Kopterit.net
Helikopterit => Kopterivalmistajat => Align Sähkökopterit => Aiheen aloitti: Vispilä - 08 Helmikuu, 2009, 18:54:27
-
Pitäneepäs kirjoitella vähän juttua projektin edestymisestä :). Koneena siis Trex 700N runko modattuna sähkösetupille. Eroa nitroversioon on erilainen moottoripukki ja pohjalevy sekä pari sivutukea. Konversiosarjan mukana tulee muotti joka helpottaa moottoripukin tarvitsemien reikien poraamista. Akuksi tulee 12s 4200 pakat, testaan myös varmaan 5000 akkuja. Moni käyttää myös 3700 painon takia, nuo 4200:set antaa vähän enemmän lentoaikaa eikä paino nouse dramaattisesti, ovat siis aika hyvä kompromissi. Osa osista on tulossa postissa, laitan lisää kuvia sitten. Lentokunnossa tuo on varmaan kuun loppuun mennessä. Rakenteilla on myös custom kamerateline, mut pääasiassa kone on tarkoitettu päättömään räimintään :). Laturia en oo vielä valinnut, tulee kuitenkin olemaan joko Bantam BC8DX tai Hyperion EOS0610i DUO II.
Setupiksi kopuun tulee:
DX7
Trex 700N runko
Fast Lad konversiosarja
Scorpion 4035-560kv
Kontronik Jive 80+HV
Outrage XP 12s4200mAh
AR7100 + 2kpl etävastaria
3kpl ds8915 (ds8717) @ 8V
Spartan ds760 + bls-251
Flight Power 2s2p 3200mAh
Radix 690mm
V perälavat 105mm
V paddlet 90mm
MicroHeli delrin pääratas
QUK canopy kiinnikkeet
QUK delrin linkkisarja
MacGregor perän tukien support
-op-
-
interesting... how do you connect the 8V servos? Do they go straight through the receiver as usual, or does the Rx run at reduced voltage?
Edit: nevermind, found it in the AR 7100 description.
-
The receiver has five 8v (or what ever voltage you run through the rx) outputs for the servos and the rx battery is connected to the receiver so the servos are run straight from a 2s lipo pack. The AR7100 rx has also channels for tail, gear, throttle (two thr ports actually, 8v and 5.2v), and aux 2 that are regulated to 5.2V.
Some info on that:
http://www.spektrumrc.com/Products/Default.aspx?ProdID=SPMAR7100 (http://www.spektrumrc.com/Products/Default.aspx?ProdID=SPMAR7100)
-op-
-
Ihan muuten vaan kysyn että paljos tollasella koneella on lentokuntoisena (mutta ilman radiota) hintaa?
-
Ihan muuten vaan kysyn että paljos tollasella koneella on lentokuntoisena (mutta ilman radiota) hintaa?
Mukavasti enemmän kuin tuunatuilla 600N ja 450 koptereilla yhteensä :P.
-op-
-
Ihan muuten vaan kysyn että paljos tollasella koneella on lentokuntoisena (mutta ilman radiota) hintaa?
Siinä hinnassa ei varmaa toi dx7 paljoo paina :)
-
Tuosta tulee mahtava laite. Pitää päästä mahdollisimman pian näkemään livenä.
-
Lentokunnossa tuo on varmaan kuun loppuun mennessä.
No ei varmaan ole mikäli asennat muutkin osat samalla hartaudella kuin tuon apuvastarin ;D
Mutta vaikuttava on laitos ihan puolivalmiina lattialla nähtynäkin, saati sitten ilmassa, tuskin malttaa odottaa. Tällähän sitten ajellaan varmaan salivuorollakin, kun se TRex500:nenkin mahtuu siellä pyörimään?
-
Vielä Bontan flybarless-nuppi ja V-Bar niin se on täydellinen ;).
-
No ei varmaan ole mikäli asennat muutkin osat samalla hartaudella kuin tuon apuvastarin ;D
Sen toisen apuvastarin asennus meni tosin jo nopeemmin :).
Vielä Bontan flybarless-nuppi ja V-Bar niin se on täydellinen ;).
Flybarless tsydeemi olisi kyllä houkutteleva lentoajan kasvun ja eri säätömahdullisuuksien puolesta, taidan silti pysyä tuossa tangollisessa viritelmässä vielä vähän aikaa kustannus ja helppous syistä. Miten paljon jouduit säätelemään omaa systeemiäsi että toimi kunnolla? Vaikka onkin hyvä että löytyy säätövaraa niin mua ei hirveesti innosta säätämisen ja kokeilun tarve.
-op-
-
Kopterin saa lentokuntoiseksi softan puolella parissa minuutissa. Toinen asia on se, kuinka kauan menee hienosäätöön. Siinä menee kauan varsinkin, kun muutettavia parametreja on kymmeniä erilaisia. Pitää vain kokeilla yrityksen ja erheen kautta, mikä toimii. V-Bariin on tulossa lähiaikoina uusi softaversio 4.0, jossa säätämisen osuus pitäisi jäädä huomattavasti pienemmäksi.
-
Paljonko muka flybarless tuo lentoaikaa lisää, ja mihinköhän mahtaa perustua??
-
Paljonko muka flybarless tuo lentoaikaa lisää, ja mihinköhän mahtaa perustua??
Kun nupin osien määrä vähenee, pienenee samalla paino/pyöritettävä massa.
Esimerkiksi 90 Vibe'n kohdalla painoa lähtee 120g Mikadon palikoilla ja Alignin hubilla.
Nuorenveren Kurtis kuulemma lentää ko. viritelmällä.
Lisäksi kulmia saadaan lisää käyttöön, mutta meille perus kuolevaisille noille lisäkulmille tuskin on tarvetta :)
En löytänyt suoraan tietoa lentoajan kasvamisesta.
-
Normaalista stabiloinnista flybarless vakautukseen siirtyneet on sanonu lentoajan lisääntyneen sähkösetupilla noin puolella minuutilla. Tosiaan vähentää myös koneen painoa joten hieman lisää tehoakin tuo.
-op-
-
Nyt sitten vielä tietämättömänä, mikä ihme se flybarless-vakautus on?
-
Nyt sitten vielä tietämättömänä, mikä ihme se flybarless-vakautus on?
Nuppia jossa ei ole stabbitankoa, stabbilapoja, eikä niiden vaatimia linkkejä. Vakatus hoidetaan sähköisesti.
(http://www.rjxhobby.com/addfiles/2008830240591.jpg)
-op-
-
On se kyllä komee laitos!
Taitaa olla 450 pieni ja tehoton ton rinnalla(ja halpa ;))!
Kai tolla sitten Jämillä lentelet... ::)
- Miku
-
Heh Vispilä laittoin RJX Extreme nupin kuvan;) Mulla tollanen ihan oikea laatikossa odottamassa lämpimiä kelejä:)
-
Usein 3D-koptereissa on pitkä stabilointitanko, joten stabilointilavoista tulee suuri ilmanvastus.
MrMel @ RunRyder:
Now, this makes them VERY interesting for flybarless, because you get INSANE power when its light AND you cutaway those long flybars.
