Kopterit.net
Kuvagalleria => MyFleet => Aiheen aloitti: Juho - 07 Maaliskuu, 2009, 22:04:49
-
Laitetaan nyt rakentelukuvia uudesta Eaglesta. Tänään aamulla käytiin Tonia Sabessa moikkaamassa ja mukaan tarttui tämä sarja. Sabessa näytti jo ihan hyvältä, kohta varmaan meillä on taas The Kauppa missä käydä eikä pelkkää nettiostamista tarvi harrastaa. Meiltäkään ei ole kuin reilu pari tuntia matkaa... Kärkkäiselle olisi 15 min... Mutta kyllä kannatti tuo käynti :D
Kopteri tulee vanhan WC laitteen paketissa mikä ehti jo vähän säikäyttää mutta Japanin poika säästää näemmä paketin painatuksissa, ei tule joka vuosi uutta. Hyvä niin sillä muualla ei säästöä näykään mikä toivottavasti kuvistakin näkyy. Kaikkien osien laatu vaikuttaa joltain sellaiselta mitä ei olla ennen nähty, varsinkin kun on harrastettu tähän asti lähinnä toisten torppaamien koneiden jälleenrakennusta... Hyviä osia on löydetty koptereihin myös esim Egen roskiksesta... Onnneksi ne on jo myyty uusina Koikkikselle ;D
Nyt on kopteria rakenneltu tämä ilta ja paljon on vielä tehtävänä.
-ylärunko "valeessa"
-perä valmis
-nuppi valmis
-kytkin keskitetty moottoriin 0.04 tarkkuudella :o 8)
Muita havaintoja asiaan liittyen:
Sarjassa tuli mukana uusi " D3 high torque autorotation clutch assy " joka on sininen ja maksaa yksinään 220e :P Taitaa olla mullakin nyt siis YYBERLAAKERI! Ja JariN sun pitää hommata tos äskeisen lisäksi myös Hirobon velcroa eihän vastari voi muuten pysyä oikeesti kiinni.
-
Vastari ei pysy kiinni ilman Hirobo-velcroa ja roottori ei pyöri ilman E3 yksisuuntalaakeria.
Onneksi omassa on muovirunko ja ainoa hiilikuitu on kabiinin lasissa... ;D
Mutta onhan tuo edelleen ihan v...un hieno!!
-
Onnittelut yber -laakerista! Nyt alkaa tulosta syntyä. Ja maailma kaikkiaan näyttää paremmalta yberlaakerimiehen silmin ;D
Hieno on peli muutenkin. Onneks ei oo omat taidot lähelläkään sitä tasoa, että tuollaisesta olisi hyötyä.
Hyvä, että laitoit Hirobo -velcron kuvaan niin, että varaosanumero näkyy, Toni saa tilata ensi tilassa.
Ilman tuotahan ei vastari paikallaan pysy. Eikä voi lennättää. Eikä mistään muutenkaan tule mitään.
Onko noita Haribo -kuusiokoloavaimia muuten Sabessa, nekin olisi aivan ehdottoman tärkeät olla ;D
-
Velcroa löytyy Sabesta hyllystä. Tietysti Hirobo-hintaan ;D Kyl sun pitää kans nähdä se lavantasapainotin, se on iha yybertsyybermagee. Tässä on kyllä merkkiuskollisuutta parhaimmillaan (pahimmillaan joidenkin mielestä 8))
On tässä edistystä tapahtunut myös. Runko on lähes valmis, se pitäis vielä suoristaa, asentaa SWMmän ohjaustsydeemit, laittaa servopukit paikalleen ja peräputken mountit paikalleen, sit olis runko valmis. Peräputken mountit ovat erilaiset hiilikuituperäputkelle joka ei ole tässä vakiona, alumiiniselle putkelle tarkoitetuissa on vähän pienempi halkaisija, ne jäi "jälkitoimitkseen", oli nääs kaikki Hirobon tavara isoissa pahvilootissa eikä Toni sitä löytänyt sieltä vielä. Niitä siis pitää odotella.
