Kopterit.net

Helikopterit => Kopterivalmistajat => Gaui => Aiheen aloitti: jpietari - 11 Tammikuu, 2009, 18:27:01

Otsikko: EP200 Uusi High Performance Tail Shaft
Kirjoitti: jpietari - 11 Tammikuu, 2009, 18:27:01
ReadyHeliltä tuli viesti että uutta peräakselia 203121 High Performance Tail Output Shaft Set (Silver Tail Shaft) olisi tullut hyllyyn, mutta ne ilmeisesti meni saman tien - ainakin nyt näyttää taas "out of stock". Onko joku onnistunut saamaan/tilaamaan tätä? http://www.readyheli.com/203121_High_Performance_Tail_Output_Shaft_Set_p/203121.htm (http://www.readyheli.com/203121_High_Performance_Tail_Output_Shaft_Set_p/203121.htm). RH kertoo tämän olevan: "not the black ones that bent when you sneeze on them" ;D
Otsikko: Vs: EP200 Uusi High Performance Tail Shaft
Kirjoitti: mnentwig - 11 Tammikuu, 2009, 18:41:06
hmmm I think there's nothing wrong with the stock shaft.
Otsikko: Vs: EP200 Uusi High Performance Tail Shaft
Kirjoitti: Picofly - 11 Tammikuu, 2009, 19:06:18
hmmm I think there's nothing wrong with the stock shaft.

There is a problem with black Gaui output shafts. They are very soft and many times they are already bent when one opens the package.

I have ordered 5 sets from Gotheli RC but haven't received them yet. Currently I am using Firefox 200 tail output shafts. They are straight and made of harder steel than black Gaui ones.
Otsikko: Vs: EP200 Uusi High Performance Tail Shaft
Kirjoitti: jpietari - 11 Tammikuu, 2009, 19:30:35
hmmm I think there's nothing wrong with the stock shaft.

Is the older shaft part # 203120 better than the the black part # 203121?
Otsikko: Vs: EP200 Uusi High Performance Tail Shaft
Kirjoitti: Picofly - 11 Tammikuu, 2009, 20:39:40
hmmm I think there's nothing wrong with the stock shaft.

Is the older shaft part # 203120 better than the the black part # 203121?

All tail Gaui output shafts with blackened steel are of poor quality (extremely soft). If you are lucky enough to get an older one with satin finish you would be fine. Revised ones 203121-r shoud be  better but in some of them, plastic wheels may be misshaped. Be prepared to replace them.

I should get my shafts (203121-r) early next week. However, I am very happy with my Firefox 200 tail shaft and will use them as long as I have spares left and won't use Gaui shafts until al Firefox shafts are gone. It is the first truly straight tail output shaft in my (shortish) Gaui EP200 history.
Otsikko: Vs: EP200 Uusi High Performance Tail Shaft
Kirjoitti: Picofly - 19 Tammikuu, 2009, 21:08:30
hmmm I think there's nothing wrong with the stock shaft.

Is the older shaft part # 203120 better than the the black part # 203121?

All tail Gaui output shafts with blackened steel are of poor quality (extremely soft). If you are lucky enough to get an older one with satin finish you would be fine. Revised ones 203121-r shoud be  better but in some of them, plastic wheels may be misshaped. Be prepared to replace them.

I should get my shafts (203121-r) early next week. However, I am very happy with my Firefox 200 tail shaft and will use them as long as I have spares left and won't use Gaui shafts until al Firefox shafts are gone. It is the first truly straight tail output shaft in my (shortish) Gaui EP200 history.

Uudet tail output shaftit saapuivat. Ovat tikkusuoria ja materiali on kovempaa kuin vanhoissa.

Suosittelen!
Otsikko: Vs: EP200 Uusi High Performance Tail Shaft
Kirjoitti: jpietari - 20 Tammikuu, 2009, 12:52:49
Uudet tail output shaftit saapuivat. Ovat tikkusuoria ja materiali on kovempaa kuin vanhoissa.

Suosittelen!

Posti toi tännekin uusia tail output shafteja, tilasin samalla myös edellisiä EP100/EP200 shafteja (P/N 203120) jotka näyttäisivät olevan samaa materiaalia kuin nämä uudet sillä erolla että hammaspyörä on valkoinen eikä se ole valmiiksi paikoillaan (ilmankos Markus ihmetteli mitä vikaa niissä on). Erityisen hölmöä on vielä että "uudet" tulevat samalla osanumerolla kuin huonot mustat (P/N 203121)! Picoflyn versioihin oli käsin merkattu -R, mutta minulle tulleissa ei ollut merkintöjä.
Otsikko: Vs: EP200 Uusi High Performance Tail Shaft
Kirjoitti: jpietari - 08 Huhtikuu, 2009, 21:59:27
Jatketaanpas vanhaa säiettä...

