Kopterit.net
Helikopterit => Kopterivalmistajat => E-Sky Sähkökopterit => Aiheen aloitti: virtuoosi - 27 Tammikuu, 2009, 11:18:08
-
Termos,
Olen ostamassa E-Skyn Lama V3:sen tahi V4:sen. En ole vielä tehnyt pysyvää päätöstä, että kumman kopterin aion ostaa. Lueskelin että sillä on hyvä harjoitella sisätiloissa kopterien ohjausta, ja muutenkin sopii harrastukseen tutustumiseen. Minulle selvisi myös että siihen täytyy ennenpitkää ostaa varaosia, sekä päivitysosia jos ja kun haluan sen kulkemaan paremmin eteen/taakse etc.
Löysin linkin tähän mainioon threadiin http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=727689 jossa kerrotaan Lama V4:sen virittelystä. Aion tilata kopterin & kunnolla varaosia sekä viritysosia kerralla, mutta mistä ne kannattaisi tilata? Mieluiten Suomesta tietenkin, jotta vältän tullit yms. hässäkät. Kumpi kopteri on parempi hankinta vara- ja viritysosien saatavuuden kannalta? Kumman saan lentämään paremmin virittelemällä? Ja ennenkaikkea, mitä viritysosia minun kannattaa ehdottomasti tilata, ja mitkä voi jättää pois mikäli budjetti käy liian pieneksi? Tarvitsenko jotain erikoistyövälineitä osien asentamiseen?
Kiitos etukäteen.
-
>> harrastukseen tutustumiseen
I would (opinion) forget about coax, spend the money on a good radio and Phoenix RC.
-
En suosittelisi koaksaalia kovin paljoa päivittelemään, lentävät yleensä parhaiten suoraan paketista ja joistain metalliosista on eräissä tapauksissa vain haittaa (kuten lavanpitimet). Yksi päivitys mikä parantaa suorituskykyä on uudet tehokkaammat moottorit, ne ei monta taalaa maksa. Kannattaa myös ostaa useita vara-akkuja, ja balansoiva laturi. Kannattaa harkita myös Markuksen ehdotusta, hyvä radio ja simu auttaa harrastuksessa niin pitkälle ettet uskokkaan.
-op-
-
Itse laitoin Lamaan päivitysosat.Kyllä alkoi lentämään
tosi surkeasti,sen jälkeen ei mitään konrollia.
Laitan takaisin vanhat osat.Lensi niillä suhtkoht hyvin.
-
http://www.rc711.com/shop/product_info.php?cPath=22_23&products_id=830 (http://www.rc711.com/shop/product_info.php?cPath=22_23&products_id=830)
Tuolta pitempi sisäakseli. Muuten menee lapoja jatkuvasti kun osuvat yhteen.
-
Mulla on tuo pitempi akseli, Airy harden blade II, ja alumiinisetti kiinni. Ja voin sanoa että parempi on tosiaan kuin paketista otettu. Sitä ei meinannut saada millään trimmiin. Mutta pääasia että nyt on ok,vaikkakin uskon että se jää vähälle lennätykselle vastedes, kun tuli tuo mini titan kasattua jo!
Phoenix rc ja futaban 7c kaapeli pitäisi vielä hankkia..
-
Ainakin itselleni kopterit ovat 50% rakentamista ja 50% lentämistä. Toki voi sanoa että koaksiaali kopteria ei "kannata" tuunata saati ostaa. Parempi olisi ostaa suoraan kallis radio ja lentää simulaattoria että voi suoraan ostaa 600 euron kopterin. Totta jos ajattelet ainoastaa rahankäytön optimointia. Se mitä menetät on rakentamisen ja lennättämisen ilon alussa.
Kopterin lennättäminen on jollain mystisellä tavalla palkitsevaa puuhaa. Veteraanit tuskin saavat enään paljoa irti koaksiaalin lennättämisestä, mutta aloittelijalle se antaa vielä onnistumisen tunnetta ja adrenaliinia. Laman tuunaaminen on myös hyvää harjoittelua sitten sen isomman kopterin kasaamiseen.
