Kopterit.net
Tekniikka => Sähkömoottorit, noparit, akut, laturit ja becit => Aiheen aloitti: sniiki - 24 Elokuu, 2007, 17:39:45
-
Itsellä tuntuu Dualskyn GT 2.2Ah 3S akun kennoissa olevan kohtuu suuret jännite-erot vakiomoottorisella MiniTitanilla lentelyn jälkeen.
Toisessa akussa erot pysyvät kyllä muutamissa sadasosavolteissa, mutta toisessa akussa ero voi olla useita kymmenyksiä. Erot tasaantuvat kyllä balancerilla jota käytän jokaisen latauksen yhteydessä (301DX + PB5).
Onkohan tuollaiset erot yhdellä purkukerralla ihan normaalia ja minkälaisissa toleransseissa teillä kennot pysyvät lennätyksessä?
-
Näyttäs uudet revolution 4S 2100mAh 3.7V cutoffilla olevan 0.01-0.02V heitto sisäänajoleijuttelun jälkeen, 4 sykliä takana. Bantamin 501DX + PB-5 puuskuttaa noita ja tasalatauksen jälkeen yleismittari saattaa näyttää 0.01V eron. Lisää infoa saan parin päivän päästä kun alan kuormittamaan noita enemmän.
Ostakaa tuo bantamiyhdistelmä pois niin saan cellpron laturin tilalle :P
EDIT: Peukku voisi mittailla omia pakkojaan kun siinä osoitteessa niitä on monen merkkistä...
-
No, yritän muistaa mittailla, olisi tarkempaa kun olisi jotkut akku ja lento loggerit lisäksi.
Tällä hetkellä olen tehnyt excel pohjan jota yritän täyttää latauksien ja lentojen jälkeen.
Seurannassa 3S Align 2100, Dualsky 2200, VTEC 2200, FligthPowerit 2170 x2, 2150 x1 ja 1800 x3 akut.
Liitteessä excel pohja, parannusehdotuksia otan mielelläni vastaan.
- Riku
EDIT: Käytössä oleva nopari on Alignin RCE-BL35G jossa nyt default low asento,
jolla vähennetään tehoja, kun 2,6V x3 = 7,8V ja täysi cut off kun 2,3V x3 = 6,9V.
EDIT: täysi cut off, ei käytössä helikopteri moodeissa.
(Vaihdan tuon kun olisi parempi ehkä käyttää mid asentoa: 2,9V x3 = 8,7V ja 2,6v x3 = 7,8V ?
No vielä olen tällä noparilla vain kevyesti lentänyt ja heti lopettanut kun tehoja alettu vähentää.)
http://www.align.com.tw/html/en/assembly/rce-bl25ge.htm
-
Ihan pätevä taulukko, voisi ottaa käyttöön kun akutkin lähes uusia vielä.
Missasinko vain vai eikö tuolla ole latausvirtaa missään? Vai käyttääkö porukka järjestään ~1C virtaa?
Sitten tuosta sun melko alhaisesta cutoffista:
Itse käytän TT:n säätimen "kilteintä" tilaa eli 3.2/2.9V koska muutoin akun jännite rojahtaa niin alas että Bantamin PB-5 tasuri alkaa heittää erroria alhaisesta jännitteestä. (osaako joku sanoa jatkaako se tasaamista silti? [ohjeen mukaan muistaakseni ainakaan ei])
Latailen 2.1 ampeerilla noita 2.2Ah akkuja tyrkäten latauksen alussa tasurin kiinni (jos se suostuu pelaamaan, jos ei niin latailen hetken ja tyrkkään sitten kiinni).
Ja tästä toinen kyssäri; Bantamin 301DX laturin latausvirtanäyttö vaikuttaa jokseenkin turhalta kun vertaa säädettyyn latausvirtaan. Heittelee meinaan aika roimasti välillä yli säädetyn arvon. Loppua kohden pienenee tietysti kuten pitääkin.
