Kopterit.net
Tekniikka => Asetukset, säädöt ja vinkit => Aiheen aloitti: mrsaila - 25 Tammikuu, 2009, 17:44:57
-
Oletteko törmänneet lapojen johtoreunan jäätymiseen?
Tänään Hyvinkäällä oli kostea keli ja noin -1C pakkasta. 5min ajon jälkeen kopteri alkoi vaatimaan lisää kierroksia koneeseen pysyäkseen edes leijunnassa. Heti en löytänyt ongelman aiheuttajaa, vasta kun aloin laittaa vehkeitä pakettiin, niin huomasin lapojen etureunoissa olevan jäässä noin 1mm paksuudelta.
Löytyykö hyviä vinkkejä miten voisi estää jäätymisen talvikelissä?
-
1:1 lentokoneissahan jos on oikein kylmä talvi niin siipien päälle ruiskutetaa jotain ainetta joka estää jään muodostumista. Jos vaikka lähelläsi on jonkinlainen ilmailukerho niin voisit soittaa sinne ja kysyä että mitä ainetta he käyttävät ;)
-
Oikeissa lentokoneissa käytetään Jäänpoistoaineita ja Jäänestoaineita. Jäätä ja huurretta ei saa olla lentoon lähtötilanteessa missään kohti konetta (pari poikkeustakin löytyy, esim. polttoainetankkien kohdat, runko [eri konetyypit]).
Noita litkuja et varmaan ihan helpolla saa mistään mihinkään rc-kopteri käyttöön, eikä koptereissa yleensäkkään mitään jäänestoaineita käytetä.
Ainut koptereiden jäänesto on lämpö.
-
Miten olisi urea? Ennen vanhaan autojen tuulilasit pyyhittiin kuulemma kusella ettei ne jäätyisi. :o
No jaa taidetaanpa urea-rakeita käyttää nykyäänkin esimerkiksi portaiden sulattamiseen jäästä.
Taisipa tänään olla extreme keli rc-harrastamiseen.
-
1:1 lentokoneissahan jos on oikein kylmä talvi niin siipien päälle ruiskutetaa jotain ainetta joka estää jään muodostumista. Jos vaikka lähelläsi on jonkinlainen ilmailukerho niin voisit soittaa sinne ja kysyä että mitä ainetta he käyttävät ;)
Se lentokoneissa käytetty neste jolla suojataan siivet lentoonlähtöä varten, kuoriutuu pois siiven päältä tietyssä nopeudessa ennen kun kone nousee taivaalle. Eli kun olet saanut kopun ilmaan niin neste on todennäköisesti hävinnyt lavoista. Vaihtoehtoja voisi olla lavan johtoreunojen lämmitys. Joskus on myös rakennettu koneita joissa siiven johtoreunassa on pieniä reikiä josta "valuu" spriitä johtoreunalle ja näin estää jäätymisen. Taitaa olla näiden kopterien mittakaavassa aika haasteellinen toteuttaa käytännössä.
-AK
-
Näinhän se on. Sitä Jäänestoa tarvitaan vain lentoonlähtötilanteessa. Kun tassut irtoo maasta ja nopeutta n.130kts pitäis nesteen olla jo melkein kokonaan ja poistunut.
Niin ja ureaa käytettiin ennen kiitotien sulattamisessa. Nykyään ei kun viherpiipertäjät sai kiellettyy sen..
-
Miten olisi urea? Ennen vanhaan autojen tuulilasit pyyhittiin kuulemma kusella ettei ne jäätyisi. :o
No jaa taidetaanpa urea-rakeita käyttää nykyäänkin esimerkiksi portaiden sulattamiseen jäästä.
Taisipa tänään olla extreme keli rc-harrastamiseen.
Tuota kopterin päälle kusemista en suosittele. Onpa tällä foorumilla kyseisen toimenpiteen suorittamisesta otettujen kuvien julkaisustakin tullut pieni polemiikki... 8)
Off topic, taas. Kiitos ja anteeksi...
-
Eli johtopäätöksenä, ko. toimenpidettä ei ainakaan kannata kuvata....kannattaa suosiolla odottaa kesää, johan tuolla ulkona näpitkin jäätyy.
-
Oletteko törmänneet lapojen johtoreunan jäätymiseen?
Tänään Hyvinkäällä oli kostea keli ja noin -1C pakkasta. 5min ajon jälkeen kopteri alkoi vaatimaan lisää kierroksia koneeseen pysyäkseen edes leijunnassa. Heti en löytänyt ongelman aiheuttajaa, vasta kun aloin laittaa vehkeitä pakettiin, niin huomasin lapojen etureunoissa olevan jäässä noin 1mm paksuudelta.
Löytyykö hyviä vinkkejä miten voisi estää jäätymisen talvikelissä?
Glykoli on hyvä vaihtoehto jään poistoon sekä estoon. K-Raudasta saa. Kannattaa laimentaa veteen.