Kopterit.net

Tekniikka => Teoria => Aiheen aloitti: Belt pilot - 31 Joulukuu, 2008, 21:26:28

Otsikko: Stabilointitangon pituus
Kirjoitti: Belt pilot - 31 Joulukuu, 2008, 21:26:28
Ei kukaan ole kokeillut mitä stabilointitangon pituuden muutos vaikuttaa kopterissa ?
Äkkiseltään vois kuvitella pituuden lisäyksellä olevan tasapainottava merkitys !?
Otsikko: Vs: Stabilointitangon pituus
Kirjoitti: Vispilä - 31 Joulukuu, 2008, 21:35:57
Pidemmällä tangolla kone kääntyy ainakin nopeammin. Taitaa samalla myös herkentää keskialuetta, tällöin kone olisi lyhyemmällä tangolla vakaampi (tästä en ole täysin varma). Painon lisääminen tankoon vakauttaa ja hidastaa kääntymistä, mitä kauemmas kauemmas nupista painot laittaa sitä enemmän vaikuttaa.


-op-
Otsikko: Vs: Stabilointitangon pituus
Kirjoitti: Anssi - 31 Joulukuu, 2008, 21:45:18
kaikkea on kokeiltu ja riippuu kopterin nupin rakenteesta se millaisen vaikutuksen sillä saa aikaan. Niitä aeromystiikan ym hienouksia mm delta3 miksauksen suhdetta ym ;)   Kokeilemalla voi hakea sitä itselleen sopivaa...
Otsikko: Vs: Stabilointitangon pituus
Kirjoitti: Jussi. - 31 Joulukuu, 2008, 22:02:33
Lainaus
Pidemmällä tangolla kone kääntyy ainakin nopeammin
Uskottava se on, ei sillä, mutta kun en ymmärrä :(
Painon lisääminen stabbareihin lisää "hitautta"/vakautta, mutta stabbaritangon pidentäminen taas nopeuttaa... Miten helkutissa!?!. Onko jollain linkkiä johonkin umpitekniseen dokumenttiin aiheesta? Voisi koittaa lukea hitaasti ja monta kertaa.
Otsikko: Vs: Stabilointitangon pituus
Kirjoitti: JariN - 31 Joulukuu, 2008, 22:16:12
Lainaus
Pidemmällä tangolla kone kääntyy ainakin nopeammin
Uskottava se on, ei sillä, mutta kun en ymmärrä :(
Painon lisääminen stabbareihin lisää "hitautta"/vakautta, mutta stabbaritangon pidentäminen taas nopeuttaa... Miten helkutissa!?!. Onko jollain linkkiä johonkin umpitekniseen dokumenttiin aiheesta? Voisi koittaa lukea hitaasti ja monta kertaa.

No, se pidentäminen lisää vipuvartta, kun ohjausliike poikkeuttaa stabbarilapaa, pitemmällä varrella vaikutus on tehokkaampi....painon lisäys taas vakauttaa, se lisää "hyrrävaikutusta" ...jotenkin noin ehkä? 

Käytännön kokemukset on mulla myös ollu juurikin noin kun Vispilä kirjoitti, eri geometrialla varustetulla nupilla vaikutus voi olla toinenkin, kuten Anssi kirjoitti.

Ne nuppien geometriat, delta-miksaukset ym., ei muuten välttämättä ole asioita mistä kopteriharrastus pitää aloittaa, niihin kannattaa oikeastaan paneutua vasta kun homma on muuten hallussa, silloin niistä saa enempi irti....mä en ainakaan viäläkään käsitä niistä juuri mitään, joka päivä vähempi ja vähempi.... ???
Otsikko: Vs: Stabilointitangon pituus
Kirjoitti: Jussi. - 31 Joulukuu, 2008, 22:21:35
Niin.. Yritän tässä päässäni miettiä tota nupin toimintaa ja sitä miten stabbarinlapa haukkaa ilmaa kummallakin puolella. Siihen lisään tuon 90 asteen ennakon joka tuossa norminupissa näyttää olevan ja liikkuva kopteri ja ja ja...
sulake palaa päästä.. jos miettis mielummin avaako rommi vai gini pullon. Eli ei hyviä vaihtoehtoja jäljellä
Otsikko: Vs: Stabilointitangon pituus
Kirjoitti: JariN - 31 Joulukuu, 2008, 22:25:01
Niin.. Yritän tässä päässäni miettiä tota nupin toimintaa ja sitä miten stabbarinlapa haukkaa ilmaa kummallakin puolella. Siihen lisään tuon 90 asteen ennakon joka tuossa norminupissa näyttää olevan ja liikkuva kopteri ja ja ja...
sulake palaa päästä.. jos miettis mielummin avaako rommi vai gini pullon. Eli ei hyviä vaihtoehtoja jäljellä


Ei kannata miettiä liikoja... avaa se rommi, Paras vaihtoehto tällä hetkellä  ;D
Otsikko: Vs: Stabilointitangon pituus
Kirjoitti: Jussi. - 31 Joulukuu, 2008, 22:33:51
Näinhän se taitaa olla. Tieto(R), lisää tuskaa ja Gini on outoa ainetta sellaisenaan.
Kippis!
Otsikko: Vs: Stabilointitangon pituus
Kirjoitti: JariN - 31 Joulukuu, 2008, 22:44:33
Kippis vaan, mä avasin viskin kun rommi näky olevan loppu....