Kopterit.net
Tekniikka => Simulaattorit ja PC-ohjelmat => Aiheen aloitti: masu - 02 Tammikuu, 2009, 12:13:31
-
Mä eilen vähän säätelin mun Phoenix modelia lähettimessä idlen kaasukäyrien osalta ja huomasin siinä testaillessa et lapakulmissa on jotain outoa. Mulla on lapakulmakäyrä tällä hetkellä 0-100% kaikissa lentomoodeissa. Tästä päästäänkin itse ongelmaan. Oikein päin kopteri leijuu tikun asennossa 64 (50 on siis keskellä ja pitäs olla 0 kulmat), joka 12 asteen maksimilla vastaisi 3,36 astetta positiivista. Kun flippaa kopun inverted, niin se leijuukin tikun asennossa 48 eli vain 0,48 astetta negatiivista. Ei vastaa ihan todellisuutta. En vielä syventyny tutkimaan tuota, mutta äkkiseltään en löytäny Phoenixin puolelta lapakulmiin vaikuttavia säätöjä. Mistähän tuota nyt säätäs?
-
Oletkos kalibroinut phoenixin lähettimen ollessa leijuttelumodessa vai idlessä? Käsittääkseni jos laittaa ennen kalibroimista normitilaan lapakulmakäyrän joka alkaa esim. -6 asteesta ja menee 12 asteeseen, simu käsittää keskikohdan vähän eri tavalla. Elikkä kun simu pyytää keskittämään tikut, pitäisi olla käytössä lineaarinen lapakulmakäyrä.
-op-
-
Oletkos kalibroinut phoenixin lähettimen ollessa leijuttelumodessa vai idlessä? Käsittääkseni jos laittaa ennen kalibroimista normitilaan lapakulmakäyrän joka alkaa esim. -6 asteesta ja menee 12 asteeseen, simu käsittää keskikohdan vähän eri tavalla. Elikkä kun simu pyytää keskittämään tikut, pitäisi olla käytössä lineaarinen lapakulmakäyrä.
Oon kalibroinu normimodessa... mut täytyy nyt vielä tarkistaa onko normimodessakin tosiaan 0-100% lapakulmakäyrä vai onko siihen tullu kuitenkin räpellettyä jotain muuta. Nyt kun tuosta puhuit niin tuli hämärästi mieleen et oisin joskus kokeillu et vaikuttaako se normimoden käyrän muokkaaminen mitään. Sitä ennen oli ainakin tyhjässä ohjelmassa 0-100% kaikissa. Tuohan sen vois selittää, jos siinä on joku 40%-100% käyrä ja olen sen jälkeen kalibroinu uusiks. Hyvä pointti!
-
Tuo kalibrointiasia mullekin tuli ensimmäiseksi mieleen, ja nuo lapakulmathan saa näkyviin "Flight Info"-ikkunaan jolloin voi varmistua asiasta.
Huomasin kyllä itsekin että katollaan leijuu hieman pienemmillä kulmilla kuin oikeinpäin. Onko se oikeastikin niin? Ainoa mahdollinen selitys minkä keksin on, että oikeinpäinleijunnassa kopteri on ilmavirran tiellä ja väärinpäinleijunnassa ei.
-
eihän sen pitäisi vaikuttaa onko kopteri ilmavirran tiellä vai ei?
Tuli mieleen myytinmurtajien testi että lähteekö lentokone lentoon juoksumatolta/liikkuvalta alustatlta, siis että pysyy paikollaan vaikka lähdetään "kiihdyttämään"... "vedetään mattoa jalkojen alta"
Ja niinhän siinä kävi että hetken "vauhtia" kertättyään se nousi siitä matolta ilmaan ja lähti eteenpäin, olisikohan tässä vähän samantyyppinen olettamus joka tuntuisi loogiselta olematta sitä ;D ?
Oli kyllä jo niin OT että, anteeksi :p
Voisi itse kokeilla että miten itselläni phoenixissa leijuu, olen lineaarisillä kalibroinut. kerron illanpäälle kokemuksesta ::)
EDTI:
Itselläni leijuu ihan oikein -4 väärinpäin ja +4 oikein :)
-
voiskohan tämä sama ilmiö olla mulla RF:ssä, kun kopteri lähtee pyörimään perän luistaen jos vedän ihan täysille negatiiviset tai positiiviset kulmat ja tehot. Eli kalibrointi kun ei ole tehty lineaarisilla käyrillä...
-
Joku muu säätö pielessä jos perä ei pidä.
-op-
-
Ongelma tosiaan oli kalibroinnissa. Olin ilmeisesti kalibroinut aikaisemmin niin että lapakulmakäyrä ei ollu 0-100% ja vaikka nyt sen olin muuttanut niin eihän se mitään enää auttanut, kun kalibrointi oli tehty eri asetuksilla. Throttle pitää myös olla 0-100% kalibroidessa, muuten ainakin mun lähettimellä menee homma sekasin... nyt taas kunnossa.