(Remember, its not just swinging them around and around that pulls power, the big thing is when you try to turn and have to drag that mechanical stabilizer around with your blades)
I have an E-Aurora with paddles still, and a VBar E-Stratus, same power setup, weighing exactly same since I put the E-stratus on a diet, E-stratus is more WAY more powerful and have 20% longer flightimes.
Thats just because of the paddles.
-
Niin joo... ja tehoahan tuossa ei ole kuin saman verran kuin voimakkaassa skootterissa: (44,4V*80A)/735=4,8hv, kun skootterin teho (wikipedia) on 3-5 hv :o
-
Niin joo... ja tehoahan tuossa ei ole kuin saman verran kuin voimakkaassa skootterissa: (44,4V*80A)/735=4,8hv, kun skootterin teho (wikipedia) on 3-5 hv :o
Tuo on laskennallisesti setupin tuottama maksimi (hetkellinen voi olla varmasti enemmän kuin 80A), mutta moottorin speksien mukaanhan sitä tehoa oikeasti ulos tulee. En nyt tässä kiireessä ihan heti löytäny oikean moottorin speksiä, mutta jonkun 4025 mallin maksimiteho oli 2000W eli 2,72 hv. 90:nen OS nitro tuottaa 3,3 hv (15000rpm). Joku ei nyt täsmää, kerran nuo sähkösetupit on niin tehokkaita...
-
Tietääkseni tuossa ei ole otettu painoa mukaan laskuihin? No se ei vaikuta hv:n mutta hyötysuhteeseen jne kyllä...
-
En nyt tässä kiireessä ihan heti löytäny oikean moottorin speksiä, mutta jonkun 4025 mallin maksimiteho oli 2000W eli 2,72 hv. 90:nen OS nitro tuottaa 3,3 hv (15000rpm). Joku ei nyt täsmää, kerran nuo sähkösetupit on niin tehokkaita...
Löysit varmaan jonkun pienemmän moottorin speksit, 4035-560 moottorin spekseissä lukee 4200W ja 100A jatkuvaa virtaa. 4.2kW on kännykän laskurin mukaan 5.6 hv.
Specifications
* Stator Diameter: 40.0 mm (1.575 in)
* Stator Thickness: 35.0 mm (1.378 in)
* No. of Stator Arms: 12
* No. of Magnet Poles: 8
* Motor Wind: 8 Turn Delta
* Motor Wire: 26-Strand 0.29mm (28 AWG)
* Motor Kv: 560 RPM / Volt
* No-Load Current (Io): 1.74 Amps @ 8.4 volts
* Motor Resistance (Rm): 0.012 Ohms
* Max Continuous Current: 100 Amps
* Max Continuous Power: 4200 Watts
* Weight: 430 Grams (15.15 oz)
* Outside Diameter: 48.9 mm (1.925 in)
* Shaft Diameter: 5.98 mm (0.236 in)
* Body Length: 61.4 mm (2.417 in)
* Overall Shaft Length: 87.0 mm (3.425 in)
Taitaa olla 450 pieni ja tehoton ton rinnalla(ja halpa ;))!
Kai tolla sitten Jämillä lentelet... ::)
- Miku
Mitäköhän tuosta 450:stä lähtisi watteja, olisko jotain 400W eli 0.4 kW? 700E painaa 5kg lennossa eli n. 6.2 kertaa enemmän kuin pikkurexä, mutta 700E:ssä on tehoa 10 kertaa enemmän, eli käytännössä pitäisi liikkua vähän rivakammin.
-op-
-
Tietääkseni tuossa ei ole otettu painoa mukaan laskuihin? No se ei vaikuta hv:n mutta hyötysuhteeseen jne kyllä...
Ei kyllä paino taida moottorin hyötysuhteeseen vaikuttaa.
Lopullista lentopainoa en osaa sanoa mutta arvaan että se on vain noin 200-400g enemmän kuin ulkuperänen nitro.
Tankki painaa toisen akun verran,
nitro moottori + putki taas painaa enemmän kun toinen akku. Vielä kun laskuista vähentään nitron vaatiman vastariakun 300g, kaasuservon, hehkun, governorin niin ollaan jo aika tasoissa.
Vispilä on jo varmaan laskenut tarkan lentopainon.
-
Aivan, se ei vaikuta moottorin tehoon, vaan teho/painosuhteeseen.
-
Tietämättömille hieman merkkipaaluja. 2t 5hv moottorilla kulkee noin 50kg painoinen kumivene jossa yksi ihminen kyydissä n. 30-40 km/h. Eli siis yhteensä n. 130 kg massaa. Mitäs sitten kun siihen laitetaankin n. 10kg painoinen kopteri? :o Mutta täytyypä sanoa, että vispilällä on varsinainen "doomsday machine" siiä rakenteilla. Sitten kun ensimmäisen kerran laitat virrat, niin ilmoita, jotta ehdin pommisuojaan ;D
-
Nyt sitten vielä tietämättömänä, mikä ihme se flybarless-vakautus on?
Nuppia jossa ei ole stabbitankoa, stabbilapoja, eikä niiden vaatimia linkkejä. Vakatus hoidetaan sähköisesti.
(http://www.rjxhobby.com/addfiles/2008830240591.jpg)
-op-
Hyvä tietää, että kopteriin saa muutakin elektroniikkaa . Minulla on nyt 4 kpl. digiservoa + perän gyro. Leijutus sujuu O.K. + (melkein torppaamaton minititan )
Minä mietin leijutukseen gyroa kaasu/lapakulmakanavalla . Normi Futaban G401 ei kai toimi siihen käyttöön . Nykyteknikalla saa gyron tapaisia kiihtyvyysantureita , joilla korkeuden saisi automaattisesti säädettyä alle millin tarkkuudella.
Minun mielestä näihin meidän R.C. koptereihin . Pitäisi laittaa täyteen tietokoneita , antureita , ym, gyroja ym. Paremmin kuin 1/1 NH 90
Tare
-
Minä mietin leijutukseen gyroa kaasu/lapakulmakanavalla . Normi Futaban G401 ei kai toimi siihen käyttöön . Nykyteknikalla saa gyron tapaisia kiihtyvyysantureita , joilla korkeuden saisi automaattisesti säädettyä alle millin tarkkuudella.
Minun mielestä näihin meidän R.C. koptereihin . Pitäisi laittaa täyteen tietokoneita , antureita , ym, gyroja ym. Paremmin kuin 1/1 NH 90
Tare
Haluatko kenties Helicommandin (http://en.helicommand.com/)
-
Osalistaan oli näköjään päässyt virhe moottorin numeroon, 4035 motti siis tulossa ei 4025..
Ja koneen paino tulee olemaan 4.9- 5.1kg. Nitro versio on muistaakseni n. 4.5kg.
-op-
-
Osalistaan oli näköjään päässyt virhe moottorin numeroon, 4035 motti siis tulossa ei 4025..
Joo, tolle 4025:selle katoin sen 2000W.
-
Tämä veijari kun nousee ekan kerran ilmaan siittä pittää kyl saada videokuvaa!! :)
-
Oletko muuten harkinnut BECin käyttöä? Itse aikanaan kypsyin vastariakkuihin sähkökopterissa. Lisää vain latausaikaa. Painokin tippuisi noin 100g verran.
