Kopterit.net
Kuvagalleria => MyFleet => Aiheen aloitti: kopperi - 24 Helmikuu, 2009, 02:44:07
-
ajattelin heittää hiukan hiukan tarinaa otsikon mukaisesta projektista.
eli yllämainittu vanha miniature aircraftin x-cell tarttui kaverilta kainaloon,,
sähkönä tuollainen on kytenyt mielessä jo hyvän aikaa,,ja nyt kun sopiva aihio
löytyi, niin homma alkoi rullata,,
tarjollahan olisi ollut alignin 700:sta ym,,mutta ne ei tietyistä syistä kiinnostanut,,
SE oli alun varustettu os 61sx motilla,,joka tuli myös mukana,,ja jonka hyllytin samoin tein,,
ekaksi homma alkoi kopterin purkamisella,,kun oli seisomisen jäljiltä aika jumissa kaikinpuolin ja toisekseen mekaniikan kunto kiinnosti,,joka osoittautui lopulta varsin hyväksi.
samassa yhteydessä piti alkaa kartottaan sähköjä,,laskemaan välityssuhteita,,tulevan mosan kv:tä, säädintä ym,,
moottoriksi tuli valittua scorpion HK4035-500 ja säätimeksi sitä paimentamaan castlen HV110.
tehoja pitäisi löytyä reilut 3300wattia,,joka riittää aika mukavasti 60:en kokoiselle laitteelle,,
ja on hinnaltaan varsin järkevä jos vertaa esim,,kontronikin pyroon,, :o
ja osin samasta syystä säätimeksi tuli castle,,plus että itellä varsin positiiviset kokemukset castlesta muussa kopterissa mitä tulee niiden toimintaan ja ohjelmointiin.
akuiksi on tulolla rhinon lipot 4900mah 20-25c 5S paketit, jotka kytketään sarjaan että saadaan 10S akusto aikaan joista sitten pitäisi aikanaan löylyt irtoaman,,? :o
laite on vielä toistaiseksi kesken eräinen,,mekaniikka on kasattu ja rempattu,,moottorin asennukset ovat työn alla paraaikaa,,
orkkis moottori akseli vaihtui omaan pitempään versioon.
voimansiirto pohjautuu aika pitkälti polttiksen systeemeihin pinjoneineen ja kytkin akselin tukilaakereineen,,
ja custom akseli tuli mietittyä myös niiden käyttöä silmällä pitäen,,
ohjenuorana on yksinkertaisuus muttei tukevuuden kustannuksella.
tilanne lyhykäisesti tällä hetkellä näin,,kuvia laittelen kun saan toimivan kameran,,
-
jotain kuvia yritin laittaa, mutta järjestelmä valittaa"tiedostojen liaaaan isosta koosta",,
no,,täytyy sitten tyytyä "raataamaan",,, ;)
X-Cell on ehostunut eteenpäin pikkuhiljaa,,
moottori kiinnitykset lähes valmiit yhtä hiililevyä vaille,,jota odotellu kaverilta saapuvaksi.
pyrstö ja torquetube laakereineen tuli tsekattua,,
lakrut oli ok,,perävaihteen välykset oli mitä sattuu, ja jotka piti säätää,,kun ensin korjasin
ex omistajan kasausvirheen perässä,,toinen peräveto akselin laakereista oli väärällä puolella
lukkosokkaa,,
eli toiseen suuntaan akselin suuntaista työntöä otti vastaan laakeri, mutta toiseen suuntaan koko hoito
nojasi vain torquetubelta tulevaa hammasratasta vasten,,
no onneksi ei ollut vaurioitunu mitään kuitenkaan,,
hammasvälyksen shimmaus oli aika hermoja rassaava prokkis,,yksi ilta tärväänty aika pienen jutun kanssa?
pääosin mekaniikka on sinällään tullut aiemmin jo läpikäytyä, tutkittua, säädeltyä ja putsailtua,,
mutta pyrstöön en silloin koskenut,,ennen kuin selvitin kaverilta joka tuntee X-cellin mekaanikan, mitä pitää tietää ja mitä säädetään ja kuinka?
