jokaisen lennätyspaikalla olijan on seurattava kopterin lentoa kun se ilmassa on. Tai ob vaara että se nousee ilmaan.
Ihan vain sen takia että jos se kopteri lähtee pilotin lapasesta syystä tai toisesta niin on aikaa reagoida tapahtuneeseen.
Sen takia olen sitä mieltä että pienet lapset eivät kuulu lennätyspaikalle. Ja jos heidät on pakko ottaa sinne niin siinä pitää olla koko ajan aikuinen huolehtimassa lapsesta.
Huomatkaa se että kopterit ovat mekaanisia laitteita ja niihin saattaa tulla jotain vikaa ja vian seurauksena saattavat jopa menettää ohjauskykynsä tyystin.
Ja sen jälkeen se kopteri on se joka päättää että ajaakko pilotin päälle vai valitakko tämä 3V serkkutyttö. Saattaa kopteri olla tietty hyvällä päällä ja syöksyä huti, mutta minä en ainakaan sen varaan laskisi...

Vielä kannattaa huomioda se että lapsi tuskin jaksaa keskittyä koko ajan sen kopterin touhuihin kun maailmassa on niin paljon kivempaakin... Pikkukiviä, lehtiä, tikkuja yms...
Ja vaikka pikkuinen näkisikin että kopteri tulee päälle niin tuskin hän osaa sitä väistää.
Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: Tuija - 12 Kesäkuu, 2008, 18:08:23
Sen takia olen sitä mieltä että pienet lapset eivät kuulu lennätyspaikalle. Ja jos heidät on pakko ottaa sinne niin siinä pitää olla koko ajan aikuinen huolehtimassa lapsesta.

Vielä kannattaa huomioda se että lapsi tuskin jaksaa keskittyä koko ajan sen kopterin touhuihin kun maailmassa on niin paljon kivempaakin... Pikkukiviä, lehtiä, tikkuja yms...
Ja vaikka pikkuinen näkisikin että kopteri tulee päälle niin tuskin hän osaa sitä väistää.

Kopterit voi ihan oikeasti olla "koko perheen harrastus" ja silloin lapset ainakin ajoittain on kentällä mukana (halusi ne sitä tai ei). Aikuisen on kuitenkin huolehdittava että isompi lapsi (yli 3 v) tietää että missään olosuhteissa ei mennä kuskin ja kopterin väliin, vaan turvallinen paikka leikkiä on aina riittävän kaukana kuskin selän takana poissa lentolinjalta. Kovin pienen lapsen kanssa en minäkään lähtisi yksin kentälle, koska sovitut rajat ja säännöt unohtuu niin helposti ja kuskin tulee kopterin ollessa ilmassa pystyä keskittymään ainoastaan siihen, ihan jo turvallisuussyistä. Tai sitten on hyvä käyttää turvaistuin- tai muuta viritelmää kuten täällä joku muistaakseni jossain vaiheessa kertoi. Tai sitten huolehtia siitä että pienellä on joku perään katsomassa.

Olen edelleen sitä mieltä että koptereihin tottunut 5-vuotias (jolle on asiallisesti ja perustellen kerrottu missä voi olla ja miksi), osaa konetta väistää ja ymmärtää riskin paremmin kuin se hienoa lelua ensimmäistä kertaa pällistelemään tuleva naapurin Topi.  ;D

Tuija

Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: seppomikael - 12 Kesäkuu, 2008, 19:25:19
Joo, kopterointi on mukava harrastus ja on upeaa että löytyy myös teitä naisia jotka jaksatte innostua tästä. Oma naisystäväni pitää minua asian suhteen lähinnä mielenvikaisena.... :-[
Mutta en silti ottaisi keskiverto 5v lasta kentälle mukaan ilman että hänellä on joku perään katsomassa. Siis pilotin lisäksi.

En välttämättä sen takia etten luottaisi siihen että lapsi pysyy siellä missä on sovittu vaan juuri sen takia ettei hän jaksa keskittyä koko aikaa sen kopterin touhuihin. Itse olen 50v ja silti väliin unohdun tutkimaan jotain näkemääni kivaa.. Ja unohdan kaiken muun... No, se taas johtuu hajamielisestä luonteesta. 8)

Mutta vahinkoja sattuu meille kaikille. Seuraava torppi on lento lennolta lähempänä. Ja jokaisen torpin aikana on mahdollisuus että kone osuu johonkin lähistöllä oleilevaan henkilöön tahi eläimeen. Ja jo aikuisen on vaikea olla valppaana ennalta arvaamattoman vahingon varalta.

Loppujen lopuksi nämä asiat onneksi ovat aika hypoteettisia. Kaikissa asuinympäristöissä on paljon suurempia riskejä kun mitä on todennäköisyys joutua karanneen RC-kopterin runneltavaksi. Mutta siltikään ei mielestäni kannata tuudittautua siihen että tämä harrastuksemme olisi täysin vaaraton ja varautumalla vahinkoon on ehkä mahdollista pienentää sen aiheuttamia vahinkoja.



Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: JRu - 12 Kesäkuu, 2008, 19:43:01
Joo, kopterointi on mukava harrastus ja on upeaa että löytyy myös teitä naisia jotka jaksatte innostua tästä.

Ihan asiasta asian viereen. Kuinka paljon on naisia jotka harrastaa koptereita suomessa?? Mahtava homma, että tämä ei ole pelkästään ukkojen laji..

JRu
Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: Tuija - 12 Kesäkuu, 2008, 20:42:17
Loppujen lopuksi nämä asiat onneksi ovat aika hypoteettisia. Kaikissa asuinympäristöissä on paljon suurempia riskejä kun mitä on todennäköisyys joutua karanneen RC-kopterin runneltavaksi. Mutta siltikään ei mielestäni kannata tuudittautua siihen että tämä harrastuksemme olisi täysin vaaraton ja varautumalla vahinkoon on ehkä mahdollista pienentää sen aiheuttamia vahinkoja.

Totta joka sana ja tässä kohti turvallisuutta lisää eniten asiallinen informaatio myös katsojille, sukulaisille ym.. Sekä se, että koneen kuski ymmärtää oman vastuunsa eikä lennätä jos ihmisiä on liian lähellä. Toki vaaran ymmärtäminen sekä vahingon määrä liikkuu eri sfääreissä jos kyseessä on pikku sähkis tai 90 polttiskopteri.

Ja niistä asuinympäristön riskeistä hieman OT, minua pelottaa paljon enemmän kuin yksikään kopteri naapurin rattijuoppo, joka voidaan ottaa kiinni vasta kun seuraavan kerran joku näkee sen lähtevän pihasta kännissä autolla, tänään tuli kotiin niin humalassa että hyvä kun sisälle pääsi, mutta poliisi ei voi tehdä mitän kun pitää saada ratista kiinni. Että näin.

Tuija
Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: jpheli - 13 Kesäkuu, 2008, 12:48:40
Huomatkaa se että kopterit ovat mekaanisia laitteita ja niihin saattaa tulla jotain vikaa ja vian seurauksena saattavat jopa menettää ohjauskykynsä tyystin.

Siis korjaisin lauseen että "Huomatkaa se että kopterit ovat mekaanisia laitteita ja niihin TULEE vikaa jossain vaiheessa"

On vain ajan kysymys että milloin se hajoaa, kuten on nähty täälläkin foorumeilla niin monta kertaa. Lainatakseni Juhoa ja Anaa torppi alueelta

Huono säkä kun pystyliikkeessä menee. Muistuttaa kovasti omaa torppia aikoinaan peräntuki irtosi ja tuhosi perän. Sen jälkeen tultiin liukkaasti alas, alla oli asfalttia vaan niin tuhosi freyan kokonaan. No ei kone kasaan ja uudelleen taivaalle.


Että kyllä ne lentäessä hajoaa vaikka ei mitään tekisikään. Ja silloin on syytä olla kaukana. Jos mietitään pelkästään tämän vuoden teknisiä hajoamisia ilmassa.. Sanoisin että niitä on kymmenittäin. Hyvänä puolena kopterissa on se että jos perä tms hajoaa niin hirveen pitkälle se ei enään lennä toisin kuin joku lentokone joka saattaa vetää vielä kilsan kaksi ja vauhtia 200km/h.

No kun muistaa perus turvarajat ja ei kikkailla lisää, ollaan turvallisilla vesillä :)

--jp
Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: sgtpepper - 13 Kesäkuu, 2008, 13:26:49
Tasi sitten toinen tapa on että aina varikolla (eli akun vaihdon, tai tankin täytön aikana) tsekataan ne kopterissa olevat osat (ei tietenkää kaikkia) eli esim. linkit, peräputken kiinnitys, lavat, servot, vastari,pyrstö jne.
 Tuon toimenpiteen jos jaksaa tehdä aina varikon aikana, niin luulenpa että viat vähenee huimasti. Koska eikö nuo viat johdu seuraavista syistä: Ruuvi(t) löysällä, osa kulunut (väljä), nuppi epätasapainossa. Toki syitä on lisää, mutta nuo lienee ne olennaisimmat ja yleisimmät.
Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: Juho - 13 Kesäkuu, 2008, 16:14:10
Tasi sitten toinen tapa on että aina varikolla (eli akun vaihdon, tai tankin täytön aikana) tsekataan ne kopterissa olevat osat (ei tietenkää kaikkia) eli esim. linkit, peräputken kiinnitys, lavat, servot, vastari,pyrstö jne.
 Tuon toimenpiteen jos jaksaa tehdä aina varikon aikana, niin luulenpa että viat vähenee huimasti. Koska eikö nuo viat johdu seuraavista syistä: Ruuvi(t) löysällä, osa kulunut (väljä), nuppi epätasapainossa. Toki syitä on lisää, mutta nuo lienee ne olennaisimmat ja yleisimmät.