Eli minä sanoisin. Unohda rahan käytön optimointi. Tilaa tuunausosia Lamaan. Rakentaminen on hauskaa. Lentäminenkin on hauskaa. Rahalliset vahingotkaan eivät ole niin suuria kun törmailet Lamalla sohvankulmaan tai kattolamppuun.
Kuten yllä mainittiinkin kaikkea metallia ei kannata välttämättä asentaa. Seuraavista on kuitenkin mielestäni hyötyä:
ESL020 Extended Aluminium Inner Shaft.
http://www.heliguy.com/Electric-RC-Helicopters/ESKY-Lama-2/ESL020-Extended-Aluminium-Inner-Shaft/ (http://www.heliguy.com/Electric-RC-Helicopters/ESKY-Lama-2/ESL020-Extended-Aluminium-Inner-Shaft/)
Vähentää lapojen osumista yhteen. Tosin tämä kannattaa vaihtaa vasta sitten kun et törmaile enään seiniin kovin paljoa. Originaali muovinen antaa paljon anteeksi koska yleensä torpissa flybar vain lähtee irti. Kannattaa ostaa alussa yksi muovinen originaaliosa varaosiksi.
ESL034 Aluminium Swashplate
http://www.heliguy.com/Electric-RC-Helicopters/ESKY-Lama-2/ESL034-Aluminium-Swashplate/ (http://www.heliguy.com/Electric-RC-Helicopters/ESKY-Lama-2/ESL034-Aluminium-Swashplate/)
Originaalissa muoviosassa aika paljon klappia. Tulevaisuudessa kannattaa myös vaihtaa servo armsit pidemmäksi. Tällöin tarvitaan alumiini swashplatea koska pidemmät servo armsit saattavat rikkoa muovisen swashplaten.
Xtreme 180 SE Bearing motor A and B
http://www.heliguy.com/Electric-RC-Helicopters/ESKY-Lama-2/Xtreme-180-SE-Bearing-motor-A-and-B/ (http://www.heliguy.com/Electric-RC-Helicopters/ESKY-Lama-2/Xtreme-180-SE-Bearing-motor-A-and-B/)
Uudet moottorit sitten kun olet lentänyt originaalit loppuun.
Muiden osien hyödystä voi olla montaa mieltä. Jos laitat kaikki mahdolliset metalliosat on se ainakin blingblingiä ja kasaaminen on hauskaa :)
Osista ei joudu maksamaan tullia jos tilaat EU:sta. Tällä hetkellä esim punnan kurssi on niin huono että Englannista saa halvalla tavaraa. Yleensä tulee alle viikossa. Hitain osuus on Suomen postin jakelu. Toisaalta aina kannattaisi tukea kotimaista yrittäjää.
-
Komppaan tuupolaa ja lisään listalle vielä Xtremen kovat lavat (upper (http://www.miracle-mart.com/store/index.php?main_page=product_info&products_id=599&zenid=92b8bd0c8ebd268ba3226195d9ba9006), lower (http://www.miracle-mart.com/store/index.php?main_page=product_info&products_id=600&zenid=92b8bd0c8ebd268ba3226195d9ba9006)). Ei maksa paljoa, ja vaikutus lento-ominaisuuksiin on suurempi kuin millään muulla yksittäisellä päivityksellä.
Jos ainoana tavoitteena on voittaa pokaaleja itseään isommalla nitrohriviöllä, niin Lama ja sen päivittely ei ole millään lailla kannattava askel tuolla polulla. Mutta kun lentokelpoista kalustoa nyt kerran on tarjolla toisessakin ääripäässä, niin ei koaksiaalin virittelyssäkään ole mitään niin häpeällistä että se pitäisi tehdä pimeässä ja peiton alla. Parhaassa tapauksessa siitä saa kopterin rakenteluun samanlaisen halvan kipinän kuin lentämiseenkin. Laman osista harvemmin edes tulee niin kallista pakettia että joutuisi tulleja ja alveja tilittämään EU:n ulkopuolelta tilatessa.
