Kopterit.net
Kuvagalleria => Kuvia torppauksista ja vahingoista => Aiheen aloitti: Anders - 10 Maaliskuu, 2009, 12:54:10
-
Kuten tunnettua, useimmiten torppien syy löytyy tikkujen takaa eli omasta pääkopasta.
Tämän pikkutorpin syy ei puolestaan ole selvinnyt oikein itsellekään.
Olin tuomassa kopteria laskuun, normaali modessa, vasen tikku melko takana kun juuri ennen maakosketusta idle-up napsahtaa päälle ja kepukka lätsahtää maahan kuin sunnuntain Hesari. Onneksi korkeutta oli vain parikymmenen senttiä, joten vahinkoa ei juuri tullut, paitsi komea low rider stance!
Koska faktaa tapahtuneen syistä ei ole voidaan spekuloida sitäkin vapaammin:
Optio 1: Sähköhäiriö päässä:
Jos kyseessä oli oma moka niin olen napsauttanut idlen päälle täysin tiedostamatta ja olen onnistunut vielä ottamaan sen poiskin päältä ilman muistikuvaa. Tämä on toki mahdollista, ainakin amerikkalaisten puolustusasianajajien mielestä : )
Optio 2: Sääolosuhteet
Kosteassa räntäsateessa lentotilakytkimeen on päässyt pisara vettä, joka on kytkenyt hetkelisesti idlen päälle.
Optio3: Vastarin buutti
Hankaussähkä tuntuu epätodennäköiseltä nollakelissä..
Optio4: Muu syy?
-
Miten sinulla on fail safe ohjelmoitu? Ettei ole käynyt niin että häiriön tullessa nopari antaa kiekkoja masiinaan kun fail safe on väärin?.
-
Moi
Fail safe toimii normaalisti sammuttaen moottorin
Tässä siis meni selvästi Idle-up päälle tikun ollessa keskivälin alapuolella, kierrokset ryntäsivät ja negatiiviselle kääntyneet lavat prässäsivät landarit littuun silmänräpäyksessä.
Vahinkoahan tässä ei juuri tullut, mutta hiukan mietityttää josko ohjelmoitavien radioiden ohjelmistot bugailevat. Todennäköisintä lienee, että lentotilavivun varteen sulanut hiutale on sulaessaan valunut kytkimeen ja oikosulkenut idle-upin päälle hetkeksi.