Luulenpa kuitenkin että noihin asioihin vaikuttaa eniten rakentaminen, eli kun tarkasti ja huolellisesti rakentaa kopterin niin paikat pysyy lennätyskeikan ajan kunnossa, silti aina kun kopteria putsaa ja muuten huoltaa niin kokeilee ruuveja ja linkkejä ovatko ne kunnossa. Silloin löytyy myös paljon piileviä vikoja.

Henkilövahingoilta välttyy parhaiten lennättämällä AINA vähintään 10 metrin päässä itsestä, vaikka Alan ja kumppanit pöyrittääkin piroflippiä 3 metrin päässä itsestä. Silloin ehtii vielä karkuun jos radiot tilttaa yms. nimim.Rexä Melkein Syönyt Reidestä Palan. Kisoissakin lennetään aina vähintään 10 metriä itsestä.
Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: sgtpepper - 13 Kesäkuu, 2008, 17:34:23
Joo ei niitä varmaan pakko siellä kentällä oo tsekata mutta kuitenkin sillon tällön siellä kotipöydällä. Ja sitä ruuvilukitetta ei musta kannata säästellä (mutta siis kohtuullisesti kuitenkin). Lukitteen kanssa mulla kävi niin, että kun laitoin lukitetta niihin pääakselin lukitsijoihin, niin sitä lukitetta meni sinne lukitsijan ja akselin väliin, jollon vaikka ruuvi oli irti niin se ei liikkunu. Tuossa oli liikaa käytetty lukitetta. Mutta siis kuitenkin kaikkiin osiin mihin kehotetaan laittaa lukitetta niin se on viksumpaa laittaa.

Onko muuten kellään käynyt niin että perälavat lähtee ilmassa???
Kuinka on käyttäynyt??? Varmaan kuin joku riivattu... :D
Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: Mvi - 13 Kesäkuu, 2008, 19:33:33
Noniin. Tähänväliin on ehkä hyvä katsoa esimerkkiä suuresta maailmasta... Ei sitä lentävää kopteria tarvi pelätä!!!!! HUOM!!!! K18!!!
http://www.youtube.com/watch?v=FHX12ydS9SE (http://www.youtube.com/watch?v=FHX12ydS9SE)
Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: Vispilä - 13 Kesäkuu, 2008, 19:55:28
Noniin. Tähänväliin on ehkä hyvä katsoa esimerkkiä suuresta maailmasta... Ei sitä lentävää kopteria tarvi pelätä!!!!! HUOM!!!! K18!!!
http://www.youtube.com/watch?v=FHX12ydS9SE (http://www.youtube.com/watch?v=FHX12ydS9SE)


K18? Näitä vidoita katsoessa kyllä yli 18 vuotiaatkin saa huonoja ideoita. Olen huomannut videoista ja kertomuksista, että useimmiten uhkarohkoiden temppujen yrittäjät on päälle parikymppisiä miehiä kaveriporukan kanssa hauskaa pitämässä, harvoin lapsia ja nuoria. Joukossa tyhmyys tiivistyy, ja aikuisuuden myötä lisääntyy into kasvattaa omaa imagoa. Ei kaikilla, mutta osalla porukasta.



-op-
Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: Mvi - 13 Kesäkuu, 2008, 20:05:59
Totta! Pitäis kieltää kaikilta... Oli aika hurjan näköstä touhuu. Piti oikeen kattoo useaan kertaan että onko trikkikuvaa ;)
Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: sgtpepper - 13 Heinäkuu, 2008, 20:36:24
Kaikilla on omat huvit, etenkin niillä ameriikkalaisilla, kunnes niitten elintaso putoaa, pikkusen (ihan hirmusen paljon). Itse vastaten tuohon perälapa kysymykseen: Koska jos perälavat lähtee, kopteri alkaa pyörimään, tämä vähentää nostetta, ja lopputuloksena kopteri tekee kierto laskeutumisen. :-\
Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: Ege - 04 Marraskuu, 2008, 20:26:43
Sitten kun kaikki menee niin pieleen kun vain voi, saattaa käydä näin hirvittävä juttu.  >:( :(

Muistakaa nämä lelu kopterit on oikeesti VAARALLISIA. On vanha juttu mutta muistuttaa...

http://www.runryder.com/helicopter/gallery/1170/Death_From_Helicopter.jpg (http://www.runryder.com/helicopter/gallery/1170/Death_From_Helicopter.jpg)
http://www.runryder.com/helicopter/t71042p1/ (http://www.runryder.com/helicopter/t71042p1/)
Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: Vispilä - 04 Marraskuu, 2008, 20:32:32
Tha link ain't workin'
Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: masu - 04 Marraskuu, 2008, 20:55:30
Tää on se toinen juttu, joka on tullu mun silmiin koko maailmassa, jossa RC kopteri tappo jonkun. Tuo on tapahtunu kait 2003. En edelleenkään halua mitenkään väheksyä tämänkin harrastuksen vaarallisuutta, mutta pitämällä jäitä hatussa ja käyttäytymällä järkevästi ei juuri tämän turvallisempaa harrastusta voi löytää. Polkupyöräily on varmasti 100x vaarallisempaa. Vuoleminenkin on vaarallista, jos käyttää sitä välinettä huolimattomasti tai väärin.

