Kopterit.net

Yleiset => Yleinen keskustelu => Yleinen keskustelu sähkökoptereista => Aiheen aloitti: SMy - 01 Syyskuu, 2007, 21:52:36

Otsikko: Kopterin perää ei saa säätöihin
Kirjoitti: SMy - 01 Syyskuu, 2007, 21:52:36
Testataanpas tämän foorumin tietotaitoa, kun meni tuolla rc-harrastus.com:n foorumissa yksinpuheluksi  ;)

Eli minulla on hihnaperällä varustetun sähkökopterin kanssa sellainen ongelma, jotta en saa perään riittävästi työntöä, vaan kopteri alkaa pyörimään akselinsa ympäri. Asetukset on kunnossa (gyro ja servo toimii oikeinpäin jne.) ja aiemmin kopteri on pelannutkin moitteetta. En osaa tarkkaan sanoa, miten tämä vika on alkanut, mutta se on nyt nopeasti pahentunut, eikä kopterilla voi enää lentää. Mitään isompaa torppausta ei ole tapahtunut, mutta muita pienempiä kyllä. Hihnan olen tänään vaihtanut ja myös muutoin purkanut ja tutkinut kopterin. Peräakselissa havaitsin minimaalisen pientä heittoa, kun sitä käsissä pyöritin. Paikoillaan tuota heittoa ei huomaa.

Kopsaan tähän vielä pari aiempaa viestiäni tuolta toiselta foorumilta:

Lainaus
Kyllä tässä omassa on nyt jotain erikoista pielessä, en vain nyt tiedä missä syy. Kopteri vääntää väkisin roottorin pyörittämänä vastapäivään. Eli peräroottori ei saa riittävästi laitettua vastaan. Perää trimmaamalla ei ongelmaa saa pois. Vaikka perälapojen lapakulmat olisi maksimissa, niin tuppaa kääntämään väkisin vasemmalle (eli pyörimään akselinsa ympäri vastapäivään). Perä on hihnavedolla, joten sen kyllä pitäisi pyöriä samalla nopeudella, kuin ennenkin.

Osaako kukaan sanoa mahdollisia syitä tälle ongelmalle? Eilen koitin pitkään hakea ongelmaan ratkaisua, kuitenkin ilman tulosta. Pitänee panna kopteri osiin ja alkaa tutkimaan osa kerrallaan lävitse.

Lainaus
Tänään purin kopterin käytännössä osiin. Vaihdoin perähihnan ja muutoin putsailin, rasvailin ja tarkistin osien kuntoa. Kasatessa kannattaa muuten tarkistaa, että perä pyörii oikeaan suuntaan, itse jouduin vielä pyöräyttämään hihnaa perästä kasauksen jälkiin.

Itse ongelma, eli kopterin pyörintä akselinsa ympäri ei poistunut mihinkään... Ei tähän ole enää mitään järjellistä syytä. Peräroottori varmasti pyörii riittävällä nopeudella, myös lapakulma menee maksimiinsa. Kierroksia ei tuohon perään voi lisätä ja käsittääkseni myös lapakulmien säätö on mahdotonta? Mitä tälle voi enää tehdä?

Onko väliä, että miten peräroottori on "suunnattu". Eli jos pyrstöstä katsoo, niin pitääkö roottorin olla suorassa (90 asteen kulmassa), vaiko kallellaan vasemmalle/oikealle?
Otsikko: Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
Kirjoitti: sniiki - 01 Syyskuu, 2007, 22:12:19
Jos hihna ei todellakaan luista, lapakulmat kääntyy oikeinpäin ja tappiin asti, pääroottorin lapakulmat on oikein, gyrossa ei ruddermixiä päällä niin ei sen pitäisi kyllä kiukutella.
Otsikko: Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
Kirjoitti: SMy - 01 Syyskuu, 2007, 23:07:30
Jos hihna ei todellakaan luista, lapakulmat kääntyy oikeinpäin ja tappiin asti, pääroottorin lapakulmat on oikein, gyrossa ei ruddermixiä päällä niin ei sen pitäisi kyllä kiukutella.

Tässä onkin jo hyvä checklist, kiitoksia vain. Jos tätä hieman käy lävitse, niin:
- hihna ei luista, tämä on varma
- lapakulmat kääntyy oikeinpäin ja kulmaa pitäisi olla riittävästi. Ainakin ennen vastaava on piisannut. Otin vielä perälootan irti ja tutkin sen tarkemmin. Ei tuo akseli ole kierossa, sen ehdin jo tsekkailla. Pitää noita kulmia vielä tutkia tarkemmin.
- Pääroottorin lapakulmia on tullut säädeltyä noiden pienempien torppausten vuoksi (se lapojen välinen akseli on jo kertaalleen uusittu ja sitä ennen oiottu jonkin kerran). Nyt tuntuu, että tämä on epäily numero yksi. Illalla vielä kokeilin silleen, että säädin ohjaimesta pitch trimmin minimiin (muistaakseni, toiseen ääriasentoon kuitenkin), niin tuntui kampeaminen rauhoittuvan huomattavasti. Ainoa ongelma oli vain, ettei kopteri enää jaksanut nousta kuin sentin-pari ;)
Pitäisi hommata lapakulmamittari ja säätää nuo päälavat kohdilleen, niin olisi yksi potentiaalinen ongelmakohta vähemmän.
- Gyro on tuollainen halpa Eskyn HL-gyro, josta ei taida moista mixiä löytyä. Kokeilin trimmata kopun myös kokonaan ilman gyroa, jonka olen ennen onnistunut hyvin tekemään. Nyt ei kopteria saanut balanssiin millään.

Siirrymme siis perästä keulan puolelle vian hakuun.
Otsikko: Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
Kirjoitti: Silli - 01 Syyskuu, 2007, 23:11:01
Jaa minkäköhän kopterin ?  ;D

Tarkista vielä kertaalleen että nuppi ja perä on yhtäpuuta kun niitä yrität pyörittää eriaikaan isänkädellä.
Onhan sulla pyörimis suunta oikein ja lavat oikein päin ?
Muoks.Noi oli jo katottu näemmä.

Peruskulma kopterin merkkiä tietämättä...katso kopukkaa takaapäin jolloin peräputki on klo 12.Pyöritä perälavat niin että toinen osoittaa suoraan ylöspäin sivusta katsoen 90 ast kulmassa peräputkeen nähden.Sitten taitat pelkän lavan eteenpäin niin että se osoittaa noin klo 1.Siitä voi lähteä sitten hakemaan sitä paremmin kohdalleen leijuttaen.
Kerro tällä tavalla mitattuna minne se lapa osoittaa kello taulussa ääriasennoissa ?
Ilman gyroa voi kanssa leijuttaa mutta melko mielenkiintoista se on  ;D

Pienennä lapakulmaa nupissa ja nosta kierroksia.

Muoks.Ei kerkeä muokkaamaan sitä mukaan kun tulee vastauksia  :P
Otsikko: Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
Kirjoitti: Vispilä - 01 Syyskuu, 2007, 23:12:27
Perää trimmaamalla ei ongelmaa saa pois.

Ei saa koskaan koskea perän trimmiin. Säädöt tehdään linkin pituuteen.

Lainaus
Gyro on tuollainen halpa Eskyn HL-gyro

Tässä vika. Ei  "melko varmasti" tule toimimaan ;). Gy401 tai Logictech 2100T on ainut oikea valinta. Myös peräservon valinta vaikuttaa paljon. Millainen sulla on nyt kiinni?

Mikä sähkökopteri on kyseessä? Jos kyseessä trex tai minititan tai joku samantyylisellä perävedolla varustettu laite, kannattaa tarkistaa että peränvetoakselin ratas ei ole irti akselista. Eli se missä on kiinni hihnan vetoratas. Silloin oireet kasvavat vähitellen kuvailemallasi tavalla, kunnes ratas on kokonaan irti.