-
Swallow laturissa määritellään akun kapasiteetti mAh määrä josta se sitten aloittaa 1 C:llä latauksen kunnes akku saavuttaa 12,6 Voltin jännitteen, sitten se rupeaa vähentämään latausvirtaa kunnes lopettaa 0,1 C:llä. Joskus olen "huijannut" akun mAh kapasiteetti määrää pienemmäksi jolloin se jatkaa lataamista "huijattuun" 0,1 C määrään. Normaalisti siis aloitan latauksen 1 C:llä, mutta joskus "sisäänajossa" pienemmällä. Käytän aina latauksessa tuota FlightPower V-Balance tasuria ja joskus "vain tasaan" sillä ilman laturia. FlightPower V-Balance manuaalin linkki: http://duralitebatteries.com/pdf/v-balance%20instructions.pdf
Kunhan saan jotain lukuja tuohon exceliin, niin voin sitten laittaa "otteet" vaikka 15, 30 ja 45 jne. latauksen jälkeen jos ketään kinnostaa...?
-
Pistä ihmeessä, aika vähänlaisesti kun tuntuu olevan täällä puhetta akkujen laadusta niin eiköhän tässä pikkuhiljaa jonkinlainen suuntaa antava tilasto rakennu.
-
No nyt olen saannut exceliin jotain lukuja, mutta päivitän sitä jatkuvasti, vielä...
Yritän pitää excelin ajan tasalla alla olevassa osoitteessa:
http://www.justerbar.com/heli/Akkuseuranta_syksy2007.xls
(Tosin ei tämä nyt kovin tarkkaa ole kun halvalla yleismittarilla mittailen...)
-
Tuli tilattua tällainen loggeri:
http://www.eagletreesystems.com/MicroPower/micro.htm
Tuota loggeria pitäisi voida käyttää myös kun lataa akkuja:
"Great for bench monitoring of battery charging also!"
Voin siis vielä odottaa ennen kun tilaan laturin joka tallentaisi lataustiedot pc:lle.
(vaikka tuo Bantam E-Station BC6 kyllä kiinnostaisi...)
-
Tuohan vallan kätevältä vaikuttaa.
-
Juu, ja kun on toi lcd paneeli kiinni kopun kyljessä niin voi sitten siitä muita lukuja katsella;
siis kun en muuta osaa kun leijuttelua enkä sitäkään onneksi inverted... :)
-
Nyt Korpsellakin on loggeri josta voi dataa kerätä, vaikka se ei taida Lipo kennojen tasapainoisuutta vertaila ?
Semmoista ihmettelen että saako joka kennon datat erikseen talteen esim. Bantam E-Station BC6lla ?
-
mitä turhaan vertailemaan, pääasia että ne on tasapainossa. saa bantamilla edelleenkin näkyviin pc-softalla...
edit: ja loggerilla et saa kennokohtaisia jännitteitä näkyviin...eli ostat multa ton bantamin pois
-
Bantamin oma softa ei osaa piirtää käyriä kennokohtaisista jännitteistä vaikka ne näyttää kyllä. Itse käytän LogView -nimistä softaa joka piirtää käyrät vaikka mistä ja on myös vakaampi kuin Bantamin softa joka kaatuili jatkuvasti.
-
Bantamin oma softa ei osaa piirtää käyriä kennokohtaisista jännitteistä vaikka ne näyttää kyllä. Itse käytän LogView -nimistä softaa joka piirtää käyrät vaikka mistä ja on myös vakaampi kuin Bantamin softa joka kaatuili jatkuvasti.
Tuota softaa pitää siis käyttää, kunhan saan sen BC6:sen. Onko siinä kaikki valikot yms. Saksan kielellä, näytti ainakin niin heidän kotisivuilla, tosin screenshoteista ei oikein saannut selvää?
-
mitä turhaan vertailemaan, pääasia että ne on tasapainossa. saa bantamilla edelleenkin näkyviin pc-softalla...
edit: ja loggerilla et saa kennokohtaisia jännitteitä näkyviin...eli ostat multa ton bantamin pois
Niin, ei varmaan deans liittimistä onnistu kennokohtainen tarkastelu... Entäs onko muuten kivat käppyrät jos latauksen yhteydessä käyttää?