Esim: http://www.western-robotics.com/hercules-super-mini_hp.html (BECin voisi liittää toiseen ajoakuista)
-
Oletko muuten harkinnut BECin käyttöä? Itse aikanaan kypsyin vastariakkuihin sähkökopterissa. Lisää vain latausaikaa. Painokin tippuisi noin 100g verran.
Esim: http://www.western-robotics.com/hercules-super-mini_hp.html (BECin voisi liittää toiseen ajoakuista)
Minkäkökosissa koptereissa vastarinakku tulee "tarpeeliseks?" en ite ees tienny et sähkössäki käytetään vastarin akkua
-
Tuossa surkealaatuinen video ko. vikineestä:
http://www.youtube.com/watch?v=5m5Q-3zROuI (http://www.youtube.com/watch?v=5m5Q-3zROuI)
- 4D
-
Tässä vähän parempilaatuinen, kun kuski ajelee vähän lähempänä, setuppi sama kun tämän säikeen kopussa:
http://www.youtube.com/watch?v=Cdu1Ip1zolw&feature=related (http://www.youtube.com/watch?v=Cdu1Ip1zolw&feature=related)
- 4D
-
Minkäkökosissa koptereissa vastarinakku tulee "tarpeeliseks?" en ite ees tienny et sähkössäki käytetään vastarin akkua
Siinä vaiheessa varmaan kun ei ole riittävän isoa BECiä. Omasta mielestä kuulostaa paremmalta tän kokoluokan kopterissa erillinen vastariakku ::)
-
Näin se on. BECin kytkeminen vain toiseen ajoakkuunkaan ei oikein kuulosta viisaalta, silloin akut ei purkaudu tasan.
-
Oletko muuten harkinnut BECin käyttöä?
Tuli mieleen Becin käyttö painon kevennystä miettiessä, mutta tuntu jotenkin epävarmalta ratkasulta enkä sillon tiennyt että on myynnissä 8 volttiin reguloivia BEC:ejä.. Erillisen vastariakun kanssa ei tartte mitään turhia ylimääräisiä johtoja, kun akun saa suoraan kiinni vastariin Deans liitinten kautta. Toi FP 2s2p pakka sopii rexän nokalle kuin nyrkki silmään, on millilleen oikeen kokonen :).
Tämä veijari kun nousee ekan kerran ilmaan siittä pittää kyl saada videokuvaa!! :)
Se on varma :).
Tässä vielä yksi video 12s setupista, Jamie Robertson lentää E synergyä eli "Synergizeria"
http://www.youtube.com/watch?v=M6N3_KpxVuc (http://www.youtube.com/watch?v=M6N3_KpxVuc)
-op-
-
Minä mietin leijutukseen gyroa kaasu/lapakulmakanavalla . Normi Futaban G401 ei kai toimi siihen käyttöön . Nykyteknikalla saa gyron tapaisia kiihtyvyysantureita , joilla korkeuden saisi automaattisesti säädettyä alle millin tarkkuudella.
Minun mielestä näihin meidän R.C. koptereihin . Pitäisi laittaa täyteen tietokoneita , antureita , ym, gyroja ym. Paremmin kuin 1/1 NH 90
Tare
Haluatko kenties Helicommandin (http://en.helicommand.com/)
Helicommand ei ''ota kantaa'' korkeuteen, ainostaan kallisteluihin. ::)
-
Helicommand ei ''ota kantaa'' korkeuteen, ainostaan kallisteluihin. ::)
Ottaapas kantaa, se vakauttaa myös korkeussuunnassa.
The HeliCommand unit stabilises the geographical position of the model helicopter as well as its flight altitude.
-op-
-
Pari kuvaa sähköasennuksesta, gyrona siis Spartan ds760 ja perällä bls-251, servoina ds8915 (USA:ssa ds8717).
-op-
-
Nätisti oot kyllä laittanut.
-
Nätisti oot kyllä laittanut.
3 tuntiahan siihen menikin :).
-op-
-
Pari kuvaa sähköasennuksesta, gyrona siis Spartan ds760 ja perällä bls-251, servoina ds8915 (USA:ssa ds8717).
-op-
Vispilä! Mitä olet laittanut servokaapeleiden päällä olevien suojasukkien päihin estämään suojasukan purkautumisen? Onko se tavallista lämmitettävää kutistesukkaa?
-
Vispilä! Mitä olet laittanut servokaapeleiden päällä olevien suojasukkien päihin estämään suojasukan purkautumisen? Onko se tavallista lämmitettävää kutistesukkaa?
Poltan ensin suojasukan reunan tulitikulla ja laitan päälle normaalia kutistesukkaa.
-op-
-
Pari kuvaa sähköasennuksesta, gyrona siis Spartan ds760 ja perällä bls-251, servoina ds8915 (USA:ssa ds8717).
-op-
Vispilä! Mitä olet laittanut servokaapeleiden päällä olevien suojasukkien päihin estämään suojasukan purkautumisen? Onko se tavallista lämmitettävää kutistesukkaa?
Kutistesukkaahan tuo näyttäs olevan.
-
I've got a Helitron regulator in the mail. If anybody is interested, they are a bit hard to find and documented in German:
http://www.world-of-heli.de/elektronik/schalter/vs-5hs-high-speed-lipoly-controller.html (http://www.world-of-heli.de/elektronik/schalter/vs-5hs-high-speed-lipoly-controller.html)
The specs are quite promising (15 A permanent / 50! amps peak, operation on 2s or 3s).
Anyway, I'll know more once I get it.
It has dual outputs:
6,6 Volt (choose 5,8-6,3-6,6-7,0)
and
5,3 Volt (choose 5,0-5,3-5,5-5,9)
I have heard mixed opinions on the CC 10 BEC. My own worked fine so far, but only in the 450 size heli.
-
Oletko muuten harkinnut BECin käyttöä? Itse aikanaan kypsyin vastariakkuihin sähkökopterissa. Lisää vain latausaikaa. Painokin tippuisi noin 100g verran.
Esim: http://www.western-robotics.com/hercules-super-mini_hp.html (BECin voisi liittää toiseen ajoakuista)
Ihmeellisesti valittu ulostulojännitteet tuossa BECissä, 6V ja seuraava steppi 8,4V, mikä on liikaa JR 8717:lle - ei hyvä, vaikka virrat riittäisikin.
Vastariakku on varmin tällaisessa "High Voltage" setupissa - saa suoraan vastariakkujännitteen AR7100:n kautta nuppiservoille ja muille reguloitu 5.1V. Paljonkohan virtaa/kanava tuo vastari kestää hetkellisesti?
- 4D
-
Paljonkohan virtaa/kanava tuo vastari kestää hetkellisesti?
Enpä osaa sanoa, luultavasti sen verran paljon ettei siitä tarvitse huolehtia. Kaks suosituimpaa Freestyle setuppia isoissa koneissa tuntuu olevan nykyään joko tuo 7100 vastari tai Scott Gray Reactor X. Reactori taitaa syöttää servoille 6V?