-op-

Otsikko: Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
Kirjoitti: SMy - 01 Syyskuu, 2007, 23:48:43
Mukavasti tänne on tullut vastauksia, pitää huomenissa tutkia näiden pohjalta asiaa, jos ehdin. Kopteri on noita halpoja pienehköjä häristimiä. Eskyn Honeybee king2. Mutta mielestäni kuitenkin hintaansa nähden (kaikkine päivityksineen ja varaosineenkin mennyt alle 500€) hyvä peli, ennen kuin tätä torppailin ja säätelin, niin pelasi ja leijui todella hyvin ;) (kai täälläkin saa keskustella myös halvemmista kopuista? Jos tämän kanssa innostun, niin ehkä parempaakin on tulossa).

Tarkennetaan paria kohtaa. Perän trimmauksella tarkoitin nimenomaan tuota linkin pituuden säätöä, joka tässä tapahtuu siirtämällä servoa peräakselilla. Gyrossa ei ole vika, koska käsin vastaohjaamallakaan (oikealle) ei kopteri jaksa kääntyä roottorin vääntöä vastaan. Eli vaikka laittaa peräroottorille suorilta maksimikulmat, niin ei auta. Tiedän kyllä, että gyrokaan ei ole mikään häävi, ajan ja innostuksen kanssa katsotaan parempia. Peräservokin on Eskyn oma, muistakseni siinä on vain maininta 8g tms. Tällä hetkellä on itsellä vahva olettamus, että vika on lopulta noissa roottorin lapakulmissa (siis pääroottoreiden). Pitää nyt samalla sitten käydä lävitse kopterin "tasapainotusohjelma" (lapojen tasapainotus, nupin tasapainotus, sekä painopisteen säätö kohdilleen). Tuo pääakselilla oleva hihnapyörä voi olla myös yksi vikakohta, mutta aika epätodennäköinen, koska se on lukitussokalla pääakselissa kiinni (akselin läpi menevä tappi).

Aloittelija olen näissä hommissa, mutta eiköhän tässä tekemällä opi
Otsikko: Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
Kirjoitti: SMy - 02 Syyskuu, 2007, 15:50:50
Noniin noniin... ei tämä tästä kummene. Tänään kokeilin noita pääroottorin lapakulmia säätää. Ongelma toki vähenee, kun lapakulmia pienentää, mutta tällöin ei tahdo kopteri jaksaa nousta maksimikiekoillakaan. Jos kulmat säätää siten, että kopteri nousee normaalisti, niin tuon pyörimisen vuoksi ei voi lentää. Tarkistin hihnapyöränkin ja ei se luista. On sokalla kiinni akselissa. Perän lapakulmatkin pitäis olla riittävät, eikä niitä voi enempää säätää.

Voipi olla, että menee nyt sitten kopteri talvilevolle, jonka aikana pitää käydä joka ikinen osa lävitse suurennuslasin kanssa...
Otsikko: Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
Kirjoitti: Vispilä - 02 Syyskuu, 2007, 15:57:43
Ei tartte kattoa mitään osia suurennuslasin kanssa jos teet kertainvestoinnin Gy401 ja vaikka s9257 pakettiin.
Tekee Walkerastakin luultavasti mukavamman laitteen  ;).

-op-
Otsikko: Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
Kirjoitti: SMy - 02 Syyskuu, 2007, 16:16:53
prkl, kun ongelma ei ole tuossa gyrossa  ;D

Jos perä ei jaksa vastustaa pääroottorin vääntövoimaa, vaikka "käsin" ohjaa täysillä vastaan, niin tuskin se gyrokaan sen parempaan pystyy. Liitänpä tähän vielä yhden vertailukuvan noista peräkulmista (lavat kiristetty vain kuvaamista varten, normaalisti pääsevät lepattamaan). Vasemmalla oleva on mainiosti toimivasta kopusta ja oikealla on omastani. Ei minun silmääni ole juuri eroja.

Olen tästäkin jyrkemmillä kulmilla vielä kokeillut (niin jyrkillä, kun tuo akselilla liikkuva pidin mahtui kulkemaan).

Ja korjataanpa tässä sekin, että kyseessä ei ole Walkera kuitenkaan, vaan Honey Bee King2:

(http://thumbnail.image.rakuten.co.jp/@0_mall/com-shot/cabinet/00409788/img48191954.jpg)
Otsikko: Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
Kirjoitti: sniiki - 02 Syyskuu, 2007, 16:44:29
Koita kuitenkin huvikses ottaa gyro pois välistä eli servo suoraa rudder kanavaan.
Testaa sitten nostaa kääntämällä samalla myötäpäivään. Jos viäkin lähtee vastapäivään pyörimään niin ei siellä perässä sitten vaan ole tarpeeksi kierroksia.
Otsikko: Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
Kirjoitti: SMy - 02 Syyskuu, 2007, 16:48:00
Koita kuitenkin huvikses ottaa gyro pois välistä eli servo suoraa rudder kanavaan.
Testaa sitten nostaa kääntämällä samalla myötäpäivään. Jos viäkin lähtee vastapäivään pyörimään niin ei siellä perässä sitten vaan ole tarpeeksi kierroksia.

Kokeilinkin tuota jo (viestissä kaksi maininta: - Gyro on tuollainen halpa Eskyn HL-gyro, josta ei taida moista mixiä löytyä. Kokeilin trimmata kopun myös kokonaan ilman gyroa, jonka olen ennen onnistunut hyvin tekemään. Nyt ei kopteria saanut balanssiin millään.). Eli laitoin servon suoraan vastariin ja sitten noustessa ohjaus myötäpäivään.

Varmasti kierrosten lisäys olisi ratkaisu ongelmaan, mutta miten ihmeessä se on teknisesti mahdollista?  :-\

Kovin paljoa ei edes välttämättä tarvitsisi lisää kiekkoja. Kopu toimii nyt siten, että noustessa kampeaa kovasti, kun nostaa jollekin korkeudelle ja lopettaa nousemisen, niin kampeamineen hellittää ja kääntyminen oikeallekin onnistuu. Mutta sitten voi alkaa taas kampeamaan vasemmalle. Riippuen hieman oikean ohjaustikun liikkeistäkin. Aiemmin tämä ongelma oli sillai lievempi, että saattoi pelata kohtalaisesti leijuttaessa, mutta sitten yhtäkkiä saattoi lähteä kääntymään vastapäivään. Nyt ei uskalla enää nostaa montaa senttiä maasta. Voi olla, että joudun tämän tutkimaan ja sumplimaan itse, netin yli varmasti hankala sanoa ongelmasta mitään. Voisin videopätkän tietenkin kuvata.
Otsikko: Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
Kirjoitti: JariN - 02 Syyskuu, 2007, 16:52:09
Sulla taitaa olla taas se lavanpitimiä yhdistävä akseli väärä, kun liikutat perän lapakulmia paikallaan, moottorin pyörimättä niin kaikki vaikuttaa olevan kunnossa, mutta peräroottorin pyöriessä keskipakovoima vetää/työntää tms ;D  niitä lapoja ulospäin, nyt jos akseli on väärä niin lavanpitimet/lavat ei pääse vapaasti liikkumaan vaan vivut joustavat tai servo puutuu.

"Älä koskaan tee tätä kotona"  -vinkki:
Ota vipu irti servosta ja sido se max lapakulmien kohdalle, nyt kunnon ote kopterista ja koittamaan mihin suuntaan se kampeaa.
90 -kokoisessa polttiksessa tähän temppuun vaaditaan jo miestä...
Otsikko: Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
Kirjoitti: Hermis - 02 Syyskuu, 2007, 18:30:14
prkl, kun ongelma ei ole tuossa gyrossa  ;D

Jos perä ei jaksa vastustaa pääroottorin vääntövoimaa, vaikka "käsin" ohjaa täysillä vastaan, niin tuskin se gyrokaan sen parempaan pystyy. Liitänpä tähän vielä yhden vertailukuvan noista peräkulmista (lavat kiristetty vain kuvaamista varten, normaalisti pääsevät lepattamaan). Vasemmalla oleva on mainiosti toimivasta kopusta ja oikealla on omastani. Ei minun silmääni ole juuri eroja.

Olen tästäkin jyrkemmillä kulmilla vielä kokeillut (niin jyrkillä, kun tuo akselilla liikkuva pidin mahtui kulkemaan).

