Kopterit.net
Helikopterit => Hirobo => Kopterivalmistajat => Hirobo Nitro => Aiheen aloitti: Mesikämmen - 16 Helmikuu, 2009, 21:24:21
-
Yritin lennätellä ensimmäistä kopteriani mukavassa 5 asteen pakkassäässä. Harjoittelujalakset alle, tavaraa tankkiin ja kone käyntiin ja
siitä kierroksia nostamaan. Mukavaa pörinää ja pärinää laite piti, mutta ei ollut oikein nousemassa ilmaan, vaikka
kaasu oli 75 % auki ja lapakulmia n. 8 astetta. Sitten kun kaasun avasi kokonaan, rupesi vehje juuri ja juuri nousemaan ilmaan
mutta samalla aika rivakasti myötäpäivään kiertäen, joten en uskaltanut sitä pitää ilmassa.
Jotenkin tuossa tuntui että lavat eivät pyörineet tarpeeksi vinhaa vauhtia. Pytty on ys 50st ja ajoaine 15 % byron.
Tarkastin kotona että lapakulmat olivat tosiaan lähellä 10 astetta ja kaasuvivun servo kunnolla kiinni. Otin myös moottorin irti
ja tarkistin että kytkin on ok.
Moottorin ohjeissa suositellaan 30 % ainetta. Voisiko tuo 15 % byron olla liian laihaa vai osaisiko joku arvailla miksei kopteri oikein halunnut
nousta maan kamaralta ilmaan. Vai olisiko konetta pitänyt reippaasti kierrättää että se lämpeää ennen kuin siitä saa tehoja kunnolla irti?
-
Kyllä 15% riittää. Osaatko arvioida paljon nupissa kiekkoja? Ehkä ajat liian rikkaalla eikä teho riitä nousuun täydellä kaasullakaan. Röpöttääkö moottori? Saatko videoo näytille, vaikee noilla tiedoilla sanoa mikä on ongelma.
Vai olisiko konetta pitänyt reippaasti kierrättää että se lämpeää ennen kuin siitä saa tehoja kunnolla irti?
Ei, kyllä se antaa hyvät tehot heti käynnistyksen jälkeenkin.
-op-
-
Arvaan että moottori oli lähtenyt käyntiin väärin päin.
-
Mitenkäs se kone ilmaan nousis jos motti käy väärin päin?
-op-
-
En lukenut koko viestä.
-
hmm... kaasu 75% auki... Radion mukaan vai? oliko kaasuttimen rumpu kuitenkaan niin paljoa auki??? Eli aukeaahan kaasutin varmasti kokonaan 100% kaasulla? meinaan pitäis skeadun nousta melkoista vauhtia jo 75% teholla jos kulmia on 10astetta... tokikin nuppi kierrokset tuolla kaasumäärällä ja lapakulmalla ois varmaanki jotain 1200-1400, mutta silti ppitäis nousta...
-
Tuolla näkyy pätkä sohelointia
http://www.youtube.com/watch?v=Gv16EWckJAY (http://www.youtube.com/watch?v=Gv16EWckJAY)
Kone liian rikkaalla? Kaasu auki 75-90% siinä vaiheessa kun rakkine yrittää nousta ilmaan.
-
Kovin kuullosti pieniltä kierrokset koneessa, maallikon korvaan.
(lennän sähköllä ::) )
-
Joo ihan liian vähän kierroksia nupissa. 50 kiekuu jo aika lailla ennenku nousee isot kopterit on hiljasempia. laitat leijjuntaan 5astetta kulmia eli tikkukeskellä ni kulmia 5astetta sitte säädät nekiekat sillein että leijjuu tikkukeskellä.
-
edellisten kannoilla... liekö ollut kunnolla tuhatta kierrosta nupissa, josta johtuu tuo pyörähtäminen, perälavat ei puhalla tarpeeksi -> vähemmän lapakulmaa keskelle tikkua ja tarkista että keskellä tikkua kaasuttimen kyljessä oleva "mittari" on siinä puolessavälissä asteikkoa. Siitä kohtaa lähdet sitten säätämään oikean kaasumäärän.