pyrstö oli kokonaisuutena yllättävän työläs osuus voimansiirtoineen ja kaikkine säätämisineen ym,,
myöhemmin työn alla on ollut radio/ohjausmekaniikka ja samalla kun sitä on järjestelmällisesti alettu
servoilta eteenpäin laitteleen, tehdään myös ohjaukselle herkistelyjen, mahd muutos/korjauksien lisäksi samalla mekaaninen setuppi kuntoon,,
eli nuo kun saan valmiiksi alkaa radioiden ohjelmointi,,(JR PCM10X)
pitchissä ja kallistuksessa olleet futten servot vaihtui JR nes4000 super servoiksi,,joita pari sattui sopivasti olemaan käsillä joutilaana,,
muina servoina on nes4231 eteen/taakse ja pyrstöllä G8700 +G5000T JR:n gyro.
kallistus servon yhteydessä ollut "mikserihässäkkä"tankoineen tuli päivitettyä omatekoisin aluosin
uuteen uskoon,,
orkkis oli rimpulan oloinen, eikä sopinu oikein millään JR:n servopyöriin,,
samalta mikseriltä swashille lähtevät tangot, meni uusiksi,,
orkkikset oli 2mm teräslanka tangot pallolinkeillä,,jotka käytännössä välittävät ohjauksen pitcille ja
kallistukselle eli niiden pitää olla jämäkät ja taipumattomat, jota noi ei mielestäni olleet,,
no,,uudet syntyi nätisti moottoripyörän pinnoista joihin päihin tein M3 kierteet ja niihin sopivat linkit.
on lujat,,, 8)
kuvia en valitettavasti edelleenkään saanu lisättyä,,
-
Tuossa nyt pari kuvaa kyseisestä kopterista.
(http://riku.kuvat.fi/kuvat/230120092142.jpg/_medium.jpg)
(http://riku.kuvat.fi/kuvat/230120092143.jpg/_medium.jpg)
-
Rikulle kiitokset kuvien muokkauksesta,,
ja lisää kuvia laitellaan kun ehjän kameran löydän tallille mukaan ,,
pientä edistystä on tapahtunut kuitenkin,,
mekaaninen setuppi tehty ja loput linkistöt herkistelty samalla,,
puolen kymmentä haprasta linkkiä meni vaihtoon,ja pari nupin lapapitimen armissa olevan mikserin laakeria
oli saanut kipiää jossain, ja oli karkeat/pykäläiset,,
ECOn pyrstöakselin laipalliset lakrut sattui olemaan just samanlaiset, joita
onneksi löytyi omasta takaa uusiakin,,
ohjausmekaniikan saralla olis seuraavana sähköisen setupin teko radioon.
moottorin viimeiset kiinnitykset työn alla,,valmistunee tällä viikolla,,?
akut kun tulisi, niin pääsisi miettimään niiden sijoitukset ja kiinnitykset,,?
pitemmän ajan suunnitelmissa on Zephyr:in FAI kopan laminointi, kun kaverilla sattuu
olemaan muotit,,
josko kevään aikana,,??
X-Cell:in oman Quick silver kopan muotitkin löytyisi samasta paikkaa, en vain tykkää
sen näöstä kun on aika kulmikas,,
-
Lisää kuvia projektista.
(http://riku.kuvat.fi/kuvat/Koput/DSC00086.JPG/_small.jpg)
(http://riku.kuvat.fi/kuvat/Koput/DSC00089.JPG/_small.jpg)
(http://riku.kuvat.fi/kuvat/Koput/DSC00091.JPG/_small.jpg)
(http://riku.kuvat.fi/kuvat/Koput/DSC00092.JPG/_small.jpg)
(http://riku.kuvat.fi/kuvat/Koput/DSC00096.JPG/_small.jpg)
(http://riku.kuvat.fi/kuvat/Koput/DSC00097.JPG/_small.jpg)
(http://riku.kuvat.fi/kuvat/Koput/DSC00098.JPG/_small.jpg)
(http://riku.kuvat.fi/kuvat/Koput/DSC00110.JPG/_small.jpg)
(http://riku.kuvat.fi/kuvat/Koput/DSC00122.JPG/_small.jpg)
-
Tuossa nyt pari kuvaa kyseisestä kopterista.
(http://riku.kuvat.fi/kuvat/230120092142.jpg/_medium.jpg)
(http://riku.kuvat.fi/kuvat/230120092143.jpg/_medium.jpg)
Ei näy kuvat.
-
Hyvin näkyy kuvat.
Sale, siellähän on pinioni paikallaan.
-
On gyro aika lähellä moottoria, mahtaako aiheuttaa häiriöitä ? ja kuvat näkyvät hyvin .
-
kylä "Illi",,
pinioni on paikallaan,,mutta jos tulee tarttis saada lisää nuppikierroksia,
niin tuolla 10 hampaisella ei pitkälle potkita,,
no oma tekoinen (Belimon peltimoottorista) tuunattu 13hampainen
ratkaissee ongelman,, 8)
tarvittaessa pitäs laskutoimitusten mukaan löytyä tarvittaessa "about"
2000rpm nupille!