-
ei onnistu ei :P taino, jos o jokasella kennolla omat deanssit....en tiedä käppyröistä
-
Kolvailin Simpropin balanseriin tuommoisen datapiuhan:
http://www.logview.info/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=28&Itemid=165 (http://www.logview.info/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=28&Itemid=165)
(Se optoerotuksella varustettu malli)
Simpropin omalla softalla tuo muistaakseni piirsi koneen ruudulle käppyrät kennojännitteistä jne.
Tuon balanserin olen laittanut myyntiin, kun hommasin tehokkaamman laturin joka osaa jutella balanserien kanssa suoraan.
-
Bantamin oma softa ei osaa piirtää käyriä kennokohtaisista jännitteistä vaikka ne näyttää kyllä. Itse käytän LogView -nimistä softaa joka piirtää käyrät vaikka mistä ja on myös vakaampi kuin Bantamin softa joka kaatuili jatkuvasti.
Tuota softaa pitää siis käyttää, kunhan saan sen BC6:sen. Onko siinä kaikki valikot yms. Saksan kielellä, näytti ainakin niin heidän kotisivuilla, tosin screenshoteista ei oikein saannut selvää?
Sen saa osittain englanninkielikseksi mutta on huonosti käännetty. Minun saksantaitoni rajoittuu muutamaan lukusanaan ja kirosanaan ja pärjään tuon kanssa silti...
-
Jo aiheesta vähän sivulla, mutta välikommenttina kunnes saan laturin jossa kennokohtaiset mittaukset.
Sain tuon MicroPower e-loggerin ja ensimmäiset datat talteen eilen, kaikki sensorit ei vielä kiinni.
http://www.eagletreesystems.com/MicroPower/micro.htm
Eka sessio just vajaa 8min 1800 mAh ja neljäs sessio yli 9min 2150 mAh vanhoilla Flightpower akuilla.
Leijuttelulaitteena oli T-REX 450S ja Alignin 20A nopari ja 2800 KV moottori, pinjoni 15T
Alhaisin jännite näyttää lokin mukaan olevan 8,96V / 3 ~ 2,97V (molemmissa akuissa sama)
Mittasin yleismittarilla kuitenkin heti lennon jälkeen kentällä ja alhaisin kenno oli 3,44V
Lokidatat alla. (Helppo siirtää esim. exceliin ja sitten sortata niin saa max, min ja muut arvot.)
http://www.justerbar.com/heli/T-REX450s_25092007_session1.FDR
http://www.justerbar.com/heli/T-REX450s_25092007_session4.FDR
EDIT:
FlightPower 2170mAh akku, Alignin RCE-BL35G nopari 2,9V cut offilla, min 8,52V / 3 ~ 2,84V
(T-REX 450 SEv2, moottori 3700KV ja 13T pinjoni, max 36,18A ja 1951mAh, lentoaika 6,49min)
http://www.justerbar.com/heli/27092007_session1.FDR
-
Ok ja kuormassa voi siis käydä hetkittäin alle cut off rajan ja mun align nopari ei mittaa joka kennoa erikseen.
(HobbyWing noparissa on kennokohtainen mittaus myös, mutta mulla ei sitä noparia ole nyt ollut käytössä vähän aikaan.)
-
Noniin, nyt sain uuden laturin joka osaa mm. kennokohtaisesti näyttää jännitteitä, eli Bantam e-station BC6. Vaikuttaa ihan fiksulta vehkeeltä (toisin kun käyttäjänsä), mukana tuli softa ja usb kaapeli jolla saa laturin kytkettyä pc:hen. Olen vain vähän ehtinyt kokeilla (myös tuota Yippon aikaisemmin mainitsemaa LogView ohjelmaa), mutta saannut jotain käppyröitä jo talteen. Tutkailen enemmän ja liitän tarkemmat lataus yms. (myös kennokohtaiset) datat tuohon akkuseuranta exceliin jonka linkin aikaisemmin jo postasin.
EDIT: kokeilin purkaa ja lataa uudestaan yhtä akkua ja yllätyin hieman kun kennokohtaiset jännite erot olivat suuremmat kun aikaisemmin jolloin latauksessa käytin vain FlightPower V-Balance tasuria laturin ja akun välissä. Ymmärsin että uusi laturini olisi tarkempi koska se on suoraan yhteydessä akkuihin, mutta näin ei näytä olevan. Vielä eroja niin Swallow ac/dc2sella kun olin ladannut akkuja, niin maksimi jännite oli 4,18V, nyt BC6lla latauksen jälkeen niin yhdessä kennossa oli 4,20V.