Sen minkä olen huomannu, niin minusta turhan monet nostaa kopterin ilmaan liian läheltä itseään. Näyttää siltä, että jos se tossa posahtaa, vaikka lepatusakselin ruuvi menee poikki, niin ohtaan tulee ja kovaa.

Pitäkää järki kädessä kentällä, my two cents!
Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: 1m4s0_ - 05 Marraskuu, 2008, 00:14:42
Siis ymmärsinkö ton oikeen et oli kurkkuun iskeny lavat vai?
Kyllähän sitä vähemmästä henki lähtee  :(
Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: Ege - 05 Marraskuu, 2008, 18:41:10
Siis ymmärsinkö ton oikeen et oli kurkkuun iskeny lavat vai?
Kyllähän sitä vähemmästä henki lähtee  :(
Ilmeisesti oli lavat osunu kurkkuun ja menehtynyt samantien.
Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: Vispilä - 05 Marraskuu, 2008, 18:50:35
Jokaisen kentälle katsomaan/harjoittelemaan tulevan, ohikulkijoita lukuunottamatta, pitäisi hyväksyä riski että jotain voi tapahtua, koska aina on mahdollisuus että tapahtuu jotain. Pätee kaikkeen tekemiseen. Jokaisen joka lentää itse, pitää ottaa vastuu tehdä kaikki mahdollinen turvallisuuden ja koneiden toimivuuden eteen. Yleensä se riittää, joskus taas ei jolloin käy tuollaista. Mikään harrastus ei valitettavasti ole täysin turvallinen.

Joka torpille on joku syy, yleensä ihmisen virhe joten suurin panos turvallisuuden parantamiselle on oma huolellisuus.

Eli siis aivot narikasta mukaan kentälle ja turvallista lentoa oman osaamisen mukaan!  :)


-op-
Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: Belt pilot - 05 Marraskuu, 2008, 20:54:13
Lama 3 rupes tossa tietsikkapöydällä pyörimään kun aikoinaan vähän sitä "säätelin" .Tuloksena rikkoutunut tietokoneen laajakuvanäyttö  :D  ;  No tuli Lamastakin lapavikainen !
Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: 1m4s0_ - 05 Marraskuu, 2008, 21:02:44
Lama 3 rupes tossa tietsikkapöydällä pyörimään kun aikoinaan vähän sitä "säätelin" .Tuloksena rikkoutunut tietokoneen laajakuvanäyttö  :D  ;  No tuli Lamastakin lapavikainen !
Onneksi on vielä putkinäyttö  ;D
Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: -DaMulQ- - 05 Marraskuu, 2008, 21:05:34
Lama 3 rupes tossa tietsikkapöydällä pyörimään kun aikoinaan vähän sitä "säätelin" .Tuloksena rikkoutunut tietokoneen laajakuvanäyttö  :D  ;  No tuli Lamastakin lapavikainen !
Mites sen rikki sait menemään, ihtellä ottanut Hyundain laajis aika kovia tällejä eikä näy vielä missään  :D
Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: Sammy - 06 Marraskuu, 2008, 13:46:40
Lama 3 rupes tossa tietsikkapöydällä pyörimään kun aikoinaan vähän sitä "säätelin" .Tuloksena rikkoutunut tietokoneen laajakuvanäyttö  :D  ;  No tuli Lamastakin lapavikainen !
Mites sen rikki sait menemään, ihtellä ottanut Hyundain laajis aika kovia tällejä eikä näy vielä missään  :D
Laaman tuhovoimaa ei kannata vähätellä.
Kerrotaan nimittäin tuollaisen aikanaan tuolla saaristossa suuttuneen olohuoneen kattovalaisimellekin tuhoisin seurauksin. Pitkän kamppailun jälkeen käy kiittäminen vahvaa ontelolaattaa, jottei yläkerran laminaatti imeytynyt kattolampun mukana Laaman hyökätessä terässtabbarein avuttoman valaisimen kimppuun :D