Sitten vielä perä kiinni putkeen, putki runkoon, nuppi kiinni, servot kiinni ja setuppia hieromaan :P
EDIT Ei niitä kuusiokoloavaimia ollut kait kun 2mm ja 3mm, mulle jäi 1,5 ja 2,5 milliset jälkitoimitukseen Japanista ihan oikeesti. Mutta tosi hyviä avaimia tuntuvat olevan.
-
Homma etenee. Vielä olisi setupin teko jäljellä, muuten kaikki alkaa olemaan valmista. Koppaan pitäis kehittää jotain, saa nähdä mitä. Ensi viikolle ensilento. Akku ei ole vielä tullut eikä govi, ja kuvissa on kiinni 3000mah NiCd akku. Painopiste tankki puolessa välissä aivan keskellä, kun on kiinni hiiliputki ja jotain muuta hiilikilkettä perällä..
-
Hei, laita vielä yyber hyvät pitimet noille moottorin letkujen T-haaroille. Tuo hiilikuitu on aika terävää ja hinkkaa letkut rikki kopun tärinöissä pitkässä juoksussa ;)
Ohessa kuva omasta virityksestä.
- 4D
-
Eiköhän Juho tiedä ongelman minä hion muovi rungonki reunat pyöreäks ja sitte laitan vielä halkaistun fuililetkun muovin reunaan missä letkut kulkee.
-
Letkutukset on vielä aikalailla vaiheessa :P Varmaan hommaan metalliset t-haarat, sitten letkujen päälle kutistesukka kriittisimpien alueiden läheisyyteen. Mulla oli noita pitimiä mutta kummatkin hajos parinkymmenen gallonan jälkeen, pitää yrittää uudestaan.
-
parinkymmenen gallonan jälkeen...
Mä olen ajanu varmaan yhteensä ton verran kaiken kaikkiaan. Tässä tullaan siihen, että ne ketkä panostaa, joutuu miettimään letkujenkin kiinnityksiä. Muut ei juurikaan...
Niin no, miksiköhän mä en osaa mitään, varmaan samasta syystä... :D
-
Tuo näyttää todella makeelta! Ensimmäinen Hirobo josta voin sanoa niin. Hintaa kun tiputtaa 300% niin se olisi jo kilpailukynen laite ;D
-
Letkutukset on vielä aikalailla vaiheessa :P Varmaan hommaan metalliset t-haarat, sitten letkujen päälle kutistesukka kriittisimpien alueiden läheisyyteen. Mulla oli noita pitimiä mutta kummatkin hajos parinkymmenen gallonan jälkeen, pitää yrittää uudestaan.
Metalliset T-haarakiinnikkeet olisi varmaan vielä paremmat, mutta nuo muovisetkin on ihan hyvin kestäneet kun laittaa letkut niin, että ei jää "jännitykseen". Itsekin hioin hiilikuidun reunat räxän rungon puolikkaista ennen kuin aloin laittamaan kopua nippuun - siinä säästyy sormet, johdot ja letkut ::) Anyway, todella hieno laite ja lentää varmaan vielä paremmin ;D
- 4D
(Ps. Joko tänä viikonloppuna lentää?)
-
300%... :D Onhan se HIROBO... :P
Ne t-haarat vaan metalliset, muoviset kiinnikkeet kyllä riittää kun vaan vaihtelee kun tulee tarvis. Hiilikuitulevujen reunat oli niin YYBERhyvää jälkeä että ei tarvinnut ruveta hiomaan edes. Ja laiskuus iski.
Se ensilento... Kun setuppi on tehty, ehkä säkällä sunnuntaina jos ens yön jaksaa hieroo sitä. On meinaan ccpm:än säätö hieman pyllystä, jos sen kunnolla tekee, vois repii jo ranteet auki kun ajattelee mitä se oli Freyan kanssa... ::)
Ihan vaan näin neuvona juza kun sulla on nyt hyvä radio niin käytä sen ominaisuuksia, lentää sen jälkeen räksä hemmetin paljon paremmin ;) :)
-
Hei Juho hiero ccpm kuntoon päivällä, niin ei yöllä tarvitse :D Mikä siinä Freyan ccpm:n säädössä niin vaikeaa on? Onko siinä mekaanisesti epälineaarisuutta, mikä pitää radiolla kompensoida vai mitä? Onko se muuten 120 asteen ccpm vai 135 tai jotain muuta?