-
Latasithan akkua Lipo Balance charge ohjelmalla ? Laturista löytyy myös tavallinen Lipo Charge ohjelma, joka ei tasaa kennoja. Bantam:in tasurit ovat kyllä markkinoiden tarkimpia (tarkkuus sama kuin V-Balance). Jos epätarkkuutta on edelleenkin, niin ota yhteyttä ja katsotaan onko laturissa vikaa.
Kennojen jännitteet tulee olla 4,20 v latauksen jälkeen. 4,18 v kenno ei ole täyteen ladattu.
-
Latasithan akkua Lipo Balance charge ohjelmalla ? Laturista löytyy myös tavallinen Lipo Charge ohjelma, joka ei tasaa kennoja. Bantam:in tasurit ovat kyllä markkinoiden tarkimpia (tarkkuus sama kuin V-Balance). Jos epätarkkuutta on edelleenkin, niin ota yhteyttä ja katsotaan onko laturissa vikaa.
Kennojen jännitteet tulee olla 4,20 v latauksen jälkeen. 4,18 v kenno ei ole täyteen ladattu.
Oli varmaan väärä ohjelma päällä kun ekan kerran kiireessä latasin, koska nyt "Lipo Charge" latauksen jälkeen kennot olivat kaikki 4,20V.
(Huomasin myös että Bantamin oma pc softa kyllä tallentaa ja osaa näyttää kennokohtaiset jänniteet jälkeenpäinkin, pitää vaan erikseen valikosta valita.)
No nyt tallennan jonkin kaikkia lokeja (myös lennoista) ja yritän sitten saada ne taas exceliin jotenkin järlevästi.
-
Onko Bantamin softasta tullut uusi versio? Mielestäni en itse kesällä löytänyt tuollaista erillisten käyrien piirtelyä. Jännitteet se kyllä näytti numeroina. Lisäksi Bantamin softa kaatuili minulla melko usein, LogView ei ole kaatunut koskaan.
-
Onko Bantamin softasta tullut uusi versio? Mielestäni en itse kesällä löytänyt tuollaista erillisten käyrien piirtelyä. Jännitteet se kyllä näytti numeroina. Lisäksi Bantamin softa kaatuili minulla melko usein, LogView ei ole kaatunut koskaan.
Minulla on versio 1.10, joka kyllä pari kertaa on jo kaatunut. Kuitenkin, tuolta "View" --> "Indivisual Voltage" niin löytyy kennokohtaiset arvot, tosin pylväsdiagrammina.
Tuosta LogView ohjelmasta saa kyllä exportattua mielestäni paremmin noi datat joita voi vaikka excelillä sitten myös tiirailla ja väänellä.
-
Sama softa. Ja olen nuo pylväät löytänyt, mutta se ei edelleenkään ole sama asia kuin käyrät. Käyristä näkee kuitenkin muutakin kuin juuri vallitsevan tilanteen. Enemmän tuosta on hyötyä toki purussa.
Hieman harmittaa tuossa BC6 laturissa jotta purkuvirta on niin pieni ja kaiketi purkua ei voi tehdä ilman tasausta.
-
Mulla on 600 rexissä tollanen http://flying-hobby.com/catalog/product_info.php?cPath=1_2&products_id=1453 halpis akku. Nyt ladattu vajaa kymmenen kertaa. Paljonkos kennoissa yleensä on heittoa jännitteessä? Tossa näyttää oleva maksimissaan 0,05v.
-
Mulla on 600 rexissä tollanen http://flying-hobby.com/catalog/product_info.php?cPath=1_2&products_id=1453 halpis akku. Nyt ladattu vajaa kymmenen kertaa. Paljonkos kennoissa yleensä on heittoa jännitteessä? Tossa näyttää oleva maksimissaan 0,05v.