-op-
-
Here are some other candidates for regulators:
http://www.realraptors.co.uk/shop/index.php?main_page=index&cPath=90&zenid=58sm604jehethg9il9pqr6ji67 (http://www.realraptors.co.uk/shop/index.php?main_page=index&cPath=90&zenid=58sm604jehethg9il9pqr6ji67)
The Reactor may be a bit "bling", from what I've heard. Alternatives cost half as much, have higher specs and are adjustable.
-
Paljonkohan virtaa/kanava tuo vastari kestää hetkellisesti?
Enpä osaa sanoa, luultavasti sen verran paljon ettei siitä tarvitse huolehtia. Kaks suosituimpaa Freestyle setuppia isoissa koneissa tuntuu olevan nykyään joko tuo 7100 vastari tai Scott Gray Reactor X. Reactori taitaa syöttää servoille 6V?
-op-
Reactorista saat 6.8V nuppiservoille
- 4D
-
Motti, ESC ja Mikadon 15T pinjoni tuli tänään :P. Saattaapi siis olla lentokunnossa jo ens viikonloppuna. Motti siis Scorpion 4035-560kv ja säätimenä Konronik Jive 80+HV.
ps. Ja ei ole muuten mun asennusjuomat kuvassa ;D
-op-
-
Hyvän näköinen "murikka" :D
- 4D
-
Ajattelin laittaa säädintä jäähdyttämään vanhan näyttiksen 12V tuulettimen. Nyt mietinkin millä tavalla syöttää sille virtaa.
Eka vaihtoehto on ottaa virta säätimelle menevästä signaalijohdosta. Vastarissa on 8V throttle kanava, jota kautta saisi syötettyä signaalia säätimelle ja 8V jännitettä tuulettimelle. Tuuletin ottaa silloin virtaa RX akusta. Tässä onkin kysymys: häiritseekö miinus navan jakaminen tuulettimen kanssa säätimen toimintaa? Järki sanoo ettei häiritse, koska se on ground johto, mutta ei näistä ikinä tiedä.
Toinen vaihtoehto on ottaa virtaa säätimen slave portista, eli säätimen oman BECin kautta ajoakusta. Jännite on sillon säädettävissä 5-6V. Tuuletin ottaa virtaa n. 0.2A joten ei lyhennä lentoaikaa käytännössä yhtään. Noin se olis helpompi koska ei tartteis koskea säätimen pääjohtoon. Jännite on tässä vaihtoehdossa alhaisempi joten ei jäähdytä ihan yhtä hyvin. Tosin tuo säädin kestää valmistajan mukaan >vähintään< 80A joten jäähdytyksen parannus on lähinnä varmuus lisä.
Mitä mieltä olette?
-op-
-
Ei mitään hajua tuon kytkemisestä järkevästi, mutta eiköhän siellä aikamoinen ilmavirta käy, joten miten olisi pelkkä siili tuohon?
Itse olen vaihtanut noita pois toimisto koneista ja laittanut tilalle vähän korkeamman siilin, eikä mitään lämpöongelmia ole esiintynyt tietokoneen kotelon oman ilmavirran toimiessa jäähdyttimenä.
-
Vastarin sisällä on yleensä miinukset samaa juotosta, eli voi turvallisesti laittaa siihen 8V kanavaan. Tosin minäkin laittaisin vain lisää alumiinia ja ison reiän koppaan. Paras ratkaisuhan olisi alumiininen runko jonka kylkeen säätimen laittaisi piitahnan kanssa. Kyllä jäähtyisi... ;)
Toinen "hyvä" idea olisi irrottaa jostain tuulettimesta se puhallin osa, ja pultata se tuonne moottorin kannun päähän kiinni. Kopan sisällä kävisi lennossa sellainen tuulenvire ettei mitään rajaa ;D
-
En usko, että tarvitsee mitään, ne olisi tehtaalla laittaneet siihen jäähdytysrivat jos tarvitsisi. Nyt tuo kuori ei taida olla kovin hyvin lämpöä johtavaa ainetta. Kanavatrankut toimii hyvällä hyötysuhteella ja kestävät hyvin lämpöä. Laita se pohjaan kabiinin reiän kohdalle, niin viilenee tarpeeksi. Aja muutama keikka ja testaa kuinka paljon lämpenee ja laita myöhemmin jos tarvitsee. Se ei ole mikään "polttomoottori" ;)
- 4D
(Ps. itse olen yhdestä harjattoman säätimestä räjäyttänyt nuo päässä näkyvät konkat, arvaa oliko kabiinin sisällä "räkää")
-
Tuskin ne tuota myisi noin kallilla, jos ei pientä lämpöjen nousua kestäisi ;) Olisi nimittäin aika susi jos hajoaisi koska käytit sitä "oikein." Ja kaikkein eniten noissahan se BEC lämpenee, sillä sehän juuri sitä tehoa joutuu "polttamaan" siis melkein kirjaimellisesti. Eli jos et käytä noparin beciä, tuskin lämmön kanssa on ongelmia.
-
En usko, että tarvitsee mitään, ne olisi tehtaalla laittaneet siihen jäähdytysrivat jos tarvitsisi. Nyt tuo kuori ei taida olla kovin hyvin lämpöä johtavaa ainetta.
Tuossa säätimessä on toisella puolella iso metallilevy jota vasten tuo mun jäähdytysripa viritelmä on. Valmistajan mukaan kestää ilman jäähdytystä vähintään tuon 80A jatkuvaa ja jäähdytyksen kanssa kuulemma kaks kertaa enemmän. Ehkä tuo tuuletin on tosiaan liikaa, vois laittaa laittaa vaan tuon rivan ja pistää vähän lämpöä siirtävää tahnaa väliin. Laitan tuon säätimen kopun kylkeen kiinni joten pitäisi ainakin olla tarpeeksi tuulta siellä.
Edit. Toivos kyllä joo että jäähtyisi ilman turhia virityksiäkin.
-op-
-
Projekti edistyy. Nyt on rasvattu motin laakerit, modattu moottoripukki ja hiottu akseliin ura pinjonin ruuville MrMelin suosituksesta. Hermikselle kiitos dremelöinti avusta. Kolvasin myös liittimet säätimeen ja laitoin paikalleen löysästi velcrolla, pitää vielä kiinnittää kunnolla ja laittaa jäähdytyslevy kun jaksaa. Ei tullut laturi eikä akut täksi viikonlopuksi joten ensi viikolla sitten testaillaan.
Siis jos testaillaan, huomasin että Microhelin rattaassa on vierekkäin kaksi täysin erikokoista hammasta johon pinjoni ottaa kiinni (viimenen kuva) >:(. Vai täysin pyöreä muka, just joo. Saa nähä uskaltaako koettaa Alignin kikkare rattailla.
-op-
-
Rattaan tekijällä ongelma ;D että tehdäänkö viimeisestä hampaasta yksi iso vai kaksi pientä ;) tuollaista voi käydä näköjään muuallakin kuin vitseissä no ainakin todistetusti Microhelillä.
-
Näyttäs CNC koneessa olevan kulumaa.