Gyron sijoitus on nyt toistaiseksi tuossa,,ja kokeillaan sillä ja jos
ongelmia ilmenee,,niin siirretään sitten?
pääakseli linja vain on optimaalinen sijainti toiminnan kannalta
ja siksi sen tuohon törkkäsin,,
harvoin on mahdollista asentaa se siihen,,
"älylaatikko"gyrosta on sitten ihan muualla enkä sitten tiedä kuinka
herkästi tuo pelkkä sensori sitten reagoi moottorin läheisyyteen?
onko jollain kokemuksia??
kertokaa ihmeessä jos tietoa löytyy,,
muutoin laite on akustojen sijoitusta ja kiinnitysten rakentamista vaille valmis.
tekniikka läpikäyty täysin.
mekaaninen/sähköinen setuppi on valmiina.
moottori lopullisesti ratasvälyksineen asennettu,,ym,,
ja Rikulle jälleen kiitokset avusta kuvien kanssa,,
tarjoan oluet tilaisuuden tullen ;D
-
Mulla oli joskus toi JR gyro Freyassa. Toimii kyllä ihan ok normi ajelussa, mutta sen kanssa on pari juttua mitä pitää muistaa. Tärkein asia on se että perä pitää trimmata lähes joka kerta uudestaan kun vaihtaa lentotilaa(=kun kierrokset ja gain muuttuu). Elikkä ei saa uskoa niitä jotka sitten sanoo että 'et saa missään nimessä koskea perän trimmiin jos gyro on hh-tilassa' :) Toimii siis ihan hyvin kun vaan jaksaa säätää vähän enemmän, taitaa sopia tähän projektiin. Tosta sijainnista sen verran että kyllä kantsii siirtää sitä edes vähän kauemmas moottorista jos ei parempaa paikkaa ole.
-
Näytti hurjalta tuon pinnioni viritys mutta siinä olikin tukilaakeri.
-
Hieno projekti, kaikenlaista viritystä sitä onkin linkistöpuolella ollut ennen CCPM:ää ;D
pääakseli linja vain on optimaalinen sijainti toiminnan kannalta
ja siksi sen tuohon törkkäsin,,
harvoin on mahdollista asentaa se siihen,,
"älylaatikko"gyrosta on sitten ihan muualla
En tuota gyroa tunne mutta yleensähän ne mittaavat kulmakiihtyvyyttä, joka on sama oli se sitten pääakselin kohdalla tai pitemmällä. Jos tämä gyro perustuu eri tekniikkaan, kuulen mielenkiinnolla toimintaperiaatteita...
-
vai sellaisia,, ::)
tuo akseli on pinioneineen on tuettu päärattaan molemmin puolin,,
+ alapäästä koko moottoripaketti.
on aika tukeva kaikinpuolin
väli/kiinnityslevy ei oikeastaan muuta tee kuin estää moottorin rungon pyörimisen,,
moottorihan kun on "outrunner"niin runko täytyy saada kiinnitettyä.
Gyroksi ajattelin alun myös 401:stä,,mutta kun toi tuli mukana niin
kokeillaan nyt sitä ensin,,
en tiedä miten muilla, mutta omis härpättimissä gyrot on pelanneet
parhaiten mahd lähelle pääakselilinjaa asennettuna?
ja perän kiertyminenhän tapahtuu pääakselin ollessa se keskipiste.
ja aiemminkin on gyroja myös ollu lähellä moottoria,,ja ilman ongelmia,,
valitettavan harvoin vaan on mahdollisuutta saada gyroa lähelle
pääakseli linjaa,,
mitä mekaniikkaan tulee,,niin tuo on varsin tukeva,,ja CCPM:stä on kokemusta myös,,
ja niihinkin liittyy omat juttunsa,,eivätkä aina ole ongelmattomia.