Ja korjataanpa tässä sekin, että kyseessä ei ole Walkera kuitenkaan, vaan Honey Bee King2:

Ei varmasti olekkaan, vaikka se gyro onkin haitarista ;) ...
Revo-mix eli rudder-mix ei ole gyron vaan RADION säätö. Jos käytät headinhold/headinlock/AVSC tilaa niin revo pois päältä, jos rate-tilaa niin revoa päälle. Jos sulla on ne mukana tulleet radiot joissa takana on pitkä rivi dippikytkimiä katso ettei revo ole luiskahtanut päälle, muuten gyro hupsii vaikka kuinka koitat sitä ojentaa.

Entäs moottori? Onko vielä hiiliharjallinen vakio? Jos on, niin se on muistaakseni 6v moottori 12v jännitteellä akulla -> harjat kuluu nopeammin kuin ehdit kysyä "mitkä harjat?".
kone ei kierrä tarpeeksi->joudut lisäämään lapakulmaa-> perästä loppuu puhti.
Lääkkeeksi harjaton moottori ja säädin....

Onhan hihna oikein päin että perä pyörii oikeaan suuntaan?

Me ollaan vaan totuttu siihen että kun joku tulee noitumaan kun Walkera tai ESky ei toimi niin se johtuu liian edullisesti tuotetuista elektroniikoista, juuri siksi Vispilä1 on niin halukas vaihtamaan sen sinun gyrosi ;D
Otsikko: Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
Kirjoitti: SMy - 02 Syyskuu, 2007, 20:18:13
Radiossa on gyro mode- kytkin, jolla saa gyron hl-, tai rate- moden päälle. Muuta säätöä ei tietääkseni ole (revo-mixiä). Pitää tämäkin varmistaa. Moottori on 3100kv:n harjaton, joka mielestäni tosin ottaa kiekkoja vähemmän, kuin alkuperäinen harjallinen. Hihna on nyt oikeinpäin. Ensikasauksella lipsahti väärinpäin, mutta tämän huomasin jo maassa pyörittäessä ja käänsin hihnan.

JariN:n veikkaus lavanpitimiä pitävästä akselista voi olla pian vaikka oikea. Tässä on tuo pääroottorin lapoja pitävä akseli mennyt jonkin kerran solmuun, mutta perälapojen välistä akselia en ole tarkistanut. Ojaakin tällä on tullut kaivettua, joten voi olla mahdollista. Seuraavaksi operaatioksi otan sen irti ja tarkistan.

Myönnän, että tässä on varmasti elektroniikka eri planeetalta kuin laatupeleissä, mutta toistaiseksi on ollut ongelmaa vain gyron kanssa (alkuperäinen hajosi, jonka korvasin tällä hl- mallilla). Suoraan uutena tämä lensi tosi vakaasti ja leijutus oli mahtavan helppoa. Törmäyksiäkin tämä on kestänyt aika hyvin ;D
Otsikko: Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
Kirjoitti: SMy - 02 Syyskuu, 2007, 21:17:51
Sen verran pitää ottaa kantaa, että kuvissa lapakulmat ovat antosuuntaan. Ota kuva peristä siten, että lapakulmaa on estosuuntaan. Tämä kuitenkin on se suunta jossa se ongelma yleensä on.

Kannattenee vielä tarkistaa, että kun lockissa käännät perää nupin pyörimiessuuntaan, niin gyro tosiaan torppaa perälavat laitaan (estosuuntaan). Jos näin ei tapahdu, niin ei varmasti perä pysähdy kun nuppiin tulee voimaa.

Kierroksista kun ihmettelit, niin kun nuppiin tulee lisää kierroksia -> perään tulee lisää kierroksia monta kertaa enemmän. Lisää kierroksia = lisää voimaa. Perään voimaa tulee siis suhteessa monikertainen määrä verrattuna nuppiin. Tässä siis selitys miksi kierrokset auttavat löysään perään (;D).

Pitipä purkaa tuo perä. Perälapojen pitimien välissä ei olekaan akselia, vaan ne on suoraan peräakselin päähän tulevassa murikassa kiinni. Itse akseli on muuten suora, mutta hihnapyörän puoleisessa päästä on silmillä katsottuna hieman kierossa. Akselia on vaikea oikaista, kun ei tuota hihnapyörää taida saada irti (eikä ainakaan pitävästi takaisin kiinni). Liitteenä kuva akselista irrallaan.

Mitä tullaan lapakulmiin. Juuri tässä kuvan osoittamassa suunnassa perälavat vastustavat pääroottorin aiheuttamaa vääntövoimaa. Perälavathan pyörivät vastapäivään ja pääroottori taas myötäpäivään. Eli tässä olisin hieman eri mieltä, vaikkakin hieman epäröiden tietäen kuitenkin JKokkalan ammattitaidon näissä asioissa. ;D Kopterin nuppiin lyödessä kiekkoja korjaa gyro tätä lyömällä juurikin kuvan mukaiset kulmat perälapoihin. Jos laitan gyron toimimaan toisinpäin, niin kopteri alkaa pyörimään vielä holtittomammin.

Noista kierroksista ihmettelin sitä, että miten niitä voisi lisätä entisestään. Eli kun aiemmin tällä välityssuhteella on perän kiekat riittäneet, niin miten niitä nyt yhtäkkiä taikoisi lisää suhteessa pääroottorin kiekkoihin. Pitäisi vaihtaa isompaa hihnaratasta pääakselille, jollaista ei taida olla saatavilla.
Otsikko: Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
Kirjoitti: mokkis - 02 Syyskuu, 2007, 21:40:02
Vaihda tuo peräakseli uuteen.
Pienikin vipatus nimenomaan akselin juuressa on iso vipatus akselin päässä.
Ei tuo akselien oikominen oikein onnistu kotikonstein.
Et saa sitä suoraksi,vaikka se ehkä siltä saattaa näyttää.
Vaihda samoin se ed. oikomasi lepatusakseli.
Otsikko: Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
Kirjoitti: SMy - 02 Syyskuu, 2007, 21:53:11
Tilasinkin jo tuon peräakselin ja lepatusakselin hobbypeoplesta. Vaihdoinkin tilauksen leluja.net:iin, kun hobbypeoplella toimitus olisi kestänut liki kuukauden. Leluja.net:stä tulee perinteen mukaan päivässä. Peräakselin mukana tulee myös se pääakselille tuleva hihnapyörä (http://www.hobbypeople.com/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=29_296_363&products_id=14998). katsotaan nyt sitten miten näiden vaihto vaikuttaa käytökseen. Tähän voi jokunen päivä mennä, palaan sitten asiaan tulosten kera.

Ainakin tähän honeybeehen saa varaosia hyvin monestakin paikkaa, eivätkä ole kalliita.
Otsikko: Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
Kirjoitti: Hermis - 02 Syyskuu, 2007, 22:53:24
(http://thumbnail.image.rakuten.co.jp/@0_mall/com-shot/cabinet/00409788/img48191954.jpg)
OFFTOPIC: ;D katsokaapa tarkkaan kummin päin tuossa mainoskuvassa perä pyörii... ;D joko optinen harha tai sitten perä pyörii oikeasti väärinpäin ;D

BTW, tuo perä näyttää olevan aika pitkälle zap400 pohjautuva, ja sitä ei saa säätöihin edes GY401:llä ;)
Otsikko: Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
Kirjoitti: Humppe - 02 Syyskuu, 2007, 23:27:55
Noista kierroksista ihmettelin sitä, että miten niitä voisi lisätä entisestään.

Muuttuvilla lapakulmilla varustetussa kopterissa muokataan radion kaasu/lapakulmakäyrää; lisätään kaasua ja vähennetään kulmia.

Kopteria ja radiota senkummemmin tuntematta vaikea sanoa mitä käytännössä pitäisi tehdä  ???

Otsikko: Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
Kirjoitti: SMy - 03 Syyskuu, 2007, 07:28:35
No tuossa kuvassa on perälavat eripäin, mitä ne oikeasti uutenakin ovat, liekkö sitten joku hieman eri malli tuo  ;D Noista eskyn kuvista ja ohjeista on tosin ollut juttua netissä, tahtovat olla hieman virheellisiä/puutteellisia.

Kyllä se perä pyörii sivulta (lapojen puolelta) katsoen vastapäivään. Niin se on ollut uudesta asti. Pääroottori taas pyörii suoraan ylhäältä katsoen myötäpäivään.