Mutta mitä noihin isompiin koptereihin tulee, huolellisuus lienee hyvä turva harrastukselle
Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: Belt pilot - 06 Marraskuu, 2008, 17:29:23
Juu , ehkä ei ihan ontelolaatan läpi mene ,mutta kun tietsikan ex näyttö oli jotain "muovisekoitetta".
Tuskin lasisesta näytöstä olis sisään päässyt  ;D
Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: Mikaelni - 06 Marraskuu, 2008, 18:39:35
Minä olen syyllinen tuohon "tapaus saaristo", ajoin olohuoneen lapun valaisimen säpäleiksi. Lasia oli koko pieni huone täynä kun siinä hajosi tietenkin lampun poltin kanssa. Huonoa oli vielä se että oli yleisöä katsomassa kun minun piti näyttää että kuinka helppoa ja hauskaa tämä on. Onneksi kopteri säilyi ehjänä ;D
Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: Mikka - 04 Tammikuu, 2009, 18:12:03
Tää on vähän semmoinen aihe, että soisi jokaisen miettiä hetki ja kommentoivan jotain. Olohuonelennätyksessä pitää tosiaan tiedostaa kohonneet riskit, kun vehje on paljon lähempänä, aina voi tulla jokin tekninen ongelma tai inhimillinen virhe. Lapset (ja mahdolliset muut sivulliset) mielellään toiseen huoneeseen tai vähintään lennättäjän ja jonkin huonekalun kuten keittiön pöydän, sohvan tai tuolien taakse. Ei tosiaankaan lattialle istumaan tai makaamaan päät roottorin linjalle, ei edes lähikäytävään näköetäisyydelle. Itsekin parempi sijoittua siten, että ei seiso seinä selkää vasten, vaan mieluummin turvapaikka jonkin huonekalun takaa etukäteen katsottuna, jos äkämystynyt kopteri päättää hyökätä kimppuun esim. radiohäiriön tms. seurauksesta. 

Omakohtaisia kokemuksia on esim. lennokkimoottoreista, kun piti lähteä iskän viilleltyä etusormea aikanaan maalla tikkauttamaan n. 30 km:n päähän lähisairaalaan. Useita viikkoja parani. Seuraavalla kerralla muisti, että parempi näyttää vähemmän käsimerkkejä katsojille juuri ennen koneen heittoa ilmaan.
Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: kaardian - 04 Tammikuu, 2009, 21:49:33
Itse leijuttelen olohuoneessa siten että ei ole muita koko huoneistossa. Itse norkoilen oven suussa, ja kopteri keskellä lattiaa. Ainoat rikkoutuvat asiat on telkkari ja hmm... no ei muuta. Keskimäärin tuppaa tuleen pyörteitä huoneeseen sen verran paljon jopa tuosta 200 gauista että ei tahdo pysyä paikallaan vaikka maa-efektiä ei olisi enää... muuttuu yhdeksi isoksi maa-efektiksi koko huone. --> liian pieni olohuone --> kämppä vaihtoon ;D
Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: Jänkhäkopteristi - 08 Tammikuu, 2009, 17:39:59
Itse tunnustan syylisyyden tuohon liian lähellä kopua olemiseen. Varsinkin näin aloittelijana on tosia vaikea olla heti siel 10:nkään metrin päässä lennättämässä kun yrittää hahmottaa kopun liikkeitä. Sama sitten se että alussa ainaki itellä tuli seurattua ihan kopun takaa että miten se liikkuu. Nyt tosin ihan yheltä paikkaa on oppinu leijuutteleen.

Toinen asia mihin törmäsin taannoin... Pikkujouluihin oli ostettu pikkusia "taistelukoptereita" ja niitä sitten porukka pikku huubelissa olohuoneessa lennätteli. Itekki syylistyin samaan. Ois voinu siinäki silimät mennä  :(
Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: z0tis - 08 Tammikuu, 2009, 18:29:23
No

Toinen asia mihin törmäsin taannoin... Pikkujouluihin oli ostettu pikkusia "taistelukoptereita" ja niitä sitten porukka pikku huubelissa olohuoneessa lennätteli. Itekki syylistyin samaan. Ois voinu siinäki silimät mennä  :(

No jaa, itse en tuota kauheen vaarallisena toimintana koe
Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: Jänkhäkopteristi - 08 Tammikuu, 2009, 22:26:49
Kyl sie oisit kun olisit nähny sen tavan miten niil lennettiin. Yhen kopun sai toinen toisen päähän. Ei se kaukana ollut.  ::)
Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: Jänkhäkopteristi - 16 Tammikuu, 2009, 20:45:15
Taas asiaa lentoturvallisuudesta. Teimpä beltille säätöjä ja aloin katteleen lapauraa joka oli vinksallaan. Polvella siirsin kaasun täysille ja kopu täydet kierrokset päälle ja viereiseen patteriin. Tuuria oli ettei tullu mun naamaa kohti. Ottakaa oppia..  ::)
Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: sgtpepper - 16 Tammikuu, 2009, 20:48:58
Ota ite - älä säädä sitä sisällä ollenkaan, ilman että moottorin johdot on irti.
Ite kanssa laitoin holdin päälle, kaasu aika korkeella ja polvella kanssa holdi pois, ja kynsiin kunnon jäljet, kopteri ehti nousta jo hitusen ilmaan. No ei käynyt kuiteskaan pahemmin. Viuh...  En muuten enää säädä pelkän holdin varassa.
Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: Jänkhäkopteristi - 16 Tammikuu, 2009, 21:07:11
Mut ethän sä lapauraa nää ellei motti pyöri  :P

Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: sgtpepper - 16 Tammikuu, 2009, 21:12:05
Lapaura säädetään ulkona. ;)
Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: ropellihattu - 16 Tammikuu, 2009, 21:34:54
Tosi kovat jätkät säätää lennosta... ??? ;)
Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: Vispilä - 17 Tammikuu, 2009, 18:13:15
Lapauraa EI säädetä pöydällä eikä olohuoneessa vaan joko ulkona tai hallissa leijuttelemalla VÄHINTÄÄN 3 metrin päässä itsestä. Pikkukopteri riittää loistavasti puhkaisemaan silmän tai leikkaamaan isonkin haavan. Sisällä säätäessä joko moottori irti päärattaasta tai johdot irti.

Voi säätää kotona jos löytyy tarpeeksi iso olohuone  :)


-op-
Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: Beginer - 17 Tammikuu, 2009, 18:35:48
Tälläseen ohjeeseen törmäsin lukiessani leluja.net palaute osiota! Ei siis minun ohjeistus enkä suosittele kokeilemaan....


leluja.net Re: Belt CP  12.1.2009 17:36

Hei,
tässä hiukan vinkkiä:

Irrota moottorille menevät johdot, kytke virta lähettimeen ja vastaanottimeen.
Lapa työnnetään lapakulmamittarin lävitse, ja mitataan asteet linjaamalla lapakulmamittarin yläreuna samansuuntaisesti stabilointitankoon (flybar) kanssa. Pyri pitämään stabilointitanko noin 90 asteen kulmassa pääakseliin (main saft) nähden. Säädä lapakulmat nollaan kaasun ollessa 50%, HOV. PIT kytkimestä (idle up kytkin N asennossa, normaali lennätys, ei 3D- taitolento) Mikäli säätö ei riitä, säädä swashplatelta nuppiin kulkevia ?push? linkkejä (2 kpl, molempia yhtä paljon). Kaasun ollessa 100% lapakulma on n. +7 astetta, jolloin kopteri leijuu noin 70% kaasulla lapakulmien ollessa n. +4%. Liian suuri lapakulma heikentää kopterin vakautta ja pienentää nousukiihtyvyyttä (vajoaminen hitaammin pysäytettävissä esim. laskeutumisessa), myös peräroottorin pyörimisnopeus tippuu, joka vaikuttaa perän suuntavakauteen.
Tämän jälkeen säädä lapojen nousukulmat siten, että lapojen kärjet kulkevat samaa rataa/ korkeudella (trackaaminen). Näin helikopteristasi tulee helpommin hallittava ja se resonoi vähemmän. Tämä tapahtuu seuraavasti: merkkaa yhden lavan kärki esim. tussilla. Pidä kopteri kädessä ja lisää kaasua (noin 50 %), katso kulkevatko lavankärjet samalla tasolla. Elleivät kulje, lyhentämällä ?push? linkkiä lavan kärki nousee, muista säätää molempia linkkejä samanaikaisesti eli jos lyhennät toista esim. puoli kierrosta niin pidennä toisen puolen linkkiä sama puolikierrosta.
 -------------
Toi ota kopteri käteen ja laita kaasua iski jotenkin pahasti mulla silmään.. En ikinä pitäisi kädessä kun ropellit pyörii. Käsi on lyhyt ja lavat aika pitkät:) Mitäs te muut mieltä tästä ohjeesta?
Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: sgtpepper - 17 Tammikuu, 2009, 18:39:13
Joo en oikee pidä mäkää... Sehän pitäs leijuttaa silmien korkeudella... Eiä kädessä...
Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: Vispilä - 17 Tammikuu, 2009, 18:41:43
EI MISSÄÄN NIMESSÄ KÄDESSÄ!  ??? Onko linkkiä tuohon ohjeeseen heidän kotisivuilla? En löytänyt palautepalstalta.


-op-
Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: Beginer - 17 Tammikuu, 2009, 18:49:40
Mitenhän on tuo vastuu asia kun joku tolla ohjeella menee tekeen säätöjä ja sokeutuu onko tuo firma jotenkin vastuussa tollasesta neuvosta?

Aika rohkee on säätäjä jos kädessä säädöt saa tehtyä..
Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: Beginer - 17 Tammikuu, 2009, 18:50:45
Tässä tämä linkki menkää ennenku poistuu..

http://www.leluja.net/keskustelu.html/380?p=&c= (http://www.leluja.net/keskustelu.html/380?p=&c=)
Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: Vispilä - 17 Tammikuu, 2009, 19:00:23
Vastailin sinne ja taidan lähettää s-postiakin.


-op-
Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: Kallio - 17 Tammikuu, 2009, 19:24:01
Itse katson yleensä lapauran tuossa huoltoalustassa.
Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: Beginer - 17 Tammikuu, 2009, 22:31:04
Näyttäisi että on muutkin sinne eksynyt avautumaan asiasta..