-
Se onkin Microhelin ratas. Makrokoossa tulee ongelmaa ;D
-
A molar ;D
some insider's view on my scorpion motor, if anybody is interested:
-
A molar ;D
some insider's view on my scorpion motor, if anybody is interested:
Nice looking motor!
By the way, you describe: E-Rex 700 - big, ugly and overweight, what is real flight weight?
My 700:n "dry weight" is 4500g and in my opinion Trex 700 is goodlooking - not ugly ;)
-
It's slightly over 5 kg, give or take some. My balance isn't that accurate, the readings are all over the place.
Well, apologies for my lack of taste then. But I just hate Align ;D
no, anything that has "ALIGN" letters all across the windshield looks pathetic, IMO (doesn't apply to the heli in your picture, though)
-
It's slightly over 5 kg, give or take some. My balance isn't that accurate, the readings are all over the place.
Well, apologies for my lack of taste then. But I just hate Align ;D
no, anything that has "ALIGN" letters all across the windshield looks pathetic, IMO (doesn't apply to the heli in your picture, though)
;D
Hyvä kommentti mieheltä jolla on ainoastaan Alignin koptereita. (2xTrex 450, T600N, T700E). Ainiin, onhan sulla vielä ne on ne Gauit. Ehkä ne ovat muuttaneet suhtautumista laatuun. ::)
Mutta jos jotain asiaakin ei toi "vähän yli 5kg" mikään ylipainoinen vielä ole.
-
-
Well my T-Rexes are more like HDX-Rexes... There isn't much Align left in it.
And, 600N? Isn't that a Raptor? ;D
BTW, I forgot motor and ESC, which were still lying on the bench. Stupid... So increase that to 5.3 kg.
I'll measure it more accurately, once all the problems are sorted out.
-
No voi hitsi, mikä ratas!
- 4D
Onneksi ostin kuitenkin Fast Ladiltä jossa takuu homma pelaa enemmän kuin hyvin! :)
"I have just got one packed for you now to go out in the post. Really sorry about this."
Se onkin Microhelin ratas. Makrokoossa tulee ongelmaa ;D
Niin se taitaa olla ;D
-op-
-
Olikos tuossa Markuksen moottorissa 11 vai 12 ankkuria (eikö ne ollukki ankkureita? ::)), lienee syy harjattoman tehokkuuteen...
-
Peto on valmis grrr.. :P. Laturiksi tuli Bantam BC8DX, mielestäni huippu laturi ja helppo käyttää. Akkujen alle tungin näin alkajaisiksi fin foamia. Takimmaista akkua varten pitää hommata jossain vaiheessa kaupallinen akkulevy. Fast lad lähetti uuden Microheli rattaan joka on onneksi kunnolla tehty.. Ja ja.. Laitoin ruuvilukitetta motin ja pukin väliin, toivottasti ei lähe luistamaan lennossa. Mittasin vanhalla mekaanisella vaa'alla painoksi 5.1kg, en kyllä usko että on kovin tarkka. Pitäisi olla n. 4.9kg noilla akuilla. Tämä kone on sitten luultavimmin näytillä expossa kopterit.netin osastolla.
Joka tapauksessa huomenna on sopivasti vapaapäivä ensilentoa varten, joka tulee olemaan joko täysi katastrofi tai sitten suuri menestys.. :). Pitää ottaa videolle, tosin tuskin tulee olemaan mitään taivaslentoa ihmeellisempää.
-op-
-
Muista OP pitää kopteri ehjänä.
Että nähdään,se messuilla.
-
Noh mite se vehje lens? Vai ei lentäny? :-)
Kerro nyt ku kiinnostaa, eläkä vejätä :-D
-
Täältä se tulee :)
http://www.vimeo.com/3891676 (http://www.vimeo.com/3891676)
-
Varsin komea ilmestys kyllä tuo 700, tässä vielä kuvia:
-
Hyvät "kräkkiäänet" :D Ei tainnut vielä olla nupissa täydet kiekat?
Joka tapuksessa: Onnea uudelle kopulle - vaikuttava laite!
- 4D
-
Tosiaan, vaikuttava peli. Tossa 700 on tuo peräputki suhteellisen ohut, onkos siinä kardaani?
-
http://trex-store.com/store/product_info.php?cPath=21_62&products_id=234 :-X
-
700:sen putki on itseasiassa hitusen ohuempi kuin 600:sen, jos mittaustuloksia on uskominen :).
Ei tainnut vielä olla nupissa täydet kiekat?
Kyl siinä aika mukavasti on jenkkaa, enemmänkin sais, nyt on govi säädetty 85%:iin.
-op-
-
mitä toi nopea "vapina"puolelta toiselle oli tuossa
videolla, joka esiintyi muutamassa kohtaa,, tahallista vai tahatonta?
kuinka kauan saa leijuttelu/lentoaikaa tuolla setupilla,,?
-
Vipsilä testaa koneen kräkkäys ominaisuuksia ;)
-
Tässä taidetaan kräkkäillä jo vuonna 2007...?
http://www.youtube.com/watch?v=p3nNiUStTE0 (http://www.youtube.com/watch?v=p3nNiUStTE0)
-
>> kräkkäys ominaisuuksia
test failed => it's raining T-REX parts ;D
don't want to think about it...
-
Tässä taidetaan kräkkäillä jo vuonna 2007...?
Matt Botos keksi kräkkäyksen ja Alan + muut otti mallia joten eiköhän tuota ole ollut jo ennen vuotta 2007.
kuinka kauan saa leijuttelu/lentoaikaa tuolla setupilla,,?
Riippuu paljon nupin kierroksista, 1700rpm paljon enemmän kui 2100. Netistä luin että jotkut leijuttelee jopa yli kymmenen minuuttia 5000 lipoilla. 3D lentoaikaa pitäisi lähteä n. 5 min, riippuu sekin mm. lämpötilasta, australialainen Kevin Einstein saa tismalleen samalla setupilla n. 5min. Oman koneen ensilento ei tuntunut hirveen pitkältä, mutta pitää ottaa aikaa kun seuraavan kerran testaa. Nyt pitää lepäillä kotona flunssassa joten on vähän taukoa.
-op-
-
Hieno peli.
Jotenkin tuntuu vaan että 700 alkaa olla jo liian iso kopukka. Sehän ei mahdu enää kunnolla henkilöautoonkaan. 600 menee just hyvin konttiin.
-
Älä aliarvioi Ford Focusta, siihen mahtuu yhtäaikaa 700, 600, 500 ja 450 koput + fuilit ja salkut ja pari depron lennokkia kun laskee takapenkit vaakatasoon :). Toi Trex 700nenhan on mitoiltaan melko pieni 90 kokoiseksi koneeksi, enemmänkin turboahdettu 600nen.
-op-
-
Juu, ehkä mun kommentti oli vähän kotiinpäin, kun itse ei niin pysty kikkailemaan noitten selkänojien kanssa. :-\
Muutenkin kun lähtee lennättämään niin tarvii olla melkeinpä aina joku kaveri messissä että saa kaikki kamat lentokuntoon. ..Tää hiton neliraajahalvaus kerpele.
Ei ole oikein päässy nyt talvella tuota 600:kaan lennättämään.
Mutta onhan tuo 700 hieno peli kyllä!