Tässä pari video, joista tuo on havaittavissa:
http://www.youtube.com/watch?v=NNAf_6xCt44 (ihan alussa, pitää katsoa aika tarkkaan)
http://www.youtube.com/watch?v=9LNQZbLL4Tg&mode=related&search= (n. 17 sekunnin kohdalla näkyy selvästi)

En ala tässä kiistelemään ilman parempaa tietoa, joten varmistakaapas ammattilaiset pari juttua.

Kun kopterini pääroottori pyörii myötäpäivään, niin sehän aiheuttaa runkoon vastakkaisen väännöt, eli kopteri pyrkii pyörimään vastapäivään. Takaa katsoen perä pyörii vasemmalta oikealle. Eli peräroottorin pitää "työntää perää" vasemmalle. Käsittääkseni työntö on voimakkaampaa, kun lavoissa on paljon kulmaa. Jos lavat ovat ns. suorassa, niin työntö on huonointa. Kaikkia näitä kopteritermejä en hallitse, mutta käsitin termit antosuuntaan ja estosuuntaan siten, että antosuunnassa perälavat vastustavat vähiten pääroottorin aiheuttamaa vääntöä, jolloin kopteri kääntyy käytännössä tämän väännön ansiosta. Taas estosuunnassa peräroottori puskee pääroottorin aiheuttamaa vääntöä vastaan ja kääntää kopteria toiseen suuntaan. Menikö päättelyni sinne päinkään? Jos leading edge on se "edellä menevä" sivu lavasta, niin se tosiaan on vasemmalle ylhäältä katsoen.

Uskoisin mielelläni teitä tuosta lapojen väärinpäin olemisesta yms. yms., mutta kun alunperin ovat olleet näinpäin ja toimineet oikein mainiosti ;D

Kun ensikertaa kasasin, minulla tosiaan meni tuo perän pyörimissuunta väärinpäin (lavat oli kuitenkin pyörimissuuntaan nähden oikeinpäin). Tällöin tuo kuvani suunta tosiaan oli antosuunta ja se toinen suunta estosuunta. En hoksannut muutoin toiminnassa eroa. En sitten tiedä, että miksi tämä perä on suunniteltu vastapäivään pyöriväksi. Käänsin lavat ja suunnan toisinpäin. Kokeilkaa vaikka omassa kopussa kääntää peräroottorin pyörimissuunta ja nuo perälavat toisinpäin, niin anto-/estosuunnat vaihtaa paikkaa, jonka tosin tiedätte kokeilemattakin..

Varmaan herättää osalla närää, kun tällainen noob tulee tänne kinaamaan ;) Sillä tässä laitan näitä omia päätelmiä ja hieman "kinaankin", ettei ainakaan jää itselle mitään vääriä käsityksiä. Eli oikokaan vain siltä osin, kun puhun potaskaa. Tuosta perän ja pääroottorin pyörimissuunnasta olen kuitenkin varma.

Lainaus
Muuttuvilla lapakulmilla varustetussa kopterissa muokataan radion kaasu/lapakulmakäyrää; lisätään kaasua ja vähennetään kulmia.
Tässä on tuollaiset pyöritettävät rullat noita säätöjä varten. Mutta tässä on se ongelma, että kun kierroksia on tarpeeksi pitämään perää aisoissa, niin niitä ei ole tarpeeksi nostamaan kopteria kunnolla ilmaan ;D Jos taas kaasu-/lapakulmakäyrät on siten, että kopterikin jaksaa nousta, niin perä ei enää pysy aisoissa. Eli pitäisi saada enemmän maksimikierroksia. Pitäis varmaan vaihtaa isomman kv- arvon omaava motti paikoilleen (nyt 3100kv).
Otsikko: Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
Kirjoitti: seppomikael - 03 Syyskuu, 2007, 09:11:23
Tässä joitain yleisiä huomioita...

Jos sulla on mekaniikka kunnossa ja säädöissä, niin silloin gyro ei ole tykännyt jostain maa-planeetasta otetusta näytteenottokeikasta.

Peräroottori pyörii 4-5 kertaa nopeammin kuin pääroottori. Ja se kyllä pitää perän suunnilleen paikallaan jos saa oikeat ohjauskäskyt. Ja ohjausmekaniikka saa välitettyä ne.
Jos peräakseli on mutkalla, niin se saattaa haitata tai estää ohjausmekaniikan toimintaa.

Ota päälavat pois ja katso että ohjaako perä kunnolla silloin. (tietty jollain liukkaalla alustalla)

Otsikko: Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
Kirjoitti: Hermis - 03 Syyskuu, 2007, 09:49:59
En sitten tiedä, että miksi tämä perä on suunniteltu vastapäivään pyöriväksi.

Tässä on tuollaiset pyöritettävät rullat noita säätöjä varten. Mutta tässä on se ongelma, että kun kierroksia on tarpeeksi pitämään perää aisoissa, niin niitä ei ole tarpeeksi nostamaan kopteria kunnolla ilmaan ;D Jos taas kaasu-/lapakulmakäyrät on siten, että kopterikin jaksaa nousta, niin perä ei enää pysy aisoissa. Eli pitäisi saada enemmän maksimikierroksia. Pitäis varmaan vaihtaa isomman kv- arvon omaava motti paikoilleen (nyt 3100kv).
Se vakiokone on muistaakseni Mabuchi 370 joka on 3000kv:n motti
Ehirobo.com, ja sieltä 4200kv moottori paikoilleen... ;D

Perät pyörii yleensä niin että lapa menee edestä ylös (eli vastapäivään lapojen puolelta katsottuna) koska silloin  nouseva lapa joutuu pääroottorin ilmanvirtaan -> suurempi ilmanopeus=enemmän tehoa.

Jätä gyro kokonaan välistä, ja kytke radiosta se gyro-mode ratelle, se on todennäköisesti se revo-mix. Nyt koita saako koneen aisoihin, jotkin halvat gyrot menevät lämpötilan muuttuessa sekaisin oikein kunnolla.

Tuo Seppomikaelin konsti on kanssa ihan hyvä, voit testata toimiiko perä yleensäkkään...
Otsikko: Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
Kirjoitti: SMy - 03 Syyskuu, 2007, 11:02:23
Odottelen tuon uuden peräakselin ennen jatkotestejä, kun koko perä on nyt purettuna. Muutoin testaisin tuota Seppomikaelin konstia heti kun töistä selviän kotiin. Uskon vahvasti, että minulla on mekaniikkapuolella tämä ongelma. Peräakselin, lepatusakselin ja etuhihnapyörän lisäksi taidan vaihtaa nyt varulta pääakselinkin, kun moinen osa on hyllyssä ja kun sen joutuu nyt kuitenkin irroittamaan. Nykyisessä pääakselissakaan ei silmin nähden näy kieroutta, mutta sen olen jo oppinut, että silmillä on vaikea katsoa näiden akseleiden kuntoa. Pitää pyöritellä irrallaan tasaista pintaa vasten, tai akkuporaan irtonaisena kiinnittämälläkin kierouden huomaa helposti.

Ilman gyroakin on nykykunnossaan kokeiltu, eikä perää saanut sen kummemmin hallintaan.

Mutta mahtavasti täältä on löytynyt tietotaitoa ja mikä mukavinta tietoa jakavia ihmisiä ;D

Eiköhän oppi tämänkin säädön myötä kartu. Jatkossa, kun jo jotain voi sanoa osaavansa, niin saatanpa siirtyä parempiinkin vehkeisiin ;)
Otsikko: Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
Kirjoitti: Humppe - 03 Syyskuu, 2007, 11:18:24
Lainaus
Muuttuvilla lapakulmilla varustetussa kopterissa muokataan radion kaasu/lapakulmakäyrää; lisätään kaasua ja vähennetään kulmia.
Tässä on tuollaiset pyöritettävät rullat noita säätöjä varten. Mutta tässä on se ongelma, että kun kierroksia on tarpeeksi pitämään perää aisoissa, niin niitä ei ole tarpeeksi nostamaan kopteria kunnolla ilmaan ;D Jos taas kaasu-/lapakulmakäyrät on siten, että kopterikin jaksaa nousta, niin perä ei enää pysy aisoissa. Eli pitäisi saada enemmän maksimikierroksia. Pitäis varmaan vaihtaa isomman kv- arvon omaava motti paikoilleen (nyt 3100kv).

