Kopterit.net
Tekniikka => Sähkömoottorit, noparit, akut, laturit ja becit => Aiheen aloitti: Maikko - 03 Huhtikuu, 2009, 14:04:49
-
Morwo,
Ostin tossa kaksi kappaletta 6s1p 2500mAh 25C Outrage akkuja Rekkulaan (3 päivää, Fast Lad).
Sain akut ja huomasin että akun valmistuspäivä oli toisessa tammikuu -09 ja toisessa se oli jotain syyskuu -08 (en muista tarkalleen nyt). Eli vanhempi on yli puoli vuotta vanha.
Kysymys kuuluu, vaikuttaako tämä valmistuspäivä ja säilytys kaupanhyllällä kuinka paljon akun elinikään. "Vanha" akku on edelleen pussissa ja mietin mitä kannattaa tehdä, reklamoida vai nöy.
Nyrkkisääntönä pidetään sitä että 2v akuille on elinikä, joten puoli vuotta on iso aika tässä. Pitääkö tässä alkaa vaatimaan tuoretta LiPoa niinkuin hedelmiä konsanaan.
Tossa oli jotain vanhempaa keskustelua RC Groupsissa (http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=638029&page=3)
???
-
-
Onko tuo 2v elinikä sillä oletuksella, että akkua käytetään? Vai että akku on täydessä latingissa hyllyssä? Vai varastojännittellä? Minä olen aina antanut itseni ymmärtää, että jos lipo on varastoituna oikeissa olosuhteissa ja oikeassa jännitteessä, ei vuoden parin varastointi tunnu missään.
Jos akut menisivät puolessa vuodessa käyttökelvottomiksi, niissä olisi varmasti päällä "parasta ennen"-leima.
-
Tuo onkin hyvä kysymys, voisin heittää tähän oman mutu kommentini vaikkei sitä varmaa kukaa kaipaakkaan :D mutta voisko sillä nyt olla mitään oikeeta merkitystä että onko se 6kk aikasemmin vai myöhemmin valmistettu jos sitä ei oo sinä aikana purettu / ladattu kertaakaan, tähän varmaa ei täältä kukaan tiedä 100% oikeeta vastausta? tuskin ainakaan kauheen isot erot käyttöiässä tulee, noh sähän sen voit meille 2v päästä kertoa, kumpi kyykähti ensin :D
Edit: ja ei tuo syyskuu 08 nyt mitenkää kauheen vanhalta tunnu, eihän sitä nyt voi vaatia kauppiaalta että ostaa itelleen varastoon akkuja ja aina 2kk välein heittää roskiin ne jotka ei oo menny kaupaks, vai voiko? :D jos näin on nii kohta kaikki kaupat tilaa akut maahantuojalta sitä tahtia kun niitä menee kaupaks ja maahantuojat tehtaalta sitätahtia kun niillä taas menee kaupaks, aika kalliita meinaan nuo akut, jos otat 10 jotain 600 rekkulan akkua varastoo ja ne ei mee heti kaupaks nii tulis aika nopeesti paljon takkiin
-
Joo, näinhän se varmaan on että puolivuotta ei tunnut kerran varastointi jännitteeseen ladatulla akulla juurikaan missään. Lisäksi ne akut odottaa varmaan kasaustakin kuukauden pari ennenkuin kennoista kasataan pakka. Tästä sitten tulee aikaa. Tämä on kuitenkin mutua, joten jos täällä on DR. Lithion Polymer niin suu auki vaan ja spekulointia kehiin.
Se mikä noissa paketeissa oli eroa oli että uudessa akussa oli mukana adapteri Dualsky liittimelle. Vanhassa ei ollut adapteria.
2500mAh akkuun muuten meni 1000mAh kun latasin täyteen, eli 60% oli varaus tehtaalta lähtiessä.
-
-
niin, mistä näistä tietää...
voihan siinä se puoli olla että nuiden akkujen koostumus(mitä kaikkia hienoja kemiallisiayhdisteitä ne nyt sisältääkään) vain muuttuu niin paljon että menee varauksen pito kyky... itselläni nyt lojunut 3 akkkua täyteen ladattuna kotona intin ajan... 3 kuukautta? Latasin viime vkl täyteen kaikki (meni ehkä 50-100mAh jokaiseen) kun oli tarkoitus käydä lentämään mutta jäikin aikeeksi saaapa nähdä miten ne kestää koko intin ajan... :D
-
itselläni nyt lojunut 3 akkkua täyteen ladattuna kotona intin ajan... 3 kuukautta?