- 4D
(Nimin. ei ikinä Freyaa omistanut ::) - koptereita saa pölyimurikauppiailta :P)
-
Siinä on kaikkea hauskaa. Homma toimii niin että:
-50 prossaa pitchiä, servot keskelle, swash suoraan
-sitten heilutellaan aileronia, ja katotaan kunnollisella työkalulla että ei swash mene puolikasta milliäkään ylös eikä alas, sama elevatorilla. Kun se menee ylös alas, käytetään radion swash-valikossa olevia säätöjä. Näitä löydy kuin Futten parhaista radioista(fg, z, mz) ja varmaan JR 12X:stä, 9x ei ole tietoa.
-käännetään elevatoria, ja katsotaan ettei aileron käänny elevatorin ääripäissä. Tätä se tekee tosi paljon. Säädetään tämä pois seuraavasta radion kohdasta
- tikku alas, katotaan että on swash suorassa. Jos ei niin käytetään taas radion seuraavan kohdan säätöä. Tän voi tehdä millä vaan radiolla end pointteja säätämällä
- tikku ylös ja sama manouveri
- tikku ylös, käännetään aileronia, ja säädetään ylös-alas-liike swashista pois linkage compensationilla eli seuraavalla säädöllä mankasta.
- tikku ylös , sama homma elevatorilla
- tikku alas, ja aileronilla sama homma
- tikku alas, ja elevatorilla vielä.
Tän jälkeen toistetaan koko homma niin monta kertaa, että ei tarvi koko kierroksen aikana koskea mihinkään prosenttteihin. Jos kunnolla tekee, niin aikaa menee n.5h kun homma toimii.
Eaglessa on 135 ccpm, joka on paljon puhtaampi kuin 120ccpm. Tästä juttua: http://www.runryder.com/helicopter/t498965p1/?highlight=120+vs+135
Kaiken voi tietenkin tehdä ihan normi radiolla jos on tarpeeksi käyrällä ohjelmoitavia miksauksia. Näitten hommien jälkeen alkaa koneet lentää oikeesti hyvin. Kun tehtiin tää trex450:seen, niin leijutuksesta tuli tosi paljon vakaampi, ja taivaslennosta paljon helpompaa. Sääli vaan kun porukka ei tätä tajua ja ostelee dx7:ja, joka on aika kivikautinen vehje mutta kait toimii räiminnässä jotenkuten...
-
Hieno runko on tuossa Eaglessa, varmasti lentää hyvin kun saa säätöihin ;D.
Sääli vaan kun porukka ei tätä tajua ja ostelee dx7:ja, joka on aika kivikautinen vehje mutta kait toimii räiminnässä jotenkuten...
Jaa että jotenkuten? Ja silti melko iso osa tehdaspiloteista ja kisaajista käyttää DX7:aa kuten mm. ASJ, Bert Kammerer ja Ray Nemovi. Ajatellaan, että jos kaikki aloittelijat ostaisivat 12Z:tan, niin kuinkahan moni osaisi tehdä ensimmäiselle kopterilleen tuon yllä kertaamasi säätöoperaation? Sitäpaitsi suurelle osalle porukasta on pääasia saada kopteri ilmaan ja laskeutua torppaamatta leijuttelun päätteeksi, siihen riittää perus CCPM säädöt.
-op-
-
niin kuinkahan moni osaisi tehdä ensimmäiselle kopterilleen tuon yllä kertaamasi säätöoperaation?
-op-
Siksi on Finless Bob syntynyt.... Mutta tämäkin Herra puhuu kuinka tuon yllämainitun saa p-mixilläkin poistettua, eli ihan riittävä on se Dexä 7
-
Sääli vaan kun porukka ei tätä tajua ja ostelee dx7:ja, joka on aika kivikautinen vehje mutta kait toimii räiminnässä jotenkuten...
22ms latenssilla servot liikkuu niin vikkelään että ei pieniä epätarkkuuksia kumminkaan huomaa... ;D
-
Tsori poijjaat en meinannut haastaa riitaa :) Mutta silti täällä Suomenmaassa on jokaisella mielipiteeseensä oikeus ::)
-
Niin, kaikilla kun ei ole varaa tonnin lähettimeen. Ei ainakaan jonkun ominaisuuden takia varaa.