Kun oppii ajoissa että rakentelukin on hauskaa, selviää isompien kopterien kanssa paljon vähemmällä stressillä ;D
-
Eli minä sanoisin. Unohda rahan käytön optimointi. Tilaa tuunausosia Lamaan. Rakentaminen on hauskaa. Lentäminenkin on hauskaa. Rahalliset vahingotkaan eivät ole niin suuria kun törmailet Lamalla sohvankulmaan tai kattolamppuun.
Olen samaa mieltä. Koaksiaalikoptereilla voi myös harrastaa, niillä on hauska lentää ja niitä on hauska virittää, vaikka ne ovatkin selkeästi erilaisia kuin "oikeat" kopterit. Jos kuitenkin tiedät koaksiaalikopterin olevan vain välivaihe "oikeaan" kopterin, olen käsittänyt ettei koaksiaalikopterikokemuk sista ole juurikaan hyötyä, ja jos haluat edetä ison kopterin lentoharrastuksessa kustannus- ja aikatehokkaimmin, osta se simulaattori. Toisaalta koaksiaalikopteriin ei saa menemään sellaista määrää rahaa, että se painaisi paljoakaan siinä vaiheessa, kun hommataan puhtaalta pöydältä joku "oikea" kopteri.
-
Mulla lähti stabbaritanko lennossa irti, laitoin tilalle metallisen "hubin" josta tanko ei millään pääse irtoamaan. Olen kuullut että stabbari on muillakin irronnut "rajummassa" menossa joten tuon vaihtaminen lienee hyödyllinen. Jos stabbari irtoaa menee yleensä paljon muutakin sitten rikki. Mä ostin tyttärelleni tuon kapineen mutta kyllä sitä on tullut itsekin lennätettyä paljon, kokeilkaa vaikkapa ajaa takaperin ympyrää tai kahdeksikkoa,ei se nyt niin helppoa olekaan...Sitten on mukava sisälennätyksessä antaa näille lennokkimiehille jokin tällainen kapine käteen, saavat edes vähän tuntumaa pyöriväsiipisiin http://www.lennokit.net/attachment.php?attachmentid=56075&d=1234206476
Juhollakin oikein silmät kiiluu kun se katselee Laman lentoa :D Tässä käännytetään meidän kerhon puheenjohtajaa koptereiden maailmaan.
-
Xtreme 180 SE Bearing motor A and B
http://www.heliguy.com/Electric-RC-Helicopters/ESKY-Lama-2/Xtreme-180-SE-Bearing-motor-A-and-B/ (http://www.heliguy.com/Electric-RC-Helicopters/ESKY-Lama-2/Xtreme-180-SE-Bearing-motor-A-and-B/)
Muutan mielipidettäni näistä. Viikonloppuna vaihdoin uudet moottorit enkä saanut enään Lamaa lentämään kunnolla. Gyron ja propon säätäminen tuntuu olevan täysin mahdotonta. Perä tekee hermostunutta 1-2 cm suuruista edes takaisin liikettä vaikka Gain olisi nollilla. Lentoaika vakioakuilla tippui noin viiteen minuuttiin.
Originaalit moottorit takaisin ja säätöjen tekemisessä ei mitään ongelmia. Lentoaika takaisin normaalin 12-13 minuuttiin.
-
Muutan mielipidettäni näistä. Viikonloppuna vaihdoin uudet moottorit enkä saanut enään Lamaa lentämään kunnolla. Gyron ja propon säätäminen tuntuu olevan täysin mahdotonta. Perä tekee hermostunutta 1-2 cm suuruista edes takaisin liikettä vaikka Gain olisi nollilla. Lentoaika vakioakuilla tippui noin viiteen minuuttiin.
Miltä noi uudet moottorit muuten vaikutti? Vastasivatko mainostekstejä siltä osin, että enemmän tehoa?
Satuitko tutkailemaan millaiset välykset jäi päärattaaseen nähden? Ettei siis ollut liian tiukka välys ja sen takia moottorit kuormittui pahasti ja lentoaika jäi vähäiseksi?