Eli, jos oikein tulkitsen, tuon testin perusteella on perän lapakulmat jo maksimissa, kopteri lähtee pyörimään eikä voima riitä nousta maasta?  Tällöin vaikuttaisi, että joko akku ei anna tarpeeksi virtaa tai harjallisesta moottorista on karvat loppu (olettaen, että se on joskus lentänyt noilla mekaanisilla asetuksilla).

KV:ta ei kannata sokeasti kasvattaa; jos moottoria ajetaan alikierroksilla, pomppaa virrat ja lämmöt turhaan ylös. Apua oikean kV:n haarukointiin esim. täältä: http://www.helitown.com/Pinion.html (http://www.helitown.com/Pinion.html) tai täältä: http://dhrc.rchomepage.com/calc.htm (http://dhrc.rchomepage.com/calc.htm).
Otsikko: Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
Kirjoitti: SMy - 03 Syyskuu, 2007, 11:49:46
Eli, jos oikein tulkitsen, tuon testin perusteella on perän lapakulmat jo maksimissa, kopteri lähtee pyörimään eikä voima riitä nousta maasta?  Tällöin vaikuttaisi, että joko akku ei anna tarpeeksi virtaa tai harjallisesta moottorista on karvat loppu (olettaen, että se on joskus lentänyt noilla mekaanisilla asetuksilla).
KV:ta ei kannata sokeasti kasvattaa; jos moottoria ajetaan alikierroksilla, pomppaa virrat ja lämmöt turhaan ylös. Apua oikean kV:n haarukointiin esim. täältä: http://www.helitown.com/Pinion.html (http://www.helitown.com/Pinion.html) tai täältä: http://dhrc.rchomepage.com/calc.htm (http://dhrc.rchomepage.com/calc.htm).

Jos pääroottorin lapakulmia kasvattaa, niin kopteri nousee iloisesti, mutta lähtee pyörimään akselinsa ympäri vastapäivään (vaikka peräroottorin lapakulmat olisi maksimissaankin). Jos (pääroottorin)lapakulmia pienentää, niin kopteri ei oikein jaksa nousta, mutta perä pysyy kutakuinkin aisoissa. Akusta pitäisi irrota tälle moottorille riittävästi virtaa. Akku on 1800mAh 16C akku (eli virtaa pitäis saada liki 29A), joka on uudehko ja ehjä. Moottori on 3100kv harjaton, joka ottaa virtaa max 13A. Moottorin pitäisi mitoitukseltaan olla tähän sopiva (valmistajan oma päivitysmotti)
Otsikko: Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
Kirjoitti: TTM - 03 Syyskuu, 2007, 12:57:14
Ketjua lukiessa tulee mieleen vain että motilta loppuu töky.. Kun noustessa tarvitaan päälavoissa kulmaa, jolloin huomasit perän luistavan. ---> Suuri kulma päälavoissa, suuri momentti kopussa, jolloin perä ei jaksa pitää, vaikka servo on laidassa. Kun taas kopua ottaa alaspäin, perä jaksaa pitää, koska päälapojen kulmat pienet.
Tarkista vielä ettei akussa ole vikaa, uusissakin voi olla. Tai perähihna liian kireellä tms. suurta kitkaa jossain, vie puhtia motilta.
Otsikko: Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
Kirjoitti: SMy - 03 Syyskuu, 2007, 13:16:30
Ketjua lukiessa tulee mieleen vain että motilta loppuu töky.. Kun noustessa tarvitaan päälavoissa kulmaa, jolloin huomasit perän luistavan. ---> Suuri kulma päälavoissa, suuri momentti kopussa, jolloin perä ei jaksa pitää, vaikka servo on laidassa. Kun taas kopua ottaa alaspäin, perä jaksaa pitää, koska päälapojen kulmat pienet.
Tarkista vielä ettei akussa ole vikaa, uusissakin voi olla. Tai perähihna liian kireellä tms. suurta kitkaa jossain, vie puhtia motilta.

Itse asiassa, kun vaihdoin tähän harjattoman motin ja samalla tuon isomman akun, niin luulinkin heti eka lennolla, että akussa on jotain häikkää. Sen verran laiskemmalta kopu tuntui, mitä tuolla vakiomotilla (vaikka käsittääkseni pitäisi olla pirteämpi). Mitoin kuitenkin silloin akun ja se näytti tasaisesti saman jännitteen eri kennoille. Olen mittonut akkua silloin tällöin tämän jälkeenkin, viimeksi eilettäin. Pitää tosiaan katsoa nyt lävitse pääakseli ja sen laakeroinnit, josko siellä josain olisi sen verran kuitenkin heittoa, että motti hukkaa niihin tehonsa.

Voiko tuossa akussa olla vikaa siten, että sitä ei mittaamalla huomaa? Olen mittonut kennot ja niissä on tasaisesti sama jännite (muistaakseni hieman vajaat 4,2V, kun akku on täysi). Tyhjänä ollaan taas tasaisesti alle 4V:n lukemissa (olisko ollut jotain 3,7-3,8V). Kunhan nuo akselit uusin, niin kokeilen ensin tällä uudella akulla. Jos ongelmaa on edelleen, niin pitää kokeilla tuolla vanhalla akulla (pitää ensin vaihtaa siihen liitin). Vanhasta akusta ei saa ulos kuin 10A, joten maksimitehoja ei motista irronne, mutta jos kopu tuntuu tuolla vanhalla akulla kuitenkin pirteämmältä, niin silloinhan tiedän uuden akun olevan takuulla rikki.

Ja voisihan tuota tietenkin testata vaihtamalla myös moottorin ja noparin vanhoihin harjallisiin.
Otsikko: Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
Kirjoitti: TTM - 03 Syyskuu, 2007, 13:45:18
Sulla oli 3100kV:n harjaton, kuulostaa aika pieneltä kV arvolta noin pieneen kopuun.. Voi olla että välityssuhteet on koneen nupissa niin pitkät että sähköisesti noin "jäykkä" motti anoo liikaa virtaa akulta, jolloin jännite kuormalla romahtaa eli rpm laskee ---> perän pito loppuu.
Omassa rexissä 13 piikkisellä pinionilla lentoaika oli lyhin, 11 piikkisellä pisin vaikka motti on vakio 3550kV.
Otsikko: Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
Kirjoitti: SMy - 03 Syyskuu, 2007, 15:31:38
prkl.. alan olla vakuuttunut, että noissa kierroksissa se ongelma tosiaan lopulta on. Mutta sitten se, että onko tässä nyt jokin mekaaninen vastus, vai onko akku sökö tms. pitää vielä tutkia. Moottorissa on nyt 9 hampainen pinioni ja päähammasratas on 140 hampainen. Nyt kun muistelee, niin jo alkujaan kun tämän motin vaihdoin, niin nousussa saattoi hieman heittää perää vasemmalle. Aiemmalla moottorilla nousi nätisti. Nyt ongelma on kuitenkin pahentunut sietämättömäksi, joka viittaa joko tuohon akun heikkoon kuntoon, tai mekaaniseen jumitukseen josain. Pitkän väännön jälkeen ollaan varmaan pääsemässä oikeille jäljille (toivottavasti).

Huomenissa saatan jo saada nuo osat leluja.net:stä. Otin samalla perään laakerit ja pääakselin puolivälin paikkeilla olevan laakerin. Varsinkin tuo toinen perälaakeri on saattanut kärsiä kierosta akselinpäästä.