Mutta jos tuntuu että ilman jotain ominaisuutta ei tule toimeen, niin ostettavahan se on.
Senverran spektrum vs. Futaba-keskustelusta, että pari ominaisuutta esim. 9c:ssä oli joita hieman kaipaan, mutta muuten on aika yliarvostettu laitos.
Loppujen lopuksi ihminenhän siellä tikkujen päässä häärää...
-
Käteviä nuo swashin säätöön tarkoitetut ominaisuudet kuitenkin olis... mutta ihmettelen näiden raatiovalmistajien omituista fiksaatiota kanavien lisäämiseen softaominaisuuksien mukana. Minä en tee mitään yli 7 kanavalla. Joku kätevä valmistaja voisikin tehdä 7-kanavaisen heliradion, jossa olis sisällä parempi softa ja hintaa vaikka 150 euroa enemmän ku nykyään DX7:lla. Heti ostasin ja varmasti moni muukin. Nuo valmistajat on kuitenkin jo sen softan kehityksen maksaneet, joten sen monistaminen ei maksaisi enää mitään. Tahdotaan vaan keinotekoisesti pitää nuo herkut arvokkaissa laitteissa, että joku semmoseenkin rahansa laittaisi ja saisi ne 7 hyödytöntä kanavaa kaupan päälle... ::)
-
Tuon Juhon proseduurin mukaan olen säätänyt ja ainakin 700:n nupin epälineaarisuudet saa pois pelkästään endpointeilla yllättävän hyvin. Tarkistin juuri pöydällä. Jos pitchiä vaatii "liikaa", niin epälineaarisuuttaa tulee ihan ääripäissä (Radiona minulla JR 9XII, missä on kaksi valinnaista 7-pisteistä mixausta). Seuraava kysymys: tiedätkö vielä tarvitseeko Eaglen nuppi muita mixauksia, että tuo FAI-ohjelma menee ongelmitta? Entäs kaasu? Onko sinulla Govi käytössä vai käyrät?
- 4D
(Ps. kunhan vaan utelen...nice to know)
-
Noi miksaukset. Niitä tarvitaan pari. Pitch to elevator että menee suoraan kaasu pohjassa oikein- ja väärinpäin. Sitten aileron to elevator että kierre menee kunnolla putkeen. Nyt ei ole vielä govia, niin aileron to throttle ja elevator to throttle. Nää kaikki siis taivaalla, ja idle2 on kierteelle erikseen.
-
Noi miksaukset. Niitä tarvitaan pari. Pitch to elevator että menee suoraan kaasu pohjassa oikein- ja väärinpäin. Sitten aileron to elevator että kierre menee kunnolla putkeen. Nyt ei ole vielä govia, niin aileron to throttle ja elevator to throttle. Nää kaikki siis taivaalla, ja idle2 on kierteelle erikseen.
No onhan tuossa sitten hieromista myös ilmassa koelentojen muodossa, että saa kaiken kohdalleen :)
- 4D
-
Hienosti se leijjjjui. Olis vaan toivonut sellaista ylösalasin lentoa enemmän.
-
Ois kyl voinu ajaa vähä kolomereetä ja kräkkää se on nii hianoo 8)
Paremmalla kelillä pitää mennä sääteleen, oli taas niin kylmä et ei ollu kivaa. Mut se ihme kyllä lens.
-
Mut se ihme kyllä lens.
heheheh tohon hintaan sen pitäis lentää itsestään :P
-
Päivitetäänpä tätäkin aihetta hieman :D
Laitos on kertaalleen tumpattu pääsiäisenä mystisen sähkövian takia, jonka jälkeen voimalähde vaihettiin sähköiseen ja ensilento oli sillä setupilla sitten Forssan kisojen jälkeen. Setuppina oli:
-Scorpion 4035-560
-Scorpion Commander 130
-Enerland PolyQuest 10s 6000mah
-Välitykset 10t ja 97t. Pukkina Arin omaa suunnittelua oleva.