-
Onko kokemuksia kuinka kauan Laman alkuperäiset moottorit ja etenkin niiden harjat kestää?
Xtreme 180 SE Bearing motor A and B
Onko näiden Xtreme-moottorien kestävyydestä jotain tietoa esim. verrattuna Laman omiin moottoreihin? Enempi tehoa, vähempi kestävyyttä?
Onko muilla ollut ongelmia rattaiden välysten kanssa? Lähinnä niin päin, että moottori on liian kaukana päärattaasta ja sitä kautta hampaat kuluu ennen aikojaan. Mitään kunnon säätöähän tolle ei ole tarjolla...
-
alkuperäiset lavat aika heikkoja >:( tilasin rchelicopterishopista vahvistetut , onko kokemusta lavoista ja firmasta ??? äkkiä näytttivät postittaneen ainakin ;D
-
Miltä noi uudet moottorit muuten vaikutti? Vastasivatko mainostekstejä siltä osin, että enemmän tehoa?
Satuitko tutkailemaan millaiset välykset jäi päärattaaseen nähden? Ettei siis ollut liian tiukka välys ja sen takia moottorit kuormittui pahasti ja lentoaika jäi vähäiseksi?
Tehoa tuntui kyllä olevan enemmän.
Testasin sormin pyöritellä rattaita ja vastus / kitka ei tuntunut oikealta (kelloseppäkoulussa aikoinaan opetettiin miten etsitään sormin optimaalinen välys ja hampaan muotot). Tarkistin sen vuoksi välyksen ja se näytti oikealta. Päättelin että liian suuri vastus johtuu moottorin voimakkaammista magneeteista tms. Myös pelkkää Extreme moottorin akselia on raskaampi pyöritella sormin kuin originaalia.
Nyt tosin tulee mieleeni että en tarkistanut uuden moottorin pinionin hampaan muotoja. Hampaat tuntuivat olevan suuremmat. Tämä voisi aiheuttaa suuremman kitkan.
Lentoajasta sen verran että ulkomaan foorumeilla mainittiin että originaalit 10C akut ei toimi Extremen moottoreitten kanssa. Pitäisi olla vähintään 900mAh ja 15C.
-
kelloseppäkoulussa aikoinaan opetettiin miten etsitään sormin optimaalinen välys ja hampaan muotot
Hetkoonen... Onko se The Tuupola? :o Kelloseppäkoulussa oli samalla luokalla yksi Tuupola, kun opiskelin siellä joskus noin 14 vuotta sitten.
-
Hetkoonen... Onko se The Tuupola? :o Kelloseppäkoulussa oli samalla luokalla yksi Tuupola, kun opiskelin siellä joskus noin 14 vuotta sitten.
On joo, koska maailmassa on vaan 7 ihmistä jolla on tää sukunimi. Eli sinä olet siis The Olli joka istui ikkunan edessä ja taisi vielä olla luokan paras ;) Jotain hyötyä siitä koulustakin näin koptereitten kasaamisessa :) Profiilista katselin että olet edelleen Espoossa?
-
Menee vähän ohi aiheen...
No joo, paras ja paras. Ehdin kyllä jo vaihtaa alaa jo kymmenisen vuotta sitten, joten kellojen säätäminen on jäänyt lähinnä kesä- ja talviaikaan kääntämiseksi. Tuo on kyllä totta, että koulun jälkeen on aika hyvät valmiudet (ja työkalut) harrastella pieniä koptereita. Jonkun sorvin kun olisi saanut vielä mukaan... Ja joo, Espoossa mennään, ei tosin enää siinä kaksiossa, missä asustelin kouluaikana.
-
Jooh hieman offtopic, mutta kuulinkin tosiaan että vaihdoit myös alaa. En kyllä muista enään keneltä. Mulla ei ikävä kyllä ole kouluajoilta mitään työkaluja jäljellä. On kuitenkin jäänyt se että ei halua omistaa kehnolaatuisia ruuvareita saatika muita työkaluja. Jätän nuo kiinan halpisruuvarit suosiolla hyllyyn.