Uudet akselit ovat kyllä suoria mutta kaikissa joita olen tutkinut hihnapyörä viipottaa enemmän tai vähemmän. Olen nyt saanut EP200 perän heilumisen loppumaan lähes kokonaan ja gyron gainiakin sai kasvatettua ja liian suureksi se muuttui vasta n. 75% arvolla lähettimessä ts. 50% HH-gain. Silloin tällöin esiintyy vielä lyhyt nopeasti vaimentuva parin kolmen edestakaisen heilahduksen transientti, maksimiamplitudi alle sentin johon gyron gainin säätö ei tunnut vaikuttavan ollenkaan. Epäilyksen alla on nyt tuo vispaava hihnapyörä. Eipä tuo enää pahasti häiritse, mutta olisi mukava saada ylimääräinen heilahtelu pois.

Vanhemmissa akseleissa valkoista muovia oleva hihnapyörä ei ole valmiiksi paikoillaan ja se ei ennen asennusta tunnu olevan kiero. Reikä on noin 1,9mm ja akseli 2,0mm ja ainkin se hihnapyörä johon yhden akselin naputtelin paikoilleen vispasi asennuksen jälkeen. Onko ideoita miten hihnapyörän saisi suoraan? Auttaako jos muoviosaa lämmittää ennen asennusta? Laajeneeko se lämmittäessä?
Otsikko: Vs: EP200 Uusi High Performance Tail Shaft
Kirjoitti: Picofly - 09 Huhtikuu, 2009, 11:57:02
Jatketaanpas vanhaa säiettä...

Uudet akselit ovat kyllä suoria mutta kaikissa joita olen tutkinut hihnapyörä viipottaa enemmän tai vähemmän. Olen nyt saanut EP200 perän heilumisen loppumaan lähes kokonaan ja gyron gainiakin sai kasvatettua ja liian suureksi se muuttui vasta n. 75% arvolla lähettimessä ts. 50% HH-gain. Silloin tällöin esiintyy vielä lyhyt nopeasti vaimentuva parin kolmen edestakaisen heilahduksen transientti, maksimiamplitudi alle sentin johon gyron gainin säätö ei tunnut vaikuttavan ollenkaan. Epäilyksen alla on nyt tuo vispaava hihnapyörä. Eipä tuo enää pahasti häiritse, mutta olisi mukava saada ylimääräinen heilahtelu pois.

Vanhemmissa akseleissa valkoista muovia oleva hihnapyörä ei ole valmiiksi paikoillaan ja se ei ennen asennusta tunnu olevan kiero. Reikä on noin 1,9mm ja akseli 2,0mm ja ainkin se hihnapyörä johon yhden akselin naputtelin paikoilleen vispasi asennuksen jälkeen. Onko ideoita miten hihnapyörän saisi suoraan? Auttaako jos muoviosaa lämmittää ennen asennusta? Laajeneeko se lämmittäessä?

Minullakin on pyrstöroottorin akselissa vipattava hihnapyörä mutta en ole huomannut, että se mitenkään erityisesti haittaisi perän toimintaa. Perä toimii Gyrobot 700:n kanssa hyvin ja on varsin tärinätön vaikka hihnapyörä vipattaakin aika tavalla.

Jos perä tuntuu täristävän, niin yleensä auttaa lapojen tasapainotus. Itse olen tasapainottanut lavat kahden maitolasin ja pyrstölapojen ruuvinreikään työnnetyn 1,5 mm hiililuitutangon pätkän avulla. Tukevammat Tail Boom supportit on myös hyvä ja helppo keino poistaa pyrstön tärinöitä. Minulla on MicroHelin valmistamat olen ollut niihin tosi tyytyväinen. Tukevien tail boom supoprtien kanssa voivat pyrstölavatkin olla vähän epätasapainossa eikä tunnu missään.

Perän satunnainen heilahtelu on ainakin minun tapauksessani aina johtunut Tail Rotor Sliderin ja Bell Crankin asemoinnista. Pakkaskeleillä satunnaista väpätystä aiheutti myös hihnan löystyminen (tai siis tail boomin kutistuminen pakkasessa).

Pyrstöroottorissa ei saa olla juurikaan välystä, mutta ei myöskään kitkaa. Bell Crank pitää olla tiukasti kiinni Tail Pitch Sliderin yläpuolelle menevässä ohjaimessa niin että ne liikkuvat yhtenä parina. Tail Pitch Sliderin yläreunassa kulkeva pinni ja Bell Crank käänetään keskenään sellaiseen kulmaan, että Tail Pitch Slider ei pääse heilumaan jos pyrstöroottorin lavoista kääntää. Kun välykset on näin poistettu, kiristetään Bell Crankin ruuvi tiukalle. Muovinen Bell Rank luistaa vähitellen väärään asentoon ja välykset kasvavat, mistä johtuen CNC Bell Crank on suositeltava päivitys.