HeliFreakissa oli aikoinaan taulukko siitä, miten lipon varauksenpitokyky laskee, jos niitä säilyttää täyteen ladattuna (ja vastaavasti hieman tyhjempinä, varastointijännitteessä tai kokonaan tyhjinä). Muistaakseni täyden akun säilytys söi noin 20% kapasiteetista vuodessa. Nykyisillä akun hinnoilla ei siis voida puhua hirveästä menetyksestä.
-
Päivitetäämpäs tätä aihetta, kun kerran jotain raportoitavaa on.
Eli toi kyseinen "vanha" uusi akku meni sököksi reilun kuukauden käytön ja about 30 cyclin jälkeen. Huomasin lennossa kuinka se ei pystynyt pitämään jännitettä ja mittailulla selvisi että yksi kenno tipauttaa jännitteensä alas. Kenno palautui siitä hetken päästä kun sai vähän huilata, mutta aina kuormassa jännite tipahti. Toinen akku toimii hyvin. Sain onneksi vaihdettua tuon akun uuteen.
En tiedä lisääkö toi vanhempi valmistuspäivä riskiä viallisuuteen vai oliko kyseessä puhdas sattuma. Luultavimmin sattuma.
-
-
Sait vaihdettua käytetyn akun uuteen? Fast Lad vaihtoi vai tehdas?
-op-
-
Fast Lad vaihtoi. Jouduin lähettämään pakan sinne heidän tutkimuksiaan varten. Uskon että he tosin ottivat yhteyttä Outrageen.
-
-
Oma harrastus on ollut jäissä taas "hetkisen" ja nyt herättelin osaa vanhoista akuista koomasta niin huomasin että kolmisen vuotta vanhat, mutta vaan parikymmentä sykliä käytetyt DualSky 2.2Ah 3S pakat on, jos ei nyt entiset, niin ainakin melkosen jumissa. 2 vuoden varastoinnin aikana akkujen jännite pysyi erittäin hyvin eikä koskaan laskenut alle 12 voltin. Latasin nuo täyteen ja tänään räpläsin Mini Titanin säätöihin, mutta olohuoneessa leijuttelu loppui lyhyeen kun noparin 3.2V cut-off astui kehiin toisella akulla heti nousussa ja toisella 10 sekunnin jälkeen.
Purin toisen akun laturilla 9 volttiin 1A virralla (tai no Bantami kyllä näytti kokoajan vaan 500mA) ja latasin sen jälkeen täyteen 1C:llä. Otti vastaan vain 1750 mAh. Akut pullistelevat aavistuksen, mutta eivät pahasti. Saako noi viskata menemään vai onko tommonen koomailu normaalia pidemmän varastoinnin jälkeen?
Tilasin pari Turnigyn nano-techiä nyt enshätään yhen flightpowerin lisukkeeksi. Ei viitti mitää kalliita akkuja nyt tilata jos kopukka taas unohtuu hyllyyn. Noh, viime kesän olin about kokonaan työreissuilla jossain allahin armoilla ja koko kesäloman tuuli niin lujaa ettei tuolla rimpulalla kehdannu taivaalle ulkosalla mennä. Pitäisköhän sitä kuussatku räxä laittaa niin ei puhurit häiritsis ::)
-
Olen ymmärtänyt että akku käy vanhenemaan heti valmistuttuaan.
Toisaalta olen lukenut että oikealla varastojännitteellä (3,85V) olisi kapasiteetin lasku noin 5% vuodessa. Kun se olisi täyteen ladatulla akulla noin 20%...
Toisaalta ainakin Enerland ilmoitti jossain että akku katsotaan entiseksi kun sen kapasiteetti on laskenut 20% alkuperäisestä...
Eli normaalikäyttävällä tuolla asialla ei ole mitään isoa merkitystä. Siis jos ovat olleet varastojännitteessä.
-
Ja sitten miten muuten akku muuttuu noin pitkässä säilytyksessä, sisäinen resitanssi kasvanut, ei anna enää kunnolla virtaa jännite notkuu heti jne?
-
Okei eli lyhyesti siis: normaalia vanhenemista ja roskiin vaan (joo sinne bio-jätteeseen just).