Ja jotta päästään takaisin aiheeseen niin seuraava modaus olisi Laman radioitten vaihtaminen e-flite 3in1 ja Spektrum AR6200. Tämä siksi että pääsee lentämään tuliuudella DX7:lla. Toivottavasti jo ensiviikonloppuna, kunhan laturi ehtii tulla Vertical Hobbysta (jotta saa ladattua Spektrumin akkua...).
Seuraavaksi olisi tarkoitus tehdä harjaton Lama. Oikeastaan kaikki muut osat on olemassa paitsi moottorit.
-
Mulla oli myös tuo harjattomuus mielessä. UPS toi tänään Co-Comanchen projekti- ja virittelykopteriksi ja siihen pitäisi hetimiten saada lisää tehoa. ;D En laittanut kopukan mukana tulleeseen lähettimeen edes paristoja, sillä vastaanotin näyttää toimivan hienosti Multiplexin Royal Evo 9:llä. Se on kuitenkin hitusen laadukkaampi kuin E-skyn nelikanavainen mankka. Tietysti 2,4 ghz vehje olisi siistimpi kun ei olisi sitä pitkää oranssia antennihuiskaa jemmattavana jonnekin piiloon.
Hobby City kaupitteli jotain valmista harjatonta pakettia (linkki Karvaton Lama -säikeessä), mutta kommenteista päätellen asennus (ja toimimaan saaminen) vaatii vähän muutakin kuin vain liitinten yhdistämistä toisiinsa. Mitään ohjeita ei tietenkään tule mukana. Muut vaihtoehdot tuntuvat olevan selvästi kalliimpia, joten kyllähän tuo houkuttelisi.
Sitten ehkä seuraavaksi tupla-swashi, että saadaan vähän liikkuvuutta lisättyä. ;D
-
Oikeastaan kaikki muut osat on olemassa paitsi moottorit.
Tuossahan olisi hyvä moottorisetti Lamaan, pinjonit valmiina ja kaikkea: http://www.strongrcmotors.com/Motors.htm (http://www.strongrcmotors.com/Motors.htm) (sivun loppupuolella "HELI BL Motor Package"). HobbyCitystä saisi saman moottorin (http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6584&Product_Name=C10_Micro_brushless_outrunner_2900kv) paljon halvemmalla, mutta pitäisi itse askarrella pitemmät akselit (2 mm tangosta) ja kiskoa pinjonit (tai koko akselit) vanhoista moottoreista.
Muuten, mihinkäs karvattomassa Lamassa tarvitaan E-fliten 3in1:tä? Jos käytössä on joka tapauksessa erillinen vastaanotin ja BL-noparit, ei siihen lisäksi tarvita kuin gyro ja V-pyrstömikseri (http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6321&Product_Name=TURNIGY_V-Tail_Mixer._Ultra-small), joka miksaa tehot ja perän ohjauksen kummallekin moottorille. Tietysti jos se 3in1 on jo valmiina eikä karvatonta settiä ole vielä kasassa niin sitten.
Itsellä pyörii nurkissa yksi ylimääräinen GWS:n PG-03, jonka voisi laittaa gyroksi tuohon projektiin. Enää puuttuu siis V-mikseri, moottorit ja escit, ellei sitten tilaa tuota HobbyCityn settiä (http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewitem.asp?idproduct=8285). Olisi tämäkin paljon helpompaa, jos ei olisi niin paljon vaihtoehtoja... :)
Edittiä: Piti sitten laittaa tuo setti tilaukseen, kun tarjousaikaa oli enää 8 tuntia jäljellä ::). Sitä voi sitten käyttää vakio-4in1:n tai erillisen vastarin kanssa. Ja ainahan pienille harjattomille moottoreille on käyttöä.
-
Tuossahan olisi hyvä moottorisetti Lamaan, pinjonit valmiina ja kaikkea: http://www.strongrcmotors.com/Motors.htm (http://www.strongrcmotors.com/Motors.htm)
...