On kyllä aika uskomattomat ohjeet. Saas nähä kauan on nuo ohjeet tuolla esillä ???
Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: Jänkhäkopteristi - 18 Tammikuu, 2009, 01:09:58
Eiköhän tuo huomenna tai maanantaina jo poistu...

Huoltoalusta ois bueno kattoo noita uria. Itse opin viime kerrasta aika paljon... Että näin...

EDIT: Vaikka tuo sattukin mun kohalle en haluais eripuraa tuosta leluja.netille... Niitten ohjetta en oo kattonu, itse ryhdyin kopua säätään lattiatasossa, katsellen uraa. Toki toi ohje mikä löytyy ei oo aivan pätevä... Että tämmösiä :)
Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: Happymen - 18 Tammikuu, 2009, 10:11:44
jaa, pitäskö se itekki mennä tuonne säätelee 600e rexän lapauraa pitämällä kopteria kädessä... no ei vaineskaa, hyvä että ilmoititte leluja.netille tuosta. huonosti voi käydä tuollai tehdessä.
Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: Jänkhäkopteristi - 18 Tammikuu, 2009, 11:54:58
Niitten taistelukoptereiden uraa varmaan vois kattoo kädessä :)

Aika karskin näköstä ois et joku pitää 600 kädessä ja vetää motista lisää kiekkoja :)
Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: Iski - 03 Huhtikuu, 2010, 17:59:55
Tsau !

Just huomasin, että joku "vieras" luki tätä vanhaa ketjua, jota minäkään en muista lukeneeni.
Kun samasta aiheesta Markus jo Henttaan lennätyksestä kertoi, niin mun mielestäni tämä ketju
kannattaisi jokaisen lukea !

Tuli vaan mieleeni, koska eihän turvallisuutta voi koskaan liikaa "korostaa"  ???

Vai onko joku toista mieltä ?

Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: puisto_kemisti - 03 Huhtikuu, 2010, 23:24:08
lentoturvallisuus on kohdallaan 12 kalian jälkeen :D
Kopteri menee paljon paremmin mutkaan 12 kalia jälkee ku selvi päin.
Silloin ei ole jännitystä ja tikut menee just niiku pitää. T: Just sain 1000cc thunder birdin valmiiks.

Ps. kaliaa on juotu aamu seittemästä asti ja kello on nyt 23:25 :D
Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: 1m4s0_ - 03 Huhtikuu, 2010, 23:37:12
Niin mikä on "liikaa", mutta jossain vaiheessa tulee varmasti se "hössötys" raja vastaan... jos joka paikassa ruetaan paasaamaan lennätyspaikkojen vaarallisuudesta ja miten lipojen latausta varten pitää rakentaa punkkeri jne. Pitäisi riittää että kaikki oleellinen on koottu esim wikiin ja sinne ohjataan.
Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: puisto_kemisti - 03 Huhtikuu, 2010, 23:38:48
Niin mikä on "liikaa", mutta jossain vaiheessa tulee varmasti se "hössötys" raja vastaan... jos joka paikassa ruetaan paasaamaan lennätyspaikkojen vaarallisuudesta ja miten lipojen latausta varten pitää rakentaa punkkeri jne. Pitäisi riittää että kaikki oleellinen on koottu esim wikiin ja sinne ohjataan.

www.12kaliaa.com/huppuheiluu.hmtl (http://www.12kaliaa.com/huppuheiluu.hmtl)
Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: kopterifriikki - 01 Kesäkuu, 2010, 15:40:59
Joo kyä kopun kanssa saa olla varovainen. Tuossa säätelin Belttiä työhuoneen pöydällä, uusi nopari juuri asennettu ja kuuntelin sen kauniita säveliä. Ihmettelin kun ei ala pyöriä (lavat oli onneksi irti). No kaasu piti invertoida ja mikäs siinä, valikko esille ja muutos, enter, japerskatti, kopukka pärähti käymään ja pyrstöroottori teki mulle vasempaan kärivarteen ainakin 150 haavan rypäleen muutamassa sekunnissa, onneks varsin pinnallisia. :-\
Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: JCA - 22 Syyskuu, 2010, 09:59:25
Turvallisuuteen liittyen, voimalinjat on hyvä koittaa väistellä..
http://www.rcheliresource.com/helicopters-and-high-voltage-lines-dont-mix/ (http://www.rcheliresource.com/helicopters-and-high-voltage-lines-dont-mix/)
Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: Tohtori R - 22 Syyskuu, 2010, 10:21:32
Turvallisuuteen liittyen, voimalinjat on hyvä koittaa väistellä..
http://www.rcheliresource.com/helicopters-and-high-voltage-lines-dont-mix/ (http://www.rcheliresource.com/helicopters-and-high-voltage-lines-dont-mix/)