-
Toinen lento takana päin, vähän hurjemaa heittelyä tällä kertaa :).
Timerilla mitattiin ensin 4 minuutin lento, sitten laskeuduttiin ja tarkistettiin lämpötilat kädellä. Motti oli ehkä 60 asteinen ja säädin 50 asteinen. Kennojännitteet tässä vaiheessa 3.6V. Sitten lennettiin vielä 1.5 min jolloin alkoi cutoff iskeä kiinni. Pakkojen loppujännite oli 19V = 3.16V/ kenno. Testailin idle 1:ssä ja 2:ssa. Idle 1:ssa on ehkä 100rpm vähemmän ja tuntui toimivan hieman mukavammin niillä kiekoilla. Vetoa on >todella< paljon. Pitää mitata tarkat nupin kiekat kun saa "Taco metrin" :).
5min 30sec oli kokonais lentoaika, eli ihan normaali 4200 pakoilla. Akkujen loppulämpötila oli jotain 40-45 astetta, eli olivat lämpimät kädessä. Pysyy muuten tosi pitkään lämpimänä noin isot pakat, ainakin parikytä minsaa lennon jälkeen.
Veikkaan että tällä setupilla ja 1700rpm kiekoilla saisi lentoaikaa jopa 8-10 min. Kevyemmällä rungolla ja 5000 akuilla varmaan 12-15min. Laitan ensi lennolla timerin hälyttämään 5 minuutissa, ettei ihan tyhjäksi mene akut ja välttää cut offin. Vielä kun saisi loggerin jostain niin näkisi paljon vie motti virtaa piikeissä.
Nyt akut latauksessa, saa nähä kuinka paljon milliamppeereita menee sisään!
-op-
-
Yep it it a fast b*stard :P.
Uskomaton flippaus rate tuolla koneella.. Ei oo todellakaan tarvetta flybarless nuppia kulmia lisäämään ;D. Joutu tiputtaan D/R:ää 100:sta 90:iin ja on edelleen todella nopea kääntymään. Pitchiäkin on jopa liikaa. Ihan erilainen kuin 600N josta ei tunnu saavan kirveelläkään tarpeeksi pitchiä ja kallistusta. 700:ssa tuntuu nuo V paddlet toimivan hyvin. 600:seen taidan vaihtaa perus muovi stabbarit takas, V paddlejä joutu ruuvaamaan tankoon 4.5cm että otti tarpeeks kiinni kierteisiin.
Markus, buy some fin foam from your local hardware store, cut a suitable peace under the lipos and strap the crap out of em. Won't move during flight.
-op-
-
Ei se FBL-nuppi mikään välttämättömyys ole missään kopussa, mutta onpahan mukava testata sitäkin. Sinänsä sääli heittää kopterin kallein osa olan yli ja laittaa tilalle yksinkertainen ja ostaa sitten elektroniikka sitä ohjaamaan - onko järkee vai ei ??? ::) ;)
- 4D
-
Sen mitä katoin noita videoita tuolta Las Vegasin 2009 tapahtumasta, niin en ainakaan huomannu et olis ollu flybarless Szabolla, Rivalla tai Kammererilla 700:sessa. Ei taida vielä ollu yleistyny tuolla huipulla...?
-
Toinen lento takana päin, vähän hurjemaa heittelyä tällä kertaa :).
Timerilla mitattiin ensin 4 minuutin lento, sitten laskeuduttiin ja tarkistettiin lämpötilat kädellä. Motti oli ehkä 60 asteinen ja säädin 50 asteinen.
5min 30sec oli kokonais lentoaika, eli ihan normaali 4200 pakoilla. Akkujen loppulämpötila oli jotain 40-45 astetta, eli olivat lämpimät kädessä. Pysyy muuten tosi pitkään lämpimänä noin isot pakat, ainakin parikytä minsaa lennon jälkeen.
-op-
Itse huomasin mielenkiintoisen? ilmiön, eli moottorin lämpötila lähtee jyrkkään nousuun heti lennon jälkeen kun tuuletus loppuu. Mutta sekin maksimissaan tuossa 28 asteessa ja akut ja nopari yli 10 astetta viileimpinä, reilusti alle 20 astetta, vaikka käytän Jive 80+ HV:n sisäistä BEC:iä, tosin ihan eri kopterilla (600E ja 8S) ja jos eLoggeriin on luottamista... ::)
Mikä BEC sulla on siinä käytössä ?
-
Mulla on AR7100 vastari missä on sisäänrakennettu BEC. Mun pitää joku kerta mitata osien lämmöt lennon jälkeen. Nuo arvot oli lähinnä arvioita, jos tuntuu lämpimältä kädessä niin pitäisi olla yli 37 astetta lämpötila?
Miten paljon heittelit sitä konetta, vai leijuttelitko vain? Lämpötilat riippuu paljon kulkevista amppeereista. 700:nen on myös sen verran painavampi kone että menee ämpäreita rasituksessa enemmän, vaikka akuissa onkin korkeampi jännite.
Ei se FBL-nuppi mikään välttämättömyys ole missään kopussa, mutta onpahan mukava testata sitäkin.
Kyl siitä on hyötyä missä tahansa kopussa, lentoaika pitenee, tulee vakaammaksi, kevyemmäksi ym. Tosin f3c setuppia jos tekee niin voi joutua säätämään asetuksia sietokykyä enemmän, ainakin näin kuvittelisin :). Jos tarkotus on saada nopea flip rate, niin rexä pärjää siinä ilman FBL nuppiakin.
-op-
-
Tosin f3c setuppia jos tekee niin voi joutua säätämään asetuksia sietokykyä enemmän, ainakin näin kuvittelisin :).
-op-
Minä taas kuvittelisin, että juuri tuota se helpottaa huomattavasti, koska tuota f3c setuppia tarvitaan nimenomaan stabbarinupin (tai yleensä nupin) huonojen ominaisuuksen kumoamiseen, mikä onnistuu huonommin radion mixauksilla kuin FBL-elektroniikalla.
- 4D
(Ps. Jopa parjattu DX7 riittäisi f3c:hen FBL-nupin kanssa :P)
-
Miten paljon heittelit sitä konetta, vai leijuttelitko vain? Lämpötilat riippuu paljon kulkevista amppeereista. 700:nen on myös sen verran painavampi kone että menee ämpäreita rasituksessa enemmän, vaikka akuissa onkin korkeampi jännite.
-op-
Oli vasta kolmas akku kevyttä lentoa, amppeja meni vain just yli 30 kun watteja lähes 1000, kun vertaa 6S setuppiin niin meni vastaavassa tilanteessa yli 45 A vaikka watteja vaan 900, samoin meni mAH:ta lähes tuplaten 6S setupilla samassa ajassa. Vaikuttaa tosiaan että tuo hyötysuhde kasvaa kun jännitettä lisätään, joten varmaan tuolla 12S vielä parempi.
-
Mulla on AR7100 vastari missä on sisäänrakennettu BEC. Mun pitää joku kerta mitata osien lämmöt lennon jälkeen. Nuo arvot oli lähinnä arvioita, jos tuntuu lämpimältä kädessä niin pitäisi olla yli 37 astetta lämpötila?