Ei kovin mielellään viitsisi heti alkaa moottoria vaihtamaan isompaan, mutta katsotaan nyt miten kopu reagoi, kun:
a) uusin nuo akselit, laakerit ja muutenkin laitan mekaniikan varmasti kuntoon
b) jos ed. kohta ei auta, niin kokeilen vanhalla akulla
c) jos ed. kohta ei auta, tai auttaa vähän, niin kokeilen vanhalla akulla, motilla ja noparilla. Jos apua on, niin muuten samalla setupilla, mutta vanhan akun tilalle uusi akku.
d) jos ed.kohta ei auta, niin luovutan tämän kopun osalta
Jos kohta b auttaa, niin akku menee vaihtoon. Jos kohta c auttaa (toimii molemmilla akuilla), niin eikai auta muu kuin hommata kiertävämpi motti.
Otsikko: Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
Kirjoitti: Hermis - 03 Syyskuu, 2007, 17:43:52
prkl.. alan olla vakuuttunut, että noissa kierroksissa se ongelma tosiaan lopulta on. Mutta sitten se, että onko tässä nyt jokin mekaaninen vastus, vai onko akku sökö tms. pitää vielä tutkia. Moottorissa on nyt 9 hampainen pinioni ja päähammasratas on 140 hampainen. Nyt kun muistelee, niin jo alkujaan kun tämän motin vaihdoin, niin nousussa saattoi hieman heittää perää vasemmalle. Aiemmalla moottorilla nousi nätisti. Nyt ongelma on kuitenkin pahentunut sietämättömäksi, joka viittaa joko tuohon akun heikkoon kuntoon, tai mekaaniseen jumitukseen josain. Pitkän väännön jälkeen ollaan varmaan pääsemässä oikeille jäljille (toivottavasti).

Laskin tuossa että täyskaasu antaa sinun moottorilla ja välityksillä 2300 nuppiin joka on ihan hyvä. Nyt tosiaan vaikuttaa että akku sökö. 16C viittaa halpatuotantoakkuun joka saattaa ruveta väsymään parin syklin jälkeen. Hommaa "kakkosakuksi" (akkujahan ei ole ikinä liikaa ;) ...) www.verticalhobby.com :ista joku 20C akku ja koita miten käyttäytyy sillä.
Otsikko: Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
Kirjoitti: Humppe - 03 Syyskuu, 2007, 17:59:05
Lainaus käyttäjältä: Hermis
Laskin tuossa että täyskaasu antaa sinun moottorilla ja välityksillä 2300 nuppiin joka on ihan hyvä. Nyt tosiaan vaikuttaa että akku sökö. 16C viittaa halpatuotantoakkuun joka saattaa ruveta väsymään parin syklin jälkeen. Hommaa "kakkosakuksi" (akkujahan ei ole ikinä liikaa ;) ...) www.verticalhobby.com :ista joku 20C akku ja koita miten käyttäytyy sillä.

Samaa mieltä; noiden laskureiden perusteella 140:9 rattailla ja 3100kV moottorilla periaatteessa ei kierrosten pitäisi jäädä kohtuuttoman alhaiseksi.

Kuinka painava tuo akku on verrattuna alkuperäiseen? .. Sehän vaikuttaa myös aika olennaisesti leijunnassa tarvittaviin lapakulmiin.
Otsikko: Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
Kirjoitti: SMy - 03 Syyskuu, 2007, 18:31:39
Akku on Dualskyn X-power tms.

Dualskyn akku painaa 131 grammaa
Alkuperäinen akku painaa 85 grammaa.

Mitoin nyt molempien akkujen kaikki kennot. 4,15V - 4,16V oli kaikissa. Voiko tuo akku hajota jotenkin niin, ettei anna virtaa kunnolla ulos, vaikka kennot näyttäisi (jännite)mittausten perusteella olevan kunnossa? Ei ole kovin vanha tuo uudempi akku, voisi kysellä takuiden perään. Mutta miten tuon sitten osoittaa vialliseksi...

edit: pannaanpa tähän muutama kuva kopterista purkuvaiheesta.
Otsikko: Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
Kirjoitti: seppomikael - 03 Syyskuu, 2007, 20:36:48
Kun lataat akun täyteen on siinä 4,20V per kenno.
Mutta toisaalta se jännite pitäisi mitata kuorman kanssa.
Millainen jännitekatkaisu tuon kopterin säätimessä on vai onko sellaista? Ajattelin vain että pistäisi korkeimman jännitteen ja täyskatkaisun jos siinä saa valita... Sekin kertoisi vähän akun kunnosta että miten pitkään pyörii ennen katkaisua...

Mutta jotain häikkää ollee laturissa/akussa/mittarissa jos et saa mitatuksi tuota 4,20V jokaisesta kennosta latauksen jälkeen.
Otsikko: Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
Kirjoitti: SMy - 03 Syyskuu, 2007, 21:05:03
Kokeilin vielä ladata kumpaakin akkua. Ei alkanut laturi lataan, oli sitä mieltä että täynnä ovat. Tarkistin myös mittaukset ja edelleen antaa samaa 4,15 ja 4,16V/kenno. Pitää ottaa huomenissa töistä toinen yleismittarini kotiin ja tarkistaa mittaukset sillä. Kummassakin akussa oli sama juttu ja tuskin molemmat ovat sentään rikki. Tai ainakin tuo pienempi pelasi, kun sitä viimeksi on käytetty. Voi olla että tuo laturi jättää latauksen hieman vajaaksi.

Tällaiset speksit löytyi noparin ohjeesta:
BEC Electric current: 5,0Vs/2A
Weak Electricity protection: 9,2V

Lisäksi lukee: When battery is weak, the power of ESC will deline 20% with give any signal.

Eli joku tehonpudotus tulee, mutta tuo BEC on vielä itselleni hieman outo juttu. Pikaselauksella en löytänyt sitä edes Timon&Veskun kopterioppaasta
Otsikko: Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
Kirjoitti: Humppe - 03 Syyskuu, 2007, 21:17:09
Dualskyn akku painaa 131 grammaa
Alkuperäinen akku painaa 85 grammaa.

hmn, näyttää olevan vakiokamoilla lentokuntoisen kopterin paino 470g -> akusta tulee jo 10% lisäpainoa. Jos harjattomasta + säätimestä tuli myös lisäpainoa, saattoi kokonaispaino nousta jo liian suureksi?

Missäpäin maata harrastelet? .. Josko joku voisi suorittaa kotikäynnin  ;)
Otsikko: Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
Kirjoitti: seppomikael - 03 Syyskuu, 2007, 21:58:12
Se kopteriopas on painottunut enemmän tuonne polttispuolelle ja on muutenkin jo vähän päässyt tekniikan osalta vanhenemaan. Tämä ei kyllä vähennä sen arvoa! Kumpa jaksaisivat vielä päivittää sen ja saisivat myös sähkiskopteriosion kattavaksi... Jos ei muuten, niin määräisivät jonkun sähkisgurun kirjoittamaan sen osion!

Toi sun noparis antaa maksimissaan 2 amppeeria 5 voltin jännitteellä gyrolle ja servoille. Ja luulisin että kun akkujännite putoaa alle tuon 9,2V, niin alkaa vähän pätkimään moottorin kierroksia. Joku asiaa paremmin tunteva voisi täsmentää.

Oman kokemuksen mukaan noi dualskyn akut on ihan hyviä, mutta aina voi joku yksilö olla heikompi. Sanooko se sun laturisi että paljonko on milliamppeereita akkuun pakannut ja näyttääkö se akkujännitettä? Ja käytätkö balansseria.. Tosin jos sulla noi kennojännitteet ovat noin lähellä, niin ei ole balansoimistarvettakaan. Tällä hetkellä.

Yksi hyvä työkalu olisi myös kierroslukumittari jolla voisit mitata roottorin kierrokset... Jotta löytyykö sieltä tuo 2300 kierrosta. Tosin äkkiä tulisi mieleen että oikeasti noin pienen kopterin nupista löytyisi ainaskin 3000 kierrosta. 450Trex ainakin kiertaa sen. Luulisin. Ja sen lentopaino on 800g hujakoilla...
Otsikko: Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
Kirjoitti: SMy - 03 Syyskuu, 2007, 21:59:36
harjattomasta ja säätimestä tuskin tuli lisää painoa. On jopa pienempi kooltaan tuo harjaton motti. En tiedä painoista. Säätimet on samaa kokoa. Katsotaan ensin, että miten käy kun seuraavan kerran kasaan kopun ja testaan nuo aiemmin mainitut kohdat. Majailen Oulusta n. 70km etelään Raahessa. Saatan tunteakin täältä ainakin yhden kopteriomistajan. En sitten tiedä kuin aktiivinen harrastaja kaveri on. Voin itsekin joskus käväistä jos lähistöllä on jotain miittiä.