Muuten, mihinkäs karvattomassa Lamassa tarvitaan E-fliten 3in1:tä?
Joo olen juuri noita StrongMotorsin moottoreita katsonut. Ovat vain lomalla ensikuun puoleenväliin ja sen jälkeen paketti kestänee jenkeistä pariviikkoa saapua.
Karvattomassa tuota 3in1:ea ei tarvita. Se onkin vain väliaikaisratkaisu että voin käyttää originaalimoottoreita, mutta lentää DX7:lla.
-
Eilen vaihdoin Lamaan E-Fliten 3in1 boksin ja Spektrumin AR6100 vastarin. Radion (DX7) säädöt seuraavasti:
Model ACRO (huom, ei HELI)
Wing type: FLAPERON OFF, V-TAIL OFF ja DELTA OFF
Servo reverse ELEV (3) ON ja RUDD (4) ON
Expoa ELEV ja AILE +12%
Ja sitten ilmaan. En osaa aloittelijana sanoa johtuuko se radiosta vai uudesta 3in1:stä mutta Lama oli paljon vakaampi kuin ennen modausta. Aikaisemmin suurin osa lentoajasta meni perän trimmin säätöön. Nyt trimmiin joutuu koskemaan pari kertaa akullisen aikana. Perä on myöskin rauhallisempi. Nokka jää osoittamaan sinne minne sen kääntää.
Ainut ongelma on tällä hetkellä pidemmän sisäakselin mukanaan tuoma TBE efekti. En tunnu saavan sitä pois. Täytynee tutkia stabilisaattorin tasapainotusta.
Seuraavaksi voisi tutkia AILE/THRO ja ELEV/THRO mixausta radiossa. Tuolla käsittääkseni saisi eliminoitua sen että kopteri tippuu hieman alaspäin ohjausliikkeitä tehdessä (tai sitten kompensoimalla vasemmalla tikulla tietty...).
Alla vielä pari kuvaa vastarista ja 3in1:sta Laman nokalla.
(http://farm4.static.flickr.com/3527/3319266678_472baf6276.jpg)
(http://farm4.static.flickr.com/3631/3318435599_1d0c820b28.jpg)
-
Minulla oli Comanchessa tuota samaa ongelmaa, että kierrokset (ja korkeus) putoavat ohjaillessa. Jäljitin syyn siihen, että muovinen swashi ottaa kallistuessaan kiinni akseliin ja aiheuttaa liikaa vastusta. Laajensin vähän swashin reiässä yläpuolella olevaa viistettä ja tilanne parani hiukkasen.
Comanchen uudesta ulkoasusta on kuva tuolla Comanchen viritysketjussa. :)
Toinen "mullistava" uudistus oli se, että ylä- ja alalapojen lähemmän tutustumisen seurauksena lyhensin kumpaakin lapaparia 2 cm. Sillä ei tuntunut olevan vaikutusta tehoon, mutta kierroksia on enemmän ja moottorit eivät kuumene niin paljon. Pitänee silti vielä kokeilla, jaksaako tuo nostaa itseään ilmaan kopan kanssa yhtä hyvin/huonosti kuin aikaisemmin.
Viritysosia on jo postissa, joten teho-ongelmakin ratkennee jossain vaiheessa.
-
Tasapainotitko lavat myös lyhentämisen jälkeen?
-
En. Kyllä se kävi mielessä, mutta ajattelin, että tasapainotetaan sitten, jos näyttää täristävän jotenkin normaalia enemmän.
-
En. Kyllä se kävi mielessä, mutta ajattelin, että tasapainotetaan sitten, jos näyttää täristävän jotenkin normaalia enemmän.
Aika turhaa tuo tasapainottelu, itellä on parhaimmillaan puuttunut puolet lavasta ja hyvin on lentänyt ;D
Olis kyllä hienoa kun sais itekin ajella graupneria DX:llä ;) http://www.spektrumrc.com/Products/Default.aspx?ProdID=SPMAR6100E tuon kun onnistuis virittämään kiinni.