-Lavat vaihtuivat SG 720 F3C lapasiin
-Gyro vaihtui GY-520:aan
No sitten seuraavana päivänä säädin päätti syttyä palamaan, ja poltti laitteen hyvään kuosiin...
Tilalle tuli sitten Kontronik PowerJazz, jolla eka lento oli sm-kisojen jälkeen. Sehän toimi kohtuullisen hyvin tällä setupilla.
Lentoja on kertynyt vajaa 20 Eaglella, ja akut toimivat vielä kuin uudet kun kymmenkunta keikkaa per akku. Eli akkuja mulla on vaan 2, joten täysipainoinen harjoittelu ei vielä onnistu tuolla, mutta Freya on lähes vastaava joten ei ongelmaa. Pari-kolme PolyQuestia tulee ensikesäksi lisää sitten. Ja näillä näkymin setuppi tulee pysymään samana ensi kesäksi, mutta moottoripukki saattaa vaihtua vähän helpompisäätöiseen(=yksiosainen pukki laakeripesällä pinjonin yläpäähän, tällä hetkellä laakeripesä on erillisenä osana)
Myös se kokokoppa on unelmissa kun se on näköjään tässä Suomenmaassakin suuntaus ;)
-
Nojoo, laitetaan tänne vähän lisää taas juttua jos jotakuta kiinnostaa.
Kone on taas muuttunut jonkun verran. Mosa on vaihtunut Kontronikkiin ja moottoripukki on uuden mallinen. Akkusetuppikin on vaihtumassa 12s6100mah pakkoihin. Lentopaino on härvelillä 5700 grammaa, joka on juuri sopiva.
SWM Eagle on saanu kans siskon. VPUS mallinen Eagle on Kokkalan perintöä, uudelleenrakennettuna. Uusi vitosnuppi, samat SG lavat, futten 520 ja bls251, Futte S9351 servot, Kontronik 700-52 ja Kontronik Jive 80HV. Painoa tällä on 5800grammaa. Virransyöttönä mulla on oikeen hoocee futten 1500mah nicd. Futten HS-8kanavainen vastari tulee kanssa kokeiluun.
Vähän kokemuksia. Jos joku on ostamassa isoa noparia kopterikäyttöön, osta PowerJazz. Se vaan on paljon mukavampi käyttää. Ei tarvi ohjelmoida, ei lyö kipinää, mutta on isompi ja painavampi.
Kelejä odotellessa kasailen Turbua..
-
Vähän kokemuksia. Jos joku on ostamassa isoa noparia kopterikäyttöön, osta PowerJazz. Se vaan on paljon mukavampi käyttää. Ei tarvi ohjelmoida, ei lyö kipinää, mutta on isompi ja painavampi.
Juu mutta powerjazzin governori ei pidä samoja kierroksia akkupaketista riippumatta... Jive pitää ;) Tai ainakin sellaista luvattaisiin.
--
Timo
-
Kelejä odotellessa kasailen Turbua..
Rahamiehen meininkiä :)
Tuleeko tämä F3N silmällä pitäen? Tuleeko muuten toikin sähköllä?
-
-
Tuleeko tämä F3N silmällä pitäen? Tuleeko muuten toikin sähköllä?
No kun mulla on sellanen tarve että pitää saada kisata. En mä siinä pärjää ollenkaan varmaan, mut pitää kokeilla. Se voimanlähde tulee olemaan kummiskin iha vaan YSsi, kun niitä tuolla laatikossa lojuu vieläkin kaksi hyväkuntoista, vaikka Turbu on jo oman mosan saanutkin. Ei tohon ole moottoripukkiakaan olemmassa mihin saisi järkevästi laitettua sähkömosan.
Mut niin, pakko sanoa että kun toi Turbulence tuli niin ei tarvi sitten sitä WR Husqvarnaa ostaa..
Ja vielä noista Eagleista. Välityksinä mulla on 10s setupilla nyt 11 ja 97, sillä nuppiin tulee sopivasti se n.2000rpm, ja lentoajatkin ovat riittäviä, eli 7-14min riippuen mennäänkö taivaalla vai leijunnassa, koko ohjelman ajettua virtaa akkuun menee n.4000-4500mah, joka on aika jees. Laitan tänne vielä jossain vaiheessa kuvia ja logatun P-ohjelman tiedot.