Mulla on jokin hämärä mielikuva että 37 asteinen kappale tuntuu ihmiskädelle jo kuumalta. Perusteluina voin (arvata) että siksi että ihon lämpötila on useita asteita alhaisempi kuin sisäelinten lämpötila. Kuumemittari kainalossa on puristuksissa ja siksi siihen siirtyy se "core lämpötila".
Toinen seikka mikä vaikuttaa tähän tuntemukseen on lämmönjohtavuus ja -luovutus. Elikkä jos otat puukalikasta kiinni joka on kuuma, saunan laude esim. niin se ei tunnu kovinkaan kuumalta kun se ei johda lämpöä eikä täten luovuta sitä. Jos sulla on saunassa rautamöykky ja se kuumiaa 60 asteiseks se tuntuu paljon kuumemmalta kuin lauteet koska se johtaa lämpöä ja luovuttaa sitä.
--> asiaan ;D hämärä mielikuva olisi siitä että 40 astetta tuntuu jo melkosen "lämpöseltä", melkeen kuumalta kädessä, ainakin jos se on vettä.
-
No sitten ei auta kuin etsiä patterit infrapunalämpömittariin ;)
-
No sitten ei auta kuin etsiä patterit infrapunalämpömittariin ;)
Ei, vaan tunget akun kainaloon että voit verrata sitä siihen "core" lämpötilaan. Myös muut ruumiin poimut käyvät ;D
-
Tuosta löytyy edullinen ja mainoksen mukaan helposti kiinnitettävä "siili" (http://www.dpcav.com/xcart/product.php?productid=16351&cat=252&page=2) jonka voisi laittaa esim. siihen Jive 80+ HV nopariin jos pelkää että lämmöt nousee siinä liikaa. Taitaa olla jonkinlainen kaksipuolinen teippi / "terminen kalvo" valmiina siinä. Saahan noita toki Suomestakin paljon erilaisia. EDIT: Tosin aika pieni toi kyllä on 2.3 x 2.3 x 0.9 cm...
-
Eilen lensin taas tuolla koneella. 5 min lennon jälkeen akkujen jännitteet oli vähän alle 21V eli n. 3.45V/kenno. Pelaa uskomattoman hyvin. Kerrankin tehoa on liikaa, ei saa totaalisesti hyytymään oikeastaan missään liikkeessä. Tictoceissa ei pysy sormet perässä :).
-op-
-
Tässäpä nyt vähän parempi video koneesta, Niinivaaran kentällä käytiin lentelemässä. Tää oli kopun neljäs lento.
http://www.youtube.com/watch?v=qARwZc2CxHM (http://www.youtube.com/watch?v=qARwZc2CxHM)
-op-
-
Hyvä OP !
Mieletöntä lentoa ::)
Ja...uuden kopun äänet :) Aivan mieletöntä ;D
Loistavaa !
-
Jes, toimii aika buenosti, en oo vielä onnistunut löytämään mitään vikaa. Kiva että joskus näinkin, jokusen ongelman on joutunut ratkomaan edellisen koneiden kanssa :). Päärataskin pysyny ehjänä ja akut ei oo vielä lentänyt koneesta ulos, voisi sanoa melko onnistuneeksi projektiksi. Seuraavaksi sitten testiin Hyperionin g3 lipot.
-op-
-
Sairasta pilaa koko video ;)
JYP on Mestari!!
-
Siistit äänet, nupissa hillittömät kiekat ja siellä seassa kuuluu sellainen hidas "flaf-flaf-flaf..." ;D
-
Tämän päivän tuulinen lento laulurinteellä :)
http://www.youtube.com/watch?v=k3evEpOGU-E (http://www.youtube.com/watch?v=k3evEpOGU-E)
-op-
-
Onko sormet kangistunu ku noin rauhallista toi lentos? :P
On muuten vielä paljon lunta siellä, täällä lähes kokonaan poissa.
Ja tietenkin järvet umpijäässä, ei pääse viellä uistinta heittämään. >:(
-
Onko sormet kangistunu ku noin rauhallista toi lentos? :P
Yrittää varmaan kannustaa meitä kehittymättömämpiä pilotteja. Mullakaan ei ollu enää kun puolet ajasta typerän hämmästynyt ilme kasvoilla ;D
Mikäs sitä on kaahaillessa kun on iso ja ilmeisen vakaa kone ehtymättömällä tehoreservillä... Kade! >:( :P
-
Onko sormet kangistunu ku noin rauhallista toi lentos?
No onko sitä pakko aina heitellä ympäriinsä, mukava oli nähdä miten tuo lentää kovassa tuulessa :P.. Herra on hyvä ja postaa joskus omia lentojaan jos ei muiden kelpaa ;D. Tänään käytiin jäällä lentämässä, mutta oli sen verran kylmä tuuli, ettei ollut oikein mitään ideaa koko hommassa. Jäi lähetinhuppukin kotona.
Mikäs sitä on kaahaillessa kun on iso ja ilmeisen vakaa kone ehtymättömällä tehoreservillä... Kade!
No saat koettaa kuhan saan pari akkua lisää :P
-op-
-
Eiliseltä kuvatus lennätyksistä, kuvasta kiitos Henelle. Kerkesin 4 akullista lentämään. Edelleenkään mitään vikaa paitsi kuskissa kivisellä kentällä, kaks perän vetoratasta ja perälavat oon jo hajottanut. Nupin endpointeja (kopun ja oman) pitäs tosin säädellä hieman kun jaksaa :).
-op-
-
Mites sulla on toiminut toi scorpion-jive yhdistelmä, paljonko ottaa virtaa piikeissä ja jatkuvaa, millä nupin kiekoilla ajat? Ja mitkä sulla on välitykset pinjoni/pääratas? Tässä mietiskelen kun vaihtoehtoina olis toi 80 jive kontronikilta, 110HV castlelta ja 120 power jazz kontronikilta, ja FAIssa piikit voi olla 130A 10s setupilla... Moottoreista tää Scorpion on lähes ainoa järkihinnoissa oleva, tehoa kun pitäis olla min. 3,7kW.
-
On toiminut ilman ongelmia ja lämmöt pysyy matalana, Jiven governööri on loistava. Kiekkoja nupissa arviolta 2000. Skytach on hankintalistalla. Virtoja en oo myöskään mitannut, joka tapauksessa Jiven virta-arvot riittää hyvin. Scorpparin motissa ei oo mitään vikaa ollu, oon öljynny laakerit tietyin väliajoin. Pitää jossain vaiheessa ottaa motti irti ja tarkistaa laakerien kunto.
Pinjoni on 15T, päärattaan hammaslukua en nyt muista ulkoa.
Jive on paras valinta ainakin 12s setupissa, en olisko joku toinen parempi 10S setupille.
-op-
-
No nyt kärähti virtalähde, oli laturin ottama virta sille vähän turhan suuri ilmeisesti :). n. 15 latausta kesti. Pitää hommata jostain 30A virtalähde, se Graupnerin versio voisi olla aika hyvä.