Otsikko: Vs: EP200 Uusi High Performance Tail Shaft
Kirjoitti: jpietari - 09 Huhtikuu, 2009, 13:32:01
Jos perä tuntuu täristävän, niin yleensä auttaa lapojen tasapainotus. Itse olen tasapainottanut lavat kahden maitolasin ja pyrstölapojen ruuvinreikään työnnetyn 1,5 mm hiililuitutangon pätkän avulla. Tukevammat Tail Boom supportit on myös hyvä ja helppo keino poistaa pyrstön tärinöitä. Minulla on MicroHelin valmistamat olen ollut niihin tosi tyytyväinen. Tukevien tail boom supoprtien kanssa voivat pyrstölavatkin olla vähän epätasapainossa eikä tunnu missään.

Perän satunnainen heilahtelu on ainakin minun tapauksessani aina johtunut Tail Rotor Sliderin ja Bell Crankin asemoinnista. Pakkaskeleillä satunnaista väpätystä aiheutti myös hihnan löystyminen (tai siis tail boomin kutistuminen pakkasessa).

Pyrstöroottorissa ei saa olla juurikaan välystä, mutta ei myöskään kitkaa. Bell Crank pitää olla tiukasti kiinni Tail Pitch Sliderin yläpuolelle menevässä ohjaimessa niin että ne liikkuvat yhtenä parina. Tail Pitch Sliderin yläreunassa kulkeva pinni ja Bell Crank käänetään keskenään sellaiseen kulmaan, että Tail Pitch Slider ei pääse heilumaan jos pyrstöroottorin lavoista kääntää. Kun välykset on näin poistettu, kiristetään Bell Crankin ruuvi tiukalle. Muovinen Bell Rank luistaa vähitellen väärään asentoon ja välykset kasvavat, mistä johtuen CNC Bell Crank on suositeltava päivitys.

Eniten löysää tuntuisi olevan tail pitch linkeissä. Slideri ja bell crank ovat suht. välyksettomiä ja liikkuvat herkästi. Voihan se olla että perän tuennassa on parannettavaa, jotenkin jäi se tuntuma että heilahdus on jollain tavoin seurausta nupin korjausliikkeestä - eilisissä puuskissa se pysynyt korjaamatta paikoillaan niin pitkään että olisi voinut päätellä mitään - tänään en edes yritä. Luulisi että tuo hihnapyörän vispauskin saa aikaan pientä häiriötä peräroottorin pyörimisnopeuteen - ainakin se on toistaiseksi ainut selvästi havaittavissa oleva epäkohta.
Otsikko: Vs: EP200 Uusi High Performance Tail Shaft
Kirjoitti: Picofly - 09 Huhtikuu, 2009, 15:40:37

Eniten löysää tuntuisi olevan tail pitch linkeissä. Slideri ja bell crank ovat suht. välyksettomiä ja liikkuvat herkästi. Voihan se olla että perän tuennassa on parannettavaa, jotenkin jäi se tuntuma että heilahdus on jollain tavoin seurausta nupin korjausliikkeestä - eilisissä puuskissa se pysynyt korjaamatta paikoillaan niin pitkään että olisi voinut päätellä mitään - tänään en edes yritä. Luulisi että tuo hihnapyörän vispauskin saa aikaan pientä häiriötä peräroottorin pyörimisnopeuteen - ainakin se on toistaiseksi ainut selvästi havaittavissa oleva epäkohta.

Kun ostin varaosasettina uudet tail pitch linkit, oli niissä liian pitkät messinkiholkit. Välykset vähenivät kun viilasin holkit lyhyemmäksi. Sittemmin palasin tosin alkuperäisiin linkkeihin, joissa on messinkiholkkien tilalla kuulalaakerit.