itse olen sitä mieltä,,että koptereiden mekaniikassa on monen vehkeen kohdalla
otettu takapakkia X-Celiin verrattuna,,
lapaohjaus lavan jättöreunan puolelta eliminoi täysin delta miksauksen käytön nupista,,
Fai kuskit tuntee yleensä miksauksen varsin hyvin,,
ja pitchi jos hoidetaan yhdellä laadukkaalla servolla,,ei liene oikein
toteutettuna huonompi kuin ccpm? :D
-
itse olen sitä mieltä,,että koptereiden mekaniikassa on monen vehkeen kohdalla
otettu takapakkia X-Celiin verrattuna,,
lapaohjaus lavan jättöreunan puolelta eliminoi täysin delta miksauksen käytön nupista,,
Fai kuskit tuntee yleensä miksauksen varsin hyvin,,
ja pitchi jos hoidetaan yhdellä laadukkaalla servolla,,ei liene oikein
toteutettuna huonompi kuin ccpm? :D
Deltaan en osaa ottaa kantaa, mutta olen kyllä samaa mieltä että osa uusista ratkaisuista on yliarvostettuja. Onhan se tietysti kiva kun CCPM jakaa voimaa eikä tarvitse satasen servoa pitchille, mutta kyllä perinteinen miksaus on helppo säätää. CCPM:n kanssa painivia aloittelijoita on ihan liikaa, eikä kokeneemmiltakaan se kaikkein millintarkin hienosäätö suju välttämättä niin pikaisesti. Mutta muuten nupin linkeissä saisi olla vähän enemmän säätöjä, tuossa näyttää olevan muutama eri reikä mikserivarsissa, mutta kaikkein paras olisi sellainen ohjelmoitava nuppi kuten RJX Xtremeissä ja RCer Dragonuksissa.
-
Hieno rojekti, katselin tuollaista x-celliä joskus itekkin, mutta jäi ostamatta varaosien saannin takia...
Öö miten alumiinia ohjelmoidaan?
MJP
-
päivitystä projektiin,,
tänään se leijui sitten eka kertaa sähköllä,,
on aika vakaan oloinen laite,,
2keikkaa tänään trimmailin kopua,,toinen lento kesti noin 7minsaa,,
ja sähköä meni toiseen akkuun 1977mah,,jos toinen ottaa samat, niin
ei paha virrankulutus leijuttelussa,,kun on 4900mah akut, niin lentäähän se
jonkin aikaa noilla,,?
gyron paikan vaihdoin sitten etukäteen ennen leijutus kokeiluja,,kun noparia säädellessä se tuntui
reagoivan moottorin läheisyyteen,,
ekalla leijutuksella kävi heti ilmi tarve vaihtaa isompi pinioni,,
throthle out oli 90% eikä nuppikiekat huimanneet,,
governoori tarttee muuttaa "mediun" tai "high"setukselle "low" sijasta,,
gyron "sielunelämää" tarttee tutkia,,meinaa ryömiä leijunnassa,,ja lyhyempi servoarmi
pitää olla, kun gainit joutu pudottaan aika alas (58%)ettei perä hae,,
mutta muuten laite pelasi hienosti ilman ongelmia kaikin puolin,,
pitchi linkistöön pitää tehdä pikku säätöä,
toiselle keikalle yllämainitut jutut muuttelin,,13T pinioni,ja alkoi löytyä löylyä,,
lyhyempi armi pyrtöservolle ja gainin sai nostaa 70% sen jälkeen,,
perä tuppaa pikkuisen ryömiä edelleenkin,,
pitchi käyriä tarvii jyrkentää,,on vähän löysä tuntuma,,
muuten ok,,
lämpöongelmia ei juuri havaittavissa,,
moottori käy aika viileenä, ja samoin castle,,akut ok,,
kaikenkaikkiaan oli varsin mielissäni päivän annista,, 8)
kopu pelaa kuin junan vessa ilman isompia ongelmia,,tehoa tuntuisi olevan,,
ja sähkön kulutus maltillinen normileijuttelussa,,
gyron säädöt on suurin ongelma tällä hetkellä,,
Rhinon akut vaikuttaisi olevan ihan jees,,kennojännitteet lähes identtiset molemmissa akuissa samoin kuin
kokonais jännitteetkin,,tosin aika näyttää kuinka ne kestävät käytössä?
-
Hieno rojekti, katselin tuollaista x-celliä joskus itekkin, mutta jäi ostamatta varaosien saannin takia...
Öö miten alumiinia ohjelmoidaan?
MJP
Ei nyt lähdetä keskustelemaan siitä onko ohjelmointi oikea termi, mutta se tarkoittaa sitä että joka mikserivarressa molemmissa päissä on jotain kolme reikää, ja oikeat yhdistelmät valitsemalla nupista saadaan äärimmäisen vakaa, äärimmäisen agressiivinen tai jotain siltä väliltä.
http://www.rcmarket.org/x-treme-90-belt-drive-c-251-p-1-pr-21106.html (http://www.rcmarket.org/x-treme-90-belt-drive-c-251-p-1-pr-21106.html)
Tuossa on XTreme 90 jonka miksereissä on reikiä mistä valita...