-
Tuleeko tämä F3N silmällä pitäen? Tuleeko muuten toikin sähköllä?
No kun mulla on sellanen tarve että pitää saada kisata. En mä siinä pärjää ollenkaan varmaan, mut pitää kokeilla.
Voin tulla rekkulalla kisaamaan kanssa, niin et ainakaan viimeiseksi jää ;)
-
Voin tulla rekkulalla kisaamaan kanssa, niin et ainakaan viimeiseksi jää ;)
Jes, nyt voin keskittyy sitten voittamaan sut MYÖS tossa toisessa lajissa :D
-
Päivitellään taas tätäkin..
SWM Eagle toimii aika jees. Se saa 12s setupin tässä parin-kolmen viikon sisällä, akkuina Enerland PolyQuest 6100LP. Välitykset 10-97 tai siihen lähelle.
VPUS Eagle tuottaa harmaita hiuksia. Runko on sen verran kierossa, että pääakselilla liikkuva laakeri on noin puoli milliä toisessa reunassa, joka aiheuttaa nahkeutta kun pitchiä kääntelee. Pitää purkaa ja katella josko sen saisi suoraksi. Sitten olisi enää säätimen ja gyron asetusten hakemista, ja se laite olisi pelivalmis. Ainakin suurinpiirtein ::)
Turbulence on pientä radioiden säätöä, letkujen, gyron ja kaasu-sekä seosservon laittoa vaille valmis. Ensilento tänä viikonloppuna jos kelit sen sallii. Lavoiksi siihen tuli 690 Radixit, perälavat on Hirobon hiilikuituset 110milliset.
-
Jatkellaan yksinpuhelua..
Harmaita hiuksia taas on lelujen kanssa ollut. Ei vaan voi ymmärtää.
Kolme viikkoa takaperin hajosi Jive, lähti huoltoon ja lähettivät uuden tilalle, siksi VPUS koneen säätö on jäänyt vähälle. No, nyt kun siinä se säädinkin on, eihän se voi toimia niinkun haluais. Tärinää jossai aina.
SWM konettakin vaivasi ongelmat, varsinkin kisoissa. Ennen kisoja toimi täydellisesti, sitten lauantaina kauheat tärinät perässä. Ei sillä voinut lentää, ajelin siis Arin koneella kisat läpi...
No, nyt kun on palauduttu kisoista niin SWM alkaa toimimaan, siinä ei ole enää mitään ongelmaa, kun vaihdoin peräputken alumiiniseksi. VPUSkin toimii leijunnassa tosi hyvin, vielä idlellä värisee. pitää kehitellä jotain..
Turbulencelläkin on tullut ajeltua vähäsen, joku 30 keikkaa. Aluksi toimi suht hyvin, pientä tärinää mitä pitää ollakkin polttiskoneessa. Noh, sitten kun kisat tulee, niin eihän se toimi. Tärisee ja moottorin säädöt aivan hukassa. Kotona sitten löytyi syy, änkkäri pääsi pyörimään siellä pantansa sisällä.. Se on nyt kunnossa, mutta ei ole vielä tullut käytyä kokeilemassa. Toimii se muuten hyvin, aika kiva lentää, vaihtelua ainakin noihin FAI-koneisiin verrattuna. Ja kun Op vähän valaisi miten se pitäisi säätää niin alkoi tuntumaan vielä paremmalta... Kun mosan saa vielä säädettyä sopivaksi niin se on bueno :) Lapakulmat on +-14 ja cyklikkiä +-9 kumpaankin suuntaan, radixin lapaset ja haribon stabbarit ilman painoja, 20grammaset siis. Eli kyllä kääntyy...
Kisat tuli siis ajeltua Arin, Jukan ja Op:n koneilla :D kiitokset vaan itse kullekkin. Leptonissa ei perä pitänyt kun ajelin set manouverssejä, kun piti vetää niin paljon kun vaan lähtee takaperin pystyliikkeittä.. Freestylessä sitten räimin vaan niin paljon kun toisen koneella uskaltaa, mut joo kyllä jäi pitkästä aikaa hyvä maku Alignista pakko se on myöntää. Eli poro toimi hienosti.