Oman Gauini pyrstöroottori ei ole täydellisen välyksetön, mutta pieni klappi ei tunnu haittaavan. Miten sinulla on peräservon asetukset? Minulla on peräservona Hyperionin 09 GMD. Linkkipallo on ristin muotoisen servoarmin kaikkein sisimmässä reijässä ja servon liikeradat on maksimissa, eli noin 140 astetta. Gainista en osaa sanoa koska Gyrobotissa se annetaan P ja I-arvoina eikä gainia voi säätää lähettimestä ollenkaan.
Otsikko: Vs: EP200 Uusi High Performance Tail Shaft
Kirjoitti: jpietari - 09 Huhtikuu, 2009, 15:58:09
Kun ostin varaosasettina uudet tail pitch linkit, oli niissä liian pitkät messinkiholkit. Välykset vähenivät kun viilasin holkit lyhyemmäksi. Sittemmin palasin tosin alkuperäisiin linkkeihin, joissa on messinkiholkkien tilalla kuulalaakerit.
Mistähän kuulalaakeroituja linkkejä saisi? Minulla on vain messinkiholkillisia (myös alkuperäiset) voisihan nekin vaihtaa ja ottaa samalla holkeista vähän pois.
Lainaus
Oman Gauini pyrstöroottori ei ole täydellisen välyksetön, mutta pieni klappi ei tunnu haittaavan. Miten sinulla on peräservon asetukset? Minulla on peräservona Hyperionin 09 GMD. Linkkipallo on ristin muotoisen servoarmin kaikkein sisimmässä reijässä ja servon liikeradat on maksimissa, eli noin 140 astetta. Gainista en osaa sanoa koska Gyrobotissa se annetaan P ja I-arvoina eikä gainia voi säätää lähettimestä ollenkaan.
Linkkipallo on sisimmässä reiässä n. 4,5mm servon (sama 09 GMD) akselista, gyron gaini ei tosiaankaan vaikuta tähän, pitääkin kokeilla esiintyykö heilumista rate-moodissa.
Otsikko: Vs: EP200 Uusi High Performance Tail Shaft
Kirjoitti: jpietari - 09 Huhtikuu, 2009, 19:57:43
Vika taisi löytyä. Vaihdoin tail pitch sliderin kun edellinen ei pyörinyt tasaisesti kun pallolinkin ruuvi painoi laakeria. Uusi taas pyörii tasaisesti mutta käsin liikutellessa perätönäri liikkuu nykäyksittäin roottorin pyörimisen tahdissa. Tail pitch sliderin sisällä olevan (messinki?) holkin reikä ei ole keskeinen ja se aiheuttaa slideriin pientä vispausta. Alapuolen pallolinkki ja yläpuolen ohjain pitävät slideria paikoillaan ja olin kiristänyt näitä linkkejä pitävän ruuvin siten että linkit vielä liikkuivat hyvin mutta eivät sallineet sliderille pientä liikettä. Pieni löysyttäminen auttoi ja nyt tönäri liikkuu vapaasti ilman nykäyksiä tosin välys kasvoi mutta se on varmasti pienempi paha, huomenna testaamaan...
Otsikko: Vs: EP200 Uusi High Performance Tail Shaft
Kirjoitti: jpietari - 10 Huhtikuu, 2009, 14:16:21
Nyt toimii, heiluminen on kadonnut lähes kokonaan. Hihna tosin löystyi vieläkin ulkona ja alkoi lipsahdella.
Otsikko: Vs: EP200 Uusi High Performance Tail Shaft
Kirjoitti: Picofly - 10 Huhtikuu, 2009, 18:01:00
Mistähän kuulalaakeroituja linkkejä saisi? Minulla on vain messinkiholkillisia (myös alkuperäiset) voisihan nekin vaihtaa ja ottaa samalla holkeista vähän pois.

Hyvä että löytyi sopivat säädöt! Kuulalaakeroidut linkit eivät ole lainkaan tarpeen. Perän saa toimimaan ihan hyvin myös messinkiholkeilla varustettujen linkkien kanssa.
Otsikko: Vs: EP200 Uusi High Performance Tail Shaft
Kirjoitti: jpietari - 11 Huhtikuu, 2009, 16:26:59
Nyt toimii, heiluminen on kadonnut lähes kokonaan. Hihna tosin löystyi vieläkin ulkona ja alkoi lipsahdella.
Ei se ehkä ollutkaan hihna joka lipsui - tänään kokeilin taas ja luulin että hihna luisti. Kiristin, mutta yllätys yllätys ei auttanutkaan. Kierrosten lisääminen auttoi ja alemmilla kierroksilla pidon sai takaisin säätämällä servon paikan kohdalleen rate-moodissa. Laiskuuksissani en ollut säätöä tarkistanut kun vaihdoin tönärin :-\

On se vaan kumma koko aamupäivän oli ihan pläkä ja heti kun alkuiltapäivästä vei kopun ulos niin eikös vaan heti alkanut tuulla, no ei se nyt haitannut mutta mukavampi on selvitellä pito-ongelmia tyynessä...
Otsikko: Vs: EP200 Uusi High Performance Tail Shaft
Kirjoitti: Hermis - 11 Huhtikuu, 2009, 17:08:01
Mene ulos leijan kanssa niin johan tyyntyy... ;D
Otsikko: Vs: EP200 Uusi High Performance Tail Shaft
Kirjoitti: jpietari - 11 Huhtikuu, 2009, 17:35:03
Mene ulos leijan kanssa niin johan tyyntyy... ;D
Tuo on kyllä totta. Toinen takuuvarma keino saada tuulta on levittää ISO pressu pihalle ja yrittää taitella se takaisin kasaan...