-
Tuollainen ryömivä mallihan tuo JR gyro tunnetusti on. Ei siinä oikein muu auta kuin vain trimmillä säätää se ryömintä pois, ongelma on siinä että lentotilan kun vaihtaa ryömii taas.
-
X-celin vastaavista ihan samat kys,,"säätöreiät",,
ja vivun lapaarmissa voi myös kääntää jos halutaan 3D setuppia tehdä,ja
toisin päin on sitten Fai setuppia varten jossa kolme+kaksi eri suhde vaihtoehtoa.
+ Delta miksauksen säätöön on kaksi paikkaa,,joka näyttäs mahdollisesti puuuttuvan tuosta
extremestä kokonaan,, ;)
gyro juttua tutkiskelen,,jos lääke löytyisi,,PCM10:ssä onneksi trimmaukset
voi tehdä myös lentotila kohtaisesti,,tuumataan,,
-
Lisää kuvia kopusta
(http://riku.kuvat.fi/kuvat/DSC00158.JPG/_medium.jpg)
(http://riku.kuvat.fi/kuvat/DSC00159.JPG/_medium.jpg)
(http://riku.kuvat.fi/kuvat/DSC00160.JPG/_medium.jpg)
-
X-cell alkaisi olla sitten aikalailla valmis,,
trimmaamista on kaikenlaista vielä,,gyro on teettäny töitä,,vaikuttaisi että alkaa
pelata,kun kerkiää säätään vielä herkkyydet kohdalleen,,
ja jos ongelmia vielä tulee,,niin vaihdetaan sitten uusi tilalle,,
leijuteltu on jonkin verran ja haeskeltu säätöjä kohdilleen,,
noparin säädöt on ok,,pelaa hienosti,,jopa kuvernööri jota castleissa "parjattu",, ::)
kaiken kaikkiaan olen ollut varsin tyytyväinen tekniikkaan gyroa lukuun ottamatta,
joka on aika kimurantti asetuksistaan,,en voi todellakaan suositella samanlaista kenellekkään,,
401:siä olisi säätänyt ajassa, jonka nyt olen tuohin käyttänyt,,about divisioonan tarpeiksi,,
virrankulutus normileijuttelussa on hämmentävän pieni,,vajaa 270mah/minsa,,
eli 4900mah pakoilla saa treeniaikaa mukavasti,,
ja isompia ei ainakaan lentoajan takia tarvitse laittaa,,hivenen pienemmätkin itse asiassa
piisaisi hyvin,,
idlen virrankulutuksista ei toistaiseksi ole vielä tietoa,,kun aika mennyt gyron kanssa
ihmetellessä,,
stunttikopan lammaus alkaisi lähiviikkoina,,kunhan muotit saan,,
Rikulle jälleen kiitokset kuvista,,
-
Aika vakuuttavia leijuaikoja tosiaan. Oletko käyttänyt laitetta lentokunnossa vaa'alla?
Onko ne muuten nämä akut?
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7654&Product_Name=Rhino_4900mAh_5S1P_20C_Lipoly_Pack (http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7654&Product_Name=Rhino_4900mAh_5S1P_20C_Lipoly_Pack)
-
kyllä nuot on juuri samat kuin itsellä,,
ihan jees,,edulliset ja toistaiseksi ei mitään valittamista,,
puntaria ei oikein kunnollista ole,,kuin henkilö vaaka,jossa käytin mutkan,,oli about 5kg,,
tosin tulos ei varmasti ole pitävä,,voi vippaa paljon ja joka suuntaan,,
gyroa on taas ihmetelty,,ja alkaisi vaikuttaa että servo on sökö,,?
alkaa vispaan perää,kun heittää idlen kehiin,,eikä auta vaikka gyro senseä pudottaa,,
kokeilin eri gyrollakin,(GY401) ja samalla jr:n G8700 servolla,,ja tilanne ihan sama,,
+ lisäksi ylösbuuttauksen (norm/HH sama tilanne) aikana servo meni ihan äärilaitaan,,jota en ole 401:ssä koskaan nähnyt ennen??