-op-
-
http://www.rxtx-tuote.fi/index.php?valikko=powerit&sivu=powerit.diamondgzv4000&tuote=Y (http://www.rxtx-tuote.fi/index.php?valikko=powerit&sivu=powerit.diamondgzv4000&tuote=Y)
Itselleni ostin tuon viime syksynä.
Onhan se vähän hinnakas mutta ei ole moksiskaan minun kuormituksistani.
Samasta paikasta löytyy muitakin vaihtoehtoja.
-
Tilasin uuden virtalähteen tuolta RXTX tuotteesta, kiitos vinkistä Sepolle. Hieman erilainen on kuin sulla, 40A kestää jatkuvaa. Tuolla lisää: http://www.kopterit.net/index.php?topic=3310.msg44414#msg44414
-op-
-
Kyllä huomaa että hyperionin isot akut on suosittuja. 2 kuukautta on ollut monessa paikassa varastotilanne punasella. Ei kehtais tilata usasta tai japanista. No ehkä niitä vielä joskus tulee kauppoihin uudestaan :)
-op-
-
Nyt tuli ongelma. Mulla on mod1 rattaita, joita käyttäisin mielellään. Mutta tättärä tättärä tää, Scorpionin akseli onkin 5.9mm eikä 6mm, joten Scorpionin mod1 pinioni tasan 6mm reiällä varustettuna aiheuttaa pinjonin woblausta akselilla. 10T oli myöskin näköjään liian pieni pinjoni, tartteis 11T:n tilalle. Mistään ei tunnu löytyvän muita mod1 pinjoneita kuin Scorpionin omat, mutta jos niissä on kerran liian iso reikä niin mitäs sitten.
-op-
-
X-Cellin kans oli samoja propleemia aluksi kun piti saada polttiksen
pinioni sopimaan tanakasti akselille.
tosin akselihan oli omaa tuotosta mutta kuitenkin sama ongelma.
itse ratkaisin sen etsimällä akselille tiukasti istuvan holkin,,
ja sitä varten voi sitten esim sorvissa isontaa pinionin reikää,
ja lopuksi hiomalla sitten insertti tarkasti oikeaan tiukkuuteen
niin että sovite on jämpti.
lopputulos on ollut erinomainen,,ei hölsky eikä vemppaa,,
ja kestänyt käytössä hyvin ilman mitään ongelmia.
-
Tuli nyt laitettua mod1 setupin tilalle orkkis Alikili ratas ja Mikadon 15T pinioni. Ratas pyörii tasaisesti vaikka ei olekkaan yhtään välystä, ja testilentojen perustella näyttäisi hampaat pysyvät kiinni hienosti. Tuli myös kirjeessä Hong Kongista uusi mod1 pinioni ja akseli moottoriin, näitä voi sitten testailla myöhemmin jos Alikili pettää.
90 sähkökopterin akuista on tullut opittua sen verran, että 12s 25C 4200mAh akut ei anna tarvittavaa virtaa kuumenematta paljon. Puolen vuoden vähäisten lennätysten jälkeen konetta hurjemmin heitellessä parhaat mehut saa puristettua ulos parissa minuutissa, ja cutoff iskee jo kolmen minuutin kohdalla. Akut ei kestä enää samanlaista lentoa kuin uutena. Arvelen että kova lämpeneminen syö akun eliniästä aika paljon pois. Lentotyyliä hieman rauhoittamalla teho pysyy melko tasaisena loppuun asti ja lentoaika lisääntyy noin minuutilla. Mutta eipä siinä mitään, kone on edelleen tehokkaampi kuin veljensä 700N :). Seuraavat akut tulee olemaan 35C 5000:sia, joiden pitäisi paremmin pysyä viileänä ja lisätä lentoaikaa toisella minuutilla. En tiedä milloin noita akkuja saan mutta toivottavasti ennen leiriä.
Tuossapa vielä kuva veljeksistä laulurinteeltä.
(http://olli-pekkamahrberg.webs.com/IMG700.jpg)
-op-
-
Lisää testiä takana. Kävi ilmi että 25C 4200 akut saikin elinvoimansa takaisin jostain kumman syystä. Olivat käyttämättöminä noin kuukauden, ja ensimmäisellä lennolla kyykkäsivät kunnolla. Nyt puolen kymmenen lennon jälkeen ovat lähes uuden veroiset. Käyvät kuumana edelleen ja pullistuvat Outragelle tuttuun tapaan, mutta teho pysyy täysin tasaisena loppuun asti. Lentoaikaa 3:40. Motti lämpenee myös aika runsaasti, säädin on käden lämpöinen. Alikili ratas kestää paremmin kuin Microhelin ratas.
Heitin koneeseen 710 lavat, ja on vähän turhan hurja peli nyt. Ei tee varmaan 25C akuille kovin hyvää, mutta onpahan hauska lentää.
-op-
-
Lisää testiä takana. Kävi ilmi että 25C 4200 akut saikin elinvoimansa takaisin jostain kumman syystä. Olivat käyttämättöminä noin kuukauden, ja ensimmäisellä lennolla kyykkäsivät kunnolla. Nyt puolen kymmenen lennon jälkeen ovat lähes uuden veroiset. Käyvät kuumana edelleen ja pullistuvat Outragelle tuttuun tapaan, mutta teho pysyy täysin tasaisena loppuun asti. Lentoaikaa 3:40. Motti lämpenee myös aika runsaasti, säädin on käden lämpöinen. Alikili ratas kestää paremmin kuin Microhelin ratas.
Heitin koneeseen 710 lavat, ja on vähän turhan hurja peli nyt. Ei tee varmaan 25C akuille kovin hyvää, mutta onpahan hauska lentää.
-op-
Moi OP, en löytänyt onko tästä ollut keskustelua muualla, mutta miksi lopulta luovuit sähkökonversiosta? Itseäni alkanut toi 700 koko kiinnostamaan mutta ei niinkään polttisten kanssa säätö...
v
-
Moi OP, en löytänyt onko tästä ollut keskustelua muualla, mutta miksi lopulta luovuit sähkökonversiosta? Itseäni alkanut toi 700 koko kiinnostamaan mutta ei niinkään polttisten kanssa säätö...
v
Olihan se ihan jees mutta kun ei mitään Bill Gate:sejä olla niin ei vaan yksinkertaisesti perC kestänyt lisäinvestointeja (akkuja) ja loppui kärsivällisyys pitkien latausaikojen ja lyhyiden lentoaikojen takia. Torppi, hajonneet big a$$ päärattaat ja 40:n lennon jälkeen huonoksi mennyt akku mukaanlukien tuli jokaiselle parin minuutin lennolle hintaa about 25€..
Nitrolla saa mukavat 6-8min lentoajat ja pääsee lentämään hyvän sään aikaan mahdollisimman paljon päivässä.
700:nen sähkö on huippu vaihtoehto perus lentelyyn kun säätää nuppiin maltillisesti kiekkoja ja hommaa Kiinan akkuja. Toisaalta 600:nen on ihan yhtä järkevä tai järkevämpikin vaihtoehto mutta jos haluaa sitä katu-uskottavuutta leijutteluun niin..
F3C:ssä kanssa sähkö alkaa vetää ohi nitrosta, mutta kovat on kustannukset siinäkin lajissa..
-op-