Ja leijunta pisteessä, mihin kohtaan tikun liikealuetta sen sitten haluatkin, n. 5astetta lapakulmaa aluksi. Siitä sitten hienosäätöä halutulle kierrosluvulle... Ja hanki hyvä mies semmonen kunnollinen kierroslukumittari!!
Taisi YS:n ohjekirjanenkin mainita tuosta "mittarista".
-
Juu lisää jenkaa koneeseen se vaatii.
Ja hanki hyvä mies semmonen kunnollinen kierroslukumittari!!
Taisi YS:n ohjekirjanenkin mainita tuosta "mittarista".
Itse olen pärjännyt toistakymmentävuotta ihan hyvin ilman kierroslukumittaria.
-
Tässä vallitsee selvä yhteisymmärrys siitä että lavat eivät vispaa riittävää tahtia. Kiitokset kaikille neuvoista! Nyt on enää (mahdollisesti) epäselvyyttä mistä matalat kierrokset johtuvat.
Tuntuisi noviisille siltä että kone oli liian rikkaalla (main needle valvea avattu 1,5 kierrosta), pitää kokeilla sulkea valvea enemmän ensi kerralla. Kuitenkin, voisiko ongelma aiheutua jostain muusta tekijästä, esim.
-hieman mutkalla oleva bensaletku - kuinka tarkkaa on että eivät tee liian jyrkkiä kulmia
-paineletku jotenkin vastaavalla tavalla kehnosti
-muita syitä?
-
Tarkasta ensimmäisenä että kaasu aukeaa kokonaan.
Eli koneeseen virrat päälle ja sitten katsot että kaasuvipu liikkuu aukimerkkiin asti kun annat kaasun täysille.
Jos ei, niin radiosta säädät kaasukanavan liikealueen kohdalleen.
http://www.yspartsandservice.com/pdf/YS50ST.pdf (http://www.yspartsandservice.com/pdf/YS50ST.pdf)
Tuossa vielä varmuudeksi YS50ST moottorin manuaali
-
Kyllä tuo näyttää aukeavan
-
Moottori lienee uusi? Ei uutena ihan heti pääse optimi käyntiin vaan vaatii muutaman tankin sisäänajoa ennenkuin saat tehoja asiallisesti. Isot lapakulmat vaan tappaa moottorin kun vääntö ei riitä jolloin kone ei nouse maasta...
-
Joo kone on suoraan pakasta vedetty. Tuota videota kuvattaessa kone oli käynyt ehkä 5-10 minuuttia. Pitänee antaa sille vähän kierroksia että lämpiää ja hieman "ajautuu sisään" kun kerkiää seuraavalle yritykselle.
-
juu tarvii sisäänajoa rikkaallaan muutamia tankillisia. Saat siitä tehoja kunnolla vasta kun sisäänajo tehty ja sitten neuloja säätämään. Toimii sillä 15% aineellakin ihan hyvin. Sattuuko olemaan ketään lähellä joka auttaisi alussa?
-
Sattuuko olemaan ketään lähellä joka auttaisi alussa?
No varmuudella en tiedä, mutta voisi kuvitella että on kun asun Helsingissä ;) Eli ehkä tässä vielä sattuu samaan aikaan kentälle jonkun hiukka kokeneemman lennättäjän kanssa, varsinkin kun hyvät lennätyspaikat ovat suht. harvassa.
Tuo video on kuvattu Leppävaarassa, jossa oli aika paljon turreja liikkeellä ja helikopteri ja koira eivät ehkä ole parhaiten yhteen sopiva yhdistelmä.
-
>> mutta voisi kuvitella että on kun asun Helsingissä
if you like we can meet this afternoon at Hentta and have a look.
-
>> mutta voisi kuvitella että on kun asun Helsingissä
if you like we can meet this afternoon at Hentta and have a look.
Thanks a lot for this opportunity. Unfortunately, the next potential time slot (during daylight) for flying is not until next weekend, at the earliest.