ei tehnyt samaa toisella JR:n servolla,,joten näyttäs vahvasti mielestäni et servo on elämänsä ehtoo puolella,,
-
Xtremen deltamixaus paikkoja 2 on lavanpitimessä ja kombinaatioita on aika monta:)
Manuaali liitteenä
-Samppa
-
alkaa kuulostaan x-celin kopiolta nuot mikseri systeemit,,
ihan vastaava on tuossa omassa,,
kopiosta puhun siksi,,että silloin kun x-cell systeeminsä rakentanu,,ei ole
taidettu extremestä silloin edes haaveilla,, ::)
-
gyro ongelmat ratkesi viimein,,
tosin gyro tai servo ei sittenkään ollut syypää pyrstön omituiseen käytökseen,
kuten aluksi epäilin,ja jota kovasti tutkinut,,
perä nyki ja ryömi omituisesti leijunnassa ja idleillä nykiminen paheni
gyron ja gainin säädöstä riippumatta tilanne oli ja pysyi samana,,
varsinainen syy paljastui nopari puolelta,,moottorin havaittiin käydessä kovemmilla kierroksilla
ikäänkuin pätkivän tai nykivän jotenkin,,joka aiheutti säväreitä pyrstöön,,
asiaa testattiin gyro ja pyrstöservo pimennettynä, ja kopteria pidin kiinni käsin pääni yläpuolella kun kaveri antoi tehoja radiolla,,nykimisen tunsi/näki selvästi tuolla tavalla tehtynä,,
syy tähän oli että noparin softa oli jotenkin ohjelmointien
yhteydessä jotenkin"vinksahtanut",,
asia tuli esiin,,kun kokeilin noparia "simple" tilassa ja kun siirsin setupin takaisin"governor"
modeen link ohjelmalla jonka mukaan se oli govi tilassa,,mutta toimi kuitenkin simplen mukaan eli
totteli normaalia nousevaa trothle curvea,, ???
ei myöskään PWM rate suostunut vaihtumaan millään,,
no,,hetken tuumaus ja resetti ohjelmalla noparille ja uudestaan asetukset sisään,,
ja kokeileen,,ja hip hei se pelasi ilman mitään nykimisiä ym,,
pyrstö pysyi vakaasti paikallaan leijunnassa kaikissa lentotiloissa kun säätelin gyro senset
kohdalleen ensin,,
pienestä oli kaikki kiinni,,2 viikkoa raavitutti kuontaloa rankasti,,mutta viimein onneksi juttu
selvisi,,ja nyt toimii kaikki hyvin,, 8)
samalla pääsi vähän jo radioiden säätöhommia leijutellen jatkamaan,,
aina uutta tulee vastaan,,se tästä opittiin,,
-
päivitetäämpä tätäkin hiukan,,
kaikenlaista on tehty ja ihmetelty, ::),
hanurista oleva gyro läksi,,tilalle laitettiin uusi 401 ja 9254 servoksi,,
ja gyro ongelmat loppui siihen,,
käytettyäkin katastelin,,mutta oli aina tarjolla pelkkää gyroa ilman servoa,,
joten päädyin sitten pakettiin,,
pyrstövaihteen rattaan hajoamisesta alko prokkis,,
suht lailla onnistuneen(ei tullu täystuhoa)rotaation loppumetrit näkymättömissä tehdyn
seurauksena.
vaihtoon meni pyrstöputki,pääakseli,lepatusakseli,vertical fin, vaihteen rattaat
nupin laakerit,lavat,pyrstöputken tuet.
osat vaihdettuani,,ja eka kertaa sen jälkeen kun oltiin "Masun" kans lentelemässä
kun trimmailin uutta gyroa,korkkasi sitten torquetube,,
oli ilmeisesti saanut kaputissa kipeää :-*
uutta tubea kehiin sitten, tein "heavyduty"version 8mm hiiliputkesta tilalle, orkkis 6mm.
sitten alkoi ongelmat perän tutinan kanssa,,
oli ongelma jonka selvittäminen teetti kympillä duunia 3viikon ajan,,
vaihdettiin kaikki akselit, tube pariin otteeseen,nuppi tuli rakennettua uusiksi,
setupit uusiksi,pyrstövaihde rakennettiin uusiksi, laakerit lähes kaikki uusittiin,,
lavat uudet,,ja pussikaupalla työintoa,,
mutta yksi oli ja pysyi,,,tutina perässä!! :P
Rikun Freyjasta lainatuilla lavoilla tutinan sai pois säätämällä lapauria,,mutta samalla kun perä ei
värissyt oli lapaurat hanurista,,
about 1-1,5cm kulkivat eri latua,,ei hyvä,,
uusilla Sab:eilla sama juttu,,ei hyvä,,
sitten hoksasin kiinnittää huomiota hiukan "hakkaavaan" käyntiääneen samalla kun perä värisi,,
Castle HV110 kiinni linkkiin,,
ja tutkimaan setupeita,,"timing" mietitytti,,paljonko arvo tarttisi olla,, ???