Joka on aivan turvallinen heitto. Jos on esim. 0.1V tai 0.2 niin kannattaa huolestua. Mutta jos tasaa balancerilla niin pitäs olla kennot kyllä ihan tasassa latauksen jälkeen.
-op-
-
Onko Bantamin softasta tullut uusi versio? Mielestäni en itse kesällä löytänyt tuollaista erillisten käyrien piirtelyä. Jännitteet se kyllä näytti numeroina. Lisäksi Bantamin softa kaatuili minulla melko usein, LogView ei ole kaatunut koskaan.
Bantam:in softan kaatuilu johtuu USB ajureista, jotka taas eivät ole Bantam:in tekemiä.
Tuosta löytyy uudemmat USB ajurit:
http://www.verticalhobby.com/kauppa/pdf/WIN2000-XP-VISTA.zip
Jos ongelmat jatkuvat uusien ajureiden jälkeenkin, niin ovat Bantam:lla neuvoneet koittamaan muuttaa USB ajurin keskeytyksiä.
-
Onko Bantamin softasta tullut uusi versio? Mielestäni en itse kesällä löytänyt tuollaista erillisten käyrien piirtelyä. Jännitteet se kyllä näytti numeroina. Lisäksi Bantamin softa kaatuili minulla melko usein, LogView ei ole kaatunut koskaan.
Bantam:in softan kaatuilu johtuu USB ajureista, jotka taas eivät ole Bantam:in tekemiä.
Tuosta löytyy uudemmat USB ajurit:
http://www.verticalhobby.com/kauppa/pdf/WIN2000-XP-VISTA.zip (http://www.verticalhobby.com/kauppa/pdf/WIN2000-XP-VISTA.zip)
Jos ongelmat jatkuvat uusien ajureiden jälkeenkin, niin ovat Bantam:lla neuvoneet koittamaan muuttaa USB ajurin keskeytyksiä.
Itselläni on PC:ssä käyttöjärjestelmänä Vista, eikä yllämainitut ajurit auttaneet yhtään Bantamin eStation laturisoftan kaatuiluun. Voisiko Vertical Hobby vähän kysellä Bantamilta tarkempaa tietoa USB-ajurien konfiguroinnista. Bantamin on aivan turha vedota siihen, että ajurit eivät ole heidän tekemiään. Bantam toimittaa ohjelmaa, joka ei yksinkertaisesti toimi ilman suurempaa PC asiantuntemusta. Se taas ei ole kaupallisen tuotteen tunnusmerkki.
-
Latailin tuossa 6S alignit taas vaihteeksi täyteen aamun lentelyn jäljiltä. Tapana on, että latauksen päätteeksi katson tasurin kunkin kennon jännitteen. Kaikki kuusi olivat kutakuinkin 0,02V sisällä (4,19-4,21) toisistaan.
Kun tuossa piruuttani otin dealextremesta tilaamani voltcheck-härpättimen kokeiluun, se antaa viimeiselle kennolle jotain 3,86V!!!
Noh, yleismeetteri kätöseen ja tarkastamaan. Paskat, kaikki ok.
Eli jos jollain on näitä seven segment-näytöllisiä voltcheckejä niin kannattaa suhtautua varauksella...
-
Eli jos jollain on näitä seven segment-näytöllisiä voltcheckejä niin kannattaa suhtautua varauksella...
Jepujee, mulla on joko DealExtremestä taikka HobbyCitystä vastaava, veikkaan jälkimmäistä. Näyttää yleensä täysin kudillaan olevalle akulle jännitteet jotenkin tyyliin: 4.20, 4.17, 4.17, 4.13, 4.10, 4.13. Miten voi tuonkin tyriä, kun kuitenkin sama jännitemittari mittaa jokaisen kennon jännitteen?
-
No, sulla alkaa sentään kaikki nelosella... ;D
Joo, on se kumma juttu mikä siinä mättää.
-
itsellä samainen vekotin tekee tuon välillä, mutta uusintamittauksella näyttänyt oikein.
Lienee tuo hinta/laatusuhde hinnan mukainen :D
Hyvä laite muuten mielestäni, monesti tarkistellut mikä akku on jo lennetty tyhjäksi ja mikä on se viimeinen täysi akku.