Laturi on Eskyn oma balansoiva laturi. Latausvirta on aika pieni (n.650mA). Tässä on pelkkä led- indikointi:

http://www.rcmods.co.uk/e-sky-74111v-balance-charger-i287.html
Otsikko: Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
Kirjoitti: Hermis - 03 Syyskuu, 2007, 22:08:02

Dualskyn akku painaa 131 grammaa
Alkuperäinen akku painaa 85 grammaa.

Jos hommat toisen akun niin joku 1000- 1300mAh olisi hyvä että painot ei nouse liiaksi. Kaveri oli tilannut kiinasta tuon ESky CP 2:sen ja siihen 1200mAh ja 1800mAh akut... Eipä noussut 1800mAh:lla minnekkään. Akkujen mAh määrän kanssa on turha ahnehtia.

BEC=battery eliminator circuit, pienentää ajoakun jännitettä että servot ja vastari ei saa sitä 12v raakana. Eliminoi siis erillisen 4.8v vastaanotin akun...
Otsikko: Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
Kirjoitti: Humppe - 03 Syyskuu, 2007, 23:41:00
Majailen Oulusta n. 70km etelään Raahessa.

No johan, Raahesta itsekin olen kotoisin. Viimeviikonloppuna olin viimeksi paikkakunnalla. Laitan YV:llä numeron, niin yritetään osua samaan osoitteeseen jollain aikataululla.
Otsikko: Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
Kirjoitti: JuhaG81 - 05 Syyskuu, 2007, 20:06:34
Tänään pääsin kokeilemaan omaa kopteria (tänään sain sen vasta). Rikoin sen sitten heti alkuun. Tarkoitetaanko perän luistamisella tässä tapauksessa sitten sitä että jos ei väännä sauvasta vastaan niin se kampeaa perää johonkin suuntaan?. Itselläni lähti perä pyörimään kopterin suuntaisesti heti kun sai ilmaan ja oli työläs pitää paikoillaan sitä siinä sitten (tämän johdosta sitten crash). Koko ajan joutui namikasta pitämään vastaan. Mitä säätöjä mun pitäis tarkistaa?.
Otsikko: Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
Kirjoitti: seppomikael - 05 Syyskuu, 2007, 20:25:59
Otitko sen suoraan laatikosta ja siitä ilmaan?

Oikeasti ne varmaan pitäisi säätää ja katsoa muutenkin että kaikki on kiinni.
Koitas saada joku kokeneempi avuksi ennen seuraavaa lennätystä. Jos et tunne ketään, niin kerro täällä asuinseutusi ja mahdollisuutesi lähteä kauemmaksi apua saamaan.
Nyt viikonloppuna olisi jossain Lahden-Kouvolan suunnalla helileiri jossa satavarmasti saisit koneesi perussäätöihin...
Otsikko: Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
Kirjoitti: JuhaG81 - 05 Syyskuu, 2007, 20:37:50
Jeps. Kyllä näin tein. Laatikosta pois akut latinkiin ja siitä hieman kokeilee ja sitten lentään. Uudessakaupungissa asun. En tunne ketään ketä harrastaisi koptereita. Mahdollisuudet lähteä kauemmas on aika heikot. Ihmettelen että kopterin käsikirjassa ei kerrota mitään mistään säädöistä. Ei kerrottu ohjaimesta eikä mistään.  :-\
Otsikko: Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
Kirjoitti: seppomikael - 05 Syyskuu, 2007, 20:55:42
Sinulla on hyvin asiat! Turun alueella on paljon kopteristeja ja varmaan joku heistä pystyy sinua neuvomaan...
Jengi täällä foorumilla on vähäintäänkin auttavaista!

Itse olen kanssa enempi alkaja ja olen saanut apua aina kun olen tarvinnut. Tosin olen päässyt avun luokse!
Otsikko: Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
Kirjoitti: JuhaG81 - 05 Syyskuu, 2007, 21:07:10
Niin.. No itselläni on kyllä auto ja silleen mutta mulla on tällä hetkellä 13vko vanha koira että se ei niin hirveesti malta olla yksin mutta jos vain jonkun jostain löytäisi niin pääsisi katselemaan. Sain pikana tilattua uudet osat jo.. ovat aamulla klo 10.00 aikaan perillä täällä.. että huomenna on taas uudet yritykset.  ;D Oppiminen on aika kallista ja työlästä... Olis se hienoa jos joku osaaja joka olisi tässä turun lähistöllä ilmoittaisi itsestään niin voisin vaikka piipahtaa kylään pikaisesti tai tavata jossain niin vois katsoa tuon kopukan yhdessä kuntoon. On vain tuo innostus kova päästä lentelee.  :D
Otsikko: Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
Kirjoitti: TTM - 05 Syyskuu, 2007, 21:35:30
Tiedän kokemuksesta että innostus on kova :) Kannattaisi kuitenkin harjoitella leijuttamista ensin simulaattorilla, säästää pudotuksissa, joita kuitenkin tapahtuu alkuun enemmän.
Aluksi tarkistaisin radiosta, onko gyro ns. heading-hold tilassa (pitää perän paikallaan), kun lennätät, ja lisäksi sen että peräservon liikkeet laidasta laitaan riittää säätämään perän lapakulmat laidasta laitaan. Ja tietty roottorissa pitää olla tarpeeksi kierroksia, jottei perä luista kuten tässä ketjussa on jutskattu edellä. Mikähän kepakko on kyseessä??
Otsikko: Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
Kirjoitti: SMy - 05 Syyskuu, 2007, 21:49:52
Kyseessä sama kopu, kuin allekirjoittaneella. Alkuperäinen hyro ei omaa hl- toimintoa. Katso, että gyro on rev- tilassa ja ohjaimen alareunassa olevat namiskat: ail:nor, ele:rev, thr:nor ja rud:rev. Jos nämä on kunnossa ja kopteri pyöri silti ylhäältä katsoen vastapäivään, niin siirrä perätangolla olevaa servoa eteenpäin. Jos kopteri pyöri ylhäältä katsoen myötäpäivään, niin siirrä servoa taaksepäin. Kovin isoja siirtoja ei kannata tehdä. Ja kokeile toimintaa rauhallisesti, ei kannata nostaa juuri senttiä- paria korkeammalle. Säädöissä olevan kopterin kanssakin menee kyllä tovi, ennen kuin pääsee leijuttelemaan. Itselläni tuo kopu oli paketista otettaessa hyvissä säädöissä.

Paras ratkaisu on se, mitä nämä ammattilaisharrastajat on täällä jo sanoneet, eli joku kokenut kaveriksi ennen kuin itse särkee kopteria enempää.
Otsikko: Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
Kirjoitti: JuhaG81 - 05 Syyskuu, 2007, 21:58:37
Jeps. Kiitoksia kovasti neuvoista... kyllä tuo tuntuisi kumpaankin suuntaan liikkuvan yhtä paljon tuo perän servo. mulla on ne namiskat hieman eriasennossa kun sulla eli mul toimii niin että kun ohjaimesta väännän vasenta tikkua ylös niin kierrokset nousee sulla se tekee samppa vissiin päin vastoin. Mitäs muuten vaikuttaa se gyron herkkyyden säätö? meinaan että mihin liikkeeseen se tekee jotain omiaan sitten?. Ainiin ja samppa mitä se kytkin siinä ohjaimessa tekee kun on se gyro.sw???
Otsikko: Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
Kirjoitti: Hermis - 05 Syyskuu, 2007, 22:22:03
Koitan tarinoida jotain yleistä:

Gyron herkkyys eli gain. Isolla gainilla gyro korjaa pienempiäkin perän heilahduksia. Jos gainia on liian vähän, gyro ei korjaa mitään-> perä ei pidä. Jos liikaa, gyro korjaa omat korjauksensakkin-> perä heiluu kovasti. Näiden välillä on tarkka ja suuntansa pitävä perä joka vastaa ohjaukseen terävästi. (tosin tuolla gyrolla en menisi liikoja lupaamaan...)

Veikkaan että Sampalla toimii kuitenkin kaasu kuten pitääkin, alhaalla 0%, ylhäällä 100% ;)

Se gyro-sw (gyro-switch) on varmaan revo-mix eli rudder-mix eli tail-mix. Kyseessä on miksaus joka säätää perän lapakulmia suhteessa pääroottoriin. Eli kun lisäät kaasua, vääntö lisääntyy, mutta revo-mix lisää  myös perään kulmaa-> kopu pysyy suorassa. Headinhold-gyro osaa tehdä tämän itse, joten HH-gyrolle revo pois päältä, tavan gyrolle revo päälle.