oli "normal" asetuksilla eli 5 astetta.
uusin firmware tuli ladattua samalla(beta 2.12)
Castlen customer servicestä tiedustelin asiaa moottori ja välitys speksien kera,,
vastasivat aika nopsaan (6tuntia)maililla,,etteivät tässä kohtaa osaa kertoa tarkkoja arvoja,
ennen kuin heidän"spesialisti" tutkii asiaa,,
mutta laittoivat alkuun kuitenkin muutamia linkkejä joista asiaa voisi tutkia,,?
linkeistä selvisi että HV110 säätää itse tietyissä rajoissa ajoitusta, mutta esiasetus pitää käyttäjän
määrittää.
kokeeksi laitoin timingin 2 asteeseen viiden sijasta ja kokeilin sitä, ja totesin tilanteen parantuneen oleellisesti,,
värinä oli vähentynyt ja kun kopua kiusasi "pienellä" pomputtelulla, tilanne parani entisestään,
ilmeisesti Castlen oma säätö teki töitä silloin,,
käytin säätimen vielä uudestaan linkissä ja vähensin ajoitusta 1asteeseen,,
ja sitä taas kokeillessani totesin ongelman poistuneen,,
lopulta aika pieni juttu,,joka teetti duunia paljon,,no toisaalta tekniikalleen X-CELL
on lähes uutta vastaavassa kunnossa,,jos tästä jotain positiivista yrittää löytää,,
jospa tällä vielä pääsisi ajamaan oikein tälle kesää,, 8)
-
esimerkillistä kuluttaja neuvontaa castlelta, kun tiedustelin "timing"säädöistä sieltä
moottori, akku ja voimansiirron spekseineen.
Run timing on low (0). If you have the option on your ESC with the new software, some ESCs have outrunner mode. If you have this, use it. It is available on the HV ESCs with the HV2 control board (see software tab to see if this applies to you or look at timing screen...would be at the very bottom).
Joe Ford
Product Specialist
Castle Creations
-
päivitystä:
viime vkon vaihteella pääsi oikein sitten makusteleen taivaslento ominaisuuksia ja
minkälainen kopu onkaan tullut rakenneltua loppojen lopuksi? ???
lento-ominaisuudet tuntui erinomaisilta kaikin puolin,ja totesin uuden setupin myötä
parantuneen huimasti.
taivaalla fiilis oli kuin olisi ajanut hyvin viritettyä stunttia,,
kulkee tikkasuoraan joka suuntaan todella eleettömästi kunnes ite käskee muuttaa suuntaa.
ohjaus on miellyttävä ja tunnokas sekä hyvin täsmällinen.
ehkä jos pitäs puristaa pähkinän kuoreen tuo, niin sanoisin että,,
lähinnä hyvän F3A taitolennokin ominaisuuksia muistuttava kopteri mitä koskaan olen ite ajanut?
tehoa tuntui olevan aika mukavasti ja se castlen govikin toimii "puheista huolimatta" erinomaisesti.
ei saanut juuri havaittavaa muutosta nuppikierroksissa aikaan vaikka kuin yritti rääkätä,,?
vaakakierteet ja silmukat pysyi hyvin ryhdissä,,yleensä ottaen oli helppoa ajettavia
nöyrän ja konstailemattoman käytöksen takia.
jotain muutos hommaakin katsoin kuitenkin tarpeelliseksi tehdä,,
nykyinen välitys on hiukan liian raskas, ja nyt on siksi työn alla 13T pinionin vaihto 12T
pinioniin, että saa välitystä keveämmäksi kun moottori tuntui kuumuvan turhan paljon
kun alkaa oikein vääntämään, ja akut samoin,,
ja throthle output on idlellä ollut vain 76% jolloin pinionia on senkin puolesta varaa
pienentää,,(välitys kevenee, moottorin kierroksia pitää nostaa, throtle outputia lisää,
mutta moottorin kuorma pienenee ja kuumuu toivon mukaan vähemmän?)
liika lämpö on huono juttu, tappaa motin ja ei ole hyvä pitkässä juoksussa varmaan akuillekaan,,
ja sen ehkäisemiseksi päätin tehdä muutokset heti.
kokeillaan nyt 12:sta ja jatkossa jos tarve vaatii niin 11T pinionikin löytyy,,
lapojen vaihto ehkä lisäsi lämpöongelmia,,kun nykyiset SABit on hiukan leveämmät kuin
vanhat,,mutta tiedä tuota,,??