w t f ? mitähän tossa nyt oikein tapahtu?
lopputulos on kyllä ihan selvä!
Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: JCA - 22 Syyskuu, 2010, 10:24:40
Kuulostais radiohäröltä, tai duunissa hiljasella kuuntelin niin vähän kuulostas että moottori putoaa tyhjäkäynnille ja kopterikin näkyy vaappuvan vähän mitenkä sattuu.
Vissiin kohtalaista häröä tulee noista voimalinjoista? :P
Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: Tohtori R - 22 Syyskuu, 2010, 10:31:32
meillä olis tossa vuokissa tollaset siinä pellon vieressä jos joku haluu laittaa ton salaman paremmaks :P
Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: ChiKung - 22 Syyskuu, 2010, 19:27:55
Vanha video vanhaan viestiin. Joillekin voi olla uusi.
Itse leijuttelen olohuoneessa siten että ei ole muita koko huoneistossa. Itse norkoilen oven suussa, ja kopteri keskellä lattiaa. Ainoat rikkoutuvat asiat on telkkari ja hmm... no ei muuta. Keskimäärin tuppaa tuleen pyörteitä huoneeseen sen verran paljon jopa tuosta 200 gauista että ei tahdo pysyä paikallaan vaikka maa-efektiä ei olisi enää... muuttuu yhdeksi isoksi maa-efektiksi koko huone. --> liian pieni olohuone --> kämppä vaihtoon ;D
Ihan hyvin pikkukopuilla onnistuu sisälläkin...
http://www.youtube.com/watch?v=uxni3OXT_Vo (http://www.youtube.com/watch?v=uxni3OXT_Vo)
Voi vaan kuvitella mitä tapahtuu kun alla on se 12 kaliaa...

(ei mitään, mutta jos selvänä sattuis olemaan niin muutama raajaton ja päätön löytyisi raptorin jäljiltä)
Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: Tohtori R - 22 Syyskuu, 2010, 20:19:54
Vanha video vanhaan viestiin. Joillekin voi olla uusi.
Itse leijuttelen olohuoneessa siten että ei ole muita koko huoneistossa. Itse norkoilen oven suussa, ja kopteri keskellä lattiaa. Ainoat rikkoutuvat asiat on telkkari ja hmm... no ei muuta. Keskimäärin tuppaa tuleen pyörteitä huoneeseen sen verran paljon jopa tuosta 200 gauista että ei tahdo pysyä paikallaan vaikka maa-efektiä ei olisi enää... muuttuu yhdeksi isoksi maa-efektiksi koko huone. --> liian pieni olohuone --> kämppä vaihtoon ;D
Ihan hyvin pikkukopuilla onnistuu sisälläkin...
http://www.youtube.com/watch?v=uxni3OXT_Vo (http://www.youtube.com/watch?v=uxni3OXT_Vo)
Voi vaan kuvitella mitä tapahtuu kun alla on se 12 kaliaa...

(ei mitään, mutta jos selvänä sattuis olemaan niin muutama raajaton ja päätön löytyisi raptorin jäljiltä)

BUHAHAAHAAAH!  :D  :D  :D oikein järjen riemuvoitto! noi soffalla istuvathan ei missään tapauksessa ole missään vaarassa!
Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: Maikko - 05 Huhtikuu, 2011, 10:51:55
Tässä muistutus etäisyyden pitämisestä riittävänä.

http://www.youtube.com/watch?v=3bsqBnxEeWs#ws (http://www.youtube.com/watch?v=3bsqBnxEeWs#ws)

-
Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: Sammy - 05 Huhtikuu, 2011, 11:13:54
Onkohan jäänyt tarkistamatta kallisteleeko swash haluttuihin suuntiin >:(

Onneksi ei sattunut
Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: jaska.t - 05 Huhtikuu, 2011, 11:22:12
Etäisyys kannattaa pitää koskaan ei tiedä
mitä tapahtuu.Martevuon Joni aikoinaan
minulle opetti heti tämän säännön mahdollisimman
kaukana.
Otsikko: Vs: Lentoturvallisuus
Kirjoitti: Tohtori R - 05 Huhtikuu, 2011, 11:53:23
ettei olis eka lennätyskerta tolla kaverilla ku noin pitkään kerää rohkeutta maassa :-\

itsekkin montakertaa noita omia lentovideoita tänne foorumille laittaessa oon miettiny että kehtaanko edes laittaa
ku taas näköjään noustaan isolla koneella ihan vierestä! se vaan jotenki unohtuu helposti :-\

nää videot on kyllä loistavia muistuttajia!

varsinkin noi FBL vehkeet kun voi olla aika arvaamattomia varsinkin sen jälkeen ku sorftaa ja asetuksia on ronkittu...

pitää taas koittaa parantaa vähän tapoja!


ps. mun 500 rekkula leikkas viimekesänä sellasen about 40cm leveen ja samanverran korkeen juurisen ruohomulta paakun ihan maan tasosta irti tuolta pellosta ku ylösalasin kovassa vauhdissa sinne livahti... mitähän se olis tehny ton kaverin kaulalle tai naamalle ku olis osunu :-\