Ohjaimesta ei ole kerrottu manuskassa varmaankaan siksi että ohjaimia on 4 eri "modea", eli tikkujen toiminnot on eri tavalla. Meillä mode 2:sella vasemmalla on kaasu ja oikealla kallistukset, mutta olikohan mode 4 jossa ne onkin täysin päinvastoin. Nyt ESky selviää yksin manuskoin (=painokustannuksin) kun jättää ohjaimesta tarinoimatta....  >:(
Otsikko: Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
Kirjoitti: JuhaG81 - 05 Syyskuu, 2007, 22:49:19
eli nyt kun olen tuota vipua liikutellut enkä muista missä mallissa se oli alunperin niin kokeilemalla selviää. No pitänee toivoa että huomenna on hyvä keli että voi ulos mennä kokeilee. perän siis pitäisi pysyä koko ajan samassa asennossa kun ei vipuun kosketa?
Otsikko: Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
Kirjoitti: SMy - 06 Syyskuu, 2007, 08:12:44
Jeps. Kiitoksia kovasti neuvoista... kyllä tuo tuntuisi kumpaankin suuntaan liikkuvan yhtä paljon tuo perän servo. mulla on ne namiskat hieman eriasennossa kun sulla eli mul toimii niin että kun ohjaimesta väännän vasenta tikkua ylös niin kierrokset nousee sulla se tekee samppa vissiin päin vastoin. Mitäs muuten vaikuttaa se gyron herkkyyden säätö? meinaan että mihin liikkeeseen se tekee jotain omiaan sitten?. Ainiin ja samppa mitä se kytkin siinä ohjaimessa tekee kun on se gyro.sw???

Kyllä minulla toimii kaasu ihan normaalisti, eli alhaalla 0% ja ylhäällä täydet 100% ja vasemmassa tikussa nimenomaan. Se gyro sw vipu pitää olla sinulla yläasennossa. HL- gyrolla (ainakin eskyn) se toimii siten, että ala-asennossa gyro on HL- moodissa ja yläasennossa "normaalimoodissa".

Tuolla Eskyn perusgyrolla saattaa perä hieman liikkua esim. tuulenpuuskan vaikutuksesta, mutta selkeästi pyörimään, tai kääntymään sen ei pitäisi lähteä.

Tämä opas (eka viestin liitteenä) on ihan hyvä. Käsittelee lähinnä mekaniikan säätöjä:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=511399
Otsikko: Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
Kirjoitti: JuhaG81 - 06 Syyskuu, 2007, 08:39:50
ok. Eli kun se on perusasennossa niin se toimii normaalisti. Ja kun se on hl asennossa eli alhaalla niin silloin se koittaa gyron kanssa pitää perää siinä missä se on vai ymmärsinkö tämänkin päin honkia?..
Otsikko: Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
Kirjoitti: SMy - 06 Syyskuu, 2007, 09:47:18
gyro koittaa kyllä pitää perää aisoissa molemmissa asennoissa. HL- moodissa gyro vain toimii hieman eri periaatteella, tätä en lähde tarkemmin selittämään, kun menee kuitenkin jokin pieleen. Haulla löytyy juttua tuosta HL:stä (kts. myös muut foorumit). Sinun gyrossa ei ole tuota HL (tai HH)- ominaisuutta, joten itse asiassa sinällään vivun asennolla ei taida olla väliä. Se vaikuttaa kanavaan neljä, joka on sinulla vapaana. Vivulle tulee käyttöä vasta, kun hommaat HL- gyron (tai liität neloskanavaan jotain muuta).
Otsikko: Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
Kirjoitti: SMy - 10 Syyskuu, 2007, 17:52:06
Tänään tuli peräakseli ja hihnapyörä, joten sain kopun kasaan. Kokeilin ensin kopua vanhalla akulla, josta ei saa riittävästi virtaa ulos (1000mAh 10C, kun motin ottovirta on jatkuvalla maxteholla 13A). Vanhalla akulla kopu leijui hyvin. Lapakulmakäyrää piti hieman jyrkentää, jotta sai kunnolla korkeutta. Gyro sai hh- moodissa perän pysymään tarkasti kohdillaan.

Uudella akulla sain myös leijumaan, mutta kopu vaikutti heikkotehoisemmalta (samalla lapakulma-/kaasukäyrällä ei jaksanut leijua, kuin n. 15cm korkeudella). Lisäksi kun mitoin n. 5 minuutin katkonaisen leijuttelun jälkeen akun kennojännitteet, niin ne pyörivät n. 3,8V:n paikkeilla. Eikös tämä ole jo aika alhainen viiden minuutin kevyen leijuttelun jälkeen? edit: no hetken mietittyäni, ehkä se ei kuitenkaan ole mikään erikoisen alhainen

Joka tapauksessa vakuutuin, että minun ongelmani johtuivat liian alhaisesta nupin ja perän pyörintänopeudesta. Luultavasti tuo kiero peräakseli vaikutti sen, että kun perässä oli kierroksia, niin servo ei saanut perälapoihin kunnolla kulmaa. Nyt perälavat tuntuvat säätyvän paikoillaankin kevyemmin. Nyt kopu pysyi hallinnassa myös uudemmalla akulla.

Edelleen kopu jäi kuitenkin kaipaamaan lisää kierroksia, nykyisellään se on siedettävässä lentosetupissa (lapakulmia sen verran, että perä jaksaa pitää) mahdottoman laiska. Ilmeisesti vanhasta akusta ei saa riittävästi virtaa ulos ja uusi akku on kyrvähtänyt. Seuraavaksi kokeilen siis takuulla toimivalla akulla, josta saa ulos moottorin tarvitseman virtamäärän. Ei suorilta viitsisi ostaa uutta akkua, kun saattoihan tuo laiskuus johtua myös siitä, että uusi akku on huomattavasti painavampi.

Akun lisäksi ei lie muita potentiaalisia vikakohteita, kuin nopari ja moottori. Itse pidän kuitenkin tuota akkua nyt ykkösvaihtoehtona. Pitää vaikka töissä setviä, että löytyiskö jonkinmoista kiekkamittaria, jolla voisi mitata nupin kiekat suoraan.

Lisäystä illempaa: Latasin tuon vanhan pikkuakun täyteen ja kokeilin uudemman kerran nyt illalla. Kun pikkuakku oli täynnä pelasi kopteri jo aika mainiosti. Kierroksia otti kivasti ja kopu tuntui ihan ärhäkältä. Nopeasti tehot sitten hyytyivät akun hiipuessa. Onko siten, että 1000mAh 10C akun antovirta tippuu sitä mukaa, kuin akun kapasiteetti vähenee. Eli jos akussa on jäljellä 600mAh, niin siitä saa ulos enää 6A? Latailen vielä täyteen tuon uudemman akun ja kokeilen sillä. Akkukaupoille tässä nyt kuitenkin joutunee.

Muuten erikoinen tuo gyro. Viimeksi se toimi hl- moodissa mainiosti. Nyt taas alkoi hl- moodissa pyörimään vastapäivään rauhalliseen tahtiin (sama oliko akku täysi vai tyhjä). Kun hh:n otti pois päältä, niin kopu pelasi todella hyvin.

Lisäystä illempaa2: nyt myös uudemmalla akulla on testattu. Toimi silläkin hyvin... Nyt en ole enää ihan varma tuostakaan akusta. Olisko siellä ollut vain mekaanista jumitusta, sekä taka-akselin kieroudesta johtuvaa perälapakulmien säätöongelmaa kierroksilla. Gyron hh- moodikin alkoi taas pelaan, kun hieman muutin gainia. Hieman oli sellaista ilmiötä, että täydellä akulla kun trimmasi perän (siirsi servoa), niin akun hiipuessa alkoi perän pito taas putoamaan, vaikka muutoin potkua lentelyyn vielä oli. Ajelin tällöin ilman hh- moodia siis. Pitää vielä huomenna koittaa säätää tuo kopu kunnolla ja sitten vain kovaa käyttöä ja huonoa pitoa.