arviot lento-ominaisuuksista perustuu pitkälti ECOn ominaisuuksiin sekä muutamiin muihin kopuihin
joita tyypännyt 90:sta 400:seen,,
sekä vajaan 30 vuoden kokemuksiin erilaisista kiinteäsiipisistä,
liidokeista single että monimoottori malleihin ja niistä aina turbiini jettiin saakka,,
-
viime kuukausista päivitystä,,
pinioniksi vaihtui tosiaan 12T, ja nyt idlen puoli ok ja moottorin lämmöt kurissa.
säädin teetti töitä aika tavalla.
ja siinä tartti apua jonkin verran myös Castlen supportista, kun käytössä kokeellinen
beta softa.
ongelmana oli saada matalan kv:n scorppari pelittää sievästi hovering&idle modeissa nätisti,,
säädöt löytyi kuin aikansa etsiskeli, kyse oli lähinnä sopivasta ajoituksesta ja govin gainin
arvoista.
mutta toimii nyt hyvin kaikin puolin,,
perälapuiksi vaihtui välissä sabit,,jotka erinomaiset verrattuna vanhoihin lasikuituisiin,,
eturungon upgreidaus työn alla, eli tavoitteena rakentaa hiililevyistä vastaavanlainen
eturunko kuin X1/x2 pro malleissa,,
joka huomattavasti tukevampi kuin SE:n oma rimpulanoloinen muovihässäkkä.
samalla muutetaan pitchi push&pull systeemille ja samalla servokiikku jää pois.
perävoimansiirtoon tuli puuhattua ulkomailta x-cellin update palikat,,
eli päärattaan yläpuolella olevan perävoimansiirron vahvistetut osat,
jolla koko hoito saadaan lujemmaksi,,kun tuo on ollut tunnetusti x-cellien heikkopaikka.
samalla tuli asennettua myös "heavy duty torquetube"joka lähes tuplaten vankempi
putkeltaan ja samalla siinä on uudenmalliset päätyosat.
viimesin muutos onkin sitten hiukan erikoisempi,,jota jo kokeiltukin hyvin kokemuksin,,
kulkee nimellä"chapman twintail",,
eli kyseessä on alun Don Chapmanin FAI:hin suunnittelema ja x-cell:in patentoima kaksois peräroottori
järjestelmä.
kaverilta jolla on ollut tiettävästi suomen ainoa ja eka tuollainen, sain kuvat ja manuaalit
kyseisestä tuotoksesta, ja samalla runsaasti käytännön tietoa siitä,,
eli kuinka toimii,säädetään,ym,,
todellakin..pyrstörootto reita on nyt sitten kaksi!
homman idea on siinä että toisella roottorilla kumotaan kiertopyrkimys, ja toista periaatteessa
käytetään sitten varsinaiseen ohjailuun,,
lapoina käytetään x-cell:in kolmekymppisen hekon lapoja jotka huomattavasti pienemmät kuin
60:sen omat.
mutta siitä huolimatta perä on aika tehokas,,kun lapoja 4kpl ja niiden yhteinen ala onkin sitten
huomattavasti isompi kuin 60:en 2kpl vastaan,,
ohjaukseltaan ne ovat linkitetty yhteen välitangolla eli kääntäessä molemmat lapaparit kääntävät kuitenkin,,
ja tehoa on,,!!
ohjaustuntumaltaan on mukava ja kääntyy tismalleen samalla tavalla molempiin suuntiin,,
expoja piti laittaa lisää kun oli aluksi aika pintaherkän tuntoinen eli reagoi todella pieniinkin
ohjauliikkeisiin herkästi.
se että onko tuosta lopulta mitä hyötyä, jää nähtäväksi kun paremmin pääsee lennoilla siihen tutustumaan,,?
mutta ompahan aika erikoinen ja näyttävän näköinen perinteisiin verrattuna, 8)
täytyy laitella kuvia kun keksis taas miten niitä tänne saa,,??
X-Cell:in omistajille tiedoksi,että ruotsista RC Sweden nimisestä paikasta löytyy kattava valikoima
varaosia ja kohtuu hintaan tarvittaessa muutaman päivän toimitusajalla ja että Bernt on hoitanut homman hienosti mitä osia häneltä tähän saakka tilannut.
ei ole voinut moittia mitenkään,,vaan päinvastoin.
ja kiitokset Berntille siitä.
